صفحه 1:
صفحه 2:
رو شترا رن
ee ee es ey Gas
راد () ات دستمعوتالقول فب یعون آحسکفه
#دعت ع امع ابل ae
کر هد مرک م أي
سوره زمر آیه ۱۷ و ۱۸
صفحه 3:
وم سول نع لاوحا وال
SIAM S55 OSL A
دف ده لهي 0 حَسَنُكد لِك 1
7
Te م bere aly Tite 3 ae ah es 8
سوره فصلت آیه ۳۳ تا ۳۵
صفحه 4:
: دنق سیر لکد
مهو م - و ع
Dagon shh ass sola ee I,
سم مق مس سیم اس Oe Peat grin,
هوا آعلرّبمُنضلعن سیلهوهواعلم ong dh
سوره نحل آیه ۱۲۵
صفحه 5:
sr otek oh a, 7 ور
@ ولا مج یلو هل لحکتب(لابالیهی سوه
Zak a eee
ممروفولمتبزی لا ول
زین SET sgl pbb
ری ۵
a) نهک ونیدوتخنله نون(
سوره عنکبوت آیه ۴۶
صفحه 6:
اخلاق گفتگو
جلسه شانزدهم
اهداف دانشی :
۱- با وظایف اخلاقی خود در مقام بحث و گفتگو آشنا شویم.
۲- آفات وچالش های SUSI در گفتگو را بشناسیم.
صفحه 7:
اهداف مهارتی :
۱- بتوانیم گفتگو های صحیح و اخلاقی را از گفتگو های غیر
آارزشی تفکیک کنیم.
۲- توانایی نقد مناظره های نادرست را داشته باشیم.
اهداف کاربردی :
۱- در گفتگو های خود به وظایف اخلاقی و ارزشی عمل کنیم.
۲- در مناظره های علمی .سیاسی .اجتماعی دچار آفات و چالش
های معمول نشویم.
۳- از مناظره وبحث جز کشف حقیقت و روشنگری منظور دیگری
نداشته یاشیم.
صفحه 8:
سوالات اين فصل :
١-آيا در قرآن كريم راجع به آداب كفتكو راهنمايى هايى
آمده است؟
بلى در قرآن وهمجنين بيانات معصومين آداب ارزشمندى
بيان شده به عنوان نمونه به اياتى كه تلاوت شد خوب دقت
كنيد:
صفحه 9:
گفتگو را بیان کنید؟ گفتگوی خدا با فرشتگان درباره
۲- انواع گفتگو را بیان 7 SS
خلقت انسان از کدام نوع است؟
الف) تبلیغی
ب)تعلیمی
ج)ارشادی
د)اقناعی
«)احساسی
رشادی و تعلیمی است.
گفتگوی خدا با فرشتگان از نوع ارشاد
صفحه 10:
۳- صناعات خمس در منطق را بیان کنید؟
برهان . جدل . خطابه . شعر و مغالطه که در علم منطق به
تفصیل پیرامون هریک از آن ها بحث شده.
۴- انگیزه افراد در گفتگو چه چیزهایی ممکن است باشد؟
الف)مثبت وارزشمند مثل:
١)حق خواهى وكشف حقيقت
۲)روشنگری وهدایت
۳)تعلیم وتعلم
ب)منفی وخلاف اخلاق مثل:
۱)غلبه ناحق بر دیگران
۲)به کرسی نشاندن حرف خود که نوعی
خودخواهی نیز هست.
۳)تحقیر وتوهین به دیگران
صفحه 11:
۵- درآداب واخلاق مناظره و گفتگو چه نکاتی باید رعایت شود؟
الف)تاکید بر نکات مشترک واصولی . قرآن در این رابطه به
بت اکرم(ص) می فرماید:
مر 0 مس Reece ye cee
یهلا لککب تا is َك ee ویس
=
۳1 لا الله SYK ey كم
بآ دنو رم ینوکت
رء اور سل الح
يموت 69 4
سوره آل عمران ۶۴
ست
“ion i Bs al aie LS سمي
مه
۱
صفحه 12:
ب)فهم موضوع بحث و دقت در سخن طرف مقابل.قرآن کریم
نیزمی فرماید:
ع a7 od اس مره سس مر
74 he CaN, موس
ی و
لامكو © 5
سوره آل عمران ۶۶
صفحه 13:
« دراین مورد قضیه یک درهم و خرید انگور قابل تامل است.»
ج)صراحت در بیان.
آمیرالمومنین در بحث با خوارج به ابن عباس فرمودند:
«لا تخاصمهم بالقران فان القرآن حمال ذو وجوه .تقول
ويقولون .ولكن حاججهم بالسنه فانهم لن تجدوا عنها محیصاء
د)توجه به گفته نه به گوینده.
امیرالمومنین در این باره می فرمایند:
«انظر الی ما قال,ولا تنظر الى من قال»
حضرت عیسی نیز به پیروان خود می فرماید:
«خذوا الحق من اهل الباطل و لا تاخذوا الباطل من اهل الحق و
کونوا نقاد الکلام»
«)استدلال طلبی وحق محوری.
قرآن کریم در این باره مى فرماید:
صفحه 14:
ليه
Mew oobi لاا
ie * لاتعلم م1 She atte
MLN ASB ASS
ah or و
اام
رمک ها وکین ۳
كم 3 0 ><
فهم معرضون ل
سوره انبیا آیه ۲۴
صفحه 15:
و)انرمی وملایمت در بحث ومناظره.
قران می فرماید:
Bey
5 bee ce لت ليد ولوقت فطلا it
ولك ILE ee
x 4 حور 2s tc 2 5 كير سر
bse زک رکفت
ag Lor 2
ORAS ea AQ MESS
9
يه
سوره آل عمران آیه ۱۵۹
صفحه 16:
امير المومنين نيز مى فرمايند:
«شده الغضب تغير المنطق و تقطع ماده الحجه و تفرق
«eel
شدت غضب .سخن گفتن را دگر گون کرده و قدرت
استدلال را بریده و فهم و درک را پراکنده می سازد.
۶- آفات و چالش های گفتگو کدامند؟
الف)لجاجت و ایستادگی بر حرف خود با اينکه دلیل محکمی
نداشته باشیم.
صفحه 17:
ب)توجه به شخصیت گوینده یا قدیمی بودن مطلب در
صورتی که دلیلی بر آن مطلب نباشد.
قرآن در اين مورد می فرماید:
دمل SIAN AS ITE IGS
A AA Cer tk oe رس Che
حسبتا ما وجدهاعلِه ءاباءا آولوکانءاباژهم لایعلمون
SSE © 4
ج)جدال و مراء در بحث و كفتك سوره مائده آیه ۱۰۴
ييامبر اكرم (ص)در اين مورد مى فرمايند:
«لا يستكمل عبد حقيقه الايمان حتى يدع المراء وان
کان محقا»
صفحه 18:
۷- منشاء پیدایش جدال ومراءچیست؟
الف)خودخواهی
ب)غرور
ج)تکبر
د)خود پسندی
)لجاجت و تعصب بیجا و...
با تشکر از دقتی که به خرج دادید امیدوارم در به کار
گیری این دروس موفقیت های خوبی در آینده داشته
باشد.
حبيب الله يوسفى
صفحه 19: