صفحه 1:
صفحه 2:
do tro
* امروزه در بسیاری از شرکت هاء تلاش بر این است تا اطلاعات
جامع تری از تجهیزات را بصورت طبقه بندی شده در اختیار
داشته باشند و با کنترل اطلاعات و شرایط لازم از بوجود آمدن
توقف های غیر منتظره جلوگیری کنند.
* با توسعه تکنولوژی و پیشرفت صنایع» کنترل تجهیزات ماشین
آلات و روانکارها به یک برنامه مدرن آنالیز روغن تبدیل شده که
نتیجه آن مراقبت و نگهداری بهینه تجهیزات. صرفه جویی در
مصرف انرژی و افزایش عمر ماشین آلات خواهد بود.
صفحه 3:
" آنالیز روغن " از خانواده برنامه های ۰۱۷1 یک برنامه اجرایی
نگهداری و تعمیرات بر پایه مراقبت وضعیت شرایط روانکار است
که با تمرکز بر وضعیت روانکار و انجام آزمایش های گوناگون در
محل کار با استفاده از تجهیزات و آزمایشگاه های معتبر صورت
می گیرد.
در کل. اساس کار آنالیز روغن عبارتست از : انعکاس ' وضعیت
دقیق ماشین برای یک دوره زمانی معین از طریق نشان دادن
وضعیت دستگاههای مکانیکی در حال کار.
صفحه 4:
مواد خارجى موجود در داخل روغن
١ - موادى كه در اثر تغييرات فيزيكى و شيميايى روغن-
از قبیل اکسیداسیون در روغن - به وجود میآیند.
۲ - مواد خارجی از قبیل ضدیخ و سوخت و آب که وارد
روغن میشوند.
۳ - مواد حاصل از سایش قطعات ماشین که وارد روغن
میشوند.
صفحه 5:
در این حالت کیفیت روانكاري کاهش يافته و باعث افزایش
ساييدگي قطعات و بالا رفتن دماي کار موتور ميشود.
روغن» سطوح فلزي موتور را از هم جدا کریده» آببندي
بين محفظه احتراق و محفظه میل لنگ را فراهم آورده و
وظیفه انتقال حرارت در موتور را نیز بر عهده دارد که در
صورت رقیق شدن» این وظایف را به خوبي انجام نداده و
باعث ایجاد عیوب ديگري در موتور ميشود..
صفحه 6:
۱) نشتی یا معیوب بودن انژکتورها
۲ در جا کار کردن بیش از حد
۳ تراکم ناقص
(F رینگها یا واشرهای فرسوده
۵) تایمینگ نامناسب (تنظیم نبودن زمانی سوپاپهای موتور)
۶ اپراتور یا رانندههای کم تجربه
۷ شرایط محیطی کار
(A نشتی از پمپ سوخت واشر آن
٩ نسبت نامناسب هوا به سوخت کیفیت پایین سوخت
۰ استفاده از موتور به جز مواردی که موتور برای آن طراحی شده
صفحه 7:
آزمايش آناليز روغن هركز مقدار آب موجود در روغن موتور را
نشان نمیدهد. زیرا روغن موتور به قدری داغ است که آب
موجود در آن بخار میشود. بنابراین آنالیز آب فقط در
سیستمهای هیدرولیک» گیربکسها و. استفاده میشود.
آنالیز روغن عناصر شیمیایی ضد یخ موجود در روغن را
برحسب جزء در میلیون سدیم و پتاسیم نشان دهد. زمانی که
مقادیر سدیم و پتاسیم در روغن محفظه میل لنگ مشاهده
شد. مشخص میشود که آلودگی ضد یخ اتفاق افتاده است
صفحه 8:
۱ دمای کار پایین موتور
۲ وجود سوراخ یا حفره ذر وآشرها
۳ آلودگی در حین سرویس
(F ماشین کار نامناسب سطوح سیلندر و سر سیلندر
۵ آببندی نامناسب
آلودگی روغن نو
۷)انبار کردن نامناسب روغن نو
۸)محصولات محفظه احتراق
٩ آببندی نامناسب خنککننده روغن
١٠)أجاركشى نامناسب سرسیلندر
١١)الودكى نمونه در حين نمونهبردارى
صفحه 9:
۱)به خرابی موتور
۲)روغن کاری غیرموثر
۳ دمای کار بالا
۴ اتلاف انرژی
۵سایش فلزی
۶از بین رفتن اثر افزودنیهای روغن
۷ به وجود آمدن ترکیبات اسیدی
۸افزایش مقدار فلزات ساییده شده
۸)افزایش ویسکوزیته
(A اتلاف مایع خنک کننده
صفحه 10:
بر: واسطه ی ضد سایش, ضد اکسید. از اجزای روغنهای بدون بو
کلسیم: پاک کنندهها. انتشار دهنده be خنثی کنندههای اسید
باریم: مواد بازدانده خوردگی. پاک کنندههاء مواد بازدارنده زنگ
زدگی
روی: ضدا کسیدهاء مواد بازدارنده خوردگی افزودنیهای ضد
سایش, پاک کنندههاء افزودنیهای فشار بحرانی
فسفر: واسطههای ضد زنگ» شمع جرقه و کاهنده حجم محفظه
احتراق.
صفحه 11:
مبناى تحليل
aye بعد از ألودكى موقع الودكى ١ قبل از وی
9۱ 88 78 11.9 موتور
mB 22 78 1.9 Engine
صفحه 12:
روانکار بسیاری از آلودگی ها را از محیط عملکرد قطعات دور
نموده و مواد مورد نیازآنها را از قبیل مواد جلوگیری کننده از
سایش, مواد مقاوم در برابر فشارهای بالا . ۳ مواد محافظت
کننده در برابر خوردگی و غیره را در اختیار قطعات قرار می
دهد.
روغن با اجزای مکانیکی در تماس بوده؛ مواد خا
ذرات و براده های فلزی ساییده
گرفته و به صورت معلق در خو
آلاینده و
صفحه 13:
۱) محدودکننده های زنگ زدگی
۲)بهبود دهنده غلظت
۳ پایه روغن
تأثیرات جانبی آن عبارتند از:
۱) تولیدات جنبی نامطلوب مثل لعاب. لجن
و
۲) رسوب روی سطوح
۳)غلیظ شدن روانکار
صفحه 14:
از آنجایی که تماس روغن با قطعات در حال کار در حد تماس
مولکولی می باشد, انجام یک سری تست های بخصوص بر روی
روانکار مصرفی می تواند علاوه بر وضعیت کیفی خود روغن؛
اطلاعات با ارزشی در مورد سایر قطعات در تماس با روغن ارایه
دهد و یک متخصص علم روانکاری با استفاده از این اطلاعات
می تواند برنامه نگهداری و تعمیر مناسب را ارایه دهد.
صفحه 15:
Saye nes ie
کاهش آسیب ها و خسارت های وارده به ماشین آلات
کاهش هزینه ها
افزایش بهره وری
افزایش کیفیت فرآورده های تولید
صفحه 16:
انواع آزمایشات انجام شده بر روی روغن ها را می توان در پنج
كزوه كلى 'تقسيم ی بو
*میزان اکسیداسیون روغن
*مقدار و نوع فلزات موجود در روغن
*مقدار آب موجود در روغن
*میزان وجود ناخالصی های محیطی در روغن
*آزمایشات کیفی روغن
صفحه 17:
صفحه 18:
نم اس زا
* در هنكام كار مقادیر میکروسکوپی فلزات سایشی توسط
سیستم وارد روغن می شود که نمونه گیری های منظم و
متوالی و ارزیابی مقدار عناصر فرسایشی این نمونه هاء تغییرات
غیر متعادل را مشخص خواهد کرد.
* از این طریق می توان به علل احتمالی آن پی برده و در بسیاری
از موارد می توان سای
صفحه 19:
Sa ی
مقدار و نوع فلزات موجود در روغنء نشان دهنده میزان سایش
قطعات مختلف مانند یاتاقانهاه رینگهاء پیستونها؛ ميل لنك و
غیره میباشد. با تکرار آزمایش در فواصل زمانی معین میتوان
زمان مناسب جهت تعویض قطعات را مشخص نموده و قبل از
بروز خسارت برنامه تعمیر آنها را تدوین نمود.
* اندازه گیری تعداد ذرات جامد بر اساس استاندارد ISO
6 و بر حسب تعداد در میلی لیتر حجم روانکار انجام می
شود. بسته به اصول طراحی و کارکرد» تجهیزات گوناگونی برای
شمارش ذرات وجود دارد.
صفحه 20:
عناصر فلزی سایشی. عناصر افزودنی و عناصر آلاینده كه ممکن
است در روغن وجود داشته باشند عبارتند از:
* آهن(۳6): سیلندرها. واشرهاء میل لنگ. چرخ دنده هاء ميل
بادامک مکانیزم سوپاپ
* مس ede (CU) ياتاقانهه بوشهای بادامک. خنک کننده های
روغن» بوشهای مکانیزم سوپاپ. واشرهای پیشرانه ای» یاتاقانها یا
بوشهای میل بادامک
* آلومینیوم (): پیستونهاء یاتاقانهه سیلندرهاء بوشهاء محفظه پمپ
روغن. دمنده هاء یاتاقانهای پیشرانه ای. یاتاقانها یا بوشهاى ميل
Slob
صفحه 21:
کروم (آ)): رينكهاء یاتاقانهای غلتکی یا مخروطی. واشرهاء سوپاپ
اگزوز
سرب (۳0): یاتاقان ها
سیلیس ([6): افزودنی ضدکف. گردوخاک
سدیم (08): افزودنی های روغن. ضدیخ. گردوخاک
نیکل ([لا: انواع خاصى از ياتاقانهاء سوپاپها و گایدهای سوپاپ
نقره AQ) انواع خاصی از یاتاقانه؛ لحیم برخی از خنک کننده های
روغن
موليبدن Ka, (MO) هاء انواع خاصى از ياتاقانها
منيزيم (1/10): يوسته يا بدنه انواع خاصى از موتورهاء افزئدنى هاى
روعن
صفحه 22:
علاوه بر فلزات سایشی تعدادی افزودنی های فلزی وجود دارند که
در روغنکاری های مدرن از آنها استفاده می شود. این
عناصر عبار تند از:
بور (8): واسطه هاى ضدسايشء ضداكسيدهاء اجزاى روغن هاى بدون بو
* كلسيم (03): ياك كننده هاء انتشاردهنده هاء خنثى كننده هاى اسيد
* باريم (83): مواد بازدارنده خوردكىء. پاک کننده هاء مواد بازدارنده زنك
زدكى
* روی رمم ضداکسیدهاء مواد بازدارنده خوردگی؛ افزودنى هاى
ضدسایش, پاک کننده هاء افزودنی های فشار بحرلنی
* فسفر(۳): واسطه های ضدزنگ. شمع جرقه و کاهنده حجم محفظه
احتراق
صفحه 23:
* میزان اکسیداسیون روغن نشانه ای از میزان حرارت منتقل شده به
قطعات مکانیکی و از آنجا به روغن می باشد و با رسم نمودار
اکسیداسیون می توان مقاطعی را که حرارت بیش از حد اعمال شده
را مشخص و عیب یابی نمود.
* طی فرایند اکسیداسیون روغن دچار تغییرات شیمیایی شده و در
نتیجه ی وارد شدن مواد تولید شده از اکسیداسیون به روغن.کارایی
آن 7
یی موم
هی
صفحه 24:
مشكلات اكسيداسيون بيش از حد روغن
تشكيل رسوبات لاكى
* خوردكى فلزى
* افزایش ویسکوزیته ۱
* گرفتگی فیلتر "۷
* همچنین تولید اسیدهای آلی a a
* در صورتی که حرارت خیلی بالا — “Gi,
رسوبات کربنی در روغن تشکیل خواهد
شد.
صفحه 25:
مواد نیتروژنی به شدت اسیدی بوده و می توانند باعث افزایش آثار
اکسیداسیون شوند
زمانی که مقدار نیتراسیون بالا رود. سرویس روغن موثر خواهد
بود. ترکیبات نیتروژن در سوخت به ویژه در سوخت با مقدار
سولفور بالا یافت می شود.
صفحه 26:
عوامل بروز نیتراسیون
۱) عیوب توربوشارژ
۲) عیوب محفظه احتراق»
۲ تخلیه نامناسب دود
۴ آب بندی غیر موثر,
۵) اشکالات پمپ تخلیه دود.
۶ اشکالات سوخت؛
۷ دمای کار پایین.
۸ نسبت نادرست هوا به سوخت
٩ رینگ های نامناسب
صفحه 27:
۱)افزايش مقدار اسید
۲)اکسیداسیون سریع
۳)چسبیدن رینگ
؟)كربن ته نشين شده
۵ افزايش هزینه های نگهداری
۶)خوردگی فلزات سایشی
۷افزایش سایش
tal SIA اکسیداسیون روغن
٩)افت توان و آلودگی محیط از طریق
اکسیدهای نیتروژن
صفحه 28:
Bees
* مقدار آب موجود در روغن نشانی از وضعیت عملکرد آببندها و
سیلها می باشد.
* میزان آب در روغنها به مقدار زیاد در عملکرد و طول عمر روغن
و تجهیزات مکانیکی که روانکاری می شوند تاثیر منفی دارد.
صفحه 29:
مقدار آب موجود در روغن
* آب سرعت اکسیداسیون روغن ها را افزایش داده و در نتیجه
تحلیل زود هنگام روغن و بازدارنده های اکسیداسیون را باعث
می شود.
* آب عامل رسوب دهنده ادتیوها بوده و همچنین به طور
شیمیایی با برخی ادتیوها وارد واکنش می شود.
صفحه 30:
مقدار آب موجود در روغن
شیوه هایی که در آن حضور آب باعث خرابی
جبران ناپذیر تجهیزات می شود عبارتند از:
*خوردگی
*فرسایش
*کنده شدن سطح
*شکننده شدن توسط هیدروژن
i
55
صفحه 31:
تمیزی روغن
* سطح تمیزی روغن یکی از پارامتر های مهم می باشد که عمدتا
در ارزیابی تجهیزات و سیستم های هیدرولیکی مورد بررسی
قرار می گیرد.
* میزان وجود ناخالصی های محیطی نحوه عملکرد فیلترها و
هواکش ها را نشان می دهد.
*؟ معمولا سطح تمیزی مشخصی (برای مثال عدد ناس برابر ۶) مد
نظر می باشد.
صفحه 32:
* استانداردهای متنوعی برای تعیین آلودگی های جامد در یک
سيال مورد استفاده قرار مى كبرق
* روشهای ۱۱۵5-1632 و 150-4406 از جمله روشهای
شمارش ذرات هستند.
٠ ۱۵۸5-1632 توسطیکعدد و 500-4406 اتوسط
سه عدد به شکل۱۳/۱۶/۱۸ نمایشداده میشوند که هر
کم بسانگر سطحیاز نداد فررجرد 1SO
ذرلتمیباشد
صفحه 33:
* نتایج آزمایشات کیفی روغن نیز وضعیت طول عمر روغن را
نشان داده و می توان با دقت زیاد زمان تعویض روغن را اعلام و
برنامه نت را با آن تنظیم نمود .
* از مهمترین آزمایشات کیفی روغن میتوان به آزمایش
RULER که به معنای «نخمین عمر مفید باقیمانده روغن»
است اشاره نمود.
صفحه 34:
RULER مت
* در این آزمایش با اندازه گیری مقدار ترکیبات ضد
اکسیداسیون و عدد اسیدی روغن. زمان تقریبی BL OLE
عمر مفید روانکار را تعیین می گردد . به این مفهوم که با
افزایش عدد اسیدی يا ۲/8 روغن» مسلماً از مقدار و کارآیی
مواد افزودنی با خاصیت ضداکسیداسیون کاسته می شود و
زمانی فرا می رسد که میزان ادتیوهای یاد شده به قدری کاهش
یافته است که روغن کاملاً اسیدی و خورنده شده و ادامه
فعالیت آن موجب آسیب های شدید به دستگاه خواهد شد.
صفحه 35:
نروی روغن
* آزمایش ویسکوزیته یا گرانروی نیز از آزمایشات رایج در برنامه
آنالیز روغن می باشد. در صورت کاهش ویسکوزیته. امکان
تشکیل فیلم پایدار روانکار به حداقل می رسد و بر اثر تماس فلز
با فلزه سایش شدیدی ایجاد گردیده که نتیجه مستقیم آن. عمر
کمتر دستگاه خواهد بود.
صفحه 36:
ویسکوزیته مهم ترین مشخصه روغن های روانکار است. آزمایش
ویسکوزیته. مقاومت داخلی روانکار را نسبت به جاری شدن
نشان می دهد. آزمون ویسکوزیته به طور معمول در درجه
حرارت ۴۰ و ۱۰۰ درجه سانتیگراد انجام می شود.
نتایج آزمایش ویسکوزیته معمولا به سه صورت ثبت می شود:
۱. نرمال
ob;
۳ کم
صفحه 37:
در حالت ويسكوزيته زياد يا كم بايد براى عملیات نگهداری. علت
موردنظر را جستجو و نسبت به رفع آن اقدام کرد. تغییرات
ويسكوزيته متاثر از عواملى مانند:
ميزان كاركرد روغن
محتويات روغن
آلودكى
تركيب با مواد
و ناهنجاری های دیگر بوده که بر ساعات سرویس روغن تاثیر می
گذارد.
صفحه 38:
بعد از لودگی در موقع ألودكى قبل از ألودكى
bs 137 123 امه
صفحه 39:
علل ناهنجاری های ویسکوزیته
* ترکیب با سوخت
* مقدار زياد دوده
* آلودكى آب
* آلودگی ضديخ
* کمپرس
* اكسيداسيون روغن
* استفاده از روغن با درجه نامناسب
طولانى شدن زمان سرويس روغن
صفحه 40:
نمونه ای از نتایج
برنامه های آنالیز روغن موجب شکوفایی صنایع فولاد ژاپن شده
است. در اوایل دهه ۸۰. شرکت فولاد ژاپن با اجرای برنامه آنالیز
روغن بر روی ۱۷۰ سیستم هیدرولیک» يس از ينج سال به
نتایج شگفت انگیزی, مانند ٩۰ درصد کاهش خرابی پمپ. ۷۵
درصد کاهش آلودگی در سیستم و ۶۰۰ درصد افزايش عمر
مفید پمپ ها دست يافت.
صفحه 41:
اين نتايج موجب ترغیب سایر شرکت ها در ژاپن شد. به طوری که
شرکت فولاد ناگویا به دنبال موفقیت اولیه در اجرای برنامه آتاليز
روغن » این برنامه را در تمام کارخانه های خود و بر روی ٩ هزار
گیربکس. ۱۰۲ هزار یاتاقان و ٩۰۰ سیستم هیدرولیک اجرا کرد و
موفق به کاهش ۵۰ درصدی خرید یاتاقان, ٩۰ درصد تقلیل آسیب
های ناشی از روانکاری» ۸۳ درصد مصرف کمتر روغن و ۱۵ درصد
کاهش در مصرف كريس شد.
صفحه 42:
نه گام اجرای آنالیز روغن
ام اول : تعهد در برابر برنامه
گام دوم : ثبت وضعیت فعلی
گام سوم : انتخاب آزمایشگاه مناسب
گام چهارم : انتخاب ماشین جهت آنالیز
گام پنجم : انتخاب آزمایشات مورد نیاز
گام ثشم : نمونه گیری از روغن
گام هفتم : انجام آنالیز بر روی نمونه روغن
گام هشتم : تفسیر نتایج ۱
گام نهم : پیگیری میزان کارائی برنامه آنالیز روغن
صفحه 43:
* در نظر گرفتن یک سری آزمایشات در زمان بهره برداری از
دستگاه ها نه تنها باعث کاهش بسیاری از هزینه ها چه از نظر
طول عمر قطعات و چه از لحاظ زمان بهینه تعویض روغن
گردیده بلکه نقش مهمي نیز در افزایش تولید و يا خدمات
داشته و مسئولان فنی کارخانجات را در جهت هرچه بهتر
نگهداری و کارآمد کردن ماشین آلات پاری می نماید.
صفحه 44:
منابع
Beerchek , Richard C. " How Dirt and(1
water slash Bearing Life ." Machine
Design Magazine . July 6
(2نگهداری و تعمیرات //اصول و مفاهیم آنالیز روغن در سیستم
های هیدرولیک.
(3نگهداری و تعمیرات //نه گام جهت اجرای موفق آنالیز روغن.
http://www.niazemarkazi.com/(4
article/pdf/10003029.html