صفحه 1:
۱
ام Re ee oe Le Reon) eed ee) a Bale vores)
- الگوی ناسا زگارانه مصرف مواد با ایجاد ناراحتی قابل
ملاحظداى از نظر بالينى است كه ظرف ١١ ماه با ؟ مورد يا
بيشتر از موارد زير نمايان مى شود:
al 0 كه با مصرف مواد در يكى از حالات زير
مشخص مى كردد:
الف) نیاز به افزایش قابل ملاحظه مقدار مصرف ماده براى
رسیدن به آ ثار دلخواه
ب) کاهش قابل ملاحظه تأثبر ماده با استفاده مداوم از میزان
ثابت ماده مورد نظر
صفحه 2:
Repeat a ere be tg م۱۳
ا ل ا الكت
الف) ایجاد علائم محرومیت و ناراحتیهای مشخص برای
mee a ل ال ل لك
ب) نباز به استفاده از همان ماده (با مادهای مشابه) برای
د با پرهیز از بروز ناراحتیهای ناشی از محرومیت از
ات
۲ ماده غالباً بمقدار بیشتر با دورهای طولانیتر از آنچه
مورد نظو است مصرف شود
۱
00 ee |
صفحه 3:
Sey TEE Pie cme Per ae erry)
مصرف كننده وابسته در شرايط yey |
بهترى قرار دارد.به عبارتى ديكر او معتاد نيست .هر جند مصرف مواد در او
مشكلاتى را در ابعاد مختلف به وجود آورده است ولى اين مشكلات و
عوارض ناشى از مصرف مواد به اندازه وابستكى به مواد نيست
سوء مصرف ماذه (Abuse) الكوى ناساز كارانه مصرف
Brel) و ا ل ا DNS)
عود كننده مى كردد. در ابن حالت ديكر دو وضعيت
تحمل و محروميت وجود ندارد
صفحه 4:
براى تشخيص سوء مصرف بروز يك يا جند مورد از علائم زير
در طول ۱۳ ماه ضروری است. 7
- مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدن فعاليتهاى
nee a ل ل ا ee رن
الا ا ل ا ل 0
ل 1 ۱00
۱ ae Se eM) oo Se Yee te Soi
Pe ed er en اد
- تخلفات قانونی مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستکیری به علت
مصرف مواد)
- مصرف مداوم مواد على رغم مشكلات اجتماعى يا بي نفردى
كه ناشى از مصرف مواث مى باشد (مانند مشاجره و در كيرى با
همسر)
صفحه 5:
براى تشخيص سوء مصرف بروز يك يا جند مورد از علائم زير
در طول ۱۳ ماه ضروری است. 7
- مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدن فعاليتهاى
nee a ل ل ا ee رن
الا ا ل ا ل 0
ل 1 ۱00
۱ ae Se eM) oo Se Yee te Soi
Pe ed er en اد
- تخلفات قانونی مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستکیری به علت
مصرف مواد)
- مصرف مداوم مواد على رغم مشكلات اجتماعى يا بي نفردى
كه ناشى از مصرف مواث مى باشد (مانند مشاجره و در كيرى با
م
صفحه 6:
آشنابي با شايع ترين مواد
صفحه 7:
صفحه 8:
آیا نیکونین يك ماده اعتیا دآور است؟
سیگار هم تحمل (0۳۳0۳۲۲) ایجاد میکند. هم وابستگي
can aco) ۱۳
دلايلى كه موجب ايجاد وابستكى نيكوتين است:
در دسترس بودن سیگار
جذب ريوي و در نتیجه ایجاد سریع اثر
فاصله طولانی تا عواقب مضر جسمی
صفحه 9:
سيم
* سندرم ترك
* اختلال افسردگی
؟ اختلالات Sux مواد
* اختلالات ديكر
صفحه 10:
رت
00
2.2 قطع مصرف يا كاهش دوز حداقل 4 علامت ذيل را در عرض
24 ساعت ايجاد ميكند:
nyene ees بيخوابي» ا ل ا ل ان
كاهش ضربان قلب, افزايش اشتها يا وزن
۱ ا ل ل en)
اجتماعي. شغلي يا حوزههاي ديكر ميكردد.
een nD ل ا ل
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
۳ rere i
Pe آثار جسمي
۰ نشئه (سرخوشی؛برطرف 2 50
شدن خستكي» گاهش فمو .. سل ستفراع
اندوه .احساس شادابي) کاهش احساس درد
" بي تفاوتي * احساس كرماءكر كرفتن
- کج خاقي ۳۳9
پرخاشگري Pee
عالت * کاهش فشار خین
* کندي
۰ اختلال قضاوت
صفحه 17:
وابستگي (اعتیاد)
اختلالات روانیزشه 7
ا de Pere toy
fe ed Te Fl)
od ۱
مرك و مير نی ت
as ۷ و
ee nl ee
Pai ۱۱۵ /
صفحه 18:
* اسهال و دل پیچه
الت
مت
* آبريزش بيني
خميازه
اضطراب
بي قراري
۳
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
* آثار جسمي:
ora ore ae
ميشود) reer fy كاوي
قرمزي جشمها
* تاكيكاردي
خشکی دهان
افت فشار خون
التي
عدم تعادل حركتي
صفحه 23:
سرخوشي
ia 51 220
بى تفاوقى
ا ان
احساس کنسد شدن گذر
ob;
آثار رواني
٠ اختلال در توجه وتمركز
۱۳ eens)
| Eaves
سس Koo)
۱۳
* حملات اضطرابي
ا De ele) do
هذیان
لا ۱۳
صفحه 24:
wt sha (0,5
صفحه 25:
اثرات قرص های اکس
ارت Pe
احساس آرامش وشادی
ere
* احساس صميميت با ديكران
اضطراب
افسردكي
بي خوابي
و
ot st جسمي:
a
خشكي دهان
افزايش فشار خون
تاكي کاردي
گشادی مردمك
افزايش انرزي
rere resol
صفحه 26:
صفحه 27:
۷۳
Soe)
سيور درتوجه و حافظه
بوخاش كوي ۱0 ۰ اختلال در عملكرد شخلي و
no 307000000
رفتار نامناسب جنسي
اتواني در انجام حرکات
ظريف و دقيق
صفحه 28:
عوارض مصرف طولاني مدت الكل
* بيماريهاي گوارشي و كبدي
8 و
۰ سرطان دستگاه گوارش
* فراموشي
و(
صفحه 29:
(۳۹ Dee LC rp
زا) ۱
صفحه 30:
واه رواني :
سرخوشي
٠ بيش فعالي
نم
Ce
۲ و “emanters:
© بدبيني »سا و
9 اضطراب a
از بر
صفحه 31:
اثرات جسمی: " درزنان: بزرگسسسي
۰ افزابسسش فشار خون» ee مرن
eter epeel ae Pa Fae اعدمگي» ریزشحو کلفتي
an renege oC he
۱ ates)
هباتبت » کانسر
٠ در مردان: آكنهء
سي
زودرس» زرد شدن
پوست و
"سس رل
صفحه 32:
( 50 مواد توهم زا
صفحه 33:
صفحه 34:
۱ Fewer nee MC Tee Burr Bod A oP) mie
غنيتر به نظر ميرسنده طرحها واضح ميشوند؛
موسيقي عميقتر و برتاثيرتر مي شود»
:" محاناك ۱۱۱ ات ی Wr Ran
ميکنند.
glow 0 > ulb als °*
ممكن است رنكها را بشنود يا صداها را ببيند.
woul wale Gulia ergi ee توهم
0000 slosbacl jl s alo .2lSI -
Peo ا Br gre YE
Porat Ate ane wee marett Cd! Sete Car unr ven Bey
ممکن است روي دهد.
صفحه 35:
عوامل خطر و محافطت
كنندهة در برابر مصرقف
مواد
صفحه 36:
صفحه 37:
رويكرد عوامل خط
صفحه 38:
5 Cowl bole عامل خطرء
CO) FES OS) CC ey Oe)
بروز يك بیماری؛ آسیب نا
اختلال در فرد افزايش ممق
يابد.
صفحه 39:
الى
است كه در صورت وحودء
احتمال بروز يك بيمارى و يا
آسيب كاهش مىيابد.
صفحه 40:
که دران والدین مصرف کننده مواد هستند یا
به بيمارى روانى مبتلايند.
- مهارتهای فرزند پروری ناکارآمد خصوصا
wil S095 ssl lo aS ws rg 50 و ۱۳۱
وخوی منفی دارند و یا مبتلا به اختلالات
سلوکی(رفتاری) هستند .
- فقدان دلبستگی متقابل میان فرزندان و
۳9۳
صفحه 41:
ناکامی و9 شكست : تحصيلى a ™
مهارتهای اجتماعی وسا زگارانه
unio =
prio YVLuoe L alol, s5l5» - 9
یا همسالانی که به رفتارهای
انحرافى كرايش دارند.
مواد درمحیط دانشگاه» بین همسالان
im eee De eee eS Go eee
صفحه 42:
Pere Moe lee ey LETS
-ارتباط مناسب و ييوند قوى با sodlgil>
oiled s,b9,) pbb yooally oS asy25 yolk
مشخصی برایرفتاره] 29979 دارد و والدين
درزندكى فرزندان سهيم مى باشند.
pan ا re ee
خانواده 3 دانشگاه 3 موسسات 3 سازمانهاى
صفحه 43:
* فردی
= خانوادگی
* بين فردى و همسالان
۱ محل زندگی
صفحه 44:
علم 2 ا
آن و مطابق با اين رویکرد عبارت
د
ا
صفحه 45:
| ات ea
۱
: مواد در دانشجوبان عبارتند از
- پذیرفته شدن در جمع دوستان (همرنگی با آنها).
- كنجكاوى و هيجان طلبى . ۳
Fe fe ا cde
۱ خوابكاه به
Pe TO Sek hb Nand ias
۱ ay
- جلت توجه کردن و نشانه بز رک شدن.
را
صفحه 46:
ea LS) de وا ی ی
TS Dy YO Soe 2 ae Te eee Se
ETS) Sem ST Pager Ul ae A a Mee )0
پ یآمدها ی آنها .
- فشار درسی و امتحانات .
- محل استقرار خوایگاه به لحاظ آلوده بودن محیط.
۰ ال i dae ek el
Pe Nes Sy) ee ead
1۱۳ ee age 1 ei
- اختلالات روانى همراه شامل افسردئى اساسى واختلالات
ee
صفحه 47:
اصول پیشگیری
or» علم پیشگیری جلوگیری يا متعادل
ساختن اختلالات عمده در انسانها است.پیامد
بايد , بيشار آن که بیماری بارز , شود انجام
شوند بنابراین پژوهشهای ييشكيرانه به طور
عمده بر مطالعه و بررسی پیش ایندهای
خلال ا سلاف يعى a
حداصلیت تن طاد رسب مت دیگره
عوامل خطر و افزايش يا تقويت عوامل
حفاظت کننده است
صفحه 48:
درعلم ييشكيرى سه دوره را مى توان
متمايز كرد
-١ بيشكيرى برخاسته از شهود
"- ييبشكيرى برخاسته از نظريه
'"'- بيشكيرى برخاسته از داده ها
صفحه 49:
9
1- تغییر باورهاي هنجاري در بین جوانان و ارایه
ت صحیح و واقعي در مورد میزان مصرف و
[et SOOT) eae er hee ere) 2
awyrd0 1orlgil> a srink 9 ragei oboul - 2 9
51-6 7
3 - ايجاد نكرش منفى نسبت به مواد و عوارض آن
۱
همسال و پیشنهاد مصرف مواد
5-آموزش مهارتهاي هدف كزيني كوتاه مدت و بلند
مدت به منظور جهت دهی به زندگی و تلاش برای
دستيابى به انها
صفحه 50:
ا ne رز By eS
تعارض ها و فشار روانى
ROM yee re eel ID PEN
جايكزين براى مثال ترغيب نوجوانان به توجه بيشتر
پر
اجتماعی
4- تقويت اعتماد به نفس
- مهارتهاى مقابله با فشار روانى
۰- آموزش مهارتهای اجتماعی به منظور برقراری
۱
صفحه 51:
* آيا مداخله هاى بيشكيرانه آن كونه تنظيم شده اند كه
need ا رم ۱
eee A eee SSE) كن
Rtg os ا ا ee en eT
پیروی می کند. طرحی که ارزیابی نیازهاء طراحی.
۱ اجراء اصلاح واطلاع نتايج ال
ROD ا ل e ee eCR TT
Cre ا در
وبکپارچه هستند بعنی آن گونه هستند که در طول
اجراى برنامه. در جهت يكديكر عمل كنند و بتوان از آنها
۱ ال ا ا e)
صفحه 52:
- عدم ارتباط مناسب مشولان دانشگاه و اساتید با دانشجویان
- تجمع خرده فرهنگهای دانشجویی
م ل ات
- ضعف مراكز مشاوره و عدم وجود مراكز مداخله در بحران
توجه به دلايل فوق بيائكر وجود عوامل خطر ويزه دانشجو
بان در دوره دانشجویی و دانشگاههاست که ممکن است
Pe هیچگاه به صورت عامل خطر برای دیگران
Od tee نشوند
صفحه 53:
Pe ee ey
(apy rT)
افت عملکرد تحصيلي -1
حضور نامنظم و غيبت كردنهاي مداوم -2
Te Ee oe دود
خلق غمكين و افسرده -4
بیش فعالي با صحبت کردن مداوم و سریع -5
تغييرات قابل توجه در ظاهر و بهداشت شخصي -6
خواب آلودگي مکرر در کلاس -7
صفحه 54:
علایم دانشجویان تحت استرس و
۳۹1
TC a bad ار
9 ریواصت در تصمیم
ero
10- اراب ۱۳۳۳
1- بي علاقگي به فعاليتهاي روزمره
ی
3- ترسهاي غير منطقي
4- مشكلات در توجه و تمركز و ...
صفحه 55:
نحوه کمک به دانشجوی تحت
استرس
1- با دانشجو صحبت كنيد. در محلي خصوص و آرام
۱
3- صادق باشید و از قضاوت کردن ببرهیزید.
Pree rece MeL Re wene repre re eT
محاسن و معایب هر روش را بررسي کند.
5- مستقیما از او پبرسید که چگونه مي توانید به بهترین نحو
۳
6- حدود اختيارات و مسئوليتهااي خود را بدانيد.(ارجاع)
صفحه 56:
نحوه ارجاع دانشجو به مرکز مشاوره
ات be ae epee ی
دانشجو صحبت
2- و ال
ele SS ee eee wee ee poet)
FAR, Te ae 3 ا ل
بكيرد با به آنجا مرآجعه كند.
4- مي توانيد همراه دانشجو به مركز مشاوره مراجعه كنيد.
( موفق قرين نوع ارجاع)
5- بيكيرى كنيد: aaa) ate aa يا
اس اقا