سایر تحقیق و پژوهش

اتخاذ تصمیم عقلانی بصورت توزیع شده

Tasmim_aqlani_be_soorat_tozi`e_shode

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اتخاذ تصمیم عقلانی بصورت توزیع شده”

اتخاذ تصمیم عقلانی بصورت توزیع شده

اسلاید 1: اتخاذ تصمیم عقلانی بصورت توزیع شده

اسلاید 2: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab2رئوس مطالبویژگی های مکانیسم اتخاذ تصمیممزایده (حراج)پارامترهای مزایدهانواع مزایدهحراج Englishحراج Dutchحراج های قیمت اول و Sealed bidحراج Vickreyمذاکرهابعاد مذاکرهمذاکره در دامنه های وظیفه محورپروتکل اعطای یکنواختاستراتژی Zeuthen

اسلاید 3: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab3رئوس مطالب (ادامه)مذاکره در دامنه های ارزش محوربحثبحث بر مبنای منطقمکالمه

اسلاید 4: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab4اتخاذ تصمیم عقلانی بصورت توزیع شدهچگونه وقتی عامل ها دارای نفع شخصی هستند به توافق می رسند؟در افراطی ترین حالت (مثلا در مواجهات zero sum) نمی توان به توافقی رسید اما در عمل، در بیشتر حالات امکان رسیدن به توافق دو طرفه در مورد مسائل مورد علاقه دو طرف وجود دارد.دو قابلیت برای عامل جهت رسیدن به توافق حیاتی است:مذاکره (negotiation)مزایده (auction, argumentation)

اسلاید 5: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab5مکانیسم ها، پروتکل ها و استراتژی هامذاکره توسط یک مکانیسم یا پروتکل خاص کنترل می شود.مکانیسم در واقع قوانین مواجهه را بین عامل ها تعریف می کند.طراحی مکانیسم یعنی طراحی روش هایی که ویژگی های دلخواهی را ارضا می کنند.فرض کنید یک پروتکل خاص داده شده است. چگونه می توان یک استراتژی برای یک عامل خاص طراحی کرد؟

اسلاید 6: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab6طراحی مکانیسمویژگی های مورد انتظار یک مکانیسمهمگرایی/ تضمین موفقیت : یعنی در پایان حتما توافق حاصل شود.حداکثر کردن رضایت اجتماعی (social welfare) : یعنی جمع سودمندی (utility) تمامی شرکت کنندگان حداکثر شود.Pareto efficiency : نتیجه یک مذاکره Pareto efficient است اگر هیچ نتیجه دیگری وجود نداشته باشد که در آن یک عامل بیشتر سود کند بدون این که هیچ عامل دیگری ضرر کند. یعنی اگر نتیجه یک مذاکره Pareto efficient نباشد آن گاه در آن نتیجه ای وجود دارد که در آن حداقل یک عامل می تواند سود کند در حالی که سایر شرکت کنندگان در مذاکره را بدون ضرر دادن به آنها همچنان راضی نگه می دارد.عقلانیت فردی: یعنی این که تابعیت از قوانین مکانیسم بهترین علاقه مندی (best interest) برای شرکت کنندگان آن محسوب شود. اگر مکانیسمی دارای این ویژگی نباشد انگیزه و دلیلی برای شرکت در آن برای عامل ها وجود نخواهد داشت.

اسلاید 7: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab7طراحی مکانیسم (ادامه)ثبات (stability) : یک پروتکل دارای ثبات است اگر برای تمامی عامل های شرکت کننده در آن باعث شود که به طریق خاصی رفتار کنند. مثل حالت توازن Nashسادگی : یک پروتکل، ساده است اگر با استفاده از آن یک شرکت کننده به آسانی بتواند استراتژی بهینه را تعیین کند.توزیع شدگی: یعنی پروتکل طوری طراحی شود که نقطه خرابی مرکزی (single point of failure) نداشته باشد و ارتباطات بین عامل ها را حداقل کند.

اسلاید 8: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab8مزایدهمزایده (حراج) بین یک عامل به نام دلال حراج (auctioneer) و مجموعه ای از عامل ها به نام پیشنهاد کننده یا خرید کننده (bidder) انجام می گیرد.هدف مزایده برای دلال حراج تخصیص کالا به یکی از پیشنهاد دهندگان است.در بیشتر موارد دلال حراج انتظار دارد که قیمت کالا را به حداکثر برساند در حالی که پیشنهاد دهندگان انتظار دارند قیمت کالا را حداقل کنند.

اسلاید 9: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab9پارامترهای مزایدهکالاها می توانند دارای ارزش خصوصی (private) باشند. یعنی مثلا کالا برای تعدادی از عامل ها ارزشمند تر است.دارای ارزش عمومی (public/common) باشند. یعنی آن کالا برای تمامی پیشنهاد دهندگان ارزش یکسانی دارد.دارای ارزش وابسته (correlated) باشد. یعنی ارزش کالا برای یک عامل هم بستگی به عوامل خصوصی خود عامل و هم بستگی به ارزش آن کالا برای سایر عامل ها دارد.تعیین برنده مزایده می توانداولین قیمت (first price) باشد. یعنی عاملی که بیشترین قیمت را می دهد برنده است و کالا را به همان قیمتی که پیشنهاد کرده است می خرد.دومین قیمت (second price) باشد. یعنی عاملی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کرده است، کالا را به مقدار دومین قیمت بالای پیشنهادی می خرد.

اسلاید 10: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab10پارامترهای مزایده (ادامه)پیشنهادات ممکن استOpen cry باشد. یعنی عامل ها از مقادیر پیشنهادی یکدیگر اطلاع دارند.Sealed bid باشد. یعنی هر عامل از قیمتی که سایر عامل ها پیشنهاد می کنند اطلاع ندارد.پیشنهاددهی ممکن استیکباره ای (one shot) باشد. یعنی همه عاملها در یک مرحله پیشنهاد می دهند و سپس دلال حراج کالا را به برنده می دهد.بالا رونده (ascending) باشد. یعنی حراج با پیشنهاد قیمت پایین شروع می شود و سپس پیشنهاد های بعدی هر کدام قیمت بالاتری نسبت به قبل ارائه می دهند.پایین رونده (descending) باشد. یعنی دلال حراج با یک قیمت بالا شروع می کند و در مراحل بعدی حراج قیمت های پایین تری را پیشنهاد می کند.

اسلاید 11: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab11حراج Englishمعمول ترین نوع حراج می باشداولین قیمتOpen cryبالا روندهاستراتژی غالب (dominant strategy) برای یک عامل آن است که پیاپی قیمتی کمی بیشتر از بالاترین پیشنهاد جاری، در مرحله بعد پیشنهاد کند و وقتی به حداکثر قیمتی که می خواهد بپردازد رسید دست نگه دارد.آسیب پذیر در برابرWinner’s curse: اگر پیشنهاد دندگان اطلاع دقیقی از ارزش کالای پیشنهادی نداشته باشند، ممکن است برنده برای یک کالای کم ارزش پول زیادی بپردازد. عوامل نفوذی (shills). یعنی دلال حراج عاملی را در میان عاملهای پیشنهاد دهنده برای فریب آنها قرار دهد.

اسلاید 12: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab12حراج Dutchویژگی های زیر را داردOpen cryپایین روندهنحوه عمل:دلال حراج با یک قیمت بالای ساختگی شروع می کند.دلال حراج در هر مرحله قیمت پیشنهادی را پایین می آورد تا این که عاملی حاضر شود کالا را به آن قیمت بخرد.سپس کالا به عاملی که حاضر به خرید کالا با آن قیمت شده، اختصاص داده می شود.

اسلاید 13: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab13حراج های قیمت اول و Sealed bidاین حراج ها حراج های یکباره ای هستندفقط یک مرحله وجود داردپیشنهاد دهندگان یک پیشنهاد مخفیانه برای کالا می کنندکالا به عاملی که بالاترین قیمت را پیشنهاد کرده است، اختصاص می یابد.برنده به همان قیمتی که پیشنهاد کرده است، کالا را می خرد.بهترین استراتژی دادن پیشنهادی کمتر از مقدار حقیقی ای است که می خواهیم برای آن کالا بپردازیم

اسلاید 14: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab14حراج Vickreyاین حراج هاقیمت دوم هستندSealed bid می باشند.کالا به عاملی که بالاترین پیشنهاد را داده، به قیمت بالاترین پیشنهاد دوم فروخته میشود.استراتژی غالب، پیشنهاد همان مقدار واقعی ای است که می خواهیم برای کالا بپردازیمدر معرض رفتار ضداجتماعی (antisocial) قرار دارد:فرض کنید A و B دو عامل پیشنهاد کننده برای کالای G می باشند. A حداکثر 90 دلار می خواهد برای G پرداخت کند و B 100 دلاراگر A قیمت واقعی خود را بخواهد پیشنهاد کند آنگاه B حراج را با قیمت 90 دلار می بردA می تواند همچنان ببازد، اما B را تنبیه کند! به این صورت که مثلا پیشنهاد 99 دلار را برای G بدهد.

اسلاید 15: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab15دروغ گفتن و تبانیپروتکل های گوناگون حراج، در معرض دروغ گفتن از طرف دلال حراج، و تبانی از جانب پیشنهاد دهندگان می باشند.در تمامی چهار نوع حراج قبل، پیشنهاد دهندگان می توانند تبانی کنند.برای بالا بردن پیشنهاد ها، می توان از عوامل نفوذی استفاده کرد!

اسلاید 16: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab16مذاکرهمزایده ها فقط با اختصاص کالا سر و کار دارند. برای رسیدن به توافق به تکنیک های پیشرفته تری یعنی مذاکره نیاز داریم.مذاکره فرآیند رسیدن به توافق در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک می باشد.هر سناریوی مذاکره چهار مولفه دارد:یک مجموعه ی مذاکره(negotiation set) :پیشنهادهای (proposal) ممکنی که عامل ها می توانند بدهند.یک پروتکلبرای هر عامل یک استراتژی لازم است که از بقیه مخفی می باشد.قانونی که نشان دهد چه موقع توافق حاصل می شود و چه چیزی توافق استمذاکره معمولا در یک سری مرحله انجام می شود که در هر مرحله یک عامل پیشنهاد می دهد.

اسلاید 17: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab17مذاکره (ادامه)تقسیم بندی مذاکرات از نظر تعداد ویژگی (attribute) های مورد مذاکرهتک موضوعی (single issue): نسبت به عاملها متقارن (symmetric) است. یعنی اگر یک نتیجه برای یک عامل ترجیح داشته باشد، آنگاه برای عامل دیگر ترجیح کمی دارد.مثال: دو عامل فقط روی قیمت یک کالا مشغول مذاکره باشند.چند موضوعی (multiple issue): در این گونه مذاکرات، عاملها بجای مذاکره بر روی ارزش تنها یک ویژگی، بر روی ارزشهای چند ویژگی مشغول مذاکره هستند.مثال: خرید یک ماشین که عوامل مختلفی مانند قیمت، مدت گارانتی، تجهیزات مختلف آن مانند ضبط صوت، سیستم تهویه و ... در مذاکره دخیلند.مذاکرات چند موضوعی دارای فضای حالات پیشنهاد نمایی هستند. مثلا اگر n متغیر بولی داشته باشیم حالت امکان پذیر است. یا اگر هر متغیر بتواند m مقدار بگیرد حالت امکان پذیر است. بنابراین نمی توان تمامی حالات را بررسی کرد. مثال های دنیای واقعی: مذاکرات گرفتن وام، مذاکرات سیاسی، ...

اسلاید 18: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab18مذاکره (ادامه)تقسیم بندی مذاکرات از نظر نوع تعامل عاملها در مذاکره:یک به یک (one-to-one): هر عامل فقط با یک عامل مذاکره می کند. مثل خرید یک ماشینچند به یک (many-to-one): یک عامل در آن واحد با چندین عامل در حال مذاکره است. مانند حراج ها چند به چند (many-to-many): چندین عامل در آن واحد مشغول مذاکره با چندین عامل دیگر می باشند. با داشتن n عامل در بدترین حالت n(n-1)/2 رشته (thread) مذاکره خواهیم داشت.

اسلاید 19: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab19مذاکره در دامنه های وظیفه محور (Task Oriented Domains)چندین وظیفه وجود دارند. آنها را هوشمندانه طوری توزیع کنید که فعالیت هر عامل مینیمم شود. مثال: دو بچه ی 1و2 باید به مدرسه برده شوند. نان و پنیر باید از سوپرمارکت خریده شود.یک توزیع خوب: عامل مادر بچه ها را به مدرسه می برد. عامل پدر نان و پنیر می خرد. یک توزیع بد: عامل مادر بچه ی 1 را به مدرسه می برد و نان می خرد، عامل پدر بچه ی 2 را به مدرسه می برد و پنیر می خرد.یک TOD با یک سه تایی تعریف می شود:T یک مجموعه متناهی از وظایف ممکن استAg={1,2,…,n} یک مجموعه متناهی از عامل ها است تابع هزینه که هزینه اجرای یک مجموعه از وظایف را نشان می دهد.

اسلاید 20: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab20مذاکره در دامنه های وظیفه محور (ادامه)تابع هزینه باید شرایط زیر را ارضا کند:یکنوایی: هزینه انجام ”هیچ کار“ صفر است. c(∅)=0مواجهه (encounter) در TOD ، یک مجموعه از وظایف است که در ابتدا به هر عامل نسبت داده شده است:از این پس خود را به دو عامل محدود می کنیم: Ag={1,2}یک Deal عبارت است از یک تقسیم وظایف جدید، یعنی تقسیم وظایف بین عاملهای 1و2. δ=<D1,D2> هزینه ی عامل i از deal: سودمندی عامل i از deal: utilityi(δ)= c(Ti) - c(Di)

اسلاید 21: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab21مذاکره در دامنه های وظیفه محور (ادامه)اگر در مواجهه ی <T1,T2> ، نتوان هیچ deal ای پیدا کرد آنگاه عاملها باید اعمال اولیه خود یعنی <T1,T2> را انجام دهند. Θ=<T1,T2> را conflict deal می نامیم.می گوییم δ1 بر δ2 مسلط است δ1 ≻ δ2 اگر:برای هر عامل، δ1 حداقل به خوبی δ2 باشد.برای برخی از عاملها، δ1 بهتر از δ2 باشد.می گوییم δ1 بر δ2 بطور ضعیف مسلط است δ1 ≽ δ2 اگر حداقل شرط اول برقرار باشد.

اسلاید 22: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab22مذاکره در دامنه های وظیفه محور (ادامه)Deal هایی که deal های دیگر بر آنها مسلط نیستند، pareto optimal می باشند یعنی حداقل به یک عامل سود می رسانند در حالی که سایرین را همچنان راضی نگه می دارند.Deal ای که بطور ضعیف بر conflict deal مسلط است، عقلانی فردی (individual rational) است. اگر یک deal، عقلانی فردی نباشد آنگاه در آن حداقل یک عامل از انجام همان وظیفه اولیه خود (یعنی در حالت conflict deal) راضی است.مجموعه مذاکره یا مجموعه پیشنهادات مشروع تمام deal هایی هستند که pareto optimal و عقلانی فردی می باشند.

اسلاید 23: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab23مذاکره در دامنه های وظیفه محور (ادامه)مجموعه مذاکرهindividual rational deals in quarter circle area B-C-E

اسلاید 24: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab24پروتکل اعطای یکنواخت ( Monotonic Concession Protocol) پروتکل اعطای یکنواخت مذاکره در یک سری از مراحل انجام می شود.در صورتی توافق حاصل می شود که عامل 1 و عامل 2 deal های δ1 و δ2 را ارائه کنند بطوری که برای هر عامل پیشنهاد عامل دیگر حداقل به خوبی آن عامل باشد. یعنیutility1(δ1) ≥ utility2(δ2) یا utility2(δ1) ≥ utility1(δ2) Deal سودمندی بیشینه انتخاب می شود (اگر برابر باشند یک عدد تصادفی)اگر هیچ یک از دو عامل قادر به ارائه ی یک پیشنهاد مشروع نباشد، آنگاه conflict deal انتخاب می شود.

اسلاید 25: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab25پروتکل اعطای یکنواخت (ادامه)پروتکل توسط عاملهای شرکت کننده قابل تصدیق (verifiable) است تضمین می شود که مذاکره پس از یک تعداد متناهی از مراحل پایان می یابد. توافق یا حاصل می شود و یا نمی شود.مذاکره می تواند خیلی طول بکشد. چون اگر T اجتماع T1 و T2 باشد آنگاه 2T حالت ممکن برای deal ها بوجود می آید. اما استراتژی خوب برای یک عامل در MCP چیست؟ استراتژی Zeuthen

اسلاید 26: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab26استراتژی Zeuthenسوالات: با استفاده از MCP اولین پیشنهاد عامل چه باید باشد؟در یک مرحله ی داده شده: چه کسی باید واگذار کند؟اگر عامل بخواهد واگذار کند: چه مقدار باید واگذار کند؟پاسخ هااولین پیشنهاد: deal ای که برای او بالاترین ارجحیت را دارد (نقاط B و C)چه کسی باید واگذار کند؟ ریسک هر عامل را در مرحله ی داده شده حساب کنید (اسلاید بعدی)

اسلاید 27: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab27استراتژی Zeuthen (ادامه)ریسک عامل i در مرحله ی t :riskti=مقدار سودمندی ای که با واگذار کردن و پذیرفتن پیشنهاد از دست می دهدijمقدار سودمندی ای که با واگذار نکردن از دست می دهدisince utility(Θ)=const we can set utilityi(Θ)=0 so thatچه کسی باید واگذار کند؟ عامل با ریسک کمتر

اسلاید 28: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab28استراتژی Zeuthen (ادامه)چه مقدار باید واگذار شود؟ مقداری که آن قدر کافی باشد که توازن ریسک را در مرحله بعدی تغییر دهد. اگر مقدار کافی واگذار نشود آنگاه در مرحله ی بعد همان عامل مجبور خواهد بود که دوباره واگذار کند که کارایی را کم می کند. اگر مقدار بیش از حد واگذار شود آنگاه به از دست رفتن سودمندی منجر می شود.بسط دادن استراتژی Zeuthenدر صورت داشتن ریسک های مساوی: بصورت تصادفی یک عامل را برای واگذار کردن انتخاب کنید.

اسلاید 29: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab29ویژگی های استراتژی Zeuthenتضمین موفقیت: خیرتضمین خاتمه: بلهحداکثر کردن رضایت اجتماعی: خیرPareto optimal: اگر توافق حاصل شود، بله عقلانیت فردی: بلهنقطه خرابی مرکزی: خیرثبات: بله، استراتژی Zeuthen (با قانون ریسک مساوی) در موازنه Nash است. با این فرض که عامل دیگر از آن استفاده می کند، عامل نمی تواند کار بهتری غیر از این استراتژی انجام دهد.

اسلاید 30: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab30فریب (Cheating)وظایف خیالی (phantom tasks)یک عامل وانمود کند که مشغول است ، در حالی که کارهای کمی دارد. یعنی وانمود کند که وظایفی دارد که در واقع آنها را ندارد.اقدام متقابل برای این عمل: وظایف قابل تصدیق (verifiable)پنهان کردن وظایفپنهان کردن وظایف از سایر عامل ها ، در حالی که آن وظایف می توانند مفید باشند.

اسلاید 31: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab31مذاکره در دامنه های ارزش محور (Worth Oriented Domains)بجای توزیع وظایف، با همکاری یکدیگر به حالتی از محیط برسید که بالاترین ارزش را دارد.عاملها سعی می کنند از طریق مذاکره و اجرای برنامه های مشترک به حالت های ارزشمند برسند.یک WOD با یک سه تایی تعریف می شود:E: یک مجموعه متناهی از حالات ممکن محیطAg={1,2,…,n} : یک مجموعه متناهی از عاملهاJ: برنامه های مشترک ممکن. یک برنامه (دنباله ای از اعمال) حالت e1 را به حالت e2 می برد و بصورت روبرو نشان داده می شود:c: J x Ag  ℝ تابع هزینه. c(j,i) هزینه اجرای برنامه j برای عامل i است.j: e1 ⇝ e2

اسلاید 32: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab32مذاکره در دامنه های ارزش محور (ادامه)یک مواجهه در WOD یک زوج بصورت است. e0 ∊ E : حالت اولیه محیطW: E x Ag  ℝ : تابع ارزش. W(e,i) ارزش حالت e محیط برای عامل i است.اگر عامل به تنهایی عمل کند و برنامه را پیدا کند آنگاه نیازی به مذاکره نیست، فقط باید را اجرا کند:در یک سیستم چندعامله: پیشرفت های آینده از طریق برنامه های مشترک امکان پذیر است، اگر در بهترین حالت مورد علاقه تقابل (conflict) رخ دهد آنگاه مذاکره انجام می شود.jiopt = argmax (W(i,e) – C(j,i))j∊J: e0⇝ e

اسلاید 33: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab33بحث (Argumentation)مکانیسم های مذاکره ای که تاکنون دیدیم معایبی دارند:موقعیت ها را نمی توان توجیه کرد. نمی توان توضیح داد که یک توافق چگونه حاصل می شود. ( برای کسی که به عامل دستور داده که برایش کاری انجام دهد)موقعیت ها نمی توانند تغییر کنند. تابع سودمندی تغییر نمی کند. در نتیجه انعطاف پذیر نیست. در حالی که انسانها در طول مذاکره می توانند تصمیمات خود را عوض کنند.راه حل: مذاکره بر مبنای بحثابتدا نگاهی به انواع بحث های انسان ها می اندازیم.

اسلاید 34: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab34بحث (ادامه)در یک سیستم چندعامله، بحث، فرآیند متقاعد کردن دیگران در مورد درستی (یا نادرستی) وضعیت کارها است.Gilbert چهار نوع بحث را شناسایی می کند:Logical mode : مربوط به اثبات منطقی (در علوم، قانون و ...)Emotional mode : از جذبه به احساسات استفاده می کند. مثلا ”چه احساسی داری اگر ...“Visceral mode: از جنبه های فیزیکی و اجتماعی استفاده می کند. مثلا ”من مسن تر، قوی تر ... هستم از این رو آنچه می گویم درست است“Kisceral mode: به بصیرت، عرفان و مذهب وابسته است.

اسلاید 35: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab35بحث بر مبنای منطقیک اثبات برای یا برضد یک علاقه بسازید.عبارات(Sentence) را از پایگاه داده استنتاج کنید. Δ ⊢ φمثال:اگر زیر مجموعه ی Γ از پایگاه داده برای استنتاج عبارت φ کافی باشد، به این زیرمجموعه Grounds گفته می شود.human(socrates) ∀x: human(x)  mortal(x)Δ1mortal(socrates)φ1Δ1 ⊢ φ1Γ ⊆ Δ: Γ ⊢ φ

اسلاید 36: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab36بحث بر مبنای منطق (ادامه)به زوج ground و Sentence یعنی <Γ,φ> بحث (بر روی Δ) گفته می شود.<Γ,φ> نابدیهی (non-trivial) نامیده می شود اگر Γ سازگار(consistent) باشد.اگر Γ سازگار باشد آنگاه هر چیزی را می توان استنتاج کرد.برای دو proposition به نام های φ, ψ می گوییم φ attacks ψ اگر φ ≡ ψ بحث <Γ1,φ1> می تواند به دو روش دفاع (defeat) شود:<Γ2,φ2> rebuts <Γ1,φ1> if φ2 attacks φ1 <Γ2,φ2> undercuts <Γ1,φ1> if φ2 attacks ψ for some ψ belong to Γ1

اسلاید 37: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab37بحث بر مبنای منطق (ادامه)نمایش های مختلف از جهان بطور خودکار تناقضاتی را بین proposition ها در پایگاه داده های عاملها ایجاد می کنند. اگر proposition ها را بتوان انتقال داد آنگاه پایگاه داده های عاملها ممکن است ناسازگار شوند. می توان سلسله مراتب قابلیت پذیرش بحث ها را ایجاد کرد:A1: class of all arguments over Δ A2: class of all non-trivial arguments over Δ A3: class of all arguments over Δ with no rebutting arguments A3: class of all arguments over Δ with no undercutting arguments A3: class of all tautological arguments over Δ A1(Δ) ≼ A2(Δ) ≼ A3(Δ) ≼ A4(Δ) ≼ A5(Δ)

اسلاید 38: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab38مکالمه (Dialogue)هدف ما بحث با خودمان (یعنی بررسی سازگاری پایگاه داده) نیست بلکه مکالمه با سایر عاملها است.یک مرحله از یک مکالمه بین دو عامل 0 و 1 یک حرکت (move) نامیده می شود. یک حرکت m، یک زوج <agent, argument> استیک دنباله (m0,m1,…,mk) یک تاریخچه مکالمه نامیده می شود اگر agent(m0) = 0 agent(mi) = 0 iff i is even and agent(mi) = 1 iff i is odd. (alternating dialogue) agents are not allowed to make argument twice argument(mi) defeats argument(mi-1)

اسلاید 39: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab39مکالمه (ادامه)مثال:m0 = (0, <r, {p, pq, qr}>) m1 = (1, <¬(pq), {t, t¬(pq)}>) m2 = (0, <¬t, {s, s¬t}>)....

اسلاید 40: آزمایشگاه سیستمهای هوشمندwww.ceit.aut.ac.ir/islab40مکالمه (ادامه)انواع مکالمهنوع وضعیت اولیه هدف اصلی هدف شرکت کنندگان Persuation conflict of opinions resolve the issue persuade the otherNegotiation conflict of interests make a deal get the best for oneselfInquiry general ignorance growth of knowledge find a proofDeliberation need for action reach a decision influence outcomeInformation personal ignorance spread knowledge gain or pass seeking knowledgeEristics conflict / antagonism reaching an strike the accommodation other partyMixed various various variou

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید