صفحه 1:
i
1, ail,
راهکا
رهاي ایچاد شرا
إيط
عالم
جرود
و قابل رصد
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
خصوصیات فردي و اجتماعي دانشمندان برتر جهان
به عنوان معیار فرد دانشمند و شرایط عالم پرور
هدف از مطالعه:
٩ خصوصیات مشترك در میان تحقیقات موفق و موثر در علوم بیومدیکال
© درك بهتر نابرابريهاي موجود در نظام تحقیقات علمي (كشورهاي غربي و
غيرغربي» زنان و مردان).
٩ شناسايي و تبیین معيارهاي فرد دانشمند و شرایط عالمپرور
صفحه 5:
خصوصیات فردي و اجدماعي دانشمندان برتر چهان
به عنوان معیار فرد دانشمند و شرایط عالم پرور
٩ 1 درصد برتر دانشمندان
٩ مقالات منتخب و پرارجاع در 10 سال گذشته (۴۵0۵۲5 (Highly Cited
© مقالات درخشان (15 36م غ10)
© اكرجه تعداد ارجاع با معيار استاندارد سنجش كيفيت
فاصله زيادي دارد:
بر اساس نظر سنجي انجام گرفته از محققان و دانشمندان برتر. ارجاعات شاخص
مناسبي براي سنجش کیفیت تحقیقات علمي است و مقالات پراجاع معمولاً داراي
تاثیرات مهم در گرایش علمیمربوط به خود هستید.
Leahey, E. (2007). Not by productivity alone: How visibility and specialization contribute to academic
eamings. American Sociological Review, 72(4), 533-561
صفحه 6:
پراکندگي جغرافيائي دانشمندان برتر
٩ 40 درصد دانشمندان پرارجاع در 14 گرایش علمي مورد مطالعه در 10 مرکز
تحقیقاتی مشغول به فعالیت هستند که 9 مرکز در آمریکا قرار دارد.
Batty, M. (2003). The geography of scientific citation. Environment and Planning A, 35, 761-765.
٩ در 21 گرلیش علمی مطالعه شده 40 للي 90 درصد دانشمندان پرارجاع در
کشور آمریکا مشغول به فعالیث هستند.
Basu, A. (2006). Using ISM's “Highly cited researchers’ to obtain a country level indicator of citation
excellence. Scientometrics, 683), 361-375.
صفحه 7:
Country rank for number of Highly Cited Researchers (by discipline)
7 208 533 23 و aé
‘County 3 1 5 ۳ 5 8 ا 8
Ef و و 2221851551 250 :1غ
- 4 5 32 8 ge
54351155283325 2353 ge
8583 22383 5 8 8 8 2 2 8 ۶ 2۶ ae
us
UK
Germany
Japan
Canada
Australia B
Switzerland 3
Netherlands 1s
Italy 1
Basu, A. (2006), Using ISI’s “Highly cited researchers’ to obtain a country level indicator of citation
excellence. Scientometries, 68(3), 361-375,
صفحه 8:
خصوصیات فردي دانشمندان برتر
31 محققان علوم بیومدیکال بهترین مقلله خود را در به طور متوسط در سن ٩
الي 35 سالگي منتشر ميکنند و در مراحل اولیه فعالیت خود شروع به انتشار
مقاله نمودهاند.
Falagas, M. E., lerodiakonou, V., & Alexiou, V. G. (2008). At what age do biomedical scientists do their
best work? Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology
٩ مطالعه 1000 دانشمند برتر در تمام گرايشهاي علوم نشان داد که میانگین
سن انتشار بهترین مقاله فرد در سن 37 الي 50 سالگي است.
Garfield, E. (1981). The 1000 contemporary scientists most-cited 1965-1978, Part 1. The basic list and
introduction. Current Contents, 4, 5-1.
صفحه 9:
خصوصیات فردي دانشمندان برثر
O تقریباً 5 درصد دانشمندان برتر جهان را
زنان تشکیل ميدهند.
Garfield, E, (1981), The 1000 contemporary scientists most-cited 1965-1978, Part 1, The basic list and
introduction. Current Coments, 41, 5-14.
ن تعداد کل مقالات و ارجاعات و ارجاع به ازاي هر مقلله محققان با درآمد
رأنظة. مستعيم :ويا مصرف کل رابطه ععگویی دیده هه است:
Grim, T. (2008). A possible role of social activity to explain differences in publication output
Oikos, 117(4), 484-487.
صفحه 10:
منابع و امگانات تحقیقات
بررسي 345 دانشمند 1 درصد برتر و پبا تحقیقات برجسته نشان داده است:
٩ 82 درصد لین افراد داراي آزمایشگاه ميباشند که به طور متوسط 11 نفر در
آزمایشگاه آنها مشغول به فعالیت هستند.
0 4/2 افراد فارغ التحصیل (0036 0۲3).
27 دانشجویان در حال تحصیل.
9 ۱ محققان فوق دکترا.
© تکنیسین آز
صفحه 11:
ساعات کاري دانشمندان برتر
٩ بیشترین وقت صرف نوشتن مطالب علمي (10/17 ساعت در هفته)
٩ نظارت بر کار دانشجویان و محققان فوق دکترا (9/26 ساعت در هفته)
2 انجام تحلیل و آزمایش (7/99 ساعت در هفته)
© تدریس (5/74 ساعت در هفته)
© ارائه خدمات مرتبط (5/5 ساعت در هفته)
0 داوري مقالات و گرنتهاي تحقیقاتی (5/02 ساعت در هفته)
0 نوشتن گرنتهاي تحقيقاتي (4/82 ساعت در هفته)
٩ @ در مجموع 48/52 ساعت کار در هفته
‘k's work: Average work weeks of doctoral scientist and
‘oundation.
Hoffer, T. B., & Grigorian, K. (2005). الك
engineers, Arlington, VA: National Si
صفحه 12:
نظرسنجي از دانشمندان برتر
درخصوص نوع تحفیقات مورد علاقه آنها
© پاسخها از نمره 1 (بسیار مخالف) تا نمره 5 (بسیار موافق):
0 میزان علاقهمندي به تحقیقات با اهمیست تئوريك theoretical)
65 میانگین 3/57
3/06 میزان علاقهمندي به تحقیقات براي منافع اجتماع: میانگین ٩
3/1 تعداد ارجاعات به درستي کیفیت تحقیقات را مشخص ميکند: ٩
پر ارجاعترین مقلله آنها بیشترین تاثیر را در گرایش علمي مربوطه نسبت به سایر
3/53 مقالات آنها داشته است:
© به طور میانگین 71 درصد مقالات آنها در اولین مجله انتخاب شده به چاپ رسیده
1
Parker, | (2010) Characterizing scientific elite: the social characteristics of the most highly cited
scientists in environmental science and ecology. Scientometrics, In Press.
صفحه 13:
نتيجه گيري
٩ گروههاي ت
٩ مدیران میانسال با اهتمام ویئه بر تحلیل و انتشار نتایج علمي حاصل از
تی با دسترسی بالا به امکانات.
ندان برتر علاقمند به موضوعات تح
همكاري بین رشتهاي است.
توان بالا در انتشار نتایج علمي در سیستم ۲6۷۱6۷ 266۲
9 اکثراً متعلق به گروههاي اجتماعي و مليتهاي داراي برتري اقتصادي و
“2 @
صفحه 14:
شاخص ها و فرآیندها پکار گرفته شده در رتبه ,©
بددي دانشگاههاي جهان اسلام ©
صفحه 15:
شاخصها و فرآیندها بکار گرفته شده
در رتبه بددي دانشگاه هاي چهان اسلام
٩0 براي رتبهبندي دانشگاهها از 5 معیار كلي استفاده شده است:
٩ تسهیلات (امکانات)
° وجهه بین المللي
0 امکانات و فعاليتهاي اجتماعی و اقتصادي
این معیارها داراي شاخصهايي براي خود مي باشند که هر یک از آنها داراي ارزش و وزن
مخصوص به خود بوده که در نهایت با محاسبه آنها از لطلاعات خام دریافت شده لز
© دانشگاهها و اعمال وزن ها و محاسبه مجموع آنها طبق فرمولهلیی. وضعیت دانشگاهها از نظر
رتبه بندي معلوم مي كردد.
صفحه 16:
Bi
82
5 إيزوهشي
aa] (Sts Usui)
25
86|
ST و
otis oy aes
a] eS
3
تسمیلات(امکادان) - BY
ده ات
فعالیت ای احتصاعی-
Grist)
sug} Su]
]کدی بزهقشی
أحجم يزوس
aaa oy On
نیم دشد کاایی بزههشی.
امتازقا
1
اعضاک هبات علمی دارا Bub
slit sy tul(Hishly ced researchers)
از التحصيلاني كه جايزه ُرفته اند.
أنسيت اعضات فيات علمى به دانشجو
أنسيت دانشجوان تحصيلات تكميلى به كل «انشجهان.
أن رشد دانشجهوان تحصيلات تكميلى.
أدانشجهيان داراك جايزه در الهبيادشاك بين العللى.
أنسيت دانشجهيان بين المللى به كل دانشجوان
PO,
allel go Sales)
أشمتاريبات بين الللى.
1
أسرانه تعداد عنادين تتاب به ازاك شر دانشجو
أتعداد Ska di] ils دؤره اك (جیی با
اد سسات / مراكز تحقيقاتى دانشكاه
امد قرايدادها ومشافية 18
أدؤدة هاف بازاموزى.
إبرامه قاك كرأنيني و اخباطيا صيعت.
أتعداد مداكذ دشد و شوكتياف 500-017
أنسيت اعطاف شيات علمى بين الخلا يه كل اعضاف شيات علمى.
3 151 إستدارد
[ie cal
آسبت اعضاک قبات علمي داداک مدرگ ۴۴۱۵۰ ,> کل اعضای wale Ski
أقازع التحصيلانا بر استناد درد 157
اتسبت اعضاث Shs yale Obd مدرک 0۰ ۲۳ کارجی به کل اعضای هبات جلمی دراک مدرک
۳
صفحه 17:
= شا as
آکیفیت پژوهشی 131 ا 8
2 أكارادى يزوقشى. as] |
یزود Al _ احجم پژوهش ۱
(وزت کل : 60 24 رشد کیقیت پزوهشی 5 1
25 «شد کاریی پزوشت EI |
| al آامتبازها 86|
مجاسيه رتيه شر دالشكاء.
ی on موی که ار رف له رف مه aL oy do Ss ob a هرک افیف فی ons Shs er a iS pl wig الاق
نکر شاهمهای lash OP) نی سورت خددی فى باد امسار تجائى داف شر جالش كا عرست آرا مجفوع امسانات برست أمده راق شاخضه:
WD shes ا(وزن شاخص) * انيار شاحص)ة - امتماز نهااى
امسا كد باضه به جز قا »6و قا كميقت عدف رت مقر Saree open
bos بيشترين مقذار شاغص / مقثار شاخص * 300 > اعتواز شاخص
إفسار شاخصهاق 5 ۸و 88 که نی رشد را مجامسبه می Ly ate cl ao aS
am Guar احم Yau ce last 2 bop TAS loa Sin موتی که طتال ک دانشگاه تن رشد عبت دشته باشل)» ذر عير نموت (گر همه تانمگاهوا
رد یط يكشي مای ادا رد باه مم شوت شرف beads ع كين
مس زج كمترين مقداز احص مقر شاخ 162
9
صفحه 18:
با تشکر از توجه شما