علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

احکام روزه مطابق با فتاوی امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم

صفحه 1:
BY Cb) ee eee Nene ee Wer Cc ‏آیت الّه خامنه ای می باشد.‎ جملاتی که بعد از فتاوی» با رنگ دیگری نوشته شده استء مطابق با فتواى آيت الله مكارم شيرازى است

صفحه 2:

صفحه 3:
اولين قدم در رسيدن به كمال و عرفان» عمل به رساله عمليه | 227

صفحه 4:
لامرك ۱ ۷ ا 2 ~ 7

صفحه 5:

صفحه 6:
SC od) ‏ضرر نداشتن‎ ea ۳ = ا 000 ادن روا کم مریض نبودن قدرت بر روزه

صفحه 7:
مبحث دوم: شرایط صحت لقع-١١ ‏مریض نبودن‎ -۸ pel) ۲- ایمان 9- مسافر نبودن ‎-١١‏ بيهوش نبودن ني ‎-٠‏ مستحاضه ؟- انجام ندادن هيجكدام از مبطلات روزه ه- حائض و نفساء نبودن و به وظيفه عمل كردن مستحاضه ۶- ضرر جانی یا مالی و یا آبرویی برای خود و دیگری نداشتن 4

صفحه 8:
:شرايط كمال led joo 2- ‏تحملس ختوپ یشتر در روزد‎ ‏روزه بودن در چمعی که روزه نیستند‎ -۳ ‏انجام دادن مستحبات روزه‎ -۴ پرهیز از مکریهات5

صفحه 9:
مبحث سوم ۱ روزه سنحیی : از اول تب تا موفی كد به اتدلزه نيت به مقرب وقت ماندء ‎Baty‏ زمان نیت: واجب معين ۲- روزه واجب: واجب غير معين تا قبل از طلوع فجر: صحيح است واجب معین تا قبل از زوال صحيح است(امام) بعد از زوال صحیح نیست(قضا دارد) تا قبل از زوال صحیح است واجب غير معين بعد از زوال صحيح نيست

صفحه 10:
احکام نیت: ۱- لازم نیست انسان نیت روزه را از قلب خود بگذارند یا مثلا بگوید فردا را روزه می گیرم بلکه هميتقدر كه براى انجام فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى كند انجام ندهد كافى است و براى اينكه يقين کند تمام اين مدت را روزه بوده باید (اختباط واجب.) مقدارى پیش از اذان صبح و مقداری هم بعد از مغرب از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری نماید ۲-اگر بخواهد غير روزه رسضان روزه دیگری بگیرد باید آن را معین کند. مثلا نیت کند که روزه قضا يا روزه نذر مى كيرم ولى در ماه رمضان لازم نيست نيت كند كه روزه ماه رمضان مى گیرم بلکه اگر ان است یا فراموش نماید و روزه ی دیگری را نیت کند روزه ماه رمضان حساب مى شود. نداند ماه ره ۳-اگر مثلا به نیت روزه اول ماه ره د بعد بفهمد دوم یا سوم بوده روزه او صحیح است. ۴- اگر پیش از اذان صبح نیت کند(ببهوش و مست شود. احتباط واجب اتمام روزه و روزه را قضا كند.) و بخوابد و بعد | مغرب بيدار شود روزه اش صحیح است. ۵- روزی را که انسان شک ‎SIF‏ در روزه واجب معینی مثل روزه رمضان از نیت روزه گرفتن برگردد روزه اش باطل است ولى جنائجه نیت کند که چیزی که روزه را باطل مى كند بجا آورد در صورتی که آن را نجام ندهد روژه اش باطل تمی شود:(باطل می شود.)

صفحه 11:
۱- اگر پیش از طسهر ماه ره ان خوب شود و از آذان صسبح تا آن وقت کاری که روزه زا باطل می کند انجام نداده باشد باید نیت روزه کند و آنروز را روزه بگیرد. ۲-اگر بعد از ظهر خوب شود روزه آن روز بر او واجب نیست.

صفحه 12:
۱- انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنماید. وف نت ۲- از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا را یکند اشکال ندارد.

صفحه 13:
۱-اگر پیش از ظهر بیدار شود و نیت کند روزه او صحیح است(چه روزه او واجب باشد چه مستحب) کسی که پیش از اذان صبح بدون نیت روزه خواییده است: ۲- اگر بعد از ظهر بیدار شود نمی تواند نیت روزه

صفحه 14:
۱- اگر بچه پیش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود بايد روزه بگیرد و اگر بعد از اذان بالغ شود روزه بر او واجب نیست. ( احتیاط واجب روزه را بگیرد و قضا هم بکند) ۲- کسی که روزه قضا یا روزه واچب دیگری دارد نمی تواند روزه مستحبی بگيرد.

صفحه 15:
مبحث چهارم: 3 خوزدن 9 تراص دا چیری بخوز با متام روز باطلمی شود ۲ | چه خوردن و آنامیدن آن چیز معمول باشد؛ ‎Ute‏ و چه نعمول * تباید فل خاک: شیر تفت و جدكم ناهذا زياد حي اگر منوا ‎BIL PE‏ دهان بیرون بياؤرد و ذوباره به دهان يبرد و رطویت آن را رو برد. روژه او باطل می شود, مگر آنکه رطوبت مبواگ در اب ذهان یه ‎ISB areas ph 3 —‏ قدیت طعو*بن گتدان کم زد که در كان مخلوط شود 0- رساندن غبار غليظ به حلق ۶- ق دن تما در اف سهو او تم ‎Separate‏ ‏۷- بافی ماندن بر جنابت و خیض و نفاس تا اذان ضبح + ۰ ۸-اماله کردن با چیزهای روان ‎-٩‏ قی کردن( به صورت عمدی)

صفحه 16:
فرو دادن چیزهایی را که لای دندان مانده (عمد . چیزهایی که در حکم خوردن و آشامیدن است و روزه را باطل می کند: ۲- فرو بردن اخلاط سر و سینه: در صورتی که داخل فضای دهان شود (بنا بر احتیاط واجب). ۳- استعمال آمپولی که بجای غذا بکار می رود.( بنا بر احتیاط واجب). (فقط آمپولی که در رگ زده شود مبطل روزه است.)

صفحه 17:
۱- اگر بقدری تشنه شود که بترسد از تشنكى بميرد مى تواند یه اندازه ای که از مردن نجات پیدا کند آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیه روزه از بیجا آوردن کاری که روزه را باطل می کند خودداری کند.(قضا کندا ۲-انسان نمی تواند بای ضعف روزه را بخورد ولی اگر ضعف او بقدری است که معمولاً نمی شود آن را تصمل کرد خوردن روزه اک الی ندارد: (همچنین اگر خوف بیماری داشته باشد)

صفحه 18:
جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولا به حلق نمی رسد اگر چه ات ل رسد روز اباطل نمی کند ول اکر اسان از اول بداند به حلق می رسد چنانچه فرو رود روزه اش باطل می شودو باید قضای آن را بگیرد و نارق بر وا ات

صفحه 19:

صفحه 20:
اگر روزه دار در حال بیرون آمدن منی از خواب بیدار شود واجب نیست از بیرون امدن آن جلوگیری کند.

صفحه 21:
۱-اگر روزه دار یه گفتن با نوشتن و یا با اشاره و مساند ابنها به خدا و پیغمبر و جانشینان آن حضرت عمدا! دروغ پدهد اگر چه بگوید دروخ گفتم یا توبه کند روزه او باطل است و احتیاط واجب آن است که از حضرت زهرا (س)و سایر پیقمبران و جانشینان آنان هم در این حکم فرقی ندارتد. ۲-اگر خدا یا پیغمبر نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده روزه اش باطل نیست. بزی را به اعتقاد اینکه راست است از قول ‎Sy‏ روخ بش بدا دیشر رود رال یی کنر چیزی را که می داند دروغ است یه انها نسبت دهد و بعدا بفهمد آنچه را گفته راست بوده روزه اش صحیح است. ( باطل است)

صفحه 22:

صفحه 23:
۱- رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می کند چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مث آرد و یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است. ( تبديل به كل شود و فرو روا باطل و در غیر اینصورت صحیح است). _- ۲- روزه دار باید بخار غلیظی را که در دهان مبدل یه آب می شود و نيز بر احتياط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند نها هم به حلق پرساند. ۳- اگر فراموش کند که روزه است و مواظیت نککند یا بی اخنتیار غبار و مانند آن به حلق او برسد روزه اش باطل نمی شود و چنانچه ممكن است بايد أن را بيرون أورد.

صفحه 24:
مه اگر روزه دار عمذاً شمام سرا در آب قرو برد اگر چه باقی بدن او از آب بیرون باشد بنا بر احتياط واجب بايد قضاى روز را بگیرد ولی اگر تمام بدن را آب بگیر اشد روزه باطل نمی شود. ol و مقداری از سر 2 ‎OT a SL a oso) SSA gem‏ ييقتد.و تمام سر او را آب فرا گیرد و فرو برد روز او باطل نمی شود. 1 ( اگر یادش بیاید بنا بر احتیاط واجب سر را از آب بیرون بیاورد). اموش کند که روژه است و سر را در زیر آب

صفحه 25:
آگر بداند که روزه است و عمدا برای فسل مسر را در فرو برد. چتانچه روزه او مشل روزه ماه رمسضان واجب معین باشد بنانر احتیاط واجب باید:دوباره غسل کند و روزه را هم قضا نماید و اگسر روز واجبی باشدکه مثل کفاره وقت معینی ندارد, غسل صحیح باطل می باشد. مت ها روزه ۲- اگر فراموش کند که روزه است و به نیت غسل سر را فرو برد, روزه و غسل او صحیح است.

صفحه 26:
0

صفحه 27:
اگر در روزه واجبی كه مثل تا آذان صبح غسل نکند و تیمم هم نتماید و مثل آنکه دیگری نگذارد و غسل و تیمم کند روزه اش صحیح أكر عمداً تا اذان صبح سل نکند یا اگر وظیفه او تیسمم است عمذا تيمم تحاينه روه لش بط ادت:

صفحه 28:
‎SI‏ بعد از چند روز یادش بیاید باید روزه هر چند روزی راکه تین دازداجن بوده قضا نما ید ‎S/S‏ قي نان ‎Wu‏ ‏روز جنب بوده يا جهار روز بايد روزه سه روز را قضا کند. ‎Caparo Dest‏ ‎ ‏غسل را فراموش كندة ‎SI‏ بعد از يك روز يادش بيايد بايد روزه آنروز را قضا نماید.

صفحه 29:
جنب أست و مى خواهد روزه واجبی بكيرد كه مثل ن وقث آن معين اسست ‎GAG uss Peale‏ تنگ شود می تواند با تیمم روزه بگیرد و صحیح است ولی معصیت کار است. ۲-کسیکه که در شب ماه رمضان جنب است و می داند که اگر ‎ee‏ باطل است و قضا و کفاره بر او واجب د a ۳سهرگاه جنب در شب ماه رم شان بخواید و بیدار شود أكر اعتمال بدهد كه اكر دوباره بخوابد ببدار مى شود براى غسل مى تواند ‎sl ee‏ ee: ۵- کسیکه می خواهد قضای روزه رمضان بگیر هرگاه تا اذان صبح جنب بماند اگر چه از زوی عمد نباشد روزه او باطل است.

صفحه 30:
اكر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند» با اگر وظیفه او تیمم است عمدا تیمم ننماید روزه اش باطل است.

صفحه 31:
رن كردن اماله كردن با جيز روان اكرجه از روى ناجارى و براى معالجه باشد روزه را باطل مى كند ولى استعمال شيافهائى كه براى معالجه است اشكال ندارد و احتياط واجب آن است كه از استعمال شيافهائى که,برای کیف کردن است مثل شاف ‎(el PU Stas‏ تغل به از این مجری است خودداری نمایند.

صفحه 32:
Pn Perea cae ean STEN CS ‏مرض و مانند أن ناجار باشد روزه اش باطل مى شود.‎ 4- قى كردن: ِ Sun Cos ce es eee ‏(روزه را باطل نمی کند)‎

صفحه 33:
احکام قی كردن: ‎sie Le SI‏ را فرو ببرد و پیش از رسیدن به شکم یادش بیاید که روزه است چنانچه به مقداری پایین رفته باشد که اگر آنرا داخل شکم کند خوردن نمی گویند لازم نیست آنرا بیرون بیاورد و روزه او صحیح است. ‏اگر روزه دار بتواند از قی کردن خودداری کند چنانچه برای او ضرر و مشقت نداشته باشد باید خودداری نماید. (واجب نیست خودداری کند) ‏اگر آروغ بزند و بدون اختیار چیزی در گلو یا دهانش بيايد بايد آنرا بیرون بریزد و اگر بی اختبار فرو رود روزه اش صحیح است.

صفحه 34:
عهدأ: اكر انسان عمد و از روی اختیار کاری که روزه را باطل می کند انجسام دهد چه عالم بساشد و چه جاهل و حتی بنا.بر احتیاط واجب در جاهل قاصر روزه او باطل می شود. روزه را باطل سهوا: اگر روزه دار سهوا یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند انجام دهد و به خیال اینکه روزه اش باطل شده عمدا دوباره یکی از آنها را بجا آورد روزه او باطل می شود. (باطل نمی شود.)

32,000 تومان