سایر

ارائه شفاهی

صفحه 1:

صفحه 2:
‎ee‏ انتقال داده که رسانه اصلي آن کلام یا گفتار است. بعضي از جملات از پیش انديشيده و بعضي موردي و في البداهه هستند به مین ذليل ذ رمعلا خامبية |[ آن انشاي خطابي نیز گفته مي شود. خي از زوهشگران زبان را دنباله و ‎pete‏ تكامل فكر در انسان مي دانئد و برخي معتقدند كه زبان اساسا ذاتي و فطري است. * كفتار اولين صورت زبان است و دستكاهي است كه از نمادهاي آوايي تشكيل ‏شده است. ‎ ‏# به عقیده زبان شناسان گفتار مقدم بر نوشتار است. ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
* حضوري است. * قابل استناد نیست. به خاطر محدودیت زمانی به اندا * كنترل كيفي و كمي آن دشوار است. * ارائه كننده مي تواند از جند سبك بياني استفاده کند. * تاثي ركذاريش مي تواند سریع باشدههر چند اثرش در مخاطب ديرياي نيست. " نوعى انتقال اطلاعات دو سويه است)شكل 1). * از نظر مجموعه أمكانات از ارائه كتبى غنى تر است. * ممكن است با هدف آكاه سازي و يا جلب نظر موافق مخاطب انجام شود. از نظر ممکن است آگاه ساز یا مجاب کننده باشد.

صفحه 4:
ارائه کننده امکانات ارائه شفاهی 1 خصوصیات ارائه کننده ب 2 كلام 3 سیک بیان و صدا - آهنگ - نواخت و لحن - طرز اداي كلمات - مكث سکوت 4 حضور فزيكي و روياروبي - زبان بدن - نكاه امكانات ديداري - شنيداري اعمال تغييرات سريع گفتار و حرکت هاي موردي وضع روحي - عاطفي مخاطب — وضع زماني و مكاني 0 وضع اجتماعي ارائه ۵900 ۱ شکل1: انتقال دوسویه

صفحه 5:
انتقال دوسويه

صفحه 6:

صفحه 7:
معمولاً از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود. به طور انفرادي صورت مي گیرد. مدتش معمولاً حدود نیم ساعت و گاه ارائه كننده بايد با آیین سخنوري ‎LAST‏ باشد. شخصیت سخنران و رفتار او در موفقیت يا عدم موفقیت سخنراني تاثیر زيادي دارد. مناسبت هایش گوناگون است و محتوایش نیز تابع مناسبت است. وضع روحي - عاطفي, احساسي مخاطب در اين نوع ارائه عامل مهمي است. شرايط زماني و مكاني هم مي تواند مهم باشد.

صفحه 8:

صفحه 9:
* معمولاً از امکانات شنيداري و ديداري سلده در استفاده مي شود. هدف اصلي آن آموزش است. ارائه کننده باید شیوه تدریس را بداند. * بر اساس یک طرح درس مشخص که از قبل آملده شده انجام مي شود . * معمولا مخاطبین اطلاع چنداني از موضوع ندارند * مخاطبین موظف به رعایت آداب خاصي هستند. * مخاطبین ملزم به دریافت هستند. * کسب اطمینان از انجام فراروند در * حتماًباید با کنترل كيفي و کمي دقیق انجام شود. * مخاطبین از نظر دانش و آگاهي در موضوع ارائه. معمولاً هم سطح و زیر سطح ارائه کننده هستند. ical pies lai eS yo gel

صفحه 10:

صفحه 11:
a ‏خصوصيات سخنراني علمي- فني ىت‎ #خاص محافل علمي- فني (كنفرانسء سمينار و..) است. #موضوع آن غالباً تخصصی است. از انواع امکانات ديداري و شنيداري در اين نوع ارائه استفاده مي شود. #استفاده بجا و درست از امکانات سمعي - بصري در موفقیت آن تاثیر زيادي دارد. #مدتش بین ۱۰ تا ۲۵ دا معمولاً به طور انفرادي انجام مي شود. هر چند گاهي ممکن است موضوعي را بیش از یک نفر ارائه کنند. * محتوايش را بايد با دقت آماده کرد و از اين نظر تمام مراحل یک ارائه كتبي (غیر از مرحله تنظیم ساختار سه بخشی) را باید انجام داد. ۱

صفحه 12:
خصوصیات سخنراني علمي- فني هر چند نيازي نیست که سخنران. آیین سخنوري بداند. اما هرچه سخنران با آداب سخنرانی بیشتر آشنا باشد. موفق تر است. #مخاطبین ممکن است از نظر دانش و آگاهي علمي - فني در سطوح مختلف حضور در جلسه ارائه آداب خاصی دارد که اهل دانش و فن باید در محافل علمی - فنی رعایت کنند. ۱ 7 #ممکن است ماهیتاً از نوع ارائه شفاهی آگاه ساز يا مجاب کننده باشد. #حتماً بايد بر اساس یک طرح زمانبندي مشخص انجام شود. گارائه کننده باید آدابی خاصی را رعایت کند.

صفحه 13:
‎١‏ مقايسه درياقت مخاطب در آنواع ارائه ‏در شکل 2, منحني ۳ مربوط است به سخنراني عمومي که در آن از امکانات ديداري و شنيداري استفاده نمي شود.منحني ۲ مربوط به ارائه تصويري است و منحني ۱ مربوط است به ارائه كلامي - تصويري. ‎bd‏ ‏درصد بروانت مخاطب ‎ ‏شکل2: میزان دریافت مخاطب در انواع ارائه ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
ارائه با امکانات مناسب

صفحه 15:
امکانات ارائه شفاهي 0.1 امكانات مربوط به ارائه کننده 2 امکانات مربوط به مخاطب 3 امکانات ناشی از ماهیت ارائه شفاهی 4 امکانات محيطي ۱

صفحه 16:
امکانات ناشي از ماهیت ارائه شفاهي #كلام #سبك بیان و صدا #حضور فيزيکي روياروي هنگاه

صفحه 17:
امکانات ناشي از ماهیت ارائه شفاهي #زبان بدن ( به ویژه حرکت دستها و سر) #تغییرات سریع و اصلاحات ۷ ® گفتارها و حركتهاي موردي

صفحه 18:
امکانات محيطي #وضع مكاني ‎٠‏ زماني و اجتماعي ارائه #امکانات ديداري - شنيداري

صفحه 19:
امکانات ديداري - شنيداري © تخته سياه (يا سفید) #چارت پوستر #ابزارهاي نمايشي (در انواع گوناگون) #دستكاه هاي تقويت و يخش صدا

صفحه 20:
امکانات ديداري = شنيداري #هدف از استفاده : #جلب توجه دقیق مخاطبین به يك موضوع مشخص افزایش تاثیر محتواي مطلبي که ارائه مي شود (تقویت تاثیر پیام) #تشديد علاقه مخاطبين به موضوع ‎١‏ ‏#نمايش مفاهيم يا ايده هابي كه شرح آنها با كلام زمانكير يادشواراست.

صفحه 21:
امکانات ديداري-شنيداري ذاشتن روي مخاطب از طریق ارائه تعداد زيادي جدول و نمودار ز برقراري تماس يويا با مخاطبين ایده هاي متعدد در يك مطلب واحد ارائهایده هاي ساده اي که با کلام به آساني قابل بیان هستند FES 5 ی At every stage you must invite them to participate

صفحه 22:
#ساختمندي سخنراني علمي - فني #خصوصیات سخنران علمي - فني

صفحه 23:
شروع با مقدمه اي جاذب بخش بندي شده .با شروع از مفاهیم آشنا براي مخاطبین و بیان مفاهیم * . تسلسل و توالي منطقي بخش هاي مختلف بحث * _. تیجه گيريهاي مرحله اي پاسخگويي به سئوالات مربوط به هر مرحله از بحث جمع بندي نهايي و نتیجه گيريهاي لازم پس از اتمام هر بخش * ياسخكوبي به سئوالات مخاطبين ياسخ طرح سئوالاتي در موضوع ارائه شده و در صورت امكان دريافت ياسخ مخاطبين * بركزاري بخش بحث ياياني با مخاطبين * سياسكزاري از مخاطبين

صفحه 24:
( 5 #مقنامة ‎sols‏ كوتاه و موثر #رعایت شئون فرهنگي و عرف محیط ‏#اداى احترام به حاضرينٌ ‏#کسب اجازه از صاحبنظران و پیشکسوتان و اساتید در موضوع ارايه #معرف اجمالي خود ‏#طرح عنوان اصلي و عناوین داخلي مهمتر ‏بیان حیطه و حدود موضوع ‏بیان سوابق کارهاي انجام شده در موضوع به اختصار ‏اشاره مختصر به امکانات و مشکلات احتمالی مطالعه در موضوع ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
زمان به دقيقه ۳۵ ۲۵ x ۵ تمودار میزان توجه مخاطب در سخنراني غير ساختمن میزان توجه مخاطب

صفحه 26:
نمودار میزان توجه مخاطب در سخنراني ساختمند ههه بدي ‎Hie‏

صفحه 27:
۳ a - ‏علمي‎ ‏فني‎ who امعه ف حا ف < با عر #ظاهر آراسته و ‎a‏ ‏#تمرکز فکر جمعیت یی ‎a‏ ۳ ۲ ‎EE‏ ‎sings ae‏ که و کنترل ج 3 فضای ارائه و ۱ ۷ 5 فتار يي اشرا 5 : در کلام و اد #ادب در

صفحه 28:
حضور ذهن خونسردي #تسلط بر اعصاب #حاضر جوابي © توانايي برقراري ارتباط حضوري زنده و پویا

صفحه 29:
>) ® حساسیت مسئله انتخاب زمان ‎om‏ مطالب مهم و پیچیده ‏بعد از ظهر و غروب مطالب معمولي و ساده زمان هاي نامطلوب : ‏* قبل از ظهر ‏* بلافاصله بعد از ظهر ‏*ساعت آخر وقت در محیط هاي اداري ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
.زمان ارائه .غروب .بعد از ظهر صبح نمودار ارائه مطالب در ارائه شفاهي طولاني (به مدت یک روز» مثل سمینار)

صفحه 31:
مکان سخنراني علمي - فني #معماري #امكانات و تجهیزات ظرفیت كافي صندلي هاي ثابت. مجهز به زيردستي و راحت کف شیب دار پله هاي کم ارتفاع و راهروهاي آمد و شد راحت درب هاي ورودي و خروجي به تعداد كافي 0 مخصوص شرکت کنندگان 0 مخصوص ارائه کننده امکان تابش نور طبيعي

صفحه 32:
#رنگ مناسب دیوارها امکانات سرمایش و گرمایش #امکانات پخش نور مصنوعي تخته و تابلو هاي عریض و متعدد #امکانات نصب پرده هاي نمایش به همراه دستگاههاي مربوطه #امکانات آکوستیک #عدم وجود مواردي که موجب اغتشاش حواس شود شود

صفحه 33:
آماده سازي سخنراني علمي - فني #اجراي مراحل اول تا بنجم از ارائه كتبي ن موضوع. تهیه منابع» تهيه طرح اوليهء كسب و سازماندهي مطلاعات: توليد متن اصلي و تنظيم ساختار سه بخشي (در صورت نياز به صورت كتبي سخنراني) تهيه طرح زمان بندي تهيه برك هاي شفاف © حاوي تصاوير جالب و كويا © حاوي متن اصلي سخنراني *تهيه امكانات شنيداري و ديداري

صفحه 34:
حجم مطالب #تعداد برك هاى شفاف #تعداد اسلاید ها بر کم lis |e ‏استفاده از طرح زمان بندي‎ پیش بيني مشکلات و موانع احتمالي

صفحه 35:
کمترین اشتباه ۳" سخنراني موفقتر و موئرتر گردش آرام نگاه قبل از شروع #اصل نایکنواختی صدا هتفای ‎HB ste eal‏ مداد حاشرین و موضوخ #استفاده از آهنكى. نواخت و لحن كلام #بيان ساده و روان #جملات كوتاه. مؤثر و در عين حال با احساس

صفحه 36:
( 5 #نداشتن تكيه كلام #سخن كفتن با جند سبك (در صورت امكان) #ارائه مطلب طبق طرح زمان بندي #اجتناب از حاشيه يردازي و زياده كويي #تأكيدات و تكرار هاي بجا ۱ #مكث و سكوت بجا -- * ابزاري براي تأثيركذاري بيشتر #اجتناب از به کار بردن کلمات و عبارات ‎pla‏ انكيز

صفحه 37:
#درک وضعیت مخاطبین #میزان کشش. علاقه و حوصله آنها به شنیدن و دنبال کردن مطلب #نگاه —— ابزاري پوبا جهت ارتباط و تاثيرگذاري #عدالت در تقسیم نگاه #استفاده از حرکات بدن به ویژه دست ها #شرکت دادن مخاطبین در بحث #تلطیف کلام * برهيز از تكبرء خودنمايي و فضل فروشي

صفحه 38:
شيوه خنراني ءا ید = فني © تواضع #استفاده از امكانات ديداري و شنيداري #اهميت قائل شدن براي مخاطبين #سخن كفتن با اطمينان

صفحه 39:
مراجع ‎Main Reference‏ Scientific & Technical Presentation, by S.M.T. Rouhani Ranlouhi, 2" edition, Jelveh Publisher, 2000. Other Refernce: Oral Presentation ,by John Brown,Oxford .University Press,1990

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان