صفحه 1:
کم ام ان
۱
صفحه 2:
a سس
موی Be
ee د
صفحه 3:
Jes
Gui) سايم Ae
امور کی
72 د05
صفحه 4:
مفاهیم اساسی در ارزبابی آموزشی
" مقدمه
" ارزشیابی برنامهی درسی
" جایگاه و اهمیت سنجش و ارزشیابی درآموزشوپرورش
" چرا ارزیابی کنیم؟
" رویکرد سیستمی در فعالیتهای آموزشی
" مفهوم ارزیابی آموزشی و تحول آن
" تشابه و تفاوت اندازه گیری و 3
صفحه 5:
مقدمه
7 ارزشیابی آموزشی:
* جوانترین شاخه علمی حوزه تخصصی علوم تربیتی, درنیم قرن اخیر؛
*دهه ۱۳۴۰ هش (۱۹۶۰ م) در ايران دوران آغازین این رشد دهههای ۱۳۵۰ و
۰ ش) دوران بالندگی و دوران کنونی دوران پختگی وکمال این رشته
علمی نوپا
2 به این سوالات پاسخ می دهد:
" مطلوبیت هدف های آموزشی چقدر است؟
* مطلوبیت طرح و برنامه هایی که باید به هدف ها تحقق بخشد چقدر است؟
" مطلوبیت سازوکار اجرایی(روش و وسیله) هریک از برنامه های پیش بینی شده
چه میزان است؟
صفحه 6:
ارزشیابی برنامه درسی
۹ :
ارزشیابی برنامه درسی
* فرایندی است که در مورد داوری در زمینه ی تناسب تصمیمات برنامه ی درسی به
کار می رود؛
* اصول کلی ارزشیابی برنامه درسی:
" ارزشیابی در همه ی مراحل برنامه ی درسی انجام می گیرد؛
ابى بايد فرايند نكر و غايت نكر باشد؛
ابى تكوينى و مجموعى.
ارزشيابى تكوينى هدفش كمك به برنامه ريزان و توليد كنندكان برنامه ى درسى »
یی واس عاق i eae oe eee
در مقابل ارزشیابی مجموعی هدفش ارزیابی تمامی برنامه پس از اجرای أْن
صفحه 7:
نامه درسی
ارزشیابی بر نامه در
[- کار کردهای ارزشر
= نامه ی درسی
تحد ند نظر در بر
۱ : ۰
۲ مقایسه کردن
1 مث
پیش بينى نيازهاى امور sel
1 ی Tee ۱ 3 ۲ 4
: ۰ ۰ &
صفحه 8:
ارزشیابی برنامه درسی
مراحل ارزشیابی برنامه درسی:
قبل از برنامه ریزی یا نیاز سنجی
ارزشیابی پایانی
ارزشیابی پی گیری
ee د
صفحه 9:
جایگاه و اهمیت سنجش و ارزشیابی در آموزشوپرورش
1 سنجش و ارزیابی» یکی از مسائل عمده تربیتی و جز لا پنفک تعلیم و تربیت ؛
7 نقش ارزشیابی در ارتباط با اجزا نظام آموزشی:
*دروندادهای نظام آموزشی در چهسطی هی ات و (
شروع کرد (ارزیابی تشخیصی)؟
* نظارت بر نحوه پیشروی فرایند های آموزشی.
* مطلوبيت بروندادهای واسطه ای جه را ار ی ای
* مطلوبيت عملكره برنامه های مورد (حرا عفد ۰ را ای
۴ طلوت امد برنامه های ۱
۰ '
ر است؟
صفحه 10:
نقش ارزشیابی در فرایند باد دهی-بادگیری
هدف. برنامه. روش, وسایل و ارزشیابی عناصر عمده فرایند یاد دهی-یاد گیری؛
ارزشیلیی نه تنها نظارت بر عملکرد و تغیرات رفتاری دانش آموزان» بلکه بر
کارایی سایر عناصر را
نظارت بر اهداف
نیز نظارت دارد:
نظارت بر برنامه ها
ee
* ارزشیابی تکوینی
= ارزشیابی پایانی
نظارت بر ابزار و روش اجرای برنامه
صفحه 11:
نقش ارزشیابی د رآموزشوپرورش
نقش بازخورد دهنده
بازخورد به معلم
بازخورد به دانش آموز
نقش ایجاد کننده انگیزش
نقش ارائه دهنده اطلاعات
دادن اطلاعات برای پاسخگویی مدرسه
دادن اطلاعات برای انتخاب
دادن اطلاعات به والدین
نقش هدایت کننده شیوه مطالعه دانش آموزان و شیوه تدریس معلمان
:«نقش ارتباطی ارزشیابی
صفحه 12:
2
نقش ارزشیابی د رآموزشوپرورش
به طور کلی:
* اگر در نظام آموزشی ارزیابی انجام نشود. نمی توانید موفقیت را از
اگر موفقیت را تشخیص ندهید نمی توانید بدان پاداش بدهید.
* گر موفقت را باداش ندهید احمال نوا ۱۳۱۳۱
اگر موفقیت را تشخیص ندهید نمی توانید از آن پند حاصل کنید.
اگر شکست را تشخیص ندهید نمی توانید آن با تصحیح کنید.
" اگربه وسیله ارزیلبی نتایج نظام های آموزشی را نمایان کنید. می توانید
حمایت های لازم را به دست آورید (بازرگان ۱۳۸۰)
ee د
صفحه 13:
مفاهیم اساسی در ارزیابی آموزشی
چرا ارزیابی کنیم؟
مدف اعلی فراهم آوردن واتمای ۲ ef ۱۳۱
رویکرد سیستمی در فعالیتهای آموزشی
صفحه 14:
S495 9 سیستمی در فعالیتهای آموزشی
مزایای استفاده از رویکرد سیستمی درتنظیم فعالیتهای آموزشی:
شناساتی نیازهای محیطی
ا و os
تنظیم بهینه فرایند عملیاتی آموزشی
جریان یاددهی-بادگیری مطلوبتر
صفحه 15:
كد
رویکرد سیستمی در فعالیتهای آموزشی
رابطه تحقیقات. برنامه ریزی ومدیریت آموزشی درتحقق هدفهای نظام آموزشی
صفحه 16:
صفحه 17:
رویکرد سیستمی در فعالیتهای آموزشی
7 اهمیت و جایگاه ارزیابی آموزشی:
"یک نظام فرعی از نظام آموزشی
"بازخورد دادن جهت بهبود فعالیتهای آموزشی به
متظور حصول اظمیتان ee
"ارزیابی - آیینه نظام آموزشی
ee د
صفحه 18:
۲ ار
منهوم ارزیابی آموزشی و تحول آن
7 به کار گرفتن ارزیابی آموزشی به عنوان بازخوردی جهت بهبودی فعالیتهای آموزشی
امری نسبتا جدید است. «کمتر از ۱۰۰ سال)
7 ارزیابی آموزشی قضاوت کردن درباره ارزش یا شایستگی پدیدههای آموزشی؛
نا كوبا و لینکلن (۱۹۸۹: توافق کردن دربارهارزش یا شایستگی پدیدههای آموزشی
7" پاتون (۱۹۹۷): گردآوری اطلاعات درباره فعالیتهاء ویژگیها و بروندادهای برنامه به
منظور قضاوت درباره برنامه, بهبود اثر بخشی برنامه و پا اطلاع رسانی برای تصمیم
گیری جهت برنامه ریزی آینده.
1 سطوح مختلف ارزیابی:
" فرد (یادگیرنده يا مدرس)
* برنامه (آموزشی یا درسی)
© دوره (مقاطع تحصیلی و.)
" سازمان (واحدسازمانی. بخش آموزشی. گروه آموزشی, آموزشگاه و.)
a8
صفحه 19:
منهوم ارزیابی آموزشی و تحول آن
تاريخ تحول مفهوم ارزیابی:
" دوره اول: دهههای قبل از 1۹۵۰ (اندازه گیریهای روانی- آموزشی)
* دوره دوم: دهه ۱۹۶۰ (پرووس و استیک. توصیف فعالیتها و برنامههای آموزشی و
مقایسه آنها با هدفهای موردنظر)
* دوره سوم: دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ (استافل بیم» در لین دوره ارزیلبی آموزشی
تاکید بر سنجش پویایی نظامهای آموزشی و قضاوت درباره ارزش یا اهمیت
پدیدهای آموزشی)
" دوره چهارم: اواخر دهه ۱۹۸۰ و اولیل دهه ۱۳۹۰ (دیدگاه ساخت گراییء توافق
a9
درباره ارزش یا اهمیت پدیدههای آموزشی.
صفحه 20:
مفهوم ارزیابی آموزشی و تحول آن
- تاريخ تحول مفهوم ارزیابی:
* فعالیت انجمنهای تخصصی آموزش عالی آمریکا (اعتبارسنجی)
* از نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ (ارزیابی درونی و برونی)
" مفهوم یادگیری و محیط مناسب یادگیری:
* یادگیرنده -محور
* دانش -محور
* ارزیابی-محور
" دهههای پایلنی قرن بیستم و آغاز قرن بیست ویکم (جست وجوی نظم یافته برای
قضاوت یا توافق درباره ارزش یا اهمیت یک پدیده آموزشی alin) فعالیت...
منظور بهبودی آن درجهت کاهش فاصله میان نتایج جاری
ی
20
صفحه 21:
تشابه و تفاوت اندازه گیری» آزمون و ارزشیابی آموزشی
2 اندازه گیری:
شیوای است برای اتتساب اعدادبه خصیمههای افرد یا واحدهابرحسب قاعده معین.بهطوری که رابطهای مشخص میان Nil ely ben
برقرار شود.
اندازه گیری سعی بر آن است که یک ویژگی فردی یا خصیصه مورد نظر به صورت کمی توصیف شود و محقق شدن چنین امری شامل مراحل
زیر ميبلشد:
۴ الش) فردمورد ندز گیری مشخس شود:
ب) ویژگی مورد اندازه گیری بهطور عملیاتی تعریف شود.
ج) شیوهای كه براساس آن انتساب اعداد به ویژگیمورد نظر به عمل می آیدکامل مشخس:
اشد. (نیتکو 1۹۸۳
7 آزمون:
از ابزار اندازه گیری است؛ شیوهای نظامدار برای مشاهده و توصیف ییک یا چند ویژگی فردی.به کمک مقیاس رتبهای یا
مقیاس عددی (کرونباخ 1۹۷۰.
7 ارزشیابی:
ارزشیابی - قضاوت + اندازه گیری؛
7 ارزیابی آموزشی:
به قضاوت درباره پدیده آموزشی میپردازد. فرایند ت
ماهیت هدفهای آموزشی برنامهها. عملیات و نتلیج كن .به منظور هدليت تصميم كيرىء يا.
(ایمتافل بیم وهمکاران 09۸٩
صفحه 22: