صفحه 1:
صفحه 2:
سوره علق آیه اتا ۵
صفحه 3:
2 تشم
وم یه ورس كي CES GNSS
ter <
وَالْحِكمة وإِن من متك كل تين 6
آل عمران آيه 6ع ١
صفحه 4:
و
ee
لیم اه و ریم مهم 3 ASL > GOSS رانک
x
ped eu
SDE oe ye kere) ree) By
دانشجويى به دست مى آيد
صفحه 5:
فصل دوم
اخلاق دانشجويي و عل مآموزي .
صفحه 6:
اهداف اين فصل :
۱- دانشجویان محترم . اهمیت و جایگاه ویژه علم و دانش اندوزی در
اسلام را متذکر شوند.
۳- با شناخت تاثیر پارسایی و تقوا بر تعقل و علم آموزی در 7
تقوای خود کوشش بیشتری,بنمایند.
صفحه 7:
سوّالات اين فصل :
-١ اهميت علم آموزی در اسلام از کجا ثابت می شود؟
از آبات کریمه قرآن
۱یات اول سوره ی علق که تلاوت شد.
۲آبات بیانگر هدف بعثت
اه تلت ی ی و دهها ان
صفحه 8:
الگو گرفتن از پیامبر و اهل بیت در عالم بودن و عالم پروری
مثلا امام صادق(ع)وقتی فرصتی پیدا شد ۴۰۰۰شاگرد در علوم مختلف
تربیت کردند.جریان عاصف ابن برخیا و جریان معرفی جبریثل توسط
امیر مومنین در مسجد کوفه و اينکه تمام علم الکتاب نزد ائمه نمونه ای
از علم ائمه است.
۲-هدف از علم آموزی چه چیزی باید باشد؟
به کار بستن و رشد وکمال خود
بهره برداری از علم در خدمّت به جامعه و بند گان خدا
Jf : ,
95
صفحه 9:
۳- اهداف انحرافی در علم آموزی» کدامند؟
فقط کسب دزآمد. فریب مردم. رسیدن به مقأم القاب وعنوان»
پرستیژ وپز دادن» درا مد بيشتر و کارراحت تر و ....
۴- آیا پارسایی و تقوا تاثیری در علم آموزی
دارد؟
البته موثر است.
اا ا ا ۱
صفحه 10:
ان و خدا
د)عالمى كه تقوا دارد در ارات ى علمش منتقل و حدفذارا a | ١17
عمل می کند و عالمی که تقوا ندارد علمش را به دیگران 650 93 9 5 dele
دست ثروتمندان و زور گویان می شود.
علم و مال و حشمت و چاه قران aS
بد گهر را علم و فن آموختن
تیغ دادن در کف زنك if
واستان از دست ديوانه سلاح .
صفحه 11:
الف)پیروی از حدس و گمان
پیروی از گمان و ظن بخصوص در باب علوم و اعتقادات بسیار خطا و
7و ل
< 5
ge ar of
هل نکم نع جر رکفت
| انش الا عضو 8 د ©
۳ Fe ay AGEN)
7 و و ۳
وحم ره غم د
realy 22318 ود کل VACA
صفحه 12:
ل رس
ب) تقلید بدون تحقیق و کور کورانه
۱- گاهی تقلید همراه با تحقیق و ملاک صحیح و عقلانی است .مثل تقلید از
۲ و گاهی از روی خودکم بیبی ابا جدّید بودن با قد یک ان
صفحه 13:
ae. we
W) Oh S
RTE TO Ce Tee re Teoh y
در اصول دين تقليد جايز نيست و بايد از روى تحقيق و تعقل
ا ل ل
كارشناس و مجتهد در فروع نيستند تقليد لازم است و أين تقليد
عقلانی است.
صفحه 14:
ج) شتاب زدگي و عجله
از نظر اسلام عجله و شتابزدگی مذموم و ناپسند است.مگر در موارد
خاص در باب رسیدن به حقایق علمی صبوری و پشت کار لازم است.
د)پيروي از تمایلات نفساني
که خود آن نیز به چندنوع
<a +
ثم مى شود و مى تواند ج
صفحه 15:
الف)حب و بغض ها
امیر المومنین می فرماید:هر کس عاشق چیزی شود.دید گانش را کور و
قلبش را رنجور می کند. ag
چون غرض آمد هتر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوي دیده شد
ب)طمع در رسیدن به چيزي
امیر المومنین می فرماید :
کسی که عجب و خودبزرگ بینی دارد گمراه می شود.
صفحه 16:
۷-برای علم آموزی چه صفاتی لازم است؟
آداب و صفاتی که در علم آموزی لازم و مفید هستندعبار تند از :
الف)انگیزه و هدف خدایی و صحیح
ب)انتخاب استاد خوب
ج)رعایت اولویت ها
د)خوب گوش دادن
«)پرسش گری و کنجکاوی
)نگاشت
صفحه 17:
۸-در انگیزه و نیت خالص حسن فعلی و فاعلی چیست؟
حسن فعلی آنست که کار و عمل خوب باشد و حسُن فاعلی آنست که
انجام دهنده ی کار نیت خوب و خالص داشته باشدو هر یک از اين دو
نباشند. کار انجام شده بی ارزش است.
در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کند.یعنی اگر نیت و هدف هم
خوب باشد با کار خلاف نباید برای رسیدن به آن هدف اقدام کرد..
صفحه 18:
۰ -چه علمی اولویت دا رد؟
علمی که به حال خود و جامعه نافع باشد.
pet}
7 alc
22 Bd
صفحه 19:
سوالات به ۳ نوع تقسیم می شود:
الف)سوال واقعی که برای دانستن و فهمیدن است و باید آن را از
اهلش پرسید. این نوع سوال کردن مورد تاکید قرآن کریم است که
می فرماید :
ب)سوال براي اپت با خوگگیزیی که معنوع و غلط است.
وآمشکوک کردن واقعیت ها که |
(عم یتساتلون عن النباءالعظیم)
سوره نبا آيه ١
صفحه 20:
الف)نگارش مطلب موجب قدرت بیشتر ذهن در ویرایش علم می شود.
ب)با نگاشتن دیگر علم از دست انسان نمی رود.
ج)دیگران می توانند از نوشته های ما استفاده کنند.
امام صادق می فرمایند:
صفحه 21:
۴-خود شناسی چه رابطه ای با اخلاق دارد؟
خودشناسی مقدمه خودسازی و اخلاق است و یکی از دانش های بسیار.
مفید و در اولویت . خودشناسی است.
3 eed ا ICS oe aes Te Pe OSD]
een SL IRC Sa ee tC)