صفحه 1:
۳۳ ١ 1 ۳ ۱ ۱

صفحه 2:
© "اكريى خرگوش می خواست برای خرگوشهای دیگر از دنیای پس از مرگ بگوید , ز بهشتى حرف مى زد كه همه جايش مزارع هويج و كلم بود... از رود هايى مى كفت كه در أنها آب هویج در جریان است. نه خبرق از زوياة و شغال و كرى است: و نه از خبری از انسانهای شکارچی... © توضيت يهشت در كتات مسلمانان تیز توضیف چیرهایی است که مردم عر يتقان حسرت آن را دار ناکید این کاب بر وتود نهر های پر آب و زود خانه های جاری , درختان پر میوه که در زیر سایه خنک و مطبوعشان بهشتیان بر تخت ها می نشینند و دخترانی که پاداش کار های خبر مومنان اند! در حقیقت بهشتیان جز ارضای شهوت و قدم زدن در زیر سایه درختان و آب تنی کار دیگری ندارند! © آگر شخصن برای اسکیموهای بساکن قطب شبال ادعای پیامبری می کرد : حتما پرایشان از سرزمینی گرم بدون طوفان های قطبی و کولاک برف می گفت که در آن جااز گوشت عاهی های آزاد و فی هاق ذریایی هر چه بخواهند آماده و مهياشت! به زاستی اكز بتياتكذار اسلام دز قارة شر تسبز ارويا يا در جتكل هائ انود و يراب بود جه میکنت ؟ گاهی درست فکر کردن حفیفت را روش" میکند ‎٩:‏

صفحه 3:
از پیامبر اسلام نقل مي‌کند : هر مومن که شهید مي شود دربهشت قصري انتظارش را مي کشد که در آن قصر ۷۰حجره است و هر حجره داراي ۷۰نخت است و بر هر تختي ۷۰ فرش‌گسترانده اند و بر هر فرشي ‎٠‏ لاحوري نشسته و انتظارشهيد راه اسلام را مي‌کشد... با بررسي اين سخن و با يك ضرب ساده رياضي نتيجه ميكيريم: 70 < 70 < 70 > 0 حوری معادل ۲۶ میلیون حوري بهشتي فقط در انتظار یک شهید اسلام ميباشد. و با فرض اينكه هر کدام از فرشها, حداقل 1مترمریع باشد, مساحت کل فرش‌ها مي شود ۰۰۰ ۰۵۸ ۲ مترمریع با درنظر گرفتن ۲۰ درصد ‎Lad‏ جهت راهروء راه پله و فضاهاي بدون فرش, مساحت کاخ 1:۰ ‎61٩‏ ۲ متر مربع به‌دست مي آید عمارتي با زیر بتاي ۰۰۰ ۲۰متر در ۰۰۰ ۲۰متر seal ‏رمع مترير از خورى! فقطيرات يك شهيد‎ ale با فرض اینکه شهید مورد نظر به هرحور حداقل يك ساعت سرويس‌دهي ‎soy Sus‏ از۰ع۷ ۲سال‌کار بدون وقفه)) نوبت به آخرين حوري ميرسد' جالا جوی عسل و حوربانی که در باغ میگردن اكه با من كارى نذا (inlove) !!! sly. (happy) ‏داعش!!۱*‎ gS ole ‏به خدا منو نوش‎

صفحه 4:
لوو سس ‎SPY‏ از سل ‎٩‏ گفته میشود در بهشت عسل در جوی ها روان است. ویسکوزیتهء عسل در دمای ۲۵ درجه ۴۰۰ و در دمای ۷۰ درجه ۲ است. محاسبات نشان داده میشود برای جاری شدن عسل در یک نهر, دمای بهشت باید یا ۷۰ درجه باشد يا اينكه شیب بهشت باید ۸۰درجه باشد. اگه میخواید برید بهشت هم وسایل کوهنوردی ببرید هم داروی گرما زدگی! »

صفحه 5:

صفحه 6:
آيا وقت ‎ol‏ رسیده است؟ * آیت‌الله جوادي آملي «حفظه الله‌تعالي 4 مي‌فرمایند: مرحوم علامه‌«رحمةاآلله علیه» آنگاه که درس اسفار به مبحث معاد که ‎phan jl am‏ تفس است. رسید. دیگر درس اسفار را اذامه ندادند و معاد را به شکل غلني براي طلاب تدریس نکردند و در بیان راز آن مي‌فرمودند: «زمان بحث معاد پرسیده است: ‎pie‏ عدای سبحان هشال معاد را روزی جوزه‌های علفي بکرور است که اجسان بتواند مباحث معاد را علني تجریس کند. چون هر علمي رزق الهي است و این روزي نیز مربوط به عصري خاص است و مصري و نسلي دارد تا - ان‌شاعللله - آن‌ها آماده بشوند و هنوز چنین نشده. گاهي نیز تعارف مي‌کردند که شما مباحث معاد را بنويسيد ولي مي‌فرمودند که هنوز وقتش ترسیده ‎(sual‏ آن روزها مثل حالا نبود. به برکت انقلاب اسلامي و امام خميني «رحمةالله علیه» © وروششدن فضای باز فرهنگي و قضاهاي فحاوره‌اي و ده‌ها مساله دیگر, اکنون بسياري از طلاب حوزه‌ها و جوانان دانشگاه‌ها, ه‌تنها از جهت فهم .مشكلي ندارند, بلکه تشنه آین‌گونه معارف‌اند»(مهر استاد. ص‌119)

صفحه 7:
#مرحوم علامه طباطبایی: «گویا هنوز جامعه بشری به آن درجه از رشد و تکامل نرسیده است که حقیقت معاد و مسائل مربوط به آن مانند بهشت, جهنم. کیفیت برزخ. وجود برزخ. جسم برزخی,جسم اخروی را برای انان بتوان رسما تدریس کرد. هر مسئله زمانی مطلبد» معاد در قران- ایت الله جوادی املی - ص 247

صفحه 8:
#عامل ‎ae‏ شدن انبیا خلوصشان نسبت به‌یاد معاد است ‎Ul»‏ أَخْلَصْتَاهُم بِخَالِصَةٍ ذَكْرَى الذَّارِ» - سوره ص؛ آيه 4 ‏وقتی چراغ منزل پیامبر اکرم ص خاموش ميشد یا در رخدادهای کوچکتر از اين ایشان این آیه را تلاوت میکردند ‎al Uls all Ul»‏ راچغون». - سوره بقره, آیه 156. ‏© بَوما يَجْعَلُ الولدان شیباً - سوره مزمل, آیه 17 #امیرالمومنین ع هر شب بعد از نماز عشا میفرمودند: تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل- نهج البلاغه, خطبه 204 ‏۷ هه ۰

صفحه 9:
امح سس sa ‏۴راه های ایجاد علم:‎ ‏حواس پنج گانه: راهی به آخرت ندارد.‎ .1 ‏عقل: فعط کلیات معاد را درک میکند.‎ 2 ‏به عالم آخرت ندارد.‎ Gal ‏قلب: هیچ‎ 3 ‏شهود: قابلیت بازگویی ندارد.‎ 4 ‏من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر من ناتوان زگفتن و‎ : ‏خلق از شنیدنش‎ ‏قوچانی که شرح شهود‎ alll ‏مانند کناب ساحت غرب آیت‎ ‏ایشان از عالم برزج است.‎

صفحه 10:
7 اثبات معاد #راه ما براى فهم آخرت (برزخ و قیامت) کلیات و اصل وجود آخرت: توسط عقل الف- بعد و ‎ie‏ ۳ با سواء وممائة 0 3 ‎a‏ 21 برهان حكمت خدا : و ما حَلَفْنَا السّماواتٍ و ال رض وها بَيَْهُما إلا بالق و ان السَاعة لب قاطقح الصَمْح سوره ‎eal a‏ ب- قبل از اثبات خداوند

صفحه 11:
برهان تجرد روح # نکتة اول: انسان ‎th‏ «تن» دارد و يك «من», که حقیقت او همان «من یا نفس» اوست و همه ادراکات, مخصوص و مربوط به نقس است. © نكنة دوم: در موقع خواب دیدن و رژیا, بخصوص در روباي صادقه, ‎ee‏ اینکه بدن و جسم عدا ماء در رختخواب است, خود ما در صحنههايي حاضر مي شويم كه بعداً همان صحندها در عالم ماده حادث ميكردد. يعني ما بدون این جسم و بدن در صحنه‌هايي واقعي حاضر مي‌شويم. ‎GS ©‏ سوم: تن هر هفت سال یکبار عوض میشود اما ما همچنان خودمان هستیم. ‏© نكنة جهارم: همينكه بدن خود را درک میکنیم یعنی خود ما بدنمان نیست چون درک کننده و درک شونده باید متفاوت باشند. ‏* نکتة بنجم: نقس انسان از طریق به کار بردن «تن» کامل مي‌شود و به همین جهت هم نفس, بدن را تكويناً دوست دارد و آن را از خودش ميداند و با اين حال جون به كمالات لازم خود رسید « تن» را رها مي‌کند. و علت مرگ طبيعي هم همين است كه «روح» تن را رها مي‌کند. ‏© نکته ششم: نفس انساني فوق زمان و مکان است و در همین راستا است که در بدن, مکان برایش مطرح نیست. و در عین اینکه حضور«کامل» در بدن دارد. در مکان خاصي از بدن جاي ندارد, زیرا مجرد از ماده است. ‏© نكتة هفتم: همچنان‌که «نفس» باطن « تن» است, «عالم برزخ» هم باطن «عالّم ماده» است و در هنكام مرگ انسان؛ زمین, « قبر تن» و برزخ, « قبرِ من یا نفس» خواهد بود.

صفحه 12:
برهان تمی‌توانم اقامة دلیل کنیم؛ چون رسول :صادق مصیق :خر :دادم معاد جساني از جهت شرع مسللم است الشقاء . من 200 #راه ما براى فهم آخرت (برزخ و قيامت) كليات و اصل وجود اخرت: توسط عقل جزئيات اخرت: به صورت غير مستقيم توسط عقل با ف رآيند زير: 1 عقل توحید و نبوت و امامت و عصمت آنان را اثبات میکند(مرحله ثبوت) 2. عقل با استفاده از علوم تاریخ رحال و درابه اثبات میکند که قرآن و روایات از معصوم صادر شده است (مرحله اثبات) بنابراین: از اين به بعد: مباحت مااغقلی: و نقلن (قرآنی و روایی) خواهد بود:

صفحه 13:
امح سس s ‏#تصور غلط: نیستی و نابودی‎ ‏#تصور صحیح: انتقال از یک عالم به عالم دیگر‎ ‏مرگ نسبت به این دنیا مرگ است و نسبت به آخرت تولد‎ ‏است.‎ ‏و‎ Cot Suze ASi5 ‏قل ب جوقاگم کل المؤت الى ول يكم 3 َم إلى‎ = 25 of ترجعون» - سوره سجده: آيات 0 و توفی از وفا یعنی به صورت کامل ‎cue‏ است.

صفحه 14:
ممما سس حالت احعضار يا سكرات عرل * «وجاءث سَكْرَهُ الْمَوْتٍ بِالْحَقٌّ ذَلِكَ مَا كُنت مِنْهُ تَجِيدُ» - سوره قء آيه 19. چون مقرر شد نفس انسان از بدن و دنیا منقطع شود و در آستانه مرگ قرار گرفت, حالات مخصوصي به او دست مي‌دهد. , اين حالت دوگانه را که يك لحظه با آن دنیا روبه‌رو مي‌شود و يك لحظه با اين دنیا. به طوري‌که گویا غرق در مرگ است. سکرات مي‌گویند. اعضای بدن یک یک از کار ‎Go‏ افتند. دست و پایشان سست شد و رنگ از چهره‌ها پرید. پس مرگ بیشتر چنگ انداخت, به طوري که بین او و گفتارش جدايي افتاد پیوسته مرگ در کالیدش پيشروي مي‌کند تا وقتي که گوشش نیز مانتد زبانش از کار بیفتد. يس در میان خانواده خود در حالي است که نمي‌تواند با زیان سخني بگوید و با گوش خود چيزي بشنود, ‎Ta)‏ باچشم خود به چهره آنان نگاه مي‌کند و جتبش زبان‌ها را مي‌بیند ولي بازگشت سخنانشان را نمي‌شنود. سپس مرگ بیشتر در او چنگ مي‌زند, آنگاه دیگر چشمش نمي‌بیند, همان سان که گوشش تمي‌شنود و روح از کالبدش بیزون مي‌رود. در میان اهل و خانواده خود مرداري مي‌شود که همه از او مي‌رمند و از نزديكي به او دوري مي‌جویند. نه آن‌کس را که مي‌گرید ياري مي‌کند و نه آن را که او را فرامي‌خواند اجایت مي‌کند. آنگاه او را به زميني که در آن خط‌کشیده و جاي گورش را معین کرده‌اند, مي‌برند و آن‌جا او را به کردارش مي‌سپارند و از دیدارش براي هميشه منصرف مي‌شوند». - نهجالبلاغه, خطیه 109

صفحه 15:
ue #قبض روح؛ آخرین مرحله از سکرات موت و اولین مرحله از قدم گذاردن به عالم برزخ است: © قبض روح هركس متناسب با خود اوست: *«الَّذِينَ تتَوقَاهُمُ الْمَلابِكَهُ ‎out‏ يَقُولُونَ لاخ عَليِكُمْ الوا ‎ais la, asl‏ تَعْمَلُونَ» - سوره كل آيه 32 . #د«ولو تری ‎SI‏ يَتَوَكَى الذین 1,385 الْمَلائِكَةُ يَصْرِبُونَ وَجُوهَهُمْ ‎a‏ وَدُوقُواً ‎Sol oe‏ - سوره انفال, آیه 50 .

صفحه 16:
‎i }‏ . } #فقط واجبات بیان میشود ©1. محتضر را به يشت بخوابانند به طوری که کف پا به ©2. سه غسل: با آب مخلوط به سدر وآب مخلوط به کافور و آب خالص ‎٩‏ تنوظ به مواصع سجده کافور تاره بمالند. 6 کفن: لنگ و پیراهن و سرتاسری *. نماز: پنج تکبیر با چهار جمله 6° دفن: روبه قبله و به صورتی که بویش بیرون نیاید.

صفحه 17:
یم لخد راز يا فلات اث ‎gasaSl agile alll‏ انْقبی ‎of vara‏ تن ‎ates col‏ Bae ‏ال‎ 0 ۴ و الم ‎me “sitll Go Ga Cae alll‏ ‎abl isi»‏ بالقول النَايتِ و ‎alll Slas‏ إلى صِراط فشتقیم. بس بکوید: «الَهحْ اف ‎abl 5 ate 22 Go‏ بروج أليك و لقو ‏ن, اسم ميّت را بگوید پس آز الک مب مر من

صفحه 18:
َ خرت(برزخ قيامت) 1. همين الان موجود است. دليل روايى: راوي از حضرتامامرضاع مييرسد: مرا از بهشت و جهنم خبر دهيد, آيا هم اكنون آن‌ها خلق شده‌اند؟ حضرت فرمودند: بلي, و رسول‌الله ص وقتي به معراج رفتند داخل بهشت شدند و آتش را دیدند. راوي مي‌گوید: عده‌اي از مسلمانان مي‌گویند بهشت و جهنم مقدر شده‌اند ولي خلق نشده‌اند. حضرت فرمودند: آن‌ها از ما نیستند ‎ae eee Wal es lee‏ : 1 «من آلکر حلق ات والثار ‎WES 5 yo Spl GAS‏ 5 لا مِنْ ولاتتنا علي سَيْيٍ و يَخُلْدُ في ار ‎pls‏ قالالله: هده ‎yt lig C28 oll alge‏ تطلوفون ها و تن میم اي پس کسي که منکر خلقت فعلي بهشت و جهنم شود. پیامبر و ما را تکذیب کرده است و از دوستان ما نیست و براي هميشه در آتش است. خداوند در آیه 44 سوره الرحمن فرمود: این است جهنمي که گناهکاران انکار مي‌کردند و هم اکنون گناهکاران بین آن جهنم و آب‌جوشان در حال طواف‌اند. (توحید صدوق, باب ما جاء ‎a§ lsd‏ حديث 21 ص 118).

صفحه 19:
خب ۱7 دلیل گر انی: لد نت في عفله من هدا قکشفتا عنك ‎Dells‏ قبَصَرا الوم حَدِيدٌ» oo 22 alg a 0 ‎quite Soll cal jis>e‏ * وَنرزت الْجَحِيمْ للقاوينت» ‏- سوره آیات 90 و 91. ‎1 ‎osaall ale Os ales 3) WS»‏ * لترون الْجَحِيمَ» - سوره تکاثر, آیات 5 و 6.

صفحه 20:
دليل غلصى * در حال حاضر سه نوع دنیای موازی مورد بحث فبزیک دانان است (Hyperspace) Vb sla ‏دنياى‎ .1 © (Multiverse) wlfsiz slalis.2 © * 3. دتياهاى موازی کوانتومی * "عقل سلیم میگوید كه دنیای ما از سه بعد طول و عرض و ارتفاع تشکیل شده است. موقعيت هر شىء را به هر وضعی كه باشد با اين سه بعد میتوان تعریف کرد. فضای سه بعدی پایه هندسه یونان است«. با اين حال در قرون أخير داتشمتدان وجود ابعاد دیگری را نیز برای جهان ثابت کردهاند که اتحصار فضای سه بعدی را ميشكند و خبر از دتياهاى تامرئی دیگری میدهد که همزمان با جهان محسوس و مرئی ما وجود دارند. کارل گارس, ریاضیدان بزرگ قرن نوزدهم. محاسیات و معادلات بعد چهارم (فضا-زمان) را تیان گذاشت.اين معادلات یک قرن بعد. اساس تثوری تسببت انیشتین را تشکیل داد. در سال 1919 فیزیک دانی به نام تلودور کالوزا. از وجود بعد پنجم (ژمان) خبر داد.تئوری فراگیر استرینگ شمار اين ابعاد را به 10 رساند.در سال 1994 ادوارد ويتن و پال تواسند. فرضیهای عنوان کردند که ابعادتئوری استرینگ را ازده به يازده تبديل كرد."بعد يازدهم شكل جديدى را عرضه ميكند و همجتين نشان میدهد که ممکن است دنیا خودش هم یک پوسته در بعد یازدهم باشد. گذشته لز آن تمامى اين ابعاد الزاما كدج تيستند و بعضى از أنها ميتوانند بينهايت يزرك باشتد؛ يعتى امكان وجود دارد كه شايد اين دنيا جزو يك دنياى جندكاته باشد. تعداد اين دنياها ميلياردها تخمين زده شده است".دانشمندان میگویند: "به احتمال قریب به بقین بيشتر اين دنياهاى موازى, دنياهاى مردهاى, متشكل از ژازها و ذرات زیر آتمی مثل الکترون و توترون میباشتد. در این دنیاها ممکن است پروتون به صورت نابایدار موجود باشد و به تدریج از بين برود و در تتیجه اجسام مرکب به وجود نیامده باشد" * البته در نحوه وجود دنیاهای موازی تیز مبان دانشمتدان اختلاف نظر وجود دارد. برخی اعتقاد به وجود اين دتیاهای چندگانه را ناشی از خاصبت هولوگرافیک (توهمی) ذهن انسان مبدانند و معتقدند این دتیاها مجازی هستند.در مقابل عده ای نیز آنها را همچون دنیای محسوس, واقعی میپتدارند. * میچیو کاکو (1389). فیزیک غبر ممکنهاء مترجم. جنابزاده, حمید. ص 204 روشنگران و مطالعات زنان. تهران.

صفحه 21:
ممما سس # چشم برزخی ‎٩‏ علامه سید محمد حسین طهرانی (ره) در رابطه با ورود ایشان به نجف می فرماید: هرجوم آقا سید جمال می فرمود: من وقتی از اصفهان به نجف اشرف: مشرف شدم تا مدتی مردم را به صورتهای برزخیه خودشان می دیدم, به صورتهای وحوش و حیوانات و شیاطین, تا آنکه از کثرت مشاهده ملول شدم, یک روز که به حرم مطهر مشرف شدم, از امیر المومنین (ع) خواستم که این حال را از من بگیرد. من طاقت ندارم. حضرت گرفت و از آن پس مردم را به صورتهای عادی می دیدم یک روز که به حرم مطهر مشرف شدم, از امیر المومنین (ع) خواستم که اين ‏حال را از من بكيرد. من طاقت ندارم. حضرت گرفت و از آن پس مردم را به ‏صورتهای عادی می دیدم ‏؟ معاد شناسی ج ۱, ص ۱۴۲ ‏© كيف اصبحت يا شباب؟ ‏© كتاب سياحت غرب

صفحه 22:
«يَعْلَمُونَ ظاهراً مِ مِن الكبوة ‎WU‏ 5 هم عن الاخرة هم ادلي هم عن اجره چم - سوره روم, آیه. 7 شاك بو «يَوْمَ تجدٌ كُلّ تفس ما عَمِلَت مِن خَيْرٍ مُحْصَرًا وَمَا 2 من شوه توا لو ‎Ol‏ ین وه مد مت تا وت له شمه وَاللهٌ رَؤُوفٌ یالعباد»؛ - سوره آل‌عمران: آیه30. 1 «یومند یَضَدر التاسن آشتاتا روا الم ‎Sle Jad yas‏ رو را بتره, ون یفمل مثقال درو شزا تره»؛ - سوره زلزال, آیات 6تا8.

صفحه 23:
خب ۱7 سه نوع مجازات یک: قراردادی دو: عمل و نتيجه سه: عين عمل ©امام خميني«رحمةاللهعليه»: ©«انسان در عوالم ديكر از عذاب و عقاب, ج زآنجه خود در اين عالم تهیه کرده نخواهد دید, و هر چه در اين عالم از اعمال صالحه و اخلاق حسنه و عقاید صحیحه داشته, در آن عالم صورت غیبیه ملکونیه آن را بالعیان ببیند, همراه با کرامت‌هاي ديگري که حق‌تعالي به تفضل خويش به او عنايت فرماید 8- چهل حدیث. ص462.

صفحه 24:
۱7 rl 3 مادى نيست ©آيت الله جوادى آملى: بهشت و جهنم نیز از محدوده ‎oe‏ دنیایی و زمان و مكان خارج است و قبل و بعد , کی و کجا برنمیدارد....بنابراین نايد يهشت .و جهنم و بسيارى ار مغارق قظعی اسلام را در جهارجوب زمان و مكان دنيايى ارزيابى كرد. #معاد در قران -ص 246 © زمان به آن معني که در عالم ماده مطرح است. در عالم برزخ وجود ندارد, چرا که در آن‌جا حرکت و تفییر قوه به قعل معني تذارد و جتين تيست كه يك موجود برخي ن بشود و صورتي را از دست بدهد و صورت ديكري به ود

صفحه 25:
- سوره بقره, آیه 259. خواب معراج پیامبر طی الارض

صفحه 26:
لوو سس #اگر سرعت جسمی به سرعت نور میل کند زمان به سمت صفر میل خواهد کرد. #پارادوکس دوقولوها *يُدَيْرَ الم ین السّماء اي الَأرْضٍ نم بعْزغ له في يَوْمٍ كان مقداوة اف سته معا ام تسده 5 = 5 *تفْرخ الْمَلایِهُ و ارو ‎vd ail]‏ 037 کان مِقدارغ حَمسین لت سَتة -معارج4 : i 2

صفحه 27:
قیامت مکان ندارد عکان ماد بیان ماد درف میشود ‏ اصاا قیامت مادی ینت پیامبر اکرم ص: ما بین بیتی و منبری روضه من ریاض الجنه... قال: فلت: هی روضه الیوم؟ :قال ص: تعم لو کشف العطا لرایتم. کافی .4 ص554 میان خانه من و منبرم باغی از باغهای بهشت است.... گقتم آیا هم اکنون موجرد است؟ قر موده آرى اكر يرذه بداشتد شود كواهية زد ‎will‏ وراف. يهشت فكاس کم با جهان سوه مراحم باشویست: معاد دز ‏قرآن ص 245 ‏فير ...ولي نا اين حال منافات تدارد كه همه در قيامت مجتمع باشتذ. حون نهر عالم آخرت, مکان و زمان نیست, همه مجتمع‌اند و اهل جهنّم و بهشت همدیگر را مي‌بینند». ‏- معاد از دیدگاه امام خميتي«رحمة‌الله علیه», ص262 - 261, نقل از تقریرات اسقار.

صفحه 28:
© كفتني است قرآن در اوصاف بهشت و جهنم و ویژگی های آن به بیان آن دسته از مطالبی که برای همگان قابل ‎gd‏ است پرداخته, با بیان نمونه هایی که در این جهان وجود دارد مطلب را نزدیک ساخته است وگرنه, چنانکه مکرر اشاره شد, نظام آخرت با نظام دنیایی تفاوت اساسی دارد و واژهای دنیایی توان تفسیر کنه آن را ندارد آن سان که جنین در رحم مادر توان درک واقعیت های خارج از رحم را ندارد- “معاد در قران ص 231 «مَثَلُ الْجَنّةَ التي وعد الْمُتَقُونَ تخري من تکنها الالها... 30 *مَتَلُ الْعَنّهِ التي وُعِدَ الْمُتَقُونَ فیها آلهاژ من ‎we gle‏ ات محمد 15

صفحه 29:
و ما ‎BLU bs ILI‏ )3( ما راك ما ‎3a‏ )27( (17) ool ‏وم‎ 233 le IL ST Le 5(14) Jeaall 237 le ILS be 5 (8) gaku lo JUS Le 5(18) yell 257 i ILI # (2), ‏و ما أذراكَ ما عون (19)ما أَدْراكَ ما الطّارِقٌ‎ وما آدراكَ مَا الْعمَبَةُ )5(12 ‎Le‏ أَذراكَ ما الْقارِعَة (3) ما أذراكَ ما & (3)10 ما أذراكَ ما الْحْطّمَهُ (5) امام صادق (ع) زوايت است كه كقت: «در جهنم دره ای برای متکبران وحود دارد که آن را سقر انم است, و حون از شدت رما به خدای عز و جل شکایت کرد و از او خواست که به وی اجازه دم زدن دهد و اجازه و تتفس کرد, جهنم آتش گرفت و سوخت». نورالثقلین ج4 ص

صفحه 30:
= ae 6 بدن آخرتی مثل بدن دنیایی #در آخرت, انسان با «عین» شخصیت قبلي خود, برانگیخته مي‌شود و همان روح, دوباره به پیکر جسماني مربوط به خودش تعلق گرفته و به آن ملحق مي‌شود. اما پیکر اخروي انسان در مقایسه با پیکر دنيوي او از افرينشي جدید برخوردار است و «مثل» و شبیه پیکر دنيوي است ند ‎one‏ آن- به غمیر المیزان ديل آبه 62 سوره وافعه و ذیل ‎al‏ 1 سوره یس مراجعه ‎al‏ ‏*«ولیْس الّذي َلق السّموات و الْرَضّ كلق ملق إلى وقو الْخلاق العليم ‎Bi alu Cow‏ #در اين دنيا نيز ما با مثل بدن قبلى خود هستيم اما هنوز خودمانیم. ‎iE‏ ‎he‏ ار ریس ی ی اه ی وی ۵ ی ای

صفحه 31:
عالم اخرت © همانطور كه اخرت باطن دنياست بدن آخرتى هم باطن انسان است. #رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «خود بزرگ بینان در قیامت به صورت مورچه محشور مىشوند, زیر پای اهل محشر پایمال مىشوند تا حساب بندگان به پایان برسد. وسائل الشيعه؛ ج 15: ص 379 #«در وقت خروج از بدن با هر ملكه‌اي که انسان از دنیا رفت, با آن ملکه صورتِ آخرتي مي‌گیرد, و چشم ملكوتي برزخي, او را مي‌بیند و خود او هم وقتِ گشوده‌شدن چشم برزخي, خود را به صورتي که هست مي‌بیند, اگ رکه چشم داشته باشد». شرح دعاي سحر: ص 26.

صفحه 32:
عالم برزخ #دلیل وجود عالم برزخ: ‎wis» 1°‏ إِذَا جَاء أَحَدَهُمْ الْمَوْتْ قال رت ارجفون * ‎wld‏ ‎Jazi‏ صال ‎oe Ua 9 Sls Ug SS ep Las‏ ‎C55 giles‏ إِلَى 085 يُبْعَنُون». #انسان با مرگ و ورود به عالم برزخ با باطن عالم روبرو میشود و لذا همه حقایق را میبیند حال تقاضای برگشت دارد. - سوره مؤمنون, آيات 99 و 100. ‎JL GL 5» .2°‏ 05238 سُوءْالعذاب, الثاز يرون عَلَبها عُدُوَا و عَشِياً وَ يوْمَ تقُومٌالشاعَة آَدْخِلُوا آل 59 ‎ST SF‏ العذاب» - سوره مؤمن: آيات 45 و 46.

صفحه 33:
ee سي = عالم برزخ بين دنيا و قيامت ©«برزخ؛ همان بقاي انس با طبيعت است... و لذا برزخ هركس با برزخ سایرین منفاوت است و توقف در عالم قبر به نسبت به انس اشخاص به دار طبیعت بستگي دارد, ولي با این حال منافات ندارد که همه در قیامت مجتمع باشند, چون در عالم اخرت, مکان و زمان نیست, همه مجتمع‌اند و اهل جهِم و بهشت همدیگر را مي‌بینند». معاد از دیدگاه امام خميني«رحمةالله‌علیه», ص 262 - 1 تقل از تقريرات اسفار, حضرت آيت الله نخودكى و صداى كل به سر داره خيار!

صفحه 34:
ر كبر © منظور فشار در قبر نفس است نه قبر تن خاكى #امام صادق علیه السلام: القبر هو البرزخ- وسائل الشيعه ج2 باب قبر © هركس به اندازه تعلقي كه به دنيا دارد در جنين فشاري است و هركس به اندازه أنسي كه با عالم غيب و قيامت دارد در انتقال به عالم ‎ne‏ وبا روصروشین با آن عالم در فقار کمتري است: هر جند اكثراً كم يا زياد داراي این فشار هستند. © امام صادق ع:جقدر كم هستند كساني كه از سختيهاي قبر نجات يابند... جنانجه «سعد» با آن همه اكرامي كه توسط ييامبرص به جنازهداش شد و 70 هزار ملك جنازه او را تشييع ميكردند, به جهت بدخويي كمي كه نسبت به اهل و خانوادهاش داشت, كرفتار فشار قبر شد». - بحارالانوار, ج 6. ص 267.

صفحه 35:
قبر در درون اب #«قيامت ظرف ظهور جهنم است نه محل حدوث آن, انسان جهنمي جون مرد, کشف غطاء مي‌شود و پرده از جلو او عقب رفته خود را در جهنم مي‌بیند, چیز جديدي پیدا نمي‌شود... و چون خودش هیزم و خودش وقود و آتش‌گیره است: يس الأن دز جهنم أبعت ومن سورد و بعذأ كتليف خطاء ‎Bo: eee ie 5‏ ۳ 2 #در جريان قوم نوح ع فرمود: «أعرقوا فَأدْخِلُوا نارا» غرق شدند. پس داخل در آتش گشتند. پس جهنم؛ در درون آب نیز هست. انساني که غرق ‏مي‌شود اگر کافر باشد دري از جهنم بر او باز مي‌شود... بنابراین بهشت و جهنم موجودي است که در وسط آب نیز موجود است. اگر جهنم یک جسم مادي بود باید در یک قسمتِ جغرافيايي از جهان قرار گرفته باشد». ‏©- سوره نوح«ع», آیه 25. ‏#- بحثي پیرامون مسئله‌اي از معاد, بحث بین آیت‌الله جواديآملي و آقاي سیذحعفرسیدان.ص 84 و 85.

صفحه 36:
سوال و جواب قبر # سوال ملکین در برزخ نیز ظهور همان سوّال است که در باطن انسان در حیات دنيوي وجود دارد. © اكر در اين دنیا خدا داشت و به سوال «من ربک» جواب داده, حقیقتش در آن عالم جواب به سوال ملکین است. © اكر در اين عالم نبى و امام و قبله و كتاب .. © امام صادق(عليه السلام) روإيت شده است كه:لايسئل فى القبر الا من محض الايمان محضاً أو محض الكفر محضأ و الآخرون يلهون عنهم»اصول كافى ج 3[ ص235 © آنان كه در حيات دنيوى مستضعف بودند. يعنى رشد لازم و مطلوب فكرى نداشتند. و در درون و باطن آنان سوالات برانگیزاننده و حرکت آوری که آنها به سوی تحقیق و پررسی سوق دهد. بروز نکرده و مطرح نشده است, در نتیجه به سوى ايمان واقعى راه یافته اند و به سوی کفر واقعی راه نیافته اند, لذا در برزخ از آنها سوال نمی شود و احتمالاً به خاطر محفوظ بودن فطرت اولیه از انحراف و ضایع نشدن استعداد فطری در وجودشان, در برزخ در مسير خاصى كه مسير كمال است, مى افتند و به سوى لقای رب هدایت مى شوند. ‎٩‏ بازگشت بسوی خدا ج1ص‌315

صفحه 37:
خب ۱7 بهشت یا جهنم برزخی با توجه به اينكه در اين دنيا ياسخ به سوالات داشته يا نه در عالم برزخ با باطن اعمال خود که بهشت يا جهنم است روبرو ميشود. ©«يَوْمَ تجدٌ کل تفس ما عملّث من خَيْرٍ مُحْصَرًا وَمَا عَمِلَتْ من شوء 355 )3 ‎Sl‏ ‏سوره آل‌عمزان. آیه30. #«انسان در عوالم دیگر از عذاب و عقاب, ج زآنچه خود در اين عالم تهیه کرده نخواهد دید, و هر چه در اين عالم از اعمال صالحه و اخلاق حسنه و عقاید صحیحه داشته, د رآن عالم صورت غيبية علكونيد أن را بالعبان بيسذ. هعراه ,ا كرامت هاي ديكري كه حقتعالي به تفضل خويش به او عنايت فرمايد - چهل حدیث, ص462.

صفحه 38:
رابطه برزخیان با دنیا © بيامبرص فرمودند: «ألنّاس نیام قإذا ماتوا انْتبَهُوا» - بحارالانوار, ج4, ص 43 © اهل برزخ بسيار هوشيارتر از ما هستند و دركشان بسيار قوی تر است.. # با توجه به ماهيت عالم برزخ و احاطه و اشراف آن بر عالم ماذه, ارواح انسان‌ها در آن نظام با اختلاف مراتب, با عالم دنیا مخصوصاً با نزدیکان خود مرتبط بوده و بر آن‌ها اشراف دارند. راوي از امام صادق ع مي‌پرسد: آبا میت بزدیکان خویش را در دنا زیارت مي‌کند؟ امام مي‌فرمایند: بلي. مي‌پرسد: در چه مدتي و در چه فاصله‌اي؟ مي‌قرمایند: درجععه و در ماه ود سال, به آندازه منزلت خود (علی قدر متولها > آنها سرمي‌زند. پس پس اگر اهل و نزدیکانش را در خیر و خوبي دید, مسرور مي‌گردد و اگر آنها را در بدي و حزن مشاهده کرد غمناك مي‌شود. اصول كافي, ج 2, ص 62.

صفحه 39:
۱7 els ‏عالم‎ ‎aols®‏ آنچه در قرآن در مورد مراحل قیامت اشاره شده ‏است ‏مقدمات قیامت: ظهور و رجعت ‏*. نشانه های قیامت مانند خاموشی خورشید و دخان و... ‏8. نفخه صور اول و مرگ عمومی همه موجودات ‏6. نفخه صور دوم وحشر زنده شدن همه موجودات ‎٩‏ حساب و کناب و میزان » نامه اعمال ‏۴عبور از صراط ‏©7. بهشت يا جهنم

صفحه 40:
خب ۱7 مقدمات قيامت حضرت رسولاكرم ص جنين فرمودهاند: #«اگر از دنیا فقط يك روز هم باقي مانده باشد, خداوند آن روز را آن‌قدر طولاني مي‌کند تا مردي از عترتم قيام کند که نامش نام من است, زمین را پر از عدل و داد کند, آنچنان که پر از ظلم و ستم شده باشد.» بجارالاتوار ج 51 ض 71 امام‌صادق ع فرموده‌اند: #«سوگند به خدا ایام دنیا به‌سر نیاید تا اين‌که خداوند مردگاني را زنده کند و زنده‌هايي را بمیراند و حق را به اهلش برگرداند و ديني را که خود پسندیده است, پایدار بدارد.» - بحارالانوار, ج 53, ص 102.

صفحه 41:
سس قیامت از سنخ شدن است #مانند کودکی که بزرگ میشود و هر مرحله دربردارنده مرحله قبل است البته به صورت کاملتر #هريك از این دو مرحله شباهت و سنخيتي با قیامت دارند و به عبارت دیگر مراحل نازلة آن هستند. #بر اساس معارف ديني, جهان آفرینش به سمت کمال مطلوب خود پیوسته در حرکت مي‌باشد و اخرت, آخرین متزلكه آن است که جهان هستي در آن مرحلة به اوج تکامل خود نائل مي‌شود و به تعبیر قرآن زمين را مي‌گردد. بنابراین مراتب پیش از قیامت يعني مسئلة ظهور و بيدايش حکومت جهاني امام معصوم و مسئله رجعت. در مسیر تکامل بشریت است.

صفحه 42:
‎sh alin‏ قیامت ‎Gus.dul [5] °‏ 2585 )5(1 ]15 النُجُومْ الكدرث (2)و إِدَا الْجبالٌ سيت (3) تكوبر م تطوي ‎elas‏ كَطيِّ السّجِلٌ للقن - انييا 104 تقِث يَوْمَ تأَتِي السَّماءٌ يدْخانٍ مُبِينٍ (10) دخان السَّماءٌ قكاتث وَرْدَةَ كَالدّهانِ (37) الرحمن ‎asi‏ يَدَلُ الأرَصْ غَبْرَ الأَرَضِ و السّماواث و مَرَرُوا لِلَهِ وید الْمَمَارٍ (48) ابراهیم ‎ ‎ ‏© آياتي از اين قبيل خبر ميدهد كه بهكلي نظام هستي دگرگون مي‌شود

صفحه 43:
۲ نفخه صور اول 6«و ثفع في الصُورٍ قصعق من في السَمَاواتِ و من فب ‎PI‏ ‏من ‎«al sla‏ لا سوره زمر ‎all‏ 68 #اولاً؛ بحث انقطاع روح از بدن كه به آن موت ميكويند در ميان نيست و ثانيا؛ فقط شامل انسان نمي‌شود بلکه شامل هر آن‌که در آسمان و زمین است. مي‌باشد و لذا شامل ملائکه و ساکنان برزخ که به تعبيري اهل زمین‌اند, نیز مي‌شود.. #پیامبر اکرم ص: صور شاخی است از نور که اسرافیل در آن میدمد شیور دارای شعراخی است که در آن به تغذاد همه اتتسانها متفذ وجود دارد و ارواحشان در آن جای میگیرد.-معاد در قرآن ص 292

صفحه 44:
1 * ,طومار عوالم بالاتر از دنیا, از برزخ گرفته تا عوالم غيبي آسمان‌ها, هر آنچه در آن‌ها موجودند در هم پیچیده خواهد شد. #اگر هنگام شروع ظهور عالم قیامت در دنیا باشیم, نفخ صور را خواهیم دید, ديده و عالم برزخ و مثال باشیم, باز با آن مواجه خواهیم و اگر در عالم برتر از عالم برزخ و مثال در آسمان غیب هم باز با اين دم روبه‌رو خواهیم بود و ظاهراً این نفخه به مرور ظاهر مي‌شود, از دنیا شروع شده و تداوم یافته, به عالم برزخ رسیده, پس از آن تا عالم بالاتر از برزخ و عالم مجردات ادامه مي‌يابد. به کتاب «قیام قیامت» از آیت‌الله محمدشجاعي ص 30 رجوع شود. ‎٩‏ وجودهاي سرابي موجودات, باطل و منهدم مي‌گردد و تنها نسبت آن‌ها با خداوند باقي مي‌ماند و بقية نسبت‌ها باطل و محو مي‌گردند

صفحه 45:
نفخه صور دوم و حشر عمومى ©<... ثُمّ تفخ فيه أخْرَى فَإِدَا هم قِيَامُ ینظژون» - سوره زمرء أيه 68. #نفخة دوم موجب بروز و به ظهوررسیدن جنبة وجه‌اللهي موجودات و نظام هستي است که ‎ul‏ جنبة وجه‌اللهي, باطن موجودات بوده و آن با نفخة دوم ظاهر مي‌شود و قيام قيامتي موجودات به شرطي به‌وجود مي‌اید و احیاء مي‌شود که همة موجودات جنبة وجه‌اللهي داشته باشند.

صفحه 46:
سسا تسس نامه اعمال ‎Else‏ 3 من ‎arate SS Gol‏ (7) قسَؤف يُحاسّث 2 حساباً یسیراً (8) انشقاق ‏. ویُولون با وتا ما لِهَدَا الْكِتاب لا يُعَادِرُ صَغِيرَة ل 0 ۲ |»؛- سوره کهف, آیه 49. ‎JS 5°‏ إنسا ِلْرَمْنَاهُ طایرة في غنقم و نگرخ له بو 1 ‎ball‏ با لقاة عتشور] (13) 581( ‎aude aS asus‏ الْيَوْمَ حسیباً (14)اسراء ‏#تامه عمل عين:عمل. و حقيقت اعمال مأ ‎

صفحه 47:
میزان 6«والوژن بتومند ‎all jis‏ قمن تفت تقلت جوا عون هم إِلْمُفْلِحُونَ * وَمَنْ 285 مَوَازِيئهُ قأ م 8 ‏يَظَلمُو» - سوره أعراف. آيات‎ Goth Me ley wget ‏و9.‎ ‎۰ زان هر چیزی متناسب با خود آن است و کاملترین و دقیقترین است. #میزان وزن: کیلو #ميزان طول : متر © ميزان عمل هم بايد از سنخ عمل و كاملترين و دقيقترين آن باشد. #امام صادق عليه السلام:تخن الْمَوَازینْ الْقِسْط) - Coe ses le

صفحه 48:
تسس *و قِقُوهُمْ إِنّهُمْمسؤلون )24( صافات قلتشتلع الذین ازسل إِلْيّهِمْ و لَتَسْتَلنَ الْمُوْسَلِينَ (6) اعراف #کسانی که حساب و کتاب نمیشوند #قَيَوْمَيْذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذئيه ‎BY 5 Sul‏ (39) یر الْمُجْرِمُونَ يسيماهُم فَيُؤْحَدُ يالّواصي و الأقدام ‎(an,‏ ‎a ۳‏ #فَكَذَبُوه قإِنّهُمْ ‎os tidal‏ )0[(127 عباد الله الْمُخْلَصينَ ‎i ook (128)‏

صفحه 49:
ابا امام صادق ع در توصیف صراط مي‌فرمایند: ‎٩‏ «مردم در طبقات مختلف از صراط عبور مي‌کنند و ضراط از مو پاریک‌تر و از شمشیر برنده‌تر است. پس گروهي از صراط عبور مي‌کنند مانند برق و كساني از آن عبور مي‌کنند مثل فرار اسب و دسته‌اي از آن با شکم و دست عبور مي‌کنند [با زحمت و کندي] و برخي با پا [به صورت عادی] عبور مي‌کنند و گروهي با آفت و خیز عبور مي‌کنند. گاهي بخشي از آتش او را مي‌گیرد و گاهي رهایش مي‌کند».- بحارالانوار, ج 8, ص 64, ‏© هُما صراطانٍ : صراطٌ في الدُنيا و صراط في الآ القفروض الطاغةء من عَرَقَةُ في الدُنيا و اقتدى بدا مق الآخرة ‎١‏ تحار 2 :4 11/3. ‏اهدنا الصراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم.. ‏و مَنْ بطع الله و الّشول قأولنك مع الّذين أَنْعَم الله له من الشنَ و السْدْیقی و الشهداء و ‏الصَالِحِينَ و حَسُنَ أوليا رفيقاً (69)نساء ‏© امام خميني«رحمة‌الله‌علیه» مي‌فرمایند: ‏* «پل جهتم از دنیا تا بهشت امتداد دارد و شما الآن در بین راه هستید و در صراط هستید.... - معاد از دیدگاه امام‌خميني« رحمةالله علیه», ص 287. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 50:
‎wall gisll se‏ وعد الفّفون تجري من تخت لها ها ‏دائِمٌ و ظلها تِلِكَ عَفْبَى الذين انَقَوَا وَ عُقْبَى الكافرين الثَارٌ - 5رعد ‎juss ples yee‏ ما أَحْفِى لَهُمْ مِن 058 ‎Ley £153 itl‏ کائوا يَعْمَلون (17)سجده ‎oft ese‏ وتا تقری من تخنها الأهاز لهم فيها ما وُنَ كَذلِكَ يَجْزِي الله الْمتّقَينَ (31) نحل ‎nee‏ ما تشتهیه ‎Sub‏ وَتلدٌ الْأَغيّنُ» - سوره زخرف» آيه 71 *و سارغواالی عقفره ین رم وج عزطها السّماواث و ‎BSc Ze SI‏ للمَتّفینَ (133)آل عمرآن ‎

صفحه 51:
لهلئدات مراتب دارد © بنا به فرمايش امام خميني«رحمةاللهعليه»: © «جنّات به تقسيم كلي, سه جِنْت است؛ يكي «جنّت ذات» است كه غايت علم بالله و معارف الهيه است و حاصل آن بهشت لقاء است و ديكر «جتّت ‎Kola‏ ‏که نتیجه تهذیب نفس است و حاصل آن بهشت اسماء است و سوم «جتّت اعمال» که صورت فیام به عبودیت و نتیجه آن بهشت اعمال است و اين جات ذر ابتدا. آبادان نیستند. ولي چنانچه مقام غیب نفس, تعمیر به معارف الهبه و جذبات غیبیه ذاتیه نشود. بهشت ذات و جّت لقاء از براي انسان حاصل نشود, و اگر تهذیب باطن و تحلیه سر نگردد, و عزم و اراده انسان قوي نشود و قلب مجلاي اسماء و صفات نگردد, بهشت اسماء و صفات که جتّت متوسط است, براي انسان نباشد و اكر قيام به عبوديت نكند و اعمال و افعال لو مطايق دستورات شرایع نباشد, بهشت اعمال كه «وفيها قا تشْتهِيه الْأنفس ‎Big‏ ‎ls J atl‏ او خاصل نيست.» - جهل حديث, ص 413 #رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده که فرمود: بهشت صد درجه دارد. فاصله ما بین هر درجه ای مثل فاصله بين آسمان و زمين است.

صفحه 52:
حقيقت جهنم *یا ها الذین آئوا فوا أَنْفْسَكُمْ و أَمْلِيكُمْ ناراً ‎all 5 gull‏ ‎Use ae SEEN sho bie Ms (eile‏ يُؤْمَرُونَ © -6تحریم #قال احْسَوًا فیها و لا تكلقون (108)مومنون _ ent) ani8Vl ‏عَلَى‎ ‘abs vile ‎oh Bs a 31‏ 5 مُخِرِماً قن لَهُ جَهَتّمَ لا يَمُوتْ فيها وَ لا يَحِيى (74)طه و هاادرایزا سقر مدثر27 ‎Golo plel®‏ (ع) روایت است که گفت: «در جهنم دره ای برای متکبران وجود دارد که آن را سقر نام است, و جون از شدت كرما به خدای عز و جل شکایت کرد و از او خواست که به وی اجازه دم زدن دهد و اجازه یافت و تنفس کرد, جهنم آتش گرفت و سوخت». ‎oO ‏اما‎ ‎٠.

صفحه 53:
دیدگاه های حیات پس از مرگ ‎.١©‏ تناسخ شعاد چنمانن ۳ معاد روحانی ‎FO‏ معاد جسمانى و روحانی تالف با جسم مادی دنیوی ©- با جسم مادی گرداوری شده از همین بدن مادی دنیایی ©- با جسم مادى كه لزوما از مواد بدن دنیایی نیست #ب- يا جسم مثال

صفحه 54:
۱7 دیدگاه معاد روحانی و جسمانی #الف- با جسم مادی دنیوی: بدن دنیوی هم بدنی مادی و عنصری است ولذا عالع آحرت تبر مادی اشت ودر ‎‘pais Gil washes ol‏ سوختن, درد, زمان ,مکان. شیر. عسل, درخت و... #قائلين: آکنز متکلمین و عاهه مردن:مسلمان #دلیل: آیات صریح فرآن 8 در مورد معاد جسمانی: 7 دسته آیاتی که گذشت ©. در مورد معاد روحانی: all al a ‏روحی:‎ sl ‏“لذت‎ ‎"abl | 3gall 58 GU 581‏ (72)توبه #الم هاى روحى:كَدَلِكَ ‎Bb log Agile wlas aglle£l all Ag?‏ بخارجین من ‎JU‏ (167)بقره ‎

صفحه 55:
دو 9 ‎wae‏ 2 جسمانی ‎ae‏ ‏#اول: بدن محشور در آخرت عینا همین بدن دنیایی است که گردآوری ميشود. ۴و زندگی دوباره و جاودانی را آغاز خواهد کرد.

صفحه 56:
# شبهاتی بر معاد جسمانی مد نظر متکلمین وارد شده است. شبهه آکل و ماکول: اگر کسی دیگری را بخورد و تماما تبدیل به جسم او شود حال یک جسم داریم و دو روح!! 2. استحاله اعاده معدوم: عینیت محال است زیرا در عینیت علاوه بر مواد تشكيل دهنده بايد زمان و مكان و ساير شرایط شی عین هم باشند. © 3. بدن انسان ذائما در حال تغيير است حال اكر با بدن بيست سالكى و ينجاه سالكى كناه كرده باشد كدام در جهنم خواهد سوخت؟ حتما بايد بكوييم هزاران جسم خواهيم داشت! © 4. آيا همه اجزاى بدن برميكردد (كه جند تن خواهد بود) یا برخی اجزا(ترجیح بلا مرجح)؟! © 5. كمبود مواد زمين براى احياى مجدد انسانها؟! © 6. مكان بهشت و جهنم كجاست؟ © 7. كسى كه ناقص الخلقه است اكر بهشتى باشد با همان بدن ناقص ميرود به بهشت؟ 8 در آن دنیا هم عوارض مادی بودن چون کثیفی, بول و غائط و... بايد باشد.

صفحه 57:
خب ۱7 .یک ذره به نام عجب الذنب (دمبالچه) در انسان است که هیچ وقت نمییوسد!! یا جزء لا یتجزی(اجزای اصلیه) دارد انسان که هیچ وقت از ن نمیرود!! يا اینکه هر سولولی همه خصوصیات یک انسان را داراست و خداوند همان را اعاده میکند.(سلولهای بنیادین) .با همه خصوصیات منهای زمان برمیگردد!! 4. جسم آخر برمیگردد چون سلولها اطلاعات خود را به جایگزین خود میدهند. کمبود ندارد کافی است ضرب و تقسیم کنید. ©6. كوه ها صاف میشود و زمین دگرگون شده و مکان فراخ خواهد شد ©7. خداوند تواقص زا برطرف وآفات زا از جسم دور ميكند.

صفحه 58:
۱7 نظر دوم متکلمین #دوم: بدن محشور در آخرت لزوما با اين مواد عنصری بدن دنیایی تست اما حتماً مدق و عنصرى | ات ©«تكن قَدَرنا بَبِنَكُمُ الْمَوْت و ما تكن يمشسئوقين على أن بَدّلَ نالک و سکم في ‎lo‏ لا ‎ao cogil‏ 0 و 61). #حصرت آنت الله سیحانی: ©به نظر ما معاد جسمانی متوقف براین نیست که بدنی که در قیامت محشور میشود نفس همان بدن دنیوی باشد بلکه بدن انسان محشور اكر از هاده خاكن بوجود آبد و روج به أن تعلق كيرد و فقظ از حيث صورت بر با بدن دنيوى متحد باشد بر بدن محشور صدق ميكتد كه همان يذنى ات كه در ذنيا بوده.معاصرات ص 379 #لذا شي أكل و اكول جوات :داده ميشوة

صفحه 59:
د روتالی و جسم مثالی مقدمات مورد نیاز: 1 اصالت وجود و اعتبار ذهن بودن ماهیت. 2°. تشخص به وجود است چون غیر از وجود حقیقت دیگری نیست. 3° تشکیک وجود. 6 حرگت جوهری: جرکت در اصل وجود و از ضعف به سمت قوت است. 6 حقیقت شی به صورت است نه ماده: صندلی بودن صندلی به صورت صندلی بودن است نه به چوبی بودن یا گچی پا پلاستیکی و... حقیقت انسان هم به صورت است نه به ماده 6 اتحادی بودن ترکیب نفس و بدن (النفس فی وحدتها کل القوی) یک وجود ذومراتب در هر مرتبه از وجودش باشد حقیقت واحدی است.

صفحه 60:
©7. فرق است بين جسم و ماده: مرتبه خيال مجرد از ماده است اما جسمانى است. ©8. قيام صور خيالى و حسى به نفس ©9. نفس با فراغت از تدبير بدن قابليت ايجاد جسم دارد. ©. مراتب سه كانه هستى: عالم ماده. عالم مثال- برزخ. عالم قيامت-عقل- تجرد محض 2 اشاس ابن اصول تقس انسان وق وارد مراب ‎JE‏ ‎an‏ شود در خکم علب فاعلی تسس حطاید با ملکات نفسانی خود ایجاد میکند. ومرتبه‌اي از مراتب روح انسان است که در چهرة بدن نمود مي‌یابد و آن بدن, بدنی مقالي است. و تركيب ايندو اتحادی است و بر" ‎area Fit‏ ا ‎ ‎ ‎

صفحه 61:
فرا زى از دعای | م قما لى لا أمكى أبكى لجروع ‎wil‏ ‏الطلمة فيرى کب لصو ‎Nasal‏ 0 ‎e‏ ا ‎See ae eae‏ ظهرى أ يميني نطر ‎OF be‏ ُ شمالى إذ الخلائق فى ‎ila eo‏ دى | ۶ 5 : لكل مرت منهم يومئد شأن بغنيه

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان