صفحه 1:

صفحه 2:
اخلاق حرفه ای (ارزشها وا خلاقیات) دکتر محمد مطلبی آذر ماه۱۳۹۴

صفحه 3:
ما در کلاسی نشسته ایم که بياموزيم چگونه در شغل خدماتی خود موفق تر بامیم در سس

صفحه 4:
زمینه مدیریت اخلاقی و ارزشهای سازمانی

صفحه 5:
قرآن کریم mace ‏خداوند‎ * قومی را ‎aE‏ مگر آن که خودشان بخواهند.

صفحه 6:
پیامبر اکر ۴اگرحاکم ومدبرجامعه»دیاخلاق 3 رفتارش تحولی حاصل گردد» زمان دگرگون می شود.

صفحه 7:
اهداف و دستاوردهای این دوره آموزشه اشراف کامل کارشناسان بر موضوعات اعلاق حوفه ای ورعایت دقیق آن افزایش اثر بخشی و کارائی در روند سهولت در دسترسی به اهداف استاندارد سازی جلب اعتماد موسسات و مراکز صنعتی در اهتمام و توجه بيشتر به تربیت کار کنان مجرب و اخلاق مدار

صفحه 8:
ضرورت آموزش دوره اخلاق حرفه ای تارب حصص و مهار بای استاندا د سازی تفش اعلاف رده او را مضاعف می نماید. جلب مشارکت حداکثری مراکز جهت استاندارد سازی اما کن صنعتی و ... با رعایت اخلاق حرفه ای در تمامی فرایندها دو چندان میگردد. توجه به ارزشهای والای انسانی در ارائه خدمات بهینه و مطلوب به مراکز و موسسات مورد ارزیایی تشديد رضایتمندی و ارتقاء سطح کیفی خدمات و نهایتا افزایش رضايت مشترى افزايش در آمد مركز

صفحه 9:
ضرورت آموزش دوره اخلاق حرفه ای ؟ بهبود ارتباطات درون و میان بخشی جهت افزایش سرعت خدمات 5 توجه به ارزشهای انسانی و تکریم و رعایت اصول مشتری مداری * آمار قابل توجه مراكز صنعتى ؟ آمار نار شایی از عملکرد کار کنان( مفید کاری در ابران...دقیقه) * لزوم ارتقای سطح اگاهی کار کنان درمورد عوامل انسانی موثربر ارزيابى ۰ }. . ۳ * ارتقای سطح فرهنگ مسئولین ذیربط درامورارزیابی واستاندارد سازی

صفحه 10:
تعریف اخلاق حرفه ای * واژه اخلاق در معنای آداب؛ رسوم و هنجارهای گروهی وایسته به کار می‌رود. می‌توان آن را رفتارهای پایدار ارتباطی بادیگران تعریف کرد که مبتنی بر رعایت حقوق افراد است. اخلاق در واقع رفتارهای پایداری است که به دو قسم اند: رفتارهای درون شخصی و برون شخصی که مبتنی بر رعایت حقوق طبیعی افراداند. * يطور كلى مجموعه اى ازاصول اوليه اى که انسان درتصمیم كرى هایش ازان استفاده مي كند اخلاق نامده مي‌شود

صفحه 11:
اهمیت بحنهای اخلاقی * قومی که فاقد اخلاق گشت مردنی است! اصولا زمانی انسان شایسته نام انسان است که دارای اخلاق انسانی باشد و در غیر این صورت حیوان خطرنا کی است که با استفاده از هوش سرشار انسانی همه چیز را ویران می‌کند. و به آتش می‌کشد؛ برای رسیدن به منافع نامشروع مادی جنگ به پا می‌کنده و برای فروش جنگ افزارهای ویرانگر تخم تفرقه و نفاق می‌پاشد و بی‌گناهان را به خاک و خون می‌کشد!

صفحه 12:
همه آن‌ها که سهمی از یک اثر هنری را می‌دزدنده لزوما در اخلاق فردی دزد نیستند! هبيج كنام ما نديده و نشند‌ايم فان نوبسده بل ذب به جر لا رشن از دیوار همسایه در یک نیمه شب پاییزی دستگیر شده باشد! اما فراوان سلسله مراتبی از سرقت‌های ادبی را دیده و شنيده‌ايم که از بازسازی و دزدیدن طرح اولیه یک اثر شروع می‌شود و در ساده‌ترین شکل ممکن که چندان هم شبیه سرقت ادبی نیست به تقلید مکرر از درون مایه یک اثر مرفق می‌زمد. در وفع ما بازها باب شدت یک موژه را دیذهايم که دست داستان و کتاب‌های بسیار دیگری می‌شود که امضا نویسنده ار پای هیچ کدام ها نيست؛ بلكه تنها تكرار يك سوه از يك اثر ماندكار است و معمولاً اين كونه ‎UT‏ تنها تفاوتى که با اثر الگو دارند علق شخصیت‌های تاز‌ای است كه عموما داستان را با همان رویکرد اثر قبلی پیش می‌برند.

صفحه 13:
محور های منشور اخلاق # نظم انضباط در محل كا و انضباط دن 5 * آراستگی ظاهری # وقت شناسی * برخورد خوب با ارباب رجوع و رعایت ادب و احترام و نراكت * انجام امور پر اساس عدل و انصاف * انجام امور ارباب رجوع در کمترین زمان ممکن

صفحه 14:
شاخصهای عمو ‎sf‏ ‏تعهد و تعلق به سازمان پاکیزگی و آراستگی هر فرد و محیط کار رعایت ضوابط و مقررات اداری و انضباطی وقت شناسی.حضور و غیاب و توجه به عامل زمان در انجام کارها دقت و انجام صحیح ‎WIS‏

صفحه 15:
شاخصهای اختصاصر عملکرد مورد تحت سرپرستی استقرار و ارتباط صحیح با کارفرمایان؛ مشتریان و مراجعین توجه و بذل مساعی در زمینه آموزش دادن زیردستان و همکاران داشتن تفکر سیستماتیک توانایی ارائه گزارشات فتی و تخصصی ‎é‏ ‏توانایی سرپرستی و سازماندهی گروههای کاری انعطاف و پذیرش شرایط جدید و عدم مقاومت در برابر تغییر اذ

صفحه 16:
آلبرت انيشتین * زندگی مانند دوچرخه سواری است. برای حفظ تعادل باید حرکت کرد.

صفحه 17:
,۴ مسائل ,1 در همان سطح آگاهی که به وجود آمده است نمی توان حل کرد.

صفحه 18:
تئودور روتکی *ما به افر ادی که در ورود به عرصه «غیر ممکن» تخصص دارند نیاز داریم.

صفحه 19:
اريك هوفر #در عسصر تغییرات مسستسمر» تنس‌ها «ساد کسسرندگان» آسسده را به ارث خواهند برد. مابسقی خود را برای زندگی در دنسیایی محهز کسرده اند که دیگر و جسود نسسسسدارد.

صفحه 20:
پیتر دراکر *فردا همواره خواهد رسید و هميشه با روزهای دیگر متفاوت خواهد بود. فردا » حتی بزرگ ترین شرکت ها نیز در معرض خطر هستند » اگر در مورد آینده شان نیندیشیده باشند .

صفحه 21:
آنتونی راپینز *با سه قدم زیر تغیبرات پایدار پدید آورید: * قدم اول: معیارهای خود را بالا ببرید» *قدم دوم: عقاید زیان آور را تغییر دهید» *قدم سوم: شیوه معمول کار را عوض کنید.

صفحه 22:
اخلاقیات و صفات بارز کارکنان ‎(at‏ توکل-6 لنتقاد يذيرى 66 جاذبه و دلفعه -.©

صفحه 23:
اخلاقات و صفات بارز کارکتان و مدیران سعه صدر ‎O-‏ سادم زیستن-2» قاطعیت.6 عنایتبه زیر دستان-6 بینش‌و لگاهی-0)

صفحه 24:
آفات و صفات ناپسند کارکنان و مدیران رياستطلبى- 0 تملقو جابلوسى-© تبعیض-

صفحه 25:

صفحه 26:
تواضع تواضع به معنی فروتنی است © تواضع یک حالت درونی است که انسان به واسطه آن خود » را غرق نیاز و بنده کوچک و ناچیز در مقابل خدا می بیند و هر اندازه خدا در قلبش بزرگ جلوه کند به همان اندازه خود را کوچک می بیند. هر کسی چنین حالاتی را در خود . احساس کند » آن نشان خضوع و خشوع اوست انسان متواضع کسی است که حالت خضوع و خشوع در » . او ملکه شود و در شرایط مختلف تغییر نکند

صفحه 27:
تواضع اگر کارکنان نظام اداری وافراد جامعه از نعمت تواضع بهره مند ۰ باشند بزرگی مقام و مسئولیت و مدح و ستایش مردم کوچکترین تغییری در حالات آنها ایجاد نمی کند » اما کسانی که از برکت تواضع محرومند دست و پا می زنند تا به مقامی برسند و همینکه به آن رسیدند حس خود بینی آنان را وادار می کند که خود را از دیگران برتر بدانند و تواقع دارند همه آنها را احترام و تعظیم کرده و تسلیم بی چون چرا آنان باشند » با هر کسی نمی نشینند و ,با هرکسی غذا نمی خوزند هر چه انسان متواضع تر باشد محبوب قلوب مردم واقع می * .شوند. و هر اندازه خود را در مقابل خدا ضعیف ببیند قوی

صفحه 28:

صفحه 29:
توکل توکل یعنی واگذاشتن کار به دیگری ۰ و منظور از توکل در این بحث واگذارکردن کار به ۰ . خداست

صفحه 30:

صفحه 31:
انتقاد يذير ى يكى از برجسته ترين صفاتى كه بايد در نظام اداری حاکم ۰ . گردد روحيه انتقاد پذیری است داشتن روحیه انتقاد پذیری باعث رشد - سازندگی و توفیق ۰ . روز افزون در کارها می شود داشتن دوستان منتقد ( انتقاد کننده ) موجب دلگرمی و » اطمینان از اينکه در صورت خطا رفتن به او تذکر داده خواهدشد هر اندازه بر تعداد انتقاد گران صادق و بی غرض افزوده * .شود موفقیت به مراتب بیشتر خواهد شد

صفحه 32:
انتقاد يذير ى اقداماتيكه يك مسئول و يك كارمند براى بياده كردن © :روحيه انتقاد يذيرى انجام بايد بدهد تلاشكند كه بر تعداد دوستانصادقييافزليد -) » بالفراديكاه صريحتر لنتقاد ممكند صميمىتر و-© * .مهربانتر باشد . زمينه لنتقاد را برلوكاركنانو دوستانمنتقد فرلهم نماید -6 ۶ از كسانىكه دلسوزلنه عيبكار او را مىكويند قدردلنی-6۳ ۶ .و تشكر نمايد

صفحه 33:

صفحه 34:
سعه صدر سعه به معنای گشادگی و فراخی و صدر به معنای سینه است اما . نه سینه ظاهری بلکه مقصود همان روح متعالی بشر است کسی که دارای سعه صدر است که از گشادگی روح و همتی .عالی و اندیشه ای بلند برخوردار باشد سعه صدر موجب دور اندیشی و حزم و واقع نگری افراد می شودو اگر دولتمردان فاقد این خصلت باشند از عهده بسیاری از مسکلات و دارسائها بر نخواهند آمد .سعه صدر را گاها به معنی صبروبردباری نیز تفسیر کرده اند

صفحه 35:
سعه صدر : کسانی که سعه صدر ندارند © از خویشتن داری محروم هستند * تحمل جسارت دیگران را ندارند » بی جهت به دیگران پرخاش می کنند ۰ هميشه در مقابل رفتار های ناپسند خود بهانه تراشی می * کنند از جمله بهانه های افرادیکه سعه صدر ندارند می توان به »© داشتن ضعف اعصاب و مشکلات خانوادگی و اجتماعی .اشاره کرد

صفحه 36:

صفحه 37:
ساده زیستن اگر یک مدیر و کارمند به حداقل زندگی قانم * نباشد و روح زاهدانه خواهشهای نفسانی او را کنترل ننماید مسئولیت را وسیله ای براى كسب منافع دنیوی و مال اندوزی قرار می دهد و سرانجام به انواع ظلم و گناه خیانت آلوده می شود و ضررهای مادی و معنوی او به خود و

صفحه 38:

صفحه 39:
قاطعیت قاطعیت ابزاری از ابزارهای مدیریت در انجام امور * قاطعیت امری بین نرمی و درشتی یا سختی و مدارا است * عذم قاطعیت مدیر عمدتا" بیانگر بی اعتمادی او نسبت به ۰ عواقب کار پا نا آگاه بودن به مصالح امور و فعالیت روزمره کارکنان تحت امر » یا بی اطلاعی از کاربرد آن ,در امر مدیریت می باشد

صفحه 40:
قاطعیت قاطعیت تیغی است که همواره باید در دست مدیر باشد تا در مواقعی . که لازم است ار آن استفاده کند موقع شناسی از لوازم قاطعیت است چون قاطعیت مدیر بدون آن .کاربردی ندارد نباید در استفاده از قاطعیت افراط و تفریط نمود (تنها نرمی و یا تنها خشك و سخت كير بودن ) داشتن وقار و هيبت باعث دور شدن از افراط و تفريط در استفاده . از قاطعیت است وقار و سنگینی به معنای فخر و تکبر نیست بلکه حالتی بین نرمی و ۰ درشتی و شیرینی و تلخی

صفحه 41:

صفحه 42:
عنایت به زیر دستان از دیگر خوصیات مدیران و مسئولان نظام اداری اسلامی توجه ۰ به زیر دستان و مشکلات و معضلات شخص و روحی همکاران . خود است آگاهی از وضعیت روحی ورانی و اقتصادی و اجتماعی کارکنان باعث می شود که مذیران در برنامه هاو فعالیت های دار ی .عکس العمل های مناسبی از خود بروز دهد از فواید شناخت و همدردی نمودن با کارکنان می توان به یافتن راه حلی برای حل مشکلات - ایجاد روحیه امید و همچنین تقویت و ارتقای رضایت شغلی و نتیجتا" افزایش کارآیی و بهره وری . سازمانی است

صفحه 43:

صفحه 44:
بینش و آگاهی اصولا" علم و عمل رابطه مستقیم با یگدیگر دارند © . عمل به دنبال علم و متصل به آن است . اول تحقیق سپس تصمیم » در صورت کاری بدون علم و تحقیق انجام شود نتایج زیان * باری برای فرد و جامعه و سازمان خود به همراه خواهد برای موضوع گیری های سیاسی آگاهی برمسائل سیاسی ۰ جامعه و حوزه مسوولیت برای افراد امری ضروری . است

صفحه 45:
آفات و صفات منفى كا ركنان در نظام اداری

صفحه 46:

صفحه 47:
ریاست طلبی افراد دلسوز و صالح را از خود می راند * اگر کسی را مانع جاه طلبی خود ببیند به هر وسیله ای او را . »© از پای در می آورد و حتی به نزدیکان خود رحم نمی کند افرادی را دور بر خود جمع می کند که ثنای گوی ایشان . »© باشند اقذام به انواع حیله ها و سوژه های تبلغاتی متوسل شده تا افکار ۰ .عمومی را تحریف نمایند و اقدام به خرید رای می نمایند

صفحه 48:
ریاست طلبی فرد ریاست طلب انچنان به مقام خود حریص است که * حتی در مقابل آن خدا را فراموش می کند بدترین نوع خود فراموشی تشنکی به مقام و ریاست است © .( زیرا گویی خدایی جز مقام وجود ندارد)

صفحه 49:

صفحه 50:
تملق و چابلوسی افرادی در جامعه پیدا می شوند که معاش خود را تنها از راه ‏ .جابلوسى تامين مى كنند : افراد چابلوس ویژگی های دارند ۰ دور کسانی جمع می شوند که عقده خود برتر بینی و جاه طلبی دارند * با تمجید و ستایش بی حد خود به افراد جاه طلب نزیدیک می شوند * دروغ پردازی و تعاریف کاذب را سر لوحه امور خود کرده تا بتواند در ۰ افراد ساده لوح و خوش باور نفوذ کرده و زیمنه را برای دستیابی خود .پرستان و مقام و موقعیت بهتر و بالاتر آماده سازن آفراد چابلوس چابلوسی را د رحق چابلوسان و خود خواهان به جایی می ۶ رسانند که نه تنها انتقاد و اعتراض علیه آنان را جایز نمی دانند بلکه سکوت را نیز در حق آنان خیانتی آشاکار تلقی می نمایند و فقط ستایش و ثنا گوبی آنان را از همگان ان شن

صفحه 51:
تملق و چابلوسی . ریاست طلبی و چابلوسی مکمل یکدیگر ند * یعنی هم ریاست طلبان چابلوسان را دوست دارند و هم اینکه چابلوسان * .ریاست طلبان و راهی از شر چابلوسان وجود ندارد اگر حب جاه و مقام در دلشان باشد نه تنها جابلوسان را به دور © خود جمع می کنند بلکه دیگران را هم به این صفت زشت و . ناپسند مبتلا می سازند برای راهی از چابلوسان * .مسئولان حس جاه طلبی را در خود باید بکشند و از بین ببرند * ۰

صفحه 52:
تملق و چابلوسی دلایل و انگیزه های چابلوسی افراد © برخی برای رسیدن به نان و آب در مقابل پول داران و زور © مندان به سجده می افتند بعضی برای در امان ماندن از شر در مقابل افراد شرور از خود ۶ خضوع نشان می دهند عده ای هم در مقابل صاحبان مقام به خاک می افتند © عده ای هم برلی رسیدن به اهداف سیاسی و برای از میدان بدر * كردن حریف اصلی خود چابلوسی می کنند . ( چاق کردن افراد ی که چهر ه مردمی دارند و سپس بعداز رسیدن به اهداف خود نان را قربانی می نمایند )

صفحه 53:

صفحه 54:
عدالت اداری یعنی یکسان و برابر دیدن همه افراد در مقابل قانون ؛ © و هر مدیری یا مستولی تحت هر عنوانی اگر از اين حد عبور کند . بی چون چرا تبعیض را روا داشته است .تبعیض اداری از نابرابری و تبعیضات اجتماعی نشات می گیرد ۰ اگر در فرهنگ عامه بين فقير و غنی و ارباب گدا و * شخص با نفوذ و بی نفوذ فرق گذاشته شود و عملا" به مسائل طبقاتی دامن زدهمی شود تبعا" تبعیض در ادارات که جزئی از مجموعه اجتماع هستند با شدت بیشتری .گسترش مى بابد

صفحه 55:
,تبعیض علاوه بر ریشه اجتماعی علت روانی نیز دارد * یعنی تا وقتی انسان در ذهن خود اقشار مردم را طبقه بندی نماید * ,در مقام عمل نیز چنین خواهد کرد : برای کاهش و از بین بردن تبعيض در ادارات بايد © بايد روح تبحیض گرائی و تبعیض پسندی را از اذهان همه مردم * . زدود و پس از آن به اصلاح ادرات و سازمانها پرداخت ريشه تبعيض و بی عدالتی را در فکر و فرهنگ خود باید ۰ ,بخشکانند

صفحه 56:
دانش و مهارت برقراری ارتباط موّثر

صفحه 57:
ag «(Oe > مجموع روابطی را که از طریق سخن گفتن و گفت وگو حاصل شود. ارتباط کلامی است. ارتباط غیر کلامی عبارتست از همه پیام هایی که افراد علاوه پر << خود کلام.آن ها را نیز مبادله می کنند. طرز قرار گرفتن. راه رفتن. . هرکات چهره و چشم ها. لمن صداء طرز لباس پوشیدن.همه نشانه های ارتباط غیر کلامی هستند.

صفحه 58:
4( معنی پیام از ادراک چگونگی بیان (لحن و طنين صدا)ء

صفحه 59:
دقیق و مشخص حرف بزنیم. واقع بینانه حرف هایمان را بزنیم. نظراتمان را کوتاه و صادقانه بیان کنیم. نیازهای مخاطب را در ارتباط کلامی درک کنیم. از برچسب زدن و قضاوت کردن پرهیز کنیم. مخاطب را به نتیجه تصمیم گیری ها هدایت کنیم.

صفحه 60:
یژگی های ارتباط کلامی موثر کامل بودن: شامل ارایه تمام اطلاعات» جواب مناسب برای سوال ها داستن. به اندازه بودن: توضیح های مفصل را حذف کردن, فقط موردهای مرتبط با موضوع مورد بحث را در ارتباط گنجاندن و حذر از تکرار مطلب ها. ملاحظه داشتن: توجه به نیازهای اطلاعاتی طرف مقابل, تأکید بر حقیقت های مثبت و جالب توجه. استحکام داشتن: استفاده از حقیقت و آمار درست در ارتباطء از فعل های منفی استفاده نکردن» روشنی و شفافیت: استفاده از لغات قابل فهم و جمله هایی با ساختار هوشمندانه احترام و نزاکت: صمیمانه. هوشیار و قدردان بودن؛ استفاده از جمله های حاوی احترام و ادب صحیح بودن: رعایت معنی کلمه ها . درست بودن روش ها و الگوهای محاوره ای و نوشتاری.

صفحه 61:

صفحه 62:
| ۱

صفحه 63:
ارتباط غیر کلامی دع « 9 جيره و جنر ها 46 ‎sont jot) DOO‏ 6 91059999 دست ها 000 ‎os cuss,‏ مه شک برداشت پیش از ارتباط > ]1 آرونی ,در روابط اجتماعی و شغلی

صفحه 64:
‎Pra‏ کم تر از ۵۰ سانتی متر ‏۰۵ سانتی متر ‎ ‏— زو فاصله در روابط ‏در هنگام تماس‌با مشتریان بلید فاصله ها را كاملاً رعليت كنيم و در فاصله ‎

صفحه 65:
مشتریان داهلی مشتریان ‎Go)‏ ۴ 2 افرادى كه از بيرون كاركنان سازمان سازمان خواستار خدمات هستند. برآورده نشدن نیازهای پر زر سار

صفحه 66:
اخلاقی رعایت ادب. عدالت و انصاف. همکاری و خوش برخوردی آمادگی برای ارایه خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن نظم. وقت شناسی و آراستگی لباس و .... آمادگی برای ارایه اطلاعات و توضیحات کافی ایجاد فضای مناسب برای پذیرایی از مراجعان و فراهم آوردن آرامش و آسایش آن ها

صفحه 67:
چهار روش برای اتلاف وقت وجود دارد: کارنکردن» کم کارکردن» بد کارکردن و کار ببهوده كردن ««آبهدولاروش بدترين و خطرناكترين كلمات اينست: همه اين جورند .. تولستوى ad

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان