حسابداریعلوم انسانی و علوم اجتماعی

ارزش اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان

صفحه 1:

صفحه 2:
مسابداری بفش عمومی رنظر استاد ارممند مناب دکتر مزده پژوهشکر ء احصد میرماجیان

صفحه 3:
خب ۱7 عنوان: اصول بنیادی حسابداری دولتی

صفحه 4:
*#به مجموعه ای از استانداردها » معیارها » موازین و قواعد کلی که حسابداری دولتی و موسسات غیر انتفاعی دولت بر پایه آن استوار بوده و منحصراً در لین گونه سازمانها کاربرد داشته و در حسابداری مالی و سازمانهای بازررگانی مورد استفاده قرار ع

صفحه 5:
#درآمریکا مسئولیت تدوین چارچوب نظری » اصول و استانداردهای حسابداری دولت های ایالتی و محلی به عهده اين هیثت میباشد . این هینت بانه شماره ۳۳ خود را در ژوئن سال 1۹۹۹ میلادی به تصویب رساند و اجرای آنن از سال ۲۰۰۱ شروع و در پایان سال ۴ میلادی تحقق یافت.

صفحه 6:
۱-اصل اول: اصل قابلیت های حسابداری و گزارشگری مالی پراساس این اصل سیستم حسابداری بایستی الف) ارائه مطلوب و همراه با افشای کامل وضعیت مالی و نتایج عملیات مالی حساب های مستقل و گروه حسابهای واحد دولتی بر طبق اصول پذیرفته شده دولتی ب ) تعیین و نمایش در انطباق با قوانین و مقررات و مفاد قراردادهای مربوطه .

صفحه 7:
براساس این اصل سیستم های حسابداری دولتی باید بر مبنای حساب های مستقل طراحی شده و عمل نمایند. یک حساب مستقل ازیک منبع مالی و واحد حسابداری با مجموعه ای از حسابهای خود تراز میباشد هر سازمان دولتی میتوانداز چند حساب مستقل تشکیل شده باشد که هریک . به تنهای یک شخصیت حسابداری محسوب میشوند ولی در كل صورت های مایل سالانه برای دولت به صورت جامع تهیه ميشود.

صفحه 8:
تعداد و انواع حساب های مستقل در حسابداری دولتی هر کشوری تحت تاثیر قوانین و مقررات مالی آن کشور است. طبقه بندی انواع حساب مستقل بر اساس(3۸513)) طبقه اول: حساب های مستقل برای وجوه دولتی طبقه دوم: حسابهای مستقل برای وجوه سرمایه ای ‎abe‏ سوم: حسابهای مستقل برای وجوه امانی

صفحه 9:
حساب مستقل وجوه عمومى .يك واحد حسابدارى ومللى مستقل كه درآن فعاليتهاى مللى مربوطبه داراييها درامدها و منايع معینی که طبق مقررات برای تامین مالی عملیات . فعالیتها . خدمات جاری ۰ عادی و عمومی هر سازمان دولتى يا غير دولتى يا غير انتفاعى مورد استفاده قرار میگیرند منابع : درآمدهای عمومی نظیر: مالیات.عوارض.فروش منابع زیرزمینی مصارف: هزینه های عمومی نظیر: دفاع ملی؛اموراجتماعی سیاسی اقتصادی ی لا طبقه اول: حساب مستقل وجوه دولتى حساب مستقل وجوه در آمد اختصاصى یک واحد حسابداری ومللی مستقل كه درآن فعاليتهاى مللی مربوط جه دریافت و مصرف درامدهای خاصلی که معمولا بای مصارف و مقاصد عملیلتی معین وصول می كردند نكهدارى ميشود منابع : درآمدهای اختصاصی که به موجب قانون وصول میگردند نظیر جرائم راهنمایی و رانندگی مصارف : هزینه ای اختصاصی نظیر خط کشی خیابانها نصب چراغ راهنما

صفحه 10:
وجوه بازپرداخت بدهی های عمومی یک واحد حسابداری ومللی مستقل که درآن فعاليتهاى مللی مربوطبه منلبع مللی و درآمدهلیی که برای بازپرداخت اصل و فرع اوراق قرضه و بدهیها و تعهدات بلند مدت عمومی وصول می گردند عمدتا وجوه انتقالی از حساب مستقل وجوه عمومی میباشد مصارف : بازپرداخت اصل بهره و وامهاى بلند مدت عمومی دولت = لا طبقه اول: حساب مستقل وجوه دو كت وجوه پروژه های سرمایه ای یا طرح تملک دارائیهای سرمایه ای یک واحد حسابداری ومللی مستقل که درآن فعالیتهای مللی مربوط به وجوه مللی که برای ایجاد يا خرید اموال .ماشین آلات وتجهیزات سرمایه ای اساسیبه مصرف می رسند نگهداری میشود منابع : وجوه عمومی . انتشار و فروش اوراق قرضه . وام دریافتی از سیستم بانکی مسارف : تحصیل . احداث ۰ خرید دارثی های ثابت عمومی

صفحه 11:
لا طبقه دوم: حساب مستقل وجوه سرمایه ای به خدمات و تدارکات داخلی منابع : در زمان ایجاد از حساب مستقل وجوه عمومی یا سایر حسابهای مستقل دیگر مبالغ در یافتی بایت صورتحسابها ارسالی به حساب های مستقل مصارف : بهای تمام شده کلا یا خدمات خریداری شده > هزینه های عمومی بهای تمام شده کالا و خدمات توزیع شده بعلاوه درصد معینی سود مصارف بهای تمام شده کلا و خدمات ارائه شده هزینه های عمومی

صفحه 12:
وجوه بازنشستگی منابع وجوهی که در زمان اشتغال کارکنان از حقوق آنها كس ميكرفة مصارف : مقرری پرداختی در زمان بازنشستگی. زکارافتادگی و لا طبقه سوم: حساب مستقل وجوه امانی وجوه موقوفه منابع : درآمد و دارلیی های که از طرف اشخاص در اختیار دولت قرار میگیرد و در آمد حاصل از سرمایه كذارى اين وجوه مصارف : اهداف تعيين شده توسط اوقاف

صفحه 13:
لا طبقه سوم: حساب مستقل وجوه امانی وجوه سپرده منابع : وجوهی که در راستای اجرای قوانین و مقررات تحت عنوان تضمین و یا مقررات از اشخاص حقیقی . حقوقی دریافت میشود مصارف : استرداد وجوه پس از اجرای کار یا انجام معامله

صفحه 14:
-] طبقه بندی حسابهای مستقل در ایران الف) حسابهای مستقل در خزانه داری کل

صفحه 15:
سس سس ب) حساب ‎٠‏ مستقل در دستگاههای دولتی انواع حسایهای سيل وجوه دولتی [ وجوه امانى سک سح حح وجوه جارى ل ای وجوه اختصاصی وجوه سپرده وجوه بازنشستگی

صفحه 16:
۱-امروزه اهمیت ایجاد حسابهای مستقل در سازمانهای دولتی به حدی است که برخی کشورها به جای عنوان حسابداری دولتی از عنوان حسابداری حسابهای مستقل استفاده میکنند. ۲- انتقال اعتبار از هر حساب مستقل به حساب مستقل دیگر غیر ممکن است مگر به موجب قانون. ۳- اصل ۵۵ قانونی اساسی که با اصول بنیادی حسابداری دولتی منطبق است بشرح زیر میباشد: لته وت رام وه عنم ی بر ب)هيچ هزینه ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکند.

صفحه 17:
© نعریف دارایی های سرمایه ای : * دارایی های نظیرزمین ‏ ساختمان ؛ وسایط نقلیه ‏ آثار هنری و تاریخی و سایر دارایی های مشهود و نا مشهودی که در فرایند عملیات مورد استفاده قرار گرفته و دارای عمر مفید بیش از یک دوره مالی هستند ۶ تعریف دارایی های سرمایه ای عمومی : * دارایی های که از محل درامدهای عمومی ؛ اختصاصی و یا استقراض بلند مدت تحصیل میشوند # نحوه گذارش داراییهای سرمایه ای : بهای تمام شده تحصیل و هزینه اين قبيل دارايى ها در صورت های مالی حساب های مستقل وجوه دولتى منعکس نمیشود زیرا حسابداری حسابهای مستقل وجوه دولتی بر جريان منابع مالى تاكيد دارد و تحصیل این قببل داراثی ها در صورت حساب جامع خالص دارایی های دولت تحت عنوان دارایی های سرمایه ای ‎Syn pate‏ © بر اساس معیار اندازه گیری جریان منابع مالی دارائی ها سرمایه ای به حساب مخارج منظور می گردد و متحصرا ورود و خروج منابع مالى ثبت و گزارش ميش © درصورت که دارایی های سرمایه ای از محل حسابهای مستقل وجوه امانى تحصيل گردند بهای تمام شده و هزینه استهلاک مربوطه فقط در صورت مالی حسابهای مستقل وجوه امانی منعکس میشود و در صورت جامع دولت گزارش نمیشود.

صفحه 18:
نعریف بدهی بلند مدت عمومی: بدهی هایی هستند که از محل حساب های مستقل وجوه دولتی بازپرداخت میشوند نحوه گزارش بدهی های بلندمدت : بدهی هایی بلند مدت عمومی در صورت های مالی حساب مستقل وجوه دولتی منعکس نمیشوند زیرا وجوه دولتی بر جریانات مالی تاکید دارند و چون این بدهیهای سررسیدنشده اند نه ورود و نه خروج جریان منبع مالی اند لیکن در صورت حساب جریان خالص دولت نمایش داده میشوند بدهی هایی که از محل حساب های مستقل وجوه سرمایه ای باز پرداخت میشوند هم در صورت های مالی حسابهای مستقل وجوه سرمایه ای و هم در صورتحساب جامع خالص دارایی های دولت منعکس ميشود. بدهی هایی که از محل حساب های مستقل وجوه امانی بازپرداخت میشوند فقط در حسابهای مستقل وجوه امانی منعکس میگردند.

صفحه 19:
براساس اين اصل الف)صورت هاى جامع مالى دولت : بايستى بر اساس جريان منابع اقتصادى و مبناى تعهدى تهيه شوند. ب) صورت هاى مالى حسابها مستقل: ‎-١‏ صورت هاى مالى حسابهاى مستقل وجوه دولتى بايستى براساس جريان منابع مالى و مبناى تعهدى تعديل شده ارائه شوند. ‏١-صورت‏ هاى مالى حسابهاى مستقل وجوه سرمايه اى بايستى براساس جريان اقتصادى و مبناى تعهدى ارائه شوند. ‏۳-صورت های مالی حسابهای مستقل وجوه امانی بایستی براساس جریان اقتصادی و مبنای تعهدی اراثه شوند. ‏-مبالغى كه بين حسابهاى مستقل منتقل ميشوند بايد در دوره ای که نقل و انتقال صورت میگیرد گزارش شوند.

صفحه 20:
sw بودجه عبار تنداز : برنامه دولت یا سازمانهای دولتی برای یک سال مالی که حاوی پیش بینی هزینه طرحهاء‌برنامه هاءفعالیتها و پروژه های دولت از یکسو و بر آورد درامدها و سایر منابع تامین اعتبار از سوی دیگر است. کنترل بودجه عبارتنداز : مقایسه در آمدها و سایر وصولی های دولت با در آمدهاو سایر منابع اعتبار پیش بینی شده از يكك طرف و مقایسه هزینه های انجام شده با اعتبارات مصوب از سوی دیگر براساس اصل لزوم بودجه بندی و کنترل بودجه الف)هريكك از واحدهای دولتی باید یک بودجه سالائه تنظیم نمایند + ب) سیستم حسابداری باید مبنایی برای کنترل بودجه مصوب فراهم نماید. ج)طبقه بندی متداول در بودجه .حساب ها و گزارش های مالی مورد استفاده قرار گیرد. دو شرط لازم و کافی که در اصل ۵۳ قانون اساسی بر انجام هزینه ها به آن تاکید شده است كليه دریافتهای دولت در حسابهای خزانه داری کل متمرکز ميشود و همه پرداخت ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می گیرد .

صفحه 21:
#اعتبارات مصوب یک اجازه کلی قانونی است که از طرف قوه مقنه به قوه مجریه داده میشود تا کالا و خدمات مورد نیاز برای تحقق اهداف معین را خریداری نماید #اعتبارات تخصیص ‎Ab‏ زمانی که درامدها و سایر مابع مالی دولت وصول میشود متناسب با وصول ن ها دولت به دستگاه های تابعه اجازه می دهد که از اعتبارات مصوب استفاده نماید

صفحه 22:
به موجب این : الف ) انتقالات بين حساب های مستقل باید در صورت های مالی اساسی به صورت مجزا از در آمده » هزینه ها و مخارج طبقه بندی شود . دفاتر تامین کننده وجه دفاتر دریافت کننده وجه وجوه انتقالی به سایر حسابهای مستقل *: بانک/طلب از حساب مستقل ۶ بانك /بدهى به حساب مستقل ‏ نه وجوه انتقالى از سایر حساب های مستقل *: دليل اين امرا آن است كه اين قيبل وجوه در دفاتر حساب مستقل تامين كننده وجه در زمان تحقق يا وصول به عنوان درآمد شناسايى و ثبت شده اند و در صورتى كه در دفاتر حساب مستقل دريافت كننده وجه نيز به حساب درآمد منظور شده است.

صفحه 23:
ب ) عواید ناشی از ایجاد بدهیه های بلند مدت عمومی نظیر وجوه حاصل از فروش اوراق قرضه دولتی باید در صورت های مالی به صورت جدا از د رآمدها و مخارج طبقه بندی گردند. ج) طبقه بندی درآمدها ی حساب مستقل وجوه دولتی بر حسب نوع حساب مستقل و منابع و مخارج حسابهای مستقل وجوه دولتی برحسب وظایف و برنامه ها . د) طبقه بندی درآمدهای حساب های مستقل وجوه سرمایه برحسب منابع و هزینه ها پرحسب وظايف همانند سازمانهای بازرگانی 0( صورت حساب فعالیت ها باید شرح فعالیت های دولتی را حداقل برحسب وظایف و در سطحی که صورت درآمدهاو مخارج و تغیبرات در مازاد حساب های مستقل وجوه دولتی ارائه می نماید.

صفحه 24:
در حسابداری دولتی برحی کشورها برای ثبت دارایی ها و بدهی های بلند مدت از گروه حسابهای دارایی های ثابت عمومی و بدهی های بلند مدت عمومی استفاده میشود که این گروه حساب ها برخلاف حسابهای مستقل فقط از واحدهای حسابداری مستقل تشکیل شده اند. #داراى ثابت و بدهی های بلند مدت فقط در حسابهای مستقل وجوه سرمایه ای و امانی ثبت میشوند ولی در حساب های مستقل دیگر می توان از کنترل حسابداری مربوط به گروه حساب دارایی های ثلبت و بدهی های بلند مدت عمومی استفاده کرد

صفحه 25:
کش | سر از اوح س

49,000 تومان