علوم انسانی و علوم اجتماعی سیاست و قانون‌گذاری

ابزارها و شیوه‌های نفوذ دشمن

nofooz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ابزارها و شیوه‌های نفوذ دشمن”

ابزارها و شیوه‌های نفوذ دشمن

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2:

اسلاید 3: «ابزارها و شیوه‌های نفوذ»تهیه و تنظیم: مصطفی قربانیکارشناس ارشد مسائل سیاسی

اسلاید 4: چیستی نفوذاز رهگذر تعریف قدرت می‌توان مفهوم نفوذ و جایگاه آن را درک کرد. قدرت را توانایی مدیریت بر ذهن‌ها و اعمال دیگران تعریف کرده‌اند. به تعبیری، قدرت توانایی تأثیرگذاری و تعیین رفتار دیگران است. مسئله اصلی در بحث قدرت، احتمال تأثیرگذاری و تعیین رفتار است. از این نظر، قدرت با مفاهیمی چون نفوذ ارتباط دارد. نفوذ شکلی ظریف و نامرئی از قدرت است که از طریق تسخیر و مهار دستگاه محاسباتی و نظام تصمیم‌گیری یک فرد، گروه، دولت و... اعمال می‌شود. آن مؤلفه‌ای که سبب عملیاتی‌شدن و عینیت‌یافتن قدرت می‌شود، نفوذ است. ازاین‌رو، تا نفوذی صورت نگیرد، قدرت عینیت نمی‌یابد و در نتیجه، تأثیرگذاری و تحقق اهداف نیز مختل می‌شود.

اسلاید 5: نتیجه:آن‌گاه که یک بازیگر می‌کوشد بازیگر دیگری را مورد نفوذ قرار دهد، در حقیقت می‌کوشد بر او تأثیر بگذارد تا در جهت مورد نظر وی رفتار کند. در شرایط عادی یا به تعبیری، در وضعیتی که میان دو بازیگر رابطه نفوذ برقرار نباشد، هر یک از بازیگران در مقابل اعمال قدرت دیگری بر خود ممکن است واکنش نشان دهند؛ اما آن‌گاه که یک بازیگر بتواند به دیگری نفوذ کند،‌ علی‌رغم آگاهی طرفی که مورد اعمال قدرت قرار می‌گیرد، وی در راستای ترجیحات و مسیری که طرف مقابلش می‌خواهد قدم برمی‌دارد و درواقع، اعمال قدرت طرف مقابل بر خود را می‌پذیرد.

اسلاید 6: مختصات مفهوم نفوذ1- نفوذ مبتنی بر برقراری رابطه است.2- «الف» برای اینکه بتواند به «ب» نفوذ کند باید منابع و توانایی‌هایی را در اختیار داشته باشد. 3- نفوذ و روش‌های آن معطوف به آینده است. 4- هدف از نفوذ، اصلاح، تغییر یا تقویت رفتارهای موجود است. نقطه کانونی در بحث نفوذ: ترجیحاتی است که نفوذگذار نسبت به رفتار نفوذپذیر دارد. منظور این است که چون «الف» می‌خواهد رفتار «ب» به‌گونه‌ای باشد تا اهداف و منافع وی را تأمین کند، ترجیح می‌دهد رفتار «ب» را به‌گونه‌ای شکل دهد که از بابت تأمین منافع خود آسوده‌خاطر شود و این امکان‌پذیر نیست، مگر با نفوذ «الف» به «ب».

اسلاید 7: واقعیت نفوذ در دوره پسابرجامنفوذ در دوره پسابرجام یک واقعیت است و نه یک توهم؛ زیرا1- جمهوري اسلامي ايران بازيگري است که در نظام بين‌الملل حاضر به پذيرش «مفروضات سياست قدرت» و بازيگري در راستاي ترجيحات قدرتمندان اين نظام و همچنين بازيگري در قالب قاعده‌مندي‌ها و مفروضات حاکم بر اين نظم نيست؛2- در دوره پسابرجام ميزان تعاملات و ارتباطات کشورمان با جهان خارج افزايش مي‌يابد، جهان خارجي که نسبت به ما انگيزه‌هاي خصمانه دارد و درصدد تحقق اهداف خود در قبال ما مي‌باشد؛3- در چارچوب اين رابطه و تعامل ميزان امکانات و توانمندي‌هاي مادي ما نسبت به طرف مقابل از وزن کمتري برخوردار است.بنابراين به بيراهه نرفته‌ايم اگر واقعيت نفوذ در پسابرجام را تصديق کنيم.

اسلاید 8: نتیجه:چون دشمن درصدد برنامه‌ريزي براي تغيير رفتار و تسليم جمهوري اسلامي ايران در قبال خود است، براي تعبير اين رؤياي خود مجبور به اتخاذ راهبرد نفوذ در قبال اين نظام است و شايد يکي از مهم‌ترين رازهاي تمهيد تعهدات 10 و 15 ساله ايران در برجام، در انتظار نشستن طرف مقابل براي چيدن ثمرات نفوذ باشد.جان ساورز، رئیس پیشین سازمان سیا: ما در قبال ایران به یک صبر استراتژیک نیازداریم.

اسلاید 9: نفوذ؛ قدرت یا ضعف؟کشورها در نظام بین‌الملل چهار دسته‌اند:1- راضی از وضع موجود و قدرتمند2- راضی از وضع موجود و ضعیف3- ناراضی از وضع موجود و قدرتمند4- ناراضی از وضع موجود و ضعیفدسته دوم و چهارم، سلطه و هژمونی دسته اول را می‌پذیرند.دسته سوم با نظام موجود وارد چالش می‌شوند.

اسلاید 10: اساساً در نظام بين‌الملل براي نفوذ در بازيگراني تلاش مي‌شود که به ميزان کافي از قدرت و استحکام دروني برخوردارند؛ يعني بازيگراني مورد نفوذ قرار مي‌گيرند که به راحتي حاضر به تسليم و رفتار در راستاي ترجيحات و خواسته‌هاي بازيگران قدرتمند نشده‌اند و از آنجا که مسلم است که بازيگران قدرتمند براي به زانو درآوردن و تسليم شدن اين بازيگر تسليم‌ناپذير از ابزارهاي مختلف نظامي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... استفاده مي‌کنند، تمرکز و طرح سناريوي نفوذ در قبال آن بازيگر تسليم‌ناپذير تنها زماني مطرح مي‌شود که به‌کارگيري تمامي ابزارهاي مختلف نظامي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... عليه او کارآمدي خود را از دست داده باشد.

اسلاید 11: بنابراین، نفوذ در ارتباط با بازیگرانی است که؛1- از وضع موجود ناراضی اند؛2- قدرتمندند؛3-بکارگیری ابزارهای مختلف دشمنی(خصومت‌ورزی‌های متعدد) علیه آنها، نتوانسته است آنها را تسلیم کند.

اسلاید 12: دلایل طرح موضوع نفوذ در دوره پسابرجام

اسلاید 13: 1- تمرکز دشمن بر نفوذ در دوره پسابرجام: رهبر حکیم انقلاب اسلامی ایران، براساس واقعیت‌های موجود و اذعان مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در مقابل ایران تغییر راهبرد نداده‌اند، برجام و پسابرجام را عامل کاسته‌شدن از دشمنی دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی و ملت ایران نمی‌دانند و معتقدند که دشمن، همان دشمن سابق است، با همان اهداف و انگیزه‌های پیشین و در برهه کنونی صرفاً تغییر روش داده است. بنابراین، معظم‌له بر موضوع نفوذ دشمن تأکید داشته و خطر آن را گوشزد کرده‌اند تا برخی گمان نکنند در دوره پسابرجام دشمن تغییر ماهیت داده و از اهداف خصمانه خود در مقابل نظام اسلامی دست برداشته است.

اسلاید 14: آبراهام سوفائر: بعد از آنکه جنگ‌افروزی و مداخلات نظامی و تحریم‌های اقتصادی نتوانست جمهوری اسلامی ایران را که بعد از فروپاشی شوروی تبدیل به چالش اصلی نظام سرمایه‌داری شده بود از پای در بیاورد، تجربه شیرین «پیروزی بدون جنگ» در قبال اتحاد شوروی، آمریکایی‌ها را به فکر بکارگیری روش‌های مشابه در مواجه با ایران انداخت.فوکویاما: در ابتدای ریاست جمهوری ریگان بسیاری از مشاوران وی نمی‌خواستند که هیچ تماسی با شوروی برقرار شود. اما بعد از آنکه جرج شولتز به عنوان وزیر خارجه به تیم پیوست، سیاست عدم‌تماس را به چالش کشید و استدلال کرد که ایالات متحده نیاز دارد تا نه فقط با سران شوروی، بلکه با جامعه شوروی نیز وارد تماس و ارتباط شود.

اسلاید 15: شولتز: معتقدم گام بعدی از سوی ما باید پیشنهاد یک توافق نامه فرهنگی جدید میان آمریکا و شوروی و بازگشایی کنسولگری‌های دو کشور در کی اف و نیویورک باشد. هر دوی این پیشنهادات به نظر شوروی مناسب است، اما وقتی از نقطه نظر واقع بینانه نگاه کنیم به نفع ماست.هدف شولتز، جلب حمایت دولتمردان شوروی برای تغییر اولویت‌ها، تغییر رفتار و منفعل کردن شوروی‌ها بود.

اسلاید 16: 2- برجسته‌شدن نگاه به بیرون نزد برخی از دولتمردان و نخبگان: با وقوف به این واقعیت که با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، بیشتر نگاه‌ها معطوف به جهان خارج، برای حل و رفع مسائل داخلی است و از آنجا که این امر، به‌طور طبیعی، افزایش تعاملات با بیرون را در پی خواهد داشت و همچنین با توجه به اینکه مباحث و موضوعاتی مانند نفوذ در صورت برقراری و گسترش ارتباط است که امکان تحقق می‌یابند،‌ رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع نفوذ و تأکید بر آن می‌خواهند به دولتمردان گوشزد کنند که مراقب پیامدهای ارتباطات گسترده با جهان خارج، از جمله نفوذ، باشند.در مجموع، معظم له موضوع نفوذ، به‌مثابه راهبرد دشمن در پسابرجام برای استحاله و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، را مطرح کردند تا هم دشمنی دشمنان را تبیین کنند و هم به برخی از دولتمردان گوشزد کنند که ارتباطات گسترده با جهان خارج و نگاه به بیرون برای حل مسائل کشور،‌ اگرچه تا حدودی پذیرفته شده است؛‌ اما پیامدهایی نیز دارد که برای مدیریت آنها باید هوشمندانه عمل کرد. (گرگ اجل است در کمین واقف باش*** در بیشه شیر خواب خرگوش مکن)

اسلاید 17: فربرگس: همان مواقعی که شوروی حس می‌کرد از خصومت آمریکا کاسته شده است و این کشور با هدف تلطیف روابط به دنبال برقراری ارتباطات فرهنگی، ورزشی و اجتماعی میان دو کشور است، هدف برنامه‌های سری و دیپلماسی غیررسمی آمریکا قرار گرفته بود.برنامه آمریکا برای نفوذ در شوروی چه و چگونه بود؟

اسلاید 18: نفوذ در سه سطح: 1- نفوذ در عموم مردم: سازمان سیا، در 1950 نهادی با نام کنگره آزادی فرهنگی تشکیل داد. این کنگره بیش از 20 مجله پر آوازه منتشر می کرد؛ نمایشگاه‌های هنری برگزار می کرد؛ صاحب یک سرویس خبری و سینمایی بود؛ کنفرانس های توجه برانگیز بین المللی را سازماندهی می‌کرد و با جوائز و اجراهای عمومی به موسیقی‌دانان و هنرمندان پاداش می‌داد. سازمان سیا با تاسیس این واحد سعی کرد به تخریب افکار و ساختارهای کمونیستی از دورن بپردازد.

اسلاید 19: یکی از برنامه‌ها را می‌توان استفاده از ابزار سینمای هالیوود نام برد؛ ماموران سیا کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای هالیود را ترغیب می‌کردند که فیلم‌هایی ساخته شود که اوضاع آمریکا را به گونه‌ای نشان دهند که باعث ترغیب افراد به سمت آمریکا شود.بیش از 100 نویسنده در کنگره آزادی فرهنگی حضور داشتند که وظیفه آنها، تالیف کتاب‌های متعدد برای دفاع از دموکراسی غربی و حمله به مبانی فکری کمونیسم و شوروی بود.نهایت اینکه؛ آمریکا با استفاده از همین روش‌ها چنان تحولی را در مردم شوروی ایجاد نمود که نگاه‌های بدبینانه به اندیشه‌های کمونیستی در نسل‌های جدید شوروی ایجاد شده بود، نگاه‌هایی که آن را باید نتیجه تبلیغات آمریکایی‌ها در ترویج فرهنگ سرمایه‌داری و تضعیف اندیشه‌های کمونیستی از یک طرف و ظهور اندیشمندانی دانست که به سرمایه‌داری متمایل شده و در درون حزب کمونیست خواستار تجدید نظرهای جدیدی بودند.

اسلاید 20: 2- نفوذ در بین نخبگان شوروی: سیا بیش از 7 نهاد عمده برای تأثیرگذاری بر نخبگان شوروی تأسیس کرد. 3- نفوذ در سیاسیون و دولتمردان: حمایت از سیاستمداران غرب‌گراجلب اعتماد دولتمردان شوروی از طریق مذاکرهایجاد تردید در موفقیت سیستم‌های تصمیم‌گیری کمونیستیفوکویاما: فروپاشی شوروی از آنجا بود که دیگر حمایت درونی از آن وجود نداشت. ایده کمونیسم در اذهان مردم ضعیف شده بود و تعداد زیادی از شهروندان شوروی دیگر آن را مفید نمی‌دانستند. ... دست کم آخرین نسل از شهروندان شوروی دیگر هیچ باوری به مارکسیسم – لنینیسم نداشتند و این مسئله در میان نخبگان شوروی بیش از سایرین بود.

اسلاید 21: ابزارها و شیوه‌های نفوذابزارها و شیوه های نفوذ به تناسب شرایط،‌ موقعیت،‌ امکانات و... در سطح داخلی و بین المللی می تواند متفاوت باشد.نکته مهم: به سبب پیچیده و چندلایه بودن پروژه نفوذ،‌ تفکیک و مرزبندی میان سطوح و ابزارهای مختلف برای نفوذ چندان درست نیست. به عنوان مثال، ممکن است برخی ابزارهای و شیوه های نفوذ را به اقتصادی،‌ سیاسی، فرهنگی و ... تقسیم کنند که اگر چه ابزارها و شیوه های نفوذ غیر از این موارد نیست، لیکن تفکیک آنها چندان دقیق نیست. براساس نظریه بازی‌ها (games theory)،‌ آمریکایی‌ها معتقدند که قراردادن بازیگران در متن فشارهای متعارض و تلاش برای نفوذگذاری بر آنها با استفاده از ابزارها و شیوه‌های مختلف، کارآمدترین شیوه نفوذگذاری و تغییر رفتار بازیگران تسلیم‌ناپذیر است. از این رو،‌ آمریکا و اقمارش بیش از آنکه بر یک شیوه خاص در نفوذ تمرکز داشته باشند،‌ می کوشند به صورت ترکیبی عمل کنند. تفکیک صورت گرفته در اینجا صرفاً از باب تفکیک تحلیلی(analytical separation) است و گرنه در عالم واقعیت تفکیک آنها چندان صحیح و آسان نیست.

اسلاید 22:

اسلاید 23: 1- ابزارها و شیوه‌های نفوذ سیاسی1- 1. پذیرش و تحمیل نسخه‌های غیربومی و بیرونی برای کارآمدی و توسعه: یکی از مهمترین ابزارها وشیوه های دشمن برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران، هدف قرار دادن کارآمدی این نظام است تا از این طریق زمینه را برای پذیرش نسخه های بیرونی جهت تحقق کارآمدی و تقویت نگاه به بیرون در میان نخبگان، تصمیم گیران و تصمیم سازان نظام فراهم کند. نگاه به بیرون و پذیرش نسخه های بیرونی برای توسعه کشور، عملاً نظام اسلامی را در زیرمجموعه نظام ظالمانه بین المللی تعریف می کند و ما را مجبور به پذیرش مفروضات حاکم بر این نظام و رفتار در چارچوب قاعده مندی های آن می کند. حتی در این صورت، می توان گفت که عملاً هدف دشمن در نفوذگذاری که رفتار کردن ما براساس ترجیحات وی است محقق می شود.

اسلاید 24: 2-1. اقلیت غربگرای داخل،‌ بسترساز و ابزار نفوذ: یک نکته مهم در بحث نفوذ این است که نفوذگذار باید امیدوار باشد که تلاش هایش برای نفوذگذاری از سوی طرف مقابل مورد قبول واقع می شوند. بر این اساس و در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران باید گفت که اقلیتی غربگرا در میان مردم و نخبگان کشور وجود دارند که نه تنها نسبت به نفوذ دشمن بی تفاوت بوده و آن را توهم می دانند بلکه، اساساً خود ابزاری برای نفوذ دشمن هستند؛ یعنی دشمن با این امیدواری که تلاش وی برای نفوذ در محیط ایران با استقبال این طیف مواجه می شود به موفقیت پروژه نفوذ امیدوار است. فراتر از این،‌ یکی از مهمترین دلایل دشمن برای نفوذ بر جمهوری اسلامی ایران، تقویت همین اقلیت غربگراست.در بحث نفوذ، میان این اقلیت و اربابان استکباری‌اش نوعی هم‌افزایی و اشتراک راهبردی وجود دارد که به مثابه دو لبه قیچی عمل کرده و می‌کوشند به تهی ساختن جمهوری اسلامی ایران از مواضع انقلابی و اسلامی و در نهایت به براندازی آن اقدام کنند.

اسلاید 25: توماس فریدمن در روزنامه‌ی «نیویورک‌تایمز» می‌نویسد: «اوباما این توافق را می‌خواست تا نیروهای عمل‌گرا در ایران را هدف تقویت قرار دهد.»جان کری: «اگر کنگره این توافق را رد کند، ظریف و روحانی در داخل با مشکل جدی مواجه می‌شوند.»- «مرکز امنیت برای آمریکای نوین» در گزارشی آورده است که بازیگران پراگماتیک در ایران از توافق برای اعمال نفوذ گسترده‌تر داخلی و متعادل کردن سیاست خارجی ایران استفاده می‌کنند و فرصت‌های جدیدی برای ایران و آمریکا به وجود می‌آید تا منافع مشترک را پیگیری کنندwww.mashreghnews.ir).

اسلاید 26: 3- 1. تلاش برای تعمیم و تسری دادن مدل برجام به موضوعات غیرهسته‌ای: طرف مقابل پس از برجام می‌کوشد این نکته را تکرار کرده و جا بیاندازند که وقتی در موضوع هسته ای می توان با ایران به توافق رسید چرا در موضوعات دیگر با ایران مذاکره نکنیم، از این رو، به شدت به دنبال آن هستند که موضوع بحران منطقه از جمله سوریه، عراق، یمن، بحرین و ... را نیز محور مذاکرات با ایران قرار دهند، و بدین طریق امتیازات خود را کاملا از ایران بگیرند و به اهداف خود برسند.دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس: «ما خواستار تغییر در نگرش ایران در موضوعاتی مانند سوریه و یمن و تروریسم در منطقه و تغییر در رفتار (ایران) هستیم.»www.mehrnews.com)

اسلاید 27: 4- 1. تلاش برای احیای حضور سیاسی دیپلماتیکتلاش برای حضور در ایران محور دیگری که احتمالاً مدنظر کاخ سفید برای رخنه به محیط ایران است، آنهم از طریق احیای دفتر مستقل حافظ منافع آمریکا به منظور جبران خلأ حضور مستقیم سیاسی این کشور در ایران. در حال حاضر آمریکا دفتر حافظ منافع مستقلی در تهران ندارد و از طریق سفارت سوئیس برخی خدمات کنسولی را در سطحی حداقلی دنبال می‌کند. آمریکا و جریان سلطه‌پذیر به این بهانه که دفتر متقابل ایران در آمریکا مستقل است، به‌دنبال احیای این دفتر در تهران هستند. این حضور مستقیم خود یکی از شیوه ها برای نفوذگذاری مستقیم است و تاریخ گویای این واقعیت است.

اسلاید 28: 5-1. عملیات روانی با هدف تغییر محاسباتمختل کردن رابطه ارزش، واقعیت و منفعت ارزش‌ها را مانع تأمین منفعت‌ها جلوه دادن ارزش‌ها را با واقعیت‌ها در تضاد جلوه دادناوباما: مرگ بر آمریکا برای جوانان ایران شغل ایجاد نمی‌کند.

اسلاید 29: 2- ابزارها و شیوه‌های نفوذ فرهنگی/اجتماعی

اسلاید 30: چرا فرهنگ هدف نفوذ است؟ نظام های سیاسی در بهترین حالت، زمانی در ثبات به سر می برند که با عناصر فرهنگی، که پایه های اساسی شکل دهنده به ماهیت و هویت آنها می باشند، در تطابق و هماهنگی قرار داشته باشند و مسلم است، چنانچه این عناصر فرهنگی دچار تغییر شوند و به نوعی ارتباط آنها با روبناهای خود(نظام های سیاسی) مخدوش شود، تغییراتی را نیز در نظم سیاسی موجود ایجاد می شود. توضیح آنکه چنانچه عناصر فرهنگی و ارزش های مردم کشوری دستخوش دگرگونی شوند و آنها تغییر ذائقه دهند، در این صورت خواسته‌های آنها مغایر با آرمان‌های نظام سیاسی حاکم بر آنها خواهد بود. این موضوع بویژه برای نظام‌های ارزش پایه اهمیت دارد که حاصل آن یا تغییر ماهیت(استحاله) نظام سیاسی یا بی ثباتی سیاسی است؛ بدین معنا که چنانچه ارزش‌های مردم یک جامعه تغییر کنند، نظام حاکم بر آنها یا باید این تغییرات را بپذیرد و در راستای آنها سیاستگذاری و اقدام کند که در این صورت تغییررفتار داده است یا اینکه آنها را نپذیرد که در این صورت با نارضایتی اجتماعی و شورش ها و بی‌ثباتی‌های سیاسی مواجه خواهد شد.

اسلاید 31: نقطه کانونی و هدف اصلی در نفوذ فرهنگی:تغییرات ارزشی و نگرشی و تغییر در سبک زندگی، به چالش کشیدن میکروفیزیک قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران و پرورش آنومینتیجه نفوذ فرهنگی: طیفی از تغییررفتار تا بی‌ثباتی‌های سیاسی و براندازی است.

اسلاید 32: 1- 2. آموزش، زبان، ترجمه و اصطلاحات: آموزش به سبك غربی یكی از روش‏های استعماری نفوذ در كشورهای جهان سوم بوده است. از جمله كاركردهای پنهان این برنامه‏های آموزشی كه در ظاهر به منظور پیشرفت علمی در این كشورها اجرا می شود، زمینه‏سازی برای پذیرش فرهنگ بیگانه و برتر جلوه دادن آن و انهدام فرهنگ ملی بوده است. در همین راستا باید به تلاش دشمن برای نفوذ در محیط های دانشگاهی و ترویج گفتمان خود در این محیط و همچنین تقویت نخبگان غربگرای دانشگاهی اشاره کرد. به طور مشخص می‌توان به افزایش ترددها و سفر هیئت‌های علمی - دانشگاهی اروپا و آمریکا بعد از اعلام برجام در تیرماه امسال اشاره کرد. حتی هیئت آمریکایی به سرپرستی آلن گودمن،‌ از مدیران سابق سازمان سیا، از برخی دانشگاه‌های بزرگ کشور دیدن کرد. * آموزش بهترین ابزاری است که از طریق آن دشمن می‌تواند، به نفوذ شبکه‌ای در کشور دامن بزند.

اسلاید 33: 2-2. رسانه ها، بویژه وسایل ارتباطی جدید(شبکه‌های مجازی اجتماعی): هر چند صرف وجود و فعالیت این شبکه‌های اجتماعی بسترساز و ابزار نفوذ نیست، اما چنانچه فضای غالب در این شبکه‌ها با هویت و ارزش‌های اسلامی ایرانی مردم کشورمان در تضاد باشد، ابزاری پیچیده برای نفوذ محسوب می‌شوند. نوع ادبیاتی که در این فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد، کالاهایی که در این فضا تبلیغ می‌شوند، نگرش‌های سیاسی - اعتقادی که در این فضا ترویج می‌شوند و... همگی می‌توانند زمینه‌ساز تغییر نگرش‌ها و ارزش‌های مخاطبان و کاربران این شبکه‌ها شوند.

اسلاید 34: اصرار طرف مقابل به افزایش و گسترش دامنه فعالیت این شبکه ها در ایران و تمرکز بر افزایش صادرات لپ تاپ،‌ گوشی های اندروید و... به کشور در عین قائل شدن محدودیت‌های شدید برای رفع تحریم‌ها، خود جای سؤال و تردید اساسی دارد. برژینسکی: «ما نه روی قدرت سیاسی و نه روی قدرت نظامی و اقتصادی تکیه کردیم، ما تنها از طریق فرهنگ و استفاده‌ی مؤثر از رسانه‌ها توانستیم به این هدف برسیم. رسانه‌هایی که به‌صورت هدفمند و متمرکز برای نفوذ به درون شوروی به راه انداخته شدند»

اسلاید 35: 3- 2. ترویج كالاهای لوكس مصرفی: کالاها، بویژه کالاهای لوکس علاوه بر تأثیرات مخرب اقتصادی، در حوزه فرهنگ نیز می توانند ابزارهایی برای نفوذ تلقی شوند.کالاها از آن روی ابزارهایی برای نفوذ فرهنگی‌اند که در ذات خود حاوی معنا هستند و این معنا را به مصرف‌کننده خود منتقل می‌کنند. در دوره پسابرجام نیز از یک سو چون تعاملات اقتصادی ما با دنیا افزایش می یابد و از سوی دیگر، چون طرف مقابل ما در این تعاملات بیشتر به دنبال تصرف بازار مصرف ایران است،‌ بنابراین طبیعی است که آنها در صادرات کالاهای مصرفی به ایران با هم رقابت خواهند کرد. ضمن اینکه اگر آنها کالاهای سرمایه، تکنولوژی و... به ایران وارد کنند به تقویت اقتصاد ایران منجر می شود و آنها دیگر مانند گذشته نمی توانند براحتی بازار ایران را در تصاحب خود داشته باشند،‌ از صادرات این دست کالاها به ایران خودداری می کنند یا برای ورود این کالاها به ایران محدودیت های فراوانی ایجاد می کنند. از این رو،‌ به احتمال زیاد در دوره پسابرجام حجم کالاهای وارداتی مصرفی افزایش خواهد یافت که همین امر یکی از مهمترین روزنه های نفوذ دشمن است.

اسلاید 36: 3- ابزارها و شیوه‌های نفوذ اقتصادی

اسلاید 37: 1- 3. تحریم مثبت(افزایش تعاملات و ارتباطات اقتصادی – تجاری): اساساً نفوذ مبتنی بر برقرای ارتباط است؛ یعنی نفوذ در جایی معنا پیدا می کند که میان دو بازیگر رابطه ای برقرار شود و از آنجا که اولاً در دوره پسابرجام میزان تعاملات اقتصادی ما با دنیا افزایش می یابد و ثانیاً آسیب پذیری ما در حوزه اقتصاد بیش از سایر حوزه هاست، تعاملات اقتصادی می تواند ابزاری برّنده برای نفوذ باشد. از این جهت است که مقام معظم رهبری برای مصون ماندن از تبعات این پدیده، بر درونزایی و برون نگری تأکید دارند. در واقع، ایشان ضمن نفی نکردن تعاملات اقتصادی با دنیا، تأکید دارند که این تعاملات باید با هدف تقویت درونزایی صورت گیرد تا مانع نفوذ دشمن شود.

اسلاید 38: نشریه فارن افرز به قلم اریک لوربر و الیزابت روزنبرگ با اشاره به «دیپلماسی دلار» نوشته است: «وزارت خزانه داری آمریکا باید با افزایش صدور مجوزهای عمومی به شرکت های این کشور اجازه دهد در سرمایه گذاری هدفمند در ایران مشارکت کنند. مجوزهای عمومی می تواند این امکان را برای بانک ها و سرمایه گذاران آمریکایی فراهم کند تا وجوه لازم برای توسعه و پیشرفت را در ایران فراهم سازند و در نتیجه با اجرای طرح ها و فعالیت های تجاری جدید موجب تقویت جوانان و کارآفرینان ایرانی شوند. این رویکرد به نوبه خود می تواند به پیشبرد منافع آمریکا از طریق ایجاد تغییرات مثبت در ایران کمک کند. علاوه براین، ارتباط ایران و شرکت های تجاری غرب موجب نفوذ اقتصادی ضروری در آینده خواهد شد.» اوباما: «اگر آنها(ایرانی‌ها) درگیر تجارت بین‌المللی بشوند و سرمایه‌گذارانی در آنجا حاضر شوند و اقتصادشان در اقتصاد جهانی بیشتر ادغام شود، از بسیاری جهات برایشان سخت خواهد بود که رفتارهایی داشته باشند که برخلاف نُرم‌های بین‌المللی است.» معنای این عبارت این است که چون درگیرشدن ایران در تجارت بین‌المللی سبب تغییراتی در این کشور می‌شود، که با توجه به سیاق بحث همان نفوذ است، ایران تحت نفوذ قرار گرفته دیگر نمی‌تواند مطابق ترجیحات آمریکا رفتار نکند.

اسلاید 39: «اریک لاب»، دانشیار دپارتمان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه «فلوریدا» در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست، با بیان اینکه تحریم‌های پیشین علیه ایران در تغییر نظام حاکم این کشور موفق نبوده‌اند، پیشنهاد استفاده از روش های موسوم به تحریم مثبت برای دستیابی به این هدف ناکام‌مانده را مطرح کرده است. بزعم وی، 36 سال تحریم به تغییر نظام (در ایران) منجر نشد... تغییر این روند، احتمالاً مستلزم تعامل با تهران و ترغیب آن با چماق‌های کمتر و هویج‌های بیشتر یا به تعبیری، استفاده از «تحریم‌های مثبت» است که زمامداری اقتصادی و قدرت بازار نرم در شکل کمک‌های خارجی، سرمایه‌گذاری، بازرگانی و انتقال‌های فناوری را شامل می‌شوند. در اینجا منظور از مفهوم «تحریم‌های مثبت»، استفاده از اقدامات مثبتی نظیر آنچه در بالا مطرح شد، برای دستیابی به همان هدف‌های مدنظر از «تحریم‌های منفی» است.

اسلاید 40: 2- 3. ابزارهای ساختاری(نفوذگذاری ساختاری): منظور از ابزارهای ساختاری، ابزارهایی است که در چارچوب قواعد و مقررات و همچنین سازمان ها و نهادهای بین المللی وجود دارند و چون طرف مقابل ما؛ یعنی استکبار جهانی در این زمینه دست برتر دارد، با تعیین شرایطی، استفاده از امکانات این نهادها و اساساً ورود در چارچوب آنها را به گونه ای تنظیم کرده است که چنانچه کشوری بخواهد از امکانات آنها استفاده کند، حتماً باید نفوذ آنها را بپذیرد. در این زمینه حداقل می توان به سه مورد عمده اشاره کرد:شورای امنیت سازمان ملل؛بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول؛دلارمحوری اقتصاد جهانی؛

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43:

اسلاید 44: 44شادي روح امام و شهيدان و سلامتي رهبر فرزانه انقلاب اسلاميصلوات

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید