صفحه 1:
۳۳

صفحه 2:
آنالپز روغن__ ‏ :كرد اورندگان هادی‌عبدالهی 86473023 محمد کرم فر 86473139 استاد راهنما: دکتر معینی

صفحه 3:
7 به منظور مراقبت و نگهداری تجهیزات ماشین الات و سیستمهای مختلف انها از تکنیکهای بسیاری استفاده می جوئیم 2 در این قسمت از ارائه قصد اشنائی با آنالیز روغن وصدا و ارتعاش و....داریم

صفحه 4:
نه گام جهت اجراي موفق آنالیز روغن گام اول : تعهد در برابر برنامه گام دوم : ثبت وضعیت فعلي گام سوم : انتخاب آزمایشگاه مناسب گام چهارم : انتخاب ماشین جهت آنالیز گام پنجم : انتخاب آزمایشات مورد نیاز

صفحه 5:
991 ae ‏گام ششم : نمونه گيري از روغن‎ ‏گام هفتم : انجام آنالیز بر روي نمونه روغن‎ ‏گام هشتم : تفسیر نتایج‎ گام نهم : پيگيري میزان كارائي برنامه آنالیز روغن

صفحه 6:
7" نمونه گیری ساده ترین ولی در عين حال مهمترین مرحله از ۱ روغن می باشد که باید توجه وافری نسبت به اجرای صحیح آن لذا با توجه به اينکه هدف از تهیه نمونه روغن در برنامه 066۳016100 ۲۳9 شناسایی روغن. آلودگیهای وارد شده در آن و نیز فرسايش سیستم می باشد: ۰ نمونه باید از نقطه ای گرفته شود که حداکثر اطلاعات از وضعیت سیستم و روغن را در خود داشته باشد. ۰ نمونه گرفته شده باید دارای حداقل پراکندگی اطلاعات باشد به عبارت دیگر با تکرار نمونه گیری همان نتایج بدست آید

صفحه 7:
متناسب با تنوع سیستمهای روانکاری روشهای نمونه گیری نیز متفاوت می باشد که از میان آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود: الف ‎Ball valve‏ Drain valve Vaccum pumpe

صفحه 8:
٠ Flushing Se ‏ا يس از يايان مراحل نصب یک دستگاه بايد در نظر داشت كه‎ ‏تاسيسات روانكارى شامل لوله ها » اتصالات» مخازن روغن‎ ‏قبل از آنكه وظيفه اصلى خود يعنى حفاظت از عملكرد‎ صحيح و روانكارى مناسب را آغاز نمايد مى تواند باعث 3 صدمه جدی به سیستم شود.

صفحه 9:
‎TH « « « « <<‏ با توجه به آلودگی بسیار زیاد داخل لوله ها و مخازن » شستشوی مناسب ‎(Flushing)‏ توصیه می گردد. مهمتر از آن اطمینان یافتن از تمیزی روغن پس از فلاشینگ می باشد. ما توصیه می کنیم با آزمایش روغن در مراحل مختلف فلاشینگ از نحوه و میزان تمیز شدن روغن تا رسیدن به حد مطلوب تمیزی مطلع ‏شوید

صفحه 10:
~ - “سينا » نگهداري و انبارش روغن : ورود روغن آلوده به سیستم يعني استقبال از خطر. با انبارش و نگهداري از روغن به روشهاي استاندارد و استفاده از ظروف مناسب و تمیز براي ریختن روغن بداخل دستگاه از ورود روغن آلوده به سیستم جلوگيري نمائید

صفحه 11:
: تناوب نمونه گيري ۰ ‎Se‏ موفقیت در اجراي برنامه هاي 0 مستلزم رعایت موارد متعددي است و يكي از اين موارد نظم و استمرار نمونه گيري مي باشد. توصیه مي شود نمونه گيري در ساعات کارکرد پائین انجام نشده و ملاكهاي روبرو جهت تعیین زمان مناسب نمونه گيري مد نظر قرار گیرد:

صفحه 12:
ماشین آلات متحرك موتور: هر 0060 ساعت یا (1)060)00)کیلومتر هیدروليك؛ گیربکس؛ دیفرانسیل : هر 60000 ساعت و یا 0600060 کیلومتر تجهیزات ثابتد گیربکس, توربین » کمپرسور و سپستمهاي هيدروليك هر ماه يك نمونه و یا 000صاعت کار

صفحه 13:
يكى از انواع تستها تشخيص و اندازه كيرى ميزان ا ا اندازه )©1561 311»! ميزان آب موجود در روغن از طريق آزمايش | 2 گيري مي شود. نتيجه آزمایش مقدار دقیق آب را بر حسب 0 ل ا ‎ee‏ ‏2 روغن با میزان آب بالا

صفحه 14:
Hot plate این آزمایش که به روش ۳2۸" ع!۳۳() معروف است برای شناسایی تقریبی مینران آلو دكى آب در روغن انجام می شود. ‎as‏ 0 افزایش 0۵ در این روش چند قطره روغن بر روی‌یک 7۲ ‎ON) SIMMS OL ECS SS‏ شود. _ اگر آب در روغن وجود داشته باشد به = 95 5 منت _ کاهش ۳۸6 ۵2۸۵ حباب در آمده و از روغن خارج می گرردد

صفحه 15:
Total base number i عدد قلیائیت نشان دهنده میزان توانايي روغن براي مقابله با اسيدهاي تولید شده در موتورهاي احتراقي مي باشد. اين عدد براي روغن هاي مختلف مي تواند متفاوت باشد. مراقبت روند تغييرات خاصيت قليايى به خصوص در موتور هاى ديزل بسيار مهم و حياتى مى باشد.

صفحه 16:
هت هنگامی که روغن خاصیت قلیایی خود را از دست بدهد بسیار خورنده خواهد شد. در طول کارکرد روغن ( به واسطه اسیدهای ۲8 مقدار اکسیداسیون و احتراق) به صورت کاهشی با شیب یکنواخت می باشد. می تواند به علت یک يا چند دلیل زیر 78/4 کاهش ناگهانی عدد باشد: - استفاده از سوخت با سولفور بالا - احتراق ناقص در موتور - مخلوط شدن سوخت با روغن - اکسیداسیون شدید ۷/9 ۱9 : واحداندازه گيري 76 :استاندارد آزمایش

صفحه 17:
Total acid number me ‏عدد اسيدي روغن بیانگر میزان خاصیت اسيدي روغن‎ ۲7 مي باشد. عدد اسيدى روغن معمولا به تدريج و با شيب كم افزايش مى يابد. روغن ها در اثر عوامل مختلفی از جمله گرما و آلودگی به مرور زمان دستخوش تغییرات کیفی شده که عدد اسیدی بی گر یکی از شاخص های این تغییرات می باشد. واحد اندازه گيري: 9۵1۷/9( استاندارد آزمایش: ۱-974

صفحه 18:

صفحه 19:
؛به نکات زیر نیز توجه نمائید هت ‎a‏ ‏» بهترین نقطه و مناسب ترین روش برای نمونه گیری را از قبل تعيين نمائيد » از ظرف تمیز برای نمونه گیری استفاده شود * مقدار نمونه برای انجام آزمایشهای مورد نیاز کافی باشد * درب ظرف نمونه قبل و بعد از نمونه گیری بسته باشد * اطلاعات درخواستی در فرم همراه نمونه بطور کامل در اختیار آزمایشگاه گذاشته شود

صفحه 20:
7 اطلاعات همراه نمونه : اطلاعات صحیح از روغن و دستگاه به ما در ارزيابي نتایج آزمایشات و ارائه گزارش مناسب تر به شما کمک مي نماید. لطفاً در تکمیل و ارسال فرم اطلاعات کاملاً دقت نمانید.

صفحه 21:
هت موارد بحراني ۰ اعلام وضعیت بحراني براي يك دستگاه لزوماً به معناي "خرابي دستگاه" نمي باشد. در بسياري از موارد با تعویض روغن؛ شناسايي عامل آلودگي و یا فرسایش غیر عادي و رفع آن» ,وضعیت به حالت عادي باز مي گردد

صفحه 22:
از طریق اين آزمایش مقدار عناصر فلزي و غير فلزي موجود در روغن ( 8) عنصر ) شناسائي مي شود. برخي از این عناصر مانند آهن(۳6)» آلومینیوم (۸۵) و کرم(۰)0۳ ناشي از فرسایش قطعات داخل دستگاه ها مي باشد که به همین دلیل به آنها عناصر فرسايشي گفته مي شود. قم 5 ‎ans‏ ‎Pb: 25 ppm‏ سرب دیر شد یا به موقع ‎S309‏

صفحه 23:
عناصر کلسیم(3))؛ منیزیم(9). فسفر(۴)» ‎ag (AME‏ باریم(8) نشان دهنده وجود موادفزودني در روغن مي ب سیلیسیوم ([5) و سدیم (جل۱) نیز که معمولاً از محیط وارد روغن مي شوند بعنوان آلاینده هاي روغن شناخته مي شوند. واحد اندازه گیری: 0.0۰۳7 استاندارد آزمایش: 8-6595

صفحه 24:
هت ۲7 افزایش ذرات جامد معلق در روغن باعث تشدید فرسایش خصوصا در لایه نرم یاتاقان ها می شود. شناسایی و کنترل این آلودگی در توربین های بخار و گاز» کمپرسورها و سیستم های هیدرولیک از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد که در آنالیز روغن با آزمایش 00۱1۳9 ۴۵۲۱6۱6 اين امکان برای شما به خوبی فراهم می شود. استانداردهای اين آزمایش : 7 6 ۱5۹0۵ و 1638 ‎NAS‏

صفحه 25:
از طریق اين آزمایش تراکم ذرات آهني در دو محدوده ی اندازه ای بزرگ (اها)و کوچ(3) شناسایی و سپس از روی اين دو پارامتر شاخص پیشرفتگی فرسایش ‎of Severity‏ ۱۳06 -.۱.5 محاسبه مي شود. ‏افزایش مقدار آهن ۲6 بیانگر افزایش تعداد ذرات آهني است که اندازه آن ها کوچکتر از ‎ID‏ میکرون باشد. در صورتي که با انجام آزمایش 0۳ تراکم ذرات آهني بزرگتر از 400 میکرون در کنار ذرات کوچکتر اندازه گيري مي شود. 01 و 5] به ترتیب بیانگر ذرات آهني بزرگتر از 400 میکرون و کوچکتر از (00) میکرون مي باشند.

صفحه 26:
در طول زمان تغییر وضعیت فرسايشي 25] و 1«] با مشاهده روند تغییرات و زیادترشدن 1ه] سیستم به خوبي دیده مي شود. به عنوان مثال افزایش به معني بدتر شدن وضعیت فرسايشي خواهد بود. در حالي 25] اختلاف آن با و کم شدن اختلاف آن ها به معني تولید بیش 25] و .اه كه افزايش همزمان از حد ذرات کوچك آهني در سیستم مي باشد که اين مشخصه ي وقوع خوردگي شيميايي مي باشد. واحداندازه گيري: بدون واحد استاندارد آزمایش: روش سازنده

صفحه 27:
1 hE . ‏شاخص رات درشت آهني ( بزرگتر از 0) میکرون ) می باشد‎ ‏هرچه عدد آن بالاتر باشد» فرسایش آهنی در دستگاه از حالت عادی دورتر‎ ‏خواهد بود.‎ معمولا شاخص ۳ با مقدار عنصر آهن ۲6 که از آزمایش اسيكتروسكوبي بدست 59 مي آید مقایسه مي شود. اگر عدد 0 کوچکتر ازع] باشد روغن فاقد ذرات درشت آهني مي باشد. (منظور از ذرات درشت » ذرات بزرگتر از 0 میکرون مي باشد) چنانچه 70 بزرگتر از ۴۲6 شودء ذرات درشت آهني در روغن وجود دارد که در آن صورت باید به شاخص ۳۵ ۲" مراجعه نمود. واحد اندازه گيري: بدون واحد استاندارد آزمایش: روش سازنده

صفحه 28:
| SE ‏در اين آزمایش ذرات فلزي موجود در روغن بوسیله‎ ‏میکروسکوپ مشاهده شده و با توجه به نوع» تراکم و شکل‎ ‏ذرات مي توان در مورد نوع فرسایش» علت آن و بعضاً محل‎ ‏وقوع فرسایش غيرعادي اظهار نظر نمود.‎ انواعی از ذرات فلزی شناسایی شده در آزمایشگاه :

صفحه 29:
به عنوان مثال چنانچه ذرات بزرگتر از 000 میکرون که بوسیله میکروسکوپ براحتي دیده مي شود به تعداد زیاد مشاهده گردد» مي توان نتیجه گرفت که خرابي قطعه یا قطعاتي از دستگاه شروع شده است. چنانچه ذرات بزرگتر از 000 میکرون به تعداد زياد .دیده شود خرابي دستگاه بسیار نزديك است

صفحه 30:
ویسکوزیته ‎fe ce‏ 0 ویسکوزیته یا گرانروي مهم ترین مشخصه فيزيكي روغن مي باشد که مقاومت آن را در مقابل سیلان نشان مي دهد و معمولاً در دماهاي 6۳0 و 0 درجه سانتیگراد اندازه گيري مي شود . واحد اندازه گيري: سانتي استوك 51 استاندارد آزمایش : ‎D-‏ 445

صفحه 31:
شاخص گرانروي نشان دهنده میزان مقاومت روغن به تغيس ..... گرانروي در اثر تغییرات دما مي باشد. شاخص گرانروي بالاتر نشان دهنده ثبات بیشتر گرانروي در دماهاي مختلف است واحد اندازه گيري: بدون واحد استاندارد آزمایش: 2270 -0] نقطه اشتعال حداقل دمايي است که در آن تحت شرایط تعریف شده بخار روغن در مجاورت شعله يك لحظه مشنعل و سپس خاموش مي .شود ولحد لندازم گیری‌درجه سانتیگراد لستاندارد ازمایش666 -ظ

صفحه 32:
]5555 7 روغن هايي که به نوعي با سوخت ( گازوئیل ) مخلوط مي شوند (اين مساله بیشتر در موتورهاي احتراقی اتفاق مي افند ) گرانروي آنها کاهش مي یابد. هر چه آلودگي بیشتر باشد کاهش گرانروي نیز بیشتر است. همچنین بدلیل آنکه نقطه اشتعال سوخت پانین است پس از اختلاط با روخن نقطه اشتعال روغن نیز به تناسب پائین مي آید. بنابراین کاهش گرانروي همراه با کاهش نقطه اشتعال روخن علامت آلودگي سوخت در روغن مي باشد. تن

صفحه 33:
th OS) GySS payed ‏جدی بگیرید‎ 5

صفحه 34:
باتشکر از توجه بهار 90

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان