کسب و کار مدیریت و رهبری

اخلاق حرفه ای کارگزاری اسلامی

akhlaghe_herfeie_kargozarie_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق حرفه ای کارگزاری اسلامی”

اخلاق حرفه ای کارگزاری اسلامی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم اخلاق حرفه ای کارگزارهای اسلامی مبتنی بر آموزه های اسلامی در نظام اداری علی اصغرفندرسکیمدرس دانشگاهfeaa33@YAHOOAA.fendereski@gmail.com

اسلاید 2: تقدیم به عزیزانی که :عقلشان بر احساسشان غلبه می کند.برای تحمل آرائ دیگران تمرین می کنند.به واسطه زحمتی که می کشند همیشه خسته اند.برای چهل سال آینده خود برنامه ریزی می کنند.فرق بین هشت وهشت ویک دقیقه را می دانند.رنگهای شاد خلقت را در ظاهر خود سپاس می دارند.با محاسبه حروف اضافه سخن می گویند.قاعده مند فکر می کنند.برای هر سوالی چندین پاسخ متفاوت دارند.عصبانیت خود را به تاخیر می اندازند.شئان را بر قدرت مقدم می شمارند.در رفتار قابل پیش بینی اند.معنای تناسب“ درصد وکار تدریجی را میدانند.برای افزایش قدرت کشور تامل میکنند.برای جلب اعتماد دیگران حتی در نگاه کردن دقت می کنند.دغدغه وفای به عهد آنهارا شب از خواب بیدار می کند.

اسلاید 3: به نظر شما تفاوت بین کشورهای پیشرفته و کمتر توسعه یافته در چیست؟سوال :- اخلاق به عنوان اصل پایه - وحدت و هم فکری - مسئولیت پذیری - احترام به قانون و مقررات - عشق به کار - تحمل سختی ها به منظور سرمایه گذاری روی آینده - میل به ارائه کارهای برتر و فوق العاده - نظم پذیری

اسلاید 4: فصل اول: اخلاق اخلاق حرفه ای واخلاق اداریفصل دوم: جایگاه کار در اسلامفصل سوم: ارزشها ومسئولیتهای اخلاقی مدیران وکارمندانفصل چهارم: صفات اخلاقی کارمندانفصل پنجم: رعایت اخلاق حرفه ای در نظام اداری وارتباط آن با بهره وریفهرست مطالب

اسلاید 5: فصل اول: اخلاق اخلاق حرفه ای واخلاق اداری معني لغوي اخلاق:در فرهنگ معين اخلاق به معني خلق و خوي ها، طبيعت باطني، سرشت دروني معني شده است.اخلاق جمع خُلْق و خُلُق مي باشداين دو واژه در اصل به يك ريشه باز مي گردد .. خُلُق به معناي هيات و شكل و صورتي است كه انسان با چشم مي بيند .و ُخلْق به معناي قوا و سجايا و صفات دروني است كه با چشم دل ديده مي شود. ملكه‏اى است پايدار در نفس آدمى كه سبب مى‏شود، كارها به آسانى انجام پذيرد بدون نياز به انديشه و نگرش .آنچه در این مجموعه مبنای مباحث اخلاق حرفه ای قرار میگیرد تعریف زیر است:الگوی رفتار ارتباطی درون شخصی وبرون شخصی مبتنی بر رعایت حقوق طرف ارتباط

اسلاید 6: اخلاق در آموزه های دین مبین اسلاماخلاق از دیدگاه قراناخلاق از دیدگاه احادیثاخلاق از در کلام امام خمینی(ره)

اسلاید 7: مفهوم اخلاق حرفه ایدر ابتدا مفهوم اخلاق حرفه اي به معناي اخلاق كار واخلاق مشاغل به كار ميرفت. در حاليكه امروز تعاريف مختلفي از اخلاق حرفه اي ارائه كرده اند:- اخلاق حرفه اي يكي از شعبه هاي جديد اخلاق است كه ميكوشدبه مسائل اخلاقي حرفه هاي گوناگون پاسخ داده وبراي آن اصولي خاص متصور شود.- اخلاق حرفه اي به مسائل وپرسشهاي اخلاقي واصول وارزشهاي اخلاقي يك نظام حرفه اي ميپردازد.و.....

اسلاید 8: هوش اخلاقیتوانایی درک درست از خلاف، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آنهاست. اصول هوش اخلاقی در مدیریت لنینک وکیل هوش اخلاقی را توانایی تشخیص درست از اشتباه می دانند که با اصول جهانی سازگار است. به نظر آنان چهار اصل هوش اخلاقی، بدین‌گونه برای موفقیت مداوم سازمانی و شخصی ضروری است:درستکاری: یعنی ایجاد هماهنگی بین آنچه که به آن باور داریم و آنچه که به آن عمل می کنیم. انجام آنچه که می دانیم درست است وگفتن حرف راست در تمام زمانها. کسی که هوش اخلاقی بالایی دارد، به شیوه ای که با اصول و عقایدش سازگار باشد، عمل می کند.مسئولیت‌پذیری: کسی که هوش اخلاقی بالایی دارد، مسئولیت اعمال و پیامدهای آن اعمال، همچنین اشتباهات و شکست های خود را نیز می پذیرد.دلسوزی: توجه به دیگران که دارای تاثیر متقابل است. اگر نسبت به دیگران مهربان ودلسوز بودیم، آنان نیز در زمان نیاز با ما همدردی می کنند و مهربان خواهند بود.بخشش: آگاهی از عیوب خود وتحمل اشتباهات دیگران (Lennick & Kiel, 2005

اسلاید 9: در تعریف اخلاق حرفه ای به موارد زیر اشاره شده است:1- اخلاق حرفه ای رفتار متداول در بین اهل یک حرفه است.2- اخلاق حرفه ای مدیریت رفتار وکردار آدمی هنگام انجام یک حرفه است.3- اخلاق حرفه ای رشته ای از دانش اخلاق است که روابط شغلی را مطالعه میکند.4- اخلاق حرفه ای عبارت است از مجموعه قوانین که از ماهیت حرفه وشغل به دست میآید.- اخلاقیات ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با ارزشها دارند و به عنوان ابزاری نگریسته می‌شوند که ارزشها را به عمل تبدیل می‌کنند. اخلاق، یعنی رعایت اصول معنوی و ارزشهایی که بر رفتار شخص یا گروه حاکم است، مبنی بر اینکه درست چیست و نادرست کدام است؟ (دفت، 1374: 638). - اخلاق کار(Business Ethics) به معنی شناخت درست از نادرست در محیط کار و آنگاه انجام درست و ترک نادرست است.

اسلاید 10: ویژگیهای اخلاق حرفه ایویژگیهای اخلاق حرفه ای در مفهوم امروزی آن عبارتند از :دارای هویت علم ودانش بودن- داشتن نقش کاربردی- ارائه صبغه حرفه ای- بومی ووابسته بودن به فرهنگ- وابستگی به یک نظام اخلاقی- ارائه دانش انسانی- دارای زبان روشن انگیزشی- ارائه رویکرد میان رشته ای. ویژگیهای افراد دارای اخلاق حرفه ای:1- مسئولیت پذیری 2- برتری جوئی ورقابت طلبی3- صادق بودن 4- احترام به دیگران5- عدالت وانصاف 6- همدردی با دیگران7- وفاداری 8- رعایت واحترام نسبت به ارزشها وهنجارهای اجتماعی (گاندی چند چیز را به‌‍‌عنوان گناهان بزرگ برشمرده است، که چهارتایش اینها است: عشق بدون ایثار، لذت، بی‌وجدان، سیاست بدون اصول، تجارت، بی‌اخلاق. )

اسلاید 11: آرمان اخلاق حرفه ای1- ارائه ملاک نهایی ارزشها2- ترسیم جدول فضائل ورذائل3- تحلیل مسائل عینی . موردی ومبتلابه در حوزه اخلاق.4- تبیین معضلات اخلاقی در حوزه فعالیتهای حرفه ای.5- حل تعارضات اخلاقی.6- عطف توجه به زمینه های پیشگیری پیش ازدرمان.7- ارائه فرایند تغییر وتصحیح رفتار8- تهذیب نفس وتعالی شخصیت.9- ارائه اسوه های اخلاقی.

اسلاید 12: مشکلاات وموانع اخلاق حرفه ای1- ارزش مداري به جاي مساله محوري.2- غفلت از عوامل اثر گذار بر اخلاق حرفه اي.“جنبه فردي جنبه سازماني جنبه محيطي“3- تحويلي نگري :(تحویلی‌نگری تحلیل پدیدارها یا مفاهیم به یکی از زیر مجموعه‌هایشان است.) الف: تحويل اخلاق حرفه اي به قانون مقررات وآيين نامه ها ب: تحويل مسئوليتهاي اخلاقي در حرفه به مسئوليتهاي حرفه اي ج: تحويل اخلاق حرفه اي به هنجارهاي رايج در مشاغل د: تحويل اخلاق حرفه اي به مسئوليتهاي اخلاقي منابع انساني ه: : تحويل منشور اخلاق سازمان به عهدنامه اخلاقي حرفه ها

اسلاید 13: فاكتورهاي اثرگذار بر رفتار اخلاقي1- سطح كلان: فرهنگ – محيط سياسي- اقتصاد- مذهب – فناوري – قانون2- سطح مياني: رقابت- نظام پاداش- اصول رفتاري- خصوصيات شغلي- فرهنگ سازماني- اهداف سازماني- رفتار مدير – جو سازماني- اختيار سمت- ارزيابي عملكرد- افراد مرجع.3- سطح خرد: نگرش – قصد – قدرت نفس- مركز كنترل- وابستگي ميداني- تاثير والدين- سطح توسعه اخلاقي- باورها.

اسلاید 14: وظايف مديران در اخلاقي كردن سازمانالف- ارزشيابي عملكردهاي اخلاقي كاركنانب- اخلاق كردن اهداف سازمانج- اشاعه ارزشها ومسائل اخلاقي در سازماند- اخلاق ورزي در زندگي شخصيه- اهميت دادن به اخلاق حرفه اي در شغلو- برخورد عقلاني وروشمند در مواجهه بامشكلات اخلاقي پيش آمده در سازمان واقدام براي برطرف كردن آنهاز- عنايت خاص به آموزش اخلاق حرفه ايح- تهيه وتدوين منشور اخلاقي مربوط به سازمان با مشاركت همه اعضاي سازمان

اسلاید 15: فرهنگ سازماني چيست؟فرهنگ سازماني به نظامي از معاني مشترك اطلاق ميشودكه اعضاي يك سازمان بدانها باور دارند واين سازمان را از سازمانهاي ديگر متمايز ميكند. تحقيقات نشان ميدهدكه در مجموع هفت ويژگي اصلي جوهره فرهنگ يك سازمان را به نمايش ميگذارد:- نوآوري وريسك پذيري- توجه به جزعيات - نتيجه گرايي- مردم گرايي- تيم گرايي- رقابتي وسخت كوشي- ثبات

اسلاید 16: اﻳﺠﺎد ﻳﻚ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺧﻼﻗﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺮا ي ﺑﻪ وﺟﻮد آوردن ﻳﻚ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺧﻼﻗﻲ ﭼﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ اﻧﺠﺎم دﻫﺪ؟ ﻣﺎ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ از روش ﻫﺎي زﻳﺮ را ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ: ﻳﻚ ﺳﺮﻣﺸﻖ ﻧﻤﺎﻳﺎن و در ﭼﺸﻢ ﻫﻤﮕﺎن ﺑﺎﺷﻴﺪ. اﻧﺘﻈﺎرات اﺧﻼﻗﻲ ﺧﻮد را ﺑﻪ دﻳﮕﺮان ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻛﻨﻴﺪ.آﻣﻮزش اﺧﻼﻗﻲ ﺑﺪﻫﻴﺪ. آﺷﻜﺎرا اﻋﻤﺎل اﺧﻼﻗﻲ را ﭘﺎداش دﻫﻴﺪ و اﻋﻤﺎل ﻏﻴﺮاﺧﻼﻗﻲ را ﻣﺠﺎزات ﻛﻨﻴﺪ.ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎي ﺣﻤﺎ ﻳﺘﻲ ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﻨﻴﺪ

اسلاید 17: فصل دوم: جایگاه کار در اسلام مفهوم كار وفرهنگ كار: از نظر لغوي : به معناي فعل وعمل وكردار انسان است ودر اصطلاح فعاليتي است نسبتا دائمي كه به توليد كالا يا خدمت مي انجامد وبه آن دستمزد تعلق ميگيرد.به تعبيري ديگر كار عبارت است از ” مجموعه عملياتي كه انسان با استفاده از مغز دستها ابزار وماشينها براي استفاده عملي از ماده روي آن انجام ميدهد واين اعمال نيز روي انسان متقابلا اثر ميگذارد واورا تغيير ميدهد بنا براين كار داراي سه خصوصيت است : مبتني بر فعاليت فكري وبدني است – از طريق كار كالا يا خدمتي توليد ميشود- در قبال انجام كار دستمزدي پرداخت ميشود.

اسلاید 18: عوامل مؤثر برارتقاي فرهنگ كار1- فرهنگ محيط كار مطلوب2- نقش نخبگان وسخت كوشي در ارتقاي فرهنگ كار3- نقش تشكلهاي صنفي در ارتقاي فرهنگ كار4- نقش خانواده در ارتقاي فرهنگ كار5- نقش مديريت در ارتقاي فرهنگ كار6- نقش انگيزه در ارتقاي فرهنگ كار

اسلاید 19: اهميت كار در سيره پيامبراندر سیره انبیا کار مساوی ارزش وجودی انسان است .پیامبر اسلام در گفتاری حکیمانه به شدت افراد بیکار وتنبل وبی حال رانکوهش وآنان را سرزنش کرده است ومیفرمایند: (ازرحمت خدا دور است کسی که بار زندگی خود را به گردن دیگران بیندازد ملعون است ملعون است کسی که اعضای خانواده اش را (در اثر ندادن نفقه)تباه کند.)

اسلاید 20: معیارهای کار شایسته از نظر اسلامالف- کار وکوشش برای رضای خداوند ودر انجام کارخدا را در نظر داشتن.ب- کار بر اساس معیارهای کسب حلال باشد. دیدگاه اسلام در مورد کار:1- کار به عنوان عنصری از تقوا پیشگی.2- کار به عنوان عامل رشد وپایداری خانواده.3- کار به عنوان عامل فزاینده عزت نفس.

اسلاید 21: اثرات ونتایج کار ازدیدگاه اسلام-- زمینه رستگاری.-- تامین مخارج زندگی.-- وسیله ارتباط سالم.-- آرامش روح ووجدان.-- بیدار نمودن روحیه خلاقیت.-- تثبیت موقعیت اجتماعی.-- جلوگیری از مفاسد.

اسلاید 22: وظایف کارمند در ارتباط با دیگرانالف- وظایف کارمند نسبت به خود.(مراقبت ومحاسبه نفس )ب- وظایف کارمند در برابر همکاران: (صمیمیت-مشورت – احساس تعهد – پرهیز از حسادت)ج- وظایف کارمند نسبت به زیر دست:( الگو بودن- تقسیم کار مناسب- انتقاد پذیری- پرهیز از تبعیض- تغافل- ایجاد نظم- ارتقای سطع علمی وآگاهی) د- وظایف کارمند در مقابل مردم:(برخوردکریمانه- فروتنی- گره گشایی- مدارا)

اسلاید 23: شهروند مداری وتکریم ارباب رجوعالف- ضرورت واهمیت توجه به رضایتمندی مراجعان در سازمانهای امروزی.ب- مفهوم مشتری ومراجعان وتفاوت بین آنها.ج- مفهوم مشتری گرایی وتفاوت آن با شهروند گرایی: -- مشتری مداری ( انتخاب بازار- حداکثر فروش – روابط قاردادی ومبتنی بر نظریه بازار – بازاریابی – افزایش هزینه مشتری) -- شهروندمداری (محق دانستن وشایستگی – حداکثر مشارکت مردمی – پاسخگویی برای استفاده از منابع جامعه – بهینه کردن وحد اقل کردن هزینه های مردم.)

اسلاید 24: تعریف ومفهوم رضایتمندی مراجعان(مشتری)رضایتمندی مراجعان یکی از معیارهای جدید سنجش عملکرد سازمانی وکیفیت خدمات رسانی در سازمانهای دولتی است. برای رضایت تعاریف متعددی ذکر کرده اند:1- به حالت شادمانی ومطلوبیتی که در نتیجه تامین نیازها وبرآورده کردن تقاضا واحتیاجهای مراجعه کنندگان توسط ارائه کننده خدمت در مراجه کننده ایجاد میشود رضایتمندی گفته میشود.2- ادراک مراجعه کنندگان از عملکرد سازمان وخدمت دریافت شده.3- به عقیده کاتلر سطح رضایت تابعی است از تفاوت بین ادراک از عملکردوانتظار فرد.4- ارزیابی مراجعان از کیفیت کالاها وخدمات دریافت شده.

اسلاید 25: انواع مراجعان (مشتریها)1- از لحاظ داخلی ویا خارجی بودن.2- از جنبه میزان رضایتمندی آنها.(خشمگین- ناراضی- راضی – شاد – شیفته)3- از نظر رفتاری. ( پر حرف- عصبی- عجول- پرحوصله- ازخود راضی - کم ادب – معمولی)4- براساس زمان.(قدیمی – جدید)

اسلاید 26: شاخصهای رضایتمندی مراجعان در بخش عمومی1- ملموس ومحسوس بودن. )ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ و آﺳﺎن وﺳﺎﻳﻞ، ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﻋﻨﺎﺻﺮ ارﺗﺒﺎﻃﻲ؛(2- قابل اعتماد بودن کارکنان 3- مسئولیت پذیری آنها4- صلاحیت وشایستگی.5- تواضع وادب واحترام در برخورد با مراجعان.6- اعتبار.(معتبر بودن ومشروعیت ارائه دهنده خدمت)7- ایمنی.) داﺷﺘﻦ آراﻣﺶ ﻛﺎﻓﻲ و دور از ﺧﻄﺮ ﺑﻮدن؛(8- در دسترس بودن.9- ارتباط مناسب.10- درک کردن.

اسلاید 27: راههای جلب رضایتمندی مراجعانویژگیهایی از محصول یا خدمت که در رضایت مشتریان تاثیر دارند:1 – انتظارات اساسی: ویژگیهایی که مشتری آن را بدیهی میداندودر صورت حذف موجب نارضایتی میگردد.2 – نیازهای بیان شده: ویژگیهایی ومواردی که توسط مشتری تقاضا میشود.3 – نیازهای بیان نشده: ویژگیهایی که به دلیل فراموشی یا کم توجهی مشتری بیان نمیشود اما برای اومهم است.4 – تحریک کننده: ویژگیهایی که به نیاز آینده مشتریان مربوط میشود ودر صورت ارائه موجب شور وشعف مشتری میگردد.

اسلاید 28: 28انتظارات مشتريان از سازمان ومحصولانتظارات مشتريان از سازمان:1- احترام به مشتري ورفتار مناسب با او2- صداقت ودرستي در معامله با مشتري 3- محترم شمردن اعتقادات وعقايد ونظرات مشتريان 4- اعتماد به مشتري 5- رعايت عدالت وانصاف در معامله وارايه تخفيف به مشتري6- ايجاد امكان مشاركت مادي ومعنوي مشتريان در سازمان7- اطلاع رساني به هنگام به مشتريان از نتايج عملكرد سازمان8- بر خورداري از حسن شهرت وپيشينه مطلوب

اسلاید 29: 29انتظارات مشتريان ازمحصول :1- برخورداري از كيفيت لازم 2- كميت ومقدار مناسب محصول 3- قيمت عادلانه 4- دست يابي به محصول در حداقل زمان 5- دسترسي به محصول به آساني وكمترين هزينه6- دريافت تضمين وخدمات پس از فروش 7- مطلوبيت شكل ،ابعاد،اندازه وبسته بندي محصول 8- وجود تنوع در محصولات عرضه شده9- خلاقيت ونوآوري مستمر در محصولاتانتظارات مشتريان از سازمان ومحصول

اسلاید 30: 30اصول مديريت كيفيت:1-مشتري گرائي 2-رهبري در سازمان 3-مشاركت كاركنان 4-ديدگاه فرآيندي 5-ديدگاه سيستمي به مديريت 6-بهبود مستمر 7-ديدگاه واقع‏گرايانه در تصميم‏گيري8-اشتراك منافع در رابطه با تأمين‏كنندگانمديريت كيفيت:مديريت كيفيت زيربناي تحول اداري و طرح تكريممديريت كيفيت عبارت است از چگونگي استفاده از روش‏هاي بهبود مستمر به منظور استفاده از فرصت‏هاي موجود و در دسترس براي افزايش كيفيت با محور قراردادن رضايت مشتري.

اسلاید 31: ارکان دولت شهروند مدار1 – شناخت مشتری.2 – ساختن عملیات سازمان بر اساس مشتریان.3 – مدیریت ارتباطات ذینفعان سازمان.4 – بهره گیری از شناخت مشتری برای ارائه ستاده های هدفمند.

اسلاید 32: 32چرخه کيفيت مشتري‌ مدار اندازه گيري و بازخورنيازها و انتظارات مشتري(کيفيت قابل انتظار)تشخيص نيازهاي مشتريبرگردان به مشخصات خدمت/محصول (کيفيت طرح) (خروجي (کيفيت واقعي(برداشت مشتري (کيفيت درک شدهبرداشت از کيفيت = کيفيت واقعي - کيفيت مورد انتظار

اسلاید 33: نارسائیهای نظام شهروند مداری- توجه نکردن به اصل مشتری مداری وجلب رضایت مردم.- رفتار نامناسب با مردم از جانب کارگزاران دولت.- بازخورد نگرفتن از رضایت خدمت گیرندگان.- تفسیر شخصی قوانین ومقررات در ارتباط با مردم .- اطلاع رسانی نکردن به مردم در خصوص خدمات ونحوه ارائه آن.

اسلاید 34: مفهوم تکریم وارکان آنتکریم یعنی گرامی داشتن عزیز وارجمند شمردن. عناصر تکریم عبارتند از: معرفت: ذهنیت مثبت نسبت به ارباب رجوع. عاطفه: دوست داشتن ارباب رجوع. رفتار : فداکاری نسبت به ارباب رجوع.

اسلاید 35: مبانی والزامات تکریم مردم در نظام اداریالف – مبانی اعتقادیب – مبانی حقوقیمبنای حقوقی طرح تکریم مصوبه شماره13/18540/ط مورخ 1381/2/10 شورای عالی اداری است که در آن انجام امور زیر برای دستگاههای مشمول تکلیف شده است:شفاف ومستند سازی نحوه ارائه خدمات به مردم.اطلاع رسانی از نحوه ارائه خدمات به مردم.تدوین منشور اخلاقی سازمان.بهبود واصلاح روشهای ارائه خدمات به مردم.نظر سنجی از مردم.نظارت بر حسن رفتار کارکنان با مردم.تشویق وتقدیر از مدیرن وکارکنان موفق وبرخورد با قانونی با مدیران وکارکنانی که موجب نارضایتی مردم میشوند.

اسلاید 36: 36كليّات طرح تكريمشفاف و مستند سازي نحوه ارايه خدمات به مردمتدوين منشور اخلاقي سازمان درارتباط با مردمبهبود و اصلاح روشهاي ارائه خدمات به مردم نظارت برحسن رفتاركاركنان دستگاههاي اجرايي با مردماطلاع رساني از نحوه ارائه خدمات به مردم

اسلاید 37: 37چگونگی تحقق راههای ارائه خدمات با کیفیت مستند سازی نحوه ارائه خدمتتعریف مستند سازی:1- مستند سازی یعنی به رشته تحریر درآوردن فرآیند انجام کار2- مستند سازی یعنی مکتوب کردن روش انجام کار3- مستند سازی یعنی به تصویر کشیدن مراحل انجام کار

اسلاید 38: 38شفاف سازي موثرترين شيوه مبارزه با فساد اداريدلائل گوناگوني براي فساد اداري در جوامع مختلف وجود دارد:فقر اقتصادي ونابسامانيهاي درآمدي كاركنان سازمانها .فقر فرهنگي وعدم وجود باورهاي استوار اخلاقي . فقدان قوانين ومقررات بازدارنده ونظامهاي كنترلي موثر و..... اما شايد مهمترين دليل اشاعه فساد اداري نبود ساختار هاي شفاف وروشن انجام امور در سازمانها ست. در محيطهاي اداري غير شفاف ومبهم امكان كجرويهاي اداري افزايش مي يابد. بنابراين شايد به جرات بتوان ادعا كرد كه موثرترين شيوه هاي مبارزه با فساداداري خروج از فضاي تاريك وسايه وشفاف سازي وروشن ساختن محيط وساختار اداري است.

اسلاید 39: دلايل عدم شفافيت وپاسخگويي در نظام اداري ايرانخويشاوند گرايينبود قانون گرايي موانع فرهنگي موانع اجتماعي نظام اداري

اسلاید 40: اجزا شفاف و مستند سازی فرایندها1- نوع خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع 2- مقررات مورد عمل3- مراحل انجام کار 4- مدت زمان انجام کار5- مدارک مورد نیاز و شرکتهای مورد عمل6- عنوان واحد، نام متصدی انجام کار و تعیین اوقات مراجعه7- نوع فناوری مورد استفاده

اسلاید 41: 41مراحل مستند سازی: 1- شناسایی فعالیتهای مختلف انجام کار هر فرد در سازمان2- نامگذاری هر فعالیت3- تعیین هدف از اجرای هر فعالیت4- معرفی خدمت گیرندگان5- معرفی خدمت دهندگان6- معرفی مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ارائه خدمت7- معرفی قوانین و مقرراتی که مراحل انجام کار بر اساس آن صورت می گیرد8- معرفی شرح مراحل انجام کار

اسلاید 42: 429- معرفی قوانین و مقرراتی که مراحل انجام کار بر اساس آن صورت می گیرید10- معرفی نوع فن آوری مورد استفاده (مورد نیاز)11- معرفی مدت زمان لازم برای انجام هر مرحله از کار12- ترسیم نمودار جریان کار

اسلاید 43: اطلاع رسانی از نحوه ارائه خدمات به مردمالف- رسانه های دیداری(تابلو اعلانات- تبلیغات تلویزیونی-نوارهای ویدئویی ولوحهای فشرده-پایگاه اطلاع رسانی)ب- رسانه های شنیداری(تلفن گویا – برنامه های رادیویی)ج – رسانه های نوشتاری(مطبوعات-اعلامیه های دیواری- کتابچه راهنما)

اسلاید 44: 44اطلاع رسانی از نحوه ارائه خدمات به مردمنحوه اطلاع رسانی به مراجعين بترتيب اولويت و از طرق ذيل می باشد: نصب در تابلوی راهنما در مبادی ورودی و در معرض ديد مراجعين تهيه بروشور و توزيع بين ارباب رجوع راه اندازی تلفن گويا برای راهنمايی مردم نصب نام و نام خانوادگی ، عوامل متصدی انجام کار ، پست سازمانی و رئوس وظائف اصلی کارکنان در محل استقرار- تهيه کتاب راهنمای مراجعين و ايجاد سايت اينترنتی

اسلاید 45: منشور اخلاقي واداري كاركناناين منشوربراي اشاعه واعتلاي فرهنگ اسلامي وارزشهاي انساني وسازماني در نظام اداري كشور ونهادينه كردن ابعادآن درانديشه وعمل كاركنان دولت تدوين شده است .

اسلاید 46: 46تدوين منشور اخلاقی سازمان در ارتباط با مردمجهت تثبيت رفتارهای مناسب شغلی کليه واحدها موظف به رعايت اصول ذيل می گردند :رعايت ادب و نزاکت ، عدالت و انصاف ، همکاری و خوش برخوردینظم و آمادگی برای ارائه خدمات ، وقت شناسی و آراستگی لباس و ....آمادگی برای ارائه اطلاعات و توضيحات کافی اختصاص امکانات و فضای مناسب جهت آسايش و استقرار مراجعيننصب نام و نام خانوادگی متصديان ، پست سازمانی و فهرست وظايف اصلی کارکنان در محل استقرار ايشان به نحو مناسب و قابل رؤيت7. ايجاد گيشه های خدماتی بمنظور کاهش ارتباط کارکنان و مراجعين

اسلاید 47: منشور اخلاقی سازمانمنشور اخلاقي بر دو وجه استوار است : كساني كه بعنوان مشتري و يا ارباب رجوع با سازمان ارتباط دارند . كساني كه ارائه خدمت به مراجعان را بر عهده دارند . محورهاي منشور اخلاقي بر پايه : 1 – نظم و انضباط در محل كار 2 – آراستگي ظاهري 3 – وقت شناسي 4 – برخورد خوب با ارباب رجوع و رعايت ادب و احترام و نزاكت 5 – انجام امور بر اساس عدل و انصاف 6 – انجام امور ارباب رجوع در كمترين زمان ممكن خدمات دهندگان و خدمات گيرندگان با رعايت منشور اخلاقي در انجام هر چه بهتر امور بر اساس ضوابط و مقررات در پويايي و رشد چشمگير سازمان نقش دارند .

اسلاید 48: اصول حاكم بر منشور اخلاقي كاركنان دولت1 – اصل برابري2 – اصل حاكميت قانون در مناسبات اداري.3 – اصل شهروند مداري .4 – اصل احترام واعتماد.5 – اصل شفافيت.6 – اصل پاسخگويي.7 – اصل عدم سوء استفاده از موقعيت شغلي.8 – اصل تعهد ووفاداري به سازمان.9 – اصل به كار گيري مهارت وتخصص.

اسلاید 49: مفاد منشورالف – انجام وظايف ومسؤليتهاي شغلي وسازماني: رعايت نظم وانضباط- به كارگيري علم ودانش- خلاقيت ونوآوري –بهره وري – حفاظت از امكانات وتجهيزات – تقويت روخيه انتقاد پذيري- رضاي خدارا در نظر داشتن – عدم تبعيض قومي فاميلي جنسي مذهبي ن‍‍‍ژادي و....ب- رفتار وبرخورد با ارباب رجوع وهمكاران:حفظ آراستگي مشاركت جويي احترام پاسخگويي در چارچوب قانون ارتباط مناسب با مردم برخورد عادلانه و...

اسلاید 50: بهبود واصلاح روشهاي ارائه خدمت به مردمانواع روشها: روشهای عمومی روشهای اختصاصی روشهای مشترک

اسلاید 51: ابعاد بهبود واصلاح روشهاي ارائه خدمت به مردم- احصاي فرايندها- بررسي ضرورت انجام فرايند- بررسي افراد انجام دهنده فرايند- بررسي زمان انجام فرايند- بررسي مكان وواحد سازماني انجام دهنده فرايند- بررسي چگونگي ونحوه اجراي فرايند

اسلاید 52: 52نظارت بررفتار کارکنان از طريق بازرسان ويژهکليه دستگاههای مشمول اين مصوبه موظفند جهت ارزيابی عملکرد واحدهای سازمانی تحت مديريت خويش اقدامات ذيل را انجام دهند: الف) تجهيز واحدهای بازرسی و رسيدگی به شکايات جهت بازرسی و رسيدگی به شکايات . ب ) انتخاب حداقل 5 بازرس ويژه از طرف وزير يا بالاترين مقام مسؤل دستگاه برای بازرسی و ارائه گزارش مستمر از پيشرفت و اجرای مصوبه .

اسلاید 53: نظارت بر حسن رفتار كاركنان با مردمشاخصهاي ارزيابي كاركنان در ارتباط با مردم: - عوامل ظاهري - اعتماد واطمينان - پايبندي به تعهدات - همدلي - قانون مداري

اسلاید 54: فصل سوم: ارزشها ومسئولیتهای اخلاقی مدیران وکارمندان مسئوليت اخلاقي: تعهد والزام فرد يا سازماندر قبال حقوق خويش يا ديگران است.عرصه هاي مسئوليت پذيري: - مسئوليت فرد در حريم خصوصي - مسئوليت فرد در حريم خانواده - مسئوليت فرد در حريم شغلي - مسئوليت فرد در حريم سازمان - مسئوليت فرد در حريم اجتماع - مسئوليت فرد در حريم مخيط زيست - مسئوليت فرد در حريم الهي

اسلاید 55: اخلاق كارگزاران :يكي از زواياي مهم اخلاقي كه درسطح جامعه به منظور ايجاد ارتباط منطقي و صحيح ميان مردم و مسئولين و در جهت نيل به اهداف نظام مردمسالاري ديني مورد توجه بوده و هر كدام از اقشار جامعه بنا به فرموده رسول اكرم (ص) كُلُّكُم‌ راعٍ وَكُلُّكُم مَسئوُلٌ عَن رَعِيَّتِه، موظف به رعايت آن هستند ، بحث اخلاق كارگزاران مي‌باشد.

اسلاید 56: فضايل و رذايل اخلاقي فضايل اخلاق سرمايه نجات و رستگاري انسان و رساننده او به سعادت جاويد است، و رذايل اخلاق مايه بدبختي و شقاوت هميشگي وي است. پس پاك ساختن نفس از رزايل و آراستن آن به فضايل از مهمترين واجبات است، و بدون آن دست يافتن به زندگاني حقيقي محال است.آدمي تا از صفات و اخلاق رذيله پاك نشود به صفات و اخلاق فاضله آراسته نخواهد شد و نفس، آماده درك فيوضات و بهره هاي قدسي نخواهد گشت.

اسلاید 57: هدف بعثت پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)پيامبر اسلام هدف بعثت خود را كامل كردن ارزش هاى اخلاقى اعلام كردند :إنَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاَقِ . من فقط براى كامل كردن مكرمت ها و ارزش هاى اخلاقى به پيامبرى برانگيخته شده ام .

اسلاید 58: مصاديق حسن خلق آيات قرآن و روايات اين حقايق را از مكارم اخلاق و ارزش هاى رفتارى و از مصاديق حسن خلق دانسته اند : راستى در گفتار ، بذل و بخشش به تهي دست ، تلافى كردن خوبى ديگران ، حفظ امانت ، صله ى رحم ، حفظ عهد و امان و ضمان و حرمت و حق همسايه و رفيق ، حيا ، شجاعت ، صبر ، مهماندارى ، وفاى به عهد ، نرمى ، مدارا ، ملاطفت ، حفظ آبروى مردم ، گذشت از كسانى كه به انسان ستم روا داشته اند ، انس و الفت با مردم ، آسان گرفتن به ديگران ، انصاف ، عدالت ، قناعت ، احترام به بزرگ تر ، ترحّم به كوچك تر ، رعايت ايتام ، خيرخواهى ، دور بودن از حسد و تجاوز و حرص و تكبر و ريا و خشم و سخت دلى و . . .   .

اسلاید 59: اخلاق مثبت كارگزاران1 - گذشت2 - تهذيب نفس3 - مردم داري4 - جلوگيري از تملق و پرهيز از منش جباران5 - رازداري6 - پرهيز از خشم7 - پرهيز از تكبر8 - سعه صدر9 - مدارا10 - حلم و خويشتن داري11 - عدالت

اسلاید 60: اخلاق منفي گارگزاران- تبعيض و بي‌عدالتي - تکبر و تفاخر- عجب و خود پسندي-رياست طلبي- افزون طلبي - حيف و ميل بيت المال - رشوه - رانت خواري

اسلاید 61: اهميت اخلاق مديرانبنابراين در تحقق اخلاق اداري در هر مجموعه اي، بيش از هر کس بايد بر اخلاق مديران ارشد تأکيد شود ، و مديران ارشد پيش از آنکه از ديگران انتظار رفتار و سلوک مبتني بر اخلاق اداري داشته باشند ، خود بايد جلوه گر چنين امري باشند ؛ و نيز پيش از آنکه با زبان و فرمان خواهان اخلاق اداري باشند ، به کردار و رفتار خود چنين امري را سامان دهنده باشند

اسلاید 62: 621- خدمت قابل ارايه به مردم، شفاف و مراحل انجام آن مشخص، زمانمند و با تضمين سطح كيفيت مطلوب طراحي و به اطلاع آنان رسانده شود.2- اصل در نظام اداري كشور، جلب رضايت شهروندان و ارباب رجوع است. در موارد تضاد منافع، جلب و رعايت منعفت مردم ملاك عمل است. 3- دستگاه‌هاي اجرايي خدمت‌گزار و پاسخگو به مردم هستند و در قبال خسارات احتمالي وارده بر مردم، مسئول و جبران‌كننده مي‌باشند.4- تداوم خدمت و ارتقا كاركنان دولت، منوط به رضايت‌مندي مردم از ارباب رجوع است. مقررات استخدامي كاركنان دولت براساس اين راهبرد اصلاح و بازنگري شود.5- در انجام خدمات، اصل بر اعتماد به مردم است. در موارد تخلف، با قاطعيت رفتار و برخورد شود.6- ارايه‌ي خدمات دولتي به مردم نبايد در گرو يكديگر قرار گيرد. دستگاه‌هاي دولتي انجام وظايف را به تحقق وظايف ديگر دستگاه‌ها موكول ننمايند.سياست‌هاي اجرايي برنامه‌ي ارتقا و حفظ كرامت مردم در نظام اداري

اسلاید 63: 637- مديران و كاركنان كه بيشترين سطح رضايت‌مندي و كيفيت خدمات را براي مردم و مراجعان فراهم مي‌كنند، مورد شناسايي، تقدير و تشويق قرار گيرند.8- نظام اطلاع‌رساني خدمات دولتي به صورتي سهل و آسان طراحي شود. به نحوي كه مردم بتوانند به طرق مختلف به اطلاعات مورد نياز خود از نظام اداري كشور، دسترسي داشته‌ باشند.9- با پديده‌ي مذموم فساد اداري و انواع مصاديق آن، برخورد قاطع شود و مقررات مناسب در ارتباط با جلوگيري و مبارزه با آن تدوين گردد.10 سازوكارهاي مناسب براي كسب پيشنهادهاي مردم و ارباب رجوع و استفاده از آنها، پيش‌بيني شود و به طور منظم سطح رضايت‌مندي آنان از خدمات دولتي، مورد ارزيابي قرار گيرد.

اسلاید 64: 641- نظارت بر حسن اجرای اين مصوبه بر عهده سازمان مديريت و برنامه ريزی و يا استا نداران است که اين امراز طريق کارشناسان متعهد، متخصص و ذيصلاح آنها که حکم بازرسی دريافت کرده اند، در چک ليستهای هماهنگ و استاندارد انجام می پذيرد ؛2- ايشان موظفند عدم اجرای مصوبه را به اطلاع وزيريا بالاترين مقام مسئول دستگاه برسانند ؛نظارت برحسن اجرای طرح تکريم

اسلاید 65: 654- در صورت عدم اجرای آن پس از مهلت مقرر، مراتب از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزی به رئيس جمهور گزارش می شود. نظارت برحسن اجرای طرح تکريم3- مقام مسئول موظف است در صورت موجه بودن دليل عدم اجرای مصوبه، ضمن ارائه راهنمايی های لازم مدت 1 ماه را جهت رفع مشکل تعيين و اجرای آن را پيگيری کند ؛

اسلاید 66: 66نظر سنجی از مراجعين 1. نحوه گردش کار. 2. تطبيق و يا عدم تطبيق کار با اطلاعات اعلام شده . 3. چگونگی رفتار متصديان . مرحله اول : تهيه برگ نظر سنجی جهت ارزيابی امور ذيل :مرحله دوم : بررسی سه ماهه برگهای نظر سنجی توسط رئيس واحد مربوطه بمنظور:اصلاح نحوه گردش کار در صورت نارضايتی مراجعين نسبت به آن تشويق کارکنان بالاتر از حد انتظار و مؤاخذه کارکنانی که موجبات نارضايتی ارباب رجوع را فراهم کرده اند.

اسلاید 67: 67 تشويق و تنبيه كاركنان بر اساس موارد 8 و 12 طرح تكريم دستورالعمل تشويق و تنبيه كاركنان در جلسه مورخ 20/10/1382 شورايعالي اداري تصويب شد اهم نكات مندرج در دستورالعمل بشرح ذيل مي باشد:دستورالعمل شامل واحدهايي مي گردد كه مستقيما به مردم خدمت ارائه مي دهند.مبناي تشويق فرم نظرسنجي از مراجعين مي باشد.5 درصد از كاركنان در هر سال بر اساس امتياز مكتسبه جهت تشويق به رييس دستگاه معرفي مي شوند.از بين كاركنان كه مورد تشويق قرار گرفته اند تعدادي بعنوان كاركنان نمونه در جشنواره شهيد رجايي معرفي مي شوند.

اسلاید 68: 68تنبيه كاركنانمبناي تنبيه كاركنان موارد ذيل مي باشد:نتايج نظرسنجي از ارباب رجوعگزارش بازرسان طرح تكريمشكايات واصله از ارباب رجوعساير سازوكارهاي نظارتي5 درصد از كاركناني در 3 ماه متوالي بيشترين تعداد برخورد نامناسب را داشته اند با توجه به قانون رسيدگي به تخلفات اداري با آنان برخورد مي شود.

اسلاید 69: 69در مورد مديران:الف: مصاديقدر صورتي كه امتياز واحد تحت بررسي مديري در سه نوبت سنواتي نامطلوب تشخيص داده شد نسبت عدم رضايت مراجعين در كل واحد سازمان بيش از 20 درصد باشد.گزارش واصله از واحد رسيدگي به شكايات مبين عملكرد نامطلوب واحد سازماني باشد.ب: نحوه اقدام:در مراحل اول مورد تذكر قرار مي گيرد.در صورت تكرار در دوره هاي بعدي پيشنهاد تغيير شغل داده مي شود.

اسلاید 70: 70ساير موارد اجرايی - تنظيم لايحه قانونی تشديد مبارزه با ارتشاء توسط سازمان مديريت و برنامه ريزی. - در اولويت قرار دادن اجرای اين مصوبه توسط وزراء و رؤسای دستگاههای مشمول و آموزش و توجيه مديران برای تحقق اين منظور . - اطلاع رسانی و فراگير سازی مفاد اين طرح با هماهنگی سازمان مديريت وبرنامه ريزی و صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران . - پيش بينی هزينه های اجرای اين مصوبه توسط دستگاههای اجرايی مشمول تا سقف اعتبارات مصوب در موافقتنامه بودجه هزينه ای و سرمايه ای . - دستگاههای اجرايی مشمول موظفند گزارش عملکرد خود را در خصوص اين مصوبه هر 3 ماه يکبار به سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور ارسال و سازمان مذکور موظف است هر 6 ماه يکبار اطلاعات واصله را جمعبندی و نتايج را بر حسب مورد به شورای عالی اداری گزارش نمايد

اسلاید 71: گزارش برنامه تحول در نظام اداري كشورگزارش برنامه تحول در نظام اداري كشورخداقوت

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید