صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
والعصران الانسان لفی خسرالالذین
آمنواوعملواالصالحات
وتواصوابالحق وتواصواباالصبر
اخلاق درورزش
صفحه 2:
پایه های اخلاق * بازنگري دراخلاق
مقدمه»تعریف»ارکان»نظریه es
هاي اخلاقي»اخلاق وعلم 2
١ بازي
اخلاة i 2 =
9 ق فردي ومسولیت منصفانه:تعریف»تاریخچه؛
i ۱ ۳ ضرورت اصولءنمونه
بحران اخلاقي درورزش هاءقابليت
قوانین وهنجارهاي اخلاقي line
درورزش 8
رشداخلاق درورزش
صفحه 3:
معد مه
معلمان»مربیانمدیران وورزشکاران همواره بامسایل اخلاقی
مواجه اند.
مسایل اخلاقي درورزش صرفا به فرایندهای آموزشی
واجرایی مربوط نمی شود.بلکه به عوامل مختلف اجتماعی-
اقتصادی وفرهنگی نیزبستگی دارد.
هرچندهیاهوی اخلاق وورزش وجوددارد.اما دردنیای کنونی
مفاهیم اخلاق,ترییتمسولیت و..بدلیل ورزش تجاری ازنقش
کمتری برخورداراست.
باوجود یک مبنای نظری وفلسفی درست (جهان بینی)شاید
بتوان دردنیای کنونی سالم»پهلوان » وورزشکار بود.
هرموجودی صورتی دارد.هصورت شخصیت مااخلاق است.
صفحه 4:
تعریف اخلاق
رفتاراخلاقی رامجموعه نیات و اعمالی گویندکه نسبت به یک
مبدا/هنجار ها/معیار (خداء عرف.سرمایه/سود» علم)دارای ارزش
باشد.
به تمام صفات نفسانی که منشا کارهای مطلوب/ناپسنداست.
اخلاق گویند
به نظرسقراط اخلاق به دواصل قوانین مکتوب(دولتها)
و غیرمکتوب(قوانین الهی-ایران مکتوب کرده)متکی است.
اخلاق هم منشادرونی (ذاتی-فطری بودن ارزشهای
اخلاقی»وجدان/ضمیر انسان را به خوب/بدهدایت
صفحه 5:
ادامه
می کند)داردهم بیرونی(کتب الهی»علم اخلاق:قوانین اجتماعی).
هدف اخلاق. هدف نهایی دستیابی به کمال /سعادت فردی
واجتماعی که همان هدف هستی است.
سعادت وكمال.سعادت يعنى لذت.لذدت بر©نوع است: مادى
ومعنوى.اديان آسمانى به لذت معنوى وبرخى مكاتب بشرى به
لذت مادى اصالت مى دهند.كمال به معناى شكوفا/تحقق يافتن
تمام استعدادهاى بشر.انسان عشق فطرى به كمالات دارد.منشا
كمالات حق است.كمال وسعادت هر©ملازم يكديكرند.وقتى به
كمال رسيدإقرب]ءبه لذت/سعادت ميرسد
صفحه 6:
ارکان عمل اخلاقی چیست؟
مبدا:از طرف مبداعملی پسندیده معرفی شده باشد.
اختیار:عمل اخلاقی بایداختیاری باشد. عدم اکراه:اجبار
نیت/قصد:انگیزه پاک /خالص وجودداشته باشد.
بلوغ: افرادغیربالغ وغیرعاقل مسولیت اخلاقی ندارند..
علمنسبت به بایدونبایداخلاقی آگاهی داشته باشد.
قدرت:تکلیف اخلاقی به اندازه توانایی است.
عدم اضطرار :افراددرحال اضطرار مسولیت اخلاقی ندارند.
هدف.کمال وسعادت فردوجامعه
صفحه 7:
اخلاق وعلوم وزندگي
اخلاق باپاره ای ازدانشهای موجودارتباط نزدیک دارد:
* فقه.احکام موجوددرفقه برای انسان مکلف (واجب وحرام و..)ماهیت.
اخلاقی دارد. اجرای آن تواب اخروی دارد.
* حقوق.قواعدکلی والزام آوراجتماعی که ازسوی نظامهای دینی
وسیاسی توصیه شده برای انتظام زندگی دنیوی,رعایت قوانین زندگی
اجتماعی(حقوق.شهروندی»)که الزامی است واحکام غیرالزامی که
فردی است(مانندگذشت)همگی اخلاقی وثواب اخروی دارد.
* تربیت. فضیلت های اخلاقی فردرادرتربیت یاری می دهد.
* ورزش.اخلاق تنهاعاملی است که می توان ورزش سالم را
صفحه 8:
معیارها/ رویکرد های اخلاقی
اخلاق دارای0رویکرد:مطلق گرایی ونسبیت گرایی است. مطلق
گرایی .گزاره های اخلاقی وابسته به هیچ امری خارج ازذات
موضوع اخلاقی وآنارواقمی آنهانیست.یعنی شرایط زیست
محیطی:فرهنگی وروانی و.تاثیری دراتصاف یک موضوع
اخلاقی به فضیلت/رنیلت ندارد.مثلاعفت پیشگی درتمام
زمانهاومکانهاستوده است.
نسبیت گرایی,گزاره های اخلاقی وابسته به اموری متغیروخارج
ازذات وآنارواقعی آن است.نوشیدن شراب برای مسلمان بدوبرای
غیرخوبانسبیت گرایی انواعی دارد:قراردادی-فرهنگ,ذهنی -
خواست فردواصالت عین.
صفحه 9:
نيافنذهاى نسبيت كرايى
سلب مسوليت ازانسان-نقش سالم سازى حذف
بى ثمرى اخلاق/شكاكيت اخلاقى-تعاليم اخلاقى موثرنيست.
نفى كمال انسان-خودسازى حذف
نفى جاودانكى دين-نفش انبياواوليا حذف
برابری خدمتگزاری وخیانت پیشگی-کاپ اخلاق نخواهیم
داشت
صفحه 10:
نظریه های اخلاقی
» پایان شناسی/اصالت سود.اعمال اخلاقی براساس نتایجی/سودی که
ازآنهانااسی می شودموردارزیابی قرارمی گیرد.سودفردی
برگروهی ترجیح دارد.(جان استوارت میل)
نقد.دشواری اندازه گیری ارزش سودد؛فراهم سازی (گاهی
غیراخلاقی)فرصتی برای سود؛بی توجهی به چگونگی دستیابی به
نتایج.حتی دوركيم :سودكرايى به مصلحت فردوجامعه
نیست.زیراناهنجاری اخلاقی درسطح وسیع دامن می زند.همه
راوامیداردکه همدیگرراببلعندوتبدیل به تفاله کنند.اين اصل رایج می
شود:"تعهدفقط دربرابرخودوسودمندهای خود.به هرقیمتی*
پراگماتیسم
صفحه 11:
ادامه
* وظیفه شناسی اخلاقی.آن عملی پسندیده است که بابرخی قوانین مطلق
بایدی اخلاق سازگاری دارد.آن رفتاربرای همه ازنظرمنطقی پسندیده
باشد.(کانت) نقد.تعمیم جهانی آن دشواراست.به تعارضهای اخلاقی
کمک نمی کند.
٠ رسمیت گرایی/عدالت,ترکیبی ازنظریه اول ودوم است."راس "الزامات
جهانی اخلاق رابامعیارهای جهانی چون صداقت»انصاف عدالت»خوبی
و آسیب نرساندن تعیین کرد.نقد. همه رفتاراخلاقی انسان راشامل نمی
شود.
+ عاطفه|محبت:محبت به دیگری انگیزه اخلاقی است.نقد.عزت طلبی که
شخصي است اخلاقی قلمدادنمی شوداهرانسانی شایسته دوست داشتن
صفحه 12:
ادامه
۰ اعتدال.کاری که درحداعتدال باشداخلاقی است.افراط وتفریط
هردورذیلتند.متلاشجاعت بین ترس وبیباکی است فضیلت است.قلاسفه
۰ اسلام.ازمنظرکتاب وسنت تاثیراعمال اختیاری انسان(رفتاراخلاقی)
برروح وشخصیت امری عینی وحقيقى استپیوستاری
ازارزشه(اوامر)وضدار زشه(نواهی)رااز مس تحب(موکد-
غیرموکد)»حلال»مباح»مکروهءتاحرام(کبیرمصغیره) رامعرفی کرده
است. هرچندآنهاعثباری هستندامامبتنی برواقعیت وامورعینی وخارجي
هستند.البته این فرامین بافطرت انسانها سازگاري دارد.مثلاءگناه چهره
وروح انسان راتیره وپليدمي کندوئواب نورانی می کند.
صفحه 13:
اخلاق فردی ومسولیت سازمانی
* ممکن است معیارهای اخلاقی ایندوباهم تعارض(خصوص
حرفه اي) داشته باشد.یعضی سازمان/باشگاه چیزی
رامعیاربداندوفردخلاف آنراادرنظامهای غیراسلامی ممکن
درست باشدامادراسلام گروه وفردتابع قوانین یکسانی
هستند.البته دربعض مواردنیزمصالح جمع اولویت پیدامی
کند.ورزش قهرمانی خودنیز نمونه ای آزاین شواهداست.
* اساساایندو(فردوسازمان)بایدمبتنی بریک مبانی فلسفی باشد.
اگرورزش حرفه ای به پیروزی به هرقیمت تاکیدکندهمیدان
برای اخلاق فردی باقی نمی ماند.فردهمه جانبه نابود میشود
صفحه 14:
بحران هاي اخلاقی درورزش
).تجاری(اقتصادگرایی) وحرفه ای شدن ورزش مبتنی
برپاداش »دستمزدوتبلیغات ورزش راازبسترطبیعی خودخارج
کرده است.فرددربستردور ازمعنویت فرصت انجام عمل آگاهانه
واخلاقی را نداردا
پیروزی به هرقیمت.بدن دراین بحران متحمل فشاروتمرین
های بیش ازحد می شود.اين بحران خرده بحران های دیگری
رابوجودآورده است:
دوپینگتقلب»خشونت»جنگ روانی ورشوه؛تابلوی تبلیغاتی شدن
که درهیچ فرهنگی اخلاقی نیست راهبرهای مهم ورزش
صفحه 15:
ادامه
/جامعه كنوني مى شود!
©.نسبى كرايى اخلاقى معيارهاى اخلاقى بديهى را(عدالت
و..)ازبين مى برد.رفتارغيراخلاقى راقابل دفاع مى داند!
۴برخی ورزشکاران حرفه ای بت های ساخته شده بدست
سیاستمداران ورسانه های گروهی هسنند.بنابراینبین
شخصیت حرفه ای وواقعی آنها باید تفاوت قایل شد.اين مساله
رقابت ورزشی راازحالت طبیعی خارج می کند.(ریختن
موادنیروزا درغذای ورزشکار)هرچندبه شخصیت واقعی آنان
لطمه می زند. عامل اصلی نیزسايرنهادهاهستند.
صفحه 16:
ادامه بحران ها
متاسفانه درغرب ورزشکاراجازه تصمیم گیری فردی
ندارد.در اختیارموسسه هستند.مردم هم به بت سازی رسانه ای
عادت کرده اند.درحالیکه ورزشکار مسول رفتار خویش
است.»دچاردام/فریب شده است.زیر اپیروزی به هرقیمت
ارزشمنداست نه انصاف وجوانمردی!
Gl ais جسمانی»روانی»اجتماعي .اخلاقیءاعتقادی
و..زیادی به ورزشکارامروز واردمی شود
2.اهداف تندرستی» آمادگی.مهارتی و..ارزشمنددرخدمت اهداف
سیاسیءتجاری ورسانه ای است!
صفحه 17:
قوانین وهنجارهای اخلاقی ورزش
۰ هنجاربه راهلروش عمومی رفتارگفته میشود.هرفردی که ازآن
پیروی نکندازطرف گروه به نوعی مجازات می
شود. هنجار هادرشکلهای قانونی.اجتماعیء فرهنگی»اخلاقی
و..وجوددارد.درهنجاراخلاقی اتفاق نظرکمتری وجوددارد.بااین
وجود.برخی هنجارهای اخلاقی نانوشته وموردقبول عموم مردم
منطقه ای خاص است.برخی موردپسندهمه مردم جهان است.
* قوانین ورزشی نوعی هنجارورزشی است»ورزش راازمحیط
بیرونی جدامیکند.قوانین 6دسته اند:1))قوانین اولیه.ماننده ممنوع
بودن تکل/گرم کردن درابتدای مسابقه. 0)قوانین ثانویه/هنجار.به
صفحه 18:
ادامه
اخلاقیات مربوطند وباهنجارهای اخلاقی کنترل می
شوندهازقوانین اولیه حفاظت می کنند.(ماننداینکه تکل
/آسیب بداست,پیروی ازقانون خوب است»خلاف کارهم
ازداور جریمه مسی شودهم ازطرف
تماشاچی-عرف/هنجار )یعنی عمل براساس قانون به فعالیت
ورزشی نظم می دهداما تضمین کننده عدالت»دوستی
و..نيست.
آداب وسنن بااخلاق متفاوت است.
صفحه 19:
رشداخلاق در ورزش
* دونالد هلیسون برای رشدرفتارهای مثبت درورزش کودکان
ونوجوانان چندمرحله پیشنهادکرده است:))بی مسولیتی:نظم
پذیری وجودندارد وازتوان خودبرای تغییردررفتارآگاه
نيستندبازي). 0)خودکنترلسی:خودنظمی»خودگردانی
ومسولیت پذیری دراین مرحله تشویق می
شود. ()مشارکت: افرادبایدازتجربه فعالیتهای ورزشی زیادی
برخودارباشند وتصمیمات مختلف رابه پذیرند. ۴)مسولیت
پذیری:به اجرای ورزش بدون نظارت مربی وباآگاهی
از مسولیتهای فردی وگروهی اقدام کند.ورزشکار
صفحه 20:
ادامه
) علاقه بدیگران.ثبات اجتماعیءتعهد.که نوعی علاقه بدیگران است
دراين دوره آشکارمی شود.پهلوان
بازنگری دراخلاق ورزشی
درحال حاضرءزمينه هاى بروز رفتار منصفانه»سالم واخلاقی
درعرصه ورزش(قهرمانی وحرفه ای) کم رنگ شده است.ورزش
درکلیه سطوحش به اخلاق نیازدارد.خطاکارورزشی نباید ازسوی
مربی و...موردتشویق قرارگیرد.هرچندخطای اوبرای نیم موفقیت
فراهم نماید.اخلاق مبتنی برمعیاربایدفراگیر شودحداقل بازی
منصفانه بایدفر آگیرشود.پندهای اخلاقی
صفحه 21:
ادامه
بايد جاى خودرابه یک نظام جامع اخلاقی دهد تادرجامعه پیچیده
امروزبتواندرفتارهای معنوی رابطورپایدارتوسعه دهد.(دین
كامل)
بازى منصفانه
مقدمه.درشرايط كنونى شايدبازى منصفانه روش عملى
دربرابرتهاجم های غیراخلاقی(دوپینگ»»پیروزی بهرقیمت»
ورزش تجاری و..) به ورزش باشد.تلاشهای کمیته بین المللی
بازی منصفانه صرفا به ورزشکاران محدودمی
شودبایداقدامهای وسیعتری ازنهادهای فرهنگی صورت گیرد.
صفحه 22:
تعریف
بازی منصفانه فراترازرعایت قوانین مدون ومکتوب ورزشی
است. آن احترام به حریف وخوداست زیرابدون حریف
خوب -بازی خوب بوجودنمی آید. بازی منصفانه یعنی بازی
درشرایط برابر؛بدورازاستفاده ازکسب امتیاز غیرمنصفانه
وبدورازحادثه جسمانی/روانشناختی موثربرنتیجه بازی؛
پذیرش همه تصمیمات داور؛دوری ازانديشه پیروزی
بهرقیمت؛انضباط فروتنیی» عدالست»اجرای عالی
وصبردرتمامی لحظات بازی وجوددارد؛لن وسیله ای برای
تربیت اجتماعی واخلاقی ورزشکاروبازی خوب است.
صفحه 23:
تاریخچه بازی منصفانه
بازی جوانمردانه درفرهنگ ملی ودینی ايران سابقه ای طولانی
دارد.ایرانیان به فرزندان خودشجاعت»سخاوت.اطاعت واعتدال
رای آموختند.پهلوان مظهرراست گویی (هرودت)؛پناه مردم
بود..الگوی اوعلی و0فرزندش علیهم السلام بود(پیامبرص:لافتی
الا علی). پوریای ولی آهنگر که پیرو واقعی علی (ع)بود» ازبزم
شبانه های اردوگاههادوری می کرد.پس ازپیروزی برپهلوان
خسرو »عرق شرم براومی نشیند»بامردم مهربان وپناه مظلومان
بود.تختی پس ازدریافت نشان طلای المپیک
ملبورن 60 19):پیروزی برای مدال نیست ومدال فقط وسیله
صفحه 24:
ادامه
یادآوری ان است.با این مدال چیزی بررضا اضافه نشده است.
کوبرتسن:انجام بازی جوانمردان» ازآرمانهای المپیک
است. همچنین»؛درفلسفه مدرن ورزش شعاراول ورزشکار ودوم
پیروزی کاملا پذیرفته شده است.
ضرورت بازی منصفانه
بدون بازی منصفانه »(ودین کامل)ورزش رقابتی به میدان جنگ تبدیل
میشود.انتظارپیروزی رابایدمعقول کرد. انتظارات معنوی
رابایدافزایش. cb Alaa غیراخلاقی حذف شودوالا
بایدر انتظارنابودی ورزش بود.رفتارمنصفانه در ورزش بوسیله کلیه
دست اندرکاران بایدجاری باشد.
صفحه 25:
اصول بازی منصفانه
براى بردن بازى كنيد. جوانمردانه بازی کنید.
قوانين بازى رارعايت كنيد. شكست راباوقاربيذيريد.
زيبايى هاى بازى راترويج كنيد.
به حریف»هم تیمیءداور »مسولین بازی وتماشاگر احترام کنید.
کسانی را که ازطرق مختلف (موادمخدر»تخلف و..)/ورزش رابدنام می
کسانی راک درمقایل فشارفضاد؛انخراف. برشوه و.... استقامتاهی
کنندیاری کنید.
برای گرفتن حق خود بایدباکمال آرامش وصبراقدام کنید.
صفحه 26:
نمونه هایی ازرفتارمنصفانه اخلاقی
اگرخطایی ازماسرزده »اگرتوپی رالوت کرده ایح قبل ازاعلام
داورخودمان اعلام کنیم؛ازدست بردن درشناسنامه ها خوداری کنیم
يى به غيردانشجويان اجتناب کنیم؛
اكرورزشكارى زمين خورددست اورابكيريم؛ازانتظارات
نامعقول؛ازناس_زاگویی اجتناب ورزيم؛تماشاجيان
ازتمسخرخطاهاو..حریف؛ازتلافی رفتارغیراخلاقی حریف اجتناب
کنیم؛اجناس اهداشده راعادلانه توزیع کنیم؛دغلکاری؛ خودخواهی
ها؛ازبرنده شدن»وپول دارشدن بهرقیمت اجتناب کنیم؛ازابزارهای
گول زننده استفاده نکنیم شایستگی هایمان رابالاببريم وباآنهابازی
کنیم و...
؛ ازدادن کارت د
صفحه 27:
قابلیت بازی منصفانه
Li بازي منصفانه ضمانت اجرايي لازم
رادارد؟فاقدمعیار /مبدااست!
تاکنون اين قابلیت رانشان نداده است!
امامبتني برالگوي اسلامي(نظارت همه جانبه خدا)اين قابلیت
راعملا نشان خواهندداد.خداءانبیاءواولیاوکتاب معیارآن
است.اينهاعقیده ی محکمی رافراهم کرده ومی کنند.وضمانت
خوبی برای رفتاراخلاقی هستند.
امیدکه اخلاق اسلامی درجامعه ومیادین ورزشی استقراریابد.
صفحه 28:
منابع
خلجی حسن (10600)) اصول ومبانی تربیت بدنی
رمضانی نژاد رحیم(1966)) اصول ومبانی تربیت بدنی
بادام چیان اسدالّه(900))پوریای ولی
طباطبایی محمدحسین(()(6)) اصول وروش رثالیسم
رحیم پوراز غدی» (1606)»عرف قدسی
نجارزادگان فتح.»10606)»رهیافتی براخلاق وتربیت اسلامی
اع نبا 5
UeberhorstT,1972
دیلمی» آذر بایجانی»166۴)»اخلاق اسلامی
صفحه 29: