علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

اختلالات روانی ناشی از مصرف مواد مخدر

صفحه 1:
۱ ‏ام‎ Re ee oe Le Reon) eed ee) a Bale vores) - الگوی ناسا زگارانه مصرف مواد با ایجاد ناراحتی قابل ملاحظداى از نظر بالينى است كه ظرف ‎١١‏ ماه با ؟ مورد يا بيشتر از موارد زير نمايان مى شود: ‎al‏ 0 كه با مصرف مواد در يكى از حالات زير مشخص مى كردد: ‏الف) نیاز به افزایش قابل ملاحظه مقدار مصرف ماده براى رسیدن به آ ثار دلخواه ‏ب) کاهش قابل ملاحظه تأثبر ماده با استفاده مداوم از میزان ثابت ماده مورد نظر

صفحه 2:
‎Repeat a ere be tg‏ م۱۳ ا ل ا الكت ‏الف) ایجاد علائم محرومیت و ناراحتی‌های مشخص برای ‎mee a‏ ل ال ل لك ‏ب) نباز به استفاده از همان ماده (با ماده‌ای مشابه) برای د با پرهیز از بروز ناراحتی‌های ناشی از محرومیت از ات ‏۲ ماده غالباً بمقدار بیشتر با دوره‌ای طولانی‌تر از آنچه مورد نظو است مصرف شود ‎۱ ‎00 ee |

صفحه 3:
Sey TEE Pie cme Per ae erry) ‏مصرف كننده وابسته در شرايط‎ yey | ‏بهترى قرار دارد.به عبارتى ديكر او معتاد نيست .هر جند مصرف مواد در او‎ ‏مشكلاتى را در ابعاد مختلف به وجود آورده است ولى اين مشكلات و‎ ‏عوارض ناشى از مصرف مواد به اندازه وابستكى به مواد نيست‎ سوء مصرف ماذه ‎(Abuse)‏ الكوى ناساز كارانه مصرف ‎Brel)‏ و ا ل ا ‎DNS)‏ ‏عود كننده مى كردد. در ابن حالت ديكر دو وضعيت تحمل و محروميت وجود ندارد

صفحه 4:
براى تشخيص سوء مصرف بروز يك يا جند مورد از علائم زير در طول ۱۳ ماه ضروری است. 7 - مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدن فعاليتهاى ‎nee a‏ ل ل ا ‎ee‏ رن ‏الا ا ل ا ل 0 ل 1 ۱00 ‎۱ ae Se eM) oo Se Yee te Soi Pe ed er en ‏اد‎ ‏- تخلفات قانونی مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستکیری به علت مصرف مواد) ‏- مصرف مداوم مواد على رغم مشكلات اجتماعى يا بي نفردى كه ناشى از مصرف مواث مى باشد (مانند مشاجره و در كيرى با همسر)

صفحه 5:
براى تشخيص سوء مصرف بروز يك يا جند مورد از علائم زير در طول ۱۳ ماه ضروری است. 7 - مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدن فعاليتهاى ‎nee a‏ ل ل ا ‎ee‏ رن ‏الا ا ل ا ل 0 ل 1 ۱00 ‎۱ ae Se eM) oo Se Yee te Soi Pe ed er en ‏اد‎ ‏- تخلفات قانونی مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستکیری به علت مصرف مواد) ‏- مصرف مداوم مواد على رغم مشكلات اجتماعى يا بي نفردى كه ناشى از مصرف مواث مى باشد (مانند مشاجره و در كيرى با م

صفحه 6:
آشنابي با شايع ترين مواد

صفحه 7:

صفحه 8:
آیا نیکونین يك ماده اعتیا دآور است؟ سیگار هم تحمل (0۳۳0۳۲۲) ایجاد میکند. هم وابستگي ‎can aco)‏ ۱۳ دلايلى كه موجب ايجاد وابستكى نيكوتين است: در دسترس بودن سیگار جذب ريوي و در نتیجه ایجاد سریع اثر فاصله طولانی تا عواقب مضر جسمی

صفحه 9:
سيم * سندرم ترك * اختلال افسردگی ؟ اختلالات ‎Sux‏ مواد * اختلالات ديكر

صفحه 10:
رت 00 2.2 قطع مصرف يا كاهش دوز حداقل 4 علامت ذيل را در عرض 24 ساعت ايجاد ميكند: ‎nyene ees‏ بيخوابي» ا ل ا ل ان كاهش ضربان قلب, افزايش اشتها يا وزن ‎۱ ‏ا ل ل‎ en) ‏اجتماعي. شغلي يا حوزههاي ديكر ميكردد.‎ ‎een nD‏ ل ا ل

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
۳ rere i ‎Pe‏ آثار جسمي ‏۰ نشئه (سرخوشی؛برطرف 2 50 ‏شدن خستكي» گاهش فمو ‎ ..‏ سل ستفراع ‏اندوه .احساس شادابي) کاهش احساس درد " بي تفاوتي * احساس كرماءكر كرفتن - کج خاقي ۳۳9 پرخاشگري ‎Pee‏ ‏عالت * کاهش فشار خین * کندي ‏۰ اختلال قضاوت

صفحه 17:
وابستگي (اعتیاد) اختلالات روانیزشه 7 ا ‎de Pere toy‏ ‎fe ed Te Fl)‏ ‎od‏ ۱ مرك و مير نی ت‌ ‎as‏ ۷ و ‎ee nl ee‏ ‎Pai ۱۱۵‏ / ‎

صفحه 18:
* اسهال و دل پیچه الت مت * آبريزش بيني خميازه اضطراب بي قراري ۳

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
* آثار جسمي: ora ore ae ‏مي‌شود)‎ reer fy ‏كاوي‎ ‏قرمزي جشمها‎ * تاكيكاردي خشکی دهان افت فشار خون التي عدم تعادل حركتي

صفحه 23:
سرخوشي ‎ia 51‏ 220 بى تفاوقى ‏ا ان احساس کنسد شدن گذر ‎ob;‏ ‏آثار رواني ‎٠‏ اختلال در توجه وتمركز ‎۱۳ eens) | Eaves ‏سس‎ Koo) ‎۱۳ ‏* حملات اضطرابي ا ‎De ele) do‏ ‏هذیان ‏لا ۱۳

صفحه 24:
wt sha (0,5

صفحه 25:
اثرات قرص های اکس ارت ‎Pe‏ ‏احساس آرامش وشادی ‎ere‏ * احساس صميميت با ديكران اضطراب افسردكي بي خوابي و ‎ot st‏ جسمي: ‎a‏ ‏خشكي دهان افزايش فشار خون تاكي کاردي گشادی مردمك افزايش انرزي ‎rere resol‏

صفحه 26:

صفحه 27:
۷۳ Soe) ‏سيور درتوجه و حافظه‎ ‏بوخاش كوي ۱0 ۰ اختلال در عملكرد شخلي و‎ ‎no 307000000‏ رفتار نامناسب جنسي اتواني در انجام حرکات ‏ظريف و دقيق

صفحه 28:
عوارض مصرف طولاني مدت الكل * بيماريهاي گوارشي و كبدي 8 و ۰ سرطان دستگاه گوارش * فراموشي و(

صفحه 29:
(۳۹ Dee LC rp ‏زا)‎ ۱

صفحه 30:
واه رواني : سرخوشي ‎٠‏ بيش فعالي نم ‎Ce‏ ‏۲ و ‎“emanters:‏ ‏© بدبيني »سا و 9 اضطراب ‎a‏ از بر

صفحه 31:
اثرات جسمی: " درزنان: بزرگسسسي ۰ افزابسسش فشار خون» ‎ee‏ مرن ‎eter epeel ae Pa Fae‏ اعدمگي» ریزش‌حو کلفتي ‎an renege oC he‏ ‎۱ ates) ‏هباتبت » کانسر ‎٠‏ در مردان: آكنهء سي ‏زودرس» زرد شدن ‏پوست و ‏"سس رل

صفحه 32:
( 50 مواد توهم زا

صفحه 33:

صفحه 34:
۱ Fewer nee MC Tee Burr Bod A oP) mie غني‌تر به نظر مي‌رسنده طرح‌ها واضح مي‌شوند؛ موسيقي عميقتر و برتاثيرتر مي شود» :" محاناك ۱۱۱ ات ی ‎Wr Ran‏ مي‌کنند. ‎glow 0 > ulb als °*‏ ممكن است رنكها را بشنود يا صداها را ببيند. ‎woul wale Gulia ergi ee ‏توهم‎ ‎0000 slosbacl jl s alo .2lSI - ‎Peo ‏ا‎ Br gre YE ‎Porat Ate ane wee marett Cd! Sete Car unr ven Bey ‏ممکن است روي دهد.

صفحه 35:
عوامل خطر و محافطت كنندهة در برابر مصرقف مواد

صفحه 36:

صفحه 37:
رويكرد عوامل خط

صفحه 38:
5 Cowl bole ‏عامل خطرء‎ CO) FES OS) CC ey Oe) بروز يك بیماری؛ آسیب نا اختلال در فرد افزايش ممق يابد.

صفحه 39:
الى است كه در صورت وحودء احتمال بروز يك بيمارى و يا آسيب كاهش مىيابد.

صفحه 40:
که دران والدین مصرف کننده مواد هستند یا به بيمارى روانى مبتلايند. - مهارتهای فرزند پروری ناکارآمد خصوصا ‎wil S095 ssl lo aS ws rg 50‏ و ۱۳۱ وخوی منفی دارند و یا مبتلا به اختلالات سلوکی(رفتاری) هستند . - فقدان دلبستگی متقابل میان فرزندان و ۳9۳

صفحه 41:
ناکامی و9 شكست : تحصيلى ‎a‏ ™ مهارتهای اجتماعی وسا زگارانه ‎unio‏ = ‎prio YVLuoe L alol, s5l5» -‏ 9 یا همسالانی که به رفتارهای انحرافى كرايش دارند. ‏مواد درمحیط دانشگاه» بین همسالان ‎im eee De eee eS Go eee

صفحه 42:
Pere Moe lee ey LETS -ارتباط مناسب و ييوند قوى با ‎sodlgil>‏ oiled s,b9,) pbb yooally oS asy25 yolk ‏مشخصی برایرفتاره] 29979 دارد و والدين‎ ‏درزندكى فرزندان سهيم مى باشند.‎ pan ‏ا‎ re ee خانواده 3 دانشگاه 3 موسسات 3 سازمانهاى

صفحه 43:
* فردی = خانوادگی * بين فردى و همسالان ۱ محل زندگی

صفحه 44:
علم 2 ا آن و مطابق با اين رویکرد عبارت د ا

صفحه 45:
| ‏ات‎ ea ۱ : ‏مواد در دانشجوبان عبارتند از‎ - پذیرفته شدن در جمع دوستان (همرنگی با آنها). - كنجكاوى و هيجان طلبى . ۳ Fe fe ‏ا‎ cde ۱ ‏خوابكاه به‎ Pe TO Sek hb Nand ias ۱ ay - جلت توجه کردن و نشانه بز رک شدن. را

صفحه 46:
‎ea LS) de‏ وا ی ی ‎TS Dy YO Soe 2 ae Te eee Se‏ ‎ETS) Sem ST Pager Ul ae A a Mee‏ )0 پ یآمدها ی آنها . ‏- فشار درسی و امتحانات . ‏- محل استقرار خوایگاه به لحاظ آلوده بودن محیط. ‎۰ ‏ال‎ i dae ek el ‎Pe Nes Sy) ee ead ‎1۱۳ ee age 1 ei ‏- اختلالات روانى همراه شامل افسردئى اساسى واختلالات ‎ee

صفحه 47:
اصول پیشگیری ‎or»‏ علم پیشگیری جلوگیری يا متعادل ساختن اختلالات عمده در انسانها است.پیامد بايد , بيشار آن که بیماری بارز , شود انجام شوند بنابراین پژوهشهای ييشكيرانه به طور عمده بر مطالعه و بررسی پیش ایندهای خلال ا سلاف يعى ‎a‏ ‏حداصلیت تن طاد رسب مت دیگره عوامل خطر و افزايش يا تقويت عوامل حفاظت کننده است

صفحه 48:
درعلم ييشكيرى سه دوره را مى توان متمايز كرد ‎-١‏ بيشكيرى برخاسته از شهود "- ييبشكيرى برخاسته از نظريه '"'- بيشكيرى برخاسته از داده ها

صفحه 49:
9 1- تغییر باورهاي هنجاري در بین جوانان و ارایه ت صحیح و واقعي در مورد میزان مصرف و ‎[et SOOT) eae er hee ere)‏ 2 ‎awyrd0 1orlgil> a srink 9 ragei oboul - 2‏ 9 51-6 7 3 - ايجاد نكرش منفى نسبت به مواد و عوارض آن ۱ همسال و پیشنهاد مصرف مواد 5-آموزش مهارتهاي هدف كزيني كوتاه مدت و بلند مدت به منظور جهت دهی به زندگی و تلاش برای دستيابى به انها

صفحه 50:
ا ‎ne‏ رز ‎By eS‏ تعارض ها و فشار روانى ROM yee re eel ID PEN ‏جايكزين براى مثال ترغيب نوجوانان به توجه بيشتر‎ ‏پر‎ ‏اجتماعی‎ 4- تقويت اعتماد به نفس - مهارتهاى مقابله با فشار روانى ۰- آموزش مهارتهای اجتماعی به منظور برقراری ۱

صفحه 51:
* آيا مداخله هاى بيشكيرانه آن كونه تنظيم شده اند كه ‎need‏ ا رم ۱ ‎eee A eee SSE)‏ كن Rtg os ‏ا ا‎ ee en eT ‏پیروی می کند. طرحی که ارزیابی نیازهاء طراحی.‎ ۱ ‏اجراء اصلاح واطلاع نتايج ال‎ ROD ‏ا ل‎ e ee eCR TT Cre ‏ا در‎ ‏وبکپارچه هستند بعنی آن گونه هستند که در طول‎ ‏اجراى برنامه. در جهت يكديكر عمل كنند و بتوان از آنها‎ ۱ ‏ال ا ا‎ e)

صفحه 52:
- عدم ارتباط مناسب مشولان دانشگاه و اساتید با دانشجویان - تجمع خرده فرهنگهای دانشجویی م ل ات - ضعف مراكز مشاوره و عدم وجود مراكز مداخله در بحران توجه به دلايل فوق بيائكر وجود عوامل خطر ويزه دانشجو بان در دوره دانشجویی و دانشگاههاست که ممکن است ‎Pe‏ هیچگاه به صورت عامل خطر برای دیگران ‎Od tee‏ نشوند

صفحه 53:
Pe ee ey (apy rT) ‏افت عملکرد تحصيلي‎ -1 ‏حضور نامنظم و غيبت كردنهاي مداوم‎ -2 Te Ee oe ‏دود‎ ‏خلق غمكين و افسرده‎ -4 ‏بیش فعالي با صحبت کردن مداوم و سریع‎ -5 ‏تغييرات قابل توجه در ظاهر و بهداشت شخصي‎ -6 ‏خواب آلودگي مکرر در کلاس‎ -7

صفحه 54:
علایم دانشجویان تحت استرس و ۳۹1 ‎TC a bad‏ ار 9 ریواصت در تصمیم ‎ero‏ ‏10- اراب ۱۳۳۳ 1- بي علاقگي به فعاليتهاي روزمره ی 3- ترسهاي غير منطقي 4- مشكلات در توجه و تمركز و ...

صفحه 55:
نحوه کمک به دانشجوی تحت استرس 1- با دانشجو صحبت كنيد. در محلي خصوص و آرام ۱ 3- صادق باشید و از قضاوت کردن ببرهیزید. ‎Pree rece MeL Re wene repre re eT‏ محاسن و معایب هر روش را بررسي کند. 5- مستقیما از او پبرسید که چگونه مي توانید به بهترین نحو ۳ 6- حدود اختيارات و مسئوليتهااي خود را بدانيد.(ارجاع)

صفحه 56:
نحوه ارجاع دانشجو به مرکز مشاوره ات ‎be ae epee‏ ی دانشجو صحبت 2- و ال ‎ele SS ee eee wee ee poet)‏ ‎FAR, Te ae 3‏ ا ل بكيرد با به آنجا مرآجعه كند. ‏4- مي توانيد همراه دانشجو به مركز مشاوره مراجعه كنيد. ( موفق قرين نوع ارجاع) ‏5- بيكيرى كنيد: ‎aaa) ate aa‏ يا اس اقا

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان