مدیریت و رهبری

اجتناب از خطای روانی در تصمیم‌گیری Avoiding Psychological Bias in Decision Making

Avoiding-Psychological-Bias-in-Decision-Making

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اجتناب از خطای روانی در تصمیم‌گیری Avoiding Psychological Bias in Decision Making”

اجتناب از خطای روانی در تصمیم‌گیری Avoiding Psychological Bias in Decision Making

اسلاید 1: اجتناب از خطای روانی در تصمیم‌گیریAvoiding Psychological Bias in Decision Making

اسلاید 2: عنواناجتناب از خطای روانی در تصمیم‌گیرینوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعتصمیم گیری و حل مسالهسطحفردیپیچیدگیکم

اسلاید 3: تصور نمایید که در حال تحقیق بر روی یک محصول بالقوه هستید. شما فکر می‌کنید که بازار در حال رشد است، و در بخشی از تحقیق خود، اطلاعاتی را یافته‌اید که با این اعتقاد سازگاری دارد.در نتیجه، شما به این می‌رسید که این محصول مناسب خواهد بود، و با حمایت یک کمپین بازاریابی وسیع آن را راه‌اندازی می‌نمایید.با این حال، محصول شکست می‌خورد. بازار گسترش نیافته است، و کمتر از انتظار شما مشتری وجود دارد. شما نمی‌توانید برای پوشش هزینه‌های خود، به تعداد کافی از محصولتان بفروشید و ضرر می‌کنید.در این سناریو، تصمیم شما متاثر از خطای تصدیق بود. در این خطا، شما اطلاعات بازار را در جهتی تفسیر نمودید که تصورات شما ان را تایید می‌کرد-به جای آنکه واقعیت آن را ببینید- و در نتیجه شما دچار خطای تصمیم‌گیری شدید.سوگیری تصدیق یکی از خطاهای فراوان روانی است، که همه ما در تصمیم‌گیری مستعد آن هستیم. در این متن، برخی از انواع متداول چنین خطاهایی را بررسی کرده، و به شما خواهیم گفت که برای اجتناب از آنها چه کار باید انجام دهید.سوگیری روانی چیست؟روانشناسان دانیل کانمان، پل اسلوویک، و آموس تورسکی مفهوم سوگیری روانی را در اوایل دهه 1970 معرفی نمودند. آنها یافته‌های خود را در کتابشان؛ «قضاوت تحت عدم قطعیت» در سال 1982 منتشر نمودند.آنها توضیح دادند که سوگیری روانی –که سوگیری شناختی نیز گفته می‌شود- تمایل به تصمیم‌گیری یا اتخاذ اقدامی در راهی غیرمنطقی است. به عنوان نمونه، شما ممکن است ناخودآگاه از داده‌های گزینشی استفاده کنید، یا ممکن است احساس نمایید برای تصمیم‌گیری از طرف همکاران قدرتمند تحت فشار هستید.سوگیری روانی در مقابل احساس عمومی و روشن، و قضاوت اندازه‌گیری‌شده قرار دارد. که ممکن است منجر به از دست رفتن فرصت‌ها و گرفتن تصمیمات ضعیف شود.

اسلاید 4: سوگیری‌های روانی مشترک1-سوگیری تصدیقسوگیری تصدیق زمانی اتفاق می‌افتد که شما به اطلاعاتی توجه می‌کنید که از عقاید فعلی شما حمایت کرده، و داده‌هایی که مخالف با آنچه باور دارید را رد می‌کند. این می‌تواند منجر شود که شما تصمیماتی مغرضانه اتخاذ نمایید، چرا که شما تمام اطلاعات مرتبط را لحاظ نکرده اید.در مطالعه‌ای در سال 2013 به این نکته پی‌برده شد که سوگیری تصدیق می‌تواند بر روی راهی که مردم آمار را مشاهده می‌کنند تاثیر بگذارد. نویسندگان گزارش نمودند که مردم تمایل به پی‌بردن به اطلاعاتی از آمار دارند که از باورهای فعلی‌شان حمایت می‌کند، حتی زمانی‌که داده‌ها با نگرشی مخالف همخوانی داشته باشند. که باعث می‌شود زمانی‌که شما نیاز به تصمیم‌گیری مبتنی بر آمار دارید، سوگیری تصدیق یک مشکل بالقوه جدی را ایجاد کند.چگونه از سوگیری تایید جلوگیری نماییم؟راه‌هایی را برای به چالش‌کشیدن آنچه فکر می‌کنید و می‌بینید بیابید. اطلاعاتی را از منابع گسترده جستجو کرده، و از رویکردی مانند شش کلاه تفکر با در نظرگرفتن شرایط از دیدگاه‌های چندگانه استفاده نمایید. روش دیگر، بحث در مورد افکار خود با دیگران است. خودتان را در محاصره گروه متنوعی از مردم قرار دهید، و از شنیدن دیدگاه‌های مخالف نترسید. شما همچنین می‌توانید به دنبال افراد و اطلاعاتی بگردید که نظرات شما را به چالش می‌کشند، یا فردی را در تیم خود در نظر بگیرید که نقش «مدافع شیطان» را برای تصمیمات مهم بازی کند.2-خطای لنگراین سوگیری تمایل به پرش برای نتیجه‌گیری است که برپایه قضاوت نهایی ناشی از اطلاعات بدست‌آمده در مراحل اولیه از فرآیند تصمیم‌گیری می‌باشد.این خطا به عنوان سوگیری «برداشت اول» نیز درنظر گرفته می‌شود. وقتی شما یک تصویر اولیه از یک شرایط در خود شکل می‌دهید، سخت است که به دیگر احتمالات توجه کنید.چگونه از خطای لنگر اجتناب کنیم؟لنگر ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که شما برای یک تصمیم‌گیری عجولانه، تحت فشار هستید، یا اگر شما یک تمایل عمومی به عجله نمودن داشته باشید.بنابراین، برای جلوگیری از آن، سابقه تصمیم‌گیری خود را بررسی کنید، و فکر کنید در مورد اینکه آیا در گذشته در قضاوت‌هایتان عجله کرده‌اید؟

اسلاید 5: سپس، برای یک تصمیم‌گیری آرام زمان ایجاد کنید، و برای درخواست زمان طولانی‌تر خود را آماده کنید، اگر احساس می‌کنید برای یک تصمیم‌گیری سریع تحت فشار هستید. (اگر کسی برای یک تصمیم به شدت در حال فشارآوردن باشد، این می‌تواند نشانه آن باشد که چیزی در حال هل‌دادن آنهاست در مقابل با بهترین مصالح شما)همچنین می‌توانید ابزار «نردبان استنتاج» را جهت یافتن اطلاعات بیشتر در مورد مراحل فکرکردن، مطالعه نمایید. این می‌تواند به شما اطمینان دهد که شما تصمیمات کامل و سنجیده‌ای را اتخاذ نموده اید.3-سوگیری اعتماد به نفس بیش از حداین خطا زمانی اتفاق می‌افتد که شما بیش از حد به دانش و نظرات خود اعتماد داشته باشید. همچنین ممکن است شما به این باور داشته باشید که سهم شما از تصمیم‌گیری از آن چیزی که در واقع هست باارزش‌تر است.شما ممکن است این سوگیری را با لنگر ترکیب نمایید، بدین معنی که شما براساس احساسات عمل می‌کنید، زیرا شما یک دیدگاه غیرواقعی از توانایی تصمیم‌گیری خود دارید.در یک مطالعه در سال 2000، محققان دریافتند که کارآفرینان به احتمال زیاد سوگیری اعتماد به نفس زیاد را بیشتر از دیگر مردم نشان می‌دهند. آنها می‌توانند نقاط محدودیت دانش خود را بیابند، بنابراین ریسک کمتری را احساس می‌کنند. برخی در سرمایه‌گذاری‌هایشان موفق اند اما بسیاری نیستند.چگونه با سوگیری اعتماد به نفس بیش از حد مقابله کنیم؟سوالات زیر را درنظر بگیرید:•در موقع تصمیم‌گیری تمایل دارید که به چه منابع اطلاعاتی اعتماد کنید؟ آیا مبتنی بر واقعیت است یا به افکار شما تکیه دارد؟•چه فرد دیگری درگیر جمع‌آوری اطلاعات است؟•آیا اطلاعات به صورت نظام‌مند جمع‌آوری شده است؟اگر به این شک کردید که ممکن است بصورت بالقوه به اطلاعات غیرقابل اعتمادی وابسته هستید، در مورد آنچه که می‌توانید برای جمع‌آوری داده‌های عینی و جامع انجام دهید، فکر کنید.

اسلاید 6: 4-خطای قماربازدر این خطا، شما از وقایع گذشته انتظار تاثیرگذاری بر آینده را دارید. یک مثال کلاسیک پرتاب سکه است. اگر شما یک سکه را پرتاب کنید و هفت مرتبه متوالی شیر بیاید، ممکن است تصور نمایید که یک فرصت عالی وجود دارد که در پرتاب دیگرتان خط بیاید.اغلب، مداوت طولانی‌تر، و عقاید مستحکم‌تر می‌تواند چیزهایی را که در مرتبه بعد اتفاق می‌افتد تغییر دهد. با این حال، در این مثال، شانس همیشه 50-50 است!خطای قمارباز می‌تواند در یک محیط کسب و کار بسیار خطرناک باشد. به عنوان مثال تصور کنید که شما یک تحلیلگر سرمایه‌گذاری در یک بازار به شدت فرار هستید. چهار سرمایه‌گذاری قبلی خود را به خوبی انجام داده‌اید، و قصد دارید که به عنوان یک کار جدید؛ یک سرمایه‌گذاری بسیار بزرگتری را انجام دهید، به این خاطر که شما یک الگوی موفقیت داشته‌اید!در واقع نتایج بسیار نامشخص است. تعداد موفقیت‌هایی که در گذشته داشته‌اید تنها یک رفتار کوچک از آینده را نشان می‌دهد.چگونه از خطای قمارباز اجتناب کنید؟مطالعه سال 2008 گزارش نمود که خطای قمارباز احتمالا زمانی‌که تصمیم‌گیران از توجه به اطلاعات با ترتیب زمانی اجتناب نمودند، کمتر اتفاق می‌افتد.بنابراین، برای اجتناب از خطای قمارباز، مطمئن شوید که به روندها تنها از برخی زوایا توجه کنید. تمرین عمیق ابزارهای استفاده از داده از قبیل درک موضوع موقعیتی را به برنامه یادگیری شخصی خود اضافه نمایید.چنانچه شما به الگوهای موفق رفتاری یا محصول توجه ‌می‌کنید –برای مثال، اگر چندین پروژه به طور غیرمنتظره شکست خورده است- روندهایی را در محیط خود، از قبیل ترجیحات تغییریافته مشتریان، یا موقعیت‌های اقتصادی گسترده را در نظر بگیرید. ابزارهایی از قبیل تجزیه و تحلیل PEST در اینجا می‌تواند راهگشا باشد.

اسلاید 7: 5- خطای برچسب‌زنی اساسیدر این خطا موقعی که اشتباهی رخ داده است، به جای توجه به واقعیت شرایط موجود، تمایل به سرزنش‌کردن دیگران وجود دارد. به طور خاص، شما ممکن است برپایه یک کلیشه یا نقص شخصیتی ادراک‌شده، فرد دیگری را سرزنش یا قضاوت نمایید.برای مثال، اگر شما در یک حادثه رانندگی قرار داشته باشید، و راننده دیگر مقصر باشد، شما احتمالا فرض می‌کنید که او به نسبت شما راننده بدتری است، به جای آنکه درنظر بگیرید که آیا بدی آب و هوا در این حادثه نقشی داشته است.خطای برچسب‌زنی اساسی در مقابل سوگیری بازیگر مشاهده‌شده قرار دارد، که در آن شما تمایل دارید که تقصیر را به گردن وقایع خارجی بیاندازید.به عنوان نمونه، اگر یک تصادف ماشین داشته باشید که شما مقصر هستید، به احتمال زیاد نقص ترمز یا خیس‌بودن جاده را بیشتر از زمان واکنش خود مقصر می‌دانید.چگونه از خطای برچسب‌زنی اساسی جلوگیری نماییم؟این ضروری است که به شرایط و افراد درگیر در آنها، بدون قضاوت‌گری توجه شود. ابزار «همدلی» و در صورت لزوم «هوش فرهنگی» را برای آگاهی از طرز رفتار مردم استفاده کنید.بعلاوه با بررسی «هوش هیجانی»، می‌توانید آن را عینا در رفتارهای خودتان منعکس نمایید.

اسلاید 8: ابزارهای مرتبط هوش فرهنگی Cultural Intelligenceتحلیل PEST PEST Analysisشش کلاه تفکر Six Thinking Hats درک موضوع Appreciation هوش هیجانی Emotional Intelligence تکنیک نردبان Stepladder Techniqueمزایااین ابزار پیش از هر چیز خطاهای ناخودآگاهی را که در تصمیم‌گیری‌ها اتفاق می‌افتد، معرفی کرده و توصیه‌های کاربردی را برای اجتناب از آنها ارائه می‌دهد. به کمک توصیه‌های موجود می‌توان درک بهتر و جامع‌تری نسبت به محیط اطراف و افراد دیگر پیدا نمود و قضاوت‌های سنجیده‌تری را انجام داد.کاربردهااین ابزار در مواقعی که نیاز به تصمیم‌گیری‌های مهم وجود دارد، بسیار می‌تواند راهگشا بوده و از اشتباهات ناخودآگاه جلوگیری نماید.به کمک توصیه‌های موجود می‌توان درک بهتر و جامع‌تری نسبت به محیط اطراف و افراد دیگر پیدا نمود و قضاوت‌های سنجیده‌تری را انجام داد.معایب

اسلاید 9: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 10: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان