مدیریت و رهبری

ارزیابی تکنولوژی Technology assessment

Technology-assessment

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارزیابی تکنولوژی Technology assessment”

ارزیابی تکنولوژی Technology assessment

اسلاید 1: ارزیابی تکنولوژیTechnology assessment

اسلاید 2: عنوانارزیابی تکنولوژینوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعتغییرات و سازمانسطحفراسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: اهمیت روزافزون تکنولوژی و موضوعات مرتبط با آن سال‌هاست که سیاست‌گذاران را در کشورهای مختلف به خود مشغول کرده است. سیاست‌گذاران برای مطالعه‌ی موضوعات تکنولوژیک و تصمیم‌گیری در مورد جنبه‌های مختلف آن، به ابزارهایی نیاز دارند که اطلاعات لازم را برای آن‌ها فراهم نماید، و به آن‌ها در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در این حوزه کمک کند. این موضوع در سال‌های اخیر و با پیش‌رفته و پیچیده‌تر شدن تکنولوژی‌ها و هم‌چنین افزایش سرعت تغییرات آن‌ها اهمیت بیش‌تری یافته است، زیرا نه‌تنها سیاست‌گذاران به جنبه‌ها‌ی مختلف مساله واقف نیستند، که حتی دانشمندان نیز در درک همه‌ی این جنبه‌ها و پیش‌بینی تحولات آینده با مشکلات و تردیدهای جدی مواجه‌اند.ارزیابی تکنولوژی، یک ابزار یا چارچوب فکری است که به درک بهتر نسبت به تکنولوژی و تصمیم‌گیری در مورد آن کمک می‌کند. امروزه ارزیابی تکنولوژی در سطح کلان بعنوان یک منبع اطلاعاتی، که اطلاعاتی را به فرآیند سیاستگذاری تزریق می‌کند، معرفی می‌شود. ارزیابی تکنولوژی باید به تحلیل و ارزیابی نتایج خواسته و ناخواسته، فرصتها و ریسک‌های تکنولوژیها، اعم از تکنولوژیهای جدید و یا تثبیت یافته بپردازد. شعار TA این است که یک تکنولوژی جدید باید بهتر از تکنولوژی قبلی باشد، در غیر این صورت نیازی به آن نیست. بهتربودن هم به جنبه علمی یک تکنولوژی توجه می‌کند و هم به ابعاد اجتماعی-اقتصادی و زیست‌محیطی.

اسلاید 4: انواع ارزیابی تکنولوژی : ارزیابی تکنولوژی (TA )نسبت به عرصه مطالعه و کنشگران این عرصه، به راههای مختلفی صورت می‌گیرد. سه شاخه از TA را که هرکدام سبک خاصی دارند، می‌توان تشخیص داد.TA در شرکتها و مؤسسات درگیر با مسائل تکنولوژیکی، برای رسم نمای آینده تکنولوژیها و بررسی ارزش آنها برای شرکت یا مؤسسه بکار گرفته‌شده و از آن بعنوان یک ورودی در توسعه استراتژی استفاده می‌شود. انتخاب تکنولوژیهای برنده (یا اجتناب از بازنده‌ها) وجه غالب این فعالیت است.دومین شاخه ارزیابی تکنولوژی، TA برای توسعه سیاستها و تصمیم‌گیریهای سیاسی در مورد پروژه‌ها یا طرحهای گسترده یک جزء تکنولوژیکی مهم دارد. این نوع TA را می‌توان یکی از وظایف دولت دانست و دفتر ارزیابی تکنولوژی ایالات متحدهOTA) ) را بعنوان تجسم این نوع از ارزیابی تکنولوژی قلمداد کرد. OTA در طول مدت حیات، رویکردی قوی در مطالعات TA را توسعه داد که هنوز می‌تواند به نحو سودمندی از آن استفاده شود. سازمانهای دیگری نیز با هدف انجام TA برای پارلمان‌ها یا دول کشورها از روی مدل OTA بوجود آمده‌اند.ارزیابی تکنولوژی برای ایجاد توافق روی ملاحظات و اقدامات لازم، جدیدترین شاخه TA است، اما در برخی کشورها به وضوح دیده می‌شود و کم‌وبیش نهادینه شده‌است. امروزه از روشهای مشارکتی مانند برگزاری کنفرانس برای ایجاد توافق در تمام دنیا استفاده می‌شود.

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطمدیر ارشد فناوری Chief Technology Officerمزایابه کمک ارزیابی تکنولوژی گزینه هایی برای بهره گیری بهتر از فرصتهای ناشی از تکنولوژی نو توسعه می یابد. کانون توجه ارزیابی تکنولوژی، تکنولوژی خاص (TA تکنولوژی – محرک ) و یا مشکلات ناشی از کاربرد یک تکنولوژی (TA مشکل – محرک ) است. از دیگر دستاوردها و مزایای این ارزیابی می توان به موارد زیر اشاره داشت : • پشتیبانی از فرایند تصمیم گیری سیاسنی رضایت بخش برای تحقق اقتصاد بر پایه دانش، شامل تشخیص پیشرفت های عمده و کارکرد هشدار زود هنگام • آماده سازی سیاست های یکپارچه علم و تکنولوژی بر پایه دانش قوی • دستیابی به اطلاعات در بازه ای گسترده که زمان انتظار برای آماده سازی سیاست را کاهش دهد.• دوری از خطاهای ناشی از درنظر نگرفتن پیچیدگی توسعه بنیادی و اثرات جانبی ممکن یک تصمیم کاربردهابا مطالعه پیشرفت ارزیابی تکنولوژی در شش کشور (ایالات متحده، سوئد، آلمان، انگلیس، هلند و فرانسه) هشت اثری که TA باید داشته‌باشد، مشخص شده‌است.۱- گسترش منابع اطلاعاتی سیاستگذاران۲- کمک به سیاستگذاری کوتاه‌مدت و میان‌مدت در قوای مجریه و مقننه۳- کمک به ایجاد و توسعه سیاست بلندمدت با ارائه اطلاعات درباره پیشرفتها و گزینه‌های احتمالی۴- هشدار زودهنگام، با هدف ارائه اطلاعات درباره پیامدهای نامطلوب احتمالی توسعه تکنولوژیکی در ابتدایی‌ترین مرحله ممکن۵- تقویت تصمیم‌گیری در مورد تکنولوژی از طریق کمک به گروههای اجتماعی برای اتخاذ استراتژی در رابطه با توسعه تکنولوژیکی۶- تشخیص، تنظیم و توسعه کاربردهای تکنولوژیکی مفید و مطلوب برای جامعه۷- تشویق عامه مردم به پذیرش تکنولوژی۸- افزایش آگاهی دانشمندان از مسؤولیت اجتماعی خودمعایب

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان