صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ماده «خلق» (بالفتح) به معنای صورت ظاهری است و
«خلق» (بالضم) به معناى صورت باطنى است.
صورت باطنی انسان همچون صورت ظاهریاش دارای
هیئت و ت رکیبی زشت يا زیباست.
در مفردات هر دو را (حلق و خُلق) در اصل یکی میدانند.
لکن «خلق» (بالفتح) را مخصوص شکلها و هیئتهایی
میدلند که باچشم و بصر درک میشوند و «خلق» (بالضم)
را به سجایا و قوایی که با بصیرت قابل د رکاند.
صفحه 4:
ابن مسكويه جنين مىكويد: «خلق همان
نفسانى است كه انسان را به انجام كارهايى د
مى كند, بى آنكه نياز به تفكر و انديشه داشته باشد.
* پس سلسله صفاتی که در نفس و روح انسان ابت/2
ریشهدار است و به صورت ملکه شده و به راحت
صدور اعمال خوب يا بد میشود, اخلاق نامیده می
* گاهی لین افعال و اعمال شرعاً و عقلاً پسندیده !
جه آن اخلاق نیکو و گاهی ناپسند است كه به آن ا<
بد می گویند.
صفحه 5:
بیشک بحتهاي اخلاقي از زماني که
انسان گام بر روي زمین گذارد آغاز شد
زيرا ما معتقديم كه حضرت آدم عليه
السلام پیامبر خدا بود. نه تنها فرزندانش
را با دستورهاي اخلاقي آشنا ساخت بلکه
خداوند از همان زماني که او را آفرید و
صفحه 6:
سایر پیامبران الهي يكي پس از دیگر
تهذیب نفوس و تکمیل اخلاق که خمیر
سعادت انسانها است پرداختند تا نوبت
حضرت مسیح علیه السلام رسید که ,
عظيمي از دستوراتش را مباحث اخلا
تشکیل میدهد, و همه پیروان و علاقهمندان
وي را به عنوان معلم بزرگ اخلاق میشنا
صفحه 7:
اما بزرگترین معلم اخلاق پیامبر اسلام
علیه و آله بود که با شعار:
«انما بعثت لا تمم مکارم الاخلاق»
مبعوث شد و خداوند درباره خود او فرموده
(« و انط لعلی خلق عظیم »
«اخلاق تو بسیار عظیم و شایسته است».
صفحه 8:
e اخلا
صفات و ویژکیهای پایدار در نفس که موجب
میشوند کارهاییی متناسب با آن صفات. بهطور
خودجوش و بدون نباز به تفکر و fob از انسان
صادر شود.
صفحه 9:
مد یریت
< شناخت راههای موفقیت سازمان
برنامهریزی جهت ارتقای این راهها
< افزايش عوامل تسهیل کننده
۶برطرف کردن مشکلات و کاهش يا رفع موانع بر اساس
ارزشهای مورد قبول
صفحه 10:
در فرض احراز شایستگی باید تحقیق شود تا از
میان شایستگان برای مسئولیت مدیریت بهترین و
شایستهترین آنها از جهت احراز شرائط برگزیده
شود.
از پیغمبر اکزم (ض) تقل اشده است که فزمودهاند:
« من استعمل عاملا من المسلمین و شو یعلم آن فیشم اولی بذلک و
اعلم بكتاب الله و سنة نبيه فقد خان الله و رسوله و جمبع المومنین»
« کسی که کارگزار و مدیری را به کار گمارد در
حالی که مبداند در میان مسلمانان فردی وجود
دارد که برای آن مسئولیت شایستهتر و به قران و
سنت آگاهتر است در این صورت قطعا به خدا و
رسول خدا و همه مومنان خیانت کرده است. »
صفحه 11:
1. سخن از انتخاب فرد غیر شایسته نب
فرض بر شایستگی منتخب است در حا
شخص شایستهتری وجود دارد.
2. اولویت و برتری را با اعلمیت به قرآن
آميخته کرده است زیرا کسی که مخواهد |
را در حوزه مدیریتی خود پیاده کند و
است. که لازمه عمل به اسلام آگاهی
بیشتر به اسلام است.
3 چنین گزینشی را خیانت به خدا و رسول
صفحه 12:
استانداردهای رفتاری هستند که مدیران
را در کارهایشسان به صورت فردی
راهنمایی میکند. چگونگی رفتارها را
می توان بدینصورت نامبرد :
سازمان با
كا 1
وی جكونكى رفتار
کارمندان و
شازمان با
نمایندگیهای
اقتصادی دیگر
چگونگی رفتار
کارمندان با
سازمان خود
صفحه 13:
صفحه 14:
" گرایش درونی و خود انگیختگی سازمان» مدیران
و منابع انسانی آن نسبت به تحقق اخلاق و
ارزشهای اخلاقی
* مهارت عملی پایبندی مدیران به اصول اخلاقی
صفحه 15:
ی مد فی:
درک وظیفه
مدیریت را امانت پنداشتن
نگران بندگان خدا بودن
صداقت
انتقادپذیری
رعایت بیتالمال و دوری از آزمندی
صفحه 16:
ows : > ای از مسائل اخلاقی مدیران
صفحه 17:
زندگی مدیران:
دست صآید آن است که مدیر در
دوره مديريت ودر حال يذيرفكتن
مسئوليت بايد سطح زندكى خود را
در هر صورت همسطح با زندكى
مس دا ا معدا a a ee
صفحه 18:
حضرت امیرالمومنین (ع) معفرماید:
(١ آن الله فرض على ائمة الحق ان يقدروا انفسهم بخ
الناس کیلا پتبیغ تبیغ بالفقیر فقره »
« همان ا خداوند بر پیشوایان حق وا<
فرموده است که خود را با مردم
هم اندازه کنند برای اينکه تهیدستی ز
آنان را به هیجان و شورش نکشاند.»
صفحه 19:
مختلف را در برمگیرد» زيرا هر مد
متناسب با محدوده مدیریت و
خود مرتبهای از امامت و رهمبری را
A 2
we مه مردم چشم به او دوخته
اه
صفحه 20:
اخلاقورزی در زندگی شخصی:
از مدیرا نتظار میرود در زندگی شخصی به فضایل
اخلاقی پسندیده آراسته گردند.
" اخلاقورزی در شغل:
اخلاقورزی شغلی آن استکه فرد, در رفتارهای
ارتباطی lew خود عملکرد اخلاقی داشته باشد.
* نظاممند کردن همه امور در حرفه:
نظاممندی مانع تصمیمگیریهای سلیقهای, موردی و
تبعیض آمیز میشود؛ در نتیجه ظلم را کاهش میدهد.
صفحه 21:
1 دنیاگرایی و ریاستخواهی:
ماهیت دنیا در تعامل انسان با وی, در قالبهایی
همچون ثروتاندوزی, افزونخواهی, حب ریاست و
شهرت, حب زنان و فرزندان ظهور میکند.
2) قدرتطلبی:
قرآن کریم قدرتطلبی و استغنا را منشأاً طغیان و
سرکشی انسان میداند.
3) درک ننمودن فضیلت معنوی خدمت:
درک نکردن عظمت فضیلت خدمت و بیتوجهی به
امور مردم مانعی کشنده و برباد دهنده است.
صفحه 22:
4) چشمپوشی از خطاها:
ان :رویگرد ار تهلکات بزرگ استکه خوب و بد زا تابود میکند:
5 مداهنه (سازشکاری):
اتعطافهای مذموم منافقانه
6( فقدان انصاف و عدالت:
اكر مدير انصاف داشته باشد, بیگمان پاسخ خواستهها و توقعات
مردم را خواهد داد و اگر نداشته باشدآنچه در خاطرش نم ىكنجد,
مردم خواهند بود.
7 تکبر:
تکبر بهمعنای خود بزرگبینی و خود یکی از بیماریهای هلاککننده و
شوم است.
صفحه 23:
یکی دیگر از لفزشگاههای خطراک برای مدیران که میتواند
مدبریتیک نظام رابه ضعف و تباهی بکشلند آن است که مدیر به
شایسته سالاری و انتخاب اصلح در انتخاب همکاران و مدیران زیر مجمو:
آکاهلنه یا ناخودآگاه کرفتار رولبط شخصی شود. یکی از زمبن
بلای مهلکت که از منلفذ شیطانبه شمار یآلید لین است که اسان به
طبیعی به افرادی که با آنها وابستكى فاميلى, قبيلهاى, باندی, حزیی» و...
به اندازه تعلق خاطر, شیفتگی و محبت نسبتبه آنهاء از دیدن واقعیات
مورد آنها کور میشود.
صفحه 24:
یجه گیری:
" اخلاق حرفهای یکی از زمینههای
دانش مدیریت بهشمار میرود.
" مدیریت در دین مبین اسلام اهمیت
خاصی دارد و زمینه رشد انسان
بهسوی الله را فراهم مینماید و
مطابق کتاب؛ سنت تجارب بشری
و و و
صفحه 25:
یی
25
قرآن کریم.
اکبری, محمود, 1389, اخلاق و احکام کارمندی, قم, فتیان.
جوادیآملی, عبدالله, 1375, اخلاق کارگزاران در حکومت اسلامی,
تهران, مرکز نشر فرهنگی رجا.
حسینزاده, محمدعلی, 1387, مدیران و اخلاق اسلامی, قم, بوستان
کتاب.
فظاهری, خسین, 1375, کاوشی نوردر اخلاق اشلامی وزشکون:حکمت:
عملی, ترجمه محمود ابوالقاسمی, موسسه نشر و تحقیقات ذکر.
رضاييان. علی, 1369, اصول مدیریت, تهران. سمت.
صفحه 26: