صفحه 1:
ات را
Gap Analysis
صفحه 2:
عنوان
نوع
مراحل استفاده
موضوع
سطح
پیچیدگی
صفحه 3:
شالوده اصلی برنامهریزی استرانژیک, شناسایی وضعیت موجود. بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان از یکسو و
به تصویر کشیدن آینده مطلوب در قالب تدوین چشمانداز و مقاصد استراتژیک از سوی دیگر و در نهایت دا كردن
آینده el است که درا oe تژی گفته میشود. امروزه برای تدوين
موجود برای برنامهریزی یک روش تحلیل شکاف (Gr age ) است. در
و تحلیل شکاف بين وضعیت موجود سازمان و و a دوه مرج و
مناسب برای پوشش این شکاف است. در تعریفی دي
داریم و مکانی که در نظر داریم به آنجا بزسیم و شناسا. 1
شاید بیرگترین مزیت این ابزار این است که در همه حوزههای سازمانی و نیز در همه سطوح سازمانی این
۳ مور استفاده است, به عبارت دیگر از زیرساختهای سازمان گرفته تا خردترین برنامههای عملیانی,
oe بهصورت کاملا نظاممند شکافها را شناسایی کرد و برای پوشش آنها برنامهریزی مقتضی را انجام داد.
انالیز شکافت يك روش ایده آل براي تعبین منابع و فعالیت هاي لازم براي پرکردن شکاف عملكردي مي
. این شکاف در نتیجه مقایسه وضعیت فعلي و وضعیت مطلوب با آننده با الکوبیداری , تحقیق بازار یا سایر
نتایج مقایسات داده ها به دست مي آید. سه چیز در استفاده از ابزار تحلیل شکاف بسیار کلیدی است: 1. توانایی
شناسایی نقاط ضعف و قوت در قالب شکاف و آندازهگیری و امتیازدهی به آنها. 2. توانایی در تعبین هدفهایی که
سازمان pee مطلوب تعیین شده نزدیک کند. 3. دقت و ظرافت در اولویتبندی پوشش شکافها بر اساس
و تخصیص منابع اثربخش. مورد سوم شاید ازکلیدیترین موارد در اجرای اثريخش اين ابزار
hg ea ایراتی در اولویتبندی پروژههای بهبود و شکافهای استرانژیک خود در
جوزههای معتلف بازازاس. مایه اسانین مالی و حلی تحقیق و توسته دارای جالشهای اساسی هستند و
نمیدانند که سرمایه و منانع سازمان را چگونه تقسیم کنند که بهترین اثربخشی را داشته باشند. اگر منابع سازمان
بر اساش اولوتبندی استراتژیک صورت گرفته و طبق اولویتبندی شکافهای موجود منطبق بر مقاصد
اشتراتزیک در سازمان ضورت کیره بشیاری لز لین چالشها مرتقع خواهد شد. در لین ضورت مازمان مارم خوز
۷ ضرف پوشتش شکافهای میکند که به اهداف استرانزیی سازمان متضل است و با بوشش شکاف. اهداف نبز
بیشتر محقق میشوند و اين یعنی بهترین حالت اثربخشی در تخصیص منابع است. اما گاهی پیش میآید که
سازمانها در تعبین مقاصد آستراتژیک خود اشتباهات فاحشی انجام میدهند و بعضا اهداف بهصورت مناسبی
تمیشوند و در مراحل اجرای روش تحلیل شکاف, سازمان را دچار مشکلات زیادی میکند. پس برای
٠ ريسكء قیل از شناسایت و Je شکافهای استراتژیک باید یک ممیزی بر اهداف کلان و
Al
با
صفحه 4:
صفحه 5:
منابع مورد
ی
۲ Coa)
صفحه 6:
برای کست اطلاعات بیشتر به
وبسایت امجیتولز مراجعه
aie
MGTools.ir