صفحه 1:
صفحه 2:
دانشگاه آزاد اسلامی واحدشهریار Yi
A
هك
ارزيابى آزمون هوش
استاد:
ne Leen
صفحه 3:
میزان کردن آموزن هاى هوش
ا كر مود جر 3
سل
Gd einen داریم که به
دارند. Fone أزمون جه يه ee
As ger
y See re ۳
۳ eee ان نموا eee
اف اد Al 2 50220 Dany)
صفحه 4:
توزيع نمرات هوشبرٍ
Beier ei cris ey polly are
SEA lela) BANG asi
کردند و برای تعیین نمره ی میانگین 100 با
انحراف معيار 15 ل ك0
روشن نمره رت خاصى را ترتيب دادند. ,
pene ale ا
ee ee
اسع 107 cr ۳
صفحه 5:
ميزان كردن مجدد و اثر فلين
Yew COE DOME E ILE) ل
و منسوخ مى شوند . در سال 1920 سئوالى كه
از افراد درباره ی مشخص کردن مریخ جوبا می
Wee lee es reel ice ار
0 درباره ی سیاره های داشتند.
امروزه همین سئوال اسان است. هر آزمونی باید
دوباره ۳ شود تا اطمینان حاصل شود 3
۳ سخت تر نشده است.
صفحه 6:
كسانى كه أزمون هاى هوش را ميزان كردند سرانجام بى بردند كه مرتباً
IES را ار
ella ری و ی رت ار را در
7 بش سربق یج افزایش یافتند و سازندگان آزمون
0
را ری يس گردش lhe byt yoell ise oy ار
ام روان رت رک ری وان ان ات بر Gil ارم زره
1
ل رن
Ded ee rey eo ieee Serre ea
Glas (aces ts lly Paleo ex pe eS
ecnl snare ane ی را Kaleo
al ار ترا با راز ترس AEM jl Spo hed
SS ی و SBE AES IS A en ts Goa
صفحه 7:
ارزیابی آزمون ها
آیا تا به حال در مورد امتحانی که غیر منصفانه به
ال .00 a dilaaio pt Tr!
ا ا ا 0
ا ا م
۱
هنگامی که روان شناسان می خواهند دقت با
منصفانه بودن یک آزمون را ارزیابی کنند, انواع
ee) ا ا ار
اصلى ارزيابى كردن هر آزمونى بررسى يايانى
و ار ان است
صفحه 8:
پایایی
.يايايى رك رت ند در See بودن نمرات آن تعریف
Fig سل بت اا
ان براى
eae ie “a freuen 0
se ا ا ن يا با مدل هاى هم ترا أن
رید زمر
۳
ey en سین با رات سوام
See eee wh
را مقايسه كنند . اكر تمام سئوال ها
0 0
epee teeny ep ا لط 1د
0 بارش 1 تس , همبستگی
ايايى با dio wl! بدان معنى
ست که اغلب افرآدی که ee. زمون را انجام دادند و
0 رز
جنين حالتى هركّز روى نمى دهد.
کردند.
صفحه 9:
ae
امین نج اک اس مع سد
eee are ee
ces ras 1 ae
در ی هب ie ene
a را a ree رانتدكي مربوط مي
| ود poisons
0 anre.
ا Ne ase
صفحه 10:
اعتبار پیش بین که سومین نوع اعتبار است , نوانایی نمرات
أزمون در ييش بينى كردن عملكرد در دنيا عملى است . ازمون
OreS eras] nea RED CEE CES ا 2
کند که عملکرد یک دانش آموز در مدرسه تا چه اندازه ای
خوب خواهد بود . روان شناسان برای اینکه اعتبار پیش بین
Meret ast ME ete p NS Te Morea) 4 ا
ی
اعتبار 1+ به معنی این است که نمرات آزمون , عملکرد را
عالى Neer SSS T) 0
نمرات آزمون. پیش بینی کننده های بی ارزشی بوند. مشکل
عمده در پیش بینی عملکرد تحصیلی این است که ارزیابی ما
از این عملکرد - نمرات به خودی خود , ارزیابی بی دقتی
است. هر چه سیستم نمره دادن کمتر قابل اطمینان باشد,
م ۱ اعتبار بيش بين
اغلب"آزمون شهاى .هوش از حدود 3/0 تا.6/0 كسترش دارد.
صفحه 11:
۱۳ Fo] pee ery ورائت» محبط,
افراد در آزمون هاى هوش نمراتى بالا تر از
SURG S) PLCs) ل 1
در محبط هستند. دانشمند بریتانیای فرانسیس
كالتون (1869/1978) اولين كسى بود كه از
ورائت دفاع کرد. شواهد او سیاستمداران,
قضاوت, و سایر افراد سرشناس بودند که
ا ا VGC ۱
Orbea tee ert ne Cet epEC i FevUEr
Cz زارت 25 ورائتت را توجیه نمی
صفحه 12:
Pc Fy cap lus خانوادگی
شبد ها شط وماس بو جار oon
۳ ب هت تمرات 0
۳2 ۱ BY دهد
ار Jes ely کار dl مر mae es
LD
pail Sees or miley cle جد سين نان برین بای
اش و رات ان ی ورام رات و را
ANAC fe fe سار ana ار
دارندء كه از يايايى ازمون
ل 007 A Sly
ارت وا emcee اف بل eT
نيرقم به ۳ cee * آن ها درز طول"
as سب ار ۱
د ۳ ادر هاى
00 se a “a Bee ot eae pos
5 0 های یک تخمک با ار
نتیکی خبر می
صفحه 13:
۱0 aS sailor sla gligo
شده آند
IEICE PCH CIR Gerttrt 7) ۳
ee ا ا eee 1
همانندی که توسط والدین مختلف به فرزندی
SSP ICRC an ys ve Se UrnTC RYE)
می شوند از نظر نمرات هوشبهر به یکدیگر
شباهت دارند. اين شباهت از دخالت زنتيك
درهوشیهر جبر می دهند.
در این حال, این نتایج ممکن است در مورد
مشارکت زنتبک در هوشبهر خير دهد.
صفحه 14:
اين ۳ اين نتایج 0 است > 290
کت ان قاس فرزشی رآ در 00
.كنيد دوقلو هاى همانندى كه بعد از تولد ا هم جدا شد
BES en eae اوايل 0
BE Soalel 1 شان دهند. به خاطر موفقيت ee
Jeb Cie eae aa ن هار
es موفق تر مى شوند, مربى و ترغيب
دريافت مى كنند, و در eee
سر
أ فا درل ا ا اداه ابه ان
ی ژنتیکی خبر می دهند . د ob اسك
عقن وجود 0 0
بش صدق می کند: دوقلو
Aiea eer | مى
شوند که این آینده در< ترا را تقویت می کند, بنابراین
oe کنر مر اسر ووایت 2 مخبط بر
دارد.
صفحه 15:
پا
دوقلوهاى ناهمانند بيشتر از خواهر - برادر هاى
Peres ل ا از
تعدادى از تحقيقات اما نه در همه ى آن ها
wb Jy eal ell بت lay مدن در كك قار
مى دهد . از قرار معلوم دوقلو ها به اين دليل
بيشتر شباهت دارند كه در مقدار بيشترى از
محیط , به محیط پیش از تولد خود سهیم هستند
. سهیم بودن در محیط پیش از تولد به معنی
py) تغذيه, Sia الکل یا توتون یکسان, و
غیره در لحظات حیاتی برای رشد مغز است.
صفحه 16:
es اين | G aS انواع مختلفى ١ ها
a لت بت لور ار از رن
Lal
hed aka ۷
فراهم مس ee
Perens 2
رب
oop كه ايا رن a) Seat کم ال ری
pete 9 0
ژن پیدا شده اند
rales 0 ند ار که برخی
ژن هابی 1 ere
شد دارد
از سك ی 0
00 Ber
ee Renmei ae x
oy) 5 ee ap 2
00 ا ا en
صفحه 17:
تفاوت هاى جنسيتى و قومى در نمرات
2”
oe 1 أن aoe ee ay
2 eee Bee
ieee
ree are
00 م توانستند
تاش را بار ار 00
يا يسر دروکر از مر
ی آن ها این دو نوج موصوع را
متعادل کردند تا نضمین شود که نمرات مر
Renn NUE lj x55
صفحه 18:
ا ا ا ال ان
يكى از توجيهاتى كه اغلب براى تفاوت هاى كروهى در نمرات
هوشبهر مطرح مى شود اين است كه ازمون هاى هوش
سودار هستند. يعنيف كروه هاى قومى واقعا تفاوت ندارند؛
ان ار متقاوت به نظن مى رتش كه آرهون
ا ا ا رل
دیدگاه آزمون بهتر هیچ نا 1
زین نک مد روت له بان کی این Sellers
اکر یک گروه در آزمونی بهتر از گروه دیگر عمل کند, به
خودی خود بدان معنا نیست که آزمون سودار است. امکان
ycaornnocer mn Dre EDrtnorey (CEST 7۱
ab رت ار ۹ آز شون به درستی pea
S Dreetlly ۱
صفحه 19:
I قتى | بان شناسا
9 هک اون عم نک 8
دار ny |
fp اه ست كم كر زا
Hee 2 کهآ ری رو
ازمون های ممکن استنفورد
ر کار mare ۱
دار هستند. طولانی مدت,
aes Pacer tre
لاتر می ps ae pelea: Bete
oe eee ات ال
فته بود.
صفحه 20:
خلاصه
صبران کردن- سازندگان آزمون ها ات ا 00 be
200 وتوت جراك را براق
اه ين نب کر ا 0 0
ae
he در از زمون هاى هوش UO gees ر ریت ره بیج
os) ۹( 1 تک
سارندکا نگه دا ميا
ارقا Le سس en ee
از دار رت زر کرد
Presa a eres eras ete ee ea Ce
مقیاسی سا تكرار read oer oe) ea ie ea a سود مندى ارزیاییت مى
يذيرى نمرات يى ازمون. اعتبار عبارت است آزمون تا چه
0 cas Says Beira 9
0 ec) عارت ا ]ا کر
ا BAe ارزش استفادم
20
صفحه 21:
1 Yer er Dy eee
(7 eel eee kobe ae)
رای ری ری ری کت برتار رای رک
ا ا ا ا ل ا a piece)
فا را نا والذين تن و اختيارى آن ها مفايسه امى cures
کنند,و کروموزم ها را بررسى مى كنتند تا آنا افرادى كه
عملکرد بهتری دارند در مقایسه با کسانی که عملکرد ضعیف
ترى دارند از زن هاى متفاوتى برخوردار هستند . بيشتر
ا ا رت Cy) Der Ie UBC) Le]
ROW Tice luge prt mele Sige Ce prone ا
Ep ptr Seemmecrne)ejlecmro
موضوعى را كه ياسخ دادن به آن براى يى كروه آسان و
دیگر دشوار است از آزمون حذف کنند. سوداری ye
كر reer eren np enero y
0 re epee Mev Pt GreS/
صفحه 22: