صفحه 1:
ارتباط موثر با همسر و خانواده همسر
صفحه 2:
ابعاد ار تباطات انسان ۱
الف - ارتباط انسان با خود
ب - ارتباط انسان با خدا
ج - ارتباط انسان با طبیعت
یچ - ارتباط انسان با انسانهای دیگر
صفحه 3:
چگونه ارتباط برقرار کنیم؟ 7
J هنگامی که همه چیز را با دیده عشق
مینگرید. در واقع زند گی و وقایع و پدیدهها
را از دی ددگان خداوند دیدهاید.
قتی با دلی بر عشق در مردم بتكرىء آنان دا
آنگونه میبینی که هستند, نه آنگونه که تو
میخواهی). ۹
صفحه 4:
۲ هر آنچه درون خویش داریم به
جهان بیرامون ما سرایت می کند. خلق
زیبلیی یا ناسا ز کاری, باتماس دایرههای
دیگر زن د گی مر تبط است.
این فرمول جاودانی را به خاطر بسپاریم:
«به هر چیزی که توجه کنيم. رشد و توسعه مییابد.» ۱
صفحه 5:
ل ۳
0
به جاى تاج كلى كه يس از
ل ل لط
۵ م ی آوری؛
pol 59 & كن
صفحه 6:
4
۶ نتیجه زند گی چیزهایی
قلبهایی است که جذب
می کنيم.
ل
صفحه 7:
0 بهترین رابطه لین نیست که اشخاص بیعیب و نقص را گرد
هم آورد. بلکه آن است که هر فرد بیاموزد با معایب دیگران
کنار آید و محاسن آنان را تحسین کند.
داستانی از عصر یخبندان
در عصر یخبندان بسیاری از حیوانات یخ زدند و مردند.
خارپشتها وخامت اوضاع را دریافتند و تصمیم گرفتند دور
جمع شوند و یکدیگر را حفظ کنند.
مای وجود یا خارهای دوستان را تحمل کنند یا نسلشان از
90 شود.
صفحه 8:
1 خداوند نمی گوید: تو را دوست دارم اكر....
هر کس شایسته آن است که با خدا گفت و گو کند.
fos LT هنوز با ما حرف میزند؟
- تعاونوا علی البر و التقوی و لاتعاونوا علی الاثم و العدوان
- ان احسنتم احسنتم لا نفسکم و ان اساتم فلها
هل جزاء الاحسان الا الاحسان
- الا تحبون ان یغفر اه لکم
صفحه 9:
y
۷ اصل سه میم را در روابط با
دكران به خاطر داشته باشید:
محبت - ملاحظه - متانت
Nw
صفحه 10:
۸ اگر کسی به تو لبخند
نمیزند» علت را در لبان بسته
خود جستجو کن.
با
صفحه 11:
هماظور كه كإسرخرابا 7
خايش+وسةايىشيكرلزرا همبا
eng ues
SM eS) Gp isc
بود خار و گل با هم ای هوشمند
چه دربند خاری تو کل دسته بند
تور گرت عیبجویی بود در سرشت
رمع رح
صفحه 12:
۰ علم بهتر است يا ثروت؟ }
هیچکدام! فقط ذرهای عشق و معرفت!
داستان مادر و فرزند:
مادر به آرامیی جواب داد: ملی پسرم! بادت
باشد ۲۲ سال پیش که تو برای دنیا آمدنت
عت دو و نیم بعد از نیمه شب مرا از
| خواب بیدار کردی من هیچ اعتراضی به *
!
“pe
صفحه 13:
بسه سبکهایگفتلریخود تسوجه داشته .11 ۱
:بساشید
امری: در را ببند.
مودبائه؛ لطفاً در را ببند.
درخواستی- سئوالی: ميشه در را ببندى؟
لتر مى خواى در باز باشه؟
فیرمستقیم: نمی دانم کی در را باز كذاشته-
صفحه 14:
4
۳ خطاهای دبگران را همجون
خطاهاى خويش تحمل کن.
J نمى توانيم ديكران را
ببخشيم؟
صفحه 15:
۳
۳. هیچ کس نباید شب به بستر
برود قبل از اينكه از خود يبرسد:
امروز چه کردهام که لیافت
داشته باشم فردا هم زنده باشم؟
نج سوال یکت زند کی خردمندانه و پر نفاط
صفحه 16:
۶. ویژگیهای ارتباط بد
۱- حقیقت: اصرار می کنید که حق با شماست و طرف دیگر اشتباه
می کند.
۳- سرزنش: تقصیر را به گردن طرف مقابل میاندازید.
۳- شهادت: مدعی هستید که یک قربانی بی گناهید.
۶- تحقیر: طرف مقلبل رابه صرف اینکه مطلبق میل شما کار نمی کند؛
سرزنش می کنید.
۵- توقع: ب ی آنکه خواسته خویش را مطرح کنید. خود را شایسته
برحورد #تر بیدانید:
- درماند گی: تسلیم میشوید و روزنه امیدی نمیبینید.
- انکار: عصبی بودن, رنجیده بودن و اندوه خود را اتکار می کنید و
حال آنکه وضع ظاهر شما درست خلاف آن را نشان میدهد.
صفحه 17:
وی ژگیهای ار تباط بد(ادامه)
۸- پرخاشگری انفعالی: با حرفی نمیزنید یا لحن
طنز و تمسخر دارید. در اتاق را به هم می کوبید و
خارج میشوید.
4- سرزنش خویشتن: به جای حل مساله طوری
رفتار می کنید که انگار آدم بد و وحشتناکی هستید.
۰- کمک کردن: به جای توجه به افسرددگی؛
رنجش یا خشم طرف مقابل میخواهید با حل مساله جه
او کمک کنید.
,|۱۳ ۱- طعنه: کلمات يا لحن صدای شما از خصومت با
تنش حکابت دارد که نمیخواهید آن را آشکار و
زگو کنید.
صفحه 18:
وی ژگیهای ار تباط بد
۳- قربانی کردن دیگران: معتقدید که گرفتاری از ناحیه
طرف مقابل شماست و تقصیری متوجه شما نیست.
۳- حالت تدافعی: ه رگونه تقصیر خود را کتمان می کنید و
مدعی میشوید که کار شما بیاشکال است.
۶- پاتکت: به جای تصدیق احساسات طرف مقابل» جواب
انتقاد او را با انتقاد مى دهيد.
رد گم کردن: به جای توجه به ساله. از بیعدالتیهای
اشته حرف میزنید.
صفحه 19:
Tce veers
هر ارتباط خوب از ۲ خصوصیت برخوردار است:
احساسات خود را آشکارا ابراز می کنید. ۱
به طرف مقابل هم امکان میدهید تا ۲
احساسات خود را ابراز کند.
(طرز فکر و احساستان را در میان می گذارید
و سعى مى كنيد كه احساس و انديشه طرف
مقابل خود را درك كنيد.) ظ
صفحه 20:
ویژگیهای یک ارتباط خوب و سازنده /
۱. هر دو طرف به رابطه به عنوان فرصتی برای
سود رساندن به یکدیگر نگاه میکنند.
۲ هر دو طرف خواهان تغییر هستند.
۳ هر دو طرف به اشتباهات خود اعتراف میکنند.
ond sb By ays تملیل دارند به حرفهای یکدیگر گوش
د هند. ۱
صفحه 21:
ویژگیهای یک ارتباط خوب و سازنده y
0. طرفین به حرف خود عمل میکنند.
۲. هر دو طرف صریحاً نظرات خود را بیان میکنند.
(سوء تفاهم یکی از مشکلات اساسی ارتباط است.)
۷ هر دو طرف از یکدیگر پشتیبانی میکنند.
صفحه 22:
اکنون که با ویژگیهای یک رابطه خوب و 0
سازنده آشنا شدیم:
.١ جه كار بايد بكنيم؟
۲. چگونه می توانیم رابطه خوبی شکل دهیم؟
پاسخ این است:
ما بايد از خودمان شروع کنیم.
صفحه 23:
به سبکت دلفينها (همكارى و انعطاف يذيرى) تفاهم ظ
داشته باشید.
برخیها نسلشان منقرض میشود.
- ماهیهای کپور: بازنده-برنده- قربانیاند.
- کوسه ماهیها (رقابت دائمی): برنده- بازنده< هر نوع
ماهی. دشمن به WT go Whe
y دلفینها: برنده- برنده- بازیگوش و اهل همکاری
- خاطرات خوب و شیرینی از خود به جا بگذارید.
- بسیار باهوش و زیر کناند.
صفحه 24:
۷.به انعکاس زند گیات توجه داشته باش.
این جهان کوه است و فعل ما ندا
کار دنیا اینگونه است:
اگر عشق بدهی عشق می گیری و اگر تنفر بکاری»
تنفر درو مى كنى.
صفحه 25:
۸. با دیگران طورى رفتار كن كه دوست
دارى با خودت رفتار شود.
در دار به توح ا 20
کار را نکن. 7
دوست دارى يشت سرت حرف بزنند: پس پشت سر دیگران
۷دوست داری به تو ستم کنند: پس به دیگران ستم نکن.
۲دوست داری برای تو دو به هم زنی کنند: پس برای دیگران
این کار را نکن.
وست داری مسخرهات کنند: پس دیگران را مسخره نکن.
صفحه 26:
٩ گر قصد داری زند گی شادی داشته باشی؛
شادی آفرین باش.
به پدر و مادر شوهرت زنگ بزن: قبل از اینکه شوهرت.
بگه.
رم اب رن ار قاری ان
بگه.
صفحه 27:
7
۰ با قضاوت کردن درباره دیگران در واقع
به توصیف خود میپردازید.
نامهای به خدا- کارمند پست در داخل نامه چشمش به آن
حوره
صفحه 28:
نيایش پایانی:
لطفا دست راستتون رو بالا بگیرید. انگار دارین دست در دست
خدا میگذارین. حالا ما میخوايم به خدامون قول بدیم.
۱ as Nes epee) se دو alle
روزمان به لطف و توفیق تو بهتر از روز قبل باشد و نه برداشت
منفی کنیم و نه کلام منفی بر زبان آوریم و نه ناسپاسیات کنیم.
صفحه 29:
4
فامیلی مدیا ( رسانه خانواده)
شاد و بانشاط و ثر و تمند باشید....
۰۹۲۱۳۳۵۷۹۲۳ همراه:
familymedia.ir@gmail.com :_}..!
www. familymedia.ir :2ols وب
:مدرسین
سوادکوهی
ا ةا هق و ات