akhlagh_dar_khanevade

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق در خانواده”

اخلاق در خانواده

اسلاید 1: فهرستمنابعسایت ماخروجاخلاق خانواده

اسلاید 2: فهرستروی عنوان مورد نظر خود کلیک کنید.برخورد با پدر بداخلاق احترام به پدرومادريعني چه؟ عدم راز داری همسر نحوه برخورد با همسر بد اخلاق ظن و گمان به خانواده جلب احترام در خانواده احترام به والدين از ديدگاه اسلام چگونه والدين را از خود راضي نگه داريم؟ گمان های بی مورد به همسر درمان چشم چرانی همسر شوهر داری دروغ گویی همسر گناه اذيت و آزار والدين وظایف انسان در خانواده ایجاد محبت بین زن و شوهر وظايف عروس در قبال مادر شوهر اخلاق در خانواده چيستي عاق والدين مادرم اذيتم مي کند چکنم خانواده اخلاقي موفق رفتار برتر با والدين حقوق متقابل والدين و فرزندان محبت به همسر استخاره براي ازدواج حقوق زن و شوهر همسر بي حجاب

اسلاید 3: احترام به پدرومادريعني چه؟در روايت اهل بيت(ع) احترام به پدر و مادر و احسان به ايشان به معناي برخورد نيكو و رسيدگي به نيازهاي آنان پيش از درخواست، و ابراز قول كريم به معناي طلب مغفرت آمده است. تعبير جناح الذل نيز نگاه با رأفت و رحمت و دوري از نگاه هاي تيز و تند و بلند نكردن صدا و بالا نبردن دست و پيش نيفتادن از آنان معنا شده است. (كافي ج۲ ص۷۱۵ تا ۳۱۶) بر جاي بلند و برتر نشاندن از ديگر روش هاي تكريم و احسان به پدر و مادر و احترام نهادن به آنان است كه از آيه ۰۱۰ سوره يوسف مي توان آن را به دست آورد.به هر حال تكريم و احترام به پدر و مادر امري است كه بيش از هر كار ديگري بدان تأكيد شده و نمي توان از آن چشم پوشيد. ناديده گرفتن و بي احترامي به ايشان در اين دنيا موجب مي شود تا شخص گرفتار مصيبت ها و بلايا گردد و خير و بركت از زندگي او برود و در آخرت نيز خوار و ذليل شود.

اسلاید 4: نحوه برخورد با همسر بد اخلاق« علّت شناسی» نمود؛ زیرا هیچ یک از رفتارهای انسان بدون علّت و دلیل نیست. با شناخت درست دلایل هر رفتار، می ­توان از بروز و ظهور آن با خبر شد و با بررسی علل آن می­توان برای حل آن اقدام کرد. برخی از این علل می­ تواند تربیت غلط، شکست و ناکامی و یا دوستان و معاشران ناسالم باشند که به عنوان مثال می­توان با آگاهی از نوع ناکامی­های همسر با جبران تدریجی آنها به بهبود رفتار وی پرداخت. گاهی از مواقع نیز مثلاً ممکن است تنها دلیلی که باعث گردیده زن به افشای راز زندگی مشترک بپردازد این باشد که هنوز نمی­ داند مصداق« راز» در زندگی زناشویی چیست. در چنین مواردی اگر سعی و تلاش شوهر برای تفهیم این مسأله به زن کارساز نیفتد، لازم است زمینه چنین رفتاری را از همسر خود بازستاند. به این طریق که از این به بعد مواردی را که به نظرش راز هستند با همسر خود در میان نگذارد.

اسلاید 5: جلب احترام در خانوادهیادتان باشد که گرچه اختلاف نظر در همه موارد و حتی در میان اعضای خانواده امری طبیعی است ولی به راحتی می­توان با مدیریت صحیح کشمکش­ها و نزاع­های خود با دیگران به سازگاری مطلوبی با آنها دست یافت. مهم آن است که اگر هم فردی از اعضای خانواده وجود دارد که به اصول روابط محترمانه در محیط خانواده پایبند نیست شما سعی نکنید که با دامن زدن به برخی جریانات و رفتارها و در واقع با ضربه زدن به فضای ارتباطی مناسب در خانواده، نتیجه را مساوی نمایید.

اسلاید 6: چگونه والدين را از خود راضي نگه داريم؟چگونه والدين را از خود راضي نگه داريم؟ دوست گرامي. براي جلب رضايت والدين اولا کاري نکنيد که ايشان آزرده خاطر و اذيت شوند چون آزار والدين حرام و گناه کبيره است. ثانيا خواسته هاي ايشان را در اموري که حرام نيست اجابت نماييد و مطيع باشيد و ثالثا به ايشان نيکي و احسان کنيد و کمک کار ايشان باشيد. سعي کنيد به گونه اي عمل کنيد که مورد پسند ايشان هم باشد. البته اگر از شما عمل حرامي را بخواهند نبايد انجام دهيد ولي اگر به عملي که خدا راضي است توصيه کنند لازم است به توصيه ايشان عمل کنيد تا موجب جلب رضايت خداوند و والدين باشد. موفق باشيد.

اسلاید 7: درمان چشم چرانی همسر1. هرگز در اين مورد در مقابل ديگران با او صحبت نكنيد و تذكر ندهيد. 2. اين مطلب را با نزديكان خود درميان نگذاريد، مگر افراد رازداري و آگاهي كه بتوانند روي همسر شما تاثير داشته باشند و او را از اين رفتار بازدارند؛ آنهم بصورتي كه نفهمد شما با نفر سوم صحبت كرده‌ايد. 3. وظايف خود را به عنوان همسر به خوبي انجام دهيد. 4. رابطه عاطفي خود را با همسرتان گسترش دهيد. (در صورت ابراز تمايل در مكاتبات بعدي، آنها را تقديم نگاهتان خواهيم نمود) 5. به ظاهر خود در خانه و هنگام حضور او برسيد. آنگونه آرايش كنيد و لباس بپوشيد كه او دوست دارد. 6. به بهانه‌هاي مختلف او را از ديدن فيلمهاي مذكور بازداريد؛ مثلا به ديدار دوستان مورد اعتماد برويد، فيلم مناسبي تهيه كنيد و با هم ببينيد و ...

اسلاید 8: دروغ گویی همسربا او صحبت مي كنيم كه: «اين برخورد موجب مي‌شود در مقاطع مهم زندگي اعتماد ديگران را از دست بدهي و آنها از تو فاصله بگيرند». دروغگويي نوعي بيماري است و از احساس ترس و ناامني دروني فرد دروغگو نشأت مي‌گيرد و گاهي هم به دليل حس خود بزرگ‌بيني اوست. به هر حال اگر دروغگويي همسرتان به يك عادت تبديل شده سعي كنيد او را نزد مشاور ببريد و در پروسه درماني او بكوشيد چون اگر شما در خانواده درجه يك خود با فرد دروغگويي زندگي كنيد، امنيت روابط شما تهديد مي‌شود. يادتان باشد با فرد دروغگو طوري رفتار نكنيد كه شخصيت او را زير سوال ببريد. خطاب كردن او با لفظ دروغگو، توهين به شخصيت او است. شما بايد از رفتارش انتقاد كنيد و بگوييد: «به نظر مي‌رسد دريافتي كه تو از اين موضوع داري با دريافت من فرق دارد. بيا به كارشناس مشاور مراجعه كنيم.»

اسلاید 9: وظایف انسان در خانوادههمان‌طور كه ذكر شد بعد از ازدواج و عقد رسمي، وظايف و حقوقي به عهدة هر كدام از همسران قرار مي‌گيرد كه آنها ملزم هستند آن را انجام داده و متعهد به آن باشند. برخي از اين وظايف ويژه مرد بوده و برخي نيز ويژه زن مي‌باشد و برخي از وظايف و تكاليف مثل حُسن معاشرت (خوش‌رفتاري) مربوط به دوطرف يعني زن و شوهر مي‌باشد.

اسلاید 10: وظايف عروس در قبال مادر شوهروشكرگزارى در برابر پدر و مادر، در قرآن مجيد در رديف شكرگزارى در برابر نعمتهاى خدا قرار داده شده چنان كه مى‏خوانيم: أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ (سوره لقمان آيه 14) با اينكه نعمت خدا بيش از آن اندازه است كه قابل احصا و شماره باشد، و اين دليل بر عمق و وسعت حقوق پدران و مادران مى‏باشد. اگر چيزى كمتر از اف وجود داشت خدا از آن نهى مى‏كرد (اف همانطور كه گفتيم كمترين اظهار ناراحتى است) و اين حد اقل مخالفت و بى احترامى نسبت به پدر و مادر است، و از اين جمله نظر تند و غضب‏آلود به پدر و مادر كردن مى‏باشد در پايان اين بحث ذكر اين نكته را لازم مى‏دانيم كه گاه مى‏شود پدر و مادر پيشنهادهاى غير منطقى و يا خلاف شرع به انسان مى‏كنند، بديهى است اطاعت آنها در هيچيك از اين موارد لازم نيست، ولى با اين حال بايد با برخورد منطقى و انجام وظيفه امر به معروف در بهترين صورتش با اين گونه پيشنهادها برخورد كرد سخن خود را در اين زمينه با حديثى از امام كاظم ع پايان مى‏دهيم: امام ع مى‏گويد كسى نزد پيامبر ص آمد و از حق پدر و فرزند سؤال كرد فرمود: لا يسميه باسمه، و لا يمشى بين يديه، و لا يجلس قبله، و لا يستسب له: بايد او را با نام صدا نزند (بلكه بگويد پدرم!) و جلوتر از او راه نرود، و قبل از او ننشيند، و كارى نكند كه مردم به پدرش بدگويى كند (نگويند خدا پدرت را نيامرزد كه چنين كردى!)

اسلاید 11: چيستي عاق والدين1- احسان در پيرى بِالْوالِدَينِ إِحْساناً إِمّا يبْلُغَنَّ عِنْدَك الْكبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كلاهُما[اسراء/23]. 2-مراعات روحيه آنان: فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ[اسراء/23]. 3- تواضع كردن: وَ لا تَنْهَرْهُما[اسراء/23]. 4-خوش‏برخوردى وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كرِيماً[اسراء/23]. 5-تواضع عملى: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ[اسراء/24). 6-دعاى به آنها وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كما رَبَّيانِي صَغِيراً[اسراء/24].

اسلاید 12: خانواده اخلاقي موفقالگو گيري از خاندان عصمت و طهارت عليهم‌السلام در زندگي است. روش آن بزرگواران همواره چراغ راه و مسير صحيح زندگي ما خواهد بود. اين نكته كليدي را فراموش نكنيم كه در تمام مراحل زندگي متوجه باشيم كه ايا اين رفتار ما مورد رضايت اهل بيت عليهم السلام است يا نه؟ اين ملاك خوب و سنگ محكي حاضر در رفتار ما است و به ما قدرت تصميم گيري مي‌دهد. ان شاء الله در اين مسير موفق باشيد و تاييدات حضرت ولي عصر ارواحنا فداه شامل حالتان باشد.

اسلاید 13: حقوق متقابل والدين و فرزندانوظيفه جوانان در مقابل والدين اينست كه احترام آنها را حفظ كنند و در مواردي كه اختلاف سليقه يا اختلاف در سطح دانش و فهم وجود دارد تا آنجايي كه امكان دارد با آنها هماهنگ باشند و هر كجا اشتباه آنها كاملا آشكار و روشن است با حفظ حرمت آنها ما كار خودمان را بر اساس فهم خودمان انجام دهيم.

اسلاید 14: استخاره براي ازدواجدر استخاره از قرآن بايد از بزرگان و عالمان ديني آشنا با قرآن كمك گرفت و آنچه از مستحبات و آداب استخاره گفته شد، وظيفه همان عالمي است كه استخاره مي كند و كسي كه برايش استخاره مي شود، تنها بايد نيت داشته باشد كه اگر مثلا خوب آمد فلان كار را انجام خواهم داد.

اسلاید 15: همسر بي حجابالبته علت اتخاذ چنين رويكردي نيز كاملا روشن است؛ چراكه اگر اهل عمل نباشيد ولو به ظاهر خود را متعبد هم جلوه دهيد تأثيرگذارى شما خيلى كم مى‏شود. گذشته از اينكه چه بسا اگر حساسيت خاصى به شما پيدا كرده باشند دعوت زبانى شما نه تنها آنها را بيدار و هدايت نمى‏كند بلكه لجاجت و سرپيچى ديگران را ولو بخاطر ناراحت كردن شما بيشتر خواهند كرد. * در خاتمه توصيه ما به شما اين است كه بدون اين كه نااميد باشيد با حوصله و به تدريج به تلاش خود ادامه دهيد. ان‏شاءاللَّه نتيجه جالبى در اين زمينه خواهيد گرفت. چراکه قصد و نيت خوب و خالصانه و خداپسندانه تان به شما كمك خواهد كرد و تلاشتان پيش خداوند متعال محفوظ و مأجور است.

اسلاید 16: برخورد با پدر بداخلاقاگر پدر شما حريم خود را يا حريم خانواده را مي شكنند شما به خودتان حق ندهيد كه به او بي احترامي كنيد زيرا نه تنها مشكلي حل نخواهد شد بلكه حرمت شكني ها عموميت پيدا مي كند و ديگر هيچ حريمي براي خانواده باقي نخواهد ماند. در حالي كه اگر شما با صبر و تحمل اين حريم را حفظ كرديد حداقل يك پناهگاه و يك ديوار از چهارديواري حريم خانه محفوظ مانده و به همان ميزان آسيب پذيري اهل خانواده كمتر خواهد شد.

اسلاید 17: عدم راز داری همسرگاه اتفاق مي افتد كه زوجها بر سر يك مسأله كوچك و پيش پا افتاده اي جر و بحث فراواني مي كنند و سخناني رد و بدل مي گردد كه قلبها را مي آزارد و موجب جريحه دار شدن شخصيت طرفين و ايجاد نوعي رنجش عاطفي،تعارض و اختلاف خواهد بود.تشديد اين عوامل ،موجب شدت بحران در سيستم ارتباطي كودكان با يكديگر و ساير اعضاي خانواده خواهد شد و اين اختلالات به صورت رفتار هاي نا بهنجار،در محيط خانه و مدرسه ظاهر مي گردد.اغلب پر خاشگريها،افسردگيها،كمروييها ،خود آزاريها،ديگر آزاريها،انزوا طلبيها،كم رغبتي به تحصيل،بي دقتي و بي علاقگي همه ناشي از اختلالاتي است كه در شبكه ارتباطي خانواده به وجود آمده است.

اسلاید 18: ظن و گمان به خانوادهامام علي در نامه معروف خود به مالك به عنوان حاكم مصر چنين مي نويسد : كم ارج ترين افراد نزد تو بايد كساني باشند كه نسبت به كشف و پخش عيوب و اسرار مردم حريص تر و بي باك ترند براي اينكه نوعا مردم داراي عيوبي هستند كه حاكم براي پنهان داشتن آنها از همه سزاوارتر است .پس هرگز در صدد كشف كردن آن لغزشهايي كه پنهان از تو (پنهان از حكومت )صورت گرفته بر نيا . چون تو به عنوان حاكم مسلمين فقط مسئول پاكسازي جامعه از آلودگي هاي آشكار و ظاهري هستي ،درباره لغزشهاي پنهان مردم خداوند خود داوري خواهد كرد . بنابراين تا آنجا كه مي تواني اسرار مردم را پنهان نگه دار تا خداوند نيز اسرار تو را از مردم پنهان نگه دارد.(نهج البلاغه نامه 53 )مجموعه آيات و رواياتي كه در اين زمينه وجود دارد به خوبي بيانگر آن است كه از ديدگاه اسلام هرگز نبايد حقوق افراد مسلمان با استراق سمع ،تفتيش و تجسس و افشاگري مورد تعرض قرار گيرد .

اسلاید 19: احترام به والدين از ديدگاه اسلامجهاد يكى از مهمترين برنامه‏هاى اسلامى است، تا هنگامى كه جنبه وجوب عينى نداشته باشد، بودن در خدمت پدر و مادر از آن مهمتر است. پس اگر حضور در اين جهاد موجب ناراحتى آنان شود، جايز نيست. در حديثى از امام صادق (ع) آمده است كه مردى نزد پيامبر اسلام (ص) آمد و عرض كرد، جوان با نشاط وورزيده‏اى است و جهاد را دوست دارد، ولى مادرش از اين موضوع ناراحت مى‏شود. پيامبر (ص) فرمودند: «ارجع فكن مع والدتك فوالذى بعثنى بالحق لانسها بك ليله خير من جهاد فى سبيل الله سنه» برگرد و با مادر خويش باش. قسم به آن خدايى كه مرا به حق مبعوث كرد، يك شب مادر با تو مأنوس شود، از يك سال جهاد در راه خدا بهتر است. البته، هنگامى كه جهاد جنبه وجوب عينى پيدا كند و كشور اسلامى در خطر قرار گيرد و حضور همگان لازم شود، هيچ عذرى حتى نارضايتى پدر و مادر پذيرفته نيست. پبامبر (ص) فرمودند: «اياكم وعقوق الوالدين فان ريح الجنه توجد من مسير الف عام ولايجدها عاق» از عاق پدر ومادر بترسيد زيرا بوى بهشت از هزار سال راه به مشام مى‏رسد؛ اما هيچگاه به كسانى كه مورد خشم پدر و مادر هستند نخواهد رسيد.

اسلاید 20: گمان های بی مورد به همسرهمانگونه كه مي‌دانيد، پيوند ازدواج بين مرد و زن براساس احساس نياز به آرامش و لذت است. قرآن زن و مرد را لباس يكديگر مى‏داند (بقره، آيه 187) و شرط رسيدن به آرامش را عشق و مودت معرفى مى‏كند( روم، آيه 21 )عشق به همسر مانند نهال درختى است كه اگر به او توجه نشود خشك مى‏شود. پس لازم است دائما تقويت شود و از آسيب‏ها دور بماند. سرمايه اصلى زندگي، محبت و عشق همسران نسبت به يكديگر است. كسي كه در زندگى نسبت به عشق همسرش بى‏تفاوت باشد بهاى سنگينى را تحمل خواهد كرد. برادر گرامي، در اسلام شديداً از ترتيب اثر دادن به گمان‏هاى بيهوده و بى‏اساس منع گشته و از انسان‏ها خواسته شده تا زمانى كه به مسأله‏اى يقين و علم پيدا نكرده‏اند، درباره آن قضاوت نكنند؛ چرا كه عمل به ظنّ و گمان، رابطه بين آدميان را دچار تشويش و سستى كرده واعتماد را در جامعه از بين مى‏برد. پيشوايان دينى و امامان(عليهم السلام) از ما خواسته‏اند كه كارهاى برادران و خواهران مسلمان خود را بر بهترين شكل حمل نماييم و حتى اگر حمل بر صحت و درستى آن مشكل است، تلاش كنيم تا وجه خوبى برايش پيدا کنيم در غير اين صورت هميشه انسان از ديگران و گفتار و كردار آنان وحشت داشته و چنين خواهد پنداشت كه هر عملى كه انجام مى‏دهند عليه او صادر گرديده است. حضرت على(عليه السلام) فرمود: «مراقب باش كه سوء ظن بر تو غلبه پيدا نكند، به درستى كه بدگمانى هيچ رفاقتى را بين تو و دوستت باقى نمى‏گذارد»، (بحارالانوار، ج 77، ص 207)

اسلاید 21: شوهر داریاز هر گونه رفتارى كه به مرد سالارى يا زن سالارى مى‏انجامد، پرهيز كنيد . . خطاى يكديگر را در حضور ديگران، فرزندان، آشنايان، والدين يكديگر و . . . بازگو نكنيد . . هرگز همسرتان را با زن يا مرد ديگر مقايسه نكنيد . . از رفتارهاى مطلوب همسرتان تشكر كرده، او را تشويق كنيد و انگيزه تكرار آن رفتار را بيش‏تر سازيد . . از تصميم‏ هاى نادرست و غير منطقى و كلى‏ گويى‏ هاى منفى و شكل‏ گيرى افكار منفى درباره همسرتان شديدا پرهيز كنيد . . حتى‏ المقدور به قول‏هايى كه به همسرتان داده‏ ايد عمل كنيد تا به سلب اعتماد و احساس فريب خوردگى نينجامد . . از نسبت دادن القاب و زدن برچسب‏هاى ناگوار و نامطلوب مانند بدقول، زرنگ، شلخته، كله‏شق، يك دنده، لجباز و خودخواه به يكديگر پرهيز كنيد . . در مواردى كه غمگينى و افسردگى و يا عصبانيت زن يا شوهر شدت مى‏يابد و احتمال اختلال در كار سيستم عصبى يا غدد درون‏ريز به ويژه غده تيروئيد وجود دارد، در نخستين فرصت‏به پزشك متخصص مراجعه كنيد تا از عادى بودن ترشح غدد از جمله غده تيروئيد مطمئن شويد . . براى داشتن يك زندگى با نشاط و موفق خوب بينديشيد، وقت‏ بگذاريد، احساس مسؤوليت كنيد، موانع ارتباط سالم را از ميان برداريد و به عوامل ايجاد كننده روابط سالم توجه كنيد .

اسلاید 22: گناه اذيت و آزار والدين- ( .....لا تعبدون الا الله و بالوالدين احساناً» بقره /83 (.... بجز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد). 2. (واعبدوا الله و لا تشركوا به شيئاً و بالوالدين احساناً» (نساء 36) و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك نكنيد و به پدر و مادر نيكى كنيد. ب: اهميت اين موضوع تا آن پايه است كه هم قرآن و هم روايات، صريحاً توصيه مى‏كنند كه حتى اگر پدر و مادر كافر باشند، رعايت احترامشان لازم است. 1- ( وقضى ربك الا تعبدوا الا اياه و بالوالدين احساناً» (اسراء 23) و پروردگارت حكم كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد. 2. (الا تشركوا به شيئاً و بالوالدين احساناً» (انعام 151) چيزى را با او شريك نكنيد و به پدر و مادر نيكى كنيد. 3. (و آن جاهداك على ا ن تشرك بى ماليس لك به علم فلا تطعمها و صاحبهما فى الدنيا معروفاً» (لقمان 15) و اگر آنان به تو اصرار كنند كه با من آنچه را كه علم به آن ندارى، شريك كنند اطاعتشان مكن ، ولى در دنيا به نيكى با آنان رفتار كن.

اسلاید 23: ایجاد محبت بین زن و شوهرمحبت کردن زن و شوهر به یکدیگر، جلوی ایجاد کدورت میان آنان را می گیرد و صمیمیت فیمابین را صد چندان می‌کند. لذا فضای خانه باید مملو از ابراز محبت های کلامی و غیر کلامی زن و شوهر به یکدیگر باشد. رسول خدا(ص) فرمودند: « قول الرجل للمرأة إنّی أحبّک لایذهب من قلبها أبداً؛[3] این گفته مرد به همسرش که « دوستت دارم » هرگز از قلب او خارج نمی­شود.» راه دیگر محبت زن و شوهر به یکدیگر، هدیه دادن است. علی ( ع ) فرمودند: « الهدیة تجلب المحبة[4]؛ هدیه دادن باعث جلب دوستی و محبت افراد نسبت به یکدیگر می شود.» و امام صادق ( ع ) درباره نحوه ابراز علاقه زن به شوهرش می فرمایند: «لاغنی بالزوجة فیما بینها و بین زوجها الموافق لها عن ثلاث خصال: و هنّ...و إظهار العشق له بالخلابة و الهیئة الحسنة لها فی عینه؛[5] زن در روابط خود و شوهر همدلش از سه چیز بی نیاز نیست، که عبارتند از:... و ابراز علاقه به شوهر با دلربایی و حاضر شدن با ظاهری زیبا در مقابل دیدگان او.»

اسلاید 24: اخلاق در خانوادهامام سجاد (ع) در رساله حقوق خود مي فرمايند: اما حق كسي كه به جهت ازدواج رعيت تـو حساب مي شـود؛ بر تو آنست كه بداني؛ خداوند متعال قرار داده است اورا تسكين دهنده و آرامش بخشنده و نگهدارنده و مونس براي تو؛ پس بر هردو نفر شما واجب است كه قدر اين مصاحبت را بدانيد و از خداوند متعال به خاطر اين نعمت تشكر نمائيد ؛ زيرا كه ايـن نعمت از ناحيـه اوست و واجب است كه با نعمت خداوند بديده تكريم و احترام نگاه شـود و با مهرباني و لطف و خوشروئي با آن برخورد نمائيد .

اسلاید 25: مادرم اذيتم مي کند چکنمبه يك روايت كه از معصوم (عليه السلام) نقل شده, اشاره مي كنم: حق مادر نسبت به ساير حقوق, لازم ترين و واجب ترين حقوق است, چرا كه او را در جايي حمل كرده كه كسي, ديگري را حمل نمي كند و با گوش و چشم و همه ي اعضا از او نگهداري كرد. در عين اينكه در رحم و شكم براي او مشقت داشت اما با سرور و شادماني اين رنج را تحمل كرد, مشقتي كه هيچ كس جز مادر حاضر نيست آن را تحمل كند. مادر راضي بود كه گرسنه بماند, اما فرزندش را سير كند. تشنه بماند, فرزند را سيراب كند. خود برهنه بماند, فرزند را بپوشاند و خود در آفتاب باشد تا بر او سايه بيفكند. به آن مقداري كه او رنج و مشقت تحمل كرده, تو بايد به او نيكي كني و با او مدارا كني, بايد شكر خدمات و زحمت هاي او را به جاي آوري هر چند شما توان جبران كوچك ترين زحمت او را نداريد مگر با ياري خداوند.

اسلاید 26: رفتار برتر با والدين1. اطاعت و فرمانبرداري از پدر و مادر. 2. نيكي و احسان و خدمت به پدر و مادر. 3. اف و سخن رنجش آور به پدر و مادر نگفتن . 4. بر سر والدين داد و فرياد نكردن (بلكه با آنها با سخن نيكو صحبت نمايد). 5. بال تواضع و فروتني را براي والدين , فرود آوردن . 6. حتي المقدور نيازهاي والدين را برآوردن . 7. احترام والدين را نگه داشتن كه در زير به مواردي از آن اشاره مي شود: الف) جلو والدين , پاهايش را دراز نكند. ب ) در مناسبت هاي مختلف مثل روز مادر يا روز پدر, هديه به آنها بدهد. ج . از شوخي هاي نابجا و زدن حرف هاي زشت پيش آنها پرهيز و اجتناب كند. د. در حق آنها و براي سلامتي آنها دعا كند. ه ) در كارهاي خانه به آنها كمك كند.

اسلاید 27: محبت به همسرعشق خودتان را بر زبان آورید خیلی از مردها، جملة کوتاه «دوستت دارم» را خیلی کم به همسرشان می‌گویند یا اصلاً بر زبان نمی‌آورند، چون تصور می‌کنند «او که می‌داند من دوستش دارم، پس چرا باید آن را بگویم.» هر زنی نیاز دارد جملة «دوستت دارم» را هر روز به دفعات بشنود. این دو کلمة سحرآمیز، یعنی «دوستت دارم» را بارها و بارها، دوباره و دوباره به همسرتان بگویید. او از شنیدن این کلمات هرگز خسته نمی‌شود.

اسلاید 28: حقوق زن و شوهروظايف اختصاصي زن در برابر شوهر عبارتند از: - بدون اجازه شوهر در مال او تصرف نکردن. - بدون اجازه و توافق شوهر از خانه بيرون نرود. - توجه داشتن به مسائل محرم و نامحرم هم در نزد شوهر و هم در غياب او؛ سعي كند در سه مورد فوق اعتماد شوهرتان را جلب كند. - خود را براى شوهر آرايش كردن. - هنگامى كه همسر مى‏خواهد از خانه خارج شود او را تا دم در همراهى كند. - هنگام ورود او به خانه سعى كند خود را از قبل آماده و مهيا نموده به استقبال او برود. - هيچ‏گاه از مردان ديگر نزد او تعريف نكند. - اگر مشكلى در خانه بوجود آمده در بدو ورود او مطرح نكند. - سطح توقعات و انتظارات خود را با ميزان درآمد شوهر تنظيم كند و از او چيزي كه توان تهيه آن را ندارد نخواهد و دائما مردان ديگر را در اين زمينه به رخ او نكشد.

اسلاید 29: منابع: آئين همسرداري: دوروتي كارنگي، ترجمه مهستي شهلايي. نظام حيات خانواده در اسلام: تأليف دكتر علي قائمي.بحار الانوار ، ج 100 ، ص 253.شرح غرر الحکم ، ج 1 ، ص 83 ، ح 316.بحار الانوار ، ج 75 ، ص 237.میزان الحکمة ، ج 5 ، ص 211.کافی ، ج 4 ، ص 12.من لا یحضره الفقیه ، ج 3 ، ص 556 آيين همسرداري , ابراهيم اميني , انتشارات سازمان تبليغات اسلامي جوانان و انتخاب همسر, علي اكبر مظاهري , انتشارات پارسايان اخلاق در خانواده، نوشته حسين مظاهري بهشت خانواده، مصطفويطراح و تدوین: مهدی معنوی

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید