صفحه 1:
‎ie‏ مرتقی قاسمی/کارشناس ارشد پرستاری ‎enn tray —‏ 9

صفحه 2:

صفحه 3:
بسم الله اثرحمن ابر حبم آغاز هر کار به نام خداوند ا ال ا 9 مر 0 - پیامبر اگرمصلی اه علیه واله فرمود:" هر. کار مهمی که ‎pt‏ کت ثر رج تبردء بفر ببلم امک -9 «بسم له در شروع کا ,سیب دلگرمی » امید و رحمت به ‎rete eae) Seb fee ey)‏ i

صفحه 4:
* بعضی مسائل اخلاقی راء» به عنوان يك امر خصوصی در زندگی شخصی منگرنده و یا آنها را مسائل مقدس روحانی و معنوی ‎ole Sat) 2 [eid 48 atta‏ ۱ این يك اشتباه بزرگ است: اکثر مسائل اخلاقی بلکه همه آنهاه آثاری در زندگی اجتماعی بشر دارد» اعم از مادی و معنوی و جامعه ی( نيروها به هدر خواهد رفتء استعدادها سركوب خواهد شدء امنيت و ‎Det See eee Tes BD)‏ ا ل 0000 دی لا سس

صفحه 5:
ID yen) ese ess aM ene ss) ‏ار‎ 0 SLES AG ‏سر‎ چه بسیار زمامداراتی که بر اثر نقاط ضعف اخلاقی» قوم و ملتخود را در کام مصائب دردناکی فرو بردند» و چه بسیار فرماندهان فاسد ی که جان بان سرب کل لته و بر اثر خودکامگی آنها را به خاك و خون كشيدند.

صفحه 6:
درست استبكه زندكى.فردى بس بدون اخلاق» » لطافت, ی کر شا دنم بدون اخلاق سامان نمپذیرند: ولی ۰ ‎ra‏ * از آنها مهمتر. زندگی اجتماعی بشر است که با حذف مسائل اخلاقی به سرئوشت دردناکی گرفتار مشود. ممکن است گفته شود» سعادت و خوشبختی و تکامل جوامع بشرى را مدتوان در يرتو قوانين صحيح به دست أوردء بى آن كه به اخلاقدات افراد ند.,ولی عمل به قوائین بدون پشتوانه اخلاق ممکن نیست: انسانها بیداز ‎DS ee eB yet Bee eE‏ ار ‏جایی نمدرسد. بارها شنیده ایم در جوامع قانونمند ءزماني که دوربینها ی ‎۱ WCE T= ee ee eae SS a ere ‎۳ ‏ا ا ا‎ eB aoe Dy) ‎۱ Tee Le Dee ere a Bene) BE a TED) ‏مقررات است كه ادر موارد ضرورى نبايد از آن استفاده كرد و در مقابل آن» ‏ايمان و اخلاق» بهترين ضامن اجرايى قوانين و مقررات است. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
« جيزى را كه دوست دارى از ناحيه مردم به تو برسد به آنان برسان و چیزی را که دوست نداری از مردم به تو برسد به آنان نرسان .»

صفحه 8:
باائنه هت راد ۳ aver Pde ‏با رشد يافتن قواي بدني و فكري وعاطفي ودرهم تنيدن روابط‎ ۷ bye eee urs عملي » «ايره كزينك هابصورات تصاعدي كسترش يافته استء بطوريكه ذرهرلحظه هزاران انتخاب بيش ربوى انسان قرار دارد . وگزینش دشوارودشوارتر مي شود,

صفحه 9:
دا ۰( ۱۳ احساس امئیت واحتاس نا امنی عادت کردن به امری. تقلید کردن از دیگران تلقين كردن به خود Re ee ene Boe Bre

صفحه 10:
بر قر أجامعه ادا مى زان حاف بإى اخلاق ر اديور ۱ به كونه اى كه به سادكى مى-توان أذّعا كرد كه هيج' جامعه اى بى اخلاق نبوده؟»نيست ونتخواهد بود. اساساً اجتماع مردم و تحقق جامعه در گرو تن دادن به قواعد رفتاری خاصی است که ره از اه را 9 ا ا ده را همزاد بشر دانست.

صفحه 11:
و کر 0 است که هم شامل سجایای نیکو و پسندیده » مانند راستگویی ‎ee)‏ ا ا و ... است. خُلقَ مخصوص صفات روحى و ساختار معنوى انسان است كه به صورت اختيارى و با بصيرت دو شكل كرفته است. و ل 0

صفحه 12:
3 pe ‏علماى اخلاق.و فلاسفه نيز تعريفى رل‎ ee De Law ad arg ۱ vere} آنان اخلاق را عامل رسيدن به سعادت و كمال واقعی انسان دانسته اند. اخلاق» علمی است که از غرایز » انگیزه ها و کیفیت هدایت آنها به سوی اهداف عالیه خلقت انسان بحت,می کند .

صفحه 13:
بايد توجه داشت كه. اخلاق» 43“ ‎LS Oa ashy‏ ‎Ree Sea aot‏ ری دا

صفحه 14:
ا ل م" م السرم ‎eer lke yp ee Papa‏ ل را ف ل ا لل را oe ee re) ل 1ل ار معرفي مي کند و شیوه تحصیل صفات نفساني خوب و انجام اعمال پسندیده و دوري از صفات نفساني بد و اعمال ناپسند را نشان مي دهد.

صفحه 15:
انسان ها ناخود آگاه به سوي پاكسازي خویش از ‎ee SRS eb eee‏ كت و گفتگو درباره اخلاق براي هر انساني لذت ‎te]‏ ا ل ا افراد داراي اخلاق يسنديده را ستايش ميكند و أفراد دازاي رذايل اخلاقي را مذموم مي دارد 5

صفحه 16:
هدف ازطرح مباحث اخلاقی آن است که براي نفس انسان ‎ee ees CIES New ee Peg‏ شود «خوب » باشند وکارناپسندی از انسان سرنزند . بر هر انشاني واجب است كه جكونه زيستن و جكونه بودن را بياموزد. در اين صورت اخلاق فوايد فردي وفوايد اجتماعي را هم به دنبال خواهد داشت و عزت در مي دهد. a

صفحه 17:
ads ‏ارزش ذاتى دارد. جنانجه صاحب علم‎ car COU Se rest et eee CR eng Ue SB FeO ‏ل رو‎ ‏ناتوان و تنكدست », ازدرمان آنان خوددارى‎ ‏ا سب‎ OS met ‏كرد.‎

صفحه 18:
علت سست شدن و تنزل تقيد به اخلاقيات در جهان امروز رامدتوان در سه عامل عمده جويا شد: 0- استفاده از تلقين وتقليد صرفء در القاى امور اخلاقى. ©- عدم وجود توجيه منطقى و عقلانى براى اخلاق. ‎arr e ES) eS)‏ ا لك اخلاق كه همان بايبندى به دين باشد.

صفحه 19:
‎ee ea ۳۳‏ سن ‏> 0 0 مسر ایا وه ‎ot‏ 3 3 ‎9 3 ‏من سس‎ age NS ‏مخ در ستفته اس بویتوی سعاونی فقط در یک بعد رشد کرده الست * بدگهر را علم و فن آموختن دادن تیغ است دست راهزن ۴ تیغ دادن در کف زنگی مست . به که آید علم را ناکسبهدست " علم و مال و منصب و جاه و قران فتنه آرد در كف بدكوهران ‎

صفحه 20:
مسائل اخلاقي کرانچه همیسه مهم بو۵ه اند :در عصرحاصراهمیت بیشتری یافته اند زیرا ))عوامل و انگیزه هاي فساد و انحراف در عصر حاضرازهر زماني بیشتر است .اگر در گذشته براي تهیه مقتمات بسياري از مفاسد اخلاقي هزينه ها و زحمت ها لازم بود در ‎tee hoe oD)‏ مس ام چیز» در همه جا » در دسترس همگان است . 20

صفحه 21:
: عامل دوم ل 1۱ كذشته به طور محدود انجام ميكرفت در عصر ما به صورت نا محدود انجام مي گیرد» کشتار انسان ها به ‎EET‏ ديكر كه به كمك ماهواره ها و یترنت در ‎ia Dal‏ مویتس ‏ خصوت لا ما خلاقي مرزها را در هم شكسته و به تمام نقاط جهان كسترش يافته اند.

صفحه 22:
: عامل سوم " ©) همان كونه كه علوم و دانش هاي مفيد و ‎Petre coroners‏ صنایع و شئون دیگر حیات بشري گسترش فوق العاده اي پیدا کرده » علوم شيطاني و راهكارهاي وصول به مسائل غیر انساني و د دح این 22

صفحه 23:
:عامل چهارم 9 و ام 5 1 4 را ‎a‏ ‎Reread‏ ‏يرسيده شود اخلاق جيست؟ ZB

صفحه 24:
اخلاق .موضوعی کهن. مسئله ای تازه لا در را ار در ‎een =)‏ ا در م ‎aoe 0 ene)‏ ن سازمان را اداره كرد بلكه در كنار أنها به ابزاز ديكري نياز دارند كه اح الل ‎Ae aif,‏ الست ‎ies‏ ‏اداره بهتر سازمانها ضرورت دارد كه «اخلاق» ‎Fs, ees =‏ ع ریت ‎GS’ eae‏

صفحه 25:
Rear ‏و‎ " و قد افلح المومنون «همانا اهل ايمان به ييريوزى و رستگاری رسیدند » "بو ‎Ps‏ تفلحوآن » «ترك عمل زشت كنيد باشد كه سعادت و رستكارى يابيد» " اين انسان است كه هر يك ان دو راه خيّرَو شر.را ان ا ا 0 انتخاب کند . ولی باید بداند که سعادت ورستگاری و فلاح و پیروزی در سایه پاکی نفس است .

صفحه 26:
3 رایس ری سم رن صرفاً دروني اند» 0 ی است(1(05120) انسان باید بداند که کوشش های او ۱ AD) eve Te ‏ل‎ we eS EDN . ‏دد‎

صفحه 27:
امروزه تصور میشویکه اخلاق یک مجموعه ‎iin Re Cee‏ ۱ ۱ میم رس ول دج ‎a‏ ¥ مان رن © كر دجاو كارن ‎oy‏ ‏عادت برا فرد تحميل يا به او تلقين مي شوند. اين اهداف.با كذشت زمان تا حدّي «درريوني » مي شوند » يعني فريد آن ها را از آن خود میداند و زفتارخودرا با آنها تنظیم مي کند ۰ او به يك «وجدان» دست مي يابد.اين فرايند ۹۳ ‎eve‏ 2 ل د 00 اط باشد.

صفحه 28:
رت اتكليسي وأزه ما 5 ا ۱۲ معنا اخلاق به كار مي . ا

صفحه 29:
اخلاق شاخه ای از فلسفه است که آن را ‎ie be)‏ رت تن لد لغت ۲۲۸05 انگلیسی یا ‎Ethiqus‏ » فرانسه را معادل اخلاق ذكر مى نمايند . این کلمات از ۲1101011616 به معنی ‎a oer‏ ۳0 ‎Character‏ ‏مشتق ۳( ‎29

صفحه 30:
واژه مرها راز ريشه لاتيني 5 اقتياس شده است و به معناي رفتار يا يسم و عادت است. ‎grails,‏ سنا خلق و خوی راسخی است ‎ga AS‏ نفس انان امت : اهب سرت براى اصول وتئوريهاى اخلاقى مربوط به ‎ay‏ ‏خوببيا بد انسان وازه «6[1©5©» به كار ميرود . مثال:سخاوت خوب است. ‎10 ‎

صفحه 31:
2161102315 هانآدلبيزشكىلست " آداب يزشكى تنظيم روابط كروه يزشكى را با مردم ؛همکاران 3 جامعه 8 شكلى اخلاقى © ‎Oe ECTS Scr SED SBS‏ را[ اخلاق پزشکی استعمال شده است کلمه 177 (دثونتولوزى) به معناى وظيفه شناسى و اين به خاطراهميت ويايبندى است كه صاحبان حرفه يزشكى به وظايف خود دارند .

صفحه 32:
* اگرنساتیارزش کار خود را مشروط یه امور مادی نکن بلکه به خاطر وجدان آنسانی کاریی را انجام دهد این عمل ‎Paty eP‏ ‎Be tee Yep ewes er ree Ie iar sl‏ ‎ay earn uie‏ 0 کند؛ این یک ‎Pag ip ۳۹‏ دن یا راست ‎FRR‏ 0 سرصم ۱ ا مواقع / رارع اد هبه كدكشش بيد ان عمل اخلاقى” ك3

صفحه 33:
)عم ملق دانستن را گویند وی اخلای بشتيبان اعمال خيروخوبي هاست. احتیاج انسان به اخلاق بسیار بیشتر از نیاز اتسال به سایر علوم است

صفحه 34:
7 ‏و‎ ae ie eT dR رذايل

صفحه 35:
(©علم بطور:مطلق رسيدن به مقصد را؛ نشبان مي دهد» ولي این که مقصد 0 ا ند سب ۱ مربوط مي شود : ممكن است عمل وجود نداشته باشد . ‎mp‏ اخلاق عمل هم وجود دارد » ولي در

صفحه 36:
1-5 8 ۳ ‘ ۳ب در اخلاق هنجاري به بررسي افعال اختياري انسان از حیث خوبي يا بدي ویا الز ام در انجام آن اعمال ورفتاریاعدم الزام در انجام آنها مي پردازد. روش بحث در اخلاق هنجاري» روش استدلالي وعقلاني از

صفحه 37:
۳ کاربردی: *اخلاق كاربردي :کاربرد وتطبیق استدلالها» ار ‎gla (‏ لا زر جه درحوزه فردي تیاه سس ند اجاعي . #هدف اخلاق کاربردی: ارزش گذاري و ارزيابي اخلاقي اعمال و پذیرش يا انکار رفتارهاست .

صفحه 38:
امام کاظم (علیه السلام ) دربلره جایگاه اخلاق کاربردی می فرمایند: ‎obs‏ ترین دانش برای تو. دانشی است که تو را به صلاح قلبت راهنمایی وفسادش را برایت آشکار کند.

صفحه 39:
3اخلاق تخرفه 5 " اخلاق حرفه اى هم جزء اخلاق كاربردي است . اخلاق حرفه اي درباره ابعاد اخلاقي مربوط میشود صحبت میکند مانند: اخلاق ال ۱ ۱۱ كتابدارى:::

صفحه 40:
۳ حدیثی از بیامبر اکرم که محدودیت زمانی برای تحصیل علم را رد می کند : اطلیوا العلم من المهد الی الحد : ز گهواره مر لس " حديثئ از ييامبر كه محدوديت مكانى تحصيل علم را ل ل ا ل م ‎AN‏ ‏| ‏, حیث معلم را نفی می کند:

صفحه 41:
‎S94 47‏ رین در ‎Dy) PVA‏ قيامتاعالمى"است كه از علمش سود نبرده . ‎0

صفحه 42:
شیوه نوین مارا اه یرو ورد کرت دانش طلبانٌ موجب تحُقيق اهذاف زير مى كردد : " ارتقاى مهارت رفتارى در ارتباط با بيماران و همكاران ا ۱۳ 0 " انجام ذريمان با رضايت آكاهانه لي " رازدارى Lalas Cul opine Sg 42

صفحه 43:
" اخلاق كارمجموعه اى از «بايدها» و «نبايدها» است كه کارکنان یک سازمان در جهت تحقق, کامل شرایط کمی و ‎Wee YP)‏ ۳ " ابعاد ثابت اخلاق كار فراتر از ظرف زمان و مكان ‎Bye Bde cee eh re kor Ce er‏ ‎TOE eee Ee‏ ل ‎ee‏

صفحه 44:
" هر حرفه اى رفتار و تعهدات مربوط به خود را دايد كه برگرفته ازاساس نامه آن حرفه است .حرفه های مختلف بر و رد دارند ۰ دارای معیارهای اخلاقی متفاوتی می باشند * اخلاق حرفه آی نوعی تعهد اخلاقی و وجدان ‎eS Ta erie‏ مسوو آیتی است . صداقت در رفتار » گفتارب و کردار در هر صنف و هرشغلی » نمادی از احترام به اخلاق است . 0

صفحه 45:
۱ rr Tp rere ۹ ‏ی ی ین دسا‎ om " معيارهاى اخلاقى همجون نقشه هاى راهنمايى هستند كه به ‎OCG Ure eur Fer|‏ ا ا 0 ‎eR SS OOo mE ene ere TET TE‏ ازفرهنگ بومی - فررهنگ روز و به خصوص در کشور ما متاثر از دين مبين اسلام است .

صفحه 46:
مراد از مسوولیت اخلاقی » مسوولیتی است که نتیجه آن مجازات و كيفر اخروى دارد » اكرجه اين مسؤوليت ممكن است كيفر دنيوى داشته باشد يا نداشته باشد . ا ا ل ‎Jt Cle‏ ‎Neo)‏ ا ا ل ا كت زیرا جامعه پزشکی هميشه در شرایط بحرانی و نامساعد اک

صفحه 47:
بلوغ : كودكان و افراد غير بالغ از بار مسؤوليت اخلاقى فارغ اندء اكر جه سربرست آنان در قبال اعمال ايشان مسؤوليت حقوقى دارد . اكر جه ‎ERUPT CTE Bee mer Tem‏ باشد » مسئولیت حقوقی دارد . عقل: وجود قوه تعقل » شرط مسژولیت اخلاقی اننت . بنابراین افرادی که ‎PL ae ep eee ECE MC SP See rCOO ns‏ ‎Boose Ee ee ye Dee kon ry ere)‏ ‎tee Tee‏ 0 دارد 4

صفحه 48:
* علم یا امکان تحصیل آن: فرد هنگامی مسژولیت اخلاقی دارد ا ا ور م ا ل ا ا اال 0 ‎PE ce Pe Cig)‏ ا ا ا ل ل 0 ‎eos Poe eS kan)‏ ا ا ان 50 * قدرت : انسان نسبت به آنچه توانایی پاییندی به آن را ندارد؛ اعم از فعل یا ترک » مسئولیت اخلاقی ندارد و مورد بازخواست و نکوهش قرار نمی گیرد . 48

صفحه 49:
ال ل ل لك ل اد ا ‎BEE‏ ‏است ‏ تا آنجا که قرآن مجید می فرماید : "هر کسی انسانی را بدون ‎RCS Teepe he ee pera peer er Caer‏ به قتل برساند گویا تمامی انسان ها را کشته و هر کسی که او را زنده بدارد گویا صدها انسان را زنده داشته است (سوره مانده آیه 0 . فردخدمتگزاری که باعث نجات انسان ها ازمرگ می گردد نه تنها موجب احیای آن ها شده بلکه خانواده هایی را زنده کرده ‎Tee‏ ۱

صفحه 50:
سنت نيكى كه سودرسانى آن ادامه دارد يا علمى كه از آن مردم نفع مى برند يا فرزند نيكوكارى كه براى او ‎ANCE on)‏ ا ‎We Oe EE UY Wat‏ 00 كاهش درد ودرمان انسان ها از بزركترين عبادات محسوب می گردد . خدمت به یک انسان خدمت به خداست . 50

صفحه 51:
‎ee en ae a= i ene‏ ا ‏* علاوه بر دستورات مستقیم بهداشتی » اسلام در تعارض بين عبادت وسلامتی » جانب سلامتی را گرفته است.اگر عبادات به سلامتی انسان ضرر برساند » واجب بودنش ساقط شده و تبدیل به حرام می شود . مثل : حج » جهاد ؛روزه ؛ امر به معروف و ..(0توجه به اهميت ويزه أى كه سلامتى براى الحا كاعد انسانى دارد اين حرفه و شغل را نياز مبرم جامعه دانسته » براى كليه كسانى كه دانش واستعداد و شرايط لازم را براى آن دارا هستند واجب می داند .

صفحه 52:
PRP ee ere Ne Pes Pr SES Pred eye ne BD ee SENET SP SEE EE Tee ‏و فعالیت های طبیعی او را مختل می کند . مراجعه به پزشک‎ 0 ‏ا ل ل‎ 2200 ‏ا ا ل‎ Boren) eee i re Sta ‏ل‎ ‏برخوردار است . امام على (ع) مى فرمايند : ” سلامتى برترين‎ ‏اين نعمت بزرگ را به بیمار برمی‎ heer | داند .

صفحه 53:
» ‏دوران آموزش‎ ۳ Seana هنگام درمان به طور مداوم با پیچیدگی نظام هستی سرو کار دارد واين مسأله باعث می شود که بیش ‎they 3 Al aa‏ و ۳ حرف پزشکی بیشتر ازسایر حرفه ها انسان را با خدا مرتبط می کند . ,133 " " " س دِ

صفحه 54:
* کارو حرفه او ابزار دست خداوند است و در واقع دست خدا به او نیرو وتوان معالجه می دهد واگر به این مسأله توجه در ۱ کریم از قول حضرت ابراهیم آمده است که:« ... و هنگامی که بیمار می شوم او مرا درمان می کند .» ۳ eer ‏در عالم ظهور كرده است . ازاين نظر حرف يزشكى در‎ . ‏اسلام حرفه ای مقدس اند‎ 4

صفحه 55:
Ee See ee wh ke ete een STO ry is ‏دارد نظیر آیه شریفه :" فلینظر الانسان الی طعامه » انسان باید به‎ ‏غذای خود بنگرد"‎ eee Tose ooo ies ‏ا‎ ‎VES oe Serres woe Wn Te re Ceca irony 3۳ " ازدير باز يكى از اجزاء علم طب » اخلاق بزشكان ويرستاران ‎Laney‏ ا لا ل 0 ا ا ا ل ل 0 5

صفحه 56:
ا كا معر ,3 درعلم پزشکی است » یعنی امر به تشویق به اعمال و رفتار و کردار پسندیده و نهی از اعمال ناصوابی كه بايداز آن ها اعراض كرد ء امر به وقارء به بى طمعى » پاک چشمی ‏ ا ل و محبت » مهربانی » صمیمیت ‏ شکیبایی به همدردی با مردم وبیماران » امر به ‎Sk)‏ ا ا ‎yer eb vy Cape rarer Krewe‏ ميباشد.

صفحه 57:
ی ‎ee‏ سک 1 3 خلم اخا دق پزش وی یج رد که 4 ‎a 2‏ * 3 رن 2 : 9 ‎a‏ 2 4 ‎Eye Ber ererrre Beye wen Pewee reg it a‏ جامعه » نهى از مصرف مواد مخدر و مشروبات الكلى » نهى از انتخاب دوستان نامناسب ‎٠»‏ نهى ازطبابت غلط و اعمال اشتباه آمیز » نهی ازبازگویی اسرار بیماران » نهی از خشنونت هاى بى مورد با بيماران و تحقير يزشكان و همكاران » نهى از جستجَوّى مشترى و دلال بازى و بيمار دزدى » تهى أ صدور كواهى هاى خلاف » نهى از ارجاع بيماران به همكاران تادرست و نا وارد » نهى از دريافت حق العلاج هاى ‎Sey Soe nme eI EDS lee en Toren)‏

صفحه 58:
‎earn See Ree ia‏ ل اك رسمى باشيد » شما مراقبت هاى لازم در جهت سلامتى بيمار يا ‎ep Py Cee)‏ ل لات اا ل ل ‎en ew eee ee‏ تان اين اسسبت كه بدانيد اولويت اول ‎٠‏ مراقبت از بيمار است به شرطی که بدون به خطر انداختن سلامتی خودودیگران باشد . قسمت دیگری مسوولیت شما نسبت به خودتان ودیگر همکاران » بيمار وديكر شاغلان مراقبت سلامتى اين است كه هميشه ظاهر و حالت حرفه اى خود را حفظ كنيد . خصوصيات و رفتار شما نشان میدهد که فرد آگاهی هستید و صادقانه تلاش می کنید تا به بیماران دجار تروما يا ساير مشكلات طبى كمك كنيد .

صفحه 59:
طرح امسائل اخلاقى جديد aE ewe ‏ل ات ا‎ Cee Lead ‏لس‎ يك فعاليت تحقيقاتى ويا يك ابداع در حوزه قناورى مى توائد يا محيط زيست» دای ‎eS‏ ل ا ا ا ا لك ‎EL)‏ رو ب راد كد داس 1 ای می تواند منشا خطر برای صلح و همبستگی جهانی شود. نوع فناوری می تو اند کیفیت زیست بوم را به خطر افکند. از این رو است که اخلاق حرفه ای موضوعیت ‎need‏ ۱ حرفه ای به مسائل و پرسش های اخلاقی و اصول و ارزش های اخلاقی يك نظام برد ان سار ر نار بر اش بر سح سرد از سک

صفحه 60:
۳ بنیادین اخلاق ‎Mz‏ ويرستارى ‎Medical ethics &Four‏ ‎Principles‏ رفتار پزشک وپرستاربا بیمار در جند دهه گذشته به فص ۳9 سياسى بوجودامده در جوامع بشرى دجار ‎vo PES ISS‏ | الل بر اساس جنین تحولاتى اولين ‎Bear champ , Childress ,.‏ ‎saline cee eas A eka‏

صفحه 61:
اصول چهار گانه عبارتند از: ‎-١‏ احترام به خود مختارى بيمار اصل اتونومى ‎Respect for Autonomy‏ ‎ROTEL RCLT OM Re Rene Rn‏ ‎Beneficences‏ ‎ew nee as‏ رسانی ‎Non efficient‏ ‎eon Yer‏ اصل عدالت ‎Justice ٠‏

صفحه 62:
eee ‏كا‎ - یکی از اساسی ترین اصول اخلاق پزشکی احترام به حریم انسانی و شخصیت مستقل بیماران و آزادی و خود مختاری انان است . - مختار بودن بیمار در امر تصمیم گیری و احترام به این امر در حقیقت به معنی ازادی در عمل و رفتار است كه مقام اول معيارهاى اخلاقی را شامل میشود. 35 احترام به شخصيت و استقلال بيمار يك وظيفه اخلاقى است 0 ‏م‎ eal

صفحه 63:
معیارهای احترام به خود مختارى بيمار *“حفظ اسرار لل سر حرفه اى4 *وفای به عهد و صداقت ۳

صفحه 64:
ب و ج- ارائه اقدامات مفید و جلوگیری از اسيب و صدمه در حرفه پزشکی هدف اصلی کمک به بیمار است که البته بطور اجتناب ناپذیری خطرها و ل كك 2 هر اقدامى بايد از حداقل اسيب برخوردار باشد. رعایت ملاحظات اخلاقی اجتناب

صفحه 65:
د- عدالت 0161106[ Pe ‏امکانات‎ 8 eh ‏مناسب‎ 5 s* ‏(عدالت احتماعی)‎ (a ‏احترام به حقوق‎ ۱۳ cle? ‏(عدالت و حقوق)‎ *حفظ اصل احترام به قوانين كه از نظر اخلافی قابل قبول است (عدالت قانونی). *در انجام خدمات در حرفه پزشکی نباید "نظارت و عفايد شخصى را مد نظر كرفت

صفحه 66:
مهمترين مباحيث در اخلاق بزشكى نوين " فلسفه اخلاق يزشكى ۳ارتباط های حرفه ای درطب ۴ جسم انتبان,دراخلاق پزشکی ‎SAIS Say De eet‏ * مباحث اخلاق پزشکی در کودکان * اخلاق پزشکی در پبوند اعضاء وبافتا ۴ خاتمه,جیات انسانی " بيوتكنولوزى و اخلاق يزشكى 66

صفحه 67:
opp Semper. Sala aa Ay مسايل اخلاق يزشكى در ختم بارداری اخلاق در بیماران روانی سالمندی.دمانس و اخلاق پزشکی اخلاق و آموزش اخلاق و پژوهش قانون.طب و اخلاق پزشحی 67

صفحه 68:
بر مینای اتونومی است .رضایت باید باارایه اطلاع 7 ازديدكاه اخلاقى بايد شرايط زير دو بيمار وجود داشته باشد : |= آگاهی كافى ۲ صلاحیت برای ارایه رضایت ‎gS es ay‏ ی داوطلبانه ‏ا"اآآاآ" "اآاآاآحآآآاآحآحآححآححححححح ار

صفحه 69:
* به عنوان یک قانون کلی : " درمان يك بيمار بدون رضايت أو به جز در مواردى جون اورزائس هاى واقعى » ‎ee‏ " اين قانون از اصلى ترين و مهم ترين قوانين در حقوق يزشكى به شمار مى آيد . " شايد امروزه عجيب به نظر برسد كه در كذشته برسنل درمانى اعتقاد داشتند كه چون درمان به سود ا بیمار باید به انجام آن مجبور شود ولیکن به جز ‎ns‏ و را رل ۱ و i Ga age, 2 os 6

صفحه 70:
‎ere) Feed Di‏ رت رضایت است که در آن بیمار به صورت شفاهی یا مکتوب به شما اختيار ارايه مراقبت يا انتقاله را مى دهد . اين نوع رضايت ‎By yen)‏ ل ا ا 0 فواید درمان و علت نیاز به درمان گفته نشود و بعد از آن بیمار رضایت خود را ابراز کند. اساس قانونی این روش بر اين فرض استوار است که بیمار حق دارد بداند که با بدنش چه می ‎SS‏ این بیسار بايد بها سن تاترنى ردر بيشثر تشور ها 129 ال ل ا ا ا ل 0 ‎7

صفحه 71:
۱ ‏ا‎ cD ia ‏تلفنی درخواست آمبولانس می کند » بیماری که به مطب یا مرکز اورژانس و‎ ‏یادرمانگاه مراجعه می نماید نشان می دهد که رضایت دارد ۰ وقتی بیمار آستین‎ ‏خود را برای تزریق بالا می زندءرروضایت ضمنی دارد . در خواست مراقبت‎ ‏های پرستاری متال هایی از اين نوع رضایت می باشند , این رضایت ها به‎ ۱ 0 ‏ل ا ل‎ ‏با خطر جدی مواجه است (مثل خونریزی ا شکستگی جمجمه زخم گلوله‎ ‏سوختگی وسیع انسداد مثانه يا روده تراکئوستومی)؛ قانون فرض می کند که‎ . ‏بیمار به مراقبت و انتقال به مرکز پزشکی رضایت داده است‎ و۱ 7

صفحه 72:
ee 3 ROeEE TY ee OnE Pree. ‏را براى دادن رضايت معتبر نداشته باشند » قانون يكى از‎ ‏والدين يا قیم قانونی او ربا,ملزم به دادن رضایت نسبت یه‎ ‏دريمان يا انتقال مى كند . طبق قانون براى درمان يا انتقال‎ ‏فرد صدغير بايذ از قيم قانونى يا والدين ريضايت كرفته شود‎ ‏ا لت ل‎ ۱

صفحه 73:
رضایت از افرادي که بيماري رواني دارند: اكر بيمار يا مصدوم؛ از نظر رواني از واقعيت منفصل شده است» خطر جدي متوجه خودش ل وامداد را نخواهد پذیرفت و به دنبال آن موضوعات قانوني بغرنج مي شود و شما باید روش منطقي برخورد با اين مصدومین را بدانید» زیرا حتي بر اي ‎(ee B|‏ لا رل ۳ 0 ار 2 رز ۲ دیگران است و مداوا را نمي پذيرد. نیازبه برنامه اي است تا مراتب قانوني صورت كيرد. براي كاركردن با مجريان قانونء هيج تأملي ‎ter eae) ie Bees)‏ 0 دستور حفاظتي باشد.

صفحه 74:
۹ رضايت نداده است ‏ * استفاده از ا ا به شکستگی تحتانی پا است می تواند تعرض به وی محسوب شود * شروع 1۷ برلی بیماری که راضی پذیرش اين درمان نيست. * بدون اطلاع و توضیح لازم به بیمار او .را لمس کرده يا قسمتی از بدنش را برهنه نماییم (تهديد » تلاش به ترساندن يك فزد از يك آسيب ناكهائى بدنى بدون رضايت فرد)» با اين عمل موجب .خواهيم شد كه به صورت غير قانونى بيمار رد در شرايطى قرار دهيم كه بيم آسيب بدنى داشته باشد ا ا 0 * _ پرسئل باید قیل از هر اقدام اولیه یا درمانی به بیمار توضیحات لازم را بدهند . در این صورت است که ۳ ‎ee SIS ote Delos BETS br ipye force) ne Tees‏ ۱ ‎ *‏ همکارم پای شما را نگه می دارد تا این آثل را جهت ثایت نگاه داشتن محل صدمه دیده قرار دهم . 7

صفحه 75:
#_ شخص نی صلاح به کسی می گویند که به صورت روشن و و اضح قادر به تصمیم گیری می باشد . اشخاصى كه داراى اختلال ذهنى يا مشكل روانى تحت تأثير الكل و مواد مخدر مى باشند در این مرتبه قرار نمی گیرند , ۰ رد بل ر شوش ای اسر رد کار ‎ld‏ جک , ار نر تراك اين كار زاود صورت شفاهى يا عقب كشيدن خود يا رها كردن درمان در نيمه كار انجام دهد . لك درمان را دارند . ‎a‏ *_اگر امتناع بیمار از درمان به خاطر سردرگمی یا توهم باشد نمی توانید فرض کنید که این امتتاع ‎Sere ED Te SOR Te Te LE DeLee eee Perce cad‏ ‎Sey Pe tN) Sel ee ca eg od‏ ‎need‏ ا ‎ee ee en Nee‏ ‎nee er nee eed‏

صفحه 76:
۳ By rer ee Bree iene or ‏ا‎ ‏ات‎ در اين مورد و تقريباً همه موارد امتناع » معمولا مى توانيد با صبر و آزامش شرايط را حل كنيد . كاهى اوقات#متتكن است احتياج به کمک دیگران مانند ا 1 ناتوان روحی یا ذهنی نیستید تا بتوانید درمان را شروع کنید , در این مورد باید امضاء فردی که از درمان امتناع می کند را در فرم سلب مسوولیت رسمی که امتناع را گواهی می دهد » بگیرید . باید هر نوع اطلاعاتی ‎Dey hee Sy leew oie Dood‏ ل اس يادداشت كنيد . همجِنينَ بايد امضاء يك شاهد را در مورد امتناع بكيريد

صفحه 77:
* راز داری از نظر اخلاق پزشکی نسبی است . ‎eae Cony ia‏ رت ‏" راز حرفه اى از ديد كاه اخلاقى درموارد زير قابل أفشا اسست: * ۱- حفظ 0 ‏۲- حفظ مصالح بیمار (مانند تجاوز . خودکشی و... ‎alae‏ ا ا 20 لك گویی برای حفظ وادامه مناسبات پزشک و بیمار است

صفحه 78:
* هر نوع رابطه بین شما و بیمار محرمانه محسوب می شود و کل نمی توان بدون ‎ee ae cipher re a‏ 0[ بر دی ری درس لت لت و تشخیص بیهاری » بدون رضلایت بیمار فاش کنید , در غیر اینصورت ممکن است ‎eee‏ | *_ در شرایط خاصی ۰ می توانیداطلاعات محرمانه را در اختیار افراد خاصی قرار ادهيد . ۴ در بیشتر کشورها ‎ayer LES Sor ees‏ رضایت کتبی بیمار نسبت به افشاء اطلاعات ۰ فاش شوند بیمار بای هنگام رضایت کتبی از نظر رولکیی ذهتی توانایی داشته باشد که کاملا معنی فش شدن اطلاعات رابرد

صفحه 79:
* در این گونه اقشار شما باید اطلاعات بیمار را به دهندگان مراقبت سلامت ديكر بدهيد . تا ان ها مراقبت بيمار را امد ديت سا مار یی براف نضا اطلاعات درمواردتجاوز جنسى يا استعمال مواد مخدر يا الکل » خودکشی ءضرب وجرح به مسوولین مربوطه ندارید .جز در شرایط خاص و مشخص ۰ نمی توانید اطلاعات بیمار- را بدون رضایت او فاش کنید .

صفحه 80:
۱ oe ae ‏رود.‎ ‏ار‎ ‏تور‎ ‎۱ ۹ > Ore ‏و‎ aN به طور خلاصه » اما مزدبانه برای سایرین از جمله اعضای خانواده و دوستان بیمار توضیح دهید که نمی ال ۱ ‎ssy te ee)‏ ۱ 1۱ et iy Mey rs ee STM R Tes Loy 0 Ieee Tears SS rE EE a ‏ا‎ Bane] s) Spe real ied

صفحه 81:
‎(DNR or do not resuscitate) ™‏ # ممکن است از شما بخواهند که به کمک بیمار در حال مرگ بروید . در برخی رل لس را و سل ۱ ‏درصورت ایست قلبی و ریه ها هیچ اقدامی برای احیاء صورت نگیرد . این حق ‏ا ا ا ‎eS BE eon)‏ ا ال ل ‎ee‏ ا در ‏از یک پزشک . مانند حکم پیشرفته يا دستور عدم احیاء «دستور عدم کوشش برای ۱ «دستور بيشرفته» مدرك كتبى است كه درمان يزشكى خاصى را براى بيمار مبتلا به ا ا ۱ ل ا ا ا ا ‎ete DD‏ ‎

صفحه 82:
يايه واساس إرازش اخلاقى جيست؟ مفاهيم اخلاقى جه نوعمفاهيمى است؟ مبدئ فعل اخلاقى كدام است؟ آیا فعل اخلاقدغایتمند است؟ اخلاق مطلق استيا نسبى؟ رابطه اخلاق واعتقاد چیست؟ رابطه اخلاق و دین چگونه است؟ و.. ‎peer‏ ره ۰ تشر ‎eee ee‏ 1

صفحه 83:
16 5۱ ‏عبت اروعووننن زوا ی متعدد‎ Deg er ‏جر‎ براین اساس لين يود الل بر ا 3 جهت.روشها و امكانات مورد براى تربيت اخلاقى ‎Liane‏ اال تراس لخت جهت. مسیر رن در جامعه مبتنی بر ی خاص ما در فلسفهاخلاق است.

صفحه 84:
" نحوه عمل يا رفتار مورد انتظار » يك استاندارد مراقبتی نامیده می شودکه به روش های گوناگون ا 00 ات های مذهبی » مقررات اجرایی و قوانین موردی , به علاوه استانداردهای حرفه ای و رسمی در تعبین رفتار ۳ cs

صفحه 85:
»۱ لت دم ,در سر ۲ آموزش مشابه به هر بيمار با شرايط مشابه ارايه مى دهد . ‎oeds)‏ ا ۳ ‎ere)‏ ا ا ل ا ۱ عاقل و تعلیم دیده در-یک موقعیت خاص چگونه باید فعالیت خودرا انجام دهد وازبيمارمراقبت كند؟ عملكريد.يايين تن از بر سر 0110623206 536) AA spe

صفحه 86:
0 ‎a)‏ ا ا ا ل مراقب كار خود وعملكرد ديكران باشيد ©- آگاهی از ا ‎TED ee Wee‏ ‎See Eye SD Toler ss be Sears‏ ‎BOS te eee ier oe ore leases‏ ‎eee aig ee ESE Se nei Br‏ بحث در مورد مشکل بعد از اتمام جراحی و هرگونه فعالیت دیگرومریتبط پابیمار,

صفحه 87:
ee eee el eee e eae cere iors 1 ee rs Crear ee pees SHEED) ‏هاى جديد © - انتقاد يذير باشيد( راهنمايى ديكران را بيذيرد دن‎ ‏عبن كان رسكا حرق رل تبكر ان باش ) 047 7ض تكن‎ Pree ‏ا ل ا ل‎ DES IID LS (Dye eye re SD a oe re Tap ‏ا‎ ‎۱ Te SS CS ek ee ‏آراسته داشته باشید . = متانت رفتار»عدم شوخی نابجا » آهسته‎ ‏سخن بگویید.. 15 - راز دارباشید . 8 - ازخشونت و عصبانی‎ ۳

صفحه 88:
* .9 - علت ایجاد مشکلات را یافته و آنها را برطرف 1 را ۱( ۱ پیدا کنید .60 - زندگی از ساختاری منظم برخورداراست ‎Cees o reese re oes‏ ره دهید تاثیر خواهد نهاد . رنج امروز » گنج فردا را تدارک خواهد دید .

صفحه 89:
* عیده دار مسوولیتی الهی و انساتی هستید؛ اگر در انجام این مسوولیت درا دا ال نس سح ‎pe CON nN Geer aan,‏ لي ار( کار می رزوید » بالاخره در هر نفسی که در چهار چوب چنین هدف و ‎ee Stee Tes)‏ ا ا هه انجات بيمار يا بيشكيرى از وقوع بيمارى فراترّان-حد.وظيفه خدمتى مى ل ل ل ل ا رل لا اهارا نيز مهار بيمارى و بيشكيرى از وقوع آن به كار ببريد.

صفحه 90:
و لح ۱ * ب - در حوزة وظیفه شناسی و مسوولیت 00 " د- در حوزة احترام به ديكريان * ه - در حوزء تعالی شغلی

صفحه 91:
۱ ee en eis ‏بيماران مختلف عدالت ررا.رعايت كنيد . در برخورد با‎ ۱ enl eee) en ‏دراه(‎ ee ‏دح‎ ‎00 ‏ا ا ل ل‎ Bree We cy ‏داشته باشید . منشور حقوق بیمار را در شرایط مختلف‎ ۶2 een)

صفحه 92:
* )- نسبت به انجام وظایف خود تعهد کافی داشته یاشید . - به سؤالات بيماران ياسخ دهيد. 2- اطلاعات مربوط به وضعيت ‎o er)‏ ا ل وی و همراهان فرار دهید . ‎ESE Tee ewes‏ كم ‎Fe‏ سد در اا ۱ لا ات ا ا ركه ل ا 9 الم للشو ري ار ادن بروز » عوارض ۰ ابتلای مجدد » انتقال بیماری و نیز بهبود کیفیت ‎rene ey recs)‏ ۱ ؤق_ظسآآ-<5لصللنييدددررررلةييْ”ْزنْئ_دة_ءبظ سصسيسس>سّ65رْي:يط طظيعيع ح سس صحچ سس سح

صفحه 93:
* از آنجا كه جامعه و سازمان شما مسؤوليت هاى خاص اخلاقى به عنوان ‎SSPE) SS Seas ag Eyal Ms JS‏ پذیرش استانداردهای حرفه ای رفتاری » اخلاقی مسوولیت هایی دارید , شما همچنین مسوّول تجدید نظر در,زمینه کار هایی که انجام داده اید و ارزیابی تکنیک های مورد استفاده می باشید . باید زمان عملیات ۰ فعالیت و اقدامات لا تشر رزیل تب سوت در متیر راد یبراب برد عملیات اجرایی خود باشید . رفتار اخلاقی مستلزم داشتن صداقت است . هرگز 0 ‎ee)‏ ا ا ا ا ا ا ‎rere ee)‏ ا ا ل ا ل 0 ‎ocr‏ ا ا 0

صفحه 94:
)( راستگو باشید . ©- درستكار باشيد . ©- رازدار باشيد . <0- حریم خصوصی بیمار را رعایت نمایید .

صفحه 95:
و ات ره ال را " © بيمار را به عتوان/يك انسان در نظر كرفته » از ذكر چا ا ‎Bee cee‏ ل ل ا ا ‎nt Dene ree‏ 0 ا ۱ ©- وضعيت ظاهرى مطابق با شوون حرفه اى باشد .

صفحه 96:
" [)- تقوا : تقوى به معنى يرهيزكاريى و تريس از خدا و ناظر دیدن او بر تمام اعمال خوداست تا همواره در سایه انجام تكليف و وظايف شغلى خود » خدمت به بيماران را سرلوحه اعمال خود قار دهد . همگان به تقوا نیاژمندند ولكن.كارشناسان هوشبرى و اتاق عمل بدليل ظرائف و ال رت نيازمندتريند

صفحه 97:
۱ reese eye Derr Pe eern Pees . ‏ترین » پیشرفته ترین و موثرترین خدمات داشتن‎ ‏کارشناسان پرستاری هم در ارایه خدمت باید نهایت جدیت‎ ‏كيرند وهم براى رسيدن به بهترين و‎ eae Doe, ‏مناسب ترین شیوه ها «با زآموزی و پژوهش مستمر» انجام‎ ‏دهند زیراهرگز بدون آموزش و بازآموزی مستمر و ان هم‎ ‏فراكيرى علم و دانش سودمند و كاربردى دست نخواهيم‎ ‏یافت‎

صفحه 98:
* از اساسی ترین وظایف انسان ها رازداری است. درسوگند نامه بقراط بت كر ”هر آنجه ممكن است در خلال درمان يا ‎EES eed cre SROs‏ ‎eacr)‏ ا ل ل خواهم داش" مدنیو در برایر اعتمادی که به کارشناس هوشبری و اتاق عمل می کند مشکلات و ‎er te Trae aS Dera Or‏ 1 گوید » خواهد گفت همچنین اعضاء تیم اتاق عمل:در.معاینات » آزمایشات 9 کت * _به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات ‏ بخواست جام می و گفت راز پر شور 3

صفحه 99:
موضوع صرفه جويى به قدرى اهميت دارد كه علماى اخلاق تأكيد مى كتتد : «سراوار است مؤمن در امور مباح هم سعى كتند كه اسرافى از آن ها سر نزند » مانند اسراف در خواب وبيدارى زياد ‎BETO Sl Das‏ ار سا بر( ‎Le By‏ ۱ ‎Cee tar eye) eter ges ss be Bera (Ser‏ ی( ‎Pear nC we‏ ‎ce oer‏ ال ‎ee‏ 0 اعتدالى دارند » (سوره فرقان آيه 72©)و اسراف نكنيد كه خداوند در( لولس

صفحه 100:
رسول اكرم (ص) فرموده اند : «كاملترين مومنين از نظر ايعان خوشس خلق ترين آن هاست.» اين خوش خلقى يكى از برترين خصوصيات لازم ا ل ل | يعنى با كلمه «مردم» كه شامل مسلمان و غير مسلمان و دوست و دشمن ل ا ا ۱ ا ا ا ا ا للم کنید . برخورد ملایم و مهربان با بیمار در او اطمینان و اعتماد بیشتری ات که به خدمات آن ها شدیداًنیازمند است ؛ رسیدگی خوب و دقیق نسبت به آنان علاوبَآنکه در امر درمان بیماری بسیار موثر است با بالا بردن روحیه مددجو به بهبودی او کمک می کند

صفحه 101:
ام ‎LJ‏ در لغت به معنای گناه » بزه آمده است در اصطلاح حقوقی عملى است كه قانون آن زا منع كيده و براى ارتكاب آن ‎bee‏ 00 اسلامئ اعلام مى كند : هر فعل یا ترک فعلی که در قانون ا ار

صفحه 102:
" ترك فعل انجام ندادن يا ترك كردن عمل يا وظيفه اى كه ‎Tere!‏ ل ا ا ال كا " _انصراف به معنى يايان يك طرفه مراقبت از سوى يكى از اعضاء تيم جراحى » اتاق عمل و...» بدون هیچ آینده نگری براى واكذارى مراقبت از بيماربه شخص ديكرى با مهارت ‎IEC)‏ ا ل ل ل ل همین که اعضاء تيم جراحى » واكذارى را شروع مى كنند»وظيفه اى را ‎Meera ee CPOE SECEDE Sr‏ 0ك ‎ayer)‏ ۱ 0

صفحه 103:
۱ eye ECE 7 renter nny yore ‏مرتکب می بایست به آن اقدام میکرد و می توان گفت که‎ همان معنای بی مبالاتی است . " يا به تعريفى ديكر : غفلت يعنى ناتوانى در ارايه همان ا ۱ دهد . برای جلوگیری از غفلت باید طبق استانداردها عمل کنید . رعایت نکردن استاندارد مراقبت ممکن است منجر به 1

صفحه 104:
*_ در لغت به معنی فروماندن ۰ عاجز گردیدن ۰ کوتاهآمدن ۰ فرونشستن ۰ از 9 ‎ae ens Tt ic nen nen ee es‏ 7 ا ‎Cows ese lS te eee Wer OE‏ ‎ee Renee eee eae See Ten!‏ واه * قصور خرفه ای به کار حرفه ای مغایر با استنداردهای پذیرفته شده اطلاق می ‎e StS ee ele a kab knees‏ ۱ ‎I a)‏

صفحه 105:
* خواهیم دید که غفلت در واقع مترادف قصور است و تنها تفاوت آن با قصور در این است که خفلت مختص ترک فعل ار رل ا ا ‎Byes ere)‏ انجام نمیداده ولی انجام داده است) .

صفحه 106:
* ) - بی مبالاتیشدیدترین نوع قصور است و به معنی ترک فعلی است كه از نظر عملى و فنى انتظار آن نمى رود به عبارت ديكر اقدام به امرى است كه مرتكب نمى بايست به آن مبادرت نموده باشد . See EB) tnt as ere DE CANOE DB OT i ‏التماب محل تزریق » نکروز و نتیجتاً جراحی شود نگرفتن شرح‎ ‏حال از بیمار (مثل حساسیت داروبی) ننوشتن نحوه مصرف دارو و‎ ‏عدم توضیح آن به بیمار » نگرفتن نوار قلب و یا تحت نظر نگرفتن‎ ‏بیمار دچار درد قفسه صدری . نداشتن يا چک نکردن وسایل احیا‎ ‏در جایی که تزریقات انجام می شود‎ 106

صفحه 107:
* انجام فعلی که از نظر عملی و اصول پزشکی نبایستی انجام پذیرد ‎CBS res Te)‏ 1 ‎by Oo‏ ار ‎eres Te Te TD)‏ وت ا ‎ree pie‏ 2 پروژسترون به خانم باردار با لکه بینی ۰ آمپول پروستاگلاندین اح الي 0

صفحه 108:
‎TO eee ea eee De Eee Ea ee noe ne Be rene‏ م مهارت به دو دسته تقسیم می شود : (الف) عدم مهارت مادی (ب) عدم مهارت معنوی ‏دم میت سادی: یعنی نداشتن چابکی و ورزیدگی کافی در اموری که حسن انجام آن ها مستلزم داشتن توانایی خاص می باشد . مانند رانندگی ۰ جراخی و نظایر آن ها , کسی که با نداشتن این 1[ ‏ا ا 00 ا ا ا ا ‎feet‏ ‏كار معيّن) مائئد خطاى جرلحان و داروسازان بى تجربه در مشاغل مربوط به خود . ‏* مثال : تجویز داروی تامتاسب یا با دوز نامتاسب » تزریق زیر جلدی به جای تزیق داخل وریدی » مرت رزیت رزیل تن تین با سر عد زيك! حم لذلا نبت زات ریز پیت بازر و داتس ‎eg ey‏ از ليق سم سربرت علسی الست :نان ‎Gy ep‏ تبریز شده» آتل گیری خلط که منجر به نکروز عضوی شود یا بستن شریان به جای ورید از مصادیق عدم مهارت عملی است . ‎108

صفحه 109:
بهترین محافظ در مقابل ادعای سهل انگاری و قصور موارد زير است : ا ا ا ا كه خود مسوولیث دارد می باشد و پزشک در مقابل خداوند و وجدان خویش پاسخگویی خطای ارتکابی خود می باشد و ‎ep CWOL EID S)‏ ا ‎eex le‏ ۱ قواعد اخلاقی و وجدان باشد » ظاهر می گردد به عبارت دیگر ‏ پایه و اساس مسوولیت اخلاقی خود شخص می باشد و ضمانت اجرای آن بیشتر جنبه اخروی و درونی دارد

صفحه 110:
مشارکت در برنامه های با زآموزی و لموزش مداوم مرور كارهاى فردى و بهبود وضعيت آن Jha lou! Gy Ale yaa dy ol seal y Cul) cule همکاری و احترام به سایر افراد شاغل در. زمینه پزشکی و شناخت قلسفه بیمارستان و روابط بين بخش هاي مختلف درک نقش کارشناس اتاق عمل و هوشبری به عنوان تیم جراحی eet Were Rae ele eee tee ie Pte eco bye einer Tee ie iy Crepe tere Wie cl ‏از وزارت بهداشت » درمان و آموزش يزشكى كشور‎ ۱ . ‏وجدانی را در تظر بگیرید‎

صفحه 111:
۳ eee eet eo ae er 0 Lae ae ‏ا 0 ا‎ ‎eae .‏ سمو ‎RA‏ خودء يران استدم و ‎eee ‎5 ‎Ns‏ توانايي و قآ ‏لعا اس موی سر ‎

صفحه 112:
احانمیه ژذو گه پس از جنگ چهاني دوم در سال 06656 توسط نویه گردید در حقیقت سوگند نامه (/1۷1۷8) الجمن پزشكي جهاني روزآمد شده بقراط مي باشد پس از میلاد اخلاقيون مسيحي از جمله ‎2١‏ عدر قرون سب از ‎ee toe eee‏ | نمودند. اخلای فلسفي ربء تنا او ‎Sh ee‏ مغرب زمین ‎a ۳۳ ۳ eae a‏ ‎eee (0 0-0 es 08%‏ ‎Deo eer re eres ۱ ely fe‏ ا ‎(Ce‏ و مور (0©700 - ©99])) در دهه 3 3 ا ‎ee‏ سار 0 بي ذاه سد ‎oe‏ ۳ یت تون و اش موضوعات اخلاقي جدید ۳ رید قوش بت کي ستی طي در اي ۳ 7 ین گردیده است. در بسیاری ‎rare,‏ و رح و3 درجات ۳ اخیر ‎iar‏ ره ‎ae‏ کر ‎12 ‎

صفحه 113:
که هر کدام. از حج هاهمراه باانفاق هزاران دینار در ‎LANs 5)‏ امام رضا (ع) روی زمین خدا بند کانی دارد که در بر اوردن نیازهای مردم تلاش می کنتد ایتان روز قیامت در امانند . هر كس که مومنی را شاد کند | را در قيامت ‎ie‏ كرداند.

صفحه 114:
دق نیکو در تک بها جه دردها چه دردهای روانی ‎air‏ ‏ا لك ‎eS pier nia‏ > ا ل ا ل عمل وکاردان فوریتها » داشتن خلق نیکوست . زیرا با خوش خلقی مى تواند مؤثرتر ازهر داروى ظاهرى » آرامش را به روح بيمار تزريق كند. * در سایه ی اخلاق نیک و خوش رفتاری است که می توان در قلب ها نفوذ کرد . خوش خلفی ضمن آن که باعث پیشرفت امور وتوفیق در کارهای شخص و اجتماعی می شود » از مشفقت هاو سختی های موجود در جریان کار می کاهد . بازده تلاش جمعی افراد را مى افزاية و بالاخره به كمك آن از عهده حل هر مشكلى بر مى آيد ل

صفحه 115:
00 ‎Pee‏ عل . المُرِسَلِينَ ‎nabs S5 1 e‏ ‎Llges 51 5"‏ أن 1 الحَمدَئْلهِ رَنَ العالمين

صفحه 116:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان