صفحه 1:
به نام خدا
#عنوان سمینار ۱
ارثقاء سلامت اداري و مبارزه با فساد
:محل برگزاری
شرکت پخش ملي فرآورده هاي نفتي
0000 حص2
صفحه 2:
مقدمه *
* خواستارفسادوتباهي درروي زمین مباش که خداوند تبهکاران رادوست نمي
داردل(ایه 600 سوزه قصص)
* حضرت ابا عبدالّه الحسین علیه السلام دد نزلي به نا بیضه خطاب به
حضرت ابا عب ين علي ام در منزلي به نام ب 2S
اصحاب خود و سپاهیان حرء انگیزه قيام خود را لزوم مقابله با حکومت
ظالم و جاثر مي داند و اظهار مي دارد:
اي مردم! رسول خدا (ص) فرمود: هر مسلماني سلطان ستمگري را ببیند که
حرام خدا را حلال شمرده و عهد خدا را مي شکند» خلاف سنت سول خدا
رفتاژ ميكند و در ميان بندگان خدا به كناه - ra
اختیار کند و نه از راه دار و نه از راه گفتار سلطان ستمگر راسرزنش نکند
و در مقام انکار و عیب گويي بر نياید» بر خداوند است که او (مسلمان سکوت
اختیار کرده) را به کیفر و سزاي همان ستمگر (آتش جهنم) محکوم کند.
www.nikooee.com
صفحه 3:
تعریف فساد :
سوء استفاده از قدرت محول شده؛ براي نفع شخصي در بخش
دولتي یا خصوصي در سطح خرد یا کلان .
. اقدامات مأموران دولتي که با هدف انتفاع و بهره برداري براي
خود یا اشخاص ديگري یا در قبال دریافت وجهي براي خود یا
اشخاص دیگر از طریق نقض یا تغییر قوانین و مقررات و
ضوابط اداري» خود داري یا کند كاري وكوتاهي در انجام وظایف
قانوني در قبال ارباب رجوع انجام دهند.
www.nikooee.com
صفحه 4:
ادامه*
9.تعریف فساد از دید بانک جهانی: به کلیه سوء استفاده از قدرت و
امکان رسیدن براي تامين منافع شخصي فرد» حزب» طرز تفکر
خاص طبقه خاص و... گفته مي شود.
<6.فساد از ديد فلسفى: به حادثه اي اطلاق مي شود که در آن دگرگوني
شی به حدي مي رسد که دیگر نمي توان آن را بدان نام نامید .
خلاصه اينکه فساد عبارت است از دگرگوني ناگهاني که بر شی
اي وارد مي شود و ماهیت آن را تغییر مي دهد مانند تبدیل آتش
به خاکستر .
www.nikooee.com
صفحه 5:
انواع فساد اداری:
۱ -فساد تصادفي (اتفاقي) و فساد نظام مند
۲فساد سازمان یافته و فسادفردي
۳-فساد کلان و فساد خرد
0000 حص2
صفحه 6:
ادامه:
۱ -فساد تصادفي (اتفاقي) و فساد نظام مند:
اگر فساد کم باشد به آساني قابل کشف و مجازات و نا بودي است»ولي
وقتي فساد در جامعه رایج شود و به شکل قاعده مند درآید احتمال کشگ
و مجازات کاهش مي یابد و انگیزه هاي فساد فزوني مي گیرد. زیرا بر
خلاف حالت اتفاقي تمايلي به گزارش کردن خلاف وجود ندارد. هر Le
که فساد نظا م مند شده باشد نهادها قوانین و ضوابط رفتاري با الگوهاي
غارتكري ديوان سالارانه و کارگزاران دولتي تطابق مي
)هربت ورلین)) فساد اتفاقي را به انجام خطا در بازي فو تیه
إده است كه داور با ارايه يك كارت بازيكن را جريمه ميكند و معتقد
است فساد نظام مند مانند تشویق خشونت در با بال است به
طوري که بازي تغییر ماهیت مي دهد و به ضد خود يعني فساد نا
مي ا ی براي جامعه به دنبال دارد جنگ هأي پي درپي و
خشونت ها و قيام عليه تمدن هاي حاكم از بين رفتن سازمآن ها و درهم
ريختن جوامع هميشه ناشي از فساد بوده است.
www.nikooee.com
صفحه 7:
ادامه:
۲-فساد سازمان یافته و فساد فردي:
فساد سازمان یافته هنگامي اتفاق مي افتد که وجه (رشوه) مورد نیاز و
دریافت کننده به خوبي مشخص است و پرداخت وجه تضمین میکند که
سفارش خواسته شده اجرا شود . در فساد فردي سرمایه گذاران باید به
چندین مقام رسمي رشوه بدهند و ضمانتي هم نیست که با تقاضاي
رشوه بيشتري رو به رو نشوند.
www.nikooee.com
صفحه 8:
ادامه:
"'-فساد كلان و فساد خرد:
فساد كلان فسادي است كه توسط افراد و مقامات رده بالاي اداري به صورت
باندي و با ارقام قابل قابل توجه صورت مي كيرد . صاحبان اين نوع فساد
كمتر تحت تعقيب دستكاه عدالت كيفري قرار مي كيرند زيرا آنها با
برخورداري از توان توجيه يا حمايت اصولا مصون از تعقيب مي مانند . فساد
روساي دولت وزيران و كارمندان عالي رتبه از اين نمونه مي باشند و فساد
كارمندان جزء مثل افراد يليس و ماموران كمرك را فساد خرد مي كويند.
كنترل فساد كلان مقدم بر فساد خرد است زيرا بدون كنترل فساد كلان اميدي به
حل مشكل فساد خرد نيست.
www.nikooee.com
صفحه 9:
زمینه های ایجاد فساد اداری:
0 فرهنگی و محیطی
©- اداری و سازمانی
صفحه 10:
ادامه*
)- فرهنگی و محیطی:
واقعیت این است که در نظام اداری کنونی انتصاب و اختصاص پست های
سازمانی بر مبنای رفیق بازی و یا رشوه به صورت امری عادی در امده و
تبانی بین افراد متمول ,سیاستمداران و عوامل بوروکراسی اداری برای عبور
از فیلترهای نظام اداری یک جریان پذیرفته شده است که نتیجه آن بروز
فساد به ویژه در سطح کلان جامعه بوده است.
www.nikooee.com
صفحه 11:
ادامه*
0 عوامل شخصیتی :
در تمام کشورها به ویژه کشورهای توسعه يافته برای پست های اداری و
سازمانی شرایط احراز معرفی می گردد که انتخاب و انتصاب افراد بر مبنای
ان شرایط صورت می گیرد.در محتوای شرایط احراز بخشی به ویژگیهای
شخصیتی مدیر اختصاص داذه شده اسث.اگر شخص انتخاب شذه شرایط آن را
نداشته باشد در ابنجا بروز فساد امری اجتتاب نا پذیر است .
www.nikooee.com
صفحه 12:
ادامه*
9- عوامل اداری و سازمانی:
واحد های اداری معمولا با تعداد زیادی از قوانین و مقررات غیر
واقعی و پا غیر ختروری مواجه هستند و ابهامات موجود در رویه
های اداری و استانداردهای جاری کار امکان هر گونه تصمیم و
اقدامات خود سرانه ای را به کارگزاران آنها می دهند. فرایندهای
پیچیده و چند لایه امور اداری نیز عامل تشویق مراجعین به پیشنهاد
رشوه برای تسریع کار هستند.از طرفی کمی حقوق کارکنان بخش
خدمات اجتماعی هم دلیل کاهش تدریجی مقاومت و عادت بعدی انان
به قبول این پیشنهاد ها می باشد.
www.nikooee.com
صفحه 13:
مباني اعنفا اي (ارزشي) در زمینه فساد اداري :
دیدگاه اسلام درخصوص دلایل و پيامدهاي ایجاد و گسترش فساد در نظام اداري و
ضرورت برخورد با ان: ۱
|). انسان دائماً درمعرض لغزش و انحراف قرار دارد و آنچه که ضامن حفظ ایمان
انسان به این لغزشها است» همانا «ورع» و «اجتناب از شبهات» است.
در لغزش وانحراف و كجروي انسان» دل بستن به دنیا نقش برجستهاي دارد. در
زندگي مدیران و مسئولان نظام اسلامي» مراقبت چه در ادارة امور جامعه و جه در
مصارف شخصي مصرف اموال عمومي (بیتالمال) ۰جایگاه ويژهاي پیدا ميکند.
(4. خطر مهمي که مسئولان و مدیران نظام اسلامي را تهدید ميکندتنها سوء استفاده
مالي از موقعیت نیست بلکه توجیه شرعي این سوء استفاده براي بيدا كردن نوعي
آرامش است که زمینه ساز ارتکاب گناهان بزرگثر و تخلفات بیشتر است.
CP مدیران عالي نظام اسلامي بايد به شدت مراقب نوع نگاه مردم به نحوه زندگي و
افزایش دارايي خود باشند . ۱
©. در برخورد با متخلفان» مخصوصا كساني که از طریق دسترسي به بیتالمال یا
ارتباط با مسئولان به منافع مادي ميرسند: نباید هیچگونه ملاحظهاي معمول گردد و
ارتباط با مسئولان نظام اسلامي نباید زمینه ۱ معمول (رانت جويي) را فراهم
نماید
www.nikooee.com
صفحه 14:
عوامل مور در پیدايش مفاسد اداري ۶
نداشتن آگاهي از مباني ديني.
(. نداشتن مدیریت صحیح.
توجه نداشتن به برتري منافع عام بر منافع خاص.
توجه نداشتن به وضع معيشتي کارکنان.
(). سپردن كارهاي حساس به افراد غیر متعهد وبيتجربه ( نبودن شایستهسالاری).
پایینبودن تواناييها و مهارتهاي فني و شغلي کارکنان.
www.nikooee.com
صفحه 15:
ادامه*
نارسايي قانون و عدم انطباق با واقعیتها و رعایت نشدن قوانین
(). نبودن برنامه کلان و دراز مدت.
(. تورم» بيكاري و نداشتن اطمینان به آینده.
(0). تشويق نشدن نيروهاي لايق» امين و صالح.
)). ضعف مديريت به دليل نبود دانش شغلي و تخصصيء عدم احساس مسئوليت
و سوعءتدبير.
nike m
صفحه 16:
ادامه:
IO اعمال سليقه و برداشت شخصي از ضوابط توسط مدیران.
(I عدم اعمال نظارت و کنترل مستمر و همه جانبه درو ون سامت برون
سازماني و یا نبود نظام نظارت و کنترل اثربخش به گردش امور ما
(ICP? ضعف یا فقدان نظام آموزشي موثر و کارآمد.
©0). كم توجهي به انتصاب مدیران و کارکنان در مشاغل حساس.
عدم برخورد موثر ( به موقع» متناسب و قاطع) مدیران و مسئولان با
متخلف و اغماض و چشمپوشي بيمورد از تخلف و در نتیجه امکان تکرار آن.
www.nikooee.com
صفحه 17:
مراکز مبارزه با فساد در نظام اداري ابران *
)- سازمان بازرسي كل کشور طبق اصل یکصد و هفتاد و چهارم قانون اساسي
جمهوري اسلا" ی ایران » مجری نظارت بر حسن جریان امور واجراي صحیح
قوانین در دستگاههاي اداري می باشد.
0 مرکز oe مردمي سازمان از طریق تلفن((16(6))» پایگاه اطلاعرساني
يي به مراجعات حضوري افراد و راهنمايي آنان در خصوص
اینترن
ا را معمول داشته است.
که توس هاي تارك قرون سازمانس joa, Jia delle
مستمر بر كروههاي بازرسي مستقر در دستكاه هاي اداري اقدام مى كنند.
Ol ys CP عدالت اداري به بخشنامهها و دستوالعملها و شكايات اداري رسيدكي
ز جمله ناظرين در شوراها
انند به روند اجراي قوان
gah ligne Ss نيز انا :ايزا قافن نظازات
تذكرء سئوال» تحقیق و تحص و استیضاح مي
موضوعات يا مدیران نظارت نموده و تخلفات را
دهد
مورد نظارت و ارزيابي تزار
www.nikooee.com
صفحه 18:
توصیه هایی برای ارتقاء سلامت اداری ؛
.بررسي عوامل رفتاري و ساختاري موثر بر فساد اداري در سازمانهاي دولتي.
0.رایه الگوي مبارزه با فساد و ارتقاي سلامت نظام اداري در کشور.
9.تقویت تمایل افراد جامعه به اعلام موارد فساد.
<».همکاري مستمر با مجلس شوراي اسلامي در زمینه انجام تحقیق و تفحصها و
رسيدگي به موضوعات درخواستي کميسيونهاي تخصصي مجلس,
0.ارانه طرح تشکیل شوراي عالي نظارت به منظور ساماندهي و ایجاد هماهنگي
بین کلیه دستگاههاي نظارتي کشور.
0.افزایش رضايتمندي خدمت گیرندگان و احقاق حقوق و احترام به ارباب رجوع.
w.nikooee.com
صفحه 19:
ادامه:
م .برقراري نظام شايسته سالاري در انتخابها و انتصابها.
©.بهبود فرهنك سازماني و تقويت ارزشهاي ديني و اخلاقي در رفتار سازماني
و شغلي كاركنان.
©.تدوين نظام حقوقي مؤثر براي بيشكيري و مبارزه با فساد و افزايش سلامت
در اتخاذ تصمیمات» اقدامات و فعاليتهاي سازمانهاي دولتي و عمومي.
ID بر ابري امکان بهره مند: تعام شهر وندان از استخدامها دولتي (شفاف
نمودن استخدامها ) براساسن ضوابط تا قانوني ي دولتي (
برابري امکان بهره مندي تمام شهروندان از اطلاعات اداري ضمن اطلاع
رساني به موقع و مناسب.
www.nikooee.com
صفحه 20:
ادامه:
8 ,افكان دسترسي عموم مردم به اطلاعات و تصمیمات نظام اداري.
ایجاد شفافیت در قوانین و مقررات اداري و دسترسي عموم مردم به آنها
al gba 165 نظام پاسخگوپي به شکایات ارباب رجوع در نظام اداري برا
خويت ارشاط ملت با دولك و ارتفاء و حفظ كر امت مركم در نظام FAS
کشف نقاط قوت و ضعف دولت.
6ایجاد یک نظام قوي ررسيدگي به شکایات و مجازات و اقشاي متخلفین در
هررتبه ومقامي که هستند.
©0.تكريم كرامت انساني و تبديل نظام اداري از حاکم و طلبکار به خدمتگزار.
“3. Piss adr
ن قانوني به نهادهاي مدذ بخصوص مطبوعات برا
{ESL os انوني a حي و يي
ام اداري کشور و پاسخ خواهي از مدیران,
www.nikooee.com
صفحه 21:
ادامه:
©0.تمركز كزينشء جذب و استخدام نيروي انساني به گونه اي که شخصي گرايي در این
زمينه ها از بين برود.
©).تشويق و ترغيب ارباب رجوع و كاركنان براي طرح شكايات و ييشنهادات براي
افشاء و مبارزه با فساد همچون درنظر گرفتن جوایز آززنده
00 .تقویت روحیه شکایات و پيشنهادات براي افشا و مبارزه با فساد همچون در نظر
گرفتن جوایز آرزنده.
0گنجاندن دروس مرتبط با این موضوع در کتب و برنامه هاي درسي دانش آموزان.
©6.أموزش و الگوسازي و ترویج فرهنگ صحیح مبارزه با فساد اداري از طریق
3 3
©©.خواست عمومي براي مبارزه با جنبه هاي گوناگون فساد دركليه سطوح جامعه.
www.nikooee.com
صفحه 22:
برنامه ریزی برای ارنقاء شفافیت و سلامت اداری
( کلیه دستگاه ها و سازمانهای دولتی موظف به اجرای آن شده ا
کوچك سازي و کاهش تصدي گري دستگاه ها و کاهش رابطه و حذف
تمركزهاي غیر ضروري و نظارت دولت.
هساده سازي ساختارها و مناسبات بروکراسي حاکم بر دستگاه ها و کاهش
رابطه رو در رو بین کارمند آن خدمت گیرند ان با تاکید بر تسریع در انجام
JH"
شفاف سازي از حیث وظایف» اختیارات و نحوه انجام امور فعالیت واحدها و
دستگاه هاي آجرايي با تاکید بر توسعه آگاهي هاي همگاني در خصوص حقوق.
www.nikooee.com
صفحه 23:
ادامه:
۴»بهبود نظام هاي جذب و بكارگيري کارکنان با تاکید بر ورود و
حضور شایسته ترین ن افراد و ایجاد نظام هاي تشويقي براي کارکنان
شایسته و داراي سلامت در نظام اداري جهت تداوم خدمت کارکنان.
chu LG برخورداري کارکنان و بهبود کیفیت زندگي آنان
بویژه منطقي نمودن سطح حقوق و مزاياي کارکنان متتاسب با
تخصيص:
©-بهبود ورافزايش ياسخكويي در قبال تصميمات و اقدامات مربوط به
افزايش أكاهي عمومي نسبت به عملكرد دستكاه ها و ايجاد فرصت
طرح التقادات و ارزيابي مردم از آنها با همكاري رسانه ها ي
جمعي,
متعيين شاخص هاي استاندارد» فعالی هاي سلا
بندي دستگاه ها جهت سنجش ميزان سلا
www.nikooee.com
صفحه 24:
ارتشاء( رشوه خواری ):
درفرهنگ ارزشي عامه فعل ارتشاء عملي مذموم و ناپسند و در شرع گناهي کبیره و در قانون
حقوق مجازات اسلامي به عنوان ميگردد .
معناي لغوي: به مفهوم دادن پاداش نامشروع
رشوه عامل محرك اصلي براي وادار کردن فرد مسئول به تخلف از وظیفه است به عبارت دیگر
این عمل سبب رفتاري مي دد که فرد داراي زمینه هاي جاه طلبي شخصي ؛ باعث انحراف
از شيوه عادي اجرا ي قوأنين ساري و جارعم د اه متبوعه خود گردد par pies
استفاده لز ۱ ۳ مي ) براي کسب منافع ش (eres)
گردد در حففت رشوه بد ضوان موترترین عامل بروز فساد آاري نظاممند و سازمان یاف
و کلان و خرد در آنواع مختلف تَلقي مي گردد
. هیئت محترم وزیران در جلسه مورخ 1/0/1006 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه
ريزي کشور به استناد اصل یکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ایران و ماده
Su aa (OF) ادادي به مظور تامين أجراي وظايفي 5+ نسدافياي
جب براي بيشكيري ارزه با فساد در نظام اداري برعهده دارند و
نامه اجرايي قانون ر. به تخلفات اداري و بيش بینی سازوکار آداري
تسهیل خدمات رساني بسه مردمء آیین نامه پيشگيري و مبارزه بسا رشوه در
Mae nee ae doe Sick es canes
www.nikooee.com
صفحه 25:
مصادیق و شواهد رشوه:
باتوجه به بند ( 70)) ماده (6) قانون رسيدگي به تخلفات اداري در
مقام احصاء يكي از تخلفات اداري مبني بر گرفتن وجوهي از ارباب
رجوع ( افراد حقيقي با حقوقي ) غیر از آنچه در قوانین و مقررات
تعیین شده » پا اخذ و یا پذیرنتن هرگونه مال » خدمت و ما به ازاء
مالي كه در عرف رشوه خواري تلقي مي شود موارد ذیل را که جهت
نيل به مقصود موردنظر راشي و مرتشي انجام مي پذیرد از مصادیق
رشوه تلقي و براساس مقررات قانوني یاد شده با متخلفین برخورد
خواهد شد.
www.nikooee.com
صفحه 26:
ادامه:
الف ) دادن و يذيرفتن يول » هبه : هديه » وام » حق الزحمه » ياداش »
واه ارگ »در ی پا سودی که نوعي داي« ر هر شكلي چه
منقول و چه غیرمنقول و پا هر مزیت و امتيارٌ ديكري كه قاف د
مشروعیت باشد .
ب ) هرگونه استخدام » » قرارداد استخدامي یا ارائه سرویس و خدمت و
هر توافقي مبني بر استخدام یا ارائه سرویس به افراد در هر مرتبه و
به هر اندازه .
ج ) هرگونه ابراء یا اعطاي هرگونه وامي یا پذیرفتن تعهدي یا
مسئوليتي که من غیرحق صورت گرفته باشد .
د ) هركونه ياداش ارزشمند » تخفیف » نگرفتن کارمزد » کسر بدهي ها
و قاتل شدن مزیت خاص .
www.nikooee.com
صفحه 27:
ادامه:
ه ) ایجاد بانك اطلاعاتي از اشخاص حقيقي و حقوقي خاص .
و ) بهبود فرهنگ عمومي و تقویت نظارت مردمي
ز ) افزايش نظارت رسمي و غيررسمي خود پرسنل و نهادینه کردن
فرهنگ خودكنترلي در بین کارکنان ازطریق استفاده و بكارگيري
سیستم ها و روشهاي انگیزش مثبت در رفتار سازماني کارکنان .
ح ) شناسايي نقاط ضعف و قوت سازمان و تلاش در جهت
شكوفايي و افزایش قابلیتها و اصلاح فعاليتها .
مذ د 2
صفحه 28:
ادامه*
ط ) فروش مالي به مقدار فاحش گرانتر از قیمت به طور مستقیم یا
غیرمستقیم به ارباب رجوع بدون رعایت مقررات مربوط .
ي ) فراهم نمودن موجبات ارتشاء از قبیل مذاکره جلب یا وصل و
ایصال وجه یا مال يا سند پرداخت وجه از ارباب رجوع .
ك ) اخذ یا قبول وجه يا مال يا سند پرداخت وجه با تسلیم مال از
ارباب رجوع به طور مستقیم یا غیرمستقیم براي انجام دادن یا انجام
ندادن امري که مربوط به دستگاههاي اجرايي مي باشد .
| د _
صفحه 29:
گيري و مبارزه با رشوه :
ضرورت و فواید
پيشگيري و مبارزه با ارتشاء از مهمترین محركهاي ارتقاء سلامت
نظام اداري است که انجام صحیح آن فواید و محاسن ذیل را محقق
مي سازد :
الف ) شفاف سازي انجام امور و فعاليتها و افزايش ياسخكوئي
ب ) افزايش رضايتمندي خدمت گیرندگان و احقاق حقوق و احترام به
ارباب رجوع
ج ) برقراري نظام شايسته سالاري در انتخابها و انتصابها
مذ د ع2
صفحه 30:
ادامه:
د ) بهبود فرهنك عمومي و تقويت نظارت مردمي
ه ) بهبود فرهنگ سازماني و تقویت ارزشهاي ديني و اخلاقي در
رفتار سازماني و شغلي کارکنان
و ) تقویت فرهنگ و فعالیت بخشهاي غيردولني با رفع موانع
انحصاري در فعاليتهاي اقتصادي » اجراني و توسعه اي کشور
ز ) تدوین نظام حقوقي موشر براي پيشگيري و مبارزه با فساد و
افزایش سلامت در اتخاذ تصمیمات » اقدامات و فعاليتهاي
سازمانهاي دولتي و عمومي .
| د _
صفحه 31:
- اهداف » پيشگيري و مبارزه با رشوه :
الف ) شفاف سازي حیطه وظایف ۰ اختیارات و نحوه انجام امور و
فعالیت واحدها و سازمان با تاکید بر توسعه آگاهيهاي همگاني
درخصوص حقوق وظایف و تکالیف مربوطه به GUS NS سازمان
ب ) ایجاد محيطي امن براي ارباب رجوع وکارکنان در نظام اداري و
تسهیل در خدمأت رساني
ج ) ارتقاء سلامت اداري سازمان
د ) بهبود و افزايش پاسخگويي در قبال تصمیمات و اقدامات مربوط و
افزايش ایجاد فرصت طرح انتقادات و ارزيابيهاي مردم از سازمان.
| د _
صفحه 32:
ادامه:
ه ) عدم مطالبه طلب » پول یا هر مورد داراي قیمت که موعد لن
رسیده باشد .
و ) هرگونه کمك و موافقت و حمايتي که موجب بخشودگي یا تخفیف
مجازات باشد اعم از كيفري و انضباطي .
ز ) هرگونه ایجاب » تعهد با قول دادن و وعده دادن درخصوص هر
يك از مصادیق رشوه موضوع بندهاي ( الف ) تا (و ) چه
مشروط باشد چه غیرمشروط .
ح ) اخذ مالي بلاعوض يا به مقدار فاحش ارزانتر از قیمت معمولي یا
ظاهراً به قیمت معمولي و واقعاً به مقدار فاحش کمتر از قیمت
6 |
صفحه 33:
نتیجه گیری:
فساد اداري پدیده اي است که دردنياي امروز وبویژه در کشورهاي درحال
توسعه »بعنوان يکي از مهمترین عوامل درسرراه پیشرفت جامعه مطرح شده
است واین پدیده توانسته صدمات جبران ناپذيري را بر سرعت حرکت چرخ
توسعه جامعه ایجاد کند.تاثیر عوامل گوناگون درشکل گيري فساد .به آن ماهیت
پیچیده اي داده است که درنتیجه ن بسياري ازبرنامه هاي طراحي شده دولتها
براي مبارزه با فساد به شکست انجامیده ,تجریبات بدست آمده آزاجراي این
برنامه ها نشانگر این است که براي حذف یا کاهش این پدیده شوم درنظام
اداري کشورءنیازمند برنامه هائي هستیم که با تاثیربر فرهنگ عمومي جامعه
وابعاذ آسن همچون فرهنسگ سازماني (بعنوان پدیده اي کسه بطور مسستقیم
ازفرهنك جامعه تاثير مي بذيرد) بيشكير ازبروز فساد اداري را هدف قرار
دهد بجاي آنكه ازطريق طراحي رويه هاي تنبيهي ويس ازوقوع با لن مبارزه
كند. همانكونه كه دردنياي يزشكي تاكيد بر اين است كه وازاين طريق با هزينه
كمتر وسريعتر مي توان به مقصود رسيد.
www.nikooee.com
صفحه 34:
با تشکر از توجه شما
موفق و پیروز باشید