صفحه 1:
به نام خدا
۰ موضوع:آیات و روایات در زمینه بانکداری اسلامی در قران
رد ریت آدور بانکی
نام و نام خانوادگی:
شماره دانشجویی:
صفحه 2:
سوره بفره آیه 245
1 من دالذی بُفرِض الله قرضاً Lins قَْضاعِقة له آطعافاً لیرة
ole One ۰ (فرض الحستم) دهد و خدا پر او به چندین برابر بیفزاید.
صفحه 3:
0" - من ذا الذي يفرض الله قضا ..... اين آيه درباره تأمينتجهيزات و امور مالى alge
است. تعبير قرض الحسنه از انفاق در آيه.عظمت انفاق در مورد جهاد را نشان ميدهد و
روشن مى كند كهبالاترين نوع انفاق: انفاق در امر جهاد است. اين أيه مى فرمايد:
تصورنكنيد كه انفاق کردن از مال, در زندكى شما كمبودى ايجاد مى كند.
صفحه 4:
al] 39 سوه روم
Alli! Log من Ly یژئوا فی آموال التاس قَلایرئُوا عتدالله
em ass ret سم داد که بر اموال مردم ربا خوار بیفزانید نژد خدا هرگز
تیف راید :
صفحه 5:
۲ ۱۲۱ تم ن ربا زوا في آموال الناس ... در اين آيه دونمونه از انفاق برای خدا و
انفاق برای دنیا را بیان کرده است: آنچه راکه به منظور افزايش می پردازید تا در اموال
مردم فزونی یابد, نزدخدا فزونی نخواهد یافت و آنچه را به عنوان زکات می پردازید و
ققطرضای خدا را می طلبید, آنها دارای پاداش مضاعفند. منظور از ربا دراين آیه هدایایی
Gul که برخی افراد برای دیگران می برند تا درعوض بهتر و بالاتر از آن را دریافت ,
کنند.حدیث: از امام صادق (ع) در تفسیر این آیه نقل شده است منظورهدیه ای است که
به كشن ذاذه هى شود تا بیش از آن عوض گرفتهشود. اين ربای حلال است.
صفحه 6:
آبه 0و سوره ال عمران
Gall ATL 0 وا لائاکلُوا التبا آطعافا مُضاعفضة و الوا اللة لعَلّكُمْ تفلخون
۲ ای کتتانک ۰ دی اسلام گرویدهاید ربا مخورید که دائم سود بر سرمایه افزائید تا چند
برابر شود و از خدا بترسید و ترک این عمل زشت کنید باشد که سعادت و رستگاری یابید.
صفحه 7:
آیه 161 سوره نساء
ays الثبوا و قدنهوا عَنْهُ و آكلِهِمْ آمُوالَ الثاس بالباطل و آعْتذنا للكافرين مِنْهُمْ عَذاباً
Ji
و هم بدین جهت که ربا میگرفتند در صورتی که از ربا خوردن نهی شده بودند و هم از آن
زک اموال جوم را باطل (مانند رشوه: خیانت و سرقت) می خوردند و ما برای کاقران
ذا د.ا داشته آيم عذابي بزرك و دردناک.
صفحه 8:
تفسیر:
۱۶ ۵ رین با نمی بششد که راو شریک قرار ده
شود eS Gly از آن زا برای هر کس که بخواهدمی بخشد. نسبت دادن کارهاین که
مستقیما در حیطه و اختیارخداست به چیزها و یا مخلوقاتی که اصلا در شأن آنها قرار نمی
0 د سه دين عاشي الأثرين انحراف و سقوط اززجمت آلهی است:
دالا ١١ ا بر طنه ذر مقابل شرى جساساست كه مى توانيم بكوييم حساسيت قرآن
نسبت به شر حتيبيشتر أز حساسيت به كفر است.
صفحه 9:
20 سور ه بقره
يَمْحَقْ الله الرّبوا و بربی الصدقات ee aly als
5.1/0٠ 1 230 1 3 ربادتى داذه ضقات و نظير آنراء خذاونة دوست
ندارد مردم سحت بى ايمان كنه بيشه رأ
صفحه 10:
1
۶ - یمحق الله الربوا و يربي الصدقات ..... خدا ربا را محو وصدقات را افزونی می دهد
و خدا هیچ حق پوش گناهکار را دوستنمی دارد. آنهایی که خیال می کنند از راه حرام و _
ترک انفاق, صاحثروت می شوند, در اشتباهند و کافی است خدا گرفتاری و یا آفتیبرای آنها
پدید آورد که همه اندوخته هایشان بر باد رود؛ و آنهایی کهاهل احسان و انفاق هستند,
ممکن است در ظاهر مقداری از مال خودرا از دست بدهند, ولی خداوند از جایی که
احتمال نمی رود, روزیکثیری به آنها حواله خواهد کرد.
صفحه 11: