aein-zendegi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آیین زندگی و اخلاق کاربردی”

آیین زندگی و اخلاق کاربردی

اسلاید 1: آیین زندگی و اخلاق کاربردیاستاد:دانشجو:استاددانشجو

اسلاید 2: اهداف كلي:آشنايي با اخلاقعلم اخلاق علم زندگي و آيين چگونه زيستن

اسلاید 3: برخی از موضوعات طرح شده در کتاباخلاق دانشجويياخلاق پژوهشاخلاق تقداخلاق معيشتاخلاق جنسياخلاق سياستاخلاق گفتگو

اسلاید 4: مقدمه معناشناسی و جایگاه اخلاق کاربردی

اسلاید 5: معنی کلمه اخلاق:واژه اخلاق در لغت به معناي سرشت است اعم از صفات بد و خوب.واژه اخلاق از نظر دانشمندان اسلامي:صفاتي پايدار در نفس كه موجب مي شوند كارهايي متناسب با آن صفات بدون نياز به فکر از انسان صادر مي شود.

اسلاید 6: علم اخلاق:دو دسته است گاهي بر علم و شناخت و گاهي بر عمل و رفتار تكيه دارد.تعريفي کاملتر:علم اخلاق علمي است كه ضمن شناساندن انواع خوبيها و بديها، راههاي كسب خوبيها و بديها را تعليم مي دهد.

اسلاید 7: اخلاق توصيفيمعرفي اخلاقيات افراد، گروهها و جوامعاخلاق هنجاريبررسي افعال اختياري انسان از حيث خوبي و يا بدي.مهمترين كاربرد اين نوع اخلاق: ارائه نظريه اي معقول براي تبيين خوبي و بدي.

اسلاید 8: فرا اخلاقبررسي تحليلي و فلسفي دربارة مفاهيم و احكام اخلاقي. درستي يا نادرستي گزاره هاي اخلاقي در اين نوع اخلاق مهم نيست.اخلاق كاربرديزير مجموعة اخلاق هنجاري است. اين نوع اخلاق كاربرد منظم نظرية اخلاقي در حوزة مسائل خاص اخلاقي است مثل اخلاق دانشجويي و اخلاق حرفه اي.

اسلاید 9: اهميت و جايگاه اخلاق كاربرديعلم اخلاق علم زندگي و آييني زيستي است و ضمن بيان احكام ارزشي همة ابعاد فردي و اجتماعي زندگي آگاهانه راههاي اتصاف به فضائل و دفع رذائل را نيز نشان مي دهد. بنابراين علم اخلاق يكي از مهمترين و سرنوشت سازترين دانش هاست.

اسلاید 10: رسالت اخلاق كاربرديتحليل ريشه اي فضائل و رذائل، راه تشخيص تكاليف اخلاقي و شيوه تحقق آنها در حوزه هاي خاص با تقويت بعد عقلاني فراگيران، شيوه استدلال اخلاقي در امور روزمره را به آنان بياموزانند. و ملاك و معياري مشخص براي رفتارهاي اخلاقي ارائه كند.

اسلاید 11: فصل اول اخلاق دانش اندوزی

اسلاید 12: اهميت علم و علم آموزي از ديدگاه اسلامنخستين آياتي كه بر پيامبر اكرم نازل شد بهترين دليل بر جايگاه ويژه تعليم و تعلم در اسلام است.قرآن كريم نيز صراحتاً تعليم را يكي از اهداف اساسي برانگيختن پيامبر دانسته است.

اسلاید 13: ضرورت مطلق تحصيل علم از ديدگاه اسلامنه قيد افرادي دارد و نه قيد زماني، نه قيد مكاني و نه هيچ قيد و محدوديت ديگري . اين مطلب با احاديثي كه راجع به علم آموزي وجود دارد روشن مي شودپيامبر (ص):به درستي كه برتري عالم بر عابد همچون برتري خورشيد بر ساير سيارات است.

اسلاید 14: دانش اندوزي و پارسايياينكه در آيات قرآن پارسايي در كنار دانش اندوزي قرار گرفته به معناي ناتواني بي تقوايان از اقامه براهين عقلي نيست، بلكه مراد ان است كه با بازگرداندن روح و سرشت آدمي به پاكي فطري اش پذيرش حقايق را براي او تسهيل نمايد.

اسلاید 15: انسان مجموعه اي از نيروهاي متضاد و مزاحم دارد و هر نيرويي بي توجه به نيروهاي ديگر در انديشة ارضاي خوشي است. اگر انسان به يكي از اين قوا توجه كند ساير قوا سركوب مي شود و انسانيتش كه بر پاية مجموعة اين نيروها شكل مي گيرد پايمال مي شود.

اسلاید 16: اينكه مي بينيم متون اسلامي در كنار تعليم بر تزكيه تاكيد مي كند به سبب آن است كه تفكر آدمي را از بند اسارت شياطين آزاد سازد. اگر عقل بخواهد قضاوتي صحيح داشته باشد بايد از بند تمايلات نفساني رهايي يابد آنگاه است كه پاسبان و پاسدار وروديها و خروجي هاي دل مي شود.

اسلاید 17: پيروي از حدس و گمانچون دستيابي به تعيين و تشخيص واقعيت در همة امور كار دشواري است، بيشتر آدميان با توجه به غريزة راحت طلبي اساس زندگي خود را به (گمان) بنا مي كنند. قرآن در سورة انعام با آن مخالفت كرده است.

اسلاید 18: تقليد كوركورانهبسياري از مردمان افزون بر مسائل فرعي، در انديشه و نگاه به مسائل كلي از ديگران نيز تقليد مي كنند و ريشة آن خودباختگي فكري است.يكي از موانع علم واقعي اين است كه انسان به جاي آنكه آزادانه بينديشد مهار تفكر خود را به دست ديگران مي سپارد. قرآن در سورة بقره تقليد را عامل گمراهي مي داند.

اسلاید 19: تمايلات نفسانيهدف از تحصيل علم اين است كه به حقيقت نائل شويم اما اين امر وقتي ميسر مي شود كه از گرايشهاي نفساني و وهم و خيال رهيده باشد.حب و بغضها و جهت گيريهاي تعصب آميز، طمع، عجب و خود بزرگ بيني مسير تفكر را منحرف ساخته از كشف حقيقت باز مي دارد.

اسلاید 20: شتابزدگيانسان گاهي در داوريهاي علمي و عقلاني خود شتاب مي كند و به صرف فراهم آمدن اطلاعاتي اندك دربارة يك موضوع به نتيجه گيري مي پردازد. قرآن در سوره اسراء شتابزدگي را تقبيح مي كند.امام علي (ع) : از شتاب زدگي بپرهيز زيرا شتابزدگي در كارها موجب مي شود انسان به هدف نرسد و كارش مورد ستايش نباشد.

اسلاید 21: پيامبر (ص) مي فرمايد:اي ابوذر! بدترين مردمان در نزد خداوند در روز قيامت عالمي است كه از علمش سودي نبرده است. بوي بهشت به مشام کسي که براي مردم فريبي در جستجوي علم باشد نمي رسد، هرگاه از تو چيزي پرسيدند که نمي داني، بگو نمي دانم و خود را از پيامدهاي آن نجات ده.

اسلاید 22: انگيزه الهينخستين مسئله اي که يک دانشجو بايد به آن توجه کند نيت تحصيل است. بر اساس نظام اخلاقي اسلام نيت بيش از خود عمل اهميت دارد. کار اخلاقي و ارزشمند از ديد اسلام کاري است که صرفاً براي رضايت خدا انجام گرفته باشد.

اسلاید 23: انتخاب استاد شايستهتاثير استاد و نوع ارزشها و نگرش ها و جهان بيني و ايدئولوژي او در شاگردان جاي ترديد نيست. شاگردان هر اندازه که مقاومت نمايند نمي توانند از تاثير گذاري استادان در روند زندگي خود جلوگيري کنند. به همين دليل انتخاب استاد شايسته مورد تاکيد اولياي دين است.

اسلاید 24: دوران دانشجويي محدود است و مسئوليتهاي زيادي براي دانشجو وجود دارد که فرصتي براي انجام همه آنها نيست. اما با توجه به نقش ويژه شان مسئوليتهاي سنگين تري بر عهده دارند.وظيفه آنان تحصيل علوم نافع است و هرگز وقت خود را مصروف مسائل غير ضروري ننمايند.

اسلاید 25: خوب گوش دادناين مساله هم مبين ادب شاگرد و هم موجب بهره مندي بيشتر مي شود.يک مستمع خوب کسي است که اولا دقت داشته باشد و ثانيا بردبار باشد. ثالثا بتواند ميان نکات اصلي و فرعي آن تفکيک نمايد مثل اينکه مناقشه در مثال نکند و لپ سخن را توجه کند.

اسلاید 26: 26

30,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید