کسب و کار

اخلاق حرفه ای

kodam_raftar_akhlaghi_ast

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق حرفه ای”

اخلاق حرفه ای

اسلاید 1: اخلاق حرفه ای

اسلاید 2: کدام رفتار اخلاقی است

اسلاید 3: اخذ شیرینی توسط ..... جهت گذشت از تخلفکم کاری در محیط های کار دولتی به بهانه ....امدادرسانی سریع تر به بیمار شهردار در اورژانس در مقایسه با یک کارگر سادهرفتار خشونت آمیز پرستار با بیمارمشروط کردن بیمار اورژانسی به پرداخت حق الزحمهاستفاده از پروتز دست دوم به جای نوتقسیم سهم در اتاق عمل توسط فروشندگان تجهیزات پزشکیارتباط مالی با واحدهای پارکلینیک تجویز 150 ملیون تومان داروی شیمی درمانی به بیمار در مراحل پایانی

اسلاید 4: نیاز به اخلاقرفتار اخلاقی ،لازمه کارکرد بسامان یک جامعه است. می توان حجت آورد که اصول اخلاقی همانند چسب افراد جامعه را در کنار هم و باهم نگه می دارد. در جامعه نیاز به اصول اخلاقی بقدری اهمیت دارد که اکثر ارزشهای اخلاقی معتبر به کتب خشک قوانین و مقررات راه برده اند.

اسلاید 5: مفهوم اخلاقمحترم دانستن و رعايت حقوق خود و ديگرانبه طور متوازن

اسلاید 6: اخلاق سازمانی موضوع کهن ، مسئله تازهفقط با قوانین و مقررات نمیتوان سازمان و بنگاه را اداره کرد.اداره بهتر سازمانها مستلزم قرار گرفتن اخلاق در کنار قانون دارد.خود کنترلی جایگزین دیگر کنترلی شود.و هدفهای اخلاقی به قوانین اخلاقی تبدیل شوند.

اسلاید 7: تعریف اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای،مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروهها را تعیین می کند (احد فرامرز قراملکی،1382)مجموعه ای از کنش ها و واکنشهای اخلاقی پذیرفته شده که از سوی سازمانها و مجامع حرفه ای مقرر می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد اخلاق حرفه ای گویند(آزاد،1373)

اسلاید 8: اخلاق حرفه ای چیست؟ (منظور از اخلاق حرفه ای)اخلاق حرفه ای به ما می گوید که یک سازمان،شرکت و بنگاه ،یا هر واحدی که در نظر بگیرید،چه تعهدات اخلاقی دارد.

اسلاید 9: نکاتی در مورد اصول اخلاق حرفه ای:اصول اخلاقی پیش شرط مدیریت است.اخلاق حرفه ای ،یک دانش است که بر مبنای یک سیر منطقی و عقلانی باید ایجاد شود.مدیران باید به اصول اخلاق حرفه ای اعتقاد داشته باشند.استانداردها و شاخصه های اخلاق حرفه ای،باید دقیقاً توسط مدیران روشن شود.مدیران باید خود به این اصول احترام گذارند و در رفتار خود آنها را تجلی دهند.

اسلاید 10: اخلاق حرفه ایمسئولیت های اخلاقی سازمان و بنگاه در قبال محیط داخلی و خارجی.محیط حق دارد و سازمان تکلیفاخلاق حرفه ای رفتار ارتباطی سازمان بر اساس حقوق،مسئولیت ها، تعهدات و وظایف است.

اسلاید 11: ذينفعان يك سازمانسازمانسهامداراندولتكاركنانپيمانكارانمشتريانجامعه

اسلاید 12: سطوح اخلاق كسب و كاراخلاق سازمانياخلاق حرفه اياخلاق شخصیمحيط اخلاق كسب و كار

اسلاید 13: سطوح اخلاقی و مسئولیت پذیری اخلاق شخصی: مسئولیت پذیری در زندگی فردی شخصی.اخلاق حرفه ای: مسئولیت پذیری در زندگی فردی شغلی.اخلاق سازمانی: مسئولیت پذیری سازمان.اخلاق ملی: مسئولیت پذیری ملت.اخلاق جهانی: مسئولیت پذیری جهانیان.

اسلاید 14: اخلاق، مسئولیت پذیری و پاسخگویی

اسلاید 15: رفتار هاي متفاوت ارزش ها ي فردي و سازمانيارزش هاي سازمانيارزش هاي فرديارزش هاي سازمانيارزش هاي فرديرفتار تقابليرفتار هم راستا

اسلاید 16: علل فردی رفتار ضد اخلاقی- رفتار ضد اخلاقی متأثر از دو علت اصلی زیر است:1) استانداردهای اخلاقی فرد متفاوت از استانداردهای جامعه یا سازمان است.2) فرد به رأی خود ترجیح می دهد خودخواهانه رفتار کند.

اسلاید 17: مکانيزم استاندارد سازي اخلاق در سازمانPDACتدوين استاندارد هاي اخلاقياجراي استانداردهاي اخلاقيمميزي اجراي استانداردهابازنگري عملكرد اخلاقي

اسلاید 18: موانع ترویج اخلاق در سازمانآموزشهای اجتماعی برون سازمانی.ناآشنائی نسبت به اخلاقیات شغلی.بسترهای معیشتی تصمیم های غیر اخلاقی.زمینه های سازمانی تصمیم گیری غیر اخلاقی.

اسلاید 19: نقش علم اخلاق حرفه ایارائه شاخص های اخلاقی.ترسیم جدول فضائل و رذائل اخلاق.حل تعارضات اخلاقی.تحلیل مسائل عینی،موردی و مبتلا به حوزه اخلاق.تبیین معضلات اخلاقی در حوزه فعالیت های حرفه ای.توجه به زمینه های پیشگیری.ارائه فرآیند تغییر و تصحیح رفتار.تهذیب نفس و تعالی شخصیت.ارائه الگوهای اخلاقی.

اسلاید 20: موانع مواجهه با معضلات اخلاقینقصان و یا فقدان دغدغه های اخلاقی.فقدان آینده نگری یا حال نگری بجای آینده بینی.فراوانی مسائل اخلاقی.سطحی نگری.فقدان دانش و نقصان دانائی.سوء مدیریت در سازمان و .......

اسلاید 21: فیلم

اسلاید 22: اخلاق در حرفه هاي پزشکي

اسلاید 23: بخشی از سوگند نامه پزشکیسوگند نامه تنظيمي وزارت بهداشت:”من دربرابر قرآن کريم به خداوند قادرمتعال، خدايي که بر همه امور آگاه است و تمامي موجودات درقبضه قدرت اوست سوگند ياد مي کنم که به احکام مقدس اسلام وحدود الهي به ديده احترام بنگرم، از خيانت و تضييع حقوق بيماران به طور جدي پرهيز کنم، نسبت به حفظ اسرار آنان جز در مواقع ايجاب ضرورت شرعي پايبندي کامل داشته و خدا را در همه حال حاضرو ناظر شئون خود بدانم.“

اسلاید 24: رابطه اخلاق و حقوق بیماران

اسلاید 25: مفاهيم و واژه هاحقوق:مجموعه قواعد و مقررات حاكم بر يك جامعه كه امتيازات و اختيارات خاصي را براي افراد به رسميت مي شناسد

اسلاید 26: حقوق مسئولیت ها پاسخگویی

اسلاید 27: نکات اساسیيکايک افراد جامعه متعهد به حفظ و احترام به کرامت انسان ها مي باشند. اين امر در شرايط بيماري از اهميت ويژه اي برخوردار است. بر اين اساس ارائه خدمات سلامت بايد عادلانه و مبتنی بر احترام به حقوق و رعايت کرامت انسانی بيماران صورت پذيرد. لازمه‌ي مراقبت مطلوب ارتباط مناسب و صادقانه و احترام به ارزش‌هاي شخصي افراد و پذیرش آنها است بيمارستان‌ها بايد نهادي براي درك و احترام به حقوق و مسؤوليت‌هاي بيمار، خانواده‌ي ایشان، پزشكان، پرستاران و ساير مراقبت‌كنندگان باشند. تمامی کارکنان مراکز پزشکی بايد به جنبه‌هاي اخلاقي مراقبت واقف بوده و به آن احترام گذارند.

اسلاید 28: حقوق بیمار

اسلاید 29: اصول کلی مورد قبولحق احترام به حقوق و ارزش های انسانیحق دسترسی به اطلاعاتحق انتخاب و رضایت آگاهانهحق دسترسی به مراقبت و درمان مطلوبحق محرمانه ماندن اطلاعاتحق شکایت و در خواست جبران خسارتبیمارستان باید نسبت به شناسایی و احترام به حقوق هر بیمار در جهت تصمیم‌گیری در مراقبت، درمان و خدمات اقدام نماید.

اسلاید 30:

اسلاید 31: حق احترام به حقوق و ارزش های انسانیحق خود تصمیم گیریحق احترام به ارزش های اخلاقی، فرهنگی و مذهبی* هر کدام از ما متعهدیم شرایط فرهنگی بیمار را پذیرفته و در مراقبت‌ها و خدمات آن را در نظر بگیریم. - برای این منظور باید ذهنی باز داشته باشیم و باورها و ارزش‌های مبتنی بر صداقت داشته باشیم.- باید برای باورها و عقاید سایر افراد احترام قائل شویم. .....

اسلاید 32: حق دسترسی به اطلاعات- ما باید حقوق بیمار و مسئولیت‌هایش را به وی اطلاع رسانی کنیم. بیمارستان باید اطلاعات مورد نیاز بیمار در زمینه ضوابط، قوانین ، هزینه های قابل پیش بینی ، ضوابط بیمه و سیستم های حمایتی را در زمان پذیرش در اختیار بیمار قرار دهدما باید در زمان ارائه خدمات نام، مسؤولیت و رتبه‌ی حرفه‌ای خود را به نحو مقتضی به بیمار اطلاع رسانی کنیم(تمامی کارکنان حتی دانشجوها و ارتباط حرفه‌ای ما با یکدیگر نیز باید برای بیمار مشخص شودباید در خصوص وضعیت سلامتی، تشخیص بیماری، پیش آگهی و عوارض آن، روش‌های تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن مدت زمان احتمالی بهبود، احتمال موفقیت.، به بیمار اطلاع رسانی شود)

اسلاید 33: حق دسترسی به اطلاعاتجهت اخذ رضایت آگاهانه باید حجم بالایی از اطلاعاتی که بیان شداطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب و درد و ویژگی‌های فردی وی از جمله زبان، تحصیلات و توان درك در اختیار وی قرار گیرد، مگر این‌كه: تأخیر در شروع درمان به واسطه‌ی ارائه‌ی اطلاعات فوق سبب آسیب به بیمار گردد؛ (در این صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروری، در اولین زمان مناسب باید انجام شود). ما باید به آموزش بیمار از روش های صحیح اهمیت بدهیم و اطلاعاتی که به بیمار داده می شود باید بصورت قابل فهم و درک بیمار باشد (ضرورت مشارکت بیمار در تصمیم گیری ها)بیمار حق دارددر صورت تمایل از دریافت اطلاعات خودداری کند و یا بیمار می تواند فرد دیگری را به جای خود برای دریافت اطلاعات معرفی کند مگر اینكه عدم اطلاع بیمار، وی یا سایرین را در معرض خطر جدی قرار دهد.بیمار می‌تواند به كلیه‌ی اطلاعات ثبت‌شده در پرونده‌ی بالینی خود دسترسی داشته باشد و تصویر آن ‌را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید.

اسلاید 34:

اسلاید 35: حق انتخاب و رضایت آگاهانهما باید ضمن ارائه اطلاعات لازم و کافی به بیماران به او اجازه بدهیم آزادانه در مورد روند خدمات و مراقبت ها تصمیم‌گیری نماید.( مگر در مواردی که عدم درمان و مراقبت از بیمار برای وی یا جامعه مخاطرات جانی را به همراه داشته باشد) رضایتنامه کتبی پیش نیاز هر مداخله طبی است ضرورت دارد. این رضایت باید آگاهانه باشدبیمارستان باید برای بیماران مشخص کرده و از ایشان سوال کند که آیا می‌خواهد در تصمیم گیری برای انتخاب روش درمانی مناسب مشارکت داشته باشد. بیمار باید بتواند تا حد امکان در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشد حتی وقتی به دلیل شرایط، فرد دیگری باید به جای بیمار تصمیم بگیرد

اسلاید 36: حق انتخاب و رضایت آگاهانهانتخاب و تغییر پزشک یا مراقبت دهنده حق بیمار است. ما باید به بیماران حق بدهیم در مورد دریافت خدمت از فردی قابل قبول و مورد اعتماد خود در چارچوب قوانین و امکانات حق انتخاب داشته باشد. انتخاب و تصمیم‌گیری بیمار باید آزادانه و آگاهانه، مبتنی بر دریافت اطلاعات كافی و جامع باشد. در واقع مقدمه حق انتخاب داشتن اطلاعات لازم و کافی است. پس از ارائه اطلاعات، باید زمان لازم و كافی به بیمار جهت تصمیم‌گیری و انتخاب داده شود (مگر در مواردی که برای بیمارو دیگران خطرساز باشد)بیمار حق دارد از یک نفر پزشک دوم نظر خواهی نماید. بیمار حق دارد که از همکاری در برنامه‌های پژوهشی امتناع کند. برای مشارکت در پروژه های آموزشی و تحقیقاتی باید رضایت نامه کتبی اخذ شود بیمار حق دارد قبل از اینکه صلاحیت تصمیم‌گیری خود را از دست بدهد در مورد اقدامات درمانی آتی خود اعلام نظر نماید. در صورت امکان باید درخصوص انتخاب اتاق یا تخت و سایر خدمات به بیماران فرصت داد.

اسلاید 37:

اسلاید 38: حق دسترسی به مراقبت و درمان مطلوبهر کس حق دارد مطابق با نیاز های سلامتی اش خدمات متناسب را دریافت داردبیمار حق دارد خدماتی را دریافت کند که مبتنی بر علم روز و مطابق با استانداردها باشد. بیمارستان باید به گونه‌ای برنامه ریزی نماید که استانداردهای بالینی تهیه و تمامی کارکنان و تیم پزشکی مطابق با آن‌ها اقدام نمایند و خدمات مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد. هر کدام از ما باید برای حفظ و ارتقای استانداردهای مراقبت از بیماران با بهره‌گیری از مهارت‌های خود تلاش کنیم. بیمارستان باید شرایطی را فراهم کند که بیمار بتوان به راحتی ارتباط برقرار کند و در صورت محدودیت‌های زبانی مانعی برای مراقبت ایجاد نشود. خدمات ما باید فارغ از هرگونه تبعیض از نظر سن، جنس، فرهنگ، توانایی‌های جسمی و ذهنی، اقتصادی، اجتماعی و ... و مبتنی بر صداقت، انصاف و عدالت باشد.

اسلاید 39: حق دسترسی به مراقبت و درمان مطلوببیمارستان باید به گونه‌ ای برنامه ریزی نماید که ارائه خدمت به بیماران اورژانسی مشروط به پرداخت وجه نشود. ما باید بدون اتلاف وقت خدمات اورژانس را به بیماران ارائه دهیم. ما باید خدماتی که به بیماران ارائه می‌دهیم ایمن باشد. ما باید به گونه ای برنامه ریزی نمائیم که بیمار تمامی خدمات مورد نیاز را در کلیه مراحل ارائه خدمات به نحو مطلوب دریافت نماید (تداوم مراقبت)مثال : حین پذیرش، حین انتقال، حین اعزام، حین تعویض شیفت و ... ما باید در زمانی که منافع ما در تعارض است اولویت را به حفظ حقوق و منافع بیمار بدهیم. خدماتی که ارائه می شود باید مبتنی بر هماهنگی اركان مراقبت اعم از پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی باشد.

اسلاید 40: حق دسترسی به مراقبت و درمان مطلوببیمارستان باید به گونه ای برای دریافت خدمات ضروری مورد نیاز بیماران که در مرکز وجود ندارد برنامه ریزی کند .بهره‌گیری از مدارک پزشکی مناسب یکی از ابزارهای دستیابی به تداوم مراقبت است. به محض ورود بیمار اورژانسی به بیمارستان و یا پذیرش بیماران غیر اورژانسی مسئولیت ارائه مراقبت مطلوب بر عهده بیمارستان است. بیمارستان باید به گونه ای برنامه ریزی نماید که منطبق با سطح بندی خدمات، خدماتی که بیشترین ارتباط را با یکدیگر در مکان های نزدیک و در دسترس قرار داشته باشند. ما باید در زمینه تسکین درد بیماران منطبق با استاندارد ها به گونه ویژه ای برنامه ریزی نماییم. خدمات باید در سریع‌ترین زمان ممكن و با احترام به وقت بیمار باشد و ما باید به گونه ای خدمات را ارائه دهیم که کمترین اتلاف وقت را برای بیماران داشته باشد. ما باید برای بیماران در حال احتضار مراقبتی همراه با احترام و آسایش و کاهش درد و رنج و همراه با تأمین نیازهای روانی، اجتماعی، معنوی و عاطفی بیمار و خانواده‌اش را برنامه ریزی کنیم.

اسلاید 41: حق دسترسی به مراقبت و درمان مطلوببیمار حق دارد متناسب با وضعیت جسمی و روانی خود از امکانات اجتماعی مانند ملاقات با خویشاوندان، برخورداری از همراه، دسترسی به رسانه‌ها، انجام وظایف مذهبی و ... برخوردار باشد.حق برخورداری از حمایت خانواده و نزدیکان در طول دوره مراقبت و درمان و حمایت روحی در همه وقتبیمارستان باید محیط مناسبی جهت ارائه خدمت به بیماران فراهم نماید ( با رعایت نظافت بهداشت محیط، آب و هوا و ... مانند سرویس های بهداشتی و آب خوری، تهویه هوا و ....)بیمارستان باید امکانات رفاهی را جهت بیماران و همراهان مهیا نماید. بیمارستان باید توجه ویژه‌ای به حقوق گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از جمله كودكان،زنان باردار، سالمندان، بیماران روانی، زندانیان، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست داشته باشد.

اسلاید 42:

اسلاید 43: حق حفظ حریمرعایت اصل رازداری راجع به كلیه‌ی اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی كه قانون آن را استثنا كرده باشد.تمام اطلاعات مربوط به بیمار باید محرمانه حفظ شود حتی بعد از مرگفقط بیمار و گروه درمانی و افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی كه به حكم قانون مجاز تلقی می‌شوند میتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.اطلاعات محرمانه فقط با اجازه بیمارمی تواند در اختیار دیگران قرار گیردحریم زندگی خصوصی بیمار نباید مورد تعرض واقع شود مگر در موارد ضروری برای تشخیص و درمان و با اجازه بیمار محیط فیزیکی که بیمار تحت مراقبت قرار می‌گیرد باید به گونه‌ای باشد که حریم خصوصی دیداری و شنیداری بیمار حفظ شود. بیمار حق دارد در مراحل تشخیصی از جمله معاینات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهی یكی از والدین كودك در تمام مراحل درمان حق كودك می باشد مگر اینكه این امر بر خلاف ضرورت‌های پزشكی باشد.بیمارستان باید افرادی را که می‌توانند با بیمار در تماس باشند مشخص نماید. بیمارستان باید افرادی را که می توانند به اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشند مشخص نماید.

اسلاید 44: حق شکایت و در خواست جبران خسارت هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود كه موضوع این منشور است، بدون اختلال در كیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شكایت نماید.بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شكایت خود آگاه شوند.بیمار باید بتواند به سریع‌ترین و راحت‌ترین روش شکایات و انتقادات و پیشنهادات خود را به بیمارستان منتقل کند. ما باید به شکایات بیمار در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی کنیم . اگر بیمار از نحوه خدمت هر کدام از ما شاکی است بهتر است سعی کنیم به روش صحیح خودمان آن را به صورت درجا حل و فصل کنیم مگر در موارد شکایت قصورباید خسارت ناشی از خطای ارائه كنندگان خدمات سلامت پس از رسیدگی و اثبات مطابق مقررات در كوتاه‌ترین زمان ممكن جبران شود.

اسلاید 45: خلاصه‌ای از مسئولیت‌ها و ارزش‌های اخلاقی جامعه پزشکی که مبتنی بر حقوق بیمار است احترام به مددجوی بیمار و حفظ شأن و کرامت انساناحترام به استقلال فردی مددجو شفقت و مهربانی نوع دوستی و همدلی پایبندی به تعهدات حرفه‌ای پاسخگویی، مسئولیت پذیری و وجدان کاری انصاف و عدالت در خدمت رسانی تعهد به صداقت و وفاداری تعهد به رازداری و امانت داری و حفظ حریم خصوصی بیماران تعهد به ارتقای صلاحیت علمی و عملی به طور مداوم آگاهی از مقررات حرفه‌ای و ضوابط اخلاقی و رعایت آن‌ها - -- ما باید به آنچه که به بیمار و یا اطرافیان وی می‌گذرد حساس و پاسخگو باشیم.

اسلاید 46: ازتوجه‌شمامتشكرم

اسلاید 47: ستاد ترویج اخلاق پزشکیسومین سمینار اخلاق پزشکی،سازمان نظام پزشکی47ب- اخلاق پزشكي     علمي كه موضوع آن بررسي مجموعه آداب و رفتار پسنديده يا ناپسندي است كه صاحبان مشاغل پزشكي بايد رعايت نمايند. علمي است كه منطبق كننده روابط و رفتار صاحبان مشاغل پزشكي با كليات اخلاق است. 

اسلاید 48: موضوعات مطرح در اخلاق پزشكي نويناخلاق پزشكي نوينارتباطات حرفه‌اي در طب انسان قبل از تولد فلسفه اخلاق پزشكيپيوند اعضاء و بافت‌ها قصورو تقصيرو مسئله ضمان در پزشكيشيوه‌هاي جديد القاء بارداري اخلاق درپژوهشهاي پزشكيجايگاه جسم انسانيانسان نابالغ (جسمي‌يافكري)خاتمه حيات انساني زيست‌فناوري‌و‌اخلاق‌پزشكي اولويت‏بندي منابع مالي‌در نظام بهداشتي درماني از ديدگاه اخلاق پزشكي*لاريجاني باقر‚ پزشك و ملاحظات اخلاقي، 1382*لاريجاني باقر‚ مجموعه مقالات اخلاق پزشكي‚ اخلاق در پژوهش، 1373

اسلاید 49: پزشكي، پلي ميا ن علم و جا معه است . در واقع، بكارگيري اطلاعات علمي و مهارتهاي وابسته؛ براي برقراري سلامت انساني؛ يك وظيفه حياتي در پزشكي باليني است و در اين رابطه پزشكان يك عامل بسيار مهم و غير قابل جايگزين اند. Medicine is more than a sum of knowledge about disease. پزشك؛ علاوه بر دانش؛ از تجربيات و احساسات خويش براي درك و بهبود بخشيدن آلام انساني درحالات و لحظات ترس، ابهام و انتظارات بهره ميگيرد. 49

اسلاید 50: در اين وضعيتهاي بي نهايت آسيب پذير،اين پروفشناليسم يعني تعهد پزشكي است كه جامعه را وادار به احترام به پزشك مينمايد و او را مورد اعتماد خود قرار ميدهد. Professionalism is central to sustaining the public’s trust in the medical profession; it is the essence of the doctor-patient relationship. 50

اسلاید 51: تعهد حرفه اي Professionalism تعهد حرفه اي طبابت: سابقه اي به قدمت خود پزشكي دارد.قسم نامه بقراط يكي از شاهدين اين مدعا است.ويليام اوسلر ميگويد:پزشكي يك تعهد و ايثار است نه يك تجارتMedicine is a CALLING, not a BUSINESS پزشك اجازه ندارد خود را اسير درآمد يا كسب شهرتي كند كه به اهليت وي صدمه زند.51

اسلاید 52: تعريف اخلاق پزشکياخلاق پزشكي در دهه‌هاي قبل شامل اصول و مباني امر كننده يا نهي كننده بود اما اخلاق پزشكي نوين با رسالت پرداختن به موضوعات و مباحث مطرح در جهان پزشكي و تلاش براي ارائه راهكارهاي‌اخلاقي در مواقع‌لازم شكل گرفته است.

اسلاید 53: اخلاق پزشكي نوين يكي از شاخه‌هاي اخلاق حرفه‌اي است كه سعي دارداخلاقيات را به صورت كاربردي در حيطه عمل پزشكان و كادر پزشكي و نيز در حوزه‌ تصميم‌‌گيري‌هاي اخلاقي در طب وارد نمايد.

اسلاید 54: علم اخلاق = علم عمل(تکلیف) = علمی است که برای بشر دستور معین میکند.حرفه پزشکی = حرفه کلاسیکهدف:سلامتیزندگی بهترستاد ترویج اخلاق پزشکیسومین سمینار اخلاق پزشکی،سازمان نظام پزشکی54

اسلاید 55: ستاد ترویج اخلاق پزشکیسومین سمینار اخلاق پزشکی،سازمان نظام پزشکی55What is ethics -------------------------------------------------------Ethics: به معنی مباحث نظری در اخلاق پزشکی است ومفهوم كاربردي تري از اخلاق دارد .براي نظريه هايي پيرامون رفتار خوب و بد،درست وخطا ،پاك و پليد در انشان بكار برده ميشود .Morals: به معنی اخلاق درعرصه عملی است .عاملي است براي انسان كه او را بدون تفكر و تامل به سوي اعمالي بر ميانگيزد.

اسلاید 56: تاريخچه اخلاق پزشکي در دنياسابقه بيش از2500ساله علم اخلاق ETHICSپيوند با تاريخچه فلسفه و تأثير از تفکرات فلاسفه بزرگي چون سقراط، افلاطون وارسطو

اسلاید 57: سوگند نامه ها و عهد نامه هاقوانين حمورابي در 1727 قبل از ميلادسوگند نامه بقراط: اولين بيان مباني اخلاقي در قالب قسم نامه، يک تعهد نامه اخلاقي براي قبول و بکار بستن اصول اخلاقي حرفه پزشکي

اسلاید 58: بعضي از معيارهاي اخلاقي

اسلاید 59: رويکرد اصول گرايي در فلسفه اخلاقداراي 4 اصل: خود مختاري، سود رساني، ضرر نرساني و عدالتداراي چند قاعده: وفاداري، رازداري، صداقت، رعايت حريم شخصي

اسلاید 60: صلاحيت علمي و عملي پزشکروز آمد بودن اطلاعات پزشک و تجربه کافيانجام مشاوره هاي تخصصي در صورت لزومموارد قصور و تقصير در تشخيص ودر مان

اسلاید 61: رضايت بيماردادن اطلاعات کافي به بيمارصلاحيت وظرفيت بيمار براي درک اطلاعاتتصميم داوطلبانه، اختياري و ابطال پذير بيمار

اسلاید 62: رازداري پزشک وحقيقت گوييمطلق يا نسبي بودن رازداريمصالحي که بايد در نظر گرفت، مصالح بيمار، اطرافيان ، پزشک و جامعهنحوه ثبت وذخيره اطلاعات پرونده هاي پزشکي و دسترسي به آنهاموارد خاص افشاء اسرار و حدود آنتعيين قوانين مربوط به بيماريهايي که بايد اعلان کردحدود گفتن حقايق وموارد کتمان يا تأخيردر گفتن اخبار بد

اسلاید 63: ارتباط با همکاران حرفه ايحدود تعهد پزشک به بيمارحقوق متقابل پزشک وکادر پزشکي و پيرا پزشکيرفتار در قبال خطاهاي همکارانمشاوره و ميزان دخالت در تصميم گيري همکارانروابط پنهاني مالي و سوء استفاده از بيمار

اسلاید 64: توجه به اعتقادات بيماررعايت آداب اسلامي با توجه به فرهنگ، عرف و شئون اسلاميسوگند نامه تنظيمي وزارت بهداشت:”من دربرابر قرآن کريم به خداوند قادرمتعال، خدايي که بر همه امور آگاه است و تمامي موجودات درقبضه قدرت اوست سوگند ياد مي کنم که به احکام مقدس اسلام وحدود الهي به ديده احترام بنگرم، از خيانت و تضييع حقوق بيماران به طور جدي پرهيز کنم، نسبت به حفظ اسرار آنان جز در مواقع ايجاب ضرورت شرعي پايبندي کامل داشته و خدا را در همه حال حاضرو ناظر شئون خود بدانم.“

اسلاید 65: روابط مالي پزشک وبيمارتدوين اصول وراهکارهاي لازمکاهش روابط مالي بين پزشک وبيمار

اسلاید 66: ازتوجه‌شمامتشكرم

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید