صفحه 1:
= ‏مم‎ ‎PM ‎ABTA er yc) BK ren ‏وان شناسی ارزشیابان‎ " ۳

صفحه 2:
محورهای مورد توجه درا * ضيف © * ‎ate‏ "لروانى سوال طم ساخته تت * اجرای آزمون " روان شناسى مصبحع * کاریرد امتحان ف © تجزییه و تحلیل امتحان ‎ayes © a‏ وتحليل سوال * سنجش فرایدها وف

صفحه 3:
ارزشیابی ارزشیابی عبارت است از فیرایند کسب اطلاعات و کاربرد آن براى داوریهایی که به نوبه خود در تصمیم گیر‌ی مورد استفاده قرار می كيررند ۰( تن برینک ۱۹۷۹ ) " گرردآوری و استفاده از اطلاعات ببرای تصمیم گیرری درباره بررنامه آموزشی «کروبل 0۳ "سنحش شایستگی (پونام ۱۹۷۰)

صفحه 4:
ارزشیابی * فرایند جمع آوری وتتسیم نظام دار شواهدی است که در نهایت به قضاوت ارزشی با چشم داشت به اقدامی معین پیانجامد ۰ (ببای ‎BIB‏ ‏2 * فرايندى منظم براى تعيين وتشخيص ميرزان يبشرفت يادكي_ندكان در رسیدن به هدفهای آموزشی <گرون لاند۱۷۰) * از نظآموزشی فرایندی منظم بای تعیین مینران دستیابی به اهداف عینی آموزشی وسیله دانش آموزان است ۰ (گرون لاند۱0۷۰)

صفحه 5:
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنجش عملکرد یاد گیر‌ندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدف: آموزشی از پیش تعیین شده » به منظور تصمیم گیری درباره این که آیافعالیت های آموزشی معم و کوشش های یاد گیس‌ی دانش آموزان يا دانشجويان به نتايج مطلوب انجامیده اند و به چه مینرانی ۰ (سین ۱۳۷۰

صفحه 6:
ارزشیابی © جمع آوری نظام دار اطلاعات کمی و کیفی * تفسيى وداورى 7

صفحه 7:
تعاریف * اطلاعات : عبارت است از واقعیت هایی درباره اشخاصء اشياء » منابع » فرايندها بررنامه ها و ‎ab‏ ‏است كه با استفاده از آنها به داورى و تصميم كيسى مى يردازند ‎٠‏ " داورى : عبارت است از تفسیر وقایع و اطلاعات به منظور تشخیص موقعیت و شرایط فعلی و پیش بینی فعالیت های آینده . © قصمیم : انتخاب یک راه انجام کار از میان راه حل های موجود .

صفحه 8:
اندازه 55 4 * فرایندی که تعيين مى كند يك شخص يا يك شيى جه مقدار ازيك وي ثكى برخوردار است .)8 ‎a‏ اندازه كيرى در بكي_نده قواعدى است براى نسبت دادن اعداد به اشیاء [ امراد] به گونه ای که صفاتی از آنها را به صورت کمیت نشان دهد ۰( انلی ۱۷۸ ازسین ) ۳ اندازه گیم‌ی قواعدی است بررای اختصاص دادن اعداد به اشیاء ء افرراد یا رویدادها به منظور کمی ساختن خصیصه های آنها .هریز ۱۳۷۰ ¢

صفحه 9:
۳ شرایط اندازه گیسری * _روشهای اندازه گیری باید روا و معتس باشند ۰ * متصودازوسیله روا (۷۵110) آن است که وسیله واقعا" بتواند خصیصه مورد مطالعه را اندازه بگیررد نه چین ( متفیس ) دیگ را ۰ * مقصود از یک وسیله اندازه گیری معتبسی (۲611216) آن است که نتایج حاصل از آن دارای ‎consistency Sala .ol3‏ / پایایی ‎stability‏ , قابلیت اعتماد ‎A/S eu, dependability‏ ‎Orvrgya). abl repeatability‏

صفحه 10:
مراحل اساسی ۱ * تشخیص و تعریف خصیصه مورد نظس ‎Gad ©‏ رشته عملیات لازم بررای آشکار سازی و قابل درک کردن ‏ © کمی سازی خصیصه مورد مطالعه به صورت واحدهای درجه‌یا مقدار " ۰

صفحه 11:
آزمودن و سنحش ‎testing , exam, 3) ©‏ : : وسیله یاروشی نظام داریم‌ای اندازه گیری نمونه ای از رفتار است « )83645 9 ‎Cte gd‏ ‏* آنمودن 805110 زاستفاده از آزمون براي اندازه گيري يكي ازويژگيهاي رواني یا تربيتي فرد با گروهي از افراد ‏* : سنجش ‎salassessment‏ از این واژه براي ارزشيابي فرایند ها و فراورده هاي آموزش استفاده مي شود. ‎

صفحه 12:

صفحه 13:
ظرف 10 دقيقه ككروه تشكيل دهيد ‎٠‏ ‏در موارد زيس هم فكرى كرده و نتيجه را مكتوب نماييد ‎٠‏ ‏چرا امتحان می گیرریم ؟ استفاده کنندگان از آن چه کسانی هستند ؟

صفحه 14:
طبراحی آزمون یک آزمون خوب باید دارای ویث كم روایی پایایی یا اعتبار عینیت قوه تمیز

صفحه 15:
عینیت و قوه تمین * آزمونی را عینی گویند که مصححان مختلف» به پاسخنامه آن نمره یکسان دهند . هم چه نممره گذاری از نظر مصححان متاش باشد » عينيت آزمون كمتر است ۰ * یک ابزار اندازهگیری بليد بتواذد» رده هاى مختلف را تفكيك كند . آزمونى كه همه به آن ياسخ دهند ويا هيج کس به آن پاسخ ندهد دارای قوه تمیز نیست ۰

صفحه 16:
انواع آزمون ها « © ...۰ ساخته مطم استاندارد 5 ملاى - مرجع .... هنجار - مرجع © گروهی .... انفرادی © سرعت .... قدرت 7 عینی .... ذهنی 5 وابسته به فرهنگ .... ناوابسته به فرهنگ

صفحه 17:
انواع آزمون ها- . * آزمون های ورودی یا تشخیصی لا آزمون های تکوینی يا مرحله اى © آزمون‌های پایانی يا تراكمى

صفحه 18:

صفحه 19:
انواع آزمون ها- کتبی آزمون های کتبی یا مداد - کاغذی ۶ گسترده پاسخ یا انشایی 5 محدود پاسخ fess ©

صفحه 20:
م " آزمون هاى كسترده ياسخ : آزمون شونده هيجكونه محدوديتى در پاسخ دادن ندارد . آزمون شونده در زمان » شيوه » مقدار ياسخ » سازمان دهى آزادى كامل دارد . * آزمون های محدود پاسخ : آزمون شونده درزمان پاسخ دهی » حجم پاسخ محدودیت دارد .

صفحه 21:
Gas ۳ آزمون های کوتاه پاسخ : آزمون شونده باید کلمه » عبارت » جمله» عدد؛ علامتی را در پاسخ سوال » بنویسد و یا پر کند ۰ © آزمون های بسته پاسخ یا عینی: سوال و جواب در اختیارآزمون شونده قمرار داده می شود و او درباره جواب های داده شده حسب نوع سوال تصمیمی می گیررد ۰ د07 له ساس

صفحه 22:
آزمون های گسترده و محدود © تهیه آن ها آسانتم از آزمون های عینی است ۰ © تنها وسیله سنجش توانایی آزمون شونده در پرروراندن پاسخ است ۰ * _ موقعیت های واقعى ترى قابل عرضه كردن به آزمون شونده است . " سطوح بالای یادگیرری را می سنجند ۰

صفحه 23:
آزمون های گسترده و محدود پاسخ- معایبه © نمه گذاری ذهنی است. تصحیح زمان بر است ‎A‏ ‏© زیبایی و خط و سادگی بیان در نمره تاثیم گذاراست ۰ دانش آموز می تواند با جمله پرردازی طفره بررود ۰ © معیارهای نمرء گذاری مصحح می تواند تغییر کند ۰ © تحلیل آماری نتایج به سادگی میمس نیست ۰ از توانایی خواندن و نوشتن شا گرد و طراح سوال متاش است ۰ © نمونه کوچکی از محتوا را در بس می گیبرد .

صفحه 24:
افعال دارای وضوح و تفاسیم, گوناگون را باشند. © سوال‌ها مستقیما باهدف آموزشی مرتبط باشند ۰ * به جای نظرء استدلال خواسته شود. از وله هايى جون رسي كنيد » بحث کنید » پر‌هییز شود. سوال انتخابی داده نشود 4

صفحه 25:
آزمون های محدود پاسخ- ۴ از واژه‌هایی چون چه کسی» جه: شود. ۴ از این سوال ها براى اهدافى استفاده كنيد كه : سایر انواع آزمون قابل اندازه كيرى نيستند 5 " از این نوع سوال برای طبرح موقعیتهای جدید ۲ استفاده كنيد.

صفحه 26:
ورقه را تتها بر اساس ‎ab‏ سوال * يك ياسخ نمونه براى هرسوال تهيه كنيد . قبل از شروع به تصحيح پاسخ نمونه را با ورقه مقايسه كنيد . ۳ ورقه‌ها را سوال به سوال تصحیح کنید . حتی الامکان ان از شناسایی نام صاحب ور رقه خودداری کنید. ~~ = = ,,,——_

صفحه 27:
آزمون هاى كوتاء باسخ - تهیه سوال و تصحیح پاسخ ساده است .. ۳ امكان حدس زدن را كاهش مى دهند 9 * درمقايسه با آزمون های چند گنرینه ای اطلاعات. بیشتری درباره دانش آموز به دست می دهد . موجب تشویق یاد گير‌ندگان به حفظ اطلاعات جزیی می. ود ‎٠‏ پاسخ‌دانش آموزان معمولا یک دست نیست و مصحح باید درباره مینزان درستی آنها تصمیم بگیررد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
آزمون‌های کوهپاسخ- * جمله‌ها را مستقیما از متن کتاب ۱ سوال هدف آموزشی مهمی را در بر گید ۰ * مطمئن شوید که سوال تنها یک پاسخ درست کند. اگر سوال از نوع تکمیل کردنی است» تنها یک جای خالى منظور کنید . جای حالی را در انتهای جمله قرار دهید . حتى الامكان از يرسش به جاى سوال تكميل كردنى ee

صفحه 29:
آزمون های کوتاه پاسخ-: * از افعال منفی پر‌هیز کنید . * تا حد امکان از اعداد ساده استفاده توانایی محاسبات مورد نظر باشد. مییزان دقت را مشخص كنيد ۳ اگم ذکر واحد اندازه گیری مهم است در سوال بخواهید. حمله بندی سوال نباید پاسخ آن را القاء کند.

صفحه 30:

صفحه 31:
دانش آموز امکان طفره رفتن ندارد. عوامل ممربوط به زیبایی خطء روان نویسی وارد نمی شود. نمونه زيادى از هدف هاى محتوا را مى توان يوشش داد. به دشواری تهیه می شوند . علاوه بر تخصص و رت » به توانایی های فردی طبراح نیز بستگی دارد.

صفحه 32:
دانش آموز می تواند حدس بزند ۰ مى تواند دانش آموزان را به سوی محنود . امکان محاسبات آماری را فراهم می کنند. دانش آموزان قوی مى توانند از سوال ضبعيف دجا شوند. در نوع چند گزینه ای؛ گاهی یافتن گزینه های انحرافی مناسب » بسیار دشوار است +

صفحه 33:
سوال های صحیح - غلط سوالها را تا حد امکان مختص ء ساده عبارت دیگر از جمله پردازی بیهوده پرهییز هر سوال به اندازه گیرری یک موضوع عنایت دا جمله بايد به نحوی صریح ء صحيح يا غلط باشد افرایش دما موجب شکوفه دادن درختان می شود © در بکار بردن واژه هایی مانند : هميشه هرگ اغلب؛ همه و هیچ تامل کنید . نامناسب : افنرایش اعتبار سوال هميشه روایی سوال را افزایش می دهد .

صفحه 34:
* از نوشتن و بازنویسی جملات کتا آنها جزیی از یک پاراگراف یا پخش * آزمودنی را گمراه نکنید . نامناسب : کتاب ابوطالب سینا نوشته شده است . © سوال‌ها را به مطالب حنظی محدود نکنید . مناسب : بالاترين واریانس سوال ۰.۳۵ است . طول و تعداد جملات صحیح یا غلط را بررابر در نظس

صفحه 35:
سوال های چند گنرینه ای * از نوشتن و بازنویسی جملات کتا ‎WI‏ جریی از یک پاراگراف يا بخش هستند. با انشای سوال شواهدی بمرای یافتن پاسخ ضراهم نامناسب : حیواناتی که هم در آب و هم در خشکی زندگی می کنند» چه نامیده می شوند ؟ دوزیستان پرندگان خزندگان طول گزینه ها را یکسان در نظر بگیسرید .یا در صورت ضرورت» طول گزینه های درست را در سوالهای Cae

صفحه 36:
سوال های چند گرینه ای : * گزینه های نادرست را طوری بنوب باشد. نامناسب : مركن كشور جين كدام لندن بر وكسل يكن تهران * ساقه‌یا تنه سوال و گزینه ها به موضوع واحد داشته باشند . نامناسب : مركن كشور جل كذ 0007| است؟ فرانسه پرو هانوی پکن بیش از یک مساله یا مطلب را در هر سوال قرار ندهید . هر سوال باید به یک هدف مهم آموزشی را در سكيررد .

صفحه 37:
کدام عبارت درست است ؟ الف ) سوالهای تشریحی به دشواری تهیه می شوند . ب ) حداقل دشواری سوال صحیح - غلط ۰.۲۵ است + ج ) افرایش عینیت؛ افنرایش اعتبار را در پی دارد ۰ د ) فعل توجه کردن» یک فعل رفتاری است .

صفحه 38:
سوال‌های چند گنه ای *" مطالب تكرارى را به ساقه يا تنه سو اصطلاح روایی ‎Pe‏ ‏الف ) به هدف امتحان مم‌بوط است . ب )به دقت امتحان مربوط است . ج )به نمه كذارى مصححان مربوط است .

صفحه 39:
سوال هاى چند گزرینه ای * گزینه ها از نظر دستوری و جمله: سوال باشند . نامناسب: هنگامی محتوای کتاب درسی تفییس عمده می از ویژگی های سوال موجود متاش می شود ؟ الف ) اعتبار كاهش مى يابد . آب )روایی -

صفحه 40:
سوال هاى چند گزرینه ای * حتی الامکان از جملات منفی استفاده ضرورت زیر کلمه منفی خط بکشب افنرایش تعداد سوال ها موجب تغییر کدام شود ؟ الف ) کاهش اعتبار . آب ) کاهش روایی .

صفحه 41:
* از طبرح سوال‌های گمراه کننده پرهٍ میک ی ۳ سانتی مت است ؟ الف ) ب) ج ) ‎Cs‏ ‏منظور طراح مساحت مریع است باپیچد رن یر ضروری کار ار دشوار کرده است . با ناقص نوشتن واحد مساحت كم راه كردن را تشديد كرده 0 5

صفحه 42:
سوال های چند گنرینه ای در صورت ضرورت » جای خالی را در انتهای جمله: ۰ عبارت است از انتخاب يك راه انجام کار از 0 موجود . الف ) اطلاعات ب )داورى ج) تصميم د ) ارزشيابى * ايرادى ندارد که سوال ۳ یا ۵ گزینه ای باشد . بای پایه های دوره ابتدایی از سه گزینه استفاده کنید . * در آزمون های تکوینی استفاده از گزینه " نمی دانم " جای است . ۲

صفحه 43:
سوال های چند گنرینه ای ۳ محل گزینه های درست را تصادفی 2 * حتی الامکان از عباراتی مانند : همه موا الف وب و مشابه آنها استفاده نکنید . © کاربرد این نوع سوالها را به اندازه گیر‌ی حافظه. آوری محض محدود نکنید . ارائه کمتم از ۱۰ سوال چند گزینه ای توصیه نمی شود . بسته به این که آزمون از نوع قدرت است يا سرعت » زمان آزمون را تعیین

صفحه 44:
برگه سوال نمایشگاه انواع سوال نیست اگرچه ارزشیابی جزیی از فرایند آموزش : استء اما برگه سوال جای آموزش مطالب جدید در طرح سوال اهداف مهم را مورد توجه قرار دهید .

صفحه 45:
‎ole)‏ مشخصات ‏" صفحه آرایی ۷ نام درس ‏" ام پایه ‏7" مدت(زمان) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎eile ‏نحوه تکثیس‎ 7 1 ‏ا‎ ‏فاصله پرسش‌ها‎ "

صفحه 46:
روایی - مشخصات محتوایی< 7" سوال و انشاء ‎ ""‏ سوال و طول پاسخ " سوال‌وهدف 7" سوال و دانش اموز * “سوال وبارم " نوع سوال و هدف '* سوال وزمان

صفحه 47:
2 رزشا ۳۳ محتوایی موانع ۱ ‎er‏ ‎gle‏ مشخصات " غلط علمی ‎٠‏ تکیرار اندازه گیسری " وابستگی اهداف ‏' وابستگی سوال ها ‏" دستورالعمل نامناسب

صفحه 48:

صفحه 49:
یک نمونه با تست گرم ‎sale PS pe‏ ones 0 2 ‏ويد‎ cp’ NOUN prow, Gyles ‏ال ملس دصر وري لامش رت] سريم‎ ۰ a ‏مایب ا‎ ۷ Sa ‏"يك كسس طب‎ ‏يكلم‎ و »یت

صفحه 50:
چهار ب رگه آزمون تهیه کنید . یک بررگه شامل ۲ سوال گستررده پاسخ یک بررگه شامل 6 سوال محدود پاسخ یک بررگه شامل ۰ سوال كوتاه باسخ یک برگه شامل ۱ سوال بسته پاسخ

صفحه 51:
‎a‏ های گرروه فك ‎Se‏ اساس ضرم ‏برگدا ‎BS‏ رابه گروه طبراح سوال ‎eS.‏ : ‎

صفحه 52:
به خاطر داشته باشیم : * امتحان دارای اضبطمراب است» اضطبراب زیاه ور عل5 ۱ دانش آموزان تاثیر منفی دارد. © نتایج کلی دانش آموزان » نتايج ذعاليت معلم و مدرسه نين هست . © هم دانش آموز و هم عوامل مدرسه علاقه دارند تا بهترين نتیجه را از امتحان بگیررند.

صفحه 53:
اجراى امتحان كتبى - گروهی " قبل از هم امتحان» وسایل لاز را يادآورى كنيد ‎٠.‏ * وجود تعدادی نو دكار يا مداد ‏ ب كه سفید و حسب ضرورت خط کش و امثال آن» از بر‌ضی مشکالات پیشگیرری می کند. " شرایط فییریکی و روانی مناسب را فراهم کنید : " مراقبان قبل از دانش آموزان در جلسه مستقم شوند ۰ * از سروصدا؛ رفت و آمد اضراد » صحبت کرردن مراقبان جلوگیرری کنید . اين رفتارها موجب کاهش عملکرد دانش آموزان می شود . * در صورت کمبود مراقبه در صورت امکان» کمی تاخیس در شروع امتحان» بهت از ب‌گنراری بد امتحان است .

صفحه 54:
از سراقبان عصبانی و خسته استفاده نکنید . دانش آموز از این لحاظ بايد احساس امنيت كند ‎٠.‏ ‏رعايت اصول نوشتن سوال امتحانى موجب كاهش بسيارى از مشكلات می‌شود . در صورت وجود مشکل یا ابهام در سوال حتما باید آن را رفع کرد . راهنمایی باید به گونه ای صورت گیررد که آرامش روانى وت سكن دانش آموزان مختل نشود ۰ راهنمایی عمومی انفرادی به شررط آن که موجب حواس پررتی دیگرران نشودء قابل توصيه است ‎٠‏

صفحه 55:
اجسای امتحان کتبی ۳ گروهی " قبل از امتحان» در فواصل مناسب ضوابط و شرایط جلسه امتحان. را به دانش آموزان یادآوری کنید ۰ * یکی از روش های مناسب پیشگیری از بر‌ضی تخلفات تفییر جای فرردی استا که به این طرریق مزاحم دیگران می شود ۰ " مناسب است نگاه مراقب کمی بالاتر از فرد یا اراد باشد ۰ ” نكاه مت كر روى فردء با نشان دادن عدم رضايت در جهه ؛ بسراى پیشگیری از تخلف» موش‌خواهد بود . " مرعوب جنجال آضرینی دانش آموزان متخلف نشوید ۰ " در صورت اختلال؛ هرچه سریعتر شرایط را عادی ‎ABS‏ +

صفحه 56:

صفحه 57:
تصویر ۳- مدل رفتار ارزشیابی

صفحه 58:
ل عناصر تشکیلاتی مدل مرجم

صفحه 59:
اب اوراق موره انتظار از ميان اوراق ممکن

صفحه 60:
تصویر ۳- مدل رفتار ارزشیابی

صفحه 61:
نکاتی درباره تصحیح | © تصحیح کنندگان به تدریج سخت گیس تر می شوند. © ورقه اول همواره دچار بیشترین سخت گیری می شود. * تصحیح هر ورقه به ورقه های قبل نیز بستگی دارد . * ورقه‌های بسیار قوی و بسیار ضعیف نقش لنگر را دارند. * مصححان نمه گذاری خود را با اطلاعات قبلی همسان می کنند . © مصححان ملاک های مورد ادعای خود را در تصحیح کمتر به کار می گیر‌ند :

صفحه 62:
خلاصه کلام " وقتى كه از داده هاى امتحان صورت نگرفته است . *" با كمى حوصله و صرف وقت؛ حاصل تلاش‌ما: به وسيله نوع سوال به هدر نمى رود ‎٠‏ تصحيح اوراق با خطا همراه است + در حال حاضر ءدانش آموزان هدف های تدریس ما را از سوال امتحانی تشخیص می دهند . با شرايط امروز ء بايد مصرف كننده آموزش تربيت كرد ‎٠‏

صفحه 63:
ان نتايج امتحانات چه استفاده ای می:

صفحه 64:
استفاده ملما ۱ ۱ اقتباس از : شرینی» حسن پاشا *” شناحت پیشرفت تحصیلی ؛ سطح استعداد» تواذایی فرد فررد. دانش آموزان و گرروههای شاگرردان به منظور ارزشیابی یادگیرری آنان * کسب آگاهی از جنبه های مثبت ووهمچنین نارسایی ها و نقاط ضعف دانش آموزان © بازنگری» اصلاح ‎CoB‏ روش های آموزشی خود

صفحه 65:
استفاده ممان از ۱۳۱ اقتباس از : شرینی» حسن پاشا © تشخیص مشکلات یادگیری دانش آموزان * تصمیم گیرری بررای گرروه بندی شاگرردان © اندازه گیری عینی سطح پیشرفت و یادگیمری دانش آموزان براساس معیارهای هدفهای آموزشی. © کمک به یادگیری دانش آموز * کمک به دانش آموز برای آشنایی با هدف‌های آموزش درس

صفحه 66:
استفاده معلمان !۱ اقتباس از : شرینی» حمن پاش "_برانگیختن رغبت شاگردان به یادگیری ۳ تصمیم كيرى برای شرروع ممراحل بعدی تدریس اصلاح روش تدریس * متتجانس کردن دانش آموزان * ارتقاء دانش آموزان و طبقه بندی آنان

صفحه 67:
موارد خاص استفاده آزمونها در جریان تدریس جاسى ودايين اقتباس از : شرینی» حسن پاشا قضاوت درباره استعداد و ظررفيت ياد كيرى راهنمایی جریان تدريس ‎oh Sig Ske aa 1‏ کشف مشکلات و نارساییهای یادگیمری دانش آموزان پیشرفت و بهبود روشهای تدریس ‏ارزشیابی و قضاوت در مورد بازدهی فعالیتهای آموزشی ‎

صفحه 68:
استفاده مدیمران از 1: اقتباس از : شرینی حسن پا مدیرران مدارس مسوول و پاسخگوی بررنامه ها و روشهای آموزشی مدرسه - هستند تصمیم گیرری در زمینه ببرنامه ریری کلی آموزشی 9 اتخاذ تصمیم در مورد برنامه ها » شناخت نیازهای دانش آموزان» روشن کرردن هدفهای آموزشی و ۰ ۰ ۰ تعیین تقاط ضعف و جنبه های مثبت ببرنامه های آموزشی گروه بندی دانش آموزان

صفحه 69:
استفاده مد ۱۳ اقتباس از : شرینی حسن پا * شناخت زمینه‌هایی که مطمان به راهنمایی و نظارت نیازد ۴ شناخت وسائل و تجهیزرات آموزشی مورد نیاز . * تعیین بازدهی و موش بودن کلی ‎glib dbo‏ مدرسه * گزارش به والدین و مراجعاداری * تصمیم گیرری بررای ارتقاء حسب مقررات

صفحه 70:
د دانش آموز در همریک از سوال ها * درصد عملکد دانش آموز در کل آزمون ۲ درصد عملكرد كلاس در هر سوال ۲ درصد عملکرد کلاس در آزمون

صفحه 71:
جدولی دو بعدی رسم کنید که نام دانش آم اول وشماره سوال در سطب اول قرار گیررد ۰ نمه هر دانش آموز را در هر سوال ثبت کنید ۰ سطی‌ها وستون‌ها را جمع بزنيد ‎٠‏ جمع هر سط را بر تعداد سوال ها تقسیم كنيد . جمع هر ستون را بر تعداد دانش آموزان تقسیم کنید ۰ دومرحله آخر رادر ۱ ضرب کنید .

صفحه 72:
0 ۵ | 4 | 3 18۲ | 1 | 1 ۱8 ۲ | 0 | 0 ۱8۲ ۲ | 1 ۱ 0 ۴۱ 1 | ۰.0 | 0 330 2 ۱ 0 | 0 | 0 | 0 67604 ۱ 0 | 1 | 1 | ۵ 93 5 | 1 | 1 | 8 1770 1 | 0 ۱ 0 | 9 1 4 3 47[28] 5 | 6 ۷ 58% 63% 75% 50% ۳

صفحه 73:
در هر سط مشخص است که دانش آموز به کدام سو دانش آموز الف از 7 سوال » نمرء ۵ گرفته است . او نم سوالهاپاسخ داده است . شش نفى از هشت نفر دانش آموز به سوال 0 پاسخ داده اند . دره کلاس در این سوال ۷۵ درصد است . ‎Biel‏ شده در کللاس ۲۸ است . درصد آن را به 4/۱ یعنی تعداد ‌پدر نمرء كامل » عدد ‎0/١‏ را به دست مى دهد كه عملكرد كل

صفحه 74:
© در جدول فرضی » ارزش هر سوال ۱ و نمره کل آزمون ۸ است. " می توان نمره اخذ شده با مقیاس ۲۰ را در آن منظور کرد ۰ ‎gt ©‏ توان هر سوال را به اجرزاء آن تنكيك كرد و اطلاعات بيشترى به دست آور 9 * در این صورت محاسبه درصد های سطبری پر اساس نرء ۲۰ صورت خواهد گرفت ۰ " توجه داشته باشیم : اعتبار و روایی این روش بای سوال های گستررده پاسخ جای تردید دارد ۰

صفحه 75:
تجریه و تحلیل نتایج امتحان( 5 ) * پا توجه به وجود رایانه و ماشین حساب های پیشرفته » محاسبه شاحخص ‏ های مکنری و شاخص های پراکندگی توصیه می شود ۰ ۳ مد : نمه ای است که بیشت تکرار شده است . در مثال ضرضی ما نصره های ؛ وه بيشت تكرار شده اند . " میانگین : حاصل جمع نمره ها تقسیم بر تعداد دانش آموزان . در مثال فرضی ما میانگین ۳۰۵ است ‎٠‏ * با مشورت مطمان می توان ملاک هایی را ببرای هر دسته از درصد ها تعيين کرد

صفحه 76:
تجزیه و تحلیل نتایج امت * 90 درصدبه بالا ۴ 90- 75 «* 60-75 25-7 ۱ " كمترازه؟

صفحه 77:
تحلیل سوال های آزمون ان نتايج امتحانات چه استفاده ای می:

صفحه 78:
سوالها و تعیین ميزران دقت و نا رسايى آن ها ا © بديهى استء هرجه اصول ذكارش سوال امتحانى ‎shy‏ رعایت شود » نتایج دارای روایی بیرونی شتری است . vA

صفحه 79:
* کاریمد شاخص های زیم درموره 5 هنجار - مرجع است . استفاده از آن ها در لام شداسة” ” سطح دشوارى peg” میانگین و انحراف معیار نمره‌های <ام

صفحه 80:
" تعریف ؛ نسبت کسانی که به سوال ياسخ درست داده اند به کل شرکت کنندگان در آزمون . 7 مثال : اگرر ۱۲ نفس از ۳۰ دانش آموز به سوالی پاسخ درست داده باشند » سطح دشواری سوال ۰.4< ‎٠‏ > ۱۲ است ۰

صفحه 81:
" مثال : اكلم در یک سوال ۲ نمره ای میانگین نمه دانش آموزان در آن سوال ۱.۲۵ باشد. ۰.۲۲۵ ۲ + 2م[

صفحه 82:
چند توصیه : * ورقه ها را بر اساس نممه مرتب کنید . * سطح دشواری هر سوال را به طور جداكانه براى نيمه اول نيمه دوع بركه ها محاسبه نماييد . * اگر تعداد بر که ها بیش از 6۰ است ؛ ۲۷ درصد نمرات بالا و ۲۲ درصد نمرات پایین را بای محاسبه سطح دشواری بم كزينيد . در این صورت سطح دشواری کل برابم است با 2( و بجاى ۲۷ درصد؛ مقداری بین ۲۵ تا ۳۳

صفحه 83:
تجریه و تحلیل سوال ها- سل دشوار تفسیر سطح دشواری : اگر سطح دشواری نردیک به ۱ باشد » سوال , آسان محسوب می شود ۰ سطح دشواری ننزدیک به صف ‎Sly‏ سخت بودن سوال است ‎٠‏ سطح دشواری سوال بررای گرروه نصرات بالاباید بیشتر از سطح دشواری ببرای گرروه نصرات پایین باشد . در غیر این صورت سوال نياز به بازتكرى دارد ‎٠‏

صفحه 84:
تجمزیه و تحلیل سوال ها سا تفسیر سطح دشواری : * در سوال های چهار گنرینه ای حداقل سطح دشواری ۰.۲۵( احتمال . ياسخ حدسى ) است . در غيس اين صورت سوال نیاز به بازنگری دارد . © در سوال های صحیح - غلط حداقل سطح دشواری ۰.۵ است ۰ " انتخاب سطح دشواری بستگی به هدف آزمون دارد ۰

صفحه 85:
و تحليل سوال ها- معط شواری : منظور كردن سوال هايى با سطح دشواری بالا در سوال امتحانی همواره توصیه می شود ۰ در آزمون های هنجار - ممرجع سطح دشواری ۰/۳ ۰/۷ توصیه می شود در آزمون هاى هنجار - مرجع هرجه واريانس سوال بيشتى باشد» سوال مناسب تى تلقى مى شود .واريانس سوال = p(p-1)

صفحه 86:
مثال : فرض كنيد تعداد دائش آموزان »۷ نم بان ۱ ‎٩‏ قوی و ضعیف هرکدام ۲۰ نف خواهد شد . در جدول زیم سطح دشواری محاسبه شده است . شدره ول 1 2 3 تعلدباسجكريه ضيف 5 13 014 تعلد پلخ گوه‌قوي 16 12 10 سط طواري كوم ضیف 025 055 07 سطعشواري كوه قوي 08 06 05 سطح دقري کل 0525 0575 0.6 قوه تمیز 5 005 02-

صفحه 87:
قوه تمیز ؛ قدرت تمين سوال در تشخیص بین دو گروه قوی و: از تفاوت سطح دشواری دو گروه قوی و ضبعیف به دست می آید. اك سطح دشواری گروه قوی و ضعین به ترتیب 1 و 2[ باشدء خواهیم داشت : و - ,0 -0

صفحه 88:
تجزیه و تحلیل سوال ها- قوء تم تفسیر قوء تمیز : " هرجه قوه تمين سوال به عدد | نردیکتر باشد » توانایی سوال در جدا سازی دو گرروه قوی و ضعیف بیشت است ‎٠‏ " اگس قوه تمین سوالی صفر باشد » به این معنی است که تعداد پاسخ دهندگان در دو گروه ببرابس است ۰ © اگر قوه تمین سوالی منفی شود ؛ در سوال پا روش آموزش باید تجديد نظ كرد ‎٠.‏ | HEE

صفحه 89:

صفحه 90:
"_ گوش‌دادن ‎٠‏ آزمايش كردن ‎eS ur”‏ © مهارتهای شغلی و اجتماعی > مهارت‌های مطالعه

صفحه 91:
استفاده از زمان استفاده از منايع استفاده از وسايل نشان دادن ابتكار و خلاقیت نشان دادن يشت كار نشان دادن قابل اعتماد بودن 4

صفحه 92:

صفحه 93:

صفحه 94:

صفحه 95:

صفحه 96:
انواع آزمون * آزمون كتبى عملكردى 9 آزمون شناسایی * انجام عمل در موقعيت شبيه سازى شده " نمونه کار

صفحه 97:
۱9 ser PES ‏م۱‎

صفحه 98:
ارزشيابى آموزشى 5 برنامه و زا ‎lS 1‏ ركنان VS * ‎oe‏ للك

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان