مهندسی شهرسازی

آینده پژوهی در شهرسازی

ayandeh_pazhohi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۴ اسلاید مقدمه تاریخچه آینده پژوهی پیش فرض های آینده پژوهی روشهای آینده پژوهی دیده بانی آینده Horizon Scanning دلفی Delphi روندکاوی Trend Analysis سناریوپردازی Scenario چشم انداز سازی Visioning پس نگری Back Casting نقشه راه Road Map شبیه سازی Simulation and Gaming آینده پژوهی و مطالعات شهری مروری بر ادبیات شهرهای آینده شهر ایکس شهر کامل شهر کیهانی شهر گنبدهای ژئودزی مزاسیتی شهری دیگر برای زندگی دیگر شهرهای فضایی شهر سایبری شهر مارپیچ شهر شناور شهر دریایی خوشه های آسمان پلاگ این سیتی پیله های زندگی کاشیل شهر پیاده
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1424 بازدید, 3 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آینده پژوهی در شهرسازی”

آینده پژوهی در شهرسازی

اسلاید 1: آینده پژوهی و مطالعات شهری؛ آینده شهرها

اسلاید 2: مقدمهآینده پژوهی مشتمل بر مجموعه تلاش هایی است که با واکاوی منابع، الگوها و عوامل تغییر یا ثبات، به تجمسم آینده بالقوه از دل تغییر یا ثبات برنامه ریزی برای آن ها می پردازد. آینده پژوهی بازتاب دهنده چگونگی زایش واقعیت فردا از امروز است. آینده پژوهی برابر عبارت لاتین Futures Studyاست.واژه جمع Futures به این دلیل استفاده شده است که با بهره گیری از طیف وسیع روش ها و بجای تصور تنها یک آینده به گمانه زنی های نظام مند و خردورزانه، در مورد نه تنها یک آینده بلکه چندین آینده متصور مبادرت می شود.موضوعات آینده پژوهی در برگیرنده گونه های ممکن، محتمل و دلخواه برای دگرگونی از حال به آینده است. تاریخچه آینده پژوهیاشتیاق بشر برای دانستن درباره آینده از عهد باستان وجود داشته است. پیشگویان و کاهن ها نمونه هایی از کسانی هستند که در گذشته تلاش داشتند به نحوی به این اشتیاق در نزد خاص و عام پاسخ دهند.

اسلاید 3: نخستین نشانه های جدی تر توجه بشر به آینده در عصر روشنگری دیده می شود. دورانی که بشر باور داشت که علوم برای هر چیزی راه حلی خواهند یافت. قوانین نیوتن درباره حرکت، درک و تحلیل بسیاری از پدیده ها را ممکن ساخته بود. در اثر رشد شتابان علوم در این دوره، اندیشمندان عصر روشنگری واقعا به این نتیجه رسیده بودند، که تنها زمان می خواهد که تا همه قوانین و قواعد جامعه و محیط پیرامون بشر معلوم و آشکار شود.آینده پژوهان مثبت اندیش نیز در دهه 60 به سختی مشغول بودند. دانیل بل برای نخستین بار اصطلاح جامعه فرا صنعتی را در کتابی با همین نام به کار برد. بل سر آغاز بسیاری از آینده پژوهان نظیر مارشال مک لوان Marshall Mcluan، آلوین تافلر Alvin Toffler آلوین تافلر، جان نیسبیت John Naisbitt بود که آینده مورد پیش بینی آنها گرچه کمی دیر محقق شد ولی دنیا دیدارگر تحولات بنیادین در زمینه اطلاعات و کسب و کار از طریق ظهور رایانه های شخصی در دهه 80 و ظهور اینترنت در دهه 90 بود. آینده و آن هم از نوع دیجیتال وارد شده بود.

اسلاید 4: پیش فرض های آینده پژوهییکی از پیش فرض های آینده پژوهی اذعان به وجود گزینه های متعدد آینده است. آینده امکان پذیر: هر چیزی اعم از خوب یا بد، محتمل یا بعید می تواند در آینده رخ بدهد.آینده های رخ دادنی یا محتمل: آنچه به احتمال بسیار زیاد در آینده به وقوع خواهد پیوست (مبتنی بر استمرار روندهای کنونی در آینده).آینده های دلخواه: آنچه بهینه ترین و دلخواه ترین رویداد آینده به شمار می رود.هدف : محتمل ساختن آینده های دلخواه یا ترجیح داده شده است. بدین منظور باید از آنچه که میخواهیم بیافرینیم تصویری روشن و شفاف در ذهن داشته باشیم (به ویژه از ارزش هایی که می خواهیم بر جوامع آینده حاکم باشند.)هدف: توجه به آینده های ممکنی است که علیرغم تردید در رخ دادنشان، تحقق برخی از آن ها اثر بزرگی بر زندگی مردم می گذارد.

اسلاید 5: روشهای آینده پژوهیدیده بانی آینده دلفیواکاوی روندهاواکاوی پیشران هاسناریو پردازیچشم انداز سازینقشه راه پس نگریمدل سازیشبیه سازیترکیبی از روش های بالا

اسلاید 6: دیده بانی آینده Horizon Scanningدیده بانی در معنای عام عبارت است از زیر نظر داشتن یک زمینه خاص با هدف شناسایی چالش ها و فرصت های آتی موجود در آن زمینه.دیده بانی افزون بر آینده ، برای موضوعاتی که در مجاورت زمانی با پندارش های (پارادایم های) کنونی می باشند، نیز انجام می شود.دیده بانی به ویژه برای شناسایی اولیه حوزه های کلیدی جهت انجام ژرف کاوی بعدی و سناریوسازی یا تهیه نقشه راه برای آنها بسیار رویکرد سودمندی است. دلفی Delphiدلفی نوعی مشاوره شامل 2 گام (مرحله) است. گام یکم شامل بخش پرسشنامه با هدف جستارش دیدگاه های اولیه از طیف بزرگی از کارشناسان یک حوزه خاص می شود. پاسخ ها گردآوری و جهت نظر سنجی دوباره برای همه شرکت کنندگان در همه پرسی پس فرستاده می شود.

31,200 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید