سایر

اثرات دعا

صفحه 1:

صفحه 2:
نام و نام خانوادگی تهیه کننده گان : ستایش باقری مبینا محمدی نام دبیر: سرکار خانم صفدری نام مدرسه : بتول چهر ه ای

صفحه 3:

صفحه 4:
امیرمومنان حضرت علی 71 در نامه‌ای به فرزند خود امام حسن 7 می‌نویسد : «... آپسرم| بدان کسی که گنجینه‌های آسمان و زمین در دست اوست, فرصت دعاکردن را به تو داده و جواب دادن به دعای تو را نیز بر عهده گرفته است تو را فرمان داده است از او بخواهی تا ببخشد و رحمت طلب کنی تا عطاکند هرگاه او را بخوانی, ندایت را می‌شنود, و جون با او راز دل گویی: راز تو را می‌داند. پس نیاز خود را با ار بگو و اندوه خود را در بیشگاه ار بگشای, تا غم‌هایت را برطرف کند و در مشکلات, تو را یاری رساند

صفحه 5:
از گنجینه‌های رحمتش چیزهایی بخو اه که جز او کسی تمی‌تو اتد عطا کند؛ اقروتی عمر. تندرستی بدن و گشایش روزی. آپسر م۰۲ خداو تدی که به تو اجازة دعا کردن داده است. [در حقیقت] کلید گتجینه‌های خود را در دست تو قرار داده است. پس هرگاه خواستی می‌تواتی با دغاء درهای تعمتفی را یگضایی. و رحمعفی را بر خود نازل ‎Meg‏ حراغ هميشه فروزان تصور کنید در حال مسافرت با هواییما هستید. ناگهان هواییما تکان‌های شدیدی می‌خورد و همه جيز به هم مى ريزد. كنترل هوابيما بهدلیل نقص فتی از دست خلبان خارج می‌شود. در اين لحظه که از هيج کس کاری ساخته نیست چه م ىكنيد؟

صفحه 6:
کاملاطبیعی است که انسان در خطرها و مشکلات بزرگ, خدا را بخواند و از او یاری بخواهد, اما برخى به اشتباه نصور می‌کنند دعا کردن تنها مخصوص همین زمان‌هاست. براساس تعاليم قرآنء ما هميشه و در همه حال به خدا و يارى او نيازمنديم و بدون اجازه و خواست او نمی‌توانيم حتی کوجک‌ترین کارها را نیز انجام دهیم. به همین دلیل؛ پیشوا ين دعاهابى به ما آموختهاند نا بتوانيم به اين وسيله همواره با خدا ارتباط داشته باشيم و از يارى او بهردمند شويم دعاهاى روزهاى هفته. دعاهای قبل از غذا خوردن و بعد از آن, دعای قبل از خواب, دعای وقت مطالعه, دعاهای هنگام وضو دعای هنگام بیدار شدن. دعای سوار شدن به وسیلهنقلیهو... ابنها نمونههابى از هزاران دعایی هستند که ارتباط انسان را در همه حال با خدای خود برقرار می‌سازند ‎leo‏ کردن آن قدر اهقیت دارد که خداوند از بندگانش می‌خواهد دعا کنند و خواسته‌های خود را از او بخواهند :

صفحه 7:
‎Elz‏ هميشه فر وزان ‏؟ چراغ هميشه فروزان ‏لد در لخظرها و مشکلات بزرکه خدا را می خولد و او بری می جوی ام برخی‌به اشتباه نهر می ‎BS‏ ‏كردن تنينا مخصوص همين زمان هاست. ‏أقيآن .ما هبيه ودر همه اقالنتيه خدا و یاری ‎sho Ha FSS ‎

صفحه 8:
ثمرات دعا و نيايش ما بادعا كردن مورد توجه خداوند قرار مىكيريم وعلاوه بربهرمندى از باداش در روز قيامت, یستگی دریافت نعمت‌های بیشتر خدا را به دست می‌آوريم. ‎doe ll‏ دريارة این ار مهم یش می فاد در همین دنا یز نزد خداوند بلند مرتبه جايكاهى است كه جز با دعا نمىتوان به أن رسيد. أكر بنده دعا نكند و از خدا وند نخواهد. جيزى بددست نخواهد آورد. پس بخواه تا به تو عطا نود و این را پدان! هر دری که پیوسته کوبیده شود, بالاخره به روى انسان باز خواهد ثيد. '

صفحه 9:
فاد دیگردعاکردن,آرامش روحی است. احساس اضطراب و امیدی, وقنى به سراغ انسان می‌آید که خود را در برابر سختىها يبيند و كسى را نيابد تا مشكلانش را با أو در مین بگذارد و از او يارى بطليد.' كسى كه دعا ى كند و در كنار تلائيس؛ تمامى نيازهاى خود را از خداوند مى خواهد در واقع به خداوند ايمان دارد و مىداند كه فقط او مى توائد مشكلاتش را حل كند؛ در اين صورت او به بروردكار مهربان اعتماد و تكيه كرده است و جد تكيهكاهى قوىتر و مطمئنتر از خداوند قادر و مهربان؟ كسى كه به أفريد كار تكيه مى كند و ورا باركر تمام مشكلاتش مىبيند, هي اذ اب و غمی در زندگی نخواهد داشت و همواره در آرامش زندگی خواهد کود.

صفحه 10:

صفحه 11:
آداب دعا دعا آدابی دارد که رعایت آنها باعث جلب توجه یشتر خداوند می‌شود و دعا زودتر به اجابت می‌رسد.برای آشنایی يشتر با ان آداب, احادیث زیر را كه از ييامبر اكرم و امامان 24 به ما رسيده با دقت بخوانید : - اگر کسی می‌خواهد دعايش مستجاب شود. درآمدش را پاک گرداند و از زیر بار حقوق مردم بیررن برود. دعای بنده‌ای که در شکمش حرام باشد. يا حنٌ يكى از بندكان خدا به كردنش باشد. به دركاه خدا وند بالا نمی‌رود.۳ هرگاه درخواستی از خدارند سبحان داشتی, دعایت را با صلوات بر پیامپر

صفحه 12:
آغاز کن؛ زيرا خداوند. کریم‌تر از آن است که کسی از او در درخواست کند و او یکی را بپذیرد. و دیگری را نپذیرد.۱ س در جهار وقت فرصت را برای دعا کردن غنیمت شمارید؛ هنگام قرانت قرآن, وقت اذان, هنكام باریدن باران و هنگام روبه رو شدن سیاه ایمان و لشکر کفر. ! هرگاه امام باقر 0 حاجتی داشت. ابتدا جیزی صدقه می‌داد و سپس خود را معطر می‌ساخت ر به مسجد می‌رفت و آن‌گاه در هنگام اذان ظهر به دعا می‌برداخت. ۲ نزدیک‌ترین دعاها به اجابت؛ دعای کسی است که در دعاهای پنهانی‌اش ابتدا برای دیگران دعا می‌کند.!

صفحه 13:

صفحه 14:
آداب و شرايط دعا كردن ‎١‏ - حضور قلب . ۲ - خضوع و فروتنی . ۳ - امیدواری . اداب دعا ۴ - شناخت خدا و اعتقاد به قدرت او و علم او به نیاز. ۵ - امیدوایی به خدا و قطع امید از دیگران . ۶ - پرهیز از گناه به ویژه ستم مالی و آبرویی به مردم . ۷ - گر یستن . یوایت شده است ((بین بهشت و جهنم . گردنه ای است که کسی از آن عبور نمی کند. مگر کسانی که از ترس خدا. خیلی گریه کرده باشند.) ۸ - سياس و ستايش خداوند.

صفحه 15:

صفحه 16:
الا ممكن است اين برسش براى شما هم به وجود آمده باشد كه جرا كاهى اوقات با اينكه ما آداب دعا را رعایت می‌کنيم. اما باز هم دعایمان مستجاب نمی‌شبود؟ متن زير كه بخش ديكرى از نامه اميرمؤمنان حضرت على 2.0 به فرزند كرامى شان امام حسن 221 است, به باسخ ابن برسش اشماره مىكند : :.. [بسرء] جه.بسا در أجايت دعا تأخير می‌شود تا پاداش درخواست‌کننده بیشتر و جزای آرزومند کامل‌تر شود. گاهی چیزی را خواسته‌ای, ولی آن را به تو نداده‌اند و [در عوض بهتر از آن در این جهان يا آن جهان به تو دادهاند. و گاهی دعایت به اجابت نرسیده است؛ زیرا حیزی طلب کرده‌ای که اگر داده شود. ماية تباهی دین تو خواهد بو۵.

صفحه 17:
پس چیزی بخواه که نیکی و زیبایی‌اش برایت ماندگار باشد و رنج و سختی‌اش از تو برکنار* بیشتر بدانیم مادر اين درس با برخى ا زآداب دعا آشنا شدیم. اما علاوه ب رآنجه ناکنون خواندیم, عرامل دیگری هم هست که می‌توانند دعاهای ما را پیش از پیش مورد توجه خداوند مهربان قرار دهند. به حدیث زیر توجه کنید : رسول خدا 7:7 می‌فرماید : روز جمعه شرّر روزهای دیگر است. نیکی‌ها در این روز. در جندان می‌شود و گناهان محو می‌شوند. دعاها در روز جمعه مستجاب, گرفتاری‌ها برطرف و حاجات انسان‌ها برآورده می‌نسود. جمعه روزی است که خداوند بیش از هر روز دیگری, گرفتاران آتش را آزاد و از عذاب می‌رهاند.۱

صفحه 18:
ثرات دعا ‎٩‏ یکی از علل و اسبابی که خدا در کار انسان موّثر قرار داده است «دعا» است: یعنی اینکه آدمی با تمام وجودش به خدا توجه کند. با او به راز و نیاز پردازد. خواسته خود را با او در میان نهد و از او کمک بخواهد. درست است که خدا همه چیز را می داند و از خواست قبلی و راز درونی همه کس آگاه است. ولی همانطور که او در مناسبات بشر با طبیعت, نظام کار و کوشش و عمل و بازده عمل را مقرر کرده. و نابرده رنج. گنجی, و ناکرده کاره مزدی, میسر نساخته, در مناسبات مستقیم انسان با خدا نیز نظام «عا و استجابت » را مقرر ساخته است . ‎٩‏ واذا سالک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع افا دعان فلیستجیبوا لی و لیز ‏پرشدون . ‏و اگر بندگان من درباره من از تو پپرسند. من نزدیک و دعارس هستم. به دعای آنکس که مرا بخواند ‏پاسخ می دهم, پس آنها هم دعوت مرا بپذیرند و مرا باور دارنده باشد که به راه آیند . ۳۳ ‎٩‏ مبادا کسی بگوید که مگر با دعای ما اراده خدا عوض می شود که از ما می خواهد دعا کنیم و از او چیزی بخواهیم؟ اراده خدا که قابل تغییر نیست . ‏| بى لعلهم ‎ ‎

صفحه 19:
0 آنجا هم گفته می شود: «مگر آنچه خدا برای هر کس خواسته. در ازل مقر نشده» يا آنچه خدا خواسته و در ازل مقرر شده قابل تغییر است که از انسان کار و کوشش می خواهند؟» در آن بحث به اين نتيجه رسيده ايم كه كار و كوشش به هر حال مؤثر است؛ و مشکل مزیور را با اين بیان حل کرده ايم كه «خدا از ازل خواستة تا انسان به انتخاب و اختیار خود چنین و چنان کند و به اين یا آن نتیجه برسد» اینجا هم با بیان نزديك به آنء به اين نتيجه مى رسيم كه خدا ازلى و تغيير نايذير است: ولى همان اراده ازلى و تغيير نايذير مقرر کرده است که بخش بزرگی از جهان هستی. یعنی بخش طبیعت. به جای « بودن » پیوسته در حال «شدن » باث بخشی خود به خود در هر لحظه پدیده های تازه ای به وجود می آیند که در پیدایش آنها عواملی قبلی موثرند. از جمله در برخی موارد کار من یا دعای منء که باز هم کاری از کارهای من است. نقشی و تاثیری دارد. نقشی که همان اراده ازلی بر عهده آن گذارده است . بنابراین هم خدا ازلی و علم و اراده او ازلی است. و هم در هر لحظه پدیده های نوپدید می آیند که گاهی من. خواست منء کار من: دعای من در پیدایش آنها موژثر بوده و نقشی داشته اند

صفحه 20:
7۳ . ‏هر که در آسمانها و زمین است. روزی نیاز به سوی او می آورد. زیرا و هر روز در کاری است‎ ٩ 0 اگر در دام سختیها گرفتار آمده ای نومید مشو و دست از تلاش مکش, حرکت کن و از خدا بخواه. زیرا تو هرگز نمی توانی پیش بینی قطعی کنی که راهی به سوی خلاصی از این سختیها نداری» «او هر روز در کاری است.» پس تو از کجا می توانی صددرصد خود را شکست خورده بدانی. شاید فردا وضعی نو پیش آید؟ © در قرآن نمونه های متعددی از این رویدادهای نوء که برخلاف پیش بینی انسان بوده آمده است. از قبیل کمک خواهی فرزند خواهی حضرت زکریا(ع ) *" و .. با بررسی این نمونه های و نظایرآنها,به روشنی فهمیده می شود که از نظر قرآن «دعا » خود علت و سببی است موثره همچون علل اسباب ‎Ko‏ یعنی همانطور که آفریدگار جهان در نظام علیت برعهده نوره حرارت. الکتریسیته. جاذبه و . نقش گذارده و قلان گیاه یا فلان ترکیب شیمیایی را در درمان فلان بیماری مزثر قرار داده. برعهده دعای واجد شرایط نیز نقشی گذارده و آن را در رسیدن انسان به خواسته هایش موثر قرار داده است . این تاثیر منحصر به آثار روانی و تلقینی دعا نیست. دعا از اين نظرء آثار شناخته شده و تقویت. و بسیاری از توانهای خفته را در آدمیان بیدار می کند و او را به کار و کوششی که هرگز از او انتظار نمی رفت؛ وامی دارد ولی تاثیر که قرآن برای دعا بیان می کند چیز است بیش از اینها و رساترین عبارت برای بیان ‎m0‏ شناخته ناشده فراوانی دارد. امید را زنده. اراده

صفحه 21:

صفحه 22:
2يايان

رایگان