صفحه 1:
صفحه 2:
بمانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران:
امزوز (تاموخ دشمن تكىاز
نهد تدهاى يررك براى اين كشوراست
صفحه 3:
«ابزارها و شيوههاى نفوذ»
تهیه و تنظیم: مصطفی قربانی
کارشناس ارشد مسائل سیاسی
صفحه 4:
جیسنی لفوت
از رهگذر تعریف قدرت میتوان مفهوم نفوذ و جایگاه آن را درک
کرد.
قدرت را توانایی مدیریت بر ذهنها و اعمال دیگران تعریف کردهاند. به تعبیری» قدرت توانایی
با ی و Pele Sones
مسئله اصلی در بحث قدرت. احتمال تأثیر گذاری و تعیین رفتار است. از این نظرء قدرت با
مفاهیمی چون نفوذ ارتباط دارد.
نفوذ شکلی ظریف و نامرتی از قدرت است که از طریق تسخیر و مهار دستگاه محابسباتی و نظام
تصمیم گیری یک فرد. گروه. دولت و... اعمال میشود.
آن مولفهای که سبب عملیاتیشدن و عینیتیافتن قدرت میشود. نفوذ است. ازاینرو تا نفوذى
صورت نگیرد. قدرت عینیت نمییابد و در ۰ تأثیرگذاری و تحقق اهداف نیز مختل میشود.
صفحه 5:
آن گاه که یک بازیگر میکوشد بازیگر دیگری را مورد نفوذ قرار دهد. در حقیقت
می کوشد بر او تأثیر بگذارد تا در جهت مورد نظر وی رفتار کند.
در شرایط عادی يا به تعبیری» در وضعیتی که میان دو بازیگر رابطه نفوذ برقرار
نباشد» هر یک از بازیگران در مقابل اعمال قدرت دیگری بر خود ممکن است
واکنش نشان دهند؛ اما آن گاه که یک بازیگر بتواند به دیگری نفوذ کند. علیرغم
آگاهی طرفی که مورد اعمال قدرت قرار میگیرد. وی در راستای ترجیحات و
مسیری که طرف مقابلش میخواهد قدم برمیدارد و درواقع» اعمال قدرت طرف
مقابل بر خود را میپذیرد.
صفحه 6:
مختصات مفهوم نفوذ
۱- نفوذ مبتنی بر برفراری رابطه است.
۲- «لف» برای اینکه بتواند به هب» نفوذ کند باید منابع و تواناییهایی را در اختیار داشته باشد.
۳- نفوذ و روشهای آن معطوف به آینده است.
۴- هدف از تفون. اصلاح. تغییر یا تقویت رفتارهای موجود است.
"نقطه كانونى در بحث نفوذ: ترجيحاني ااست كه نفوذكذار نسيت به رفتار نفوذيذير دارد. منظور ا
انونى نفوذ: تر نفو ار نفوذيذير بن
است که چون «لف» میخواهد رفتا اما له وی رااتأحين كد
تج میدهد رفتار «ب» را بهگونهای شکل دهد که از با
ام pra الف» به «ب».
01 er Opals GEG
صفحه 7:
واقعیت نفوذ در دوره پسابرجام
* نفوذ در دوره پسابرجام یک واقعیت است و نه یک توهم؛ زیرا
۱- جمهوری اسلامی ایران بازیگری است که در نظام بینالملل حاضر به پذیرش «مفروضات
سیاست قدرت» و بازیگری در راستای ترجیحات قدرتمندان این نظام و همچنین بازیگری در
فلت قاعده مت یها زر مریحات ای Satie Ese) ys
۳ 1 دوره پسابرجام میزان تعاملات و ارتباطات کشورمان با جهان خارج افزايش مییابد. جهان
خارجی که نسبت به ما انگیزههای ان دارد و درصدد تحقق اهداف خود در قبال ما میباشد؛
۳- در جارجوب این رالطه و تعامل میوان امکانات و توانمتدیهای مادی ما نسبت به طرق مقابل از
وزن کمتری برخوردار است.
* بنابراین به بیراهه نرفتهايم اگر واقعیت نفوذ در پسابرجام را تصدیق کنیم.
صفحه 8:
: ۰ AS
*چون دشمن درصدد برنامهریزی برای تغییر رفتار و تسلیم جمهوری
اسلامی ایران در قبال خود است. برای تعبیر این رژیای خود مجبور به
اتخاذ راهبرد نفوذ در قبال این نظام است و شاید یکی از مهمترین رازهای
تمهید تعهدات ۱۰ و ۱۵ ساله ایران در برجام. در انتظار نشستن طرف
ee a
*جان ساورزه رئیس پیشین سازمان سیا: ما در قبال ایران به یک صبر
استراتژیک نیازداریم.
صفحه 9:
نفوذ؛ قدرت با ضعف؟
Sicha sci celal
(- راضی از وضع موجود و قدر تمند
۲- راضی از وضع موجود و ضعیف
۳- ناراضی از وضع موجود و قدر تمند
۴- ناراضی از وضع موجود و ضعیف
دسته دوم و چهارم. سلطه و هژمونی دسته اول را میپذیرند.
دسته سوم با نظام موجود وارد چالش میشوند.
صفحه 10:
*اساساً در نظام بینالملل برای نفوذ در بازیگرانی تلاش میشود که به
ان كافى از قدرت و استحكام درونى برخوردارند؛ يعنى بازيكرانى
مور نفوذ قرار میگیرند که به راحتی حاضر به کسلیم مور او
رای ترجیجات و خوستههای بازبگران قدرعمد مندهانه و از آنبا
که مسلم است که بازیگران قدرتمند برای به زئو درآوردن و تسلیم
قد إن بار Gls cla Joly! plans ات
اقتصادی, فرهنگی و... استفاده میکنند» تمرکز و طرح سناریوی نفوذ
در قبال آن بازیگر تسلیمناپذیر تنها زمانی مطرح میشود که
تا کر رها ملد کی ی فص
فرهنگی و... علیه او کارآمدی خود را از دست داده باشد.
صفحه 11:
هشاان سوه دا قاط باوا کرات بابت کب
*- از وضع موجود ناراضی اند؛
۶- قدر تمندند؛
۰-بکا رگیری ابزارهای مختلف es متعدد)
علیه آنها. تتوانسته است آنها را تسنلیم کند
صفحه 12:
دلایل طرح موضوع نفوذ در دوره پسابرجام
صفحه 13:
1- تمرکز دشمن بر نفوذ در دوره پسابرجام:
رهبر حکیم انقلاب اسلامی ایران. براساس واقعیتهای موجود و اذعان
مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در مقابل ایران تغییر راهبرد
ندادهاند. برجام و پسابرجام را عامل کاستهشدن از دشمنی دتٌ
نسبت به جمهوری اسلامی 9 ملت oly! نمیدانند 9 معتقدند که دشمن.
همان دشمن سابق است. با همان اهداف 9 انگیزههای ييشين و 0 برهه
کنونی صرفا تغییر روش داده است. بنابراین» معظمله بر موضوع pee
دشمن تأکید داشته و خطر گوشزد کردهاند تا برخی گمان نکنند
دوره ee دشمن تغییر ماهیت داده و از اهداف خصمانه خود در
مقابل نظام اسلامی دست برداشته است.
صفحه 14:
* آبراهام سوفائر:
* بعد از آنکه جنگافروزی و مداخلات نظامی و تحریمهای اقتصادی نتوانست جمهوری
اسلامی ایران را که بعد از فروپاشی شوروی تبدیل به چالش اصلی نظام سرمایهداری شده
بود از پای در بیاورد. تجربه شیرین «پیروزی بدون جنگ» در قبال اتحاد شوروی.
آمریکاییها را به فکر بکارگیری روشهای مشابه در مواجه با ایران انداخت.
* فوکویاما:
در ابتدای ریاست جمهوری ریگان بسیاری از مشاوران وی نمیخواستند که هیچ تماسی با
شوروی برقرار شود. اما بعد از آنکه جرج شولتز به عنوان وزیر خارجه به تیم پیوست.
سیاست عدم تماس را به چالش کشید و استدلال کرد که ابالات متحده نیاز دارد تا نه
فقط با سران شوروی, بلکه با جامعه شوروی نیز وارد تماس و ارتباط شود.
صفحه 15:
* شولتز: معتقدم گام بعدی از سوی ما باید پیشنهاد یک توافق نامه فرهنگی جدید
یان آمریکا و شوروی و باز گشایی کنسولگریهای دو کشور در کی اف و نیویورک
بات مر دوى اد بشنهاهات به نظر شوروى مناسب ات اما وقنى آر نقطه نظ
اسك ل ل م
* هدف شولتزء جلب حمایت دولتمردان شوروی برای تغییر اولويتهاء تغيير
رفتار و منفعل کردن شورویها بود.
صفحه 16:
۲- برجستهشدن نگاه به بیرون نزد برخی از دولتمردان و
با وقوف به این واقعیت که با روی کا رآمدن دولت تدبیر و امید. بیشتر نگاهها معطوف به جهان خارج. برای حل و رفع مسائل
داخلی است و از آنجا که این امر. بهطور طبیعی. تعاملات با بیرون را در پی خواهد داشت و
اینکه مباحث و موضوعاتی مانند نفوذ در صورت برقراری و گسترش ارتباط است که امکان تحقق میبابند.
انقلاب با طرح موضوع نفوذ و تأکید بر آن میخواهند به دولتمردان گوشزد کنند که مراقب پیامدهای ارتباطات گسترده با
جهان خارج. از جمله نفوذ. باشند.
در مجموع. معظم له موضوع نفوذ. بهسثابه راهبرد دشمن در پسابرجام برای استحاله و براندازی نظام جمهوری اسلامی
ایران. را مطرح کردند تا هم دشمنی دشمنان را تبیین کنند و هم به برخی از دولتمردان گوشزد کنند که ارتباطات گسترده
با جهان خارج و نگاه به بیرون برای حل مسائل کشور. اگرچه تا حدودی پذبرفته شده است؛ اما پیامدهایی نیز دارد كه
برای مدیریت آنها باید هوشمندانه عمل کرد.
Be ee nee esa asa ا ا
صفحه 17:
قر زر كس :هما | مواقعن ذكد شورزى احيرل م كرد اف شوت یربکا کته رش
لت بای توا هقف لس راد ال رفراری رتسا (esa
ورزشی و اجتماعی میان دو کشور است. هدف برنامههای سری و دیپلماسی
غیررسمی امریکا قرار گرفته بود.
*برنامه امربكا براى نفوذ ذر شوروى جه و جكونة بوذ؟
صفحه 18:
نفوذ در سه سطح:
۱- نفوذ در عموم مردم:
سازمان سیاء در ۱۹۵۰ نهادی با نام کنگره آزادی فرهنگی تشکیل داد. این کنگره بیش از
۰ مجله پر آوازه منتشر می کرد؛ نمایشگاههای هنری برگزار می کرد؛ صاحب یک سرویس
خبری و سینمایی بود: کنفرانس های توجه برانگیز بین المللی را سازماندهی میکرد و با
جوائز و اجراهای عمومی به موسیقیدانان و هنرمندان پاداش میداد.
*سازمان سیا با تاسیس این واحد سعی کرد به تخریب افکار و ساختارهای کمونیستی از
دورن بپردازد.
صفحه 19:
* یکی از برنامهها را میتوان استفاده از ابزار سینمای شالبوود نام برد؛ ماموران سیا کارگردانان و
تهیه کنندگان سینمای هالیود را ترغیب میکردند که فیلمهایی ساخته شود که اوضاع آمریکا را
به گونهای نشان دهند که باعث ترغیب افراد به سمت آمریکا شود.
* بیش از ۱۰۰ نوبسنده در کنگره آزادی فرهنگی حضور داشتند که وظیفه آنهاء تالیف کتابهای
متعدد برای دفاع از دموکراسی غربی و حمله به مبانی فکری کمونیسم و شوروی بود.
* نهایت اینکه؛ آمریکا با استفاده از همین روشها چنان تحولی را در مردم شوروی ایجاد نمود که
نگاههای بدبینانه به اندیشههای کمونیستی در نسلهای جدید شوروی ایجاد شده بود.
نگاههایی که آن را باید نتیجه تبلیغات آمریکاییها در ترویج فرهنگ سرمایهداری و تضعیف
اندیشههای کمونیستی از یک طرف و ظهور اندیشمندانی دانست که به سرمایداری متمایل
شده و در درون حزب کمونیست خواستار تجدید نظرهای جدیدی بودند.
صفحه 20:
x نفوذ در بین نخبگان شوروی: سیا بیش از ۷ نهاد عمده برای تأثیرگذاری بر
لت لس
۳- نفوذ در سیاسیون و دولتمردان:
*حمایت از سیاستمداران غربگرا
*جلب اعتماد دولتمردان شوروی از طربق مذاکره
*ایجاد تردید در موفقیت سیستمهای تصمیمگیری کمونیستی
*فو کویاما: فروپاشی شوروی از آنجا بود که دیگر حمایت درونی از آن وجود نداشت.
ایده کمونیسم در اذهان مردم ضعیف شده بود و تعداد زیادی از شهروندان شوروی دیگر
آن را مفید نمیدانستند. .. دست کم آخربن نسل از شهروندان شوروی دیگر هیچ
باوری به مارکسیسم - لنینیسم نداشتند و این مسئله در ميان نخبگان شوروی بیش از
إبرين بود
صفحه 21:
ابزارها 9 شيوههاى نفوذ
* ابزارها و شیوه های نفوذ به تناسب شرایط. موقعیت امکانات و... در سطح داخلی و بین المللی
می تواند متفاوت باشد.
* نکته مههم: به سبب پیچیده و چندلایه بودن پروژه نفوذء تفکیک و مرزیندی میان سطوح و
ابزارهای مختلف برای نفوذ چندان درست نیست. به عنوان مثال. ممکن است برخی ابزارهای و
شیوه های نفوذ را بهاقتصادی, سیاسی, فرهنگی و ... تقسیم كنند كه اكر جه ابزارها و شيوه
های نفوذ غیر از این موارد نیست لیکن تفکیک آنها چندان i
* براشاس ...۰ ۰۰ 060۲۷ 93۳۳65 آمریکاییها معتقدند که قراردادن بازیگران
در متن فشارهای متعارض و تلاش برای نفوذگذاری بر آنها با استفاده از ابزارها و شیوههای
مختلف کارآمدترین شیوه نفوذگذاری و تغییر رفتار بازبگران تسلیمناپذیر است. از mee
آمریکا و اقمارش بیش از آنکه بر یک شیوه خاص در نفوذ تمرکز داشته باشند. مى كوث
صورت ث رکیبی عمل کنند.
تفکیک صورت گرفته در اینجا صرفاً از باب ق203۱
cul Separation و گرنه در عالم واقعیت تفکیک آنها چندان صحیح و آسان نیست.
صفحه 22:
صفحه 23:
۱- ابزارها و شیوههای نفوذ سیاسی
۱-۱. پذیرش و تحمیل نسخههای غیربومی و بیرونی برای کار آمدی و توسعه: یکی از
مهمترین ابزارها وشیوه های دشمن برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران, هدف قرار
دادن کارآمدی اين نظام است تا از اين طریق زمینه را برای پذیرش نسخه های بیرونی
جهت تحقق کا رآمدی و تقویت نگاه به بیرون در میان نخبگان. تصمیم گیران و تصمیم
سازان نظام فراهم کند.
نگاه به بیرون و پذیرش نسخه های بیرونی برای توسعه کشور. عملا نظام اسلامی را در
زبرمجموعه نظام ظالمانه بين المللى تعريف مى كند و ما را مجبور به . . .
خاكم براين نظام و رفتار در جارجوب قاغده متدى هاق أن مى كنذا ia
صورت. مى توان كفت كه عملاً هدف دشمن در نفوذكذارى كه رفتار كردن ما براساس
ترجيحات وى است محقق مى شود.
صفحه 24:
۲-۱. اقلیت غربگرای داخل. بسترساز و ابزار نفوذ: یک نکته مهم در بحث نفوذ این است که
نفوذگذار باید امیدوار باشد که تلاش هایش برای نفوذگذاری از سوی طرف مقابل مورد قبول واقع
مى شوند. بر اين اساس و در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران باید گفت که اقلیتی غربگرا در میان
مردم و نخبگان کشور وجود دارند که نه تنها نسبت به نفوذ دشمن بی تفاوت بوده و آن را توهم
می دانند بلکه, اساسا خود ابزاری برای نفوذ دشمن هستند؛ یعنی دشمن با این امیدواری که تلاش
وی برای نفوذ در محیط ایران با استقبال این طیف مواجه می شود به موفقیت پروژه نفوذ امیدوار
است.
فراتر از اين. یکی از مهمترین دلایل دشمن برای نفوذ بر جمهوری اسلامی ایران. تقویت همین
اقلیت غربگراست.
در بحث نفوذ. میان این اقلیت و اربابان استکباریاش نوعی همافزایی و اشتراک راهبردی وجود
دارد که به مثابه دو لبه قیچی عمل کرده و میکوشند به تهی ساختن جمهوری اسلامی ایران از
مواضع انقلابی و اسلامی و در نهایت به براندازی آن اقدام کنند.
صفحه 25:
اس سرت در روراهی ویو گنیر تو سنك «اوباما ابن
توافق را میخواست تا نیروهای عملگرا در ابران را هدف تقویت قرار
دهد.»
- جان کری: «گر کنگره این توافق را رد کند. ظریف و روحانی در داخل با
مشکل جدی مواجه میشوند.»
_ درگزارشی آورده است که بازیگران
پراگماتیک در ایران از توافق برای اعمال نفوذ کستردهتر داخلی و
متعادل کردن سیاست خارجی ابران استفاده می کنند و فرصتهای
جديدي برای ابران و آمریکا به وجود میآید تا منافع مشترک را پیگیری
کنند ۰۲۲ ۷۷۷۷۰۳۱۱۵5۱۱۲۵۱6 ۷۷).
صفحه 26:
۱-۳ تلاش برای تعمیم و تسری دادن مدل برجام به موضوعات غیرهستهای:
طرف مقاال رس ار تاجام میکیشد ان تکته را تکار کرده و جا بانذارند که وفش در موضوع
هسته ای می توان با ایرآن به توافق رسید چرا در موضوعات دیگر با ایران مذاکره نکتیم» از اين رو
به شدت به دنبال آن هستند که موضوع بحران منطقه از جمله سوریه. «GLE يمنء بحرین و ... را
نیز محور مذاکرات با ایران قرار دهند. و بدین طریق امتیازات خود را کاملا از ایران بگیرند و به
اهداف خود برسند.
ق یت زب لیب ار ی خر نی بای خرن رای اه سورد
و یمن و تروربسم در منطقه و تغییر در رفتار (ایران)
هستیٍم.» ۰۲۳۵۱۲۳6۷۷5۰60۲۲ ۷۷۷۷۷۷)
صفحه 27:
۴- . تلاش برای احیای حضور سیاسی دپپلما تیک
تلاش براى حضور در ایران محور دیگری که احتمالا مدنظر کاخ سفید برای
رخنه به محیط ایران است. آنهم از طربق احیای دفتر مستقل حافظ منافع
آمریکا به منظور جبران خلاً حضور مستقیم سیاسی این کشور در ایران
در حال حاضر آمریکا دفتر حافظ منافع مستقلی در تهران cee و
سفارت سوئیس برخی خدمات کنسولی را در سطحی حداقلی دنبال
میکند. آمریکا و جریان سلطهپذیر به این بهانه که دفتر متقابل ایران در
آمریکا مستقل است. بهدنبال احیای این دفتر در تهران هستند. این حضور
مستقیم خود یکی از شیوه ها برای نفوذگذاری مستقیم است و تاريخ
گویای این واقعیت است.
صفحه 28:
۵-۱. عملیات روانی با هدف تغییر محاسبات
مختل کردن رابطه ارزش, واقعیت و منفعت
* ارزشها را مانع تأمین منفعتها جلوه دادن
* ارزشها را با واقعیتها در تضاد جلوه دادن
اویاما:
مرگ بر آمریکا برای جوانان ایران شغل ایجاد نمیکند.
صفحه 29:
۲- ابزارها و شبوههای_نقوة
فرهنگی ااحتماعی
صفحه 30:
چرا فرهنگ هدف نفوذ است؟
* نظام های سیاسی در بهترین حالت, زمانی در ثبات به سر می برند که با عناصر فرهنگی, که
پایه های اساسی شکل دهنده به ماهیت و هویت آنها می باشنده در تطایق و هماهتگی قرار
ae و LET a Seen ea meee
با روبناهای خود(نظام های سیاسی) مخدوش شود تغییراتی را نیز در نظم سیاسی موجود
ایجاد می شود.
توضیح آنکه چنانچه عناصر فرهنگی و ارزش های مردم کشوری دستخوش دگرگونی شوند و
آنها تغییر ذائقه دهند. در این صورت خواستههای آنها مغایر با آرمانهای نظام سیاسی حاکم بر
آنها خواهد بود. اين موضوع بويزه براى نظامهاى ارزش بك اعم دارد يد كاي أن ن يا تغبیر
ماهیت(استحاله) نظام سياسى يا بى ثباتى سياسى است؛ بدين معنا كه جنانجه ارزشهاى مردم
يك جامعه تغيير كتندء نظام حاكم بر آنها يا بايد اين تغييرات را بپذیرد و در راستاى آنها
ا كاري را کم راز توت عیبر رفتار ار ی PAL ارس
این صورت با نارضایتی اجتماعی و شورش هاو .. . .. . مواجه خواهد شد.
صفحه 31:
*نقطه کانونی و هدف اصلی در نفوذ فرهنگی:
*تغییرات ارزشی و نگرشی و تغییر در سبك زندگی.
*به چالش کشیدن میکروفیزیک قدرت نظام جمهوری
اسلامی ایران و پرورش آنومی
*نتیجه نفوذ فرهنگی: طیفی از تغییررفتار تا
بیثباتیهای سیاسی و براندازی است.
صفحه 32:
۱- ۲. آموزش. زبان» ترجمه و اصطلاحات:
آموزش به سبک غربی یکی از روشهای استعماری نفوذ در کشورهای جهان
سوم بوده است. از جمله کارکردهای پنهان این برنامههای آموزشی که در
ظاهر به منظور پیشرفت علمی در لین کشورها اجرا می شود. زمینهسازی
برای پذیرش فرهنگ بیگانه و برتر جلوه دادن آن و انهدام فرهنگ ملی
بوده است. در همین راستا باید به تلاش دشمن برای نفوذ در محیط های
دانشگاهی و ترویج گفتمان خود در لین محیط و همچنین تقویت نخبگان
غربگرای دانشگاهی اشاره کرد. به طور مشخص میتوان به افزايش ترددها
و سفر هیئتهای علمی - دانشگاهی اروپا و آمریکا بعد از اعلام برجام در
تیرماه امسال اشاره کرد. حتی هیئت آمریکایی به سرپرستی آلن گودمن.
از مدبران سابق سازمان سیاء از برخی دانشگاههای بزرگ کشور دیدن کرد.
آموزش بهترین آبزاری است که از طریق آن دشمن میتواند, به نفوذ
شبکهای در کشور دامن بزند:
صفحه 33:
۲-۲. رسانه هاء بویژه وسایل ار تباطی جدید(شبکههای مجازی
اجتماعی):
۱ See pe eter ete ica tn oa
اما جناتجة قضاي غالب در این شتکها نا وت وارزش های اسلا أبرانى مردم
کشورمان در تضاد باشد. ابزاری پیچیده برای نفوذ محسوب میشوند.
*نوع ادبیاتی که ك0 اين فضا مورد استفاده قرار مى كيردء اا كه در اين فضا
تبلیغ میشوند» نگرشهای سیاسی - اعتقادی که در این فضا ترویج میشوند و...
همگی میتوانند زمینهساز تغییر نگرشها و ارزشهای مخاطبان و کاربران این
شبکهها شوند.
صفحه 34:
اصرار طرف مقابل به افزايش و گسترش دامنه فعالیت این شبکه ها در ایران و
تمرکز بر افزايش صادرات لپ تاپ. گوشی های اندروید و... به کشور در عين
قائل شدن محدودیتهای شدید برای رفع تحريمهاء خود جای سوّال و تردید
اساسی دارد.
ail» 1-000 روی قدرت سیاسی و نه روی قدرت نظامی و اقتصادی تکیه
کردیم ما تنها از طريق فرهنك و . ١ 20 تانستيم بهاين
هدف برسیم. رسانههایی که بهصورت هدفمند و متمرکز برای نفوذ به درون
شوروی به راه انداخته شدند»
صفحه 35:
۳- ۲. ترویج کالاهای لوکس مصرفی:
كالاها. بویژه کالاهای لوكس علاوه بر تًثیرات مخرب اقتصادی, در حوزه فرهنگ نیز می توانند ابزارهایی برای نفوذ تلقی
شوند.
کالاها از آن روی ابزارهایی برای نفوذ فرهنگیاند که در ذات خود حاوی معنا هستند و این معنا را به مصرف کننده خود
منتقل میکنند.
در دوره پسابرجام نیز از یک سو چون تعاملات اقتصادی ما با دنا افزایش می یابد و از سوی دیگر. چون طرف مقابل ما در
این تعاملات بیشتر به دنبال تصرف بازار مصرف ایران است. بنابراین طبیعی است که آنها در صادرات کالاهای مصرفی به
ایران با هم رقابت خواهند کرد.
ضمن اینکه اگر آنها کالاهای سرمایه, تکنولوژی و... به ابران وارد کنند به تقویت اقتصاد ایران منجر می شود و آنها دیگر
مانند گذشته نمی توانند براحتی بازار ایران را در تصاحب خود داشته باشند. از صادرات این دست کالاها به ایران خودداری
می کنند با برای ورود این کالاها به ایران محدودیت های فراوانی ایجاد مى كنند. از اين رو. به احتمال زیاد در دوره
پسابرجام حجم کالاهای وارداتی مصرفی افزایش خواهد یافت که همین امر یکی از مهمترین روزنه های نفوذ دشمن است.
صفحه 36:
۳- ابزارها و شیوههای نفوذ اقتصادی
صفحه 37:
۱- ۲. تحریم مثبت(افزلیش تعاملات و ارتباطات اقتصادی -تجاری):
اساسا نفوذ مبتنی بر برقرای ارتباط است؛ یعنی نفوذ در جایی معنا پیدا می کند که میان دو بازیگر
رابطه ای برقرار شود و از آنجا که اولاً در دوره پسابرجام میزان تعاملات اقتصادی ما با دنیا افزایش می
بابد و ثانيا 1
آسیب پذیری ما در حوزه اقتصاد بیش از سایر حوزه هاست. تعاملات اقتصادى مى تواند
ابزاری برّنده برای نفوذ باشد.
از ابن جهت است که مقام معظم رهبری برای مصون ماندن از تبعات این پدیده. بر درونزایی و برون
نگری تأکید دارند. در واقعء ایشان ضمن نفی نکردن تعاملات اقتصادی با دذ
تعاملات بايد با هدف تقویت درونزایی صورت گیرد تا مانع نفوذ دشمن شود.
صفحه 38:
.نه على اریک لزربر و الیزایت روريي ک با اشاره يهاه ببلماسى دلا ترشنو ]سيط
«وزارت خزانه داری آمریکا باید با افزايش صدور مجوزهای عمومی به شرکت های این کشور an
دهد در سرمایه گذاری هذقمند در آیران مشارکت کنند مجورهای عمومی می نواند لین امکان را
ا بای ها وتان Rives Mag NaN 5, Ue ale Sa ue
ايران فراهم سازند و در نتيجه با اجراى طرح ها و فعاليت هاى تجارى جديد موجب تقويت جوانان
و كارآفرينان ايرانى شوند. اين رويكرد به نوبه خود مى تواند به ييشبرد منافع آمریکا از طريق
OPS ee Se ی ای ار Se recut cal peas Sta
موجب نفوذ اقتصادی ضروری در آینده خواهد شد.»
...1 هاگر آنهارایرانیها) درگیر تجارت بینالمللی بشوند و سرمایه گذارانی در آنجا حاضر شوند و
اقتصادشان در اقتصاد جهانی بیشتر ادغام شود. از بسیاری جهاث برایشان سخت خواهد بود که
رفتارهالی داشته باشتد که برخلاف تزمهای بینالمللی است.» معتای این عبارت ان است که
جون دركيرشدن اران در تجارت ببالمیلی oe خی ای در این کشور میشود, که با توجه به
اق بحث همان نفوذ استء ايران تحت نفوذ قرار كرفته ديكر نمىتواند مطابق ترجيحات أمريكا
رفتار نكند.
صفحه 39:
«اریک لاب». دانشیار دپارتمان علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه «فلوریدا» در
پادداشتی در روزنامه واشنگتن پست. با بیان اينکه تحریمهای پیشین علیه ایران در
نظام حاکم این کشور موفق نبودهاند. پیشنهاد استفاده از روش های موسوم به
تحریم مثبت برای دستیابی به این هدف ناکاممانده را مطرح کرده است.
بزعم وی. ۳۶ سال تحریم به تغییر نظام (در ایران) منجر نشد... تغییر این روند. احتمالاً
مستلزم تعامل با تهران و ترغیب آن با چماقهای کمتر و هویچهای بیشتر با به تعبیری»
استفاده از «تحریمهای مثبت» است که زمامداری اقتصادی و قدرت بازار نرم در شکل
کمکهای خارجی. سرمایه گذاری. بازرگانی و انتقالهای فناوری را شامل میشوند.
در اینجا منظور از مفهوم «تحریمهای مثبت» استفاده از اقدامات مثبتی نظیر آنچه در
بالا مطرح شد. برای دستیابی به همان هدفهای مدنظر از «نحریمهای منفی» است.
صفحه 40:
۲- ۳. ابزارهای ساختاری(نفو ذگذاری ساختاری):
منظور از ابزارهای ساختاری, ابزارهایی است که در چارچوب قواعد و مقررات و
همچنین سازمان ها و نهادهای بین المللی وجود دارند و چون طرف مقابل ما؛
یعنی استکبار جهانی در این زمینه دست برتر دارد. با تعيين شرایطی. استفاده
از امکانات این نهادها و اساسا ورود در چارچوب آنها را به گونه ای تنظیم کرده
است که جنانچه کشوری بخواهد از امکانات آنها استفاده کند. حتماً باید نفوذ
آنها را بپذبرد. در این زمینه حداقل می توان به سه مورد عمده اشاره کرد:
-شورای امنیت سازمان ملل؛
-بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول
-دلارمحوری اقتصاد جهانی؛
صفحه 41:
صفحه 42:
در ج = eae عر ۴
که ف ا: ک فسته اند
یر را برکزد؛ ودلود
See eee
1 5 at 1
صفحه 43:
صفحه 44: