پزشکی و سلامت بیماری‌ها

اختلال های جسمانی شکل

darse_asib_shenasiye_1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اختلال های جسمانی شکل”

اختلال های جسمانی شکل

اسلاید 1: درس آسیب شناسی 1 دکتر سید کاظم ملکوتی

اسلاید 2: اختلال های جسمانی شکل مارتین شارکو(1893-1825) عصب شناس مشهور فرانسوی بیماران زنی را که نشانه های مانند حملات تشنجی و فلج عضلانی داشتند، ولی نتوانسته بود مبنای عضوی آشکاری برای آنها بیابد، تبدیلهای هیستریک نامید (Hysterical Conversions).این نظریه مبنای نظریه های اختلال های اضطرابی را تشکیل داد که پیرژانه، ژوزف برویر و زیگموند فروید ساختند.

اسلاید 3: اختلال جسمانی شکل چیست کارکرد جسمانی از بین می رود یا تغییر می کند.نشانه ها را نمیتوان با شرایط جسمانی یا عصب شناختی معلوم، تبیین کرد.شواهدی وجود دارد که عوامل روان شناختی با نشانه در ارتباط هستند.بیمار اغلب نسبت به صدمه جسمانی بی تفاوت است.نشانه ها تحت کنترل ارادی نیستند.

اسلاید 4: انواع اختلال جسمانی شکلتبدیلطی آن یک کاردکرد جسمانی صدمه می بیند یا تغییر میکند.اختلال جسمانی کردنطی آن سابقه پیچیده ای در مورد شکایتهای جسمانی مکرر در اندامهای متعدد وجود دارد.اختلال دردشروع و ادامه درد ربطی به علت جسمانی ندارد. امروزه اختلال درد رایجترین اختلال جسمانی شکل است.

اسلاید 5: هیستری (Hysterica) از واژه یونانی رحم مشتق شده است که دلالت داشته به محدود بودن این اختلال به زنان.اکثر مبتلایان به این بیماری زنان هستند، ولی در مردان نیز یافت می شود.

اسلاید 6: اختلال جسمانی کردن، نشانگان بریکه Berquet syndrome شکایت ها قبل از 30 سالگی شروع شده است.شکایت از اندام های مختلف بدن استعلت جسمانی آشکاری وجود ندارد.مثل: سابقه درد در مناطق مختلف سر، معده درد، درد مفاصل دستها و پاها،مقعد، قفسه سینه، یا درد هنگام آمیزش جنسی، قاعدگی نامنظم، افسردگی، جراحی غیر ضروری، اعتیاد، اقدام به خودکشی

اسلاید 7: تفاوت اختلال جسمانی کردن و تبدیلی در اختلال جسمانی فرد از مشکلات متعددی رنج می برد. در حالیکه بیمار تبدیلی تنها از یک بیماری رنج می برد.

اسلاید 8: انواع اختلال جسمانیپر بسامد (high frequency)دردهای مکرر معده و کمر، همراه با مشکلات روان پزشکی ده برابر افراد بهنجار سوء مصرف الکل گرایش دارند.تعداد زیادی مرخصی استعلاجی دارندچند شکلی (diversiform)مشکلات کمر درد کمتری دارندشکایت آنها باقی بدن را دربر میگیرد.مستعد سوء مصرف مواد هستند

اسلاید 9: اختلال درد psycholgiaنوعی اختلال جسمانی شکل استدرد در یک یا چند قسمت بدن موجب ناراحتی زیادی می شود.عوامل روانشناختی، شروع و شدت و ادامه و یا وخیمتر شدن آن را توجیه می کنندمیتواند رایجترین اختلال جسمانی شکل باشدبیمار اضطراب ناشی از عوارض بیماری را ندارد

اسلاید 10: ابتدا باید اختلال جسمانی شکل را از چهار اختلال دیگر جدا کنیمتمارضنشانه تمارض تحت کنترل شخص قرار داردتظاهر به داشتن اختلال میکند و ممکن است آن را برای منفعت خود استفاده کند. در صورتیکه در اختلال جسمانی شکل فرد تظاهر به داشتن اختلال نمیکند ولی ممکن است از آن سود ببرد. مثال در کوری هیستریک فرد با جسمی برخورد نمی کند ولی در کوری ناشی از تمارض فرد ممکن است با اشیاء برخورد کند.می تواند فلج خود را قطع و دوباره آغاز کند(ترغیب او به این کار مشکل است)هدف آشکاری را دنبال می کند (کسب هدف منافع ثانویه)اختلال روان تنیقادر به کنترل فلج خود نیستوجود مبنای جسمانی در بعضی موارد مثل زخم ها و مشکلات گوارشی در بعضی موارد هم هیچ مشکل جسمی مشاهده نمی شود مثل بی حسی دست (glove anasthesia)لزوما به دنبال هدف مشخصی نیستاختلال ساختگی یا نشانگان مونچهاوزنبستری و عمل های متعددتولید علایم به صورت ارادی ، ناشی از آشفتگی فیزیولوژیکی(علایم ناشی از اضطراب نیست) مثل: مصرف داروی ضد انعقاد و بیعد دنبال درمان خونریزی می رود.نشانه ها توسط فرد ایجاد میشود و هدف کسب توجه پزشک است.نفع ثانویهبدست آوردن منافع از محیط شخص در نتیجه داشتن نشانه های نابهنجار استبیماری جسمانی تشخیص داده نشدهبیماری تحت کنترل ارادی نیست و هدف آشکاری نداردممکن است بیماری توسط اشتباه پزشک به عنوان بیماری ناشی از ذهن تشخیص داده شودگاهی اوقات با علل روانشناختی مربوط میشود.

اسلاید 11: آسیب پذیری در برابر اختلال جسمانی شکلاختلال تبدیلی رایج نیستند. (کمتر از 5 درصد)اختلالات تبدیلی مدت مدیدی هیستری انگاشته می شدند20 تا 40 درصد در مردان واقع میشوددر اختلال جسمانی کردن، بیمار قبل از 35 سالگی سابقه پزشکی پیچیده ای دارد. و هیچ تبیین پزشکی برای آن وجود ندارد و به ندرت در مردان دیده میشود. شواهد مشخصی برای تداوم اختلال جسمانی شکل در خانواده وجود ندارد. در حالیکه در اختلال جسمانی کردن احتمالا در خانواده ها تداوم می یابد. دختران و زنان مبتلا به این اختلال ده برابر بیشتر است.

اسلاید 12: دوره اختلال جسمانی شکلاختلالات تبدیلی، به صورت ناگهانی وارد میشوند و بتدریج کاهش می یابند، و در 50% موارد به صورت خود به خود نابود می شوند.در اختلالات جسمانی کردن 70% موارد زنان مبتلا به آن احتمالا پس از گذشت پانزده سال هنوز ه به آن مبتلا هستند.و نزدیک به یک سوم آنها به همین خاطر روان پریش تشخیص داده میشوند.

اسلاید 13: هم آیند اختلال جسمانی شکلاختلالات جسمانی شکل: تشخیص هم آیندی در این مورد اختلاف نظر وجود دارداختلالات جسمانی کردن، تبدیلی، درد: افسردگی ،اضطراب در سابقه این بیماران هم آیند است، ولی با میزان کمتر همچنین نشانگان اختلال خستگی مزمن(CFS ) نیز با اختلال جسمانی کردن هم آیند است.( معمولا تصور می شود که این مشکل ناشی از ویروس« اپشتاین-بار» می باشد. )

اسلاید 14: سبب شناسی اختلال جسمانی شکل

اسلاید 15: دیدگاه های روانکاوی1894 فروید » محور تفکر روانکاوی است. فروید معتقد بود که نشانه جسمانی، دفاعی است که اضطراب تولید شده توسط تعارض ناهشیار نامعقول را جذب و آن را خنثی می کند.انرژی روانی به ضایعه جسمانی تبدیل می شود و این ضایعه جسمانی بیانگر تعارض بنیادی است.

اسلاید 16: دیدگاه های ارتباطیتاکید بر کارکرد ارتباطی دارد.غیر از اضطراب، هیجانهای منفی دیگری نیز وجود دارد. غم، خشم، گناه، خوف، و شرم، همگی عناصر تجربه انسان هستند.بسیاری از مبتلایان به بیماری فوبیک و وسواس فکری و عملی ممکن است این هیجانهای منفی را تجربه کنند. بیماران مبتلا به به اختلالات تبدیلی در مقابل این هیجانها بخصوص در مقابل افسردگی و خشم از خود دفاع می کنند.واکنشهای تبدیلی فریادی برای کمک هستند.

اسلاید 17: دیدگاه انسداد دریافت ادراکیتمرکز این دیدگاه بر این است که چگونگی ادراک می تواند در برابر تجربه ی هشیار مسدود شود.این دیدگاه بخصوص در اختلال کوری هیستریک نشان داده میشود.درون داد دیداری می تواند در دستگاه حسی ثبت شود و مستقیما رفتار را تحت تاثیر قرار دهد. (از ورود به آگاهی هشیار منع شده است) انسداد دریافت ادراکی در برابر آگاهی، فرایند تبدیلی را تشکیل می دهد.

اسلاید 18: درمان اختلال جسمانی شکلمواجه با مواجه با با علت بیماری او را وادار می کنند که با نشانه های بیماری روبرو شوند.تلقینتلقین ساده، به بیمار گفته شود که بیماری به تدریج بهبود می یابد.بینشپی بردن به تعارض بنیادی تولید کننده صدمه جسمانی، درمان روانکاوی عالی برای اختلال های تبدیلی است.درمان دارویی آمی تریپتیلینو سایر داروهای ضد افسردگی

اسلاید 19: اختلال تجزیه ای dissociative disordersیادزدودگیقسمت قابل ملاحظه از زندگی فرد فراموش میشود.گریز مرضی: گریز از اضطراب شدید با از یاد بردن قسمتی از حافظهدگرسان بینی خودشخص احساس جدایی از خویشتن میکند.سردرگمی هویتدنیا، نه خود، غیر واقعی به نظر میرسد.تغییر هویتمهارت شگفت انگیزی نظیر صحبت کردن به زبانی جدید، آشکار می شود.اختلالهای تجزیه ایبخشی از حافظه از آگاهی هشیار منشعب و از آن جدا میشود.

اسلاید 20: انواع یادزدودگی تجزیه اییادزدودگی کلی یا فراگیرمی تواند کلی یا اختصاصی باشد. و آسیب گسترده است. یادزدودگی پس گستررویدادهای بلافاصله قبل از آسیب فراموش می شوند.یادزدودگی پس از سانحهیادزدودگی پیش گستررویدادهای بعد از آسیب آموخته نمی شوند.یادزدودگی گزینشی یا مطلق

اسلاید 21: شخصیت چندگانه multiple personality disorder (MPD)وجود دو یا چند شخصیت در یک فرد واحد،هر شخصیت از انسجام کامل برخوردار است.در مطالعه پیرامون این اختلال باید مراقب داستهای ساختگی و درستی یا نادرستی گزارش ها بود. گزارش های پیرامون این اختلال تاثیری در درمان آن ندارند.

اسلاید 22: سبب شناسی شخصیت چندگانهیک اختلال افرادی را دربر میگیرد که شدیدا مستعد خود هیپنوتیزم هستند.گاهی در 4 تا 6 سالگی آسیب جدی را تحمل کرده اند.با وجود آوردن شخصیتی دیگر با آسیب وارده در کودکی کنار می آیند.مبتلایان به این اختلال هیپنوتیزم پذیر، تلقین پذیرند و از درمانگر اطاعت می کنند.

اسلاید 23: روان درمانی شخصیت چندگانهدرمان روان پویشیاولین گام آگاه ساختن بیمار از مشکل اوست. اگرچه ممکن است سالها در این حالت عجیب زندگی کرده بادشدرمان شناختی به صورت یکپارچگی راهبردی ((Tactical integrationدرمانگر افکار خودکار بیمار را جمع و جور میکند و مبارزه با افکار نامعقول را به بیمار یاد میدهد.

اسلاید 24: روان رنجوریهافوبی، اختلال استرس پس از سانحه، وحشتزدگی، اضطراب فراگیر، وسواس، اختلال های جسمانی شکل، یادزدودگی تجزیه ای، شخصیت چندگانه، درگذشته، این اختلال ها بیشر به صورت یک کل منسجم در نظر گرفته می شدند. و همه آنها روانرنجوریها در نظر می گرفتند.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید