صفحه 1:
اخلاق حرفه ای در
مدیریت با رویکزد
صفحه 2:
مش فلج
محمد سرگل زائی
تخصص: دکترای الهیات ادیان و عرفان
سوابق تدريس: دانشگاه های آزاد؛علمی
كاربردى و مراكز آموزش عقيدتى
وزارت دفاع از سال 49606
_ممم6)
09
صفحه 3:
منبع درسی
اخلاق حرفه اي در مدیریت با
رویکرد اسلامی
مولفان :دکتر محمد مهدي پرهیزگار
و روح الله حسينى
انتشار ات دانشكاه بيام نور
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
قاعده زرین در اخلاق
os Ct pl
(fk ak lags
ديكران هم بيسند و آنجه را كه براي خو
یوار جوا
أنكونه كه دوست نداري بهو كسي متم
eet Bo dene
دوست داري به تو نيكى شود ني
. باش
نهج البلاغه نامه 96
صفحه 7:
معنی و مفهوم اخلاق
مفهوم لغوي واژه اخلاق عبارت است
از خوي» سرشت طبیعت باطنی یا
سرشت درونی انسان »و در فرهنگ
لغت دکتر معین آن را دانش بد و
نیک» خویها و تدابیر انسان براي نفس
خود یا یک فرد خاص تعریف کرده
.اند
صفحه 8:
معنی و مفهوم اخلاق
اخلاق حالتی نفسانی است که بدون نیاز به
تفكر» آدمی را به سمت انجام کار و
رفتاري سوق مى دهدء اكر اين حالت
نفسانى به كونه اي باشد كه كارهاي خوب
و يسنديده از انسان صادر شود آنرا
فضيلت اخلاقى مى نامند و اكر افعال بد و
نايسند از انسان صادر شود به آن رذيلت
اخلاقی گویند
صفحه 9:
معنی و مفهوم اخلاق
اخلاق» مسئولیت پذيري انسان» در
رفتار ارتباطی است که به رعایت
حتوق غیر الزامی از منظر قانونی
خود و دیگران معطوف است و
اجراي آن کمال و سعادت انسان را
در دنیا و آخرت تأمین می کند
صفحه 10:
اخلاق در اسلام
اخلاق اسلامی به مجموعه اي از قواعد و ارزش هاي
انسانی گفته می شود که از آموزه هاي دینی و الهی
نشأت می گیرد. یک فرد مسلمان براساس اصول و
ارزش هاي اخلاق اسلامی رفتار و اعمال فردي و
اجتماعی خود را تنظیم» کنترل و هدایت میکند و
رفتار و اعمال دیگران ریا مورد ارزیابی قرار می
دهد. یکی از. اهداف مهم بعثت پیامبر اسلام ص و
تعالیم امامان معصوم ع ترویج توسعه و نهادینه
كردن فضائل و ارزشهاي اخلاقی در فرد و اجتماع
.انسانی است
صفحه 11:
محیط
خلاق کار در محی
عوامل موثر بر ا J و
4 جامعه)-)
امل اجتماعی و فر هنگی یو نیو ۹9
.“ فر دعلاقهايمان- 1
5 3 ی سا
0 بت لإدستمزد - بيكاريي تورم-صنعتی:
امل اقتصاد. 3
3 فرهنك سازمانى.
۱ مانی( ارتباطات- فر ۱
seis زمان کار) ae
ae است هاي مدیریت.
gee 06 ل مشى و سيا
۳4 مديريت:سبك مديريت)
نگرش
صفحه 12:
ريشه هاي اخلاق اسلامی
اصول و ارزشهاي اخلاقی در
اسلدم که منشور زندگی
سعادتمند فردي اجتماعی و
سیاسی انسانها را تدوین و
طراحی می کند از منابع
,اسلامی زیر نشات میگیرد
صفحه 13:
منابع اخلاق اسلامی
قرآنکریم-)
نهج البلاغم©
نيروىعقلك ©
لحاديثو رولياتمعتبر-6
de fous ALI يامبر لكرم ص-©
Ofek pluie fas ALI
الكٌووحكومتى بيامبرلنع-م”
الكوىحكومتىامام خمينوره ©
صفحه 14:
فواید حاکمیت اخلاق در سازمان
در یک جو سازمانی که ارزشهاي اخلاقی و
اصول اخلاقی رعایت می شود روابط بین
فردي مبتنی بر اعتماد و صمیمیت زيلاي انجام
مى شود و در نهايت محيط كاري لذت بخشى
را براي همه افراد ايجاد مى كند. جو اخلاقى»
تعهد سازمانى را تقويت و غيبت و تنفر از كار
را كاهش مى دهد. عموما افراد متمايل هستند
در محيط هاي كاري مشغول به فعاليت باشند
كه ارزشهاي اخلاقى مورد توجه و رعايت مى
شود
صفحه 15:
فواید حاکمیت اخلاق در سازمان
تقویت تعاملات و افزبایش اثربخشی ارتباطات فردي-
و و گروهی در سازمان
بهبود عملكرد فردي و سازمانى
حفظ و تقويت رفتارهاي مطلوب -©
تقويت روحيه و جو كار كروهى -©
افزبایش صمیمت» دوستی و خیر خواهی در بین -6
افراد
تقويت اميد به آينده بهتر .©
Opis js goa pad a flee gigs
صفحه 16:
ادامه
لیجاد تصویر ذهنیمثبتاز سازمانم»
کاهش رفتارینامطلوب و نادرست فردیو-6
اجتماعی(حسادت غیبت و بدبینی و..)
افزایش تعهد سازمانی و مستولیت پذيري-0
کارکنان
افزایش آرامش و امنیت جسمی» مالی:-00
روحی و روانی در بین کارکنان
کاهش جرائم و بزهكاريهاي فردي اجتماعی -04
و سازمانی
افزایش انگیزش و رضایت شغلى -©0
صفحه 17:
پیامدهای بی توجهی به اخلاق در سازمان
بی توجهی به اخلاق در سازمان و
عدم رعایت قواعد DUI اثرات و
پيامدهاي منفی براي سازمان در
پی دارد که اين اثرات را می توان
:به شرح زیر مطرح نمود
صفحه 18:
پیامدهای بی توجهی به اخلاق در سازمان
رشوه خواریو دزديهاي پنهان و آشکار م0
افزایش ترك سازمانی و غیبت شغلی
افزايش تبعیض و بی عدالتی در ارکان-9
لجراین
افزايش سوء ظن» نگرش و برداشتهاي منفی -
رابطه گرایی به جاي ضابطه گرایی در 6۰
سیستم
صفحه 19:
ادامه
برخوردهاي نامطلوب با ارباب رجوع -0
افزایش نزاع»کشمکش و تعارضهاي قدرتم»
افزایش رفتارهاي نابهنجار و تقویت روابط-6
منفی
عدم پيگيري شکایت ها و پاسخگویی-9
عدم مشاركت كاركنان در سازمان- 00
ترجيح منافع فردويرمنافع كروهى و -00
سازمانى
كاهش عملكرد نيرومانسانى به علت كم-©0)
كاريهاي پنهان وآشکار
صفحه 20:
آثاربی توجهی به ارزش هاي اخلاقی در جامعه
اخلاق اجتماعی از مهم ترین موضوعاتی است که
ارتباط آدمیان را با خود» با جامعه و تاریخ مطریح می
سازد؛ زیرا جامعه می تواند یک تمدن را بسازد نه
یک فرد. و اجتماع انسانی پیوسته تاريخ را ساخته و
به جلو برده است. آسیب پذيري جامعه ناشی از عدم
توجه به اخلاق در ارکان مختلف زندگی فردي یا
اجتماعی است زیرا ريشه ي بسياري از رذایل
اخلاقی و آسیب هاي اجتماعی در عدم
رعایت اخلاق است. براساس آموزه هاي اسلامی سقوط
و بدبختی یک جامعه ناشی از فراموش کردن و بی
توجهی به ارزش هاي اخلاقی و پیشرفت آن به خاطر
,توجه به ارزش هاي اخلاقی است
صفحه 21:
پیامدهای بی توجهی به ارزش هاي اخلاقی در جامعه
انحطاط جامعس)
افزایش هرج و مرج مانند احتکار و کم-0
فروشی
انزوليصااحان -9
افزایش ناامنی و انحرافات اجتماعی مانند -
سرقت
کاهش انسجام و وحدتبامعه 60۰
ناسپاسی و کفراننعمتها 6۰
افزایش ستم» تجاوز و سرکشی Pm
صفحه 22:
ار زش هاي اخلاقی در جامعه
اسلام در جامعه ارزش هاي اخلاقی
متعددي را مطرح کرده است که
توجه به آنها و رعایت آنها در
جامعه سبب ایجاد جامعه سالم با
روابط اجتماعی سالم» امنیت و در
نتیجه توسعه و پیشرفت در تمامی
.امور مى شود
صفحه 23:
ارزش هاي اخلاقی در جامعه
امر به معروفو نهی از منکر: یکی از-6
وظایف مهم اجتماعی هر مسلمانی امر به
معروفو نهى از مذكر در جامعة است. يعتى
اينكه افراد نسبت به انجام كناهان مشهود در
. جامعه بى تفاودتفباشند
مثال :در مقابل دركيري و نزارع ها و سرقت
. دركيري و سرقت را فوري كزارش كنيم
صفحه 24:
همبستكى و حفظ وحدت: وحدت -
سبب مزيت و اقتدار جامعه و كشور
در صحنه بين المللىو به تبع تن
افزايش امنيت و توسعه سرمايه كذاري
خارجى و روابط بين المللىمى شود.
وحدت باعث کاهش اختلافات» نزلع و
,کشمکش است
صفحه 25:
لنفاقوکمک و حمایت از-9
:محرومین
عامل کاهش مشکلات اقتصادي و
زیستی همنوعان می شود و در
رفاه عمومی و کاهش بزهکاريهاي
جامعه موثر است
صفحه 26:
عدالت-6
عدالت سبب حمایت از مظلوم و ستم
دیدگان در مقابل ظالمان و ستمگران است.
عدالت باعث استواري مردم و پيشگيري
از خیلی از ناهنجاريهاي اجتماعی است.
احترام به دیگران: در جامعه اسلامی همه
بايد حقوق همدیگر را رعایت کنند و با
احثر ام ر فتار کنند
صفحه 27:
عدم تجسس در زندگی شخصی و خصوصی-
:افراد
مسلمانان نباید در احوال خصوصی همدیگر
تحقیق و بررسی کنند و به شدت از تجسس در
,نهی شده است
:احترلم به دیگران 6
در جامعه اسلامی همه باید حتوق همدیگر را
,رعایت کنند و با احترام رفتار کنند
صفحه 28:
دنیا طلبی و ساده زیستی و پيامدهاي آن
زندگانی دنیا از دیدگاه انبیا و اولياي الهی موقت
و گذرا است بنابراین به چيزهاي گذرا نمی شود
دل بست و امید داشت. افراد مومن سعی می
کنند از دنیا و امکانات دنیا براي آرامش روحی
و روانی خود تحت هر شرایطی استفاده کنند.
افراد ساده زیست نسبت به دنیا دابستگی تام
ندارند یعنی با نداشتن امکانات کافی ناراحت
نمی شوند و با منعم بودن از دنیا نیز زیاد
خوشحال و شیفته نمی شوند و این عامل آرام
.بودن انها است
صفحه 29:
اما افراد مادي گرا با به دست اوردن دنیا
خوشحال و براي کسب آن به هر صورتی
تلاش دارند و عامل خوشبختی خود را در
دنياي گذار می دانندو با از دست دادن آن
نارحت و اشفته می شوند. دنیا طلبی مهم ترین
عامل و ريشه تمام انحرافات و نابسامانی هاي
اخلاقی انسان در بعد فردي و اجتماعی
محسوب مى شود. از ديدكاه امام على ع دنيا
«sulle باعث فتنه و اساس هر لغزشى است
صفحه 30:
پیامدهای دنیاطلبی
خودخولهی)
غرور و O- 5S
ریا و نفاق9
رشوم خواری-6
ترس ©
بخلو حرص.©
لنتقام جوئىحم”
صفحه 31:
ادامه
دروغ گونی6
حسادخه
عیبجونی dO
کم کاری.0
تجملگرلنی 8
لسرلفسازمانی-09
عصبانيتو خشم-062)
صفحه 32:
پيامدهاي ساده زیستی
آرامش روانی-)
صبر و استقامت-6
دورىاز اسرلفس©
ايثار-ع6
صداقت-©
آخرتطلبی 6
کنترل درونی-2»
صفحه 33:
نهادينه كردن اخلاق
نهادينه كردن اخلاق حرفه اي»
نیازمند آموزش» مهارت» تجربه و
فرهنگ سازي در هر زمینه ي
رهبران سازمان نقش عمده اي در
نهادینه ساختن ارزشها اخلاق
,سازمانی دارند
صفحه 34:
راهکارها و راهبردهاي موثر نهادینه کردن اصول اخلاقی
حمایت مدیرانارشد و عالی سازمان-
نظارتمديرلنو روساي سازمانى بر اجرلي.©
ارزشهاي اخلاقى
انتشار و ترويج اصول و سياستهاي اخلاقى -د©
در قالب تدوین عهدنامه هاي اخلاقی(عهدنامه
هاي اخلاقی» منشور اخلاقی سازمان تلقی می
شود.)
آموزشو تعلیم به منظورآگاه سازیو افزایش-6
اطلاعات اخلاقی کارکنان
فرهنگ سازیو تقویت بعد اخلاقی فرهنگ -6
صفحه 35:
ارزش هاي اخلاقى از ديدكاه امام على ع
شخص برهيزكار امانت را سالم به
صاحبش بر گرداند و امر معروف و نهی
از منکر میکند »بخل او را مغلوب نسازد»
سکوت کند که از لغزش سالم بماند» اگر
کسی به او ظلم کند صبر میکند تا خدا
برایش انتقام گیرد ءخودش را در رنج
اندازد تا مردم از او در آسایش باشند» از
هر که دوري گزیند براي بغض و کینه
تست
27
صفحه 36:
بلکه براي پاك نگه داشتن خويش
است و نزدیکیش به هرکه نرمش و
رحمت و رضاي پروردگار است»
هرکه به او ستم کرده از او
درگذرد و هرکس از او چيزي
دریغ کرده و محتاج او گشته او به
.آنكس عطا و بخشش کند
صفحه 37:
ارزش هاي اخلاقی از دیدگاه امام علی ع
.تقووو پروا داريقله اخلاق است -)
فقدانادبو اخلاق علت همه شرور 0۰
*
است
ارزشیک عمل به اخلاقی بودنش است -0
.نه زياديآن
عمل اخلاقى در عاللم ماندنى است و -60
.خواهد ماند
همنشین و همدمی بر ليانسان G- aul.
اخلاق نیکو وجود ندارد
صفحه 38:
فصل دو a
ار زشهاي اخلاقى
در مديريت از
ديدكاه اسلام
صفحه 39:
اسلام دین اخلاق پسندیده است .همانطور که دیده می
شود. بسياري از نظام هاي اخلاقی در جهان بر پایه
ايمان به مبدأ و معاد استوار نمی باشد بلکه بر پایه
افكار مادي است اما نظام اخلاقى اسلام و اريزش
هاي اخلاقى آن از ايمان به خدا سرجشمه مى كيرند.
نظام اخلاقى اسلام همه جانبه است و همه جوانب
حیات انسان را )فردي» اجتماعی هیچ مسأله اي از
مسائل زندگی انسان نیست که تحت پوشش ارزش
هاي اخلاقى اسلام قرار نگیرد. خانواده »ارتباطات»
روابط بین الملل» اقتصادي و سياسى و تجاري و..را
.در برامى كيرد
صفحه 40:
اخلاق اسلامی از لحاظ موضوع و محتواي جامع و
کامل است نظام اخلاقی اسلام عقلانی» وحیانی و
همگانی است یعنی در همه شرایط زمانی و مکانی
مختلف براي تمام مردم و تمام ملت ها و تمامی نسل
ها قابل استفاده است یعنی نظام اخلاقی اسلامی در
همه زمان ها و جوامع كاربردي است. غایت و هدف
نهایی در نظام اخلاقى اسلام قرب الى الله است.
تمامى اجزاء و عناصر نظام اخلاق اسلامى» متكى
بر وحى و مصون از خطا است و با يكديكر ارتباط
و انسجام درونى داشته و همه آنها هدف واحدي دارند
صفحه 41:
نظام اخلاقی اسلام را می توان در چهار سطح
:تقسیم کرد
ارزشهاي اخلاقی فردیو خصوصی. مثلتحمل و-)
صبر تهذیب روح و پاکیزگی
ارزشهاي اخلاقی اجتماعی ,شاملروابط -©
اجتماعی اقتصادي تجارو تولید» سیاسی و
حکومتی؛ فرهنگی»... :ایثار» فداکاری محبت» حسن
. ...خلق» تواضعء دلسوزيو
ارزشهاي اخلاقی مرتبط با جهان و -©
طبیعت :زیست محیطی» حیوانات
ارزشهاي اخلاقی عبادیزشکر» خضوع و خشوع-6
. ...تسلیم در برابر خداوند و
صفحه 42:
تکامل روح و اخلاق
:حضرت علی ع
خذوا من اجسادکم فجودوا بها على
انفسكم. از اجسادتان كسر كنيد و
به روحتان و بر نفستان منت
.بكذاريد و آن را به كمال برسانيد
خطبه 600 نهج البلاغه
صفحه 43:
ای انسانی که مى خواهی تعالی پیدا کنی :راه
تعالى و تكامل روح اين است .بايد از جسد
بكيريد و به روان بيفزائيد .اكر انسان بخواهد
كه روحش ترقى بيدا كند» بايد به بدن سختى
بدهدء به بدن فشار وارد كند .مثال مى آورند كه
روح و بدن انسانى مانند دو كفه ترازو
هستند .اكر اين كفه بايين بيايد» آن كفه بالا مى
رود . شدت و فشار بر بدن» تكامل روح مى
آورد .راحتی بر بدن تنزل روح می آورد» جه
. انسان مذهبی باشد و جه انسان غير مذهبی
صفحه 44:
مدیریت مبتنی بر اخلاق
موفقیت در سازمان مستلزم بكارگيري مدیریت
مبتنی براخلاق در سازمان و موجب شکوفایی
استعدادها می شود.در حقیقت مدیران با اخلاق
که در رفتار و گفتار اخلاق را رعایت می کند
و به تعبيري اخلاقی هستند با صمیمت و
مهربانی و دلسوزي روابط را تقویت و از این
طریق افراد را به خود جذب می کنند و در
نگرش و ذهن آنها نفوذ مى كنند و از اين طريق
در آنها تعهد سازمانى و مديريتى بالايى ايجاد
.می کنند
صفحه 45:
الگوي عینی و واقعی اخلاق اسلامی در مدیریت
در اسلام پیامبر ص اسوه عینی و واقعی اخلاق
اسلامی و الگوي جامع اخلاق براي جولمع
انسانی است. در حقیقت استاد اخلاق بشریت در
تمام زمانها و مکانها و اجتماعات انسانی پیامبر
اکرم ص است. همچنین ائمه اطهارع نیز به
علت پيروي کامل از پیامبر اسوه اخلاق نیکو
هستند و آنان پیش از نصیحت و اندرزهاي
حکیمانه» اخلاق و رفتار نیکو را عملیاتی کرده
,بودند
صفحه 46:
اصول اخلاقی و مدیریتی در اداره سازمان براساس آیه
©16كآل عمران
مهربانى و خوش اخلاقى سبب جذب كاركنان و زير دستان -0)
.به مدير و ايجاد تعهد مى شود
بد اخلاقی و تندی سبب نفرت و پراکندگی مردم از مدیر -6
.مى شود
بخشش و گذشت سر لوحه برخورد و رفتار و روابط 9۰
. سازمانی هست
مشورتدر امور و كارهاي سازمانی و مدیریتی ( تصمیم -6
گيري» برنامه ريزي» سازماندهی» اجراو کنترل و نظارت)
قاطعیت در تصمیم گيري -6
توکل بر خداوند پس از مشورتو تلاشهاي فكري و روحی -9
صفحه 47:
اخلاق در سيره مديريتى امام خمینی ره
شجاع-)
صادق -0
انسان گرایی » محبت به انسان -.©
صبوري-6
اخلاق و رفتار شایسته -6
شخصیت عملی و O- Dal
صفحه 48:
سادم زیستی P=
O- DI 5 4853
تقوي O-
پرهیز از خودمحوری00
تفکر-00
عزم و AGA)!
مدارا و رفق-49)
صفحه 49:
اجتماعی-۱)
اخلاق اج ous
از زب شایعه پر
5 عه مخافان میا e
aT i زیست و مبارزه-
۳ بلاس »سالم سازيمحیط
اخلاق |
58 عمیو فنآوریاقتدار ملی و
#0
پیسر
op و a Ode
ويه و _ od
مهس مت انسائى-©
5 اسل افتلاشی و گرا
» عدات
صفحه 50:
ویژگی های اخلاقی مدیریت از دیدگاه اسلام
اصل پرهیز از خودخواهی: خودخواهی عامل برتري-)
.جویی و دورهديكرلناز مدير می شود
اصل خدمت گزاریو خدمت رسانی: مدیر باید خود-.0
را برليخدمت و کوشش جهت پیشبرد امور و حل
,مسائل سازمانی آمادم کند
اصل رازداریو امانتداري رازداریو امانتداریپایه 9
اعتماد را تشکیل می دهند مدیرانبرليجلب اعتماد باید
.این ویژگی را داشته باشند
اصل انضباط: نظم و انضباط سبب اجرليمنظم -6
برنامه هاي عملیاتی و اجتناب از بی نظمی در کار
.می شود
صفحه 51:
صل مسئولیت پذيري و پاسخگونی: مسئولیت پذيري-6
یعنی پاسخگویی در قبال وظیفه و تکلیف و رفتار خود
و عوارضناشی از. آنبر اساس اختیار
اصل خوش رفتاري خوش رفتارویک صفت -6
,درونی است ورله نفوذ در دلها و پیوند قلبها است
اصل عدل و داد: در همه شرایط و همه موقعیت-2»
هاي سازمانی مانند ارزیابی عملکرد» استخدلم و ارتقا
.و نظار تعدالت را رعايت كند
اصل صبر و استقامت:صبر و استقامت پایه تصمیم-6
.گيري و حل بهینه مشکلات است
صفحه 52:
اصل نقدپذيري: روحیه انتقادپذيري باعث-9
پذیرش نقدمنصفانه وکسب اطلاعات مفیدمی
.شود
اصل رعایت حقوق دیگران احترلم ب0)
.دیگرانزمینه احترلم به خودرافراهممی آورد
اصل حقيقت كرايى و حق مداري مدير به -00
,دنبال کشف قيقت حقيقت و واقعيت ها باشد
اصل مناعت طبع : مناعت طبع» عزت -9
نفس و اعتماد به نفس بالا را در يى دارد. مدير
.با مناعت طبع رفتاروكفتار سنجيده دارد
صفحه 53:
اصل شجاعت و شهامت: شجاعت مدير مانع از-66
پذیرش عوامل انحرافی و عوامل کاهنده و غیر
.منطقی در عملکرد سیستم می شود
اصل اعتماد سازی مدیر اخلاق مدار به دنبال -46۳
,توسعه وافزایشاعتماددرسازمان و جوکاریهی شود
اصل نرمش و اقتدار به هنگام: نرمش و اقتدار ب-.©0)
هنگام مدیر باعث ۰ جلوگيري از مشکلات و انعطاف
در شرایط و سازگاریمنطقی می شود. 16-اصل
توجه به نيازهاي کارمندان(مادیو Garage
صفحه 54:
اصل قانون گرایی» فرمانبرداریو اطاعات بذيري:-م0)
در همه آمور خود را تابع قوانین دانستن و توجه به
اجرلیقوانین اصل ارزشمداري مدیر به ارزشهاي
اسلامی توجه زياديداشته و آنها ء را در مدیریت خویش
.لحاظ کند
اصل پرهیزکار و با تقوا: (ایمان عملی و -46
اعتقادی)مدیر اهتمام و توجه زياديداشته باشد به اعمال
واجب و احکام اسلام
اصل مشاور و راهنما: مدیر باید در امورلتسازمانی -19)
راهنماي موفقی برازیر دستان باشد و با راهنمایی و
.مشاوره هاي تخصصی حلال مشکلات باشد
صفحه 55:
اصل دلسوزیو خیرخواهی: دلسوزیناشی-(60
از حس خوب داشتن نسبت به موفقیت و
,پیشرفت دیگراناست
اصل سادهم زيستى: مدير اسلامى يا سادم -40©
زيستى خيلى از بيامدهاي تجمل كرايى را
حذف مى كند و روحيه بهتري برليكذشت و
ل فتار صحيح بيدا مى كند
اصل مردم كرايى(اجتماعى): عامل جذب -©©
كاركنان روحيه اجتماعى مدير ٠ و در ميان
.كاركنان بودزو ارتباطو تعامل با آنها است
صفحه 56:
اصل مشارکت جویی(اصل همدلی و همفكري) :-60
مشارکت زیردستان و کارکنان را در ارائه نظرلتو
,پیشنهاداتدر رابطه با مسائل سازمانی تسهیل کند
اصل مهربانی و نرم خویی: مهربانى و اخلاق -60©
خوش مدیر زمینه ایجاد روابط صمیمی وگسترش
,فضاي كارياحترلم آمیزخواهد بود
اصل تعادلو میانه روي: درروابط و رفتار و-08
.عمل دورهاز افرلط و تفریط را رعایت كند
اصل توکل و توسل به خدليمتعال: بعد از تلاش- © 0
و كوشش فكري وعملياتى بايد با توكل بر خداوند
.برنامه هاي سازمانی اجرا شوند
صفحه 57:
مدیران بی اخلاق داراي ویژگی هاي زیر هستند
دوگانگی در رفتار-)
تصميم كير يي براساس احساسات-60
اهمیت ندادنبه قول و قرارها -9
نداشتن نظم فكري و رفتاري-6
عدم قاطعیت در برخورد -6
دروغ و تهمت در گفتار 0۰
.آخرین اسلاید
صفحه 58:
وظایف و مسئولیت هاي مدیریت
اخلاق مدار از دیدگاه اسلام در سازمان
حذف عوامل استرس زلیشغلی و -4
سازمانی
تسهیل مشارکت کارکنان در تصمیم -86
گيري
مدیریقعارضات سازمانی(میان فردي-9
و میان گروهی و درونمدیریت )
تنظیم و طراحی سیستم اثر بخش -60©
ارتباطات سان 2
صفحه 59:
ایجاد و تقویت هماهنگی و-6
باه سازمانی (وحدت)
ترويج فرهنك ايثار و از-.©
خود گذشتگی
احترلم به انسانیت انسان و -»
ارزشقائل شدن برليافراد
صفحه 60:
نکات اخلاقی در سازمان از دیدگاه امام علی ع
.انسان فرومایه» فریب خورده است-)
,پاکدامنی» نعمت استدم
.راستگویی رستگاریآورد و دروغگویی زشتی-6
لنديشه و فكر كردنانسان را هدايت ميكند-:
.دنيا يرستى»كمرلهىآورد-©
,دروغگویی خبانت است-6
.انسان بخشنده گشادم رو است-م”
یقین (یه خداوند) عبادتاستم
هوس رانى هلاكت آورد-©
.حسادت انسان را رنجور و بيمار سازد-60
.قناعت و ميانه روي ثروبتآورد -00
صفحه 61:
امام علی ع و رذایل اخلاقی
تکبر کردن با افراد متکبر» خود عين تواضع
.است
از عهد شکنی بر حذر باش وعده و نقض پیمان
,باعث خشم خداوند و مردم است
دشمن ترین دشمنان آدمی غضب و شهوت او
است خغضب آتشی است مشتعل خود اولین
,کسی است که در آن خواهد سوخت
حسد جسم را فرتوت و فانی می کند و کینه
توزي آدمی را افسرده می کند و سرانجام همه
,چیزش را بر باد می دهد
صفحه 62:
اما اخلاقی
أمث ۰ م على 2
برس هش ورد
تال هراق و جمال و
ae ۱ و فضایل اخلاقی
ي کمیل فة
3 ققیر و سل
es دق تشد
هه دبک ید
eas بزرگ د
بخشند نه ol ea
است
صفحه 63:
اخلاق در مدیریت _
اگر مدیران با کارکنان سازمان رفتاري مبتنی
بر اخلاق و ارزشهاي اسلامی- انسانی داشته
باشند آنان تمایل بيشتري دارند که اخلاق را
در محیط کار رعایت کنند و تلاش و کوشش
بيشتري به خرج دهند و در نهایت عملكردي
بالاتري داشته باشند. پايبندي رهبران و
مدیران سازمانها به اصول اخلاقی ) مدیریت
اخلاقی( در محیط کار و اهمیت و التزام
اخلاقی مدیران و توجه به اخلاق در سازمان
پيامدهاي متعددي را در بر خواهد داشت که
,در ادامه به آنها پرداخته می شود
صفحه 64:
بيت
مديريا
اخلاق در مدي
اکمیت اخ i
9 در
8 یج 2 ۱
. ۱ تسیل ي
عيت اقدامات 2 ۱
~ هی مانی 59 3
یز تنش روانى 11
ش ' کنان-
- س در “ie al
کاهش استر: لتقا
غیبت و استعفا
کاهش we
صفحه 65:
) ایجاد فضاي کارياحترلم Pa Sue]
(ایجاد جو كاري مطلوب و مبتنی بر اعتماد
افزايش صميميت و همكاريبين كاركنان- ©
افزايش انكيزش و رضايت شغلى كاركنان -©
شكل كيري هويت سازمانی قوي 00
ارتقا و بهبود بهره وریو عملکرد سازمانی -40
افزایش گذشت و بخشش -©0)
افزایش درستکاریو سلامت اداریو مالی-09
صفحه 66:
مشاركت كاركنان در تصميم كيري هاي سازمانى-062)
تقويت سيستم خودكنترلى و خود نظاريتى در -©0)
سازمان
بهبود روابط بین افراد و گروهها و تنظیم بهتر -©)
روابط در سازمان
کاهش تعارضات بين افراد و كروه ها P=
بهبود جو تيمى و كار كروهى در بين واحدهاي -©0)
سازمان
افزايش حس قانون بذييي 49
افزايش تعهد و مسئولیت پذيري کارکنان-60
صفحه 67:
فصل سوم
اصول و
ارزشهاي اخلاقی
در قرآن
صفحه 68:
ارزش هاي اخلاقی در مدیریت از منظر قران
قرآن کریم اساسنامه اخلاقی براي زندگی شخصی و
اجتماعی انسان است که سعادت و خوشبختی دنيوي
و اخروي را در پی دارد .نظام اخلاقی منسوب به
اسلام ساختار. سلوکی و رفتاري را طراحی و ترسیم
می کند و راه و رسم زیستن شایسته را هموار می
کند. براساس ایات قرآن شيوة زندگی مسلماتان با
سائر انسانها فرق دارد. یعنی مسلمانان باید در
جامعه بشري اسوه اخلاق» عدالت اجتماعی و
درنهایت احترام و ادب باشند. براساس آیات قرآن
می توان استنباط کرد که رفتار, اخلاقی» زاییده
یمان واقعی به خداوند و روز قيامت است
صفحه 69:
مطالعه موردي اخلاق در قرآن
یا I ail GS لصلاا lj oa sity Als ites عن
i واصبز علی ما آصابك سا AG من
عم ور ولا صتفز خلت لاس ولا
نش في الزض مرخا اب له اجب iS cs
ied دعسي ad
(chal (P00) ad
صفحه 70:
پیامهای آیه
امر به معروفونهیاز منکر-)
,صبر در شرایط سختی -6
,دوریاز تكبر و غرور -©
عدم رويكردانى و بى اعتنايى نسبت بم-6©
بمردم
رعایت اعتدا-لهر زندگی فردیو -6
,اجتماعی
سخن گفتن با صدلینرم و دوریاز فریاد 9
زدن
صفحه 71:
پم ال الرَحمنٍ الژجیم Cay SAF OF لقن وین شَر حَاسِدٍ إِذَا Bi) Sa
:بيام آيه 1
حسادت جزو ویژگی هاي اخلاقی افراد
بدبین است و اغلب افراد با حسادت افراد
حسود روبرو می شوند. براي در امان
ماندن از خطر حسادت باید به خدواند پناه
برد. یک مدیر مسلمان نباید نسبت به زیر
دستان با حسادت برخورد کند و در مسیر
.پیشرفت کارکنان مانع ایجاد کند
صفحه 72:
ST خذوا زیتتکغ علد کل منجدٍ وکلوا واشربُوا ولا نرفوا*
don} ¥ al) الْمُسْرِفِينَ
aly 8 آيه 20 اعراف
در مصرف منابع و استفاده از امكانات
نبايد اسراف و زياده روي شود. يكى از
خط مشى ها و سياستهاي مهم مديريت در
امورات سازمانى بايد برهيز از اسراف
شود. تجمل گرایی یک نمونه واضع از
اسراف است که نکوهیده و ناپسند قلمداد
.مى شود
صفحه 73:
ally ual BLS LT HG شُهَدَاءَ
للی(نسا (AOS
مبناي تفکر» نگرش و اجراي وظایف و
روابط سازمانی باید در بسترعدالت
.مدیران با ایمان شکل گیرد
امام علیع رمز پیروزی را اجرای
عدالت می داند. باید عدالت را در حق
دشمن خود نیز اجرا کنند و با عدالت
,رفتار کند
صفحه 74:
fy الله يَأمرُكُمْ آن تُوَدُوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهلِهَا وَإِذَا
مه کج مرش mG ee tee shiek Ol
حَکمتم ull Gi أَنْ تَحْكُمُوا بالْعَذل ail f° نِعِمًا
يَعِظُكُمْ به“ إِنْ IS al سَمِيعًا بَصِيرٌاإنسا ©©)
در امانت نباید خیانت شود. مدیرانی که امانتدار هستند
و به امانتداري مشهور هستند مورد احترام دیگران
واقع می شوند و نفوذ زيادي در هدایت کارکنان می
توانند اعمال کنند.یکی از مهم ترین امانت ها در
سازمان پست ها و مسئولیت ها اگر قاتل على
امانتی پیش من می گذاشت و یا 0: است. امام
صادق ع می فرماید از من نصیحتی می خواست و
یا با من مشورت می کرد آمادگی خود را اعلام و
.حق امانت را ادا می کردم
صفحه 75:
lll AE Sead 5 وَلَا تَْشٍ فِي الْأَرْضٍ ME
إن لله لا بُحِبُ كُلَ مُحثَالٍ قَخُو رٍ(لقمان ©0)
مديران مسلمان بايد با متانت رفتار كنند
و از تکبر پرهیز نمایند. تکبر از
ویژگی هاي رفتاري افراد خودپسند و
جاه طلب است و باعث کاهش
محبوبیت متکبر می شود . خداوند
هیچ متکبر و فخرفروش را دوست
. ندارد
صفحه 76:
خصوصیات اخلاقی پیامبران الهی در قرآن
خصوصیات اخلاقی حضرت ابراهیمع
تسلیم ومطیع خداوند
وفاي به عهد
صهور
توبه کننده
حق گرا
شاکر
راستگو
دارای قدرت و بصیرت
صفحه 77:
وفای به عهد
خوش بینی
نيكوكاري
سخاوت و بخشش
مهربان و خوش اخلاق
انتقاد پذیر يي
صفحه 78:
قدردانی
قاطعیت
عفو و گذشت
دلسوزی
احتر ام مشورت
مدار \
صفحه 79:
تقوا واخلاص درعمل عبادت(نماز» روزه»
(lea
صداقت
آمر به معروف و نهی از منکر
عدالت محور
ایمان به خدا
توکل و توسل به خداي متعال
صفحه 80:
ضد ارزشهاي اخلاقی در قرآن
حسادت
اسر اف
oz
تجاوز و ظلم
پیمان شکنی
تکبر
صفحه 81:
فساد ادار ی
ریاکاری
القاب زشت
گمان بد
صفحه 82:
صفحه 83:
فصل چهارم
نقش اخلاق در
رضایت مشتري
صفحه 84:
در عصر حاضر مولفه هاي اخلاق به
عنوان مجموعه اي از اصول و
ارزش ها كه درستی پا نادرستی
رفتارها و تصمیم هاي فرد یا سازمان
را تعيين مى کند» در بستر محور
اصلی رضایت مردم از عملکرد
سازمان وارد عرصه ادبیات سازمانی
.و مدیریتی شده است
صفحه 85:
براساس آموزه هاي اسلام» مشتري مداري ابزار
انگار مطرح نمی شود بلکه واقعی مطرح می
شود یعنی تمامی تعهدات بین مشتري و
سازمان واقعی و اجرا شود. مشتري مداري
ابزار انگار» یعنی مشتري به عنوان ابزار سود
و صرفا براي تحقق سود و افزایش آن در نظر
گرفته شود و اگر سودي مطرح نباشد و یا
احتمال زیانی وجود داشته باشد» سازمان خود
.را ملزم به حقوق مشتري نمی داند
صفحه 86:
در شرکتها و فروشگاههاي خدماتی
و تجاري که محصولات مختلف به
طور ae | به خریدارن عرضه
می شود خوش اخلاقی و خوش
رفتاري و رفتاري مناسب عامل
مهمی در جذب ب مشتریان و به تبع
آن فروش بیشتر و افزایش
سو دآو ري است
صفحه 87:
در دنياي امروز اهمیت و توجه به مسائل
اخلاقی در تجارت و به طورکلی در
اقتصاد بین الملل» اهمی ت خارق العاده اي
کسب کرده است ,بررسی ها و
مطالعات انجام شده نشان داده است که میانگین
سود شرکتهایی که ارزشهاي اخلاقی و
ضوابط شناخته شده اخلاق حرفه اي را
رعایت می کنند بالاتر از میانگین سود
شركتهائى است كه به اين امر مهم کم توجه
.كرده اند
صفحه 88:
رضایت مشتري نشانده کیفیت مطلوب
کالا است و بیانگر احساسی است که
در مشتري نسبت به خرید و پرداخت
و استفاده از کالا ایجاد می شود.
اعتماد و وفاداري مشتري نتیجه
رضایت مشتري است و از مولفه هاي
اصلی مزیت رقابتی و سهم بیشتر
بازار است
صفحه 89:
مصادیق ضد اخلاقی در رابطه با مشتري
رشوه خواري
دزدي هاي پنهان و آشکار
کم كاري و کم گذاشتن در کار
تبعیض و بی عدالتی
برخوردهاي نامطلوب با ارباب رجوع
عدم پيگيري شکایت
عدم اجراي تعهدات تجاري و بی توجهی به
حقوق شناخته شده
صفحه 90:
پيامدهاي بی توجهی به اخلاق در ارائه خدمات به مشتري
عدم رعایت قواعد اخلاقی در ارائه خدمات
به مشتري اثرات و نتایجی براي سازمان
در پی دارد که اين اثرات را می توان به
: شرح زیر مطرح نمود
از دست دادنمشتریان-)
كاهش visi
کاهش سودآوری
لفزلیششکایات و نارضایتی Pte
صفحه 91:
ریابطه میان اخلاق کار و رضایت مشتري در سازمان
سازمانهایی که موازین اخلاقی را
رعایت می کنند موجب
توانمندسازي مشتریان» رضایت
آنها و در نهایت کسب مزيت
رقابتی براي سازمان در آینده
,خواهند شد
صفحه 92:
مبانی و اصول مشتريي مداري در اسلام در اسلام
در اسلام ءمشتري و فروشنده هر دو مورد
احترام واقع شده اند و نسبت به هم حق و
حقوقی دارند. در اینجا نکات اخلاقی در
رابطه با مشتري از دیدگاه اسلام مطرح
می شود که نیاز است فروشندگان و تولید
کنندگان مد نظر قرار دهند و رعایت کنند.
رعايت اين نکات در کوتاه مدت و
,بلندمدت به نفع فروشندگان می شود
صفحه 93:
حق محوریو عدالت در معاملم
فروشبه موقع به مشتری و تحويل به -.©
توجه به کیفیت قابل قبول ومورد -9
اطمینان در ارائه تولید و خدمات
تحویل كالاي مطلوب به مشتري - 6
رضایت دو طرفه فروشنده و مشترى -©
راحت گرفتن در معامله بر مشتري-©
صفحه 94:
راستی و درستی در Pallas
غفلت از یاد خداوند مثعال
رعايتانصاف و عدم دريافت سود-.©
زياد و نامتعارفبويزه در مواد غذلئى
برهيز از كلاهبردارهو غش در -00
معامله
صفحه 95:
,نشاندادنو اقعیت هاي کالا در معامله-00)
رعایت حال مشتریان و صبورءدر-9)
رفتار و برخورد با او
پس گرفتن كالاي سل پس از پشیمانی-09
مشتری
عدم تبليغات نادرست و فریب مشتري-16)
عدم تفاوتو فرق كذاشتن بين مشتري-©)
صفحه 96:
ی
د ار تباطات ١ ۱
; رفتار سازمانى
صفحه 97:
ارتباطات سازمانی مبتنی بر اخلاق
سیستم ارتباطات یکی از ابزارهاي انسجام
و مکانیسم هماهنگی و انتقال اطلاعات
سازمانی است. سیستم ارتباطات عامل
تقویت صمیمت و افزایش همكاري و
هماهنكى بين واحدهاي سازمانی است.
اطلاعات از طریق سیستم ارتباطات در
بین واحدهاي مختلف سازمانی رد و بدل
می شود
صفحه 98:
سیستم ارتباطات مدیریت بستر
همكاري بين همه واحدهاي
سازمانى و افراد را تشكيل مى
دهد. سيستم ارتباطات به
مديران كمك مى كند تا نظارت
موثرتري اعمال كنند
صفحه 99:
اصول اخلاقی حاکم بر ارتباطات انسانی و رفتار
سازمانی از نظر اسلام
مهمترین اصول اخلاقی حاکم بر. ارتباطات انسانی و
رفتار سازمانی از. نظر اسلام به شرح زیر بیان می
:شود
امانتدارئ در امانتدارينباید خیانت کرد. امانت -4
داريعامل ایجاد اعتماد و تقویت روابط صمیمی بين
.واحدها و افراد سازمانی می شود
وفاي به عهد: یک فرد مسلمان باید به عهد و -60
معاهده خود وفا کند. وفاي به عهد روابط بین افراد
,را تدولم می بخشد
صفحه 100:
رازدارئ سخنان و گفتارهاي -9
دیگرانرا نباید فاش کرد. وفاي به
cage رازداریو امانت دارییاعث ایجاد
بخش و توسعه ارتباطات سازمانی
.است
Pes iS انضباط
مسئولیت پذيري-9
صفحه 101:
خوش رفتاري خوش رفتاریاز 6۰
خصوصیات درونی افراد است و موجب
, صمیمیت و محبوبیت بیشتر می شود
دلسوزیو خیرخواهی -»
عدل و انصاف درروابط و مناسبات اداري6
بردباریو صبر -6
خوش اخلاقی :( پیامبر )ص کامل ترین-1)
مزمنان در ایمان خوش اخلاق ترین شان
صفحه 102:
مهمترین موانع سازمانی ترویج و رشد اخلاق
در ارتباطات انسانی و رفتار سازمانی سازمان
:ها عبارتند از
خودبینی و خودخواهی : خودبینی و-)
خودخواهی مهم ترین عامل تضعیف ارتباطات
و رفتار سازمانی محسوب می شود. اهدلف
خود را ترجیح دادنو بی توجهی به اهدلفو
,خواسته هاي دیگراننوعی خودبینی است
صفحه 103:
فشارهاي روانى-©
فقداننگرش اخلاقی: فقداننگرش اخلاقی مى تواند- ©
.منجر به بروز رفتارهاي غیر اخلاقی گردد
فرافکنی و مسئولیت گريزي: فرافکنی به مفهوم مبراد6
دانستن نسبت به عمکلرید خود و نادیده گرفتن نقش خود
در نتایج است
فقدانانگیزش- 9
فرهنك سازمانى ضعيف- ©
جو غيرمشاركتى كار-م”
جوكار كروهى ضعیف و تعاررضی -6
صفحه 104:
مهمترین موانع فردي ترویج و رشد اخلاق
در ارتباطات انسانی و رفتار سازمانی
:سازمان ها عبارتند از
دوورط: خوسترامی» فقرری کبر+ حسادت:
تهمت و غیبت» تبعیض و بی عدالتی»
عجب» بدگمانی» ریا» شقاوت» بخل» بيمان
شکنی خیانت» ظلم» تندخویی» سخن
چینی» تملق و چاپلوسی. استبداد راي
صفحه 105:
عوامل رشد اخلاق در ارتباطات انسانی و رفتار
سازمانی
:انگیزش-)
افراد براي بروز رفتارهاي ارزشی و
اخلاقی باید داراي انگیزه هاي سازمانی و
کارکنان با میل درونی و علاقه اخلاقیات
و ارزشهاي اخلاقی را در روابط
سازمانی و رفتار با همکاران و ارباب
رجوع رعایت می کنند
صفحه 106:
سازمان ها می توانند با استخدام و
بكارگيري نيروي انسانی مقید به اخلاق»
اخلاقیات را نهادینه کنند چرا که اين
فراد توان و تمایل بيشتري به رعایت
اخلاقیات و انجام وظایف و مسئولیت هاي
اخلاقی دارند. نگرش اخلاقی می تواند
,منجر به بروز رفتارهاي اخلاقی گردد
صفحه 107:
فرهنگ سازمانی قوي و مشارکتی-
تدوین منشور و نظام جامع اخلاقی:-6
منشور اخلاقی به منظور ایجاد
هماهنگی و وحدت رویه رفتاريو
روشدر بين مديرلنو کارکنان
سازمان تدوين مى شود
صفحه 108:
: آموزشعملی اخلاق-6
آموزش در زمینة اخلاق و رفتارهاي
اخلاقی به منظور افزایش دانش و
نگرش هاي کارکنان نسبت به
اصول اخلاقی و غیراخلاقی توسط
مربیان مقید به اخلاقیات» ضروري
aul
صفحه 109:
:معرفی الگوي اخلاقی-6
معرفی الگوي اخلاقی در سازمان»
عملیاتی کردن اخلاق را ساده تر
می کنند و کارکنان براساس الگوي
معرفی شده رفتار و اخلاق خود را
تنظیم می کنند و سعی می کنند
اخلاق و رفتار و منش خود را به او
نزدیک کنند
صفحه 110:
فواید سیستم ارتباطات اخلاقی
تقویت ارتباطات بین فردیو واحدهاي-0
سازمانی
اعتماد سازيفضاي کار (تقویت-6
اعتماد و اطمینان)
انتقال اطلاعات واقعی و مفید هه
بهبود جو کار و افزایش صمیمیت -6۴
در کار
صفحه 111:
تقویت هماهنگی و انسجام 0۰
سازمانی(اتحاد)
تقویت سیستم مشارکت (مشارکت -6
در تصمیم گيري و برنامه ريزي)
اثر بخشی سیستم کنترل و نظارتج؛
کاهش شایعات و تبلیغات منفی-0
صفحه 112: