ayeye_74_sureye_zomar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آیه ی ۷۴ سوره زمر”

آیه ی ۷۴ سوره زمر

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمسوره زمر آیه 74

اسلاید 2: ترجمه و معنی آیهو قالوا الحمدلله الذی صدقنا وعده واورثنا الارض نتبوا من الجنه حیث نشاء فنعم اجرالعاملین و گویند: ستایش خدایی که وعده خود را برما راست گردانید و زمین را به ما میراث داد تا که در بهشت جایب گیریم در هر جا که بخواهیم پس چه نیک است پاداش عمل کنندگان

اسلاید 3: تفسیر المیزان - خلاصهمردم پرهیزگار پس از ورود به بهشت خدا را حمد و سپاس گفته ، می گویند:ستایش مخصوص خداییست که وعده خود را که توسط انبیائش به ما داده بود وفا کرد.که آن وعده مکرر در قرآن آمده و فرموده (للذین اتقوا عند ربهم جنات) و نیزمی گویند: ستایش او را که زمین بهشت را میراث ما قرار داد (چون کافران بهشتی را که خداوند برای همه بندگانش قرار داده بود با عمل کفر آمیزشان از کف دادند و در نتیجه بهشت از آنها به اهل تقوی به ارث رسید و سهمشان نصیب پرهیزکاران شد.) و ما در بهشت در هر جا که بخواهیم مسکن می گزینیم و اختیار کامل داریم و هر چه بخواهیم در اختیار ماست و چه خوب است اجر کسانی که برای خدا به نیکی عمل کردند و این کلام آخر ادامه سخن اهل بهشت است و شاید هم گفتار خدای متعال باشد.

اسلاید 4: تفسیر نمونهدر این آیه چهار جمله کوتاه و پر معنى که حاکى از نهایت خشنودى و رضایت خاطر بهشتیان است از آنها نقل مى کند: ((آنها مى گویند: حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که به وعده خویش درباره ما وفا کرد)) (و قالوا الحمد لله الذى صدقنا وعده )

اسلاید 5: تفسیر نمونهدر جمله هاى بعد مى افزایند: و زمین بهشت را میراث ما قرار داد و به ما بخشید)) (و اورثنا الارض ). منظور از زمین در اینجا زمین بهشت است و تعبیر به ((ارث )) به خاطر آن است که این همه نعمت در برابر زحمت کمى به آنها داده شده ، و مى دانیم میراث چیزى است که انسان براى آن معمولا زحمتى نکشیده است ، و یا از این نظر است که هر انسانى مکانى در بهشت دارد و محلى در دوزخ هر گاه بخاطر اعمالشان دوزخى شود مکان بهشتى او را به دیگران مى سپارند و هر گاه بهشتى شود مکان دوزخیش براى دیگران باقى مى ماند و یا به خاطر این است که آنها با نهایت آزادى مى توانند از آن استفاده کنند همانند میراث که انسان در استفاده از آن کاملا آزاد است .

اسلاید 6: تفسیر نمونهاین جمله در حقیقت تحقق عینى آن وعده الهى است که در آیه 63 سوره مریم آمده: تلک الجنة التى نورث من عبادنا من کان تقیا: آن بهشتى است که به بندگان پرهیزگارمان به میراث مى دهیم .در جمله سوم آزادى کامل خود را در استفاده از بهشت وسیع پروردگار چنین بیان مى کنند: ((ما هر جا از بهشت را بخواهیم منزلگاه خود قرار مى دهیم )) (نتبوأ من الجنة حیث نشاء).

اسلاید 7: تفسیر نمونهاز آیات مختلف قرآن استفاده مى شود که بهشت مرکب از باغهاى بسیارى است و لذا در قرآن تعبیر به ((جنات عدن )) (باغهاى جاویدان بهشت ) (توبه - 72) شده است ، و بهشتیان ، با توجه به سلسله مراتب و مقامات معنوى ساکن آنها مى شوند، بنابراین آزادى آنها در همان باغهاى وسیعى از بهشت است که در اختیار آنها است ، نه مقامات بالاترى که خود را شایسته آن نمى بینند و اساسا هرگز چنین تقاضائى را هم ندارند.

اسلاید 8: تفسیر نمونهبالاخره در آخرین جمله مى گویند: ((چه خوب و جالب است پاداش ‍ و ثواب عمل کنندگان به دستورات پروردگار)) (فنعم اجر العاملین ).اشاره به اینکه این مواهب وسیع را به ((بها)) مى دهند، به ((بهانه )) نمى دهند، ایمان و عمل صالح لازم است تا در پرتو آن چنین شایستگى حاصل شود.آیا این جمله نیز گفته بهشتیان است یا سخن پروردگار که به دنبال سخنان آنها آمده ؟مفسران هر دو احتمال را داده اند ولى معنى اول یعنى ارتباط آن با گفتار بهشتیان با جمله هاى دیگر آیه ، هماهنگى بیشترى دارد.

اسلاید 9: نکات وپیام هامراد از «أرض» در این آیه، سرزمین بهشت است.گفتن «الحمدللّه» پس از دریافت نعمت، شیوه‏ى بهشتیان است. «قالوا الحمدللّه»حقّ انتخاب مسكن،یكى از نعمت‏هاوامتیازات بهشتى است.«نتبوّء من الجنّة حیث نشاء» هر كس مى‏تواند با عمل نیك به دریافت پاداش‏هاى الهى برسد. «اجر العاملین» بهشت را به بها دهند، نه بهانه. «اجر العاملین»

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان