صفحه 1:
صفحه 2:
ركشلاب کروا سح من عارفرو ایکون
sires هریغ یی 9
OGM aes
lope A Arta dk emacs ae ee
ابوهمٍن SC نيوكتب
1-2 عم 2 رس خ « hae
شقن ما ی ولا ie a
WIE KBAR وی
SPATS “ate 26 a
الدنیاومن یک yas ign S Leen i NSB Ege حيو
سوره نور آيه ۲ ۳۳ =
0
5
صفحه 3:
Barr Stu Ss Cai َو
7
ومنءاییّهءآن Gos ةا ير
2 و صور
PEs ومن ءاینیه-آن خلق O= Lag 5S
سل سمه ب سد ,اس سر ا سر عدد ءرد ء ير ذا hs Oe
oh EAI
Wer oe
OSX eS 35
@
سورطاروطاليط00001]
صفحه 4:
۱- شناخت دیدگاه اسلام درباره ی غریزه جنسی
ا شدن با معیار های صحیح ازدواج
۳- آشنا شدن با فضائل اخلاقی مربوط به غریزه جنسی مثل :
عفت .غیرت .حجاب .رعایت نگاه و..
صفحه 5:
اهداف مهارتی
| - توانایی نقد دید گاه های افراطی یا تفریطی در امر غریزه جنسی را
پیدا کنیم.
۲- سنت های غلط و دست و پاگیر ازداج در جامعه را شناسایی و نقد
اهداف رفتاری
۱-با توجه به راه کار های اسلامی . غریزه خود را کنترل نموده و طبق
عقل و شرع عمل كنيد.
۲- در امر ازدواج سختكيرى هاى بى مورد را كنار كذاشته و اقدام كنيم.
۳- فضائل اخلاقی عفت .غیرت .حجاب و.... را رعایت کنیم.
۴-با سنت های غلط در امر ازدواج.عملا مقابله کنیم.
صفحه 6:
سوالات اين فصل :
-١ كسانى كه فعلا امكان ازدواج براى آن ها نيست .جه بايد بكنند؟
طبق دستور قرآن بايد عفاف و پاکدامنی پيشه کنند و با توکل به خدا و عبادت
خالصانه از او طلب کمک کنند تا خدا از فضل خودش مشکل آنان را حل فرماید.
«روزه داري که يك عبادت خالص است کمّك بزر کي در میار کردن غریزه جنسي است.»
۲- غریزه جنسی چیست؟وچگونه باید پاسخ داده شود؟
در ناد انسان یک سری جاذبه ها و طلب هایی وجّود دارد که اصولا به ۲ دسته
تقسیم می شوند:
الف) گرایش ها و طلب های عالی و معنوی که از روخ انسان سرچشمه می
گیرند.مثل:خداطلبی .علم طلبی . گرایش به خوبی ها و ۰..
این نوع گرایشات را فطریات نیز می نامندی.
صفحه 7:
7
ب) گرایش های دانی و مادی که آ نها را غرایز می نامند و از جسم انسان
منشامی گیرند.مثل:غذاطلبی .آب طلبی بثروت طلبی و غریزه جنسی هم
یکی از همين كرايشهاى جسمانى است. ,
خداوند : همين غريزه جنسى را يكى از نعمت هاى بزرك در خلقت
معرفى مى فرمايند كه صاحبان انديشه عظمت آن را می فهمند.
غريزه جنسى از ابتداء جوانى شروع به رشد مى كند و در بلوغ تكليفى هم
يكى از علائم بلوغ در خانم ها و آقايان به شمار مى رود.در اوج اين
كرايش آقايا علاقه خاصى نسبت به خانمها و بالعكس خانمها علاقمند به
آقايان مى شوند. ,
ياسخ صحيح به اين درخواست ازدواج و تشكيل خانواده است که موجب
آرامش و توليد نسل انسانى است. بر همين اساس قرآن تاكيد بر امر
ازدواج دارد وبه بزركتر ها سفارش مى فرمايد كه كمك كنند و وسيله
ازدواج جوانان را فراهم نمايند.
صفحه 8:
۳- آیا اخلاق جنسی نسبیت پذیر است؟
خیر . زیرا مربوط به غریزه جنسی است و این غریزه در همه انسان ها .
در همه زمان ها و مکان ها وجود دارد.پس همانطور که غریزه نسبی
نیست بلکه مطلق انسان ها آن را دارند ,پس اخلاق آن هم مطلق است.
۴- دیدگاه های مختلف درعلاقه و گرایش جنسی را بیان کنید؟
به طور کلی می توان دیدگاه های مختلف در این باره را به ۳ دسته تقسیم"کرد:
١)تفريطى و حبس غريزه
۲)افراطی و آزادی غریزه
۳)اعتدال و استفاده صحیح از غریزه
در اینجا به بررسی هر سه دیدگاه و نقد ادله آن ها می پردازیم تا دیدگاه صحیح
پیدا شود.
صفحه 9:
۵-دیدگاه تفریطی در غریزه جنسی چیست وطرفداران آن کیانند؟
در طول تاریخ بوده و هستند افراد و گروه هایی که علاقه جنسی را غریزه ای
پلید و زشت و شیطانی می دانند و معتقدند عامل اصلی تباهی فرد و جامعه
است.
به عنوان نمونه :
* برهمنان آيين بودا ء معتقدند کسی می تواند به مقامات بالای معنوی
دست يابد كه همه تعلقات مربوط به غريزه جنسى را كنار بكذارد .آنان مى
كويند حتى علاقه به فرزند نيز با معنويت بيكانه است .
* در میان مکاتب اخلاقی یونان باستان , کلبیّان ,پر اين باورند که
حکومت.ثروث .ازدواج و تمام لذات حسی در تضاد با معنویت و کمالند .
* رهبران مسیحی نیز ازدواج و پاسخگویی به غرایز جنسی را بد می دانند و
برای کشیشان و ارباب کلیسا ازدواج را حرام کرده اند .
صفحه 10:
برخى از صوفیان در اسلام . نیز توصیه می کنند که انسان باید برای
رسدن به کمال ومعنویت نیاز های چنسی خود را نادیده بگیرد.
اینان به اشتباهءچهاد با نفس را نفس کشی و رهانیت گرفته اند.
* درزمان پیامبر اسلام و امیرالمومنین نیز افرادی اقدام به این معنا
کردند که به شدت موزد نهی قرار گرفته اند.
۶- به تعبیر مرحوم امام خمینی«ره,جهاد با نفس چگونه است؟
آمام خمینی coy» «جهاد با نفس عبارت است از غلبه کردن انسان بر قوای
ظاهره خود وآنهارا در تحت فرمان/خالق قرارزداان ومملکت را از لوث وجو
قوای شیطان و جنود OT خالی نمودن؛
۷- در نقد دیدگاه تفریطی در غریزه جنسی چه دلیلی وجو دارد؟ "
این دیدگاه :
الف)خلاف فطرت و خلقت انسان.
ب)خلاف عقل و منطق.
ج)خلاف سیره ی عملی عقلای جهان.
د)خلاف دستورا ت مترقی اسلام است.
) موجب تعطیل شدن و از بین رفتن نسنلاتتتان است
صفحه 11:
۸- دیدگاه افراطی در نظریه ی «فروید»در غریزه جنسی چیست؟
نظریه ی افراطی فروید در مقابل نظریه تفریطی قبل قرار دارد . او می
گوید :همه مشکلات روحی و روانی و حتی مشکلات اجتماعی بشر زاییده
کنترل و محدود نمودن غریزه جنسی است و چنانچه آنرا از طفولیت
آنسان آزاد بگذارند مثل حیوانات که غریزه در آن ها حل شده است برای
انسان نیز هیچ مشکلی باقی نخواهد ماند.
فروید می گوید:ريشه همه فعالیت های مثبت و منفی بشر غریزه جنسی
است و دین هم زاییده ی سرکوبی همین غریزه است چون این غریزه در
بشر از همه غرایز شدید تر است.
«اين دو نظریه بر ضد یکدیگر و هر یکی ناقض دیگری و هر د وغلط می
باشند.»
صفحه 12:
-٩ ادله ی طرفداران نظریه ی (فروید) چیست؟
دلیل اول
می گویند فروید گفته است . ريشه همه بیماری های روحی و اجتماعی بشر در سر کوب
و محدود کردن غریزه جنسی است و چون او کارشناس است ؛ حرفش قابل قبول است.
جواب : \
اين دليل مردود است زیرا ادعایی بیش نیست در حالی که کارشناسان مخاف او بیشتر
اند و عملا هم جوامعی که آزادی بیشتری برای غریزه جنسی قائل شده اند مشکلاتشان
بیشتر شیدهرانه کمتلی
دلیل دوم =
می گویند انسان بر هر چیزی که ممنوع شود حریص تر می شود.
در جواب این دلیل می گوییم این اصل اگر دز مواردی هم صحیح باشد اما کلی نیست و
اگر به طور کلی بخواهیم این اصل را در همه جا حاکم کنیم پس باید مقررات ممنوعه
مثل راهنمایی و رانندگی هم برداشته شود زيرا ممنوعيت حرص آور خواهد بود نه
کنترل کننده.از طرفی در جوامعی که آزاد گذاشته شده حرص و طمع در غریزه جنسی
تمام نشده بلکه تنوع طلبی و جنگ و دعوا در مسائل غریزه جنسی بیشتر شده است.
صفحه 13:
۰- فرق انسان با حیونان در غریژه جنسی چگونه است؟
مرحوم استاد مطهری می فرماین3:عرژیزه جنسی در حیوان محدود و فص
ca ها در اتسان خززه جنسیریگوح طلی آن مودو؟ جد و مرزی
تلجس دررالسان بقل قیفره ی غدا طلبی و آنللبی نیستابیی ۳۳|
غریزه قدرت طلبی و ثروت طلبی است که هر چه پیشتر پیدا شود عطش
انسان نیز بیشتر می شود.
مرحوم امام خمینی«ره» نیز در تایید همین معنا می فرمایند :
«قوه ی شهویه در انسان طوری است که اگر زن های یک شهر .به فرض
محال,به دست او بیاید باز متوجه زن های شهر دیگر است و ...»»
صفحه 14:
۱-مطلق گرایی جنسی چیست؟
دلبل سوم
مطلق گرایی دلیل سوم طرفداران نظریه فروید است که می گویند:
خالق انسان غرایز و از جمله غریزه ی جنسی را در انسان آفریده است که از
آن بهره برداری کنند.پس محدود کردن و سر کوب کردن آن BUS قانون
خلقت است در جواب این استدلال گفته می شود اگر همه درخواست ها و
امیال انسان که خدا آفریده مطلقا آزاد باشند باید همه قوانین و مقررات به
هم بريزد زيرا اميال افزاد در موارد زيادى يا هم اقض بيدا مى كنند.
اكر مقررات نياشد هرج و مرج بوجود مى آيد از طرفى خداوندى كه اين
اميال را آفريده است براى تعديل آن نيز قوانين مخصوصى را تشريع كرده
است.
يس بايد طبق قانون خدا از آن استفاده شود.
. تمد
صفحه 15:
نظریه سوم دید گاه اسلام
۲- دیدگاه اسلام در غریزه جنسی چیست؟
غریزه خنسی ازدید گاه اشلام یکی از بزرگترین نعمت های الهی است که تداوم
زندگی و بقای نوع انسانی را تضمین می کند و با معنویت و کمالات انسانی هیچ
منافاتی ندارد.
از نظر اسلام نه رهبانیت و سر کوبی غریزه جنسی درست است,نه غریزه ورزی و
شهوت رانی.
ما روایات زیادی در"رد هر دو مورد داریم به عنوان نمونه : امام باقر (ع)"به خانمنی
که تصمیم گرفته بود مجرد بماند.فرمود: «اگر تجرد فضیلت بود فاطمه زهرا (س)
که سرور زنان عالم است .سزاوار تر به این کار بود.»
وامیر المومنین (ع)می فرمایند: «اذا ابصرت عین الشهوه عمی القلب عن العاقبه»
هنگامی که چشم مظاهر شهوت را ببیند.عقل از مشاهده عاقبت کار باز می ماند.
بنابراین از دیدگاه اسلام « تنها راه حل پاسخگویی به غریزه جنسی ازدواج وتشکیل
خانواده است که موجب آرامش روحیعروانی و بقاء نوع انسانی می شود.
صفحه 16:
۳- عوامل شهوت رانی و شهوت پرستی چیست؟
الف)ضعف در اعتقادات و ایمان و رعایت نکردن دستورات دینی
ب)ضعف در خودشناسی و قدر ناشناختن شخصیت انسانی خود
ج)ضعف در شناخت حقایق امور و پیامد های ناگوار دنیوی واخروی شهوت رانی
قرآن کریم در مورذ پیامد اعمال انسان ها می فرماید:
Zr ee SES ع 22-
جد BSA pt J اموت
SEG بتهاوبیته مرو و
ess a SIG estos
وم همم جوم و وم si
له نفسته:والله رء وف با BU :©
@
== آل عمران آیه ۳۰
صفحه 17:
CAI یوم
2000010
be S55 230) 353 مِتْعكَال ةرو ضَرَا يرك(
زلزال آیه ۶ تا ۸
صفحه 18:
۴- اهمیت ازدواج در اسلام را بیان کنید؟
از نظر اسلام تنها راه ادفاع غریزه جنسی ازدواج است که بصورت دائم و موقت
تشریع شده.
اژدواج در اسلام به غنوان یک امر مقدس وعبادت کم نظیر و در برخی موارد به
عنوان یک واجب شرعی به حساب آمده است.از بين روايات فراوان به دو
روایت اکتفا می کنیم.
پیامبر اکرم(ص)می فرمایند: «ما یبنا فی الاسلام بنا احب الی الّه عزوجل و اعز
من التزويج»
در اسلام هيج بنايى نزد خداوند محبوبتر و عزيزتر از ازدواج نيست.
امام صادق(ع)مى فرمايند: «من ترك التزويج مخافه العيله فقد اساء الله الظن»
کسی که به خاطر ترس از فقر . ازدواج نکند نسبت به خداوند بد گمان است.
صفحه 19:
۵- اجر و مزد واسطه شدن در امر ازدواج چیست؟
حضرت علی (ع) می فرمایند:
«برترین واسطه گری ها . واسطه گری در امر ازدواج است.»
پیامبر اکرم (ص)می فرمایند:«من عمل فى تزويج بين مومنين حتى
يجمعهما .زوجه الله الف امراه من الحورالعين كل امراه فى قصر من در او
ياقوت و کان له بکل خطوه خطاها او بکل کلمه تکلم بها فی ذلک عمل سنه قیام
لیلها و صیام نهارها»
صفحه 20:
۶- شرایط یک همسر خوب کذامند؟
شرایط همسر خوب عبارتند از :
الف)اصالت خانوادگی
پیامبراکرم(ص)فر موذق: از خضراءالدمن بپرهیزید. پر/بیدند خضرالدمن
چیست؟
فرمودند: «المره الحسناءفی منبت السوء» یعنی خانم زیبایی که در خانواده بدی
رشد کرده باشند.
ب)تقوا وتدین
قرآن کریم می فرماید: بان اکرمکم عنداللله اتقاکم» ۰
امام صادق نیز در اين رایطه می فرمایند: «اذا تزوج الرجل المراه لجمالها او مالها »
وكل الى ذلى و اذا تزوج لدینها , رزقه ال الجمال و المال
ج)اخلاق نیکو
«اخلاق زیبا بهتر است از ظاهر زیبا»
شرایط دیگری نیز لازم است که در کتاب ذکر نشده مثل : همفکر بودن . تناسب
خانواد گی -تحصیلی - سنی - جسمی و امتال این ها.
صفحه 21:
۷- فضایل اخلاقی مربوط به غریزه جنسی کدامند؟
الف)عفت وپاکدامنی
ب)غیرت و جوانمردی
ج)حجاب و حفظ خود از نامحرم د)خودداری از
IS غریزی و چشم چرانی
2۸ عفت چیست؟
عفت جنسی یعنی کنترل کردن غریزه جنسی ومحدود نمودن آن درچهار چوبه
عقل و شرع که همان ازدواج است.
در روایات اسلامی عفت از خوردن و شکمبارگی و عفت از غریزه ورزی و
شهوت رانی زیاد مطرح شده مثلا امیر المومنین(ع)می فرمایند:
«اذا اراد ّه بعبد خیرا . اعف بطنه عن الطعام و فرجه عن الحرام»
هنگامی که خداوند خیر وخوبی بنده اش را بخواهد.در برابر غذاهای حرام
عفت شکم و در برابر محرمات جنسی عفت جنسی به او عطا می فرماید.
در این مورد عفت یوسف و غریزه ورژی برصیصای عابد نمونه های خوبی
تمد
صفحه 22:
- غیرت را به طور مختصر تعریف کنید؟
غیرت به معنی دفاع و حفاظت از چیزهایی است که ارزشمند و مورد
احترام انسان هستند و در غریزه جنسی به معنی دفاع از ناموس و حفظ
اقا نامحرمان اسلت:
شخص غیرتمند نه تنها از ناموس خود دفاع میکند بلکه می خواهد جامعه
را از بی عفتی حفظ نماید.
خداوند غیرت را بیشتر در مردان قرار داده تا از اختلاط نسل ها
جلو گیری شود .در برابر به خانم ها حیاء ببشتری داده تا زیبایی های
خود را از نامحران حفظ نماید.
صفحه 23:
۰- چرا خداوند حجاب و ترک خود آرایی را در جامعه واجب کرده
است؟
قظسقه وجوب حجاب
الف)به بهداشت روانی جامعه کمک می کند.
Sey خانوادگی را محکم کرده و از فروپاشی نظام خانواده
جلو كيرى مى كند.
ج)شخصيت و كرامت زن را تامين كرده و او را بازيجه مردان قرار
نمى دهد.
د)حریم اجتماعی را از بی عفتی و آلودگی های جنسی حفظ می کند.
صفحه 24:
Ae | te ne ال وا
ans hye As pn ill ise Spel Ns
SEN ee مه ee
لک ره ری میتفرن )و نوتس
her 6 2 و
aN ee رهن وحفظن ف وجهنَ ولابررک
Bh ee 5
Rie Ba OUT خب صوره نود ليه
ar
ST AAA WON
eMedia
esse - سس هر م2 es
ولا یض رن بازجلهن یلم مایت من زیتتهن وتویوا
لک ایک QO apie Sen I
صفحه 25:
25,234 2
Saou SIL WEIS SEE
مت یهن شرف نوی ارت
۵ ae eo
له عفورا رحیما
ع
احزاب آيه 084
صفحه 26: