علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم، زیر نظر مهدی علیزاده فصل ۱۵-۱۱

alizadeh_akhlaghe_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم، زیر نظر مهدی علیزاده فصل ۱۵-۱۱”

اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم، زیر نظر مهدی علیزاده فصل ۱۵-۱۱

اسلاید 1: اخلاق اسلامی مبانی و مفاهیم

اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 3: منبعاخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیمجمعی از نویسندگانزیر نظر مهدی علیزادهنشر معارفچاپ 12قم1395

اسلاید 4: تصویر کتاب

اسلاید 5: فصل یازدهمبهبود رابطه با خدا (اخلاق بندگی حداقلی)

اسلاید 6: یقظه یا بیداری روحییقظه به معنای بیدار گشتن از خواب غفلت و هوشیار شدن از مستی طبیعت است که عارفان آن را منزل اول و سرآغاز سلوک معنوی معرفی کرده اند.

اسلاید 7: پیش نیاز سلوک این است که انسان دریابد هنوز فقیر و نیازمند به خداست و باید برای کامل شدن بدو بپیوندد. نخستین اثر آن، توجهی ویژه به نعمت های ظاهری و باطنی خداست. شناخت حقیقت گناه و توجه به خطر بزرگ آن، اثر دیگر هوشیاری است.

اسلاید 8: راهکار بیداریحضور مستمر در مجالس ذکر و موعظه، خلوت با خویش و توجه به خدا و یاد مرگ و قیامت، زیارت اهل قبور و... باعث می شود قوای انسانی در معرض هوشیاری قرار گیرد.

اسلاید 9: خوف و رجاخوف به معنای نگرانی و هراسی است که به احتمال بروز امری ناخوشایند در آینده، پدید می آید. خوف با ترس که رذیله اخلاقی و نشانه ضعف نفس است، تفاوتی اساسی دارد؛ چرا که ترس خودداری نفس از اقدامی است که عقل و شرع آن را نیکو می شمارد.

اسلاید 10: اگر فردی سست ایمان به جای عمل صالح، تنها امیدوار به رحمت خدا باشد، به حماقت و غرور دچار آمده که خود از عوامل هلاکت است.

اسلاید 11: نتایجخوف و رجا موجب نشاط و تلاش در جهت انجام وظایف بندگی است. خوف حقیقی بنده را از ارتکاب گناه باز می دارد. اثر دیگر خوف، رویاندن فضایل و سوزاندن رذایل در عمق جان است.

اسلاید 12: راهکاربرای پیدایی و فزونی خوف در دل بندگان تامل در اموری لازم است مانند سختی های جان دادن، عذاب و تنهایی و وحشت قبر و... خوف و رجا در اصل وجود لازم و ملزوم یکدیگرند و تعادل در آنها در اخلاق بسیار مهم است.

اسلاید 13: شکرشکر را در نظر آوردن نعمت و آشکار کردن آن معنا کرده اند.خدا خود را شکور، یعنی قدرشناس عمل بندگان و جبران کننده آن معرفی کرده است. این صفت خدا لازمه ربوبیت اوست

اسلاید 14: راهکارآدمی برای تحقق شکرگزاری می باید: 1-همه نعمت ها را از آن خدا ببیند.2-از ولی نعمت خود و نعمت های او شادمان باشد. 3-برای رضایت و طاعت او گام بردارد 4-نعمت ها را در جهت طاعت و دوری از معصیت به کار گیرد.

اسلاید 15: آثار شکرفزونی نعمت یکی از آثار شکر است. محبت الهی گوهر دیگری است که شامل حال شکرگزاران می گردد. مطالعه و تفکر پیوسته در مخلوقات و نعمت های الهی و تامل در پیچیدگی آنها و اینکه همه این امور را خدا برای هدایت بندگان آفریده، سبب می گردد که آدمی شکرگزاری کند. تصور از دست دادن نعمت، عظمت و اهمیت آن بیشتر آشکار می نماید.

اسلاید 16: فصل دوازدهم رابطه مطلوب با خدا (اخلاق بندگی حداکثری)

اسلاید 17: توکلتوکل در لغت به معنای وکیل گرفتن و واگذاردن کار است. به کسی که انجام برخی از کارهای خود را به دیگری وامی گذارد، موکل و به کسی که انجام کار به او واگذار شده، وکیل می گویند. انسان متوکل امور خود را به خدا وامی نهد و او را وکیل خود می گیرد. صرف توکل بر خدا بدون استفاده از عوامل مادی نتیجه ای در برندارد.

اسلاید 18: با تاسیس نظام علی و معلولی و سببیت بخشیدن به اسباب، ضمانت استجابت دعا بدون تمسک به اسباب و علل را از خود برداشته است. اعتماد به اسباب ناقض توکل است، انکار آن نافی توکل و انکار اراده ای است که بدانها اثر بخشیده است.

اسلاید 19: انسان متوکل در پس پرده اسباب و علل، حقیقتی می بیند که انسان غیرمتوکل از دیدین آن محروم است. نفس این معرفت، کمال انسان است. درجه امید به موفقیت در انسان متوکل بیشتر است که این خود موجب اراده ای مصمم تر و انگیزه ای قوی تر می گردد.

اسلاید 20: رفتار متوکلانه دو رکن دارد:1- تمسک به اسباب و علل مادی.2-درک تاثیر خدا و بی تاثیر بودن اسباب.

اسلاید 21: پیامدها و نتایج توکل1-امید 2-نیرومندی و شکست ناپذیری 3-نیرو مندی و پایداری در برابر مشکلات 4-قدرت بر تصمیم گیری 5-جلب محبت خدا 6- ترک گناه و عدم تسلط شیطان

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید