صفحه 1:
صفحه 2:
اخلاق حرفه ای معلم
تهیه و ارائه: محمد زرقي
دانشگاه فرهنگیان؛ واحد علامه طباطبایی سبزوار
آبان ماه ۱۴۰۰
صفحه 3:
كتاب اخلاق حرفه اى در مدرسه 62
نویسنده: احمد فرامرز قراملکی بش
فص اون بت 5۳5888
نس درم —— EE
سل سوم گت
صفحه 4:
اخلاق حرفه ای در تعلیم و تربیت
بيت مانند هر حرفه دیگر دو رهیافت متمایز دارد: رویکرد فرد گرایان که رشد اخلاقی معلم و دانش آموز
اخلاق حرفه ای در تعلیم و
را سرلوحه برنامه های خود قرار ميدهد و دیگر روی آورد سستم نگ كه رشد اخلاقی مدرسه و مجتمع آموزشی را هدف خود می داند
چیستی اخلاق
دو واژه ادب و اخلاق به صورت های گوناگون تعریف شده است. در تعریف رایجی که در کتابهای اخلاقی در تمدن اسلامی بیان می
شود اخلاق جمع خلق است. خلتی به خصلت درونی و سیره باطنی دلالت میکند. همانگونه که خلق از صفت جسمانی و صورت ظاهری
حکایت میکند.
صفحه 5:
گونه های چهار گانه رفتار ار تباطی
نمود ظاهری خلق ؛ رفتار آدمی است. پس اخلاق به رفتار آدمی متعلق است آدمی را دو حیثیت است: شخص حقیقی و شخص
حقوقی.
basa elie
۱ رفتار ارتباطی قدسی که به معنای ارتباط شخص با خداست: تو کل بر خدا ؛ توجه به خداه دعا و...
ارتباط با خدا می تواند عاشقانه, زاهدانه با بصیرت. بدون شناخت (عوامانه) و مانند آنها باشد.
۲ رفتار ارتباطی درون شخصی که تعامل فرد با خود است : خودآگاهی؛ خودفراموشی؛ خودشیفتگی
۳. رفتار ارتباطی پین شخصی : ناظر به ارتباط شخص با دیگر انسان ها در زندگی خانوادگی؛ محیط زندگی شغلی
۴ رفتار ارتباطی برون شخصی يا تعامل فرد با عناصر مختلف : محیط زیست طبیعی؛ حیوانی و انسانی.
صفحه 6:
رفتار ارتباطی از حیث چکونگی بروز
يكك؛ رفتارى كه هيج وقت و هرگز از انسان سر نمی زند» جه اينكه اين کنش ها محال باشند یا ممکن.
دو رفتاری که گاهی از فرد صادر می شود حوب يا بد
سه رفتاری که فرد آن را غالبا انجام می دهد.
جهارء رفتاری که هميشه از فرد بروز می کند به معنای اينکه مقابل آن رفتار از شخص؛ هیچ وقت بروز نمی کند
صفحه 7:
آمیختن ملکه عصمت با ملکه اخلاق است. امانت داری برخاسته از ملکه عصمت به معنای این است كه هركز خيانت از وی بروز نمی
کند اما امانت داری ناشی از خلق در کاربرد سوم به این معناست. که فرد معمولا امانت داری میکند و شاید گاهی (به ندرت و در
شرایطی) امانت داری نکند. معصوم پنداری فرد متخلتی, خطایی است که ساده انگاران گرفتار آن می شوند.
وقتی با کنش خاص یک دانش آموز در شرایط مختلف روبرو می شویم؛ از علت آن می پرسیم؛ بعنی سراغ سطح بالاتر از کنش می
فار دانش آموز را ۵ دهد. قرآن در تحلیل کنش و فرایند آن؛ ما را به سطح بالاترى رهنمون می کند: "قل کل
بعمل علی شاکلته " (اسراء/۸۴) بگو هر وفق شاکله اش عمل می کند. فیلسوفان آن را ملکه تفسیر می کنند و روانشناسان بیش
واژه ی منش را به کار می برند
صفحه 8:
جرا علم اخلاق از رفقار ارتباطى به نسبت بايدار بحث مى كند و سراغ ملكه يا خلق (منشاء كنش نسبتابايدار) را مى ككيرد؟ زيرا علم اخلاق» علم تربيت
است و هدف آن تربيت شهروندى است كه رفتار خير از وى به نحو بيش بينى يذيرى صادر شود و رفتار شر نيز از او به نحو بيش بينى يذيرى صادر
۱ اخلاق به جای کنش؛ خلت را زرا
pestle اخلاق به جای کنش؛ خلق را بررسی می کنیم: زیرا
اولا خلق منشاء رفتار نسبتا پایدار شما است.
ثانيا خلق ها جامه های ما هستند که آنها را به راحتی
صفحه 9:
تعامل باخود. بنیان تعامل با دیگران
معلمی رفتار ارتباطی معلم با دانش آموز است. یاد گیری و یاددهی در اساس رفتار ارتباطی بین شخصی اند. همین امر ممکن است سبب
فراموش شدن تعامل معلم با خود باشد. فراموش شدن خوده سبب فروریختن تعامل اثربخش و اخلاقی فرد با خود می شود.
ما با دیگران با همان سیکی رفتار می کنیم که با خود. اگر یک معلم به نحو پایدار با خویش مهربان نباشد. چگونه می تواند به دانش
آموزان مهر بورزد و به آنان مهربانی کند؟ کسی که نمی تواند اسرار جود را حفظ کند نمی تواند راز دار اسرار دیگران باشد. چگونه
می توان کارمندان را به تکریم ارباب رجوع دعوت کرد اما احترام به خود را ؛ در آنان با رور نساخت.
از کوزه همان برون تراود که در اوست
صفحه 10:
احترام به حقوق, ترازوی BIEN
ترازوی سنجش خوبى و بدى رفتار ارتباطى جيست؟
اخلاق» رفتار ارتباطى بايدار مبتتی بر رعایت حقوق طرف ارتباط در محیط ۳۶۰ درجه است.
مراد از مسؤوليت يذيرى اخلافی» داشتن حساسیت و دغدغه تحقق حقوق افراد و تلاش بر تحقق آن حقوق است
صفحه 11:
اخلاق شخصی. شغلی و شهروندی
مسژولیت پذیری اخلاقی شخص در عملء به موقعتی متعلق است که فرد در آن موقعیت زندگی می کند. سه گونه محیط زندگی را می
توان تمایز نهاد: زندگی شخصی که خود شامل حریم خصوصی فرد و حریم خانوادگی می شود. زندگی شفلی که ناظر به مسوولیت
پذیری اشخاص در محیط شغلی است و زندگی شهروندی. این سه حوزه زیست آدمی, از یکدیگر جدا نیستند هرچند مسائل اخلاقی»
شایستگی های منشی و بایستگی های کنشی در آنها متمایز است. زیست اخلاقی در خانواده» بر نحوه زیست ما در محیط شغلی اثر می نهد
و شيوه زيست شهروندی بر وضعیت زندگی خانواد گی موثر می شود.
صفحه 12:
اخلاق حرفه ای
<<
_
مثل اخلاق خانواده و اخلاق شهروندی» یک اخلاق کاربردی است.
اخلاق تعلیم و تربیت شامل دو گونه مسائل است: شایست خلقی و منشی و بایستگی های رفتاری و کنشی.
قسم نخست. فضائل حرفه تعلیم و تربیت را بیان و قسم دوم. از الزامات اخلاقی بحث میکند.
صفحه 13:
اخلاق تعلیم و تربیت فرد گرا و سازمان گرا
ش از شایستگی های منشی و بایستگی های کنضی در اخلاق تعلیم و تربیست. دارای در وویگود ههده است:
۰
در اين رویکرد بحث از اخلاقیات دو طرف یادگیری و یاددهی است: معلم و دانش آموز
رویکرد سازمانی
صفحه 14:
رهیافت سازمانی به حرفه آموزش و پرورش
| ما
[پزشک و بیمارستان |
صفحه 15:
صفحه 16:
تعلیم و تربیت در ایران
00 "ظه رینه در عقاید دینی و پرورش اجتماعی و معنوی
فراگیری علم به عنوان یک فریضه ی دینی
پرورش کودکان, نوجوانان و جوانان و آماده کردن آنان برای خدمت به جامعه
ایجاد روحیه ی جوانمردی و رعایت حقوق دیگران
آموختن دست کم یکی از فنون و هنرهای رایج به افراد
آماده کردن دختران برای خانه داری و انجام وظایف مادری
تربیت بدنی شامل: اسب سواری» تیراندازی» شكارء چوگان
صفحه 17:
تعلیم و تربیت در ایران
ou
445 Sea تدان تين لحل تدر
لق
تچ
we 3
تشکیل مدارس عمومی و ویژه
الفبای ۳۶ حرفی | ۱
خطاب شدن معلمان با نام دانشمند
صفحه 18:
تعلیم و تربیت در مصر باستان
صفحه 19:
تعلیم و تربیت به مثابه بک سیستم
حرفه معلمی
أ مجموعه فعالیت هاي منسجم و فرآیندهای نظام وار که اهدافی را دنبال می کنند.
~
.این فعالیت ها و فرآیندها در یک نظام یا سیستم تحقق می یابند
کوچکترین سیستم در تعلیم و تربیت
صفحه 20:
تعلیم و تربیت به مثابه بک سیستم
EZ
نمودار شماره ۵
صفحه 21:
فعالبت های حرفه ای در مدارس
ید دادن دروس مصوب با سرفصل های تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورزش
و آماده سازی دانش آموزان برای امتحانات و سنجش بادگیری دروس
یکی از وظایف مدارس, مشورت دادن به دانش آموزان است.
این مشورت گاه در زمینه مسائل آموزشی و گاه در مسائل پرورشی است.
در مدارس با توجه به وجود مؤلفه هاى مختلفی که نیاز به هماهنگی و همکاری دارند.
مدیریت نقش کلیدی را ایفا می کند.
سمت مربى يا معاون يا مسؤول فرهنكيء تربيتي و برورشي در مدارض مشخص است و
وظايف برنامه هاى فرهتاكي و برورشي قوق برلامة بر عهده اوت
تا با مشارکت دادن دانش آموزان. در جهت تربیت و پرورش آنها گام بردارد.
صفحه 22:
فعالبت های حرفه ای در مدارس
از آنجا که رقات علمی بین مدارس با رتبه بندی و نتایج آزمون های سراسری, رابطه دارد.
يك os ae زار Se gees Cased)
نیروهای خدماتی و نگهبان, بخش دیگری از عهده داران وظایف در مدارس هستند.
حرفه ای عمل کردن آنها در نگرش معلمان. دبیران دانش آموزان و اولي... تاثير بسيارى دارد.
افرادی که مسوول برقراری نظم در مدارس هستند نیز وظایف حرفه ای ویژه خود را دارند.
کادر اجرایی که مسژولیت هایی از جمله ساماندهی پرونده دانش آموزان از لحاظ علمی و تربیتی را
بر عهده دارندء كادر اجرايى ارتباط زياد و مستقيم با بدنه دانش آموزی ندارند:
وبه نحوى آرشيو مدارس را در حوزه هاى مختلف. مهيا مي كنند.
صفحه 23:
فعالبت های حرفه ای در مدارس
بنابر آنچه بیان شد. مدارس با دست کم هشت حرفه مختلف سروکار دارند
عدم توجه به تمایز های موجود در وظایف و حقوق حرفه مندان در محیسط مدرسه
منجر به غیر اخلاقی بودن این سازمان می شود.
همه این فعالیست های حرفه ای بر پایسه فر آیندهای خاص تحقسق میبابند.
این فر آیندهاء ممکن است کار آمد یا ناکار آمد. اخلاقی یا غیر اخلاقی باشند
صفحه 24:
فعالیت های حرفه ای در مدارس
Che
EEE! | ad
| | كادر رهبرىا 0 كادر آموزشى؟ 5
صفحه 25:
ای یوسف قاطمه!
ای پار سفر کرده!
هزاران هزار دیده در فمراق تو یعقوب وار حون میخریند و فقط با تماشاى قامت تو بينا میشوند.
ما در کنار دروازه ی do هایمان» شاخه گل های ارادت به دست گررفته و هر آدینه منتظریم که چونان
۰ e 00 امراب هحرت
i