صفحه 1:
صفحه 2:
FMansorian
www.obstetrics.Ixb.com
صفحه 3:
شرآیعطاجرای | كارك
کام نخست:آماده سازی و فراهم سازی شرایط مناسب برای اجرای آزمون هاست
تهیه دفترج هآزمون و پاسچ نامه
ترتيب يشت سرهم قرار دادن سوال های مختلف
و درنظر گرفتن زمان و مکان مناسب برای اجوا یآزمون .شوایط عالیه 1
نز داهن 8 ۳
ey ۲
4
صفحه 4:
+
ترد ات ال
سوال ها را با توجه به نوع آن ها دسته بندى كنيد و يشت سرهم قراردهيد
مى توان ترتيب زيز را براى رديف كردن سوال هاى يك آزمون به دنبال هم مورد استفاده قرار داد
الفتصحيج-غلط 2 wisdom
بجندگزینه ای تكوته ياس
ثتشریحی
علاوه بر دسته بندی برحسب نوع میتوان سوال های مختلف هرنوع را
برحسب طبقه بندی هدف های |موزشی نیز دسته بندی کرد
؟به یا د آوردو دانش
دانش
کار بستی دانش
4#تحلیل دانش و مانند این ها
صفحه 5:
لع ها را ازساده رقب نما
اگر مرتب کردن سوال های یک آزمون با توجه به بازده های یادگیری امکان پذیر نباشد
می توانید نها راباتوجه به ساده و یا دشوار بودی پشت سر هم قرار دهیر
یعنی ابتدا سوال های ساده را قرار دهید و بعد به ترتیب سوال هایی را که از لحاظ درجه
ل دشواری در سطح بالا تری قرار دارند به دنبال هم بیاورید
١ لك ans eS
| میشوند os د عي د دشار جد م شود يي
ry ۱ .مک لا
صفحه 6:
@ ها را به ترتيب سازمان 1 مطالب به دنبال هم مرت
منظور این است که ترتیب سوال ها باید با مطالب درس هماهنگ باشد
يعنى به ترتيب فصل ها ی کتاب یا بخش های درس که |موزش داده شده اند مرتب شوند
که به ایجاد نظم فکری در ازمون شوندگان کمک می کند
علذوه بر این نکات سوالات باید خوش خط و خوانا باشد
و فاصله بین سوالات رعایت شود
در ضمن اگر سوالی دارای شکل و یا نمودار می باشدآه
را در بالای تنه سوال قرار دهید
صفحه 7:
2 . soreness
راهنمای ازمون باید مختصر و مفید باشد و به ظور اشکار به
ازمون شونده بگوید که چه کاری باید انجام دهد
و باید اطلاعات زیر را در اختیار ازمون شوندگان قرار دهد
1 .زمان لازم برای هر قسمت
2رزش هر سوال
3مجازو یا غیر مجاز بودن حدس زدن
افزون بر یک راهنمای کلی برای تمامی ازمون
بواي هر بخش ازمون نیز یک راهنمایی جداگانه بنویسید
صفحه 8:
راهنمابی کلی:
پاسخهای شمابا ماشین تصحیح میشوند. لازم است محل پاستهای شود را با مدا كاملاً سياه كنيد
تانمرماى را از دمت ندهيد.
راهنمابيهاى اختصاصى: اين أزمون شامل 0 سزال جسهاركينهاى است كه ارزش هر يك از
آنها یک نموه است. هر سزال رابه دقت بخوانید و ببینید کدام گزینه بهترین جواب سژال با
کامل کنند؛ جملة سزال است.
۱ در پاسخنامه با حط خوانا نام خوده نام آزمون» و تاریخ آزمون را بنویسیاد.
۲ دقت کنبد که پاسخ خود رابرای هر سوال در محل مربوط بهآن در پاسخنامه علامت بزنید.
۳ از کاغذ اضانی که یه شما داده شده است به عنوان پیشنویس استفاده کنبد.
؟. براى هر سؤال يك باسخ را علامت بزنبد» اكر بيش از يك باسخ براى هر سؤال التخاب كنيد
ن نعرءاى تعلق نخواهد كرفت.
اکل شما در اين آزمون برابر با تعدا كل باسخهاى درست ثسما خسراهد بود. سعى كنيد
به همذ سزالها جواب بدهید. اما برای یک سال وقت زیادی صرف نکنید.
۶ اگر چواب سژالی را نمیدانید حدس بزنید: تمره متفی وجود ندارد.
۷ حال میتوانید شروع کنید. مرنق باشید.
این آزمون شامل ۷۵ مزال در ۸ صفحه است. دقث كنيد سؤالى از نظر نفند.
صفحه 9:
۳ =
احراي ازمون 0
mee شرایط (جرای آزموی های پیشوفت تحصیلی باید به گونه ای باشد که /
دارم
) ازهر لحاظ اسايش جسمى و فكرى ازمون شونركان را تامين نمايد 1
علدوه برشرایط فیزیکی ,شرایط روانی ازمون شوندگان نیز
برعملكود انها تاثير دارد.مهم ترين اين عوامل اضطراب زياد است
5 ttt wt, ۷ Gy / ۱ 900,
۲ كا
== سس
صفحه 10:
Sic
يس از تهيه و اجراى ازمون نوبت به تصحيح. بركه هاى ازمون و نمره كزارى انها مى باش ببينم حى ياد
تصحيح بركه هاى ازمون عينن به ويزه اكرياسخ نامه هاى جداكانه اى
كه در انها ياسخ سوال ها به وسيله ازمون شوندكان علامت كذارى مى شود
به کار بروند به سادكى امكان يذيراست
در نمره گذاری آزمون های عینی دوروش عمده وجود دارد
1.محاسبه کلیه پاسچْ های درست بدون کسر نمره برای حدس زدن
2کسر مقداری از نمره برای جبران حدس زدن
صفحه 11:
تحلیل سوال هاي ا زمون
هدف از تحليل سوال هاى آزمون وارسى تك تك سوال ها و تعيين ميزان دقت و نارسايى آنهاست
در تحليل سوال هاى ازمون نقاط قوت و ضعف يك آزمون و كيفيت همه سوال هاى ان تعيين مى شود
تحليل باسخ هاى آزمون شونركان اطلدعات تشخيصى لازم
رابرای بررسی کیفیت یادگیری دانش اموزان و مشکلات آموزشی معلمان فراهم می آورد
اکر تحلیل ازمون نشان دهد که تقریبا همه افراد کروه دچار اشتباه شده اند
شاید تجدید نظر در آن ازمون لازم باشدآزمون باید بین دانش اموزانی که در زمینه ان
موضوع بیشتر میدانند و انها که کمتر میدانند تمیز بگذارد(خرازی1387)
صفحه 12:
ماحل نحليل سوال
اطلاعات مورد نیز برای تحلیل سوال های یک آزمون پاسچخ هایی هستند ارم
که ازمون شوندگان به هر سوال داده اند بنابراین باید تعیین شود که در هر سوال
چندنفر گزینه درست را انتخاب کرده اند
هر یک از کزینه های انحرافی چند نفر رابه خود جلب کرده است
و چند نفر آن را بی جواب گذاشته اند
برای این متظور باید هر سوال را در کارتی وارد کرد
صفحه 13:
ATIVY/Y
عتوان آزمون:روانشناسی تربیتی بیغ اجراء:
موضوع سوال: هدهای رفتاری
مدف یادگیری: دانشجو بتواند ی مدنهای کلی رفتاری؛ هدفهای غیررفناری؛ و هدنهای رفتاری
نا کامل نمیز تانل شود
سوال
""یادگیرنده بتواند به کمک کلمههایی که معلم در اختبارش میگذارد جملههای انگلیسی بسازد.*
مدف بالا:
الف یک هدف رفتاری است؛ ملاک عملکرد دارد, اما شرایط عملکرد ندارد
اب یک هدف رفتاری است, شرایط عملکرد دارد. اما ملاک عملکرد ندارد.
اج -یک هدف کامل رفتاری است.
د یک هدف غیرفتاری است.
گروهها الف ب - 8 بدون پاسخ
لا 8 ۵ ۳ 8 ۲ Ye
۵ ۰ ۰
صفحه 14:
Glew} موجود در کارت از طریق تعیین دو گروه قوی و ضعیف آزمون شوندگان و تکیین نحوه پاسخدهی آنان
به گزینه های مختلف سوال به دست آمده اند
برای تعیین گروه های بالا و پایین برگه های آزمون را به ترتیب نمره ای که گرفته اند از گوچک به بزرگ مرتب کنید
بعد از بالاترین نمره شروع کنیدو تعداد برگه هاین را که می خواهیددر گروه بالا قرار دهید انتخاب کنیدو به
همین ترتیب از پایین ترین نمره شروع کنید
بعد از تهيه كروه هاى بالا و يايين لازم است براى هر سوال اطلاعات زیر را تهیه کنید
* تعداد افراد گروه بالا که هر یک از کزینه های سوال را انتخاب کرده یا آن را بی جواب گذاشته اند
* تعداد افراد گروه پایبن که هر یک از گزینه های سوال را انتخاب کرده یا آن را بی جواب گذاشته اند
يس از انجام مراحل بالا اطلاعات مورد نیازبرای تعیین شاخص های اماری .>
و تحلیل سوال ها در دست هستند
این شاخص ها به شرج زیر هستند:
9
صفحه 15:
SESS
درصد کل آزمون شوندگانی که به یک سوال جواب درست می دهند
هراندازه ضریب دشواری یک سوال بزرکتر باشد آن سوال آسان تو است
و هر اندازه کوچکتر باشد سوال دشوارتر است
١
/ انتخابهاى درست 5 انتخابهاى درست
۱ گرره پایین كرا : تيوازى سوال عنم ۱
x\oo حضریب دشواری سوال< ۲ 7
تعداد افراد گر وه بالا + تعداد افراد گروه پایین 4
>
صفحه 16:
6
قدرت سوال را در تمايز كذارى يا تشخيص بين كروه قوى و كروه ضعيف ازمون:شوندكان.
مشخص ميكند يعنى معلوم مى نمايد كه سوال تا جه اندازه ميتواند كروه قوى را
از گروه ضعیف جدا سازد هرقدر ضریب تمیز بزرکتر باشد قوه تمیز آن سوال بیشتر است
اکر ضریب تمییز سوال منفی شود
در ان سوال گروه قوی از ضعیف بدتر عمل کرده است این سوال ها یا
دارای معایب اساسی هستند یا اگر مشکل فنی نداشتند نتیجه میگیریم
كروه بالا يا ان سوال را به طور كامل نياموخته اند يا به غلط اموخته اند >
بنابراين ضويب هاى تميز سوال هاى ازمون بايد مثبت باشند 4 ايلدا 7
صفحه 17:
اهمبستکی سوال با تل آرمون
سوال های دارای قوه تمیز خوب با کل ازمون همبسته اند اما سوال های دارای قوه تمیز صفر یا
منفی یا با کل ازمون همبسته نیستند یا با ان همبستکی منفی دارند
هرچه این ضریب هبستگی بیشتر باشد بدان معنی است که سوال با مجموعه سوال ها ی دیکر ,.
همخوانی بیشتری دارد و لذا بین افراد ضعیف و قوى بيشتر تمايز قايل ميشود 0
اگر منفی شود سوال با کل ازمون ناهمخوانی داردیعنی چیزی را میسنجد که با انجه بقیه سوال
ها میسنجند تفاوت دارد
اکرصفر شود این سوال نمیتواند بین افراد قوی و ضعیف تمیز قایل شود ¥
۱ 1
صفحه 18:
تر اسباهنگام تحلیل ازمون علاوه بر ضریب همبستگی بین هر سوال و کل ازمون ضریب همپیست
سوالها ربا یکدیگرنیز تعیین کنیم به سخن دیکر با استفاده از همبستگی بین سوال های یک ازمو
میتوان فهمید که چرا بعضی از سوال ها توانایی متمایز ساختن بین ازمون شوندگان قوی و ضعیف را
؟ اگر همبستگی بین یک سوال و کل ازمون کم باشد دو دلیل برای آن وجود داردءیکی اینکه ممکن است سوال
مورد نظربا هیچ کدام از سوال های ازمون همبسته نبا شد امکان دوم این است که سوال با بعضی از سوال
های ازمون همبستگی قابل ملاحظه ای نشان میدهد اما با دیگر سوالها همبستگی نزدیک به صفر و يا
حتی منف دا Sa
صفحه 19:
شکل ۱۳۳ رابط ضریب تمیز با ضریب دشواری
حداقل ضريب تميز
و ضريب تميز ب
iain بزرگ
با ضریب دشواری متوسط
سوال های خوب سوال هايى
صفحه 20:
تحليل كزينه هاي الحرافي)
علذوه بو تعيين ضريب هاى دشوارى و تميز براى هرسوال بررسى نحوه يراكنركى ياسخ هاى مربوط به كزينه هاى
انحرافى هر سوال نیز ضروری است
هدف از قرار دادن گزینه های انحرافی در سوال ها منحرف کردن آزمون شوندگانی است
که جواب درست سوال را نمیدانند Penal
اتحوافى داه بايد
در صورتى يك سوال به خوبی عمل میکند که افراد ضعیف تر ais lay S99 0955 559) i) sili
گزینه های انحرافی آن سوال را انتخاب نماینن نید با
صفحه 21:
سوال های غیرعینی را نیز یس از اجرا باید مورد تجزیه و تحلیل قرار داد
دو کروه بالا و پایین از کل دانش اموزان انتخاب میکنیم
برای هرسوال مجموع نمرات گروه بالا و پایین را حساب میکنیم
برای محاسبه ضریبهای دشواری و تمیز نتایج را در فرمول های زیر قرار میدهیم
صفحه 22:
يس از تعیین ضریب های دشواری و تمیز همه سوال های ازمون
و بررسى كزينه هاى هر سوال بايد به اصلاح سوال ها و بازنویسی
انهايى كه نيازبه تغيير دارند اقدام كرد
سوال هايى كه ضريب دشوارى انها بسيار بالا يا بسياريايين.
است يا ضويب تميز انها خيلى كم است بايد مورد تجديد نظر قراو
كيرند
همچنین گزینه های انحرافی معیوب نیز باید اصلاج يا عوض شوند
صفحه 23:
yee ve 8
تمیز بین پیش ازمون و پس ازمون
نشان میدهد سوال های امتحان تا چه اندازه تاثبر اموزش را میسنجند
برای تحقق این امر مراحل زیر پیشنهاد شده است:
1جرای ازمون پیش از اموزش و پس از آن
2محاسبه ضریب دشواری هرسوال برای پیش و پس ازمون
3.محاسبه تفاوت ضرایب دشواری سوال های پیش ازمون و پس ازمون
۹۵۱۸1
صفحه 24:
۵ fr ۳ ۳ ۱ سوالها>
پیشآزمون (ظ)
B A B A B (A) پس آزمون
= + + الف لي
- + + الى w
2 I
۳ + + eS اپ ۱
5 1 3
3
+
صفحه 25:
إصريب حد تسلط ونير حد نسلط
ازانجا كه ازمون هاى وابسته به ملذك ذاراى يك نمره مرزى براى حد تسلط هستند مثلل 85 از 100 الل
بنابراين لازم است معلوم شود كه ايا سوال هاى ازمون ذر ان نقطه بين ازمون شوندگان
قوى و ضعيف تمايز قايل ميشوند يا نه؟ يليه 3
اين ضريب تمیز از منفی یک تا مثبت یک متغیر است و مقدار مثبت نشان میدهد ک i
به حد تسلط رسیده اند و کسانی که نرسیده اند تمیز قایل میشو)
اگر تمیز سوال منفی شد این سوال نیاز به بازیینی داد ۰
54
ip
صفحه 26:
روشهایی قبل روش های کلسیک یا ساده تحلیل ازمون بودند
روش های نسباتا پیجیده تحلیل ازمون نظریه سوال پاسخ
يا نظریه صفت مکنون به حساب می ایند
در نظریه سوال پاسچ به جای تاکید بر نمرات کل ازمون
بر پاسخْ های آزمودنی ها به تک تک سوالات ازمون تکیه میشود
دراین نظریه فرض براین است که مثلا احتمال پاسچخ درست دادن
به يك سوال جبربا افزایش دانش جبر ازمون شونده افزايش می یابد
صفحه 27:
هنحت ویز تم سوال و استغااه آزان براي تحلیل سول
با استفاده از نظریه سوال - پاسچْ میتوان برخی ویژگی ها ی سوال با ماده آزمون این تعیین کرد
این ویژگی های سوال برای بسیاری مقاصد ازمون سازی از جمله تحلیل سوال های ازمون مفیداند
ويزكن هَاؤاتتتوال را به صورت نمودار نشان مى دهند و آن را منحنی ویژگی سوال می نامند
زوی تحت ویژگی سوال می توان ضریب های دشواری و تمیز سوال را تعیین کرد
هرچه منحنی ویژگی یک سوال حالت پلکانی بیشتری داشته باشر
همبستگی بیا ان سوال و کل ازمون بیشتر است
صفحه 28:
سیف,علی ابر 1384ندازه گیری
> Zing
5 وس ۳
ول