صفحه 1:
صفحه 2:
ee انتقال داده که رسانه اصلي آن کلام یا گفتار است.
بعضي از جملات از پیش انديشيده و بعضي موردي و في البداهه هستند به
مین ذليل ذ رمعلا خامبية |[ آن انشاي خطابي نیز گفته مي شود.
خي از زوهشگران زبان را دنباله و
pete تكامل فكر در انسان مي دانئد و برخي معتقدند كه زبان اساسا ذاتي و
فطري است.
* كفتار اولين صورت زبان است و دستكاهي است كه از نمادهاي آوايي تشكيل
شده است.
# به عقیده زبان شناسان گفتار مقدم بر نوشتار است.
صفحه 3:
* حضوري است.
* قابل استناد نیست.
به خاطر محدودیت زمانی به اندا
* كنترل كيفي و كمي آن دشوار است.
* ارائه كننده مي تواند از جند سبك بياني استفاده کند.
* تاثي ركذاريش مي تواند سریع باشدههر چند اثرش در مخاطب ديرياي نيست.
" نوعى انتقال اطلاعات دو سويه است)شكل 1).
* از نظر مجموعه أمكانات از ارائه كتبى غنى تر است.
* ممكن است با هدف آكاه سازي و يا جلب نظر موافق مخاطب انجام شود. از
نظر ممکن است آگاه ساز یا مجاب کننده باشد.
صفحه 4:
ارائه کننده امکانات ارائه شفاهی
1 خصوصیات ارائه کننده
ب 2 كلام
3 سیک بیان و صدا
- آهنگ
- نواخت و لحن
- طرز اداي كلمات
- مكث سکوت
4 حضور فزيكي و روياروبي
- زبان بدن
- نكاه
امكانات ديداري - شنيداري
اعمال تغييرات سريع
گفتار و حرکت هاي موردي
وضع روحي - عاطفي مخاطب —
وضع زماني و مكاني
0 وضع اجتماعي ارائه
۵900 ۱
شکل1: انتقال دوسویه
صفحه 5:
انتقال دوسويه
صفحه 6:
صفحه 7:
معمولاً از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود.
به طور انفرادي صورت مي گیرد.
مدتش معمولاً حدود نیم ساعت و گاه
ارائه كننده بايد با آیین سخنوري LAST باشد.
شخصیت سخنران و رفتار او در موفقیت يا عدم موفقیت سخنراني تاثیر
زيادي دارد.
مناسبت هایش گوناگون است و محتوایش نیز تابع مناسبت است.
وضع روحي - عاطفي, احساسي مخاطب در اين نوع ارائه عامل مهمي است.
شرايط زماني و مكاني هم مي تواند مهم باشد.
صفحه 8:
صفحه 9:
* معمولاً از امکانات شنيداري و ديداري سلده در استفاده مي شود.
هدف اصلي آن آموزش است.
ارائه کننده باید شیوه تدریس را بداند.
* بر اساس یک طرح درس مشخص که از قبل آملده شده انجام مي شود .
* معمولا مخاطبین اطلاع چنداني از موضوع ندارند
* مخاطبین موظف به رعایت آداب خاصي هستند.
* مخاطبین ملزم به دریافت هستند.
* کسب اطمینان از انجام فراروند در
* حتماًباید با کنترل كيفي و کمي دقیق انجام شود.
* مخاطبین از نظر دانش و آگاهي در موضوع ارائه. معمولاً هم سطح و زیر سطح ارائه کننده
هستند.
ical pies lai eS yo gel
صفحه 10:
صفحه 11:
a
خصوصيات سخنراني علمي- فني ىت
#خاص محافل علمي- فني (كنفرانسء سمينار و..) است.
#موضوع آن غالباً تخصصی است.
از انواع امکانات ديداري و شنيداري در اين نوع ارائه استفاده مي شود.
#استفاده بجا و درست از امکانات سمعي - بصري در موفقیت آن تاثیر زيادي دارد.
#مدتش بین ۱۰ تا ۲۵ دا
معمولاً به طور انفرادي انجام مي شود. هر چند گاهي ممکن است موضوعي را بیش
از یک نفر ارائه کنند.
* محتوايش را بايد با دقت آماده کرد و از اين نظر تمام مراحل یک ارائه كتبي (غیر
از مرحله تنظیم ساختار سه بخشی) را باید انجام داد. ۱
صفحه 12:
خصوصیات سخنراني علمي- فني
هر چند نيازي نیست که سخنران. آیین سخنوري بداند. اما هرچه سخنران با
آداب سخنرانی بیشتر آشنا باشد. موفق تر است.
#مخاطبین ممکن است از نظر دانش و آگاهي علمي - فني در سطوح مختلف
حضور در جلسه ارائه آداب خاصی دارد که اهل دانش و فن باید در محافل علمی
- فنی رعایت کنند. ۱ 7
#ممکن است ماهیتاً از نوع ارائه شفاهی آگاه ساز يا مجاب کننده باشد.
#حتماً بايد بر اساس یک طرح زمانبندي مشخص انجام شود.
گارائه کننده باید آدابی خاصی را رعایت کند.
صفحه 13:
١ مقايسه درياقت مخاطب در آنواع
ارائه
در شکل 2, منحني ۳ مربوط است به سخنراني عمومي
که در آن از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي
شود.منحني ۲ مربوط به ارائه تصويري است و منحني ۱
مربوط است به ارائه كلامي - تصويري. bd
درصد بروانت مخاطب
شکل2: میزان دریافت مخاطب در انواع ارائه
صفحه 14:
ارائه با امکانات مناسب
صفحه 15:
امکانات ارائه شفاهي
0.1 امكانات مربوط به ارائه کننده
2 امکانات مربوط به مخاطب
3 امکانات ناشی از ماهیت ارائه شفاهی
4 امکانات محيطي ۱
صفحه 16:
امکانات ناشي از ماهیت ارائه شفاهي
#كلام
#سبك بیان و صدا
#حضور فيزيکي روياروي
هنگاه
صفحه 17:
امکانات ناشي از ماهیت ارائه شفاهي
#زبان بدن ( به ویژه حرکت دستها و سر)
#تغییرات سریع و اصلاحات ۷
® گفتارها و حركتهاي موردي
صفحه 18:
امکانات محيطي
#وضع مكاني ٠ زماني و اجتماعي ارائه
#امکانات ديداري - شنيداري
صفحه 19:
امکانات ديداري - شنيداري
© تخته سياه (يا سفید)
#چارت
پوستر
#ابزارهاي نمايشي (در انواع گوناگون)
#دستكاه هاي تقويت و يخش صدا
صفحه 20:
امکانات ديداري = شنيداري
#هدف از استفاده :
#جلب توجه دقیق مخاطبین به يك موضوع مشخص
افزایش تاثیر محتواي مطلبي که ارائه مي شود (تقویت تاثیر پیام)
#تشديد علاقه مخاطبين به موضوع ١
#نمايش مفاهيم يا ايده هابي كه شرح آنها با كلام زمانكير يادشواراست.
صفحه 21:
امکانات ديداري-شنيداري
ذاشتن روي مخاطب از طریق ارائه تعداد زيادي جدول و نمودار
ز برقراري تماس يويا با مخاطبين
ایده هاي متعدد در يك مطلب واحد
ارائهایده هاي ساده اي که با کلام به آساني قابل بیان هستند
FES 5
ی
At every stage you must invite them to participate
صفحه 22:
#ساختمندي سخنراني علمي - فني
#خصوصیات سخنران علمي - فني
صفحه 23:
شروع با مقدمه اي جاذب
بخش بندي شده .با شروع از مفاهیم آشنا براي مخاطبین و بیان مفاهیم
* . تسلسل و توالي منطقي بخش هاي مختلف بحث
* _. تیجه گيريهاي مرحله اي
پاسخگويي به سئوالات مربوط به هر مرحله از بحث
جمع بندي نهايي و نتیجه گيريهاي لازم پس از اتمام هر بخش
* ياسخكوبي به سئوالات مخاطبين ياسخ
طرح سئوالاتي در موضوع ارائه شده و در صورت امكان دريافت ياسخ مخاطبين
* بركزاري بخش بحث ياياني با مخاطبين
* سياسكزاري از مخاطبين
صفحه 24:
( 5
#مقنامة
sols كوتاه و موثر
#رعایت شئون فرهنگي و عرف محیط
#اداى احترام به حاضرينٌ
#کسب اجازه از صاحبنظران و پیشکسوتان و اساتید در موضوع ارايه
#معرف اجمالي خود
#طرح عنوان اصلي و عناوین داخلي مهمتر
بیان حیطه و حدود موضوع
بیان سوابق کارهاي انجام شده در موضوع به اختصار
اشاره مختصر به امکانات و مشکلات احتمالی مطالعه در موضوع
صفحه 25:
زمان به دقيقه
۳۵
۲۵
x ۵
تمودار میزان توجه مخاطب در سخنراني غير ساختمن
میزان توجه مخاطب
صفحه 26:
نمودار میزان توجه مخاطب در سخنراني ساختمند
ههه بدي Hie
صفحه 27:
۳
a - علمي
فني who
امعه
ف حا
ف <
با عر
#ظاهر آراسته و a
#تمرکز فکر جمعیت
یی
a ۳ ۲
EE
sings ae که و کنترل ج
3 فضای ارائه و
۱ ۷ 5 فتار
يي اشرا 5
: در کلام و اد
#ادب در
صفحه 28:
حضور ذهن
خونسردي
#تسلط بر اعصاب
#حاضر جوابي
© توانايي برقراري ارتباط حضوري زنده و پویا
صفحه 29:
>)
® حساسیت مسئله انتخاب زمان
om مطالب مهم و پیچیده
بعد از ظهر و غروب مطالب معمولي و ساده
زمان هاي نامطلوب :
* قبل از ظهر
* بلافاصله بعد از ظهر
*ساعت آخر وقت در محیط هاي اداري
صفحه 30:
.زمان ارائه .غروب .بعد از ظهر صبح
نمودار ارائه مطالب در ارائه شفاهي طولاني (به
مدت یک روز» مثل سمینار)
صفحه 31:
مکان سخنراني علمي - فني
#معماري
#امكانات و تجهیزات
ظرفیت كافي
صندلي هاي ثابت. مجهز به زيردستي و راحت
کف شیب دار پله هاي کم ارتفاع و راهروهاي آمد و شد راحت
درب هاي ورودي و خروجي به تعداد كافي
0 مخصوص شرکت کنندگان
0 مخصوص ارائه کننده
امکان تابش نور طبيعي
صفحه 32:
#رنگ مناسب دیوارها
امکانات سرمایش و گرمایش
#امکانات پخش نور مصنوعي
تخته و تابلو هاي عریض و متعدد
#امکانات نصب پرده هاي نمایش به همراه دستگاههاي مربوطه
#امکانات آکوستیک
#عدم وجود مواردي که موجب اغتشاش حواس شود
شود
صفحه 33:
آماده سازي سخنراني علمي - فني
#اجراي مراحل اول تا بنجم از ارائه كتبي
ن موضوع. تهیه منابع» تهيه طرح اوليهء كسب و سازماندهي مطلاعات: توليد متن اصلي و
تنظيم ساختار سه بخشي (در صورت نياز به صورت كتبي سخنراني)
تهيه طرح زمان بندي
تهيه برك هاي شفاف
© حاوي تصاوير جالب و كويا
© حاوي متن اصلي سخنراني
*تهيه امكانات شنيداري و ديداري
صفحه 34:
حجم مطالب
#تعداد برك هاى شفاف
#تعداد اسلاید ها بر کم
lis |e
استفاده از طرح زمان بندي
پیش بيني مشکلات و موانع احتمالي
صفحه 35:
کمترین اشتباه ۳" سخنراني موفقتر و موئرتر
گردش آرام نگاه قبل از شروع
#اصل نایکنواختی صدا
هتفای HB ste eal مداد حاشرین و موضوخ
#استفاده از آهنكى. نواخت و لحن كلام
#بيان ساده و روان
#جملات كوتاه. مؤثر و در عين حال با احساس
صفحه 36:
( 5
#نداشتن تكيه كلام
#سخن كفتن با جند سبك (در صورت امكان)
#ارائه مطلب طبق طرح زمان بندي
#اجتناب از حاشيه يردازي و زياده كويي
#تأكيدات و تكرار هاي بجا ۱
#مكث و سكوت بجا -- * ابزاري براي تأثيركذاري بيشتر
#اجتناب از به کار بردن کلمات و عبارات pla انكيز
صفحه 37:
#درک وضعیت مخاطبین
#میزان کشش. علاقه و حوصله آنها به شنیدن و دنبال کردن مطلب
#نگاه —— ابزاري پوبا جهت ارتباط و تاثيرگذاري
#عدالت در تقسیم نگاه
#استفاده از حرکات بدن به ویژه دست ها
#شرکت دادن مخاطبین در بحث
#تلطیف کلام
* برهيز از تكبرء خودنمايي و فضل فروشي
صفحه 38:
شيوه خنراني ءا ید = فني
© تواضع
#استفاده از امكانات ديداري و شنيداري
#اهميت قائل شدن براي مخاطبين
#سخن كفتن با اطمينان
صفحه 39:
مراجع
Main Reference
Scientific & Technical Presentation, by S.M.T. Rouhani
Ranlouhi, 2" edition, Jelveh Publisher, 2000.
Other Refernce:
Oral Presentation ,by John Brown,Oxford
.University Press,1990