صفحه 1:
ادیان کثرت با حصر؟
:سه نظريه
الف) بلوراليسم
ب)حصر كرايى
ج)شمول كرايى
صفحه 2:
eins
ظهور ادیان مختلف در طول تاريخ در كروه الهى و بعدی
عقايد مشابه در بين اديان
تاثير اديان در يك ديكر : به خصوص در اديان الهى
اعمال مشابه در اديان : مسيحيت و هند : مائده آسمانى
تاكيد بر معنا و كوهر در اديان به جاى صدف و ظاهر
مد مد مد منز ند
صفحه 3:
eins
ادعای حصر از جانب تمامی انبیاء : تبليغ نمودن
همه ادیان قابلیت تحول و کار کرد مثبت در پیروان خود
داشته اند
©. مسلمان واقعى نه ظاهری
0
مد هد
سوال در روش رفتار پیروان سایر نیست
. . نکته : تکثر ادیان غیر از کثرت گرایی است
-تکثر ادبان واقعیت خارجی
-کثرت گرایی نظریه فلسفی در تبیین این واقعیت خارجی است
صفحه 4:
سوال اساسی بحث
آیا همه ادیان راه رستگاری هستند با تنها یک دین دراه
رستگاری است؟
آیا تنها یکت دین نجات بخش است با همه ادیان چنین
هستند ؟
صفحه 5:
Jak
1- معرفین ظریه
تاربخچه-2
علظهور-3
ادله -4
نقدامله -5
صفحه 6:
پلور
معرف مبدع نظریه: جان هیک : متولد ۱۹۲۳۲ انگلستان
۰ وارد کلیسای پروتستان شد
شرکت در جنگ جهانی دوم
ورود به سلکک روحانیت و ۳ سال در سلک کشیشان
استاد فلسفه در دانشكاه بيرمنكام /كاليفرنيا و برينستون
يرش و ایمان عمیق او به مسیحیت كه بعدا با اتديقه أى فلسفى أو تعديل شد
نقض بعضى از اعتقادات مهم مسيحيت هم جوم تثليث/تجسد و الوهيت مسيح
كتب مختلف أو در باب اديان در ايران: فلسفه دین؛ بعد ينجم
اول بار در ۱۹۶۳ نظریه را در مقاله ای با عنوان : دعاوی متعارض ادیان در باب
نيل به حقيقت مطرح نمود.
صفحه 7:
:اقسام کثرت گرایی
wee
فرهنگی : نفی هر گونه رجحان و پذیرش همه فرهنگها
سیاسی ( تساهل ءتسامح ) تکثر احزاب
اخلاقی: نفی ارزشهای ابت
٠ معرفتى
وجه مشترك : نفى هر كونه رجحان و مرجع داورى ,نسبى
اتكارى معرفت شناس
سد هد مد من هن
صفحه 8:
Sly gh
بررسی کثرت گرایی:
۱. بررسی علل
2 بررسی دلایل :
* درون دینی
برون دینی
صفحه 9:
OST gfe گرایی: (بروس کوئین)
خستگی از جنگنهاعمذ هی -1
کسترشمطاانه ادبانور غرب 2
لسزوم همزیستیسیرونادیاندر غرب 3
صفحه 10:
دليل برون دینی ( کار کرد تحول گرایی در
اديان:جان هيكك)
اکوستکاری جات رسد تعسو ریا
محوری است
۲ همه ادیان توان این تحول را دارا هستند
نتبجه :همه ادیان راه رستگاری هستند
صفحه 11:
نقد دلیل جان هیکت
این استدلال پذیرفتنی نیست :
.١ خدا در ادیان مشترک لفظی است :یک لفظ با معانی گاه
كاملا متضاد
۲ _ اگر اینگونه باشد حتی ادیان غیر توهیدی و بت پرستی نیز
رستگار ی هستند.
صفحه 12:
جواب جان هیک
| نقطه نظر های متفادت :توصیف های متفاوت.
۲ نومن (واقع)و فنومن(واقع نما):افتلاف
ادیان .اختلاف در توصیف است نه اصل واهع.
۳. تمئیل فیل در خانه تاریک از مجلوی
درک ناقص ابدی انسان از خدا
تتيجه:
همه اديان از يك واقعيت سخن مى كويند اما خود
صفحه 13:
نقد جواب جان هيك
1. غرور انسان مدرن:اثبات جهل براى انبيا در
توهه يقين ساختكى براى خود
نا. خلاف باور دينداران
للا. نقدى بر تمثيلات مولوى
صفحه 14:
دلایل درون دینی
الف)آ ياتى از قرآن
إن دی آمنوا وَ دی هادوا و الصاری و الشابنین من آمل باه و الوم
- الآخر و عمل صالحا قله ْأنيزهم عند ربعم ولا وف ی لا
م يحَرْنُونَ (اع/بقره)
بدرست ی کسانی که مومتند و کسان ی که بهودی و نصرانی و صابتی
هستند ه رکدام بخدا و دنیای دیگر معتقد باشند و کارهای شایسته
کنند پادا شآنها پیش پرور دگارشان است نه بیمی دارند و نه
ب)صفات الهی:هادی
صفحه 15:
نقد ادله درون دینی
معنای» هدابت :
نشان دادن راه و هدف؟
2h
رساندن به هدف؟
قر آذ :هدایت راهنمایی به سوی هدف است نه رساندن اجباری به هدف
انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا
تتیجه:هدایت به این معنا با گمراهی اکثر آدمیان منافات ندارد
صفحه 16:
نظریه حصر گرایی
الف)مدعا
ب)دلایل:
Os, = دینی
۲ درون دینی
صفحه 17:
دلایل نظریه حصر گرایی
الف)برون دینی:
۱-معرفت و ایمان
شرط رستگاری معرفت به وضوح پرستش است
شرایط رستگاری معرفت دین حق و حقیقت نمایی
رکن مهم ایمان معرفت است
نقد : تکلیف قاصران چه می شود ؟ تضاد استدلال با روح عدالت طلب انسانی
۲-فیض در رستگاری
رشد از طریق تلاش انسانی حاصل نمی شود تلاش .انسان ها محکوم به شکست است که فیض حق رشد
در گرو لطف الهی
حق رشد شناخت تجلی المی
کارل بارت : عسل انسانی محکوم به شکست ۲-رستگاری در گرو لطف الهی
تنها یک تجلی و آن هم عیسی نه سیحیت
ادیان دیگر واحد حسنات اخلاق هستند اما این کافی نیست
ب)درون دینی
یمه نیو 5 SiS EN REY کم عَنْ سبیله(انعام ۱۱۵۳۶
صفحه 18:
دلایل نظریه حصر گرایی
نقد : تکلیف قاصران چه می شود ؟ تضاد استدلال با روح
عدالت طلب انسانی
ب)درون دینی: !5 AIG LEM bho We Bl و لا وا
Se 35S neal عَنْ سَبيله(انعام ory
صفحه 19:
نقد دلیل حصر گرابی
جرا بكمحافيض! -1
جرا sili SOLS محكوم به شكسقة -2
تكليفقاصرلن-3
صفحه 20:
نظریه شمول گرایی
: دو سوال
آيا دینیسه نام حومطلوداریم! بسله -1
بر فرض ص حن نجانخاورج از آنهمداييم؟ بله -2
صفحه 21:
صورتهای شمول گرایی
شمول عفو
رهروان صدیق سایر ادیان شمول عضو می شوند
نهایت حقیقت به لطف الهی حتی نزدیک مرگ بر آنان ظاهر می شود
شمولبه دلایلحقایق-2
ادیان دیگر به اندازه بهره مندی از آدیان حق را رستگاری هستند
شمولکفاید : کای[پینر 3
مسیحیان بدون عنوان
نسبیتر بسهره مندعاز حقیقت 4
همه ادیان بهره مند از حقبقت اند
طیف وسیع
۰ نسبت بین ادیان حق و باطل نیست نسبت حق بیشتر و کمتر است
. هر دین که بیشتر بتواند انسان را از خود پرستی برهاند دین بهتری است
دعوت در این فرض جهت بهره برداری از رستگاری بیشتر نه اصل رستگاری
صفحه 22:
دلیل قرآنی نظریه شمول گرایی
[سورم ا له (۲): آیه =
ترجمه آیه
بدرستی کسانی که مزمنند و کسانی که بهودی و نصرانی و صاینی هستند هر کدام
بخدا و دنیای دیگر معتقد باشند و کارهای شایسته کنند پاداش آنها پیش
پروردگارشان است نه بیمی دارند و نه غمگین شوند (۶۲)
صفحه 23: