صفحه 1:
بسم الّه الر حمن الرحیم
صفحه 2:
-ويذه كاء کنان کم ىك
صفحه 3:
4.
A
2 تعر یف اخلاق
اخلاق جمع خُلق و خُلْق مي باشداین دو واژه
در اصل به يك ريشه باز مي كردد .
. خُلقَ به معناي هيات و شكل و صورتي است
كه انسان با جشم مي بيند .
و خلق به معناي قوا و سجايا و صفات دروني
است که با چشم دل ديده مي شود.
صفحه 4:
در زبان انگلیسی واژه
به معنای اخلاقبه کار می
روده
صفحه 5:
امروز در تعریف علم اخلای تمام توجه به رفتار بایسته آدمیاست.
ژکس میگوید:
علم اخلاق » عبارت است از تحقیق در رفتار آدمی بدان گونه که بایدباشد.
استاد مطهری میفرماید:
علم اقلاق عبارت است از علم زیستن, یا علم چگونه بید زیست.
ملاصدرا نیز در تعریف علم اخلاق به دو جهت:
آگاهی به خویها وتوجه به رفتار پسندیده. اشاره کرده است.
صفحه 6:
تعر يف اخلاق:
دعر 9“
مه
*- در فرهنگ دهخدا اخلاق عبارت است از دانش بدخويي
ونیک خويي ها,
- اخلاق بطور ساده و خلاصه شامل شناخت صحیح از ناصحیح
و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است.(سلطاني 196)
- اخلاق عبارت است از یک سلسله خصلتها و سجایا وملکات
اكتسابي که بشر آن را بعنوان اصول اخلاقي مي پذیرد.
(مطهري.0©0©7)
صفحه 7:
Cae ۰ *مناسپ *منصفائه "واه هاپی SUE) هستند که
پیانگر توعي قضّاوت در پاره رفتار ما پا دیگران اند که يايد
متصفائه پاشد.
راههاى صحیح bsg رفتارهاي مناسپ وثا مناسپ
وتصمیمات ملصقاثه وغیر متصقاثه Jas exis پاورها
استانداردهای اعلاقی هستند.
استانداردهای احلاقی میان افراد مختلف متقاوت است.
Ge) یک نوع توارن زَُنْ "صحيح “يا “مثاسب سپ "یالمتصقاثه* در
مديريتٌ اس
صفحه 8:
در اخلاق صحبت از خوبي و بدي است .
در اخلاق مدیریت صحبت از خوبي و بدي
* -عمل مديريتي وقتي در حوزه اخلاق مطرح
ميشود كه : بين منافع سازماني و مسئولیت
اجتماعي مدير تعارض بوجود ايد
صفحه 9:
انواع اخلاق : a
: اخلاق فطرى و طبيعى -١
صفات فطرى » » غرايز و احساسات و استعدادهايى است كه در طبيعت انسان
آفریده تسده و خر و عمل در تحصيل أن هيج كونه دخالتى ندأرد. 000
حس خداجويىء کنجکاوی, عدالتخواهی و حب کمال و .
۲- اخلاق اکتسابی و اختیاری :
صفات اکتسابی آن گونه صفاتی را گویند که در مقام عمل و اختیار به تدریج
برای انسان حاصل ميشود. چنانچه از استعدادها و صفات خدا داده خوب
بهرهبرداری نشود» ike اکتسا خواهد شد. در این مرحله , صفات و
(rks cles, El ce, bad], oa ee رذايل اخلاق”
مینامند.
صفحه 10:
صفحه 11:
ی خوشخویی
از رموز موفقیتحضرت رسول(ص) در دعوت و رسالتخویش, اخلاق نیکو
و برخورد شایسته و جذاب با مردم بود.
«حسنخلق» آن حضرت. امتیاز بارز آن مظهر رافت و رحمتبود. با
همین«اکسیر اعظم» دلها را جذب مىکرد» دشمنان را دوست مساخت؛
کینههارا به مهربانى مبدل مدكردء الفت مدآفرید و پیوند مداد» دلها را با
دلهاءدستها را با دستها! و به همین GE LF Bf jy Shon ne عفییم» از
خدابعظیم دریافت کرد.
کلام نرم» رفتار شایسته» گفتار مودبانه و جاذبهدار» تحمل فراوان وحلم و
بردباری و چهره گشاده و بشاش» از مظاهر و جلوههای «حسنخلق» است.
صفحه 12:
3 خوش رویی
از خصلت هاى بسيار زيبا كه غم و اندوه را از دل ديكران مى زدايد
نشان دادن خوش رویی است » کاری که برای انسان هیچ هزینه ای
ندارد .
چقدر شایسته است انسان هنگامی که می خواهد با زن و فرزند » پدر
و مادر » آقوام و خویشان و همه ی مردم برخورد کند همه ی غم
و اندوهش را در پس پرده ی باطن پنهان نماید و همه ی نشاط
و سرسبزی و خرمی اش را در چهره ظاهر کند و با خوش رویی کامل
با همگان دیدار کند .
صفحه 13:
هدف بعثت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)
* پیامبر اسلام هدف بعئت خود را کامل کردن ارزش های
اخلاقی اعلام کردند :
. إنْما يُعنْتٌ لأَنَمَم مكار الأخلاق ٠
من فقط براى كامل كردن مكرمت ها و ارزش هاى اخلاقى *
. به ييامبرى برانكيخته شده ام
صفحه 14:
.ایب حسن خلق
از علل بسیار مهم و پرارزشی که در زیبایی باطن نقش بسزایی دارد و در سالم سازی
حالات و حرکات سهم قابل توجهی را داراست » حسن خلق است که پیامبر بزرگ اسلام
از آن تعبیر به برگ درخت دین کرده است .
اخلاق نیکو از حقایق عظیم است.
از هيج حکمی از احکام فقهی در قرآن مجید با وصف عظيم ياد نشده است . در قرآن
صوم عظیم » صلاهٌ عظیم » جهاد عظیم و حج عظیم نیامده است » ولی صفت عظیم
همراه اخلاق ذکر شده است :
وانک تعلی لق غظيم) .
و راستي که تو را خویی والاست .
( و وکنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من خولک ) .
و اگر بداخلاق و سنگدل و خالی از رآفت و رحمت و رفق و مدارابودی » هر آينه از
پیرامونت پراکنده می شدند
صفحه 15:
.ایب حسن خلق
* پیامبر اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) كه خود دارای حسن
خلق بود و به شدت از بداخلاقى و مفاسد نفسى و زشتى حالات
نفرت داشت .» در رواياتى در رابطه با اخلاق نيك و اخلاق زشت
مى فرمايد :
٠ أؤل ما يُوضَعُ فى میزان العبد یوم القيامة خسن خلقه(۱).
اول چیزی که روز قیامت در ترازوی عبد می نهند حسن خلق اوست.
صفحه 16:
* سرمایه های زیادی مثل ورائت»آموزش و
تربیت برای خودسازی مطرح است که در میان
همه آنها نقش اراده مهمتر از همه آنها
میباشد.برای مثال میتوان به داستان حضرت
نوح و فرزندش و همچنین داستان حضرت
یوسف وحضرت موسی را نام برد.
صفحه 17:
لااخلاق تعدیل کننده خواسته ها
لااخلاق تقویت کننده و پرورش دهنده
بعد معنوی انسان
لااخلاق ضامن اجرای owl dé
لااخلاق حافظ ایمان
صفحه 18:
صفات بارز یک کارگزار موفق
صفحه 19:
۷افراط و تفریط در حیاء نسبت به مافوق
افراط و تفریط در احترام به مافوق
افراط و تفریط نسبت به مقررات
افراط و تفریط در انتقاد نسبت به مافوق
افراط و تفریط در پیشنهاد نسبت به مافوق
صفحه 20:
*#تعهد نسبت به همدیگر
CLLRS معروف و منکر
*#* ایجاد صمیمیت و برقرار کردن ارتباط صمیمی
ایجاد محیط مشاوره
*#*مساعدت در رفع نقایص کار یکدیگر
*#تحس
*#* اجتتاب از طبقه بندی بی مورد در بین کارگزاران
#دوری نمودن از نفاق در کارگزاری
صفحه 21:
نرمش با زیر دستان
عدم سنگدلی و قساوت
عفو زیردستان
طلب مغفرت
مشورت
خلق عزم و توکل برخدا
توجه به مشکلات و رفع آنهادر صورت امکان
اجتناب از دیکته نمودن نظر خود به زیردستان
انتقادپذیری با روحیه باز
صفحه 22:
۶افراد بخیل:مالک در میان مشاورین خود آدمهای بخیل
را انتخاب نکن؛چون از اینکه با انسانها به فضل رفتار
کنی ترا دور کرده و پیوسته وعده نیازمندی و فقر
میدهد.
افراد ترسو؛آدمهای ترسو نمی گذارند که تو شجاع
باشی و در امورز تو را به ضعف میکشانند.
۶افراد حریص:مشاور حريص ذهن تورا به ميل به
تجاوز و ستم زينت و آرايش مى دهد.
صفحه 23:
سا تسلط وآگاهی بر ظوابط و مقررات
سا عدم دخالت روابط و خودداری از افراط و تفریط
الا برخورد كار كزار با مراجعه کننده باید طوری باشدکه افتخار خدمتگزاری
را لمس کند.
لس داشتن خضوع و خشوع نسبت به پروردگار در ارتباط با بندگان خدا
اجتناب از برتری جویی
راهنمایی و ارائه راههای سهل و کوتاه به ارباب رجوع
الا عدم تعبیر ظوابط و مقررات
الا عدم تاثير پذیری بوسیله آسیبهای عصبی که توسط ارباب رجوع وارد
ميشود.
الا محسن بودن
صفحه 24:
صفحه 25:
25 ool
مدیران و کارمندان دستگاههاي اجرايي خدمتگزار مردمند
صفحه 26:
ماده 26
© رس مت ]|
mmm] Oe) ©
صفحه 27:
ماده 27
توجه به حقوق
مساوي مردم در
استفاده از خدمات.
دستگاه هاي اجرايي
صفحه 28:
ماده 28
تاثیر رضایت و عم
رضایت مردم از
عملکرد کارمتدان در
اعمال امتیازات
استخدامي به منظور
تأمین حقوق مردم از
موی دستگاه هلي
اجرايي
ee ©
Cn) ب
(Ca 6
Cae) O
از مواردي که
دستگاه هاي
اجرايي
ارضايت .و
عدم رضايت
مردم را بايد
در آن لحاظ
نمایند
صفحه 29:
لايايبندى به اخلاق aul
۷متصف بودن به صفت تقوا و خداترسی
۷ خلوص نیت درانجام وظیفه
۷ خوش رفتاری با ارباب رجوع
”داشتن صبر و بردباری
۲"برخورد توام با تواضع و احترام با ارباب رجوع
۷مهر و محبت نسبت به ارباب رجوع
7 برخورداری از توانمندی و تخصص
صفحه 30:
لاب رخورداری از توانمندی و تخصص
ار عایت عدل و انصاف
Hg Akl git ET دو کارا
#برنامه ریزی در کارها
۷"رعایت اولویتها
صفحه 31:
** عدم شناخت دقیق از نیازها»ءخواسته ها و انتظارات ارباب رجوع
نظم تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران سازمان
** عدم باور مدیران به اهمیت تکریم ارباب رجوع
od عدم توجه به کیفیت خدمات در سازمان
ut کارامدی سیستم های مدیریت منابع
انسانی(استخدام»ءگزینش»آموزش»جبران خدمات و ارزیابی عملکرد)
عدم وجود ارتباطات سازمانی مناسب و کارآمد
صفحه 32:
برخورد با روی گشاده با ارباب رجوع
صبر و حوصله شرط دوم برخورد
باارباب رجوع است.
از راه زبان ارباب رجوع وارد شدن
«تامین خواسته های مراجعین
صفحه 33:
#*وظیفه خود را با مهر و علاقه و اشتیاق انجام میدهند.
#در همه حال خود را به جای مشتری قرار میدهد.
#*شنونده خوبی است.
**با ميل و رغبت ياسخكو است.
#*مردم را دوست دارد.
هميشه حق را به مشتری می دهد.
GLA بدون منت ارائه می کند.
خدمت به مشتری و ارباب رجوع را نعمت خدا تلقی می کند.
صفحه 34:
#*انگیزه و روحیه بالایی دارد.
Galea های ارتباطی متعالی دارد.
همواره انرژی های مثبت انتقال می دهد.
#*انرژی منفی دریافت شده را به دیگران منتقل نمی کند.
*#*خوش برخورد»خوش رفتار و خوش گفتاراست.
#*به ارزش های متفاوت مشتریان احترام قایل است.
**مثبت اندیشند و تبسم همواره در چهره شان نمایان است.
همواره در دسترس مشتری و ارباب است
صفحه 35:
#با همه به صورت عادلانه رفتار دارد و در ارائه خدمات
تبعیض انجام نمی دهد.
* هیچوقت با مشتریان مجادله و تندی نمی کند.
* اننقاد مشتری را به حساب پیشنهاد آنها می گذارد.
**مشکلات زندگی خود را برٍ سر مشتری خالی نمی کند.
با مشتریان صادق و راستگو است.
صفحه 36:
چرابه مطالعه اخلاق می پردازیم؟
اخلاق رشته ای است که به وضوح با رفتارسروکاردارد.
هوکر:اخلاق ومدیریت دو رشته کاملا وابسته به هم هستند.
مدیریت چگونگی تصمیمات بر شرکت را نشان می دهد.اما اخلاق
درباره چگونگی تاثیرتصمیمات برکلیه امورصحبت می کند.پس
مدیریت قسمتی از اخلاق است.
اخلاق کسب و کار. مدیریت انجام شده دردنیای واقعی است.
صفحه 37:
نقثی اخلاق در زندگی و تمدن انسانها
٠ بعضىء مسائل اخلاقی راء به عنوان يك امر خصوصی در زندگی
شخصی منگرند» و یا آنها را مسائل مقدس روحانی و معنوی
مدانند که تنها در زندگی سرای دیگر(آخرت) اثر دارد» در حالی که
این يك اشتباه بزرگ است: اکثر مسائل اخلاقی ASL همه آنهاء آناری
در زندگی اجتماعی بشر دارد» اعم از مادی و معنوی» و جامعه
انساني منهای اخلاق منجربه فعالیتهای تخریبی انسانها میشود؛
نیروها به هدر خواهد رفت» استعدادها سرکوب خواهد شد» امنیت و
آزادی بازیچه دست هوسبازان مسگردد و زندگی انسانی مفهوم
واقعی خود را از دست مىدهد.
م8
صفحه 38:
صفحه 39:
اخلاق حرفه اي چگونه
۳
صفحه 40:
اخلاق حرفه ای
-q اخلاق حرفه ايمجموعه اي از اصول و استانداردهاي
سلوک بشري است که رفتار افراد و گروهها را تعيين مي
کند (احد فرامرز قراملكي. ©0©5©2)
©- در حقيقت» اخلاق حرفه اي» يك فرايند تفكر عقلاني است
كه هدف آن محقق کردن اين امر, است که در سازمان جه
ارزش هايي را جه موقع بايد حفظ و اشاعه نمود.
2 مجموعه اي از کنش ها و واكنشهاي اخلاقي پذیرفته شده
که از سوي سازمانها و مجامع حرفه اي مقرر مي شود تا
مطلوب ترین روابط اجتماعي ممکن را براي اعضاي خود
در اجراي وظایف حرفه اي فراهم آورد اخلاق حرفه اي
(OPO Nays
صفحه 41:
-اخلاق حرقه ای
۰ اخلاق حرفه اي هم جزء اخلاق كاربردي
است . اخلاق حرفه اي درباره ابعاد اخلاقي
مربوط میشود صحبت میکند مانند: اخلاق
تجارت » اخلاق پزشكي »اخلاق
كتابداري...
صفحه 42:
موف ها که ول احادت ره ای بر PEI ssl
یی حصيو ar: ی بر ان اسنوار
صفحه 43:
اهمیت اخلاق حرفه ای در سازمان
| بت استراتزیک خوب. eo اصول اخلاقی
۱ تقوب» یعنی سازمان خوب
6۲
صفحه 44:
*#*موفقیت از اخلاق حرفه ای سرچشمه میگیرد.
#۶ اخلاق حرفه ای از اعتماد آفرینی ایجاد میشود.
اعتماد آفرینی از پیش بینی رفتار, ایجاد میشود.
*#*پیش بینی رفتار از مستمر بودن و قانون مند بودن رفتار
سرچشمه میگیرد.
*#*مستمر بودن و قانون مندی از مسئولیت ناشی ميشود.
۶ مسئولیت از قانون و باوررهای فرد شکل میگیرد.
صفحه 45:
صفحه 46:
مسئولیت سازمانها این نیست که صرفا اثربخش باشند بلکه
مسئولیت آنها این است که به جامعه ای که در آن فعالیت
دارند» خدمت نمایند.
سازمانها و مدیران در مقابل
اند
صفحه 47:
این دسته از مدیران تعهد اخلاقی ندارند و محیط و کارکنان را طعمه می
بینند.و سعی در غارت آنان دارند.
تعهد اخلاقی ندارند ام بر اثر فشار عوامل خارجی» نسبت به تعهدات خود
عمل می نمایند.
تعهد اخلاقی را پذیرفته اند و بدون تهدید و فشار به انجام آن اقدام می کنند.
صفحه 48:
نکات مورد توجه در ایجاد اصول اخلاقی
صفحه 49:
"نظام فایده گرا
لانظام وظيفه كرا
۷نظام عدالت گرا
”نظام آزادى كرا
lai’ خير گرا
صفحه 50:
فقدان نگرش راهبردی به اخلاق حرفه ای
۶ تحویلی نگری
< فرافکنی
& مشتری مداری ابزار انگار و نه اصیل
> فقدان انگیزش
۶ نارضایتی شغلی
< فقدان مهارت تصمیم گیریبلا تکلیفی یا تعارضات اخلاقی
© فقدان نظام های جامع و اخلاقی
© موانع فیزیکی و روانی محیط کار
& لقمه انگاری به جای امانت انگاری
صفحه 51:
مسنوليتهاي أخلاقي
سازمان در قبال
حقوق محيط
صفحه 52:
00
غیراخلاقی
1 = 7 al 5
غیرقانونی
اخلا /قانه د
۲ ۱ ۰ ۳
اخلاقی
ماتریس
صفحه 53:
د هط ۵ 5 ها ۵ د
مدیریت بر نارسیسم
خود شيفتگي يكي از سنگر هاي مهم ساختار عصبیت است که شکستن و
یا حتي تضعیف آن کار مشكلي است و داراي صفاتي است که به
برخي از آنها اشاره مي شود:
تصور خود به عنوان عقل کل
کبر و خود پسندي به علت تصورات ايده آلي
خود را منزه ترء خشن ترء دوست داشتني تر از ديكران دانستن
بي تحمل به انتفاد و ملامت» خود را ايده آل و غير انتقادي دانستن
احساس داشتن مقام اول در هر كاري
تكرار كلمه بايد بيش از هر چیز
رياست طلبي
صفحه 54:
تفکر ماتسوشیتا در کتاب " نه براي لقمه اي نان*دادن
Ene Ys SESE ae oy
كارداني احتماد کامل داشتن است.
ا ا ا ۱7
روان دروني شركتيءبالا بردن روحيه كاركنان.
صفحه 55:
بسياري از شرکتهاي صنعني و بازرگاني را
تنها در به خودبودن, نبودن پاكي و
در كسب كار و سودحويي مبداند.
صفحه 56:
متغيرهاى کت
وفاداري ۳ 7 انمر: دي
اطاعت 9 2
0
صفحه 57:
صفحه 58:
هلا ؟
جرااخلاق؟
#سازمان ها مي توانند بر سود توام با مسئولیت اجتماعي تاکید کنند.
اخلاق فراتر از برتري رقابتي» موجب ایجاد برتري راهبردي مي شود.
#راه برون رفت از ابزار انگاري در اخلاق تمایز هدف از فایده است.
#ما به دلیل سود آوري به اخلاق روي نمي آوریم» بلکه اخلاق را صرفا
به دلیل گرایش و بصیرت انساني ارج مینهیم.
صفحه 59:
اصول اخلاق اداري
صفحه 60:
ابزارهاي نمايس وجوه أخلافي
<_ (regulation ut oA
(charter}ostie—
==
۹۹
صفحه 61:
منشور اخلاقی سازمان
منشور اخلاقی بر دو وجه استوار است.:
۱. _کسانی که بعنوان مشتری و یا ارباب رجوع با سازمان ارتباط دارند .
۲ _ کسانی که ارائه خدمت به مراجعان را بر عهده دارند .
* محورهای منشور اخلاقی بر پایه :
۱ - نظم و انضباط در محل کار
۲- آراستگی ظاهری
۳- وقت شناسی
؛ - برخورد خوب با ارباب رجوع و رعایت ادب و احترام و SIN
۵ - انجام امهر بر اساس عدل و انصاف
١ - انجام امور ارباب رجوع در کمترین زمان ممکن
خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان با رعلیت منشور اخلاقی در انجام هر چه بهتر امور بر اساس
ضوابط و مقررات در پویایی و رشد چشمگیر سازمان نقش دارند .
صفحه 62:
ویژکیهای منشور اخلافی
از آداب نامه تا منشور : تفکیک و تحلیل سپس ترکیب و سامان
jas اى افلاقى به عناصر سه كانه و مدل سه
DPR : افرادي درینگاه که مسئولیت هاي افلاقي بنگاه به
دوش. آنهاست(0)).افراد ونهادهائي که بنگاه درمقابل آنها
مسئول است()» تمیین الزامات و تعهدات گروه اول در
مقابل كروه دوه( 8).
مرتب و ساماندهي اين الزامات كه نوع رفتار مورد انتظار همه
مديران و كاركنان را بيان كرده و ملاكي براي مميزي و هر
اقدام اخلاقي است.
صفحه 63:
پرسش های اساسی در شناسائی دشواریهای اخلاقی سازمان
؟ مساله چیست؟
* موضوع و ساختاراین مساله چیست؟
؟ احکام اخلاقي در اين زمینه چیست؟
* وجوه غیر دودوثي احکام نگاهي عملگرا است : سه
ارزشي شامل نه خوب نه بد از خوب و بد راهگشاتر
است.
واجب»مستحب.مباح»مكروه و حرام.
صفحه 64:
نظریه رشد اخلاقی کولبرگ(1۹۵۰)
۰ نظریه رشد شناختي مبتني بر آراي ژان پیاژه .
* برخلاف مراحل رشد پیاژه مدل کولبرگ به سن خاصي
وابسته نیست و شامل 6 سطح یا مرحله است:
" اخلاق پیرو(تلید کودکان).
اخلاق تعاملي (فردیت اجتماعي با خصلت مبادلاتي).
اخلاق قراردادي(انتظارات متقابل و همنوائي میان فردي).
اخلاق اجتماعي.
“” اخلاق قرارداد اجتماعي,
صفحه 65:
مراحل پنج گانه تحول اخلافی سازمان
](( سازمان غیر معطوف به قانون و اخلاق.
©)سازمان قانون كرا و غير معطوف به
اخلاق.
0)سازمان اخلاقي ابزار انگار.
<6)سازمان اخلاقي فردگرا و نوپا.
9)سازمان هویتا اخلاقي.
صفحه 66:
ف رآیند تحول وجودی در مدل کی بر که کارد
* زندگي استحساني(خوب بودن كاري به لحاظ پيامدهاي
آن) و حیوان وار.
* زندگي اخلاقي-عقلاني.
* زندگي اخلاقيديني.
* زندگي ايماني.
صفحه 67:
عوامل تاثیگذار بر رفتار اخلافی
کار کنان
الف) سطح کلان: مربوط به فاکتورهایی که در محیط خارجی
سازمان وجود دارند. اين فاکتورها معمولا تحت کنترل
سازمان ها نیستند و از سوی سیستم های فرادست به آنها
تحمیل می گردند شامل:
فرهنگ -اقتصاد -محیط سیاسی -تکنولوژی -مذهب -قانون
صفحه 68:
عوامل تاثیوگذار بر رفتار اخلاقفی
کار کنان
ب) سطح میافی: اشاره به فاکتورهای سطح سازمانی دارد.
سازمانها معمولا قدرت مانور خوبی بر روی این فاکتورها
دارند و اکثر انها از طریق سیاستها و برنامه های سازمانی
قابل کنترل هستندشامل:
رقابت -نظام پاداش -اصول رفتاری -خصوصیات شغلی -
منابع -فرهنك سازمانى -اهداف سازمان -رفتار مدير -جو
سازمانی -اختیار سمت -ارزیابی عملکرد -افراد مرجع
صفحه 69:
عوامل تأثیوگذار بر رفتار اخلافی
کار کنان
ج) سطح خرد: اشاره به فاکتورهای سطح فردی دارد. این
فاکتورها در درون کارکنان سازمان جای دارند و سازمان
می تواند از طریق تغییر دادن فاکتورهای سطح میانی. روی
بعضی از فاکتورهای این سطح نیز تاثیر بگذاردشامل:
نگیش -قصد -قدرت نفس -مرکز کنترل -وابستگی میدانی -
دموگرافی -تاثیر والدین -سطح توسعه اخلاقی -ارزش ها -
باورها
صفحه 70:
گونه هاي مسنولیت هاي اخلاقي
۰ اخلاق فردی(:۳) ا««»<)).
«(Dork Chics) lies GE ۰
.))7 اخلاق بنگاهی(۳) ۰
(ProPessiowd Chios gl 43> GUS
صفحه 71:
عوامل نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در سازمان-
* نكرش راهبردي.
* مزيت رقابتي.
* مرامنامه اخلاقي و ارزيابي ادواري عملكرد اخلاقي
بنگاه.
* نهادهاي ملي.
؟ نهادهاي جهاني.
*؟ تحول وجودي در منابع انساني.
صفحه 72:
اولويت بندى تئوريهاى اخلاق
نفع كرايى جمعى
كثرت كرايى اخلاقى
قانون طبيعى
آرمان كرايى
قرارداد اجتماعى
عملكرائى
نسبيت كرايى اخلاقى
نفع كرايى فردى
صفحه 73:
wv
ف
اخلاق کارگزاران :
یکی از زوایای مهم اخلاقی که درسطح جامعه به منظور ایحاد
ارتباط منطقی و صحیح میان مردم و مسئولین و در جهت نیل
به اهداف نظام مردمسالاری دینی مورد توجه بوده و هر کدام
از اقشار جامعه بنا به فرموده رسول اکرم (ص) كُلّكم راع
وکلکم مَستوّل عن رعیّنه موظف به رعایت آن هستند , بحث
اخلاق کارگزاران میباشد.
صفحه 74:
رفتارهایی را که نفس در جهت کمال خود بداند و آنها را
زیبا و مورد پسند تشخیص بدهد. انجام آنها را لازم میبیند
(بایدها) و رفتارهایی که برخلاف کمال نفس و مورد نفرت
او باشد» ترک آنها را لازم میشمارد (نبايدها).
Je-@ ex
صفحه 75:
صفحه 76:
of
صفحه 77:
50000 .ایب حسن BE
شوء الخلق ذنب لا
بداخلاقی گناهی غیر قابل آمرزش است .
الق وعاء الاین-
اخلاق ظرف دین است .
دين آنجا قرار می گیرد که حسنات اخلاقی وجود داشته باشد . به عبارت دیگر حسنات
اخلاقی و دین » لازم و ملزوم یکدیگرند .
مکارث الأخلاق من أعمال الجن
ارزش های اخلاقی از روش های بهشتی است .
خسن الغلق نصف ap
حسن خلق نیمی از دین است .
أحبٌ + عبد اه الی اه أحتسَهم
خلق گناه را آب می
للق السيّىء يُفسدّ العمل كما ید ال ea
بداخلاقی عمل را فاسد می کند ؛ همان گونه که سر که عسل را فاسد می نماید .
صفحه 78:
.ایب حسن خلق
يامبر اسلام (صلی اه علیه وله وسلم) فرمود : ۱
من شعادة المرء خسن ال ومن شقاوته شود الق .
از خوشبختی مرد حسن خلق و از بدبختی اش بدخلقی است .
أفضل عمل وی به یوم القيامة حُلقٌ ختّمن.
برترین عملی که روز قيامت آورده می شود اخلاق نیکوست .
أفضَلُ ما أعطى المسلم حُلقٌ حسن .
* برترین چیزی که.به مسلمان عطاً شده اخلاق نیکوستا.
ان هذه الأخلاق منانح من ال فإذا أحبٌ al عبدا محه خلقاً حستاً »واذا
آبغض اه عبدا مَحه خلفا سينا .
اخلاق عطایای خداست » هنگامی که خدا بنده ای را دوست بدارد خلق حسن به او عطا
می کند و هنگامی که بنده ای را دشمن بدارد خلق زشت به او می ذهد
صفحه 79:
خوس رویی
صفحه 80:
. اخلاق gv
ا-خلاق سرمایه و بهترین و عالیترین دارایی ما است.
۲- اخلاق خوب . اختصاص به طبقه ای ندارده در هر طبقه و صنفی پیدا شود
مورد احترام واقع می گردد.
۳- اخلاق خوب مانند آب جاری است که موجب حاصل خیزی کشتزارها می
شود.
۴- اخلاق بالاتر از قوانین است. زیرا قوانین هميشه همراه انسان نیست ولی
اخلاق هميشه با او است.
۵- اشخاص عاقل و با اخلاق هرگز کلامی بر زبان نمی آورند که احساسات
دیگران را جریحه دار سازند.
- انحطاط اخلاقی هميشه پیشاهنگ انقراض تمدنها است.
۳ ۱
صفحه 81:
. اخلاق gv
۷- بد اخلاق در دست دشمنی گرفتار است که هر جائی برود از چنگ عقوبت او
رهایی نیابد.
۸- بهترین میرائی که پدران برای فرزندان خود می گذارند تربیت خوب است .
٩ به هر کس که می خواهد موفق شود بگویید: اخلاق نیک را درخود پرورش
د۵.
۰ع- خط مستقیم نه تنها در هندسه بلکه در اخلاقیات هم کوتاه ترین راه است.
۱- صاحبان اخلاق » روح جامعه خود هستند.
۲- مردان قانون وضع می کنند و زنان اخلاق به وجود می آورند.
a ۱
صفحه 82:
. اخلاق gv
۳- وظیفه زن تهذیب اخلاق مرد است.
۴- پیش از مسافرت . از خصوصیات اخلاقی و سوابق رفیق راهت پرس و جو
کن و پیش از خرید خانه ء همسایه ات را بشناس .
۵- ارزش های معنوی و اخلاقی حمایتگرند ء نه محدودیت آفرین .
۶- اخلاق باید بر هنر حکومت کند .
۷- اخلاق و عظمت مردان بزرگ . در طرز رفتارشان با افراد کوچک معلوم می
شود.
۸- آداب و عادات به آسانی و سرعت به صورت اخلاق در می آید.
۹- اخلاتق اگر با اندگی هوش توآم باشد هزارمرتبه بر تحصیل زياد بدون هوش
1 اخلاق ترجیح دارد.
#6
صفحه 83:
٠ اخلاق v
۰- اخلاق یکی از بزرگ ترین قوای محرکه جهان است و در کمال تظاهرات
خود طبیعت انسانی را در عالیترین شکل آن مجسم می سازد.
۱- اخلاق ساخته شده و حاضر و آماده نیست » بلکه ذره ذره ۰ روز به روز خُلق و
ایجاد می گردد.
۲- اخلاق می تواند جانشین علم» مال » مقام ٠ زيبايى و ساير مزايا باشد »اما
هيج نعمتی جای آن را نمی گیرد.
۳- در طبیعت و اخلاق انسانی » هیچ ضعف و انحرافی نیست که با تعلیم
مناسب اصلاح نشود.
۴- ملت بدون اخلاق » اخلاق بدون عقیده » و عقیده ی بدون فهم ممکن
a ۷
صفحه 84:
خلاق مثبت کار گزاران
ابیت
۲ - تهذیب نفس
۳ -مردم داری
- جلوگیری از تملق و برهیز از منش جباران
۵ - رازداری
1 - پرهیز از خشم
۷ - پرهیز از تکبر
- سعه صدر
٩ - مدارا
۰ - حلم و خویشتن داری
۱- عدالت
صفحه 85:
صفحه 86:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
* ویژگیهای رفتاری در ارتباطات رئیس با مرئوس
* ویژگیهای تبوتی:
* وفق و مدارا و رفتار ملایم
* مشورت
* انتقادپذیری
۶ قاطعیت
* عفوو اغماض
* ویژگیهای سلبی:
* تکبر و ریاستطلبی
۴ استبداد
* دروغگویی
* خشم وغضب
* بیتفاوتی
صفحه 87:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
* ویژگیهای رفتاری در ارتباطات مرئوس با رئيس
* ویژگیهای ثبوتی:
* رعایت سلسله مراتب
۰ حيا
* انتقاد و پیشنهاد
* ویژگیهای سلبی:
* نافرمانی
۰ تملق
صفحه 88:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
* ویژکیهای رفتاری ارتباطات کارکنان وکارمندان هم سطح با یکدیکر
* ویژگیهای بوتی:
۴ محبت و الفت
* اعتماد متقابل و حسن OB به یکدیگر
* حرمت نگه داشتن
* امر به معروف و نهی از منکر
٠ تعاون
* تواصی
* سبقت در خیرات
* ویژکیهای سلبید
* عیبجویی
ar
صفحه 89:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
* ویژکیهای رفتاری در ارتباطات کارکنان با اربابرجوع
ویژگیهای ثبوتی:
* خدمت به مراجعان را نعمت تلقى كردن
۰ تغافل از خطا
* منت گذاشتن
* تبلیغات دروغین
* تبعيض 5
* جمود و خشكى بر مقررات
رعايت حسن خلق
رعايت انصاف
وفای به عهد
خویشتنداری در برابر درشتی
رسیدگی و اولویت به امور ضعفا و محرومان
ویژگیهای سلبی:
احتجاب
صفحه 90:
هو عللی که یاب طلى الل علیه بر آله دوتیدازن
جنگ بود. عربی : زوین و رکاب
شترش دا كرفت و كفت : یا رسول ال . عملی را
به من بياموز كه سبب رفتنم به بهشت گردد.
حضرت فرمود: با مردم آن كونه رفتار کن
كه دوست <اری با توآن گونه رفتار کنند. و
. از رفتار با آنها که خوشایند تو نیست , بپرهیز
درس جمشیدی
صفحه 91:
درجات رفتار مشروع و نامشروع در اسلام
واجب:نمایانگر گروهي از اعمال است که انجام آن هر شخصي که ادعا ميکند مسلمان است.
الزامي است]انجام آن ضروري و ترک آن جایز نیست.
مستحب: گروهي از اعمال را توصیف مي کند که واجب نیستند اما بر مسلمانان زیاد توصیه شده
است»]انجام آن لز ترک آن بهتر است.[ مثل روزه هاي زیاد غیر از ماه رمضان و خواندن نماز
هاي تافله.
مباج؛اعمال مجازي هستند که آنها نه به عنوان واجب و نه به عنوان حرام مشخص شده اند» براي
مثال» یک مسلمان ممکن لست نوع خاصي از غذاي حلال را نسبت به نوع دیگر غذاي حلال
دوست داشته باشد؛ یا یک مسلمان باغباني را دوست داشته باشد.
a ی مکروه نسبت به حرام در درجه
تري بوده و کیفر مکروه کمتر از اعمال حرام است.|ترک آن از انجام آن بهتر لست. به جز
peas اطي و حالتي که منجر به عمل حرام شود» صورت پذیرد. به عنوان مثال
اگرچه استعمال ات صراحتا مانند استعمال مشروبات الكلي» منع نشده است اما به خودي خود
عملي مکروه است.
حوام: عملي نامشروع و ممنوع استترك أن واجب و إنجام آن غير جايز است.[؛ ارتكاب به اعمالي
همچون قتل. زنا و استعمال مشروبات الكلي » گناه كبيره مي باشد . جنين اعمالي هم در آخرت
مورد عذاب الهي قرار مي گیرد و هم در اين دنیا مورد مجازات قانوني واقع مي شود.
صفحه 92:
مدیریت ووجوب عدل واحسان ودوری از بفی
ان الله یام بالعرل والاصسان وایتاء ی
اقب ,۰ شم , Adis Leas والبفی
سح a
صفحه 93:
١ مراودة Su) Pes
صفحه 94:
صفحه 95:
از طرفي به اعتقاد ريموند با مهارت مدير
باید داراي چهار صفت ویژه باشد :
٠ اين جيار صفت که به یگریلم پهوسته می بافنر عبارت
هستئم از :
* صفات اقلاقی
٠ ومفات شفعى
٠ ومفات اجتماعى
* صفات سازمانی
صفحه 96:
ي
SiS! 3
۰ و
صفحه 97:
اخلاق مدیریت
*- پوشش عیبها
* سمدیر باید از برملا کردن عیوب همکاران خود که موجبات شکستن روحیه و شخصیت آنان
است جدأً خودداري کند
در صورتیکه مدیر بخراهد همه همکاران خود را نسبت به عيبي هشدار دهدباید بدون
بردن نام کسي»بصورت كلي موضوع را بیان نماید.
اي تأثیرش از زبان تصریح بیشتر است و مدیر با لطافت کنایه بهتر مي
را بعیوب خود متوجه سازد.
ایجاب تمود که عیوب شخصءصریحاً باو گفته شودباید آن نارسائیها را
بطور خصوصي تذکر داد. . ۱ ١
* عن العسکری(ع) قال:من وغظ آخا؛ سراً فقدزائة وَمَن وَعَطَهُ عَلانِيَةٌ فقد شالة.
* امام حسن عسكري (ع)فرمود:كسيكه برادرش را در بنهان موعظه كند اورا زيبا ساخته است
و كسيكه بطور أشكار به او بند مي دهدءاورا زشت كرده است.
مدير بهنكام بيان نقصها و تطهير عيوبءخوبيها ومحاسن شخص را هم
©-كاه بايد در برطرف نمودن عيوب كار بد را مورد انتقاد قرار دادو نه شخص را مانند
برخورد امام صادق(ع)كه در بالا به آن اشاره شد.
صفحه 98:
اخلاق مدیریت
* © معاشرت
* حضرت علي (ع)در اين مورد مي فرماید:عاثیر آهل الفْضل تسعد و تَنبِل»
* با اهل فضیلت معاشرت نما تا سعادتمند و درست کردار شوي.
* «ایاک و مُصاحبةٌ افساق فان ار بلشر «Gale
* از مصاحبت و مجالست تبهکاران بپرهیز زیرا پیوند زشت سر انجام زشتي
ببار مي آورد.
* نادان همه جا با همه كس مي آميزد چون غرقه.به هرچه دید دست
آويزد
* با مردم زشت نام »همرا ه مباش كز صحبت ناكسان سياهي
ue
صفحه 99:
اخلاق مدیریت
2.9 مشاورت:
*در جنگ خندق که همه احزاب براي از بين
بردن اسلام و سركويي مسلمانان متحد شده
بودند پيامبر اکرم(ص) در چگونگي مقابله با
دشمن»نظر اصحاب خود را خواست که در
این نظر خواهي سلمان فارسي پیشنهاد کندن
خندق را داد و پذیرفته شد.
صفحه 100:
ماه ‘ 5 خلاق :
كونه هاى مختلف مسئوليت هاى ١ فى
اخلاق فردى
اخلاق كارى
اخلاق بنكاهى
اخلاق حرفه اى
صفحه 101:
معانی و کاربردهای اخلاق
استاد محمد تقی مصباح یزدی در کتاب فلسفه اخلاق چهار
معنی و کاربرد را برای اخلاق ذکر کرده اند که عبارتست
از:
۱-صفات راسخ انسان
۳- صفات نفسانی
۳- فضایل اخلاقی
۶- نهاد اخلاقی زندگی
صفحه 102:
آفات مديريت
0- سازمان كرايي:
سازمان كرائي انسان را بدامن خصلتهاي ویژ هاي مي اندازد که فهرست وار به
چند نمونه از آنها اشاره مي شود:
الف- سازمان گرائي روحیه ایثار را مي کشد
* ب.در بینش سازمان گراهاءقبل از هر چیزءانسان که باید محور همه حرکتها
باشد تقدس خود را از دست مي دهد و جاي والاي اورا سازمان بعنوان
موجودي مقدس اشغال مي کند و در اين میان انسان »در پاي بت سازماني
قرباني مي شود.
ازمان كرائي جاي حق كرائي را مي كيرد و دفاع از سازمان و وابستكان
آن هرچند منحرف و ناپسند هم که باشند بصورت یک فریضه جلوه مي کند.
د-از خصوصیات دیگر سازمان گرائي تبمیض در بخشهاي گوناگون بينشي
داوري »اجرائي و اقتصادي,
امیر المومنان .حضرت علي (ع)در عهدنامه مالک اشتر»چگونگي برخورد
مدیریت را با سازمان»مشخص ساخته است.آنجا که به تقسیم بندي سازمانهاي
اجتماعي مي پردازد «طبقات رعیت»را سمبل مي گيرد.
صفحه 103:
آفات مدیرپت
2 اجبار وتحکم:
Boe os لاک ز و التَجَبّرَ عَلّي OS Gb oY! ole
رت ی(
* از تحکم و زور گوئي بر بندگان خدا
بپرهیز.زیرا خداوند هر زورگو و گردنكشي را
در هم مي شکند.
صفحه 104:
آفات مدیرپت
3° £ ۰ د : 5 ي:
؟ منشاء خودپسندي معمولا جهل و ناداني است.
Alin ° علي(ع): 44 الرياسّةءآلقخرُ«
* حضرت علي (ع) فرمود: آفت مذیریت بر خويش
باليدن است.
*؟ خاصيت ديكر خودپسندی «واگيري» آن است.
* يكي دیگر از عوامل سوء خودپسندي اینست كه
قدرت پذیرش انتقاد را از انسان سلب مي کند.
صفحه 105:
آفات مدیریت
5 way. we ۰
-افزون خواهي:
* از دیگر آفات مدیریت «افزون خواهي»
است.افزون خواهي که ريشه در «خود برتر
بيني»و «خود پسندي»دارد مي تواند در آندک مدتي
مدیر را از مسند مدیریت بزیر اندازد و زمینه
انحطاط را در تشکیلات بوجود آورد .
* هرگاه روحیه افزون خواهي در مدیر بوجود آید باید
پذیرفت که بزرگترین آفت کامن كير مديريت شده
ست.
صفحه 106:
آفات مدیریت
. ۰ م e
هافزون گويي:
* «قال علِيّ(ع): الثناء بأكثّرٌ مِنَ الاستحقاق مَلَقٌّ»
*؟ حضرت علي (ع) فرموده است:تعريف و تمجيد ديكران
بيش از حد شايستكي تملق و جايلوسي است.
* «أنا دُونَ ما تَقُولُ ما في (Saudi
* من از آنجه كه تو بر زبان مي كوئي بائين ترم »ولي از
آنجه كه در انديشه ات داري بالاترم.
صفحه 107:
انش هشت ضلعي اخلاق حرفه اي
داس :
دانش بومي.
دانش انساني.
صفحه 108:
5210100
۳
مفاهیم 52-0 355
۲-بیشتر تصمیمات ۴-بیشتر تصمیمات
ای ۳
لد ماك نامعلوم دارند
صفحه 109:
٠الزامات قانوني تا حد حد زياد &
بایکدیگر در تضاد ۳
اما استانداردهاي اخلاقي | ۱
/ محتمل جامعه ۲ ۲
7 وا افزایش نمی ؟ |
صفحه 110:
1 سيستمياى اخلاقى رر هر يريت
slew ge انون
صفحه 111:
استانداردهای اخلافی در قللبیک قانون ابدی ارائه
می شوند.
لین قانون لابتفیر لین است:"لگر مارا دوست دایندمانیز
بلید دیگران را دوست داشته باشیم. لین قانون تحت
عنوان قافون طلايى 40%S(BOLOED ROLE)
مى شود:
سبا ديكران كن كونه رفتارركن که دوست داری ES
تورفتار کنند.
صفحه 112:
thn ling taf fa
اخالقی بودن بستكى .به نتيجديك عمل
يا تصميم دارد.
اصل لن است که هر شخص باید در
جهت خلق منلفع بیشتر برای بیشترین
تعداد مردم عمل کنند.
صفحه 113:
ie ۳5 wa
اخلاقی بودن ستكىببه نتيجديكى عمل
يا تصميم دارد.
اصل كن است كه هر شخص بايد طورى
Jor کندکه دیگران نیز هملنند,تن عمل
می کنند(هر شرایط یکسان).
صفحه 114:
5 tilling
اخلاقی بودن بر اساس تقدمیک ارزش واحد که
همانا عدالت است بنا می شود.
اصل كن است كه هر شخص بليد طوری عمل كند
کهیک توزیع عادللنه ترمنلفع عملی گردد.زیرا
لين عمل موجب افزليش عزت نفس مى شود
وبراى همكارى اجتماعى ضرورى است.
صفحه 115:
اي فرب
اخللفی بودن بر اساس تقدمیک ارزش واحد که
شامل آزادی فردی است بنا می شود.
اصل كن است كه همه بليد طورى عمل كنند كه
آزادى بيشتر فردى بوجود آيد.لين عمل موجب
افزليش تبادل بازارمى شود وبراى بهره ورى
اجتماعى ضرورى است.
صفحه 116:
قواعد عدالت رویه ای:
Bs Ss متناقض
از تعصب به دور باشد 23
قبل اصلح بشند: 3337
بیانگر تمام نظرات افزاد Be os
مبتني بر استانداردهاي اخلاقي Bee
باشد
صفحه 117:
تاکتیکهای غیر اخلافی سیاسی:
صفحه 118:
wer Jes
«aries da gi Lad ay Le adage Cua ad ya 4a Boer» *
را (ECwPoweriacy @evple @oer.De و yo)
بهعنوان شعار تبليغاني شرکت خود ارایه کرده است
صفحه 119:
الأمكة
invent
MANGEMENT BY WALKING AROUND
توجه به رضایت کار کنان به عنوان منبع موفقیت شر کت
وجود ارتباط باز بين مدیران و کار کنان
صفحه 120:
Oork vt (فرده گيري وچاره انديشي در قالب نشستها و گردهمايي آموزشي).
* عمل كردن اسفنجِي (هر انديشه خوبي را جستجو و جذب كليم ).
قبار دادن بهترين آدمها در فرصتهاي يزرك و تخصيص دادن در جاي درست .
مسبيدن به سنتهاي (١ hd G45 روياروين با واقعيت است .
* من به انسائها تكيه دارم .
* چالش عمده مدیریت امروز باید ایمن باشد تا هیع کس بي تفاوتي وبدون اندیشه سرکا
* مدیران باید خود ر! قانع کنند که همه پاسضها را در آستین ندارند.
<۲خلاق »ار زشهای مد لتق
صفحه 121:
: وال م QA
»رزشها »#رزشمايى هه تصميم قبرى و رصببرى در شرت ر»
هد یت می کنن بر سه پایه استوار است که بنیا نقذ»)ر شرکت
سام والتون در سال ۱۹۱۳ )رانه د6ده )ست :
احترام به افراد
خدمت به مشتری
تلاش بر ای تعالی
بیا نیمه )رز شهای شروت در سال ۳۰۰5 تچدید نظار شد )ین
بیانیه #صول ار زشضایی ر) )رنه داده تا به کارکنان و تامین
کنندیّان به تصهمیم گیری مهیح و انجام کارهای صميح كك
ae
صفحه 122:
اخلاقیات در ادیان الهی
رسول اکرع( ص ):
بدرستیکه من براي اتمام و تکمیل مکارم اخلاق
برگزیده شده ام
صفحه 123:
di 3 قن كيف صرب الله ملا کم یب کتج و طیّه
ALE) go ie 55 Ea ial
آیه 24 ابراهيم
آیا ندیدی خدا چه مثلی زد؟ کلاع پاک مثل درحخت پاک است که ريشه
آن ثابت و شاخه آن در آسمان است.
38 ها کل حين یفن رها ویضرب الله الال اس
gee 8 آیه 25 ابراهیم
میوههایش را به اذن حداوندش هر زمان میدهد.حدا بای ممردم
مثل ميرزند شاید آنها متوجه شوند.
صفحه 124:
كلمه طيبه :
شهادت به وحدانيت خداء ايمان » مومن ٠ قرآن » تسبيح و تنزيه.
ثناى برخدا . همه طاعت ها و هر سخن خيرى
شجره طيبه :
درخت خرماء درخت جوز هندى . هر درختى كه ميوه ياكيزه دهد از
قبيل انجير . انكور و انار - درختى كه داراى اوصافى است كه
خداى تعالى بيان كرده - هر جند آن موجود نباشد.
صفحه 125:
اخلاقبات در مکاتب انسانی
الغ - اتجمن های خیریه(00())
پ - مکاتپ حقوقی:
(- هت پین المللی صلیپ سرخ و هلال احمر
چنگ سولفریئو پیش فرائسه واتریش در سال ۸5۵۹ امیلادی
تاسیس کمیته پین المللی صلیپ سرخْ(10030) در ۱۷
فوریه ۸۶۳ امیلادی در رن
تصویب اولین کنوائسیون زژُنو پرای پیپود شرایط مچروحین
نظامى در جك در اوق ۸۶۴(
صفحه 126:
اخلاقبات در مکاتب انسانی
* ۳- تدوین حقوق چنگ (حتوق لاحه)؛کنوانسیون های
متعقدة در لاهه در سال های ۸9۹ (و 9۰۷(
۶ ۳- تدوین حقوق ق پشردوستاله(حقوق, ُنو) كثوائسيون
های BE ge 7 رو مصوب "(( او 9 شامل:
* كثوائثسيون اول -يهيود سرئوشت مچروحین وپیماران
تیروهای مسشلح هنكام اردو كش (جنك هاى زمیلی)
* کنوائسیون دوم-پهپود سرئوشت مچروحین وپیماران
وغریقان ثیروهای مشلح(چنگ های دریبانی)
صفحه 127:
اخلاقبات در مکاتب انسانی
٠ كثواثسيونئ سوم - قرارداد راجع يه معامله پا اسیران چنکی
* کنوانسیون چهارم -قرارداد eal 2 به حمایتث (ز اراد غير
cold در زهان سس
دولث سوئيس:امين ونگهدارنده گرارداد های oF
۰ كميته بين المللى صلیپ سرخْ:ناظر پر حسن (چراء
* چمعیت های ملّی صلیپ سرخ وحلال احمر((۱۸)مروج
ومشاور وگاهی BG
صفحه 128:
۰ هم مه ۰ ۰
اخلاقبات در مکاتب انسانی
* ۴-تلفیق واتحاد میان گوائین پشردوستانه وگوائین جنگ:
fon ۰ هاى الحاقى يه قراردادهاى جهار كانه رُنومصَوب ۸ ون
۷ شام
: چروتکل اول-حمایت از قر قربائیان در گیریهای مسلخائه ین المللی
۰ يرو تكل دوم -حمایت از قربائیان درگیریهای مسلحانه غیرپین
(elo) clad)
٠ قراردادهاى جهار كانه 7 نو يه همراه پروتکل هاى الحاقى حدوداً
حاوی ماده د رميئه حقوق پشردوستائه ميياشد.
صفحه 129:
اخلاقبات در مکاتب انسانی
* اصول اساسی حقوق پشردوستائه ین المللی:
* (-اصل رفتار ائسائی وعدم تبعیش
۰ ۲-اصل صْرورت نظامى
* ۳-اصل محدودیت(ممئوعیت پکارگیری سلاح های کشتار
چمعی)
۶ ۴-اصل تفكيك(ممئوعيت حمله يه اقراد واموال غير نظامى)
۰ 8-اصل تناسپ
© ۶-اصل حسن ئیت(در مدا کره)
صفحه 130:
۰ هم مه ۰ ۰
اخلاقبات در مکاتب انسانی
۵-اصول میثاق جامعه ملل(۲۸ رون 9(9(شامل ۳۶ ماده)
الق- پذیرش تعهداتی در چهت دوری چستن از جنك
ن-علتى كردن belo, يين ن الملل واستوار تمود )5 ير عدالت و
شرف
چ-رعایت کامل مقررات حقوق بين الملل كه 2۱ این بيس روايط
بين العلل پر اساس آن ساژمان شواهد گرفت.
مدرم ميائى عدالت وپه انچام رساندن د قیق تکالیفی که
ارمعاهدات ثاشی میشود 29 درروايط متقايل اقوام متمدن يه
اجرادرآید.
صفحه 131:
۰ مهو مه 9 9٠
اخلاقبات در مکاتب انسانی
۶-منشٌُور ملل متحد(کنفرانس سائفرانسیسکو9۴)
اهداق واصول:((((مواد)
حفظ صلح وامئيت بين المللى
توسعه روايط دوستاثه در ميان ملل ير ميئاى احترام يه اصل
تساوی حقوق وخود مشتّاری ملل وانجام سایر اقدامات پرای
حصول همکاری پیش المللی در حل مسائل پیش المللی که دارای
rec هاى اقتصاديءاجتماعىءف رهق 9 ی اس ودر
يش بردو تشويق اخترام @ قوق يشر وآذادى هاي اساسى
AUS Jay we cle از حيث نرادجنسءزيان ويا معب
موتراست.
صفحه 132:
۰ هم مه ۰ ۰
اخلاقبات در مکاتب انسانی
۷-اعلامیه چهائی حقوق ق پشر(»( دسامير 9۴۸
مشتعل : يريك مقدمه 9 we 2 شناسائي حيثيت داي کلیه
اعضای خاتواده پشری و حقوق يكسان وانتقال ov) AX Co پر
اساس Egle, اضول ols) ودمو كراسى يراى رسيدن په Bae
وصلح چهانی
Gm De 29.0% قْ اساسى انسان اشارة ae
دولت ها مسئول sla) وكميسيون حقوقٌ يشر سارمان ملل ثاظر
پر اچراء هسئنّد.
--ميتاق بين ١ حقوقٌ مد ثى.سياسى وميثاق بين المللى
ای 1
9-اعلاميه حقٌ توسعه(99۳()
صفحه 133:
س
* سدات: به معنی شفافیّت است. اما نه به معنی فرو ریختن و منتشر
کردن همه جزئیات اطلاع,
* وضیفه ناس به معنی وفاداری است. اما گاهی در نقطه ی مقابل
وفاداری قرار می گیرد (مثلا وظیفه شناسی در مقابل قانون. مشتری یا
جامعه حتی اگر ظاهرا خلاف وفاداری به سازمان باشد).
* امترام و توج»: حشاسیّت به تنوّع است, اما با تأکید بر استانداردهای
wb
5 اتصاض 9 عدالت: به معنی رفتار مشابه و یکسان با همه است, اما با
قيد رفتار متفاوت (مثلا تشويق) در مورد كسانى كه عملكردهاى شايسته
و قابل تقدیر دارند
صفحه 134:
قانون دوم ل 0
j ۱ قانون دوم بودن ازطريق بوذن اس
(achieve) gg تسس
یپ po
قا : انسجا 7
9 کار جک( ۱ / قانون سوم بودن از طریق شن اسنا
صفحه 135:
CEOS
* هرف eg) GU C از مشتریان است . 050۳06۲5
* هرف ۲ نشان رهتر هگا رگتان است ۲۳۱۵۱0۷۶6
* عرف 0 برای مالگان یا سیامرارا نگمپانی به گار
رقته است 5۲00100۱06۲5 0۷۷۳6۲5
* حرف 5 بیاللر سای رگروه های با اهمیت می پاشر
Significant others
صفحه 136:
<أهله ل eo ...۳
كه موجب تفاوت ميان آنها مي شود. ا
صفحه 137:
gg ga تخیر
خلاق اداری نقطه تلاقی علم اخلاق و سازمان است
صفحه 138:
براي ترجيح وتعيين گزینش هاء عوامل گوناگون
زیروجود دارد:
شذت علایق و خواسته ها
احساس امنیت واحساس نا امني
عادت كردن به امريء تقليد كردن از ديكران
تلقين كردن به خود
سايرعوامل رواني واجتماعي.
00
صفحه 139:
رمز تنزل. بايبندى به اخلاق در دنيا
علت سست شدن و تنزل تقيد به اخلاقيات در جهان امروز
رامستوان در سه عامل عمده جويا شد:
0- استفاده از تلقين وتقليد صرفء در القاى امور اخلاقى.
©- عدم وجود توجيه منطقى و عقلانى براى اخلاق.
©- عدم وجود بايه و اساس ويشتوانه محكم و استوار براى
اخلاق كه همان بايبندي به دين باشد.
0066©
صفحه 140:
دراباره انكيزه اخلاق واخلاق مذاري» كفته اند:
- انكيزه هايا ضمانتهاي اجرايي صحيح براي اخلاق
صرفاً دروني اندء مانند عاطفه؛ خير خواهيء ميل به
انجام كاري که به خودي خود خوب (Desire) Hal
انسان بايد بداند كه کوشش هاي او را در رسیدن وي
به اهداف و خواسته هایش نقش دارد و نتیجه آن ها
دردنیا وآخرت عاید خودش مي گردد .
صفحه 141:
* کدهای اخلاقی ۱2۴۶
۰ کدهای اخلاقی ۴101۲(فدراسیون بین المللی مهندسین
مشاور)
۰ کدهای اخلاقی 2 ۵:5۲۱(جامعه بین المللی مهندسین مکانیک
آمریکا)
* کدهای اخلاقی ۴۶ ۵۸5(انجمن مهندسین عمران امریکا)
صفحه 142: