علوم انسانی و علوم اجتماعیسبک زندگیاخلاق

آیین همسرداری در اسلام

صفحه 1:

صفحه 2:
‎—c‏ همه روی زمین متع ره ‎11 ‏یت سس ک وا‎ ene ‏احتس) ‎I‏ اتید در بر او ول ‎

صفحه 3:
۰ چکیدم(1 مقدمه(2 | أگوهای‌همسردارعلنبیاءا 34 نتیجه (4 منیع(5

صفحه 4:
الگوهای همسرداری انبیاء براساس صفات الهی در قران . یم چه چیزهایی هستند؟

صفحه 5:
:چکیده یکی ازمهم تیین اهداف ازدواج درقرکن رسیدن‌به ارلمش است ازلین رولازم است جهت تحقیق لین هدف الهی خانواده رابسترمناسب بادخداوندقراردادجرلکه درقرکن آرلمش به خدامنتسب است(فتح. ۴)انبیاءالهی که الگوی انسان ها هستند(انبیاء. ۷۳)طبق ایات قران همسرانی داشتند(رعد۳۸۰)که برخی ازانهابا انبباء‌همراه ومیفق بودندامابعضی ها نه وناسازگاری آنهلتا بدان جا رسیده بود که درقران کریم به نام خاین نامیده شدند(تحریم.۱۰)انبیاء که آبینه تجلی صفات المی هستندجا همسربراساس صفات الهی رفتارمیکنندو خانواده رادرجهت اهداف الهی سوق داده اند.

صفحه 6:
نمقشضعه احساس نیازبه همسرنه تنیاجنبه جسمانی داردبلکه دارای جنبه رولنی نیزهست بنابراین همسرموجب آرامش خاطر و امنیت دل است.فقدان گذشت در خانواده »بدبینی وتحقیر کردن همسر» توقعات بالاو نابجای همسران »عدم مسئولیت پذیری ازعمده مشکلات همسران درقرن حاضرهستند وجودانین مشکلات در زندگی خانوادگی افراد متدینابین سوال راایجادمیکند که آیاانسان های مندینبه صفات الهی در زندگی خانوادگی توجه کردند؟دیدگاه قران کریم که متناسب بافطرت وخلقت است درهیج زمینه ای مربوطبه سعادت انسان چیزی رافروگذارنکرده.تبعیت ازالکوهای همسرداری افبیاء انسان امروزی را به سمت آرامش وازدواج سوق میدهد.

صفحه 7:

صفحه 8:
غير تشلشتنسببسه همسر(1 بوشلنيد نعيو بهمسر(2 عفوو كنشسراساسخدلمحورول4 عفو وكنشقوام با تغلفل:ن موه 5 حلم و هدارا هوبوابر هسر (6

صفحه 9:
امام صادق میفرملید:غیوریکی ازویژگی های خداونداست وبه سبب همین موضوع زشتی های بیرونی ودرینی راتحویم کرده لست.انسان‌به گونه ای آفریده شده است‌که از زن فرزند ومقام و ثروت وامثال ان محافظت میکند.به حکسم قران اين مرداست كه بايداهل خودراازعذاب دورنگهدارد(تحریم.۶) حضرت آدم کمبه گمراهی منتسب شدبالین حال‌با ناراحتی وتواضع سرتواضع فرود آورد ودربرابرشقاوت حاصل ازوسوسه های شیطان ازهمسرش محافظت کردوهمراه بااوبه در گاه الهی تیبه کر دند(اعراف. ۲۳)زنان فطیقا احساس نیازب‌یک فرد حمایتگردر خوددارندواین نیازباغیرت مرد ب رآورده ميشود اما با توجه به حکم «هرچیزی که ازحد خود تجاوزکند به ضدش تبدیل میشود».

صفحه 10:
خدای متعال «ستارالعیوب » است؛ او دانای نهان و آشکار است لملبه لحاظ اینکه بخشنده ومهربان است با آشکار کردن نمان بندگلنش را رسوا نمیسازد. امام علی میفرملید: «هشدار!هشداربه خدا سوگند» او چنان پرده پوشی کرده که پنداری تو را بخشیده است ». انبیای الهی که مقربان الهی هستند از لین صفت الهی در رابطمبا همسربه نیکی بهره میگرفتند و بنلبه تعبیر قرن کویم» لباس یکدیگرمیشدند.(بقره» ۱۸۷). ز کییاکه صاحب اموللی بود از لین بیم داشت کمپس از مرگش لین اموال به دست افراد ناصالح بیفتد و خود منشاً فسادی گردد لین در حللی است که همسر ابشان از جولنی عقیم بود؛ یلی حضرت از این بابت خم به ابرو نمی آورد و عیب او رابه رخش نمیکشيد و به این سبب او را ملامت نمیکرد؛ بلکه آنقدر به ايشان تعهد داشت که حاضر نميشد همسر دیگری را در کنار او اتخاذ کند و همواره از درگاه الهی در خواست عطای فرزندی از همسر خویش می نمود (مريم ۴- ع).

صفحه 11:
خدای متعال سرچشمه عفو و بخشش است (نساء» ۱۴۹). امام سجاد در مقام مناجات‌با خدا میفرماید: «خدلیاستو هستی که خود رلبه عفو نامگذاری کردیپس عفو بفرما» .از جمله مواردی‌که در قرآن كييمبه آن توجه بسيار شده» گنشت همسران نسبتبه يكديكر و فرزندان الست (تغلين»1). انييا كه مظهر و تجلى رحمت الهى لمند بدون هيجكونه جشم داشتى.نه براى كسب منلفع شخصى بلكه تنها براى رضاى الهى؛ مطابق دستور قرآن كريم همواره بد يها را با خوبی دفع میکردند (فصلت.۳۴)

صفحه 12:
زوجین بیش از هر مجموعه انسانی دیگر نیازمند بخشش یکدیگر هستند» زیرا زندگی مشترک شرایطی را ایجاب میکند که زن و مرد بیش از دیگران نسبت به حالات یکدیگر دقیق میشوند و موشکافانه عیوب و ایرادهای یکدیگر را موردتوجه قرار میدهند انبیای الهی در حالیکه توانایی بر انتقام داشتند» میبخشیدند» حفظ این حریم درزندگی به قدری اهمیت دارد که حتی وقتی تمایل به عفو در بين همسران است؛ باز مراقب هستند که با در نظر گرفتن حریمهای الهی باشد. حضرت ایوب که تمایل به بخشش همسرش دارد مراقب است که این بخشش با در نظر گرفتن حریم الهی باشد ا زآنجاکه اين سوگند آگاهانه و در مسیر حفظ حریم الهی بود و باید .اجرا ميشدء خداوند این مشکل را نیز برای حضرت حل کرد

صفحه 13:
: ععو وگذشت. ‎ploi‏ بلتغافل نمودن بسن از آنکه همسر پیامبر اسلام راز مهم ایشان را که با او در میان گذاشته بود فاش کرد و همسر دیگرشان را از آن آگاه ساخت, خداوند پیامبر را از همه ماجرا با خبر ساخت (تحریم.3)و هنگامی پیامبر. رازی را به يكي از همسرانش گفت و او آن راز را نزد زن دیگر فاش کرد و خدا پیامبر را از افشای آن آگاه نمود, پیامبر بخشی از آن راز افشا شده را به آن زن گوشزد > و از گفتن بخشی دیگر برای آنکه فاش کننده بیشتر شرمنده نشود خودداری نمود. آن زن گفت: چه کسی فاش کردن راز را به تو خبر داده است؟ پیامبر گفت: دانای . آگاه به من خبر داد

صفحه 14:

صفحه 15:
طرح موضوع «تغافل » هركز به اين معنا نيست كه هميشه از ایرادها و عیوب چشمپوشی “شود ,بلکه تغافل در برخی موارد معنا پیدا میکند و در سایر موارد باید با شیوه های صحیح و به اصلاح رفتار دیگران پرداخت. در حدیثی از امام صادق آمده است که «اگر عیش و عشرت دنیا را میخواهید, در دو چیز دنبال آن باشید که دوسوم آن در تعقل و ذکاوت است و یک سوم آن در تغافل و چشمپوشی است».لازمه تغافل نکردن, اين است که هر یک از اعضای خانواده, كوجكترين ايراد يكديكر را به رخ بکشند و اين رفتار. زمینه ساز ناسازگاریها و تشنج های خانوادگی است و روابط محبت آمیز را به خصومت و دشمنی تبدیل میکند؛ درنتیجه آرامشی را که هميشه در پی ‎Ol‏ بوده اند را از دست میدهند و اين باهدف تشکیل نهاد مقدس خانواده مغایرت دارد

صفحه 16:
حليم »> يكماز او 2.0 بمدلر! درد اذك ريم بو همسر حلیم به معنایک سیاستکه داراعاوج صبورعاستو در شرلیط . (تسفابن 17) مختلف, رفتاری عاقلانه دارد.چنانکه در حدیثی از پیامبر اکرم آمده است, «ما بغت امرأة نبی قط » یعنی «همسر هيج پیامبری هرگز آلوده عمل منافی عفت نشد». انبیای الهی از هرگونه رفتار ناشایست پرهیز میکردند و هرگز ایشان را با تهدید و سرزنش, به پذیرش حق مجبور نمیکردند و درعین حال برای حفظ کیان خانواده. نسبت به مخالفتها و طبعاً مشکلاتی که همسران در راستای دعوت برای این بزرگواران پیش می آوردند. تا آخرین لحظات حلم داشتند حضرت لوط به تنهایی دخترانی خردمند و مطلق الويديربيت كروه:اسب قور بزابن يمقتهاف يدر در هوره ازوؤاح نا قوم عسليم محص فرمان بدر و رسول زمان خويش بودند و مخالفت نكردند (هود, 78 )

صفحه 17:
.رفتار خانوادگی انبیای الهی زمینه تربیت خانواده در جهت گسترش نیکی را فراهم میکند بآنان کهاینه تجلی ,صعانت آلهی اند براسانن:ضنات آلهی .با حمسران جود. زا زهیگردید غیرت داشتن, پوشانیدن عیوب, عفو و گذشت ,حلم و مدارا, از جمله صفات الهی هستند تکه یر آرفباظ آتبیاع با حمترآن کوز, وجود دنت ممسودارى اماف المدجير انصانين صقایتالهی سوجزات:تجقی |اهداق:معالی ازدواج:منگازدد -که تبعيت از سيره این بزرگواران میتواند انسان امروزی را با وجود ساختارهای اجتماعی اقتصادی پیچیده و ارزشهای حاکم بر جوامع صنعتی, به سمت اهداف متعالی و الهی ازدواج .سوق دهد

صفحه 18:
لم ما اف کل هرسف وض 735 ‎i‏ . سده فاطمه.پ رچم اعظم. 97.ب ررسی آگوهای‌همسردار علنبیاء ب راساس‌صفانا هی درقرآن ص 771563

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان