ابعاد پیشنهادی سند راهبردی صنایع ریلی در افق ۱۴۰۴
اسلاید 1: سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايرانكارگروه صنايع ريليابعاد پيشنهاديسند راهبردي صنايع ريلي در افق 1404ويرايش نهم89/6/11كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران
اسلاید 2: اولويت حمل و نقل ريلي در نگاه رهبر معظم انقلابكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران2مقام معظم رهبري در بند هفتم سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف که به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخيص ابلاغ شده است بر حمل و نقل ريلي به شرح ذيل تاكيد فرموده اند :اصلاح و تقویت ساختار حمل و نقل عمومی با تأکید بر راه آهن درون شهری و برون شهری به منظور فراهم کردن امکان استفاده سهل و ارزان از وسایل حمل و نقل عمومی.ابلاغ سياستهاي برنامه سوم توسعه در زمينه حمل و نقل با اولويت حمل ونقل ريلي.چنانچه بين هواپيما و راه آهن مقايسه اي داشتيد اولويت را به حمل و نقل ريلي بدهيد.
اسلاید 3: نگاهی به راه آهن جهان وایران ( با عمر 72 سال)تعداد سفر انجام شده هر نفر جمعيت در سالتراكم زير ساخت هاي حمل و نقل ريلي (متر بر كيلومتر مربع مساحت)كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران3* با توجه به نسبت جمعیت ایران به جهان (1%)، منظور از درصد نسبی سهم ایران از یک درصد می باشد. راه اهن ايران بعد از 72 سال طبق آمار UIC 2009بر اساس شاخص واحد حمل( بار و مسافر) رتبه 20 ام را در كشورهاي جهان دارد
اسلاید 4: نگاهی به مترو جهان وايران ( با عمر 13 سال )طول خطوط مترو در برخي شهرهاي اروپا در مقايسه با تهرانتراكم زير ساخت هاي حمل و نقل ريلي (متر بر كيلومتر مربع مساحت)كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران4نكته: طي 13 سال رتبه مترو ايران از 120 به 20 رسيده و تا پايان برنامه پنجم پيش بيني مي گردد كه به رتبه پنجم جهان برسيم.رتبه در سال 2009طول شبکه 17تعداد مسافر در سال22مسافر بر كيلومتر31
اسلاید 5: ضرورت توجهصنعت حمل و نقل ريلي در سالهاي اخير در بسياري از كشور هاي جهان از جمله ج.ا.ايران مورد توجه ويژه قرار گرفته است. برخورداري از ويژگيهاي مانند حجم انبوه جابجايي، مصرف انرژي به ميزان يك هشتم حمل و نقل جاده اي به ازاء هر تن كيلومتر بار يا يك سوم هر نفر كيلومتر مسافر ، رعايت جنبه هاي زيست محيطي ، تخريب اندك سرزمين و از همه مهمتر ايمني سير و حركت از عمده دلايل توجه به اين صنعت است .سهم حمل و نقل از يارانه هاي پرداختي دولت براي انرژي بالاترين مقدار را به خود اختصاص داده است كه برابر 42 درصد است(حدود 40 ميليارد دلار در سال)بر اساس آمار ، هزينه تصادفات جاده اي در ايران 18 ميليارد دلار در سال است.شاخص تعداد حوادث جاده اي و ريلي به ازاي يك ميليون نفر- سفرمقايسه مصرف سوخت جاده اي و ريلي(ميلي ليتر بر تن-كيلومتر) كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران5
اسلاید 6: فرصتهاي توسعه حمل ونقل ريلي و صنايع مربوطهتجارت جهاني در دهه آينده به حدود 30 هزار ميليارد دلار خواهد رسيد. با توجه به موقعيت ممتاز جغرافيايي ايران، سهم خوبي مي توانيم در اين حوزه داشته باشيم.وسعت كشور و فاصله بسيار مناسب مبدا بارهاي وارداتي به محل مصرف به ويژه در شهر تهران و... تمركز شهرنشيني و شهرهاي بزرگ بالاي چند ميليون نفر جمعيتتوسعه كشور و سياستهاي تمركز زدايي و مهاجرت معكوس، فرصت خوبي براي حمل ونقل سريع السير مسافر است.سهم 12 درصدي لجستيك از توليد ناخالص داخلي در كشور ، بازار هدف بزرگي به ارزش 50 ميليارد دلار در سال را ترسيم مي نمايد كه چنانچه ارتباط حمل و نقل با ايجاد اشتغال را در نظر بگيريم اهميت آن بيشتر ميگردد. سهم 42 درصدي حمل و نقل در كشور از يارانه سوخت زمينه بسيار خوبي براي كاهش يارانه ها در اين بخش حساس اقتصادي فراهم نموده است. فقدان شبكه ريلي در افغانستان، و برنامه هاي احداث و اتصال خط ريلي با عرض استاندارد به شبكه ايران زمينه هاي خوبي را براي ترانزيت از كشور چين به سمت آسيا فراهم كرده است.عضويت ايران در اكو، G20، D8و... فرصتهاي ارزنده اي را در اين صنعت براي كشور فراهم كرده است.محدوديت ظرفيت كشورهاي عبوري از كانال سوئز و طولاني شدن زمان سير كشتي ها مي تواند يك فرصت مناسب براي حمل بار از شرق آسيا و جنوب شرق آسيا به اروپا فراهم كند.كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران6
اسلاید 7: وضع موجود حمل و نقل ريلي در جهانشاخص تعداد مسافر به جمعيت در كشورهاي مورد مطالعه در سال 2008 تناژ بارجابه جا شده در كشورهاي مورد مطالعه در سال 2008X 1000طول خطوط ريلي در كشورهاي مورد مطالعه در سال 2008 KMشاخص تن-كيلومتر ناخالص در كشورهاي مورد مطالعهكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران7
اسلاید 8: توسعه يافتگي حمل و نقل ريلي در ايران و منطقهمتوسط جهانيركورد عملياتيمصرقزاقستانتركمنستانپاكستان تركيهايرانتوان 10آمار قاره ها 2009 ، UIC71005.25.26.39.811.14.63شبكه به وسعت1203034005.119.63درصد دو خطه *2251.229042223درصد برقي351215009.303درصد خودكشش44942147010.617.128.43واگن مسافري به جمعيت 555.71.21.20.510.44سفر به جمعيت 616947502542578100410متوسط وزن قطار ها7350160سرعت حداكثر قطار مسافري8سرعت متوسط قطار باري96013803642سهم حمل مسافري105087206458سهم حمل باري11كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران8* با دوخطه كردن شبكه و با توجه به قابليت تراك بندي موثر آن، ظرفيت شبكه تا حدود 5 برابر نسبت به يك خطه افزايش مي يابد.
اسلاید 9: مقايسه شاخصهاي بهره وري در ايران و جهانمتوسط جهانيكرهفرانسهآمريكاروسيهچينژاپنهندايرانرديف1861345717524727717582حمل ناخالص بر لكوموتيو11020565.71810198نفر كيلومتر بر واگن مسافري230.70.954.64.32.52.81تن كيلومتر بر واگن باري3113615.4418.92839147قطار كيلومتر بر شبكه421.20.7131.81.6212.8واحد حمل بر پرسنل520.472048.56514237تن كيلومتر ناخالص بر شبكه(هزار)612123.410.823.750.613.8224.7واحد حمل بر شبكه7كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران9
اسلاید 10: وضع موجود صنايع ريلي در جهانصنايع ريلي بعنوان يكي از اوليتهاي توسعه صنعتي كشورها در زمان انقلاب صنعتي جهان بود.شركتهاي بزرگ صنعتي جهان بخش صنايع ريلي را در كنار بخش نيروگاهي دارا هستند.شركتهاي پيشرو: آلستوم، زيمنس، بمباردير، جنرال الكتريك، كاترپيلار، آنسالدو، هيتاچي، ميتسوبيشي، آ.ب.ب، صنايع ريلي بزرگ جهان مورد حمايت دولتها قرار دارند. صنايع ريلي با توجه به سهم تحقيق و توسعه جزء صنايع پيشرفته محسوب مي شود.كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران10
اسلاید 11: وضع موجود صنايع ريلي در منطقهصنايع ريلي در جمهوري اسلامي ايران از سال 1365 با احداث كارخانه واگن پارس شكل گرفت و در حال حاضر در صنايع توليد ناوگان و زير ساخت شركتهاي توانمندي دارد.در تركيه از سال 1955 شركت تولومساژ براي ساخت انواع لكوموتيو آغاز به فعاليت نمود و اكنون علاوه بر ساخت لكوموتيوهاي ديزلي و برقي به ساخت موتور هاي ديزل نيز مشغول مي باشد.در تركيه همچنين شركت توواساژ در زمينه ساخت انواع واگن مسافري و قطارهاي خودكشش فعاليت دارد.در پاكستان نيز در شهر پيشاور كارخانه ساخت لكوموتيو ديزل GE وجود دارد و در شهرهاي راول پندي و لاهور هم كارخانه توليد واگن مسافري و باري مي باشد. همچنين در شركتي در شهر ريزالپور از سال 1993 و با همكاري دولت ژاپن 23 لكوموتيو 2000 اسب بخار ساخته شده است.كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران11
اسلاید 12: صنايع ناوگان ريلي در ايرانرديفنام شركت سازنده ظرفيت اسميساليانه برنامه توليد 88 طرح توسعه 1واگن پارس 40 لكوموتيولكوموتيو ( كاملاً خالي)درصورت نياز در بخش مسافري امكان افزايش ظرفيت تا 100% ميسر است.1واگن پارس 150 مسافريمسافري كوبا 44 دستگاهدرصورت نياز در بخش مسافري امكان افزايش ظرفيت تا 100% ميسر است.1واگن پارس 150 مسافريترنست 4 رام قطار 6 واگنهدر بخش باري نيز با برون سپاري نيم مجموعه ها به بخش خصوصي امكان افزايش تا 50% ميسر است.1واگن پارس 1500 باري واگن باری ( كاملاً خالي)در بخش باري نيز با برون سپاري نيم مجموعه ها به بخش خصوصي امكان افزايش تا 50% ميسر است.2پلور سبز 100 مسافري مسافري خواب و رستوران احداث خط دوم واگن مسافري 3ايريكو 200 مسافري 100 دستگاه مسافري افزايش 100 % ظرفيت توليد در سال 4واگن سازی تهران150 مسافريواگن مترو 50 دستگاه افزايش 100 % ظرفيت توليد در سال 5واگن سازي كوثر 500 باري288 دستگاه باري افزايش 100% ظرفيت براي واگن باري5واگن سازي كوثر 30 مسافري مسافری (کاملا خالی) افزايش 100% ظرفيت براي واگن مسافري 6 صنايع كلاهدوز 300 باري- - 6 صنايع كلاهدوز 50 مسافري - -7 شركت مپنا 50 لکوموتیودر حال تکمیل خطافزایش 100% ظرفیت برای لوکوموتیوكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران12جمع ظرفيت: 90 دستگاه لكوموتيو 680 دستگاه واگن مسافري 2200 دستگاه واگن باري
اسلاید 13: ذوب آهن اصفهان از سال 1371 مطالعات و بررسي هاي لازم در خصوص امکان توليد ريل را شروع نموده که نتايج اين مطالعات و بررسي ها منجر به توليد اوليه ريل U33 در سال 1373 گرديد همچنين شركت ذوب آهن اصفهان بر اساس برنامه قصد دارد فاز اول توليد و توسعهريل UIC60 را با ظرفيت 200 هزار تن در سال و فاز دوم نورد UIC60 را با ظرفيت 500 الي 600 هزار تن در سال راه اندازي نمايد.از سال 1375 ساخت سيستمهاي علائم الكترونيك آغاز گرديد.شركتهاي پيمانكاري عمومي بزرگ مانند RTI از سال 82 آغاز به كار كرد.صنايع ريلي زير ساخت در ايران كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران13
اسلاید 14: كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران14صنعت تعمير و نگهداريحمل و نقل ريلي با عمر طولاني زير ساخت و ناوگان همواره براي تداوم بهره برداري موثر و اقتصادي نياز به تعميرات و نگهداري منظم دارد. درصد هزينه تعمير و نگهداري در بخش زيرساخت حدود 1 درصد هزينه ساخت و در بخش ناوگان بين 5 تا 10 درصد متغير مي باشد.(به طور متوسط حدود 4% ارزش كل سرمايه گذاري) از آنجاييكه بسياري از فعاليتهاي تعمير و نگهداري با استفاده از قطعات و تجهيزات صنعتي و با به كار بردن ماشين آلات مورد استفاده در صنايع توليدي انجام مي گردد حضور شركتهاي صنعتي در بخش تعمير و نگهداري به عنوان يك فرصت مي بايست تقويت شود.با يك نگاه به سرمايه موجود در حمل و نقل ريلي درون شهري و برون شهري با ارزش حدود 25 ميليارد دلار حجم بازار تعمير و نگهداري سالانه معادل 1 ميليارد دلار برآورد مي گردد.با وجود حضور بخش خصوصي، آماده به كاري بسياري از تجهيزات، ناوگان و به ويژه لكوموتيو در سطح بسيار پايين و غير قابل قبولي قرار داشته و لذا ارائه خدمات تعمير و نگهداري مناسب زمينه افزايش بهره وري و استفاده بيشتر از سرمايه هاي ملي را فراهم مي نمايد.
اسلاید 15: بازار ريلي در جهانحجم كل بازار ريلي در جهانميانگين نرخ رشد حجم بازارسهم بازار زير مجموعه هاي صنعت ريلي در جهانكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران15
اسلاید 16: بازار ريلي و سرمايه گذاري در منطقهسرمايه گذاري عربستان براي راه آهن سريع اسير و پل خشكيسرمايه گذاري تركيه براي راه آهن سريع السير و تونل بسفرسرمايه گذاري دبي براي احداث متروي دبياحداث خط مسقط- دبي- ابوذبي- دمام- بصره (GCC)سهم بخشهاي مختلف در GDP كشورهاي خاورميانهميزان GDP كشورهاي منطقه خاورميانهكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران16
اسلاید 17: بازار ريلي در ايران تا 1404كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران17* هزينه تعميرات، نگهداري و بهره برداري :در حد 4% سرمايه گذاري موجود ، حدود 400 ميليارد تومان در سال براي راه آهن و 120 ميليارد تومان براي مترو* با توجه به محدوديت منابع مالي روند توسعه راه آهن تا سال 93 بر اساس قانون مديريت سوخت به نحوي مي باشد،
اسلاید 18: سطح فناوري صنايع ريليجهانايران 1389ايران 1393ايران 1404جهان 2025توان لكوموتيو (اسب بخار)60004000500060007000سرعت واگن مسافري (كيلومتر بر ساعت)250160200250250سرعت خود كشش (كيلومتر بر ساعت)350160250350450ظرفيت واگن باري (تن)1106575100120وزن قطار باري (تن)32000500070001000035000ظرفيت قطار مترو (نفر)20001400140020002000مونوريل (كيلومتر بر ساعت)80-408080ريل (كيلو بر متر)7246606080سرعت ماگلو (كيلومتر بر ساعت)430-100500600خط برقي (كيلومتر بر ساعت)350160250350450پل سازي (كيلومتر بر ساعت)350160250350450تونل سازي (كيلومتر بر ساعت)350160250350450سرعت سيستم علائم (كيلومتر بر ساعت)350160250350450كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران18
اسلاید 19: اسناد بالا دستيسند چشم انداز جمهوري اسلاميقانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگيقانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوختقانون هدفمند كردن يارانه هااسناد موازي سند توسعه صنعت فولاد سند توسعه صنعت پتروشيمي سند توسعه صنعت سيمان برنامه توسعه کشاورزي سند توسعه حمل و نقل دريايي سند توسعه صنعت برق طرح جامع حمل ونقل طرح جامع توسعه شهرهاي كلانكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران19
اسلاید 20: تكاليف حمل و نقل ريلي(بر اساس قانون مديريت سوخت)شرح انتهاي سال13861387138813891390سهم حمل و نقل ريلي در حمل كالا (درصد)712172330سهم حمل و نقل ريلي در حمل مسافر (درصد)4691318سهم جابه جايي مسافر با حمل و نقل همگاني(درصد)5354555657نسبت كشته به 000ر100 نفر جمعيت در تصادفات4034272015كشته به 000ر10 وسيله نقليه در تصادفات2220171310سهم سوخت گازوئيل در حمل كالا (ليتر بر تن)16%15%14%13%12% انتهاي سالشرح انتهاي سالشرح 13861387138813891390سهم حمل و نقل همگاني از سفرهاي شهري (درصد)سهم حمل و نقل همگاني از سفرهاي شهري (درصد)4147556475متوسط سهم در كشورسهم اتوبوس، مدي بوس، ميني بوس(درصد)2427313540متوسط سهم در كشورسهم تاكسي و ون (درصد)1618202225متوسط سهم در كشورسهم قطار شهري و حومهاي (درصد)124710مصرف سرانه روزانه بنزين حاصل از نفت (ليتر در روز بر نفر)مصرف سرانه روزانه بنزين حاصل از نفت (ليتر در روز بر نفر)11%10%9%8%7%كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران20
اسلاید 21: رشد مورد نياز براي تحقق قانون مديريت سوخت و اهداف افق 1404شرح انتهاي سال13861389139413991404طول شبكه راه آهن70008000100002200027000درصد شبكه دوخطه راه آهن1520404550درصد شبكه برقي راه آهن23253040طول راه آهن سريع السير005001500200سهم بار(درصد)76303540سهم مسافر (درصد) بر اساس قانون مديريت سوخت44182225سهم شهري (درصد)12101215حمل مسافر (ميليون نفر)2027140180350حمل بار(ميليون تن)3035180270450لكوموتيو (دستگاه)400400150020002500واگن مسافري(دستگاه)13001500350042004700واگن باري (دستگاه)1900021000400004500050000طول شبكه شهري80110300500800حمل مسافر شهري5007500قطار شهري ( ست پنج واگنه)40500كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران21
اسلاید 22: كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران22بهره وري مورد نياز براي تحقق قانون مديريت سوخت و اهداف افق 1393 افزايش سير واگنهاي باري به سه برابر (از 100 كيلومتر به 300 كيلومتر) افزايش سير واگنهاي مسافري (از 700 كيلومتر به 1200 كيلومتر در روز) افزايش ظرفيت واگنهاي باري ( از 40 تن به 75 تن) افزايش سير واگنهاي مسافري ( از 45 نفر به 60 نفر در روز) افزايش آماده به كاري لكوموتيوها از 55% به 85% افزايش درصد دوخطه، برقي و تراك بندي در شبكه افزايش سرعت تجاري قطارهاي باري كانتينري( از 5 به 40 كيلومتر در ساعت) افزايش سرعت متوسط قطارهاي مسافري(از 73 به 135 كيلومتر بر ساعت) افزايش وزن قطارهاي باري (از 4500 به 7000 تن) افزايش كشش لكوموتيو ( از 24 تن به 40 تن)
اسلاید 23: كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران23روند مورد انتظار در توسعه شبكه، توليد و صادرات ناوگان ، حمل و نقل و تكنولوژي مازاد ظرفيت شركتهاي ساخت ناوگان در سالهاي بعد از سال 1393 صرف نوسازي ناوگان و صادرات خواهد شد.
اسلاید 24: الگوهاي توسعه موفق در جهاندر خصوص حمل و نقل بار: آفريقاي جنوبي، چين، استراليا، كانادا، برزيل، آمريكادر خصوص حمل و نقل كانتينري: ژاپن، آفريقاي جنوبيدر خصوص حمل و نقل مسافري سريع السير: ژاپن، كره جنوبي، فرانسه، اسپانيادر خصوص سرمايه گذاري راه آهن سريع السير(BOT): تايواندر خصوص سرمايه گذاري مترو : هنگ كنگدر خصوص خصوصي سازي راه آهن: ژاپن و آمريكادر خصوص توسعه متروي هوايي : دبي، مالزيدر خصوص پروژه هاي با تكنولوژي بالا مثل ماگلو: چيندر خصوص توسعه شبكه راه آهن سريع السير : چين، اسپانيا، در خصوص سرعت راه آهن سريع السير : چين، كره جنوبي، تايواندر خصوص توسعه راه آهن حومه اي : فرانسه، آلماندر خصوص تحقيق و توسعه : كره جنوبي و ژاپن، آلمان، كانادادر خصوص توسعه مرحله اي راه آهن سريع السير : فرانسه، اسپانيا، ژاپن، كره جنوبيدر خصوص سيستمهاي مانيتورينگ ناوگان: استراليا، آلمان، آمريكادر خصوص ترانزيت با شبكه هاي غير مشابه از لحاظ عرض خط: اسپانيا، كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران24
اسلاید 25: كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران25الگوي توسعه حمل و نقل ريلي در چينكشور چين با جمعيت 1.339 ميليارد نفر و مساحت 9561 كيلومتر مربع در سال 2009 با 65000 كيلومتر شبكه راه آهن كه 26000 كيلومتر آن دوخطه و 30000 كيلومتر برقي مي باشد داراي 17000 لكوموتيو، 43000 واگن مسافري و 585000 واگن باري بوده و توانسته است با داشتن 2 ميليون نفر پرسنل، جابه جايي 789 ميليارد نفر كيلومتر و 2524 ميليارد تن كيلومتر بار رتبه اول حمل و نقل بار و رتبه دوم حمل و نقل مسافر را به خود اختصاص دهد. راه آهن چین بصورت یک وزارت خانه مهم می باشد که به منظور ایجاد رقابت سازنده از چند دهه قبل اقدام به تشکیل دو بخش راه آهن شمالی و جنوبی به نامهای ”CSR“ و “ CNR“ نموده است که این دو شرکت اصلي راه آهن هر کدام با چندين شركت توليد ناوگان و تجهيزات ريلي با شركتهاي معتبر و برتر خارجی در جهت انتقال تکنولوژی همکاری می نمایند و نه تنها رقابت سازنده اي را از حيث كارآيي ، كيفيت و قيمت در داخل و خارج كشور ايجاد نموده اند بلكه زمينه طراحي و توليد محصولات برتر ريلي در دنيا را با ادغام تكنولوژيهاي دريافتي از شركتهاي خارجي ايجاد كرده اند كه به عنوان يك نمونه چشم گير مي توان به كار بردن اين سياست در توسعه ناوگان و راه آهن سريع السير اشاره نمود كه با وجود تاخير در ورود به گروه كشورهاي داراي اين تكنولوژي گام سبقت را از آنها ربوده است و نه تنها به سرعت عملياتي 350 كيلومتر بر ساعت رسيده است بلكه به طراحي مشترك قطارهاي خود كشش با سرعت 380 با شركت بمباردير و سرعت عملياتي 400 به طور مستقل اقدام نموده است.
اسلاید 26: مشكلات حمل و نقل ريلي در ايران تاخير 100 ساله در احداث و توسعه حمل و نقل ريلي باعث عدم رشد مناسب زيرساخت ها شده است. درصد پايين شبكه راه آهن دو خطه، برقي و نداشتن تراك بندي ظرفيت خطوط را به شدت كاسته است. وابستگي به لكوموتيوهاي ديزل آمريكايي و شرايط تحريم موجب آماده به كاري پايين موتورهاي ديزل شده است. قيمت پايين سوخت ديزل در حد 2 درصد قيمت واقعي، موجب رشد بي رويه حمل و نقل جاده اي شده است. نبود تعرفه دسترسي به جاده، امكان رقابت عادلانه حمل ريلي و جاده اي را از بين برده است. فقدان ضابطه براي افزايش حق دسترسي واگنهاي پر خسارت به خط (غالبا وارداتي)نسبت به واگنهاي سازگار فقدان مكانيزم LCريالي و الزام سازندگان ناوگان به استفاده از وامهاي با بهره بالا سير پايين ناوگان باري در حد 100 كيلومتر در روز، انگيزه بخش خصوصي در سرمايه گذاري را كاهش داده است. روشهاي سنتي بازديد و كنترل ناوگان سير متوسط روزانه واگن باري را كاهش داده است. استفاده از سيستمهاي تخليه-بارگيري نا متناسب بهره وري واگنها را كاهش داده است. سير طولاني قطارهاي مسافري الگوي سفارش و خريد اين واگنها را به سمت كوپه اي سوق داده است. دوره طولاني مذاكره-سفارش-خريد بعضا تا 10 سال، امكان برنامه ريزي موثر را از بين برده است. استفاده از الگوي خصوصي سازي افقي مشابه اروپا، كارآيي پاييني را در سرمايه گذاري بخش خصوصي محقق ساخته است. طولاني بودن زمان احداث شبكه به دلايل مختلف از جمله محدوديت اعتبارات انگيزه تصميم سازان را در اين جهت كاسته است. عرض خط مشابه فقط در يكي از كشورهاي همسايه كه اتصال ريلي دارند وجود دارد.(پاكستان وكشورهاي اسياي ميانه، عرض خط غير مشابه)كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران26
اسلاید 27: مشكلات صنايع ريلي در ايران تاخير 160 ساله در ورود به بازار صنايع ريلي احساس مالكيت ضعيف راه آهن نسبت به صنعت ضعف زنجيره تامين و عدم وجود يكپارچگي عمودي (خصوصي سازي يكپارچه) عدم توجه به ضرورت يكپارچگي عمودي در سياست خصوصي سازي صنايع ريلي (تجربه موفق مپنا) غفلت از ارائه خدمات تعمير و نگهداري ناوگان و تجهيزات ضعف تحقيق و توسعه و آماده نبودن محصول قابل عرضه بر حسب نياز فقدان مركز آزمون ريلي براي ارزيابي كيفيت محصولات عدم وجود حمايت مناسب براي صادرات صنايع ريلي فقدان استراتژي رقابتي بين بخشهاي خصوصي محدود مانند سيستمهاي علائم رقابت فرسايشي در حوزه ناوگان به دليل ورود بي رويه به اين صنعت حضور كمرنگ شركتهاي پيمانكاري عمومي(GC) در حمل و نقل ريلي تقاضاي بسيار كمتر از ظرفيت توليد عدم حضور شركتهاي طراحي مهندسي قوي در حوزه ناوگان و ... فقدان مركزي جهت ارزيابي و رتبه بندي شركتهاي فعال در صنايع ريليكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران27
اسلاید 28: راه كارهاي پيشنهادي اوليهتشكيل شركتهاي بزرگ پيمانكاري (GC) براي مسئوليت كامل قراردادهااستفاده از مدل تامين مالي BOT در پروژه هاي توسعه زير ساخت مانند دوخطه كردن و برقي كردن خطوط.ايجاد و استفاده از مدل مالي LOT براي ساخت و اجاره واگن، لكوموتيو و ... به شرط تمليك به بهره برداران.ترغيب شركتهاي بزرگ هلدينگ حمل و نقل به حضور و سرمايه گذاري در صنايع ريلي.(شستا، بنياد و ...)ايجاد صندوق توسعه صنايع ريلي براي افزايش سهم صنايع داخلي و توانمند سازي رقابت پذير .گسترش فعاليتهاي تحقيق و توسعه از جمله ساخت واگن ملي، لكوموتيو برقي،قطار حومه اي برقي و ...ايجاد شركتهاي طراحي و مهندسي در زيمنه واگن، لكوموتيو، و ...تضمين خريد محصولات استراتژيك همچون ريل توسط دولت براي كاهش ريسك بخش خصوصي.رفع موانع گشايش LC ريالي براي عادلانه كردن رقابت صنايع داخلي و خارجيراه اندازي LC ارزي براي تضمين خريد خدمات حمل و نقل ريلي توسط مشتريان بزرگ همچون فولادايجاد شوراي سياست گذاري صنايع ريلي در وزارت صنايع با حضور ذينفعان مربوطه.سرمايه گذاري در صنايع نوين ريلي همچون قطارهاي سرعت بالا، واگن هاي سبك مترو، سيستمهاي علائم پيشرفته.تقويت بنيه علمي و مديريتي كاركنان و مديران با ايجاد دوره هاي خاص مانند RMBAايجاد ساختار توسعه اي صنايع ريلي براي برنامه ريزي، هماهنگي و حمايت از طرحهاي ريلي معافيت مالياتي و بيمه هاي اجتماعي به مدت ده سال (تا پايان برنامه ششم)معافيت عوارض گمركي و سود بازرگاني براي پروژه هاي BOTكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران28
اسلاید 29: استراتژي توسعه صنايع ريليقوتها:1- امكانات خوب و تجهيزات مناسب2- ارتباط خوب با شركتهاي پيشرو3- توان صنعتي در حوزه زير ساخت4- 5- ضعفها:1- منابع مالي پر هزينه و محدود2- رقابت فرسايشي3- هزينه و زمان احداث شبكه4- ضعف كارشناسي و پيمانكاري5- فرصتها:1- بازار خوب مترو2- بازار خوب حمل و نقل ريلي3- افزايش قيمت سوخت4- تحريمهاي اقتصادي5- ايمني نسبي 60 برابر- ايجاد مراكز تحقيق و توسعه ريلي- پيش بيني اتصال به سريع السير- زمينه سازي سرمايه گذاري خصوصي با تامين لكوموتيو- - - استفاده از سرمايه گذاريهاي خارجي به صورت BOT- تامين مرحله اي لكوموتيو- افزايش سرعت يا بار محوريخطوط- پرورش پيمانكاران با پايلوت- تهديدها:1- فضاي منفي صنايع ريلي2- خصوصي سازي غير همگن3- تحريم هاي بين المللي4- واردات بي رويه محصولات چيني5- واقعي نبودن نرخ ارز- ايجاد زنجيره تامين مناسب- خصوصي سازي به صورت يكپارچه عمودي- - - - پلاتفرم مشترك برقي و ديزلي- اصلاح ديدگاه تصميم گيرندگان نسبت به توانايي هاي صنايع ريلي- - - - كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران29
اسلاید 30: كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران30فناوري هاي مورد نياز براي تحقق چشم اندازراه آهنلكوموتيو برقي (باري، مسافري) لكوموتيو ديزلي (باري، مسافري) خط برقي با سرعت 250 كيلومتر بر ساعت سيستم كنترل اتوماتيك قطار GSMR قطار خود كشش مسافري برقي قطار خود كشش باري (كانتينر بر) واگن هاي كمر شكن كانتينري (دو طبقه) بوژي فرمان پذير بوژي عرض متغير بوژي تيلتينگ(كج شونده) لكوموتيو هايبريد و پيل سوختي بدنه استينلس استيل و بدنه آلومينيوم براي قطارهاي برون شهري سيستم مانيتورينگ ناوگان توليد ريل 60 كيلو بر متر علائم مناسب براي سرعت 350 كيلومتر بر ساعت سيستم تخليه و بارگيري مواد معدني مترو بوژي مترو بدنه استينلس استيل و بدنه آلومينيوم براي واگنهاي مترو تراكشن موتور مترو تراكشن موتور مغناطيس دائم مترو بدنه عريض سيستم درب سكوي مترو سيستم هدايت مترو بدون راننده سيستم شبيه ساز راننده مترو سيستمهاي مترو هوايي مونوريل سنگين مونوريل سبك تراموا مترو مغناطيسي
اسلاید 31: واگن مترو مليواگن سرعت 200سال 1389سال 1390سال 1391سال 1392سال 1393سال 1404ريل 60 كيلوعلائم برقي 250لكوموتيو برقي باريقطار خود كشش 250خط برقي 250قطار خود كشش 350قطار سريع السير روز دنيانقشه راه صنايع ريليكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران31
اسلاید 32: چشم انداز صنايع ريلي در سال 1404دستيابي به جايگاه نخست صنايع ريلي منطقه، رتبه ششم آسيا و رتبه دهم در جهان از طريق توسعه فناوري بومي و در تعامل با صنايع روز جهانكارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران32
اسلاید 33: كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران33مراجعUIC 2009, Railway Statistics – SynopsisTHE RAILWAYS OF THE MIDDLE EAST “VISIONS 2025”سند چشم انداز جمهوري اسلاميقانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگيقانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.