صفحه 1:
صفحه 2:
AS sighs
Cee SET We peas ee rs)
مدیریت اخلاقی و ارزشهای
سازمانى
صفحه 3:
هدف های رفتاری :
از فراگیران انتظار دارد در پایان دوره بتوانند
1- ضمن بیان ویژگیهای اخلاقی کارگزاران در آموزه های دینی ؛ اصول
pera yore eer Peary es] 1۱
cer terrae a ل ا Rely
" 3- ضمن برشماری سازو کارهای پیش بینی شده در طرح تکریم مردم و
جلب رضایت ارباب رجوع . چگونگی تهیه و تنظیم منشور اخلاقی
سازمانها را توضيح دهد.
صفحه 4:
: دوره Par PO)
کارکنان جدید الاستخدام (رسمی و
es
cashes 8: coke 4 (hj g0! Cur0®
آنوع آموزش : الزامی
صفحه 5:
*سرفصلهای آموزش :
ا ل ل Fey
۲- شهروند مداری و دولت شهروند مدار
" ۳- ظرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب
رجوع (مبانى نظرى »دستاوردهاومنشور اخلاقى
سازمانها)
صفحه 6:
مقدمه :
۱
ا ا ا ات ا
ee ا اا ان ریت اد
هاى كرانبهايى از آيات و روايات و نمونه هاى تاريخى فراوان از خود به
Hh Ul geo SPCC
rs)
تعهد و الزامی در انسان ایجاد می کند که همین روح الزام و تقید صفات
۱ ی peed Pav pew
محكمى در دايره اجراء و ميدان عمل براى آنان بوجود مى آورد.
تقدس و قداستی که اسلام به بعضی از صفات اخلاقی بخشیده آنچنان
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
فا ©“ دم
ات و صفات ناد euro ار لت
يسند كاركنان 2
اك طلى
2- تملق و جابلوسى
Ce ya)
صفحه 10:
صفحه 11:
ee
٩ تقوی از نظر لغوی به معنای صیانت و حفاظت است.
©
ا ا ال ا ا لما
AG
بر رد SAP سا ی را
ty Rea exe CNRS اليه
کتاه نکند.
صفحه 12:
es
يك فرد ادارى در محيط كار با مشكلات عديد ه
Pies ا ل es Peary
. فراهم است
ا ا ES cee
تواند خود را از هجوم عوامل گناه حفظ نموده و با
صذاقت و شجاعت بيشترى برامشكلات فائق ايد.
صفحه 13:
es
*یکی از آثار عملی تقوی در مقام مسئولیت این است که هرگاه فشارهااز
ا ا ل ا سن
طمانينه و صبر با مشكلات روبرو مى شود و تقواى باطن مانع از اضطراب
و تزلزل روحى أو مى كردد.
#تقوی آن نیست که انسان به گوشه ای بخزد و از همه فعالیت های
اجتماعی دست بکشد . بلکه کاربرد آ ن در همه جهات مخصوصا” در
rve ا ل ا ۱
Oa ا ل
ا ا ع
دلگرمی - اطمینان و امید آشاره کرد
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
ae
كر كاركنان نظام ادارى وافراد جامعه از نعمت تواضع بهره مند باشند
ا ل ل ا ۱
حالات آنها ايجاد نمى كند . اما كسانى كه از بركت تواضع محرومند
dL oe ا ل ا ل ل
خود بینی آنان را وادار می کند که خود را از دیگران برتر بدانند و تواقع
دارند همه آنها را احترام و تعظیم کرده و تسلیم بی چون چرا آنان
لا ا ا ا Bee eel rege
eee ا ا ۱
انذازه خوة را د مقا حذ| ضفيف تند قزق BGG
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
Ss
*قرآن می فرماید: ومن یتوکل علی الله فهو حسبه
ال ا ل اكت
لا
hed توکل به معی دست کشنن از همه کار
و
این نوع تفکر محکوم و نشان تنبلی است .
صفحه 20:
صفحه 21:
JS 3
و
0 ال ا Sr COC ا be
0 ب ا ا ا ا ات را ا ل
بلكه خداست كه به دست وى عزم امور مى كند.و در همه حال خدا را مى بيند
ا eae)
rere ا Uric اك
al eee ی
Oyen are ee Nena an
صفحه 22:
صفحه 23:
انتقاد بدبر co
RUE i ار 1 ها ار eal
و a>,
۱ nor es eee
meen acy
Bere cer ip ا ا had
صورت خطا Rial ele yee iret
"هر اندازه بر تعداد انتفاد گران صادق و پی غرض افزوده شود موفقیت به مراتب
بيشي کواهت ند
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
سعه صدر
POOR (seater cu vo et eines رت Weed
ظاهری بلکه مقصود همان روح متعالی بشر است .
۱ ری رت پر رت etd
انديشه ای بلند برخوردار باشد.
#سعه صدر موجب دور اندیشی و حزم و واقع نگری افراد می شودو اگر
دولتمردان قاقد این خصلت باشند از عهده بسیاری از مشکلات و نارسائیها
بر نخواهند آمد.
5-6 صدر را گاها به معنی صبروبردباری نیز تفسیر کرده اند.
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
سعه صدر
ee as se
Rice yD) Recetas
ی earta
بى جهت به ديكران يرخاش مى كنند
6 ا ل STO
کنند
" از جمله بهانه های افرادیکه سعه صدر ندارند می توان به
داشتن ضعف اعصاب و مشكلات خانوادكى و اجتماعى اشاره
5
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
ساده زیستن
#اكر يك مدير و كارمند به حداقل زندكى قانع
ا ل OIE ene
ننمايد مسئوليت را وسیله ای برای کسب منافع
دنيوى و مال اندوزى قرار مى دهد و سرانجام به
انواع ظلم و كناه خيانت آلوده مى شود و ضررهاى
مادى و معنوى او به خود و جامعه غير قابل جبران
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
است که همواره باید در دست مدیر باشد تا در مواقعی که
کر ر آن استفاده کند .
۱ ro
کاربردی ندارد.
en استفاده از قاطعيت افراط و تفريط نمود (تنها نرمى و يا تنها
خشك و سخت كير بودن )
٩ داشتن وقار و هیبت باعث دور شدن از افراط و تفریط در استفاده از
قاطعیت است .
ا aa a و
ا ل
صفحه 40:
ا ا ل ل ل
موقعيت ادارى و اجتماعى مدير لطمه اى وارد شود.
"مدير بايد قدر و ارزش خود را بشناسد و از كفتن سخنان يوج و بى
raed ا ۱
قاطعيت مدير از بين رفته و كاركنان زير دست او به هنكام دستورات را
aed ا ا ا الل ل اك ل كت
و مرج به اوج خود مى رسد.
"مدير نبايد خيلى سختكير و روى مسايل جزئى به مورد حساسيت نشان
دهد. و از كلمات نامناسب نبايد استفاده كند.
صفحه 41:
صفحه 42:
عابت به زير دستان
ا ا ا ا ل ل Reece
دستان و مشكلات و معضلات شخص و روحى همكاران خود است .
۳
PS GES) ces Os Callers, A gtiagete
مناسبی از خود بروز دهد.
ee ee ee Ra ee ee ا
۱ CeO ae
ا ES eC Dee Ne ce ele)
صفحه 43:
عابت به زير دستان
عنم توجه به مشکلات روحی و روانی و اجتماعی و اقتصادی کارکنان
صدمات ج ان تایری بای کارا وان ۶ وراه دارد از جمله به
كاهش روحيه همكارى - از دست دادن اميد و علاقه به كار > كاهش
ear | Romer eles OE oo ee ۷ ely
رشوه كيرى و حتى قتل و خودكشى اشاره كرد.
#به نطر مى رسد كه بايد حقوق كاركنان rin vle ang ا
ا ا ۱
pe ا ل es را
كاركنان اقدام تمود:
صفحه 44:
صفحه 45:
ببنش و اکاهی
ا MICE Te |
Sao cae ee ts oad) ا انل
مدیریت می باشد.
#فرد براى آنكه در كار خود موفق Ce mn Sy rarer 1۱
Ge Sg ee ی Get Ode oy
gL ee cS tees I er Rea oo
قوانین اسلامی در حد کار خود آگاهباشد تا در اجرای طرحها و برنامه
cle خود از حدود و ثغور اسلام خارج نشود و یا دیگران بطور متناقض و
پراکنده او را راهنمایی نکتند
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
رياست طلبى
* شخص ریاست طلب و مقام خواه به اواع گناه از قبیل دروغ و ریا و
"۰7 rapes Weg OM ienvepeicy ee rere esr linr ey
: ل كك
#فرد رياسبت طلب حت كسترش ريات اطلبى حون اقذامات زير را انجام
می دهد :
ل
Se ee anne
انتقاد پذیری نیست و تاب و تحمل اعتراض را ندارد
هر گونه اعتراض را رد و آن را نمی پذیرد
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
تملق و چابلوسی
#افرادى در جامعه پیدا می شوند که معاش خود را تنها از راه چابلوسی
م
cars ا
OOO ا 1
"با تمجيد و ستايش بى حد خود به افراد جاه طلب نزيديك مى شوند
52 ار abe Dyes gen toe
اسك es ate eC ee ES By ee heed
موقعیت بهتر و بالاتر آماده سازند.
۱ افراد چابلو "
Fema ل omer tale Leela pa Page ern ral ecrerty
ee ee
تیه oes tel
صفحه 54:
است طلبی و چابلوسی مکمل یکدیگر ند .
یعنی هم ریاست طلبان چابلوسان را دوست دارند و هم ایتکه چابلوسان ریاست
Te ad لت 1
۳ ا ا ec
مى كنند بلكه ديكران را هم به اين صفت زشت و نايسند مبتلا مى سازند
ا 0
ا ا 0 04 20
٠
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
فا ۳
|
تبعيض را روا داشته است .
# تبعیض اداری از ثابرابری و تبعیضات اجتماعی نشات می گیرد.
اگر در فرهنگ عامه بین فقیر و غنی و ارباب گدا و شخص با
نفوذ و بى نفوذ فرق كذاشته شود و عملا” به مسائل طبقاتى
ا rer TPS لت ۱
مجموعه اجتماع هستند با شدت بیشتری گسترش می بابد.
صفحه 58:
صفحه 59:
بحث آخر : براى جلب سحاباى اخلاقى جه كنيم
۱ ل ل ل cle el ba
م ا
RUS We ea ils ee vies nine
Ales ie eles
: #مراحل خود سازی
و
عزم
*مشارطة
مراقبه
محاسبه
تذکر
صفحه 60: