صفحه 1:
براساسس "نكر ۳
موسسه مطالعات راهبردى علوم و معارف اسلام
صفحه 2:
سم اد لرحمن آلرحیم
قال امرالمومتین علیهالسلام
ضاع من کان له مقصد Ep
:هر كه هدفى جز خدا داشته باشد»
ات
غررالحكم ص ٩۲
صفحه 3:
محدوده اعمال حق انتخاب و حق تصمیم شخصی کجاست؟
و اگر در جایی محدود میشود به چه دلیل و ملاکی؟
لاي ل دسا از
SINDEN NET
صفحه 4:
ios Soe
> oe Wee ار مر o> WO DU
صفحه 5:
اتوئومی < اعمال خواست و اراده شخصی
در حیظههای متنوع قابل تعریف است:
خودمختاری در سیاست
خودفرمانی در DE
رضایت و اهلیّت در معاملات
مساله اصلی بحث در این مجموعه:
صفحه 6:
ار
پم دا ان
صفحه 7:
یت حق و حقدار
۱ ee all oad
(آنچه برای بقاء و استمرار وجود یک چیز لازم است.)
حقدار بودن - احازه اعمال ۳۱۳۱
رسیدن به یک حق.
صفحه 8:
محور دوم: موقعیت انسان در هستی
(برای کشف نیازها و مسیرها)
020
برآیند گیری از رابطه با:
0 ك2
۲نیازهای دیگر انسانها
۲نیازهای محیط زیست
ene nC ones
صفحه 9:
24
عدل - اغطاءٌ كُلِ ذى حَنقَّ حَلَّه
2
EN ae:
صفحه 10:
سك
ر جهارم: ملاى مالكيت و <
570 ا ا ا Decay
۱
حق تصرف- اجازه اعمال تصمیم در حیطه
لك
صفحه 11:
oa
پنجم: کرامت انسا
San Oe ak ee ee ile?
عدم اكتفا به حداقلها و
سوق دادن به سمت حداکثرها و بهینهها
مثلا: شاخص «کرامت» در سازمان یعنی
ا ا ار
Neer eRe RCS ae)
صفحه 12:
صفحه 13:
زاس ار وه
صفحه 14:
سس
زیرساختهای حقوقی:
.قانون «ممنوعیت زجر و مشقت» - قاعده لاحرج
؟:قانون «ممنوعیت ضرررسانی»- قاعده لاضرر و قاعده تهلکه
۴.قانون «ضرورت جبران صدمه» - قاعده ضمان
۶.قانون «تسلط افراد بر حریم و اموال شخصی خوده - قاعده سلطنه
۵.قانون «ضرورت رفتار با افرادبراساس احترام» - قاعده عدل و انصاف و
كرامت
صفحه 15:
۱
نتيجه: پروتکل اتونومی براساس
نگرش اسلام
ماده یک) انسان حق اعمال اختیار دارد.
ماده دو) این حق, مشروط به حفظ حیات
است.
ماده سه) اين حق» مشروط به عدم
ادك متت ار ی وني عد ا ناته
صفحه 16:
۱
نتیجه: پروتکل اتونومی براساس
نگرش اسلام
ماده پنج) انسان حق دارد زجر و مشقت را
است.
ماده شش) انسان حق دارد در ارتباط با
صفحه 17:
۱
نتيجه: پروتکل اتونومی براساس
[
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
با تشکر از توجه شما
عبدالحمید واسطی
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
www.isin.ir
hvaseti@yahoo