پزشکی و سلامت بیماری‌ها

اختلالات روانشناختی سالمندان

ekhtelale-ravanshenakhti-saalmandan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اختلالات روانشناختی سالمندان”

اختلالات روانشناختی سالمندان

اسلاید 1: اختلالات روانشناختی سالمندان

اسلاید 2: سالمندی بیماری نیست بلکه مرحله ای از چرخه زندگی است که مسائل رشدی خاص خود را دارد و بسیاری از مسائل با از دست دادن چالاکی جسمانی ، تیزی ذهن ، دوستان و عزیزان ، منزلت و قدرت ارتباط دارند . درعین حال سالمندی با انباشت خردمندی همراه است و فرصتی که فرد می تواند تجربیاتش را به نسل های بعدی منتقل کند . برخلاف سالمندان سالم ، سالمندان بیمار با اختلالات روانی یا جسمانی به هر دوی آنان دست به گریبانند. و این اختلالات توانایی عملکردی و حتی بقای آن ها را به خطر می اندازد .

اسلاید 3: درسال 1991 از سوی برد روانپزشکی و نورولوژی آمریکا روانپزشکی سالمندان بعنوان فوق تخصص اعلام شد و امروزه روانپزشکی سالمند سریعترین رشد را دربین سایر رشته های روانپزشکی دارد و اصطلاح روانپزشکی سالمندان geropsychiatry از واژه های یونانی geros به معنی سن پیری و iatros به معنی پزشک گرفته شده است .

اسلاید 4: (( دامنه مشکل )) پیشرفت های حاصل شده در فنآوری پزشکی در آنچه انقلاب سنی نام گرفته نقش داشته است . منظور از انقلاب سنی رشد سریع درصد گروههای مسن در جمعیت است . بخش مسـن جمعیت ایـالات متحـده همچنان رو به رشـد است . در سال ( 2005 ) ، 35 میلیون تن در این رده سنی بودند و این رقم تا سال 2030 تقریباً دو برابر شده و به حدود 70 میلیون نفر خواهد رسید . در سال ( 2050 ) ، به 82 میلیون تن بالغ خواهد شد . تا آن زمان نسبت تخمینی سالمندان به 7/35 درصد خواهد رسید که این رقم در سال 2005 ، 17 درصد بود .

اسلاید 5: داده های مربوط به شیوع اختلالات روانی در افراد مسن بسیار متغیر است ، اما براساس یک برآورد محافظه کارانه 25درصد این گروه سنی علایم روانپزشکی چشمگیری دارند. تعداد سالمندان دچار بیماری روانی در سال 2005 حدود 9 میلیون نفر برآورد شد . انتظار می رود این رقم تا اواسط این قرن به 20 میلیون نفر افزایش یابد .

اسلاید 6: (( عوامل استرس زا )) استرس های عمده سالمندی عبارتند از : بیماری های مزمن و حاد طبی . مصرف همزمان داروهای درمانی و تداخل های مشکل ساز دارویی و تداخلات دارو – بیماری ، بنابراین روانپزشک سالمندان بایستی توانایی تشخیص بیماری های روانی و جسمانی بیماران خود را دارا باشد و نیز از مهارتهای علوم اجتماعی ، دانش مربوط به سیستم های ارائه مراقبت های بهداشتی برخوردار بوده و از میزان حمایت های مالی و اجتماعی به خصوص آسایشگاههای سالمندان آگاهی داشته باشد .

اسلاید 7: - بعلاوه خود ارزیابی سلامتی با درآمد ارتباط دارد . از دست دادن شغل و از جمله بازنشستگی اجباری یا اختیاری با از دست دادن منابع مالی ، منزلت اجتماعی و بخش اعظم شبکه اجتماعی فرد همراه است . از دست دادن هم سن و سال ها بر اثر مرگ ، بیماری و مهاجرت سبب می شود فرد از لحاظ روانی از ابژه محبوب صمیمی محروم شود . و این خلاء معمولاً پر نمی شود ، به همین دلیل شکل دهی روابط جدیدی که منجر به ازدواج شود در سالمندی دشوار است . احتمال اینکه زنان سالمند تنها بمانند بیشتر از مردان سالمند است که علت این امر تا حدودی امید به زندگی طولانی تر در زنان است .

اسلاید 8: (( فقر در سالمندی )) بین فقر و افزایش میزان بیماریهای جسمی و روانی در سالمندان همبستگی بالایی وجود دارد . در سال 2005 متوسط درآمد کارگران 65 ساله و دلار 15000 دلار بود . هرچند میزان کلی فقر نسبتاً پایین است ، اما میزان آن در زنان ، اقلیت ها ، افراد کم سواد و افراد بالای 80 سال همچنان بالا است . 28 درصد آمریکایی های 65 ساله و مسن تر در سال 2005 درآمدی کمتر از 10 هزار دلار داشته اند .

اسلاید 9: (( معاینه روانپزشکی بیماران سالمند )) تهیه شرح حال روانپزشکی و معاینه وضعیت روانی افراد سالمند تابع همان قالب بالغین جوان است ، اما به دلیل شیوع بالاتر اختلالات شناختی در افراد سالمند ، روانپزشک باید مشخص کند که آیا بیمار ماهیت و هدف معاینه را می فهمد یا خیر . اگر بیمار دچار تخریب شناختی باشد باید شرح حال مستقلی از خانواده یا مراقبین اخذ شود .

اسلاید 10: بیماران بالاتر از 65 سال اغلب شکایات ذهنی در مورد اختلالات جزئی حافظه ، نظیر فراموش کردن اسم اشخاص یا فراموش کردن جای اشیاء دارند . مشکلات خفیف شناختی نیز ممکن است به دلیل اضطراب در موقعیت مصاحبه پیدا شود . - این اختلال حافظه مربوط به سن اهمیتی ندارد و اصطلاح فراموش کاری خوش خیم برای توصیف این پدیده ها به کار می رود .

اسلاید 11: (( ارزیابی عصبی روانشناختی )) معاینه کامل عصبی – روانشناختی شامل مجموعه جامعی از آزمون های مختلف به منظور ارزیابی سیر یک بیماری خاص قابل تکرار است . رایجترین آزمون برای سنجش عملکرد شناختی فعلی معاینه مختصر وضعیت روانی ( MMSE ) است که موقعیت سنجی ، توجه ، محاسبه ، حافظه فوری و کوتاه مدت ، زبان و توانایی انجام دستورات ساده را می سنجد .

اسلاید 12: - ارزیابی توانایی های هوشی با مقیاس هوش وکسلر برای بزرگسالان – تجدید نظر شده ( WAIS_R) انجام می شود که بهره هوش کلامی ، عملکردی و هوش کلی را به دست می دهد . - کارکردهای دیداری – فضایی نسبت به فرایند طبیعی سالمندی حساس است . آزمون بندر گشتالت آزمونی است با ابزارهای متعدد که برای ارزیابی اعمال دیداری فضایی مورد استفاده قرار می گیرد ، آزمون دیگر در این زمینه مجموعه هالستد – ریتان است که پیچیده ترین مجموعه آزمونهاست و طیف کاملی از پردازش اطلاعات و شناخت در بر می گیرد .

اسلاید 13: (( شناسایی زودرس و راهبردهای پیشگیری )) بسیاری از بیماریهای مرتبط با سن به شکلی بی سر و صدا شروع می شوند و در طول چند سال پیشرفت می کنند . شایعترین تخریب شناختی در سالمندی بیماری آلزایمر است که مشخصه آن تجمع تدریجی پلاک های نوریتیک و کلافه های نوروفیبریلاری در مغز است . از لحاظ بالینی افت پیشرونده شناختی دیده می شود که با افت خفیف حافظه شروع شده و به تخریب شناختی و رفتاری جدید ختم می شود . از آنجا که احتمالاً پیشگیری از آسیب عصبی آسانتر از ترمیم آن پس از بروز است . پژوهشگران در حال تدوین راهبردهایی برای شناسایی زودرس و پیشگیری از بروز بیماریهای مرتبط با سن نظیر بیماری آلزایمر هستند .

اسلاید 14: در زمینه شناسایی این راهبردها به کمک فنآوریهای تصویربرداری مغز نظیر برش نگاری نشر پوزیترون PET و تصویربرداری طنین مغناطیسی کارکردی FMRI همراه با سنجش ژنتیکی خطر ابتلا ، پیشرفت های چشم گیری حاصل شده است . امروز به کمک این رویکردها می توان تغییرات خفیف مغز را شناسایی نموده و پیشرفت آنها را در طول زمان پیگیری نمود ، این نشانگرهای جانشین به دانشمندان بالینی امکان می دهد پیشرفت بیماری را دنبال کرده و درمان های جدید مربوط به کاهش سرعت پیرشدن مغز را آزمایش کنند .

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید