پزشکی و سلامت آناتومی و فیزیولوژی

آناتومی و فیزیولوژی انسانی (سیستم اسکلتی)

systeme_eskleti

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [6 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آناتومی و فیزیولوژی انسانی (سیستم اسکلتی)”

آناتومی و فیزیولوژی انسانی (سیستم اسکلتی)

اسلاید 1: با کوشش مریم محمد پور –محمد مهدی قنبریآناتومی و فیزیولوژی انسانی

اسلاید 2:

اسلاید 3: سیستم اسکلتیدر زمان تولد اسکلت بدن انسان تقریباٌ از 270 قطعه تشکیل شده است در خلال دوره رشد و نمو اسکلت بدن بعظی از این استخوان ها به هم جوش می خورند ، به طوری که اسکلت بدن انسان بالغ دارای 11 یا 13 جفت دنده هستند ، در حالی که اکثر افراد بالغ دارا 12 جفت دنده میباشند.اسکلت بدن سه نقش و عملکرد مهم و اصلی مکانیکی زیر را اجام میدهد:1) به عنوان داربست نگهدارنده برای سایر قسمتهای بدن عمل میکند..2) به عنوان یک دستگاه اهرمی عمل میکند که در آن عضلات برای تثبیت و تحکیم و همچنین برای حرکت دادن بدن میتوانند بر روی آن نیرو وارد کنند.3)از اندام های مشخصی از بدن محافظت میکند، برای مثال ، جمجمه از مغز محافظت میکند ، ستون مهره از نخاع حافظت میکند و قفسه دنده به محافظت از قلب و ریه ها کمک میکند.

اسلاید 4: اصطلاحات تخصصی از نظر توصیفی معمولاٌ استخوان ها به دو دسته اصلی تقسیم میشوند استخوان بندی محوریاستخوان بندی ضمیمه ای محوری به معنی محور یا بخش اصلی ضمیمه ای به معنی پیوست یا بخش الحاقی است استخوان بندی محوری افراد بالغ شامل 80 قطعه استخوان است که جمجمه ، ستون مهره ( استخوان های پشت ) و دنده ها را می سازند . استخوان بندی ضمیمه ای افراد بالغ شامل 126 قطعه استخوان است که اندام های فوقانی ( دست ها ) و اندام های تحتانی ( پا ها ) را تشکیل میدهند.

اسلاید 5: استخوان ها از نظر شکل به چهار دسته کلی : استخوان هی بلند ، استخوان های کوتاه ، استخوان های پهن ، استخوانهای کوچک تقسیم میشوند و بعظی از استخوان ها در بیش از یک طبقه قرار میگیرند . برای مثال استخوان های کوچک مچ دست به عنوان استخوان بندی کو تاه و نامنظم دسته بندی میشوند.

اسلاید 6: انواع استخوانهااستخوانهای بلند : یک تنه و دو سر دارند ، استخوان ران و بازواستخوانهای کوتاه : استخوانهای مچ دست استخوانهای پهن : استخوانی بشقابی شکل هستند ، استخوان جمجمهاستخوانهای بی نام : شکل خاصی ندارند ، استخوان بی نام و مهره هااستخوانهای کنجدی : در لابلای وتر عضلات ، استخوان کشکک زانواستخوانهای درزی

اسلاید 7: علایم و مشخصات مشترک استخوانیسطح مفصلی: بخشی ازیک استخوان است که با استخوان دیگر مفصل میشود.سطح مفصلی مقعر : فرو رفتگی گرد و مدور را گویند سطح مفصلی محدب : بر آمدگی گرد و مدور را میگویند.رویه مفصلی : سطح مفصلی کوچک و نسبتا صاف است یک رویه مفصلی محدب بر روی یک استخوان معمولا با یک رویه مفصلی مقعر بر روی استخوان مجاور مفصل میشود.لقمه : برآمدگی گرد استخونی است که تکیه گاهی را برای یک سطح مفصلی مدور فراهم می کند . یک لقمه محدب بر روی یک استخوان معمولا با یک لقمه مقعر بر روی استخوان مجاور مفصل میشود.قرقره : (تروکله ) : لقمه قرقره مانند را گویند.

اسلاید 8: اشکال مفاصل :

اسلاید 9: اشکال مفاصل :

اسلاید 10: حفره : یک فرو رفتگی یا حفره گرد یا بیضی شکل است که ممکن است یک سطح مفصلی نیز باشد.بریدگی : ( شکاف ) ک یک فرو رفتگی بیضی شکل است که غالباٌ محلی برای مفصل شدن میباشد شکاف یا بریدگی همچنین ممکن است یک ناحیه فرو رفته را بر روی لبه یک استخوان پهن ایجاد کند .ناودان یا شیار :فرو رفتگی باریک و دراز ( همانند یک شیار دراز )است و معمولا یک یا چند وتر از درون ناودان عبور میکنند.لبه یا خط : بر آمدگی باریک ودراز است . لبه یا خط معمولاٌ محل اتصال و چسبندگی یک یا چند نیام ماهیچه ای است.

اسلاید 11: ستیغ : برآمدگی پهن را گویند .زائده : بر آمدگی استخوانی بر روی تنه اصلی استخوان است که معمولا محل اتصال و چسبندگی وتر ها یا رباط ها می باشد. خار : زائده صافی است که ممکن است تیز و باریک و یا پهن باشد.اپی کونیدل :برامدگی کوچک و مجاور لقمه (کونیدل ) را گویند.تصویر مفصل زانو: تصویر مفصل زانو:

اسلاید 12: نمای کلی مفاصل

اسلاید 13: کشکک (پاتلا) یک استخوان کوچک و نسبتاً پهن که قسمت قدامی مفصل زانو را مورد حفاظت قرار می دهد

اسلاید 14: علائم و مشخصات مشترک استخوان ها :

اسلاید 15: تکمه : زائده کوچک گرد را گویند.برجستگی : زائده بزرگ گرد را گویندبرآمدگی ( تروکانتر ) نام دیگر برجستگی است که به طور ویژه و تخصصی برای توصیف استخون ران به کار میرود .سوراخ : مجرای وسط استخوان است که محل عبور عروق خونی و اعصاب است.

اسلاید 16: قسمت هایی از سطح استخوان که علائم و نشانه ویژه ای ، از قبیل سطوح مفصلی ندارند ، به طور طبیعی کاملاٌ صاف هستند . این نواحی صاف که معمولا ٌ نسبتاٌ وسیع و بزرگ می باشند ، نقاطی هستند که عضلات در آنجا مستقیماٌ به استخوان متصل میشوند . زمانی که یک عضله به وسیله یک وتر به استخوان معولا زبر و خشن و مشابه تکمه ، برجستگی و یا بر آمدگی ( تروکانتر ) است.

اسلاید 17: سطوح تشریحی بدن انسان :بدن در وضعیت استاندارد که به وضعیت تشریحی نیز موسوم است به حالت صاف بوده و دستها در کنار بدن قرار داشته و کف دستها رو به طرف جلو است . سه سطح مرجع اصلی به اسامی : سطح میانی ، سطح تاجی و سطح افقی وجود دارند.

اسلاید 18:

اسلاید 19: سطوح تشریحی بدن انسان سطح میانی یک سطح عمودی است که بدن را از وسط به دو نیمه کم و بیش قرینه راست و چپ تقسیم میکند. غالبا سطح میانی به عنوان سطح سهمی (ساجیتال) نیز نامیده میشود. واژه های سهمی ، موازی با سطح میانی و موازی با سطح سهمی نیز گاهی اوقات برای اشاره به هر سطحی که موازی با سطح میانی است به کار میرود .

اسلاید 20: واژه های داخلی و خارجی برای توصیف محل و موقعیت قرارگیری بخش های مختلف یک استخوان ( یا بخشی از بدن ) نسبت به سطح میانی به کار میروند.واژه خارجی به معنی دور از سطح میانی و واژه داخلی به معنای نزدیک به سطح میانی است انتهای خارجی استخوان ترقوه ( استخوان چنبر ) با استخوان کتف (استخوان شانه ) مفصل شده و انتهای داخلی استخوان ترقوه با استخوان جناغ ( استخوان سینه ) مفصل میشود . به همین ترتیب در وضعیت تشریحی ، انگشتان هر دست نسبت به انگشت شصت دست در بخش داخلی قرار دارند ( و انگشت شست دست در بخش داخلی قرار دارد.

اسلاید 21: هر سطح عمودی را که بر سطح میانی عمود باشد سطح تاجی یا سطح (فرونتال) میگویند واژه های قدامی (جلو) و خلفی ( عقب ) محل قرارگیری ساختارهای مختلف را نسبت به سطح تاجی توصیف میکنند.برای مثال صورت بخش قدامی جمجمه را تشکیل میدهد، استخوان جناغ در بخش قدامی ستون مهره ( استخوان های پشت ) قرار دارد و استخوان کشکک ( کاسه زانو ) در بخش قدامی انتهایی تحتانی ران قرار دارد . و استخوان نازک نی ( استخوان بلند و نازک ناحیه ساق پا ) در بخش خلفی استخوان درشت نی (استخوان کلفت تر ناحیه ساق پا ) قرار دارد واژه های کفی و پشتی به ترتیب مترادف واژه های قدامی و پشتی هستند.

اسلاید 22: هر سطحی که عمود بر سطح های میانی و تاجی باشد سطح افقی ( هوری زانتال ) میگویند. تمام سطوح افقی موازی با سطح زمین هستند واژه های فوقانی (بالا) و تحتانی ( پایین ) محل و موقعیت قرار گیری ساختار های مختلف را نسبت به سطح افقی توصیف میکنند . برای مثال همانطور که دنده ها در بالای استخوان بی نام ( استخوان های لگن ) و استخوان های کشکک( استخوان کاسه زانو ) در بخش تحتانی استخوان های بی نام قرار دارند.

اسلاید 23: با وجود این اصطلاح فضایی وجود دارند که برای بعظی استخون ها مورد استفاده قرار میگیرند. ولی برای دیگر استخوان ها به کار نمیروند.برای مثال واژه های نزدیک به تنه (پروگزیمال ) و دور از تنه (دیستال) به طور طبیعی فقط در مورد استخوان های بلند اندام های بدن به کار میروند. علائم و مشخصات تحتانی این استخوان ها به عنوان دور از تنه نامیده میشود .برای مثال انتهای نزدیک به تنه استخوانی بازو (استخوان فوقانی دست ) با استخوان کتف مربوطه مفصل شده و مفصل شانه آن دست را تشکیل میدهد.

اسلاید 24: اسامی سه سطح حرکتی مرجع غالباٌ برای توصیف نماهای برشی به کار میروند . معمولاٌ منظور از برش طولی همان برش عمدی است ممکن است در سطح میانی موازی با سطح میانی در سطح تاجی و یا بعظی سطوح عمدی دیگر انجام شود .واژه برش عرضی یک واژه کلی است که ممکن است برای اشاره به انجام برش در یکی از سطوح مرجع یا برای اشاره به یک سطح مورب ( نسبت به سطح مرجع ) به کار میرود.

اسلاید 25: استخوان بندی محوریاستخوان بندی محوری شامل:جمجمه ستون مهر و قفسه دنده میباشد. جمجمه از 29 قطعه استخوان نسبتا ٌ پهن و یا نامنظم ساخته شده است که مغز را احاطه کرده ، تکیه گاهی برای سایر و اصلی حسی فراهم میکند. و فک های فوقانی و تحتانی را به وجود می آورد . ستون مهره ای از 26 قطعه استخوان نامنظم ساخته شده است که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند ستون مهره ای وزن سر ،دست و تنه را نگه میدارد و از نخاع محافظت میکند.

اسلاید 26: قفسه دنده از 25 استخوان ( جناغ و 12 جفت دنده ) ساخته شده است جناغ استخوان سینه یک استخوان نسبتاٌ پهن است . با وجود اینکه دنده ها به طور قابل ملاحظه ای خمیده هستند ولی در برش عرضی نسبتاٌ پهن می باشد قفسه سینه ساختار انعطاف پذیری است که از قلب و ریه ها محافظت میکند. و در عمل تهویه ریه ها به هنگام عمل تنفس اهمیت زیادی دارد.

اسلاید 27: جمجمهبیست و نه قطعه استخوان سازنده جمجمه شامل : 8 قطعه استخوان کاسه سر کرانیال 13 قطعه استخوان صورتی مربوط به صورت 6 قطعه استخوان کوچک و زیر گوش 3 قطعه استخوان در هر گوش میانی یک استخوان فک تحتانی (ماندبیل ) و یک قطعه استخوان لامی واقع در ناحیه حنجره میباشند.

اسلاید 28: استخوان های کاسه سر و صورت واحد منفردی را تشکیل میدهند که بخش اعظم جمجمه را به وجود میآورند. کاسه سر که مغز را احاطه میکند از 8 قطعه استخوان نسبتاٌ پهن و نامنظم ساخته شده است.

اسلاید 29:

اسلاید 30: استخوان های آهیانه راست و چپ بخش اعظم نواحی فوقانی و جانبی کاسه سر را تشکیل میدهند .استخوان پروانه ای همراه با استخوان پرویزنی و بخش های تحتانی استخوان پیشانی نیمه قدامی قاعده کاسه سر را تشگیل میدهند.استخوان پس سری نیز بخش خلفی تحتانی کاسه سر و بخش عمده ای از خلفی قاعده مغز را میسازد.

اسلاید 31: استخوان گیجگاهی و پس سری چند علامت و مشخصه مهم دارند . بر روی بخش تحتانی خارجی هر یک از استخوان های گیجگاهی یک سوراخ قیفی شکل وجود دارد که به یک مجرای باز موسوم به مجرای گوش خارجی واقع در بخش خارجی گوش منتهی میشود. دقیقاٌ در پشت مجرای گوش خارجی یک زائده گر برآمده به طرف پایین موسوم است به زائده پستانی وجود دارد

اسلاید 32: زائده پستانی را که به صورت یک زائده پستانی ویک بر آمدگی و توده استخوانی در زیر پوست میباشد به آسانی میتوان در زیر پشت گوش لمس کرد. بر روی بخش تحتانی هر استخوان گیجگاهی یک زائده نسبتاٌ دراز و باریک وجود دارد که از بخش تحتانی مجرای گوش خارجی شروع میشود. این زائده به زائدهی نیزه ای موسوم است و به طرف داخل و به سمت جلو و پایین و بر آمده است در جلوی مجرای گوش خارجی یک لقمه مقعر و فرو رفته وموسوم به فرو رفتگی آرواره ای ( حفره تک تحتانی ) وجود دارد که به لقمه مربوطه استخوان فک تحتانی متصل شده است و مفصل گیجگاهی و فکی رابه وجود می آورند . بخشی از اتصلات و چسبندگی عضلات کنترل کننده مفصل گیجاهی فکی بر روی زائده نیزه ای قرر دارد.

اسلاید 33: زائده ستیغ پس سری خارجی در سطح میانی بین خطوط نوکه ای فوقانی و تحتانی قرار دارد در انتهای خلفی ستیغ پس سری خارجی یک برجستگی موسوم به بجستگی پس سری خارجی وجود دارند و عضلات که سر را به حالت صاف نگه میدارد ( و سر را به طرف پشت متمایل میکنند.)

اسلاید 34: 13 استخوان ناحیه صورت یک سوم بخش میانی نمای قدامی جمجمه را تشکیل میدهد استخوان های صورت ناحیه فکی فوقانی دوسوم بخش تحتانی کاسه چشم و بخش قدامی حفره بینی را میسازند دو استخوان فک فوقانی که از طرف جلو و در سطح میانی به یکدیر متصل میشوند تقربیا کل استخوان فک یا آرواره فوقانی را که حفرات متعددی را برای دندان های فوقانی فراهم میکند. تشکیل میدهند .

اسلاید 35: دو استخوان کامی بای کامل کردن فک فوقانی به بخش های خلفی استخوان های فک فوقانی مفصل میشوند بخش هایی از استخوان های پیشانی ، پروانه ای و استخوا ن پرویزنی همراه با دو استخوان زیگو ماتیک ( استخوان های گونه ای ) کاسه چشم را میسازند.

اسلاید 36:

اسلاید 37: حفره بینی که حفره بزرگی است از بینی تا نای به طرف عقب امتداد میابد بوسیله استخوان های کاسه سر و استخوان های صورت بوجود میآید بخش قدامی حفره بینی ( بخش استخوانی بینی ) به وسیله استخوان های فک فوقانی ( که کف و کناره های آن را به وجود می آورند و دو استخوان بینی که سقف آن را بوجود می آورند ساخته میشود بخش خلفی حفره بینی نسبت به بخش قدامی آن خیلی بزرگتر و وسیع تر است

اسلاید 38: . استخوان پرویزنی کناره ها و سقف بخش خلفی حفره بینی را میسازند در حالی که استخوان های پیشانی و پروانه ای بقیه سقف بینی را میسازند استخوان های پروانه ای همچنین دیواره ی خلفی حفره ی بینی را نیز تشکیل میدهند.

اسلاید 39: حفره بینی به وسیله یک جداره غضروفی - استخوانی در سطح میانی به دو حفره راست و چپ تقسیم میشود بخش خلفی این جداره از یک صفحه استخوانی ساخته شده است که از استخوان پرویزنی به طرف پایین متمایل بوده و با استخوان تیغه بینی مفصل میشود بخش قدامی این جداره از غضروف ساخته شده است

اسلاید 40:

اسلاید 41: ماندیبل یا فک تحتانی اساساٌ از دو صفحه استخوانی L شکل ساخته شده است که از طرف جلو در سطح میانی با یکدیگر مفصل یشوند. بخش عمودی هر نیمه از استخوان فک فوقانی را شاخ مینامند و بخش افقی استخوان فک تحتانی که حفره هایی را برای دندان های تحتانی ایجاد میکند به تنه موسوم است. در بخش خلفی فوقانی هر شاخ استخوان فک تحتانی یک لقمه محدب و برآمده وجود دارد که با فرو رفتگی آرواره ای مربوطه بر روی استخوان فک تحتانی را قادر میکنند تا حرکت بالا و پاایین رفتن و همنین حرکت جانبی را انجام دهند. عمل جویدن غذا مستلزم ترکیبی از این دو حرکت است. تصویر صفحه بعد

اسلاید 42:

اسلاید 43: استخوانچه های گوش استخوان های ریز و کوچکی هستندکه طول هر یک از آنها کمتر از یک سانتی متر است و در حفره ای در درون هر استخوان گیجگاهی معروف به گوش میانی قرار دارد سه استخوان ریز و کوچک گوش دیوار های خارجی و داخلی حفره گوش میانی را به هم متصل میکنند.این استخوان ها امواج صوتی را از بخش داخلی و خارجی گوش میانی قرار دارندانتقال میدهند.استخوان لامی در واقع بخشی از جمجمه نیست ولی توصیف و بررسی آن در ارتباط با جمجمه مناسب بنظر میرسد.هیوئید یا استخوان لامی استخوانی است که بوسیله رباط های موجود در واقع بین زائده نیزه ای استخوانی گیجگاهی و این استخوان به حال معلق در جلوی گردن نگه داشته میشود.

اسلاید 44: درزها و ملاد هادر جمجمه افراد بالغ لبه های برخی از استخوان ها به صورت اره ای دندانه ای هستند. به طوری که استخوان ها کاملاٌ در هم قفل شده و مفاصل غیر متحرکی را تشکیل می دهند.این اتصالات و رابطه های نرم و انعطاف پذیر به استخوان های کاسه سر اجازه میدهند تا در خلال مرحله تولد بر روی یکدیگر بلغزند به هنگامم تولد اندازه کسه سر به طور موثری کوچک تر میشوند که اینامر عبور آسانتر سر نوزاد به میان مجرای تولد را سهیل میکند.

اسلاید 45: بعد از متولد شدن نوزاد این استخوان ها به سرعت به وضعیت اولیه و طبیعی بر میگردند.بافت لیفی در هر گوشه استخوان های آهیانه به شکل یک ورق یا صفحه کوچک است که به آن ملاذ گویند.از انجا که هر استخوان آهیانه دارای چهار گوشه است و استخوان های آهیانه از طرف بالا و در سطح میانی به یکدیگر متصل می شوند از این رو در این استخوان ها شش ملاذ وجود دارد ملاذ قذامی که به طور طبیعی تا هیجده سالگی سخت و بسته میشود در محل اتصال استخوان ها ی پیشانی و آهاینه قرار دارد . زمان تولد استخوان پیشانی که به صورت دو نیم است به وسیله دز پیشانی به طور طبیعی تا دوسالگی به هم متصل میشوند.

اسلاید 46: ملاذ خلفی در محل تلاقی استخوان های آهیانه و پس سری قرار دارد و به طور طبیعی تا دو ماهگی بسته میشود. دو ملاذپروانه ای نیز وجود دارند که هر یک از انها بر روی یک طرف جمجمه و در محل اتصال استخوان آهیانه ای پیشانی پروانه ای و گیجگاهی قرار دارند ملاذ های پروانه ای به طور طبیعی تا سه ماهگی بسته میشوند.و دو ملاذ پستانی نیز وجود دارند که هر کدام از انها بر روی یک طرف پس سری و گیجگاهی قرار دارند.

اسلاید 47: جیب های استخوانی جمجمهاستخوان های پیشانی ، پرویزنی ،پروانه ای فک فوقانی و استخوان گیجگاهی به طور مختصر و اندک تو خالی هستند که این حفرات را سینوس یا جیب های استخوانی میگویند .این استخوان ها بوسیله مجرای کوچک به طور مستقیم با حفره بینی ارتباط دارند سینوس ها نیز مانند حفره بینی با هوا پر شده اند. سینوس های پیشانی پرویزنی پروانه ای و فک فوقانی مستقیما با حفره بینی ارتبا دارند و به این خاطر به عنوان سینوس های کنار بینی نامیده میشوند.

اسلاید 48: سینوس های استخوانی گیجگاهی از طریق گوش میانی به طور غیر مستقیم با حفره بینی در ارتباط هستند.به هنگام ایجاد عفونت های تنفسی این سینوس ه ممکن است ملتهب شود. و باعث ایجاد یک وضعیت دردناک موسوم به سینوزیت شوند.وزن جمجمه را سبکتر کرده و ارتعاشات صدا را زیاد میکنند.

اسلاید 49: ستون مهرهقبل از دوران بلوغ ستون مهره از 33 یا 43 قطعه استخوان به نامم استخوان مهره ساخته شده است که بعظی از این مهره ها در دوره بلوغ به هم جوش میخورند چنانجه در افراد بالغ ستون مهره شامل 26 قطعه استخوان است نقش ستون مهره در ایجاد یک داربست نگهدارنده انعطاف پذیر برای سر دست و تنه ها است..

اسلاید 50: مهره هایی دنبالچه ای به طور طبیعی در زمان زایمان بلوغ به هم جوش خورده و استخوان کوکسیس را که تقریبا 3 سانتی متر است و به وسیله رباط ها به استخوان خارجی متصل میشوند به وجود میآورد.در سه تا شش ماهگی بچه یاد میگیرد سرش را صاف نگه دارد و با انجام این عمل شکل ناحیه گردنی از حالت تعقر به حالت تحدب تغییر میابد در سن ده تا 18 ماهگی ایستاد ن و راه رفتن را فرا میگیرد مناحیه کمری از حالت تعقر به تحدب تغییر

اسلاید 51: انحنا و قوس های گردنی و کمری به عنوان قوس ها یا خمیدگی های ثانویه نامیده میشوند. زیرا در همان حال که بچه حالت صاف را اتخاذ میکند قوس ها نیز شکل میگیرندمهره های گردنی

اسلاید 52:

اسلاید 53: قدم نهادن درمسیر علم و دانش، علاوه بر عزمی برخاسته از تعهد و ایثار، قدم هایی محکم و استوار، بصیرتی دین مدار و پر عیار می طلبدبا تشکر از استاد گرانقدر

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید