صفحه 1:
مدب ریا خا 11]110]11[111[111011111101]03] نانز 1110110/۱۱[ 1010010110 میرزا بابا مطهری نژاد

صفحه 2:
do Liv Lipsy».

صفحه 3:
عنوان پودمان اخلاق مدیریت ao Liv Lis 1000 شرکت کنندگان مدیران شرکت مخابرات ایران و شرکت های تابعه استاد ميرزا بابا مطهری نژاد سرفصل ها ۱- تعاریف ۳- اخلاق در ارزشها ۳- اخلاق در عمل مدیریتی شامل : اقتصاد . قانون . فنون ۰ فلسفه . روشها و رویه ها توضیحات : هر گونه استفاده از مطالب تهیه شده , بدون ذکر مأخذ و مشخصات مدرس مجاز نمی باشد . در صورت نیاز به تکثیر به هر صورت و در هر جا و هر زمان مجوز کتبی نیاز است .

صفحه 4:
1 مطلب

صفحه 5:
01 مدب ریملل] !1011 وا] ؟اچی دم > پرسشگری سازنده تمدنها است . پرسشگری به چهار شکل در چهار حوزه نمود می یابد : پرسش از حقیقت به شکل گیری _علم می انجامد . پرسش از معنویت به شکل گیری دین می انجامد . پرسش از خوبی و بدی به شکل گیری اضلاق می انجامد . ریبائی به شکل گیری هنر می انجامد .

صفحه 6:
كاجيسة0000 يس : در اخلاق صحبت از خوبى و بدى است . در اخلاق مديريت صحبت از خوبى و بدى عمل مديريتى است . عمل مدیریتی وقتی در حوزه اخلاق مطرح كه : بين منافع سازمانی و مسئولیت , مدير تعارض بوجود ايد

صفحه 7:
2

صفحه 8:
777777 کاریکاتوری از فکر قرن ‎1٩‏ إيجاد توازن بين عملكرر ساده ناشن بیش از حد مسال اقتصادی و مسئولیت اجتماعي فعاليت هاى اجتماعي

صفحه 9:
Ce pre ‏اخلاق‎ اخلاق در آموزه ها و ارزشهای | دیی و فرهنگی a on حفظ بازارهاى رقابتى و توليد حمایت از کار کردن و کارکنان ل ا | بكار كيرى فنون مديريت هزینه ها و درآمد ارائه محصولات و خدمات ‎a‏ مفيد مطمئن

صفحه 10:
شرج صدر مطلق ao 1 آسان شدن کار ها شرج صدر اسلامی اخلاق مدیریت آموزه ها و ارزش های ذینی لصولاخلاقی‌مدیریت سوره مبا رکه هریت ۶:۱۵« رسلنی سخن شرج صدر کفری معاون شايسته

صفحه 11:
صفات و ویژگی های مدیر با شرح صدر انتقاد ro a ‏رفق مدارا تم‎ SE ‏حسن‎ a

صفحه 12:
ae لات عوامل شرح صدر شفاعت

صفحه 13:
6 1 دل كندن از دنيا و دل بستن به آخرت علائم شرح صدر تسليم بودن در برابر حق آرامش دل

صفحه 14:
گزیده اي از منطق علي (ع) درباره اصل : الف: ... لابد للناس من امیر بر او فاجر ..(خطبه 40 نهج البلاغه مردم به داشتن حکمرلن نیازمندند. خواه آن حکمران نیکوکار باشد. خواه بدکردار. ب: امام عادل خير عن مطرولبل. و سبع محطوم اكول خير من وال غشوم ذ وال غشوم ظلوم خیر من فتنه تدوم(کتاب حکومت حکمت تر جمه مصطفي دلشاد تهراني 1377 پيشواي دادگر از باران پیوسته که همه چیز را باور مي کند بهتر است و جانور درند» و ۱۳ فرمانرواي ستمکار بهتر است و فرمانرواي بیدادگر از نبود حکومت و هرج و مرج نیکوتر است. ج: الهم انى تعليم انه لم يكن الذي کان منا مناف فی سلطان و ..(نهج البلافه خطبه 13۱) تو مي داني که ما در پي به چنگ آوردن قدرت و ثروت دنیا نبوده ایم. بلکه در پي آن هستیم كه نشانه | هين لتو ‎Meee‏ سرزمین هليي که همة متعلق بذ ‎a‏ را رواج 7 نون - آباداني شهرها - افزایش رفاه» ايجاد امنيت- كسترش معنويت

صفحه 15:
قضاعت نمایید. ب: فقد جعل الله سبحانه لي .. خداوند سبحان براي من بر شمابه جهت زمامداري و حکومت حقي قرار داده. و براي شما همانند حق من. تعیین فرموده است ... حق به نفع هيجكس به جريان نمي افتد مكر لين که بر عليه او نیز جاري شود و به جاري نمي شود مگر این که به نفع او نیز جریان یابد. الامام ان يحكم بما انزل الله ... . اطلاعتش کنند و وقتي آن ها را بخواند. دعوتش را اجایت کنند.

صفحه 16:
گزیده اي از منطق علي (ع) درباره حاکمیت قانون د: فاذا ادت الرعیه الي الوالي يسن آنگاه که نردم حق حکومت را ادا كنتد و حکومت رآ 000 (قانون) در آن جامعه از احترام و ارزش برخوردار مي گردد. ه: ایها الناس! اني والله ما ... مردم! به خدا سوگند هیچگاه شما را به رعایت قانيني فرا نمي خولنم مگر آن که خود. پیش از شما بدان عمل كنم و شما را از هیچ گناه و قانون شكني منع نمي كنم. مكر آن كه خود. بيشابيش از انجام آن کار دست شسته ام. و: هملنا مقام فرمانداري جونان طعمه اي براي تو نيست بلکه امانتي است كه أن را بر عهده گرفته ي. موظفي كه از ما فوق خود اطاعت كني. حق نداري نسبت به مردم خوسرانه عمل كني و بدون يشتوانه مجوز به كاري اقدام نمايي (يعني نباید كاري كني که «حق» انجام ان را نداري.

صفحه 17:
گزیده اي از منطق علي (ع) درباره رابطه حکومت و مردم للف: دستور العمل حکومتي که به مللک اشتر داده است. از او هي خواهد نا رابطه خود را با مردم این گونه سامان دهد: و اشعر قلبک الرحمه للرعیه ... قلب خود را از مهرباني و دوستي و لطف نسبت به مردم آکنده ساز و همچون حیوان درنده اي نباش که براي خوردن آنان چنگ و دندان تیز کرده است. ب: و لیکن احب الامور الیک ... محبوب ترین کارها در نزد تو کارهليي باشد که رضلیت و خشنودي عموم مردم را به همراه داشته باشد. اگر عمومي مردم ناراضي باشند. رضلیت عده اي قلیل (که اطرافیان و دوستان تو هستند و آنگاه راضي خواهند شد که بیش از حق خود دریافت کننذ) فایده اي به حال تو نخواهد داشت: اما اگر عموم مردم راضي باشندف نارضايتي آن گروه اندک قابل چشم پوشي خواهد بود. 8 we

صفحه 18:
:و قد كان رسول الله (ص) عیهد الي عهدا فقال : یابن ابیطالب لک و لاء امتي پیامبر (ص) به من فرمود: لین فرزند ابیطالب. زمامداري لین امت با توست. پس اگر تو را با ند و با طیب خاطر به حکومت تو تن دادند» حکومتشان را در دست گیر . ب: مراسم بیعت علي (ع) در روز جمعه و در مسجد مدینه برگزار شد. علي (ع) در لین مراسم با مردم این گونه سخن گفت: ن امر (يعني حکومت) مربوط به شماست. هیچکس جز ان که شما او انيد. در اين مستله حقي ندارد. مهره .به ان حا في قر شير رسيدي. + مردم را در میدان عمومي ‎ae ‘‏ ع ‎mee‏ بر این که من تو را حاکم بر اگر احیانا به تو راي مثبت

صفحه 19:
گزیده اي از منطق علي (ع) درباره شفافیت» انتقادپذيري؛ پاسخگويي و مشورت طلبي الف: ولا تطنوا بي استثقالا في حق ... گمان مبرید که اگر سخن حقي به من بگویید. بر من گران خواهد امد و تحمل نخواهم کرد. يس از لين كه آنچه را حق مي دانند با من در میان بگذارید یا منصفانه مشورتم دهید. خودداري نکنید. که من نه برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خویش از خطا ایمنم. ب: و اکثر مدارسه العلما و مناقشه ... با دانشمندان و اصحاب فکر درباره راه هاي انجام بهتر امور حوزه حکمرانی خود فراوان بحث و گفتگو کن. ثم لیکن آثر ... از میان انان افرادي را که در گفتن سخنان حق. هر چند تلخ و ناگوار به تو از همه صریح تر هستند. برگزین. ج:و ان ظنت الرعیه بک حیفا فاصحر... دز نامه علي (ع) به مالک اشتر) آگر مردم گمان کردند که تو از مسیر حق خارج شده و ظلمي ‎ay‏ آنان روط داشته اي. آشکارا با نان سخن بگو دلایل درستكاري خود را به ایشان عرضه کن و با آشکار شدن در میان ‎poze‏ آنان را از بدگماني برهان. 06

صفحه 20:
هه كزيده اي از منطق علي (ع) درباره شفافيت» انتقادبذيري» باسخكوبي و مشورت طلبي د: بر همين اساس است كه امام علي (ع) در پيامي‌به نيروهاي مسلح خویش جنين مي نكارد: الاو ان لكم عندي ان لا احتجز دونکم .... آگاه باشید! حق شما بر من اين أست كه جز اسرار جدكي. هيج سري را از شما بنهان نسازم و در اموري كه بيش مي آيد. جز حكم الهي. كاري بدون مشورت شما انجام ندهم.

صفحه 21:
گزیده اي از منطق علي (ع) درباره كارايي و اثربخشي الف: هذا ما امر به عبدالله علي امیرالمومنین .... دستورالعمل و اصول وظلیف مللک اشتره فرماندار برگزیده علي در مصر بدین شرح لست: مالیات آن دیار را دریافت کنند. با دشمنان (داخلي و خارجي که امنیت مردم را به مخاطره مي اندلزند) مقابله نمليد. در اصلاح آمور مردم بکوشد و آبادسازي شهرها را سرلوحه كارهاي خویش قرار دهد. ب: ثانيا اما در مورد فرآیند دریافت مالیات به نکته مهمي اشاره مي کنند که بنظر مي رسد با دستاوردهاي دانش اقتصاد. کاملا منطبق است: ولیکن نظرک في عماره الارض .... بیش و پیش از ن که به فکر گرفتن مالیات از مردم باشي: در انديشه آباداني (و توسعه درآمد مردم) باش. چرا که در وصول مالیات توفيقي حاصل نخواهد شد مگر پس از ان که رونق و آباداني فراگیر شده باشد. ج: انما يوتي خراب الارض من اعواز اهلها و ... ويراني زمین بخاطر تنگدستي اهل لن است و تنگدستي مردم بیلسطه لین است که حکمرانان به دليل اين که به تداوم حکومت خود اطمینان ندارند. همه همتشان را مصروف جمع اوري و گرفتن اموال مردم مي ‎d eas‏

صفحه 22:
گزیده اي از منطق علي (ع) درباره مبارزه با فساد الف: ایاک و الاستثثار بما الناس ... نباید در آنچه متعلق به عموم مردم است براي خود حق ویژه اي قائل باشي. ب: ثم اسبق علیهم الار به کارمندان خود برس و رزق و روزي آنان را فراوان کن. چرا که انان با گرفتن حقوق کافي در اصلاح خود بهتر خواهند کوشید و از دستبرد زدن به اموللي که در اختیار آن هاست خودداري خواهند نمود. در این صورت است که اگر از دستور تو سرپیچی نموده و در امللت خیلنت کنند. تو پیشاپیش حجت را بر آن ها ‎plas‏ کرده اي ( و مي تواني مجازانشان کني) ج: و من كتاب له الي زياد بن ابيه ... به خدا قسم كه اكر بفهمم در اموال مسلمانان خیلنت كرده اي . جه كم و جه زياد. آنجنان بر تو سخت خواهم گرفت که اندک مال و تدكدست شوي و خولر و بريشان حال كردي. هه

صفحه 23:
گزیده اي از منطق علي (ع) درباره عدالت و دستگاه قضايي الف: العدل قوام الرعیه. عدل نگهدارنده ملت است. في العدل الاقتدا ... عادلانه عمل کردن. پيروي از سنت الهي (و در عين حال) موجب پايداري دولت هاست. ما عمرت البلدان ... هیچ چیز همانند عدل در رونق و آباداني سرزمین ها موثر نیست. لا یکون العمران .... در سرزميني که حکومت. ستم روا مي دارد. عمران و آبداني تحقق نخواهد یافت. = patil call ‏[نامرولی ان‎ 7 رن مي دهید مه پيروزي را از طریق ستم کردن بر آخاذ جامعه خویش جستجو کنم؟ به خدا قسم تا دنیاست و ستارگان در حرکتند. به چنین كاري دست نخواهم زد. اگر لین اموال. اموال شخصي من بودف دوتقسيم آن ها رعليت مساوات و عدللت را مي كردم. ما جه رسد به اين كه مال الله است و همه در أن شریکند:

صفحه 24:
أرايطه تاعادلاتة اجامعه | | يا خريداران با سس ام های تیا از .| | بادرجاتیاز | بای یک کرمند ات ‎tape‏ [یک شرکت ون قزر مایت ‎sto‏ أثير عالیت ها ساكتان محل ‏قدرت اقتصادى ‎ ‎ ‎or ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
10 ادر[ لاخلا قىلاصلئ ل تطيلولاتجزيه 7 [ اجنط عر10] عط کرد! قتطدعابی راو زر ۱- تجزیه و تحلیل اقتصادی : که مبنای آن حد اکثر رساندن در آمدها و حد اقل رساندن هزینه هاست .( اخلاق مدیریت و اقتصاد ) ۲- تجزبه و تحلیل قانونی : که مبنای آن اجرای قانون به عنوان تبلور قضاوت .( قانون و اخلاق مدیریت ) ۳- بکار گیری فنون مدیریت ۴ - تجزیه و تحلیل فلسفی :که مبنای آن فرایند عقل گراست ۵- روشهای بر ضوره در مسائل فرهنگی . اجتماعی و سیاسی 9

صفحه 26:
۳ (ode +5 1 M1, 000000000 - اقتصاد واخلاق مدیریتی این عبارت را بخاطر بسپارید : فراهم کردن شرایط ایده آل برای یک نفر بدون خراب كردن شرایط دیگری امکان پذیرنیست . تئوری اقتصاد خرد روشی ریاضی و منطقی برای بازار و قیمت محصولات با توجه به حداکثر رساندن سود است که بطور طبیعی چنین تفکر سودجویانه ای بطور خودکار مسائلی نظیر حفظ محیط زیست ‏ آمینت کار کنان » منافع مشتریان يا ديكر امور اخلاقى را كنار مى كذارد. د

صفحه 27:
1۳-۲ فرضیه اقتصاد خرد . در شکل کامل خود یک نظریه هنجاری در مورد جامعه است نه یک نظریه توصیفی در مورد سازمان با شر کت به حداکثر رساندن سود بخشی از این تئوری است و قطعا کانون مرکزی نیست . اصل بهینه مندی پارتو ( محتوای اخلاقی تثوری اقتصاد خرد) اصل يارتو ‏ > ایجاد شرایط مناسب ‏ > منابع كمياب جامعه به شكل مؤثر به توليد >> توزیع اثر بخش کالاً وخدمات > ایجاد بازار رقابتی « مناسب هر شخص بدون آسیب رساندن به دیگری تو : اقتصاد وسیله ای برای کسب هدف اجتماعی

صفحه 28:
0 ابا رت و1011 ابهینطا0 له تئوری اقتصاد خرد هیچ گونه تضادی با رعایت عملی اصول ‎BUSI‏ ندارد . اخلاقیات با امور بازر گانی منافات ندارد به شرطی که : دروغ نكوثى . قريب ‎DH‏ دزدی نکنی و بازارهای رقابتی از حیث قیمت را حفظ تتوری اقتصاد خرد جيمز مكدكى و ميلتون فريد من بطور مختصر : هدف اوليه و نيروى انكيزشى يك سازمان تجاری . سود است . سازمان باید تا آنجا که می تواند سود را به حداکثر برساند تا کارآیی سازمان را ظ کرده و از مزایای موجود جهت جهت نوآوری و کمک به رشد استفاده رقابت بازار در حدی معقول و مناسب حفظ خواهند شد. عی یک مجموعه تجاری , افزایش سود خود می باشد.

صفحه 29:
۲ ابيانیه ‎١‏ اسار وكار قبست ‎ta tu‏ تعؤامل توليد وناك ۳ موّثرترین شکل استفاده ‏نهایی می کند. بر ‎ae‏ توليد .عوامل مجدد ورودى (داده ها ( را با بهره گیری از کاراترین روشها و به موّثر ‏رن لو لا وخدمات تبديل من ‎ ‎ ‎00102 2057: ‏ا امه درائد هر شخض رااز طريق براه‎ 0 ae ‎ ‏۵- منظومه اقتصادی عملی کارا و موّثر دارد در صورتیکه : ‏الف - عمل مدیران در جهت حداکثر رساندن سود . عمل مشتریان در جهت حداکثر رساندن رضایتمندی و عمل مالکان در جهت حداقل رساندن درآمد باشد. ‏ب- درآمد مالکان از طریق یک فرآیند تصمیم دموکراتیک بین مشتریان توزیع مجدد شود. ‎ ‏هه

صفحه 30:
لآنالالانالالالالا مشتریان که مطلوبیت نهايي شان را مي توان براي آميخته اي از کالاها و خدمات » به عنوان| منحني هاي تقاضاي فردي بیان نمود. = 1 سیاست توزیع محدود بخشي از درآمد مالکان و کارگران به مشتریان و دولت . مالکان زمني و سرمایه که موجودي آنه | براي مدت كوتاهي ثابت مي ماند » و کارگران] مطلوبیت نهايي درآمد براي آنها مج عرضة نيروي كار را در مدت كوتاهي .محدود مي كند توليد كنندكان كه هزينة نهايي أنها منحدي عرضة كالا و خدمات را تعيين مي كند و نرخ بهره وري نهايي أنها منحني هاي نيروي كارو سرمايه به همراه منحني هاي عرضه و بازار هاى محصول كالا ها و خدمات بهمراه منحی های عرضه و تقاضا » که قیمت ها را تائین می کند اب-5 تقاضاي بازارهاي عوامل تولید ر .معين مي سازد عوامل بازار برآي مواد آوليه ‎٠‏ نقاضاي كل كه قيمت ها را تعيين مي كنند.

صفحه 31:
QOUOD000000000000000000 قانون چیست ؟ قانون مجموعه ای از قواعد تدوین شده به وسیله جامعه برای کنترل رفتار افراد در جامعه است . به هنگا ام تقابل بین عملکرد اقتصادی و مل ای یک سازمان یا یک قرارداد از آن امتفاده ۳ می نماید.

صفحه 32:
۲اشولال سئوال مهم اين است كه آيايك مدير مى تواند مجموعه قوانین اغلب پیچیده . گهگاه مبهم و همواره در حال تغییر رابه منظور اخذ اطمینانی " عادلانه ۰۳ " مناسب " و "۲ صحیح " "به هنكام مواجهه با انتخاب بين سود اقتصادى و تعهدات اجتماعی مورد استفاده قرار دهد؟ 3a

صفحه 33:
- قانون به عنوان پایه و اساسی برای تصمیم گیری به هنگام رویارویی اخلاقی - قانون مجموعه ای از قواعد تدوین شد به وسیله جامعه برای کنترل رفتار افراد د جامعه اما آیا تصمیمات قانونی همواره «عادلانه» . «مناسب» و «صحیح؛ هم هستند ؟

صفحه 34:
- قانون به عنوان پایه و اساسی برای تصمیم گیری به هنگام رویارویی اخلاقی - قانون مجموعه ای از قواعد تدوین شد به وسیله جامعه برای کنترل رفتار افراد د جامعه اما آیا تصمیمات قانونی همواره «عادلانه» . «مناسب» و «صحیح؛ هم هستند ؟

صفحه 35:
ما به چه چیز دیگری نیاز داریم به هنجارهای بنیادی و ارزش های مطلق که در دوفصل مطالعه خواهیم کرد : + . فرآیند قانون گزاری ۲ فلسنه هنجارها وه

صفحه 36:
ف رآیند قانون گزاری مطالعه تطبیقی قانون و اخلاق بين قضاوت های اخلاقی و الزامات قانون سه نوع رابطه ۱- الزامات قانونی تا حد زیادی با یکدیگر در تضاد هستند استانداردهای اخلاقی محتمل جامعه را افزایش نمی دهند. ‎Ss‏ استانداردهای اخلاقی , سلبی اند. حال آنکه الزامات اخلاقی ایجابی اند. معمولا بعد از استانداردهای اخلاقی وضع می شوند.

صفحه 37:
راه حل چیست ؟ نهادينه كردن هنجارها, عقایدر باورها ) و ارزش ها: فردى در قانون كزارى. ۱- هنجارها چه هستند ؟ هنجارها انتظارات رفتار مناسب هستند .الزاماتی برای انجام آن رفتار مناسب .تفاوت عمده بین هنجارها وقانون : * . هنجار منتشر نمی شود هنجار اطاعت نمی شود 35 ار را نمى توان اجبارى كرد جارها نه به ثبات هستند و نه جامع ها تنها روشى هستند كه ما در مورد رفتار احساس مى كنيم

صفحه 38:
۲ باورها چه هستند ؟ 7 باورهای معیار اندیشیدن و روشهایی هستند که یک فرد از دیگران انتظار دارد درباره مفاهیمی خاص مطابق آن روش ها فکر کنند. رابطه بین باورها و هنجار ها : باورها هیچ عملی را شامل نمی شوند و تنها یک شیوه انتزاعی تفکر هستند که از هنجارهای فرد حمایت می کنند. ۳- ارزش ها چه هستند ؟ ارزش ها رتبه بندی ها یا اولویت بندیهایی هستند که یک شخص برای هنجارها و عقاید (باورهای) خود تعیین می کند. هنجارها و عقاید مهم .آنهایی هستند که شخص برای آنها «ارزش» قائل می شود. یا آنها را بسیار معتبر می داند.

صفحه 39:
استاندارد های اخلاقی : مجموعه هنجارهاء عقاید و ارزش های یک فرد استاندارد های اخلاقی او را تشکیل می دهند که ابزارهای قضاوت هستند. مهم ۱: استاندارد های اخلاقی ذهنی هستند که بوسیله قانون به امور عینی تبدیل می شوند. آمور ذهنی قابل تفاهم (- نگرش مشترک) نیستند اما امور عینی قابل تفاهم اند. امور عینی سه ویژگی مهم دارند : ۰ قابل اندازه گیری اند. ۰ قابل مقایسه اند. ۰ قابلیت سلب و ایجاد دارند. نکته مهم ۲: های شکل گیری قانون انون پدیده و ماهیتی پویاست و فراتر از زمان تغییر می کند بنابراین متاثر است از : 1 فر آیند های فردی ۰ فرآیند های گروهی *.. فرآیند های اجتماعی فرآیند های سیاسی که از طریق آن نظرات و استانداردهای اخلاقی مختلف در قللب مقرراتی ثلبت و جامع با یکدیگر آشتی کرده و موثر و کارا می شوند. وه

صفحه 40:
فرضیه های مختلف روش رسیدن به استاندارد مشتر تصمیم گیری استبدادی ‎Outoratio Devirion‏ ساز گاری بروکراتیک ‎Ourecnucrcic Odustrect‏ چانه زنی ‎Corchiizar Barpaicicry USI‏ تصمیم گیری گروهی ‎Oolevive Devivion‏ فرضیه های مختلف روش رسیدن به استاندارد مشترک در فر آیند سیاسی : residettal Leadership (why ¢ Iesttuioca Cowprowise ‏نهادی‎ ‎Oocgressiocd Burquiviary ol ‏کنگره‎

صفحه 41:
مشکلات انتقال استانداردهای اخلاقی به سوی الزامات ‎ar‏ * استانداردهای اخلاقی جامعه ممکن است در نبود اطلاعات مربوط به مسائل رفتار سازمانهای بنا شوند. * استانداردهای اخلاقی اعضای جامعه ممکن است با تشکیل گروههای کوچک کمرنگ شوند. (جایگزین عوامل انگیزشی به باعث های اخلاقی) * برداشت نادرست سازمانهای بزرگ از استانداردهای اخلاقی جامعه * استانداردهای اخلاقی جامعه ممکن است به هنگام تدوین قوانین به صورت نادرست معرفی و تفسیر شوند. * الزامات قانونی تشکیل شده از طریق فرآیند سیاسی, غالبا ناقص یا بی دقت است. 8

صفحه 42:
1970 اداره امور عمومي نظام اداري و بروکراتیک دولت بزرک 1980 مدیریت دولتي مديريت دولتي نوين دولت کوچک 1990 كار آفريني دولت كارآفرين دولت كارساز

صفحه 43:
انتخاب شهروندي ستتوئیت داري نسبت بهآثر بخشي 9 تمرکز زدلبي. كنترل هاي محلي. حرفه اي شدن بوروكراسي اشوراهاء كميته هاء تفويض قدرت و عدم تمركز حلقه هاي كيفيت ایجاد فضاي رقابتي. همبوشي و قرارداد بستن. ابداع اشکال مختلف خدمات رساني تعبین اهداف عملکرد. ساختار ارزيابي صحبح آموزش مدیران. افزاییش رولبط با مشتریاتف تغییر در چارچوب داخلي مدیران (مدیران بليد علاوه بر پاسخگويي به بل دستان به همكاران و شهروندان نيز باسخكو باشند. اتشويق مشاركت. آموزش متلبع انسائي. اعتقاد به توانمندي هاي زيردستان کاهش اتحصارات مديريتي تعیین معيارهاي صحیح ارزيابي. ارزيابي به وسیله طبقات اجتماعي

صفحه 44:

صفحه 45:
تامین ‎old,‏ و ارتقاي کیفیت زندگي (جلوگيري از بحران هاي اقتصادي. اعتماد عمومي. كارامدي انگیزش و مشارکت تشکیل سرمایه هاي انساني (توسعه منابع انساني) تشکیل سرمایه هاي اجتما دستيابي فزاینده به علوم و فنون لس(ستقرار تفکر مشتری مداري استقرار نظام لیاقت و شايستگي لس اشاعه فوهنگ کارآفرینی توزیع مناسب قدرت از تمرکز زدایی

صفحه 46:
مهندسي مجدد يعني: تحول و بازآفريني عمیق در معماري, و ساخت سازماني تشکیلات در سه عرصه «اطلاعات». «مدیریت» و «فرآیندها» نقش هاي استراتژیک منظومه عظیم ساختارهاي مديريتي به عنوان نرم افزار توسعه: الَف ابرار مدیریت و اداره عمومی شور ب: اصلي ترین ابزار عرضه خدمات عمومي اساسي و حساس به جامعه ج: ابزار حصول به رشد و توسعه د: ابزار مقابله با شرايط ويزه و اضطراري داخلي و خارجي

صفحه 47:
مهندسي مجدد در عرصه اطلاعات رویکرد سنتي اطلاعات فقط در مجاري مشخص. رسمي و خاص در جریان است اطلاعات در شبکه هاي درون سازماني در جریان وجود مخفي کاري اطلاعات. شفاف نبودن اطلاعات و مجاري اطلاعاتي تصمیم سازي در سیستم هاي اطلاعاتي جزیره اي از اتکاءبهاطلاعات و دانش فردي از اتکاء صرف به افراد محدود و نخبه از نظام کار طلب از دستور به اجراي وظایف en ارويكرد نوين دسترسي به اطلاعات در کل سازمان در جریان است اطلاعات در شبکه هاي فراسازماني در جریان است نبود زمینه هاي اطلاعات نهاني و مخفي كاري در انتقال اطلاعات تصمیم سازي در سیستم هاي مرتبط و شبکه اي به اشتراك وكسترش دائش جمعي به ساختارهاي مداوماً يادكيرنده (يادكيري جمعي نظامتد) به نام دانش طلب و مغز افزار به مشارکت. پي جويي و پژوهش در اجراي وظایف

صفحه 48:
مهندسي مجدد در عرصه مدیریت رویکرد هاي سنتي. تاكيد و نكيه به روال هاي رسمي از نظام محتاط از تعرکز بر کاهش هزینه از ساختار تشدید کننده تنگناها از احتكار و ضايع سازي ناكافي بودن توجيبهات تصميمات متخذه با مصالح عمومي از ساختارهاي مديريتي هزينه زا و مسرف و غير اقتصادي بودن قيمت تمام شده از نظام فتوداليسم اداري و ملوك الطوايفي 6م رويكردهاي نوين به ابتكار. نوجوبي و ارتقاي استانداردها به خطر طلب و آینده ساز توجه به افزایش ارزش هاي توليدي به ساختار يدون ريخت و پاش وسيم دنا توج به منافع. مصالح و مقتضيات عمومي به اقتصادي بودن امور و استقرار ديدكاه هزينه- فايده به نظام رقابتي. انكيزشي. شوق انكيز و ارتقاء بر اساس شايستكي

صفحه 49:
مهندسي مجدد در عرصه مدیریت ارويكرد هاي سنتي تمایلات دیوان سالاري و توسعه طلبي از مقاومت به منظور «حفظ وضع موجود» از تلقي همه کاره بودن دولت و قبضه كردن امور از فعال مايشاء بودن امور از تغییرات سریع وپي در پي قوانین و مقررات. سياست ها و ایجاد سردرگمي براي مردم کارکنان در فرایند کار دخللت مهثر ندایند (فقط مدیران تصمیم گيري مي کنند) ساختارهاي سازماني مبتني بر سلسله مرانب عمودي و آمرانه مشاغل. ساده و محدود بوده ویک شفل به چنه شفل شکسته مي شود. eo (ادلمه جدول) رويكردهاي نوين به تمركز كريزيء كوجك سازي و واكذاري امور به استقبال از تغيير و نوآوري به نفي تلقي همه كاره بودن دولت. توجمبه توسعه نقش و حقوق مردم به يكي از شركاي اخاره امور جه سقط نباك منطقي قوكين و سياشت هاو تمغيم امنيت قناي كسب وخر استقرار نظام هاي مديريتي مشار" سیاست سازماني مبتتي بر زیر ساخت هاي دانش و دانايي غني سازي مشاغل و وظليف و ايجاد نوآوري. موجل تكثر كارآفريني هي نوف

صفحه 50:
مهندسي مجدد در عرصه مدیریت مهندسي مجدد در عرصه مدیریت عبارت است از: پیاده سازي ساخت آفريني هايي که مداوما موجبات انتقال از یک مرحله به مرحله تکامل يافته تر ديكر را فراهم مي سازد و هيج زماني نقطه آخر تحول تلقي نمي شود. حكمراني خوب از اين منظر: استقرار مدیریت علمي. سیال کردن ساختارهاي سازماني و پیاده کردن آن نوع از الگوهاي مديريتي که الف: با هدف ارتقاي هر چه بیشتر خلاقیت ها و انرژي طراحي شوند. ب: ایجاد رقابت» تهييج و شايستگي و زمینه سازي, روش هاي شوق انكيز ج: نظام هاي آموزشي بصورت غیر مستقیم در تار و پود بافت سازماني همزوج شود و توسعه منلبع انساني به فلسفه يادگيري, آزمایش و تجربه و مجدداً يادگيري طرح ريزي شود ‎eo‏ رويكردهاي سنتي به جدید

صفحه 51:
1- گذر از بصیرت هاي قديمي به بصیرت هاي جدید با طي فرآیند تقابل و تضارب شامل: - عامل تغيير و تحول - عامل شكل دادن به تحول - عامل تكايو براي محقق كردن اين تحول 2- توجه به بصيرت هاي خللص كه منجربه نوآوري تاريخي شود تحول آفرين است نه بر 3- طرد نظریه فرماندهي- فرمان بري و جایگزین کردن نظریه حذف مولنع تحول (نظریه پتوهاي خیس) تبدیل نظام تحكمي و فرماندهي به «نظام اقناعي» و تبدیل سه رکن فرمانده. فرمان مان بر به دانشء معرفت. اقناع

صفحه 52:
پتوهاي خیس مواردي هستند که انگیزه. روحیه. رضایت. خلاقیت. داد و شگوفايي کارکیان را ترگوب عی ‎Os‏ این پتوهاي خیس همچنان که شعله هاي آتش را فرو مي نشانند انگیزه و روحیه کارکنان را از بین مي برند. زمان هاي ناموفق مدیران در ‎JE‏ پهن کردن پتوهاي خیس هستند در حالیکه مدیران سازمان هاي موفق همواره در پي جمع آوري پتوهاي خیس هستند در همه جاي سا

صفحه 53:
مهندسي مجدد در عرصه ف رآیندها مهندسي مجدد در عرصه فرآیندها يعني: تلاش براي یافتن الگوهاي با زكاوي و با زآرايي فرآیندها مبتني بر اصول زیر: الف: سرعت انجام کار هر چه بالاتر ب: کیفیت ارائه خدمات و کالا هر چه بالاتر ج: هزینه کم تر د: ایجاد حالت بدون ضایعه در مواد- زمان - نيروي انساني و انرژي ه: ارائه خدمات به مشتري (مشتري مداري) هر چه وسیعتر وه

صفحه 54:
مهندسي مجدد در عرصه فرآیندها سازمان ها و بنگاها. چشم اندازهايي را طراحي مي کنند که همواره مترصد دستيابي به آن هستند. ساختارهابا هدف ایجاد جریان هاي ارزش آفرین به منظور ارتقاي هر جه طراحي مي شوند. ایجاد قابلیت و سازگاري با تحولات و تفیبرات محيطي ایجاد رقابت. تهییج و فراهم سازي روش هاي شوق انگیز و حداکثر کرد يزي فرآیندها با هدف استقرار سرعت بالاء کیفیت بالا و هزینه کم تر در ارائه کالاها و خدمات ريزي فرآب استقرار سرعت بالاء کیفیت بالا و هزینه كم تر در ارا 9 از نظام صلب و انفعالي به نظام «چشم انداز دائعا مترصد» از وظیفه معوري به فرآیند محوري

صفحه 55:
؟- تجزیه و تعیلفلسفی ‎ae‏ تعریف فلسفه هنجاری : فلسفه. مطالعه فکر و رفتار است و فلسفه هنجاری مطالعه فکر و رفتار مناسب است: سابقه : حدود ۲۴۰۰ سال هم سابقه با سیر تفکر منطقی که بسيار از مفاهیم و روش های آنهاء به اخلاق مدیریت مربوط می شود. سیستم های تصمیمات اخلاقی مدیریتی * قانون جاویدان ربهر ‎Brerend‏ تورك سودمندگرا راب۵( * تئوری جهانشمول - وظیفه گرایی ‎QDoiversutlst Mhevvy‏ * عدالت توزیعی سنصل حضاو Qersvud Liberty ‏آزادی فردی‎

صفحه 56:
30 خلاصه باورها و مشکلات در پنج سیستم عمده اخلاقی قانون جاويدان سودمند گریی: نظريه فرجام كرابى وظيقه كرايى: ‎olf ela‏ ماهیت باورهای اخلاقی استانداردهاى اخلاقى در قالب يك قانون ابدیآرکه می شود که در کتاب مقدس يا ظلهرا در طبيعت آشکار می شود و سپس په وسیله زهبران مذحبی پا فلاسنه یر امن كرد يده بر أبن أست © هر شخض پا عطاق ین تقسیر عمل کند. اخلاقی بودن بستگی به نتيجه يك عمل یا تصمیم درد اصل آن اس كه هر شخص بايد در جهت خلق مناقع بيشتر براى بيشترين تعدا مردم عمل كند. ‎DIET‏ بودن بستكى به نتيجه يك همي يا تصميم دارد. اصل أن انث كه هر شخص بايد طورى عمل كند كه ديكران نيز همانتد أن عمل مى كنتد. (در شرايط يكسان). ‎ ‎ ‏مشکلات موجود ‏تفسیرهای متعددی از فانون وجود. داد آامراجعهبه عقل آدمی تنها روش موجود است. عقل انسان ‏تيازمند يك اصل يا ارزش مطلق به ‏عنوان بايه اى براى انتخاب است. ‎Sh De gad jas gh ‏منافع قابل توجه براى اكثريت مردم‎ ‏یجادمی کنند می تون توجیه تمود.حنی اک هزیتههایواده بر اقليث جامعه غير قابل جيران باشند. باز هم به ارزش برای ایجاد ‏تعادل ميان هزيته ها نياز داريم. ‎ ‏اعمال غير اخلاقى توسط افرادى كه تيد شود قري با ود بك بیتی هستتد توجیه می گرده و معيارى جهت قضاوت بين خواسته ها وجود ندارد. یک اصل پا ارزش دیگر جهت ‎asada RNY‏ امر مطلق مورد نیز است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 57:
ماهیت باورهای ‎DE!‏ مشکلات موجود عدالت توزیعی ‏ | معيارهاى اخلاقى بودن | تقدم ارزش عدالت به براساس تقدم یک ارزش . | پذیرش این نکته که توزیع واحد که همانا عدالت است | عادلانه منافع همکاری بنا مى ‎ae sea as‏ طوری عمل کند که یک کند. وابسته است. توزیع عادلانه تر منافع عملی گردد. زیرا اين آمر موجب افزایش عزت نفس می شود که برای همکاری اجتماعی ضروری است. آزادی فردی | معيارهاى اخلاقى بودن | تقدم ارزش آزادى به براساس تقدم يك ارزش | بذيرش اين نكته كه آزادى باس که شلمل آزلدی. | فرديجه بهره پری اجصامی را فردی است بنا می شوند. | تضمين مى كند. ابسته همه باید برای آزادی بیشتر | است. فعالیت کنند زیرا موجب افزایش تبادل بازار می گردد که برای بهره وری اجتماعى ضرورى أسته مو

صفحه 58:
هدلیتندراخلا قولان لا ویزگیهای بیشتر تصمیمات اخلاقی, پیامدهای گسترده در مدیریت دارند بیشتر تصمیمات اخلاقی, جایگزین های گوناگون دارند - وجود راه حل های گوناگون بیشتر تصمیمات اخلاقی دارای نتایج مرکب هستند. پیشتر تصمیمات اخلاقی عواقبی نامعلوم دارند. تصمیمات اخلاقی دارای مفاهیم شخصی هستند. وه

صفحه 59:
راه حل هایی برای علل ساختاری رفتار غیر اخلاقی و ۳ مسئولیت اخلاقی مدیران ارشد چون اخلاق در مدیریت. نماینده تضاد بین عملکرد اقتصادی و اجتماعی یک سازمان است. متاسفانه در هنگام رویاروبی با بروز مسائل اخلاقی وسایل مناسب و استانداردی برای اخذ تصمیم در اختیار نداریم. تنها می توانیم تاکید کنیم. که در چنین شرایطی : * بر معیارهای مای تاکید کمتری کنید * بر معیارهای عمودی (شکایات مشتریان. مرور کیفیت. غیبت نیروهای ‎MS‏ ‏نگرش ‎gla‏ جامعه و...) توجه بیشتری مبذول کنید. توجه : در شرایطی اگر مشکل توسط مدیران ارشد حل نشود. مدیران میانی و عملیاتی به حمایت از طرفه کفه اقتصادی این معادله خواهند پرداخت. زیرا عملکرد آنها توسط معیارهای اقتصادی ارزیابی و سنجش می شود. د

صفحه 60:
پس مسئولیت مدیران ارشد است که : نگذارند حل تضاد بين عملكرد اقتصادی و اجتماعی به سطوح واگذار شود. مدیران ارشد چگونه خواهند توانست به این سئوال اخلاقی پاسخ دهند به و. موجب می شود که شخص با مشکلاتی که اثرات اجتماعی شدید پدید می . ند خود را مواجه کند. —_ موجب مى شود كه آكاهانه راه حل هاى اقتصادى. حقوقى و اخلاقى را و به تصمیم برسد و هزينه هاى تصميم خود را تحمل كند.

صفحه 61:
يليان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان