علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) و امکان خواستگاری دختر از پسر

ezdevaje_payambar_va_hazrate_khadijeh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) و امکان خواستگاری دختر از پسر”

ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) و امکان خواستگاری دختر از پسر

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: موضوع کنفرانس:ازدواج پیامبراکرم (ص) وحضرت خدیجه (س) وامکان خواستگاری دختر از پسردرس مربوطه:تاریخ تحلیلی صدر اسلاماستاد مربوطه:حاج آقا دست دادهگردآورندگان:داریوش خرم پیشه،محسن صادقی،حمید اسدیرشته تحصیلی:ناپیوسته هوشبری88 2

اسلاید 3: حضرت خديجه دختر خويله بن اسد بن عبدالعزّي بن قصي بن كلاب. نام مادر او فاطمه دختر زائدة بن اصم از زندگي او تا قبل از ازدواج با پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ خبرهاي چنداني در دست نيست ولي همه اخبار حاكي از آن است كه وي زني ثروتمند و در عين حال شرافتمندي بود. و از اين رو او را طاهره مي‌خواندند. خديجه قبل از ازدواج با پيامبر ابتدا با عتيق بن عائذ عبدالله بن عمر مخزومي ازدواج نمود و از او صاحب پسري به نام هند شد. پس از مرگ عتيق با ابو هاله مالك بن نباش تميمي ازدواج كرد و از او نيز صاحب پسري به نام هند و دختري به نام هالة شد، برخي ازدواج با ابو هالة را مقدم بر ازدواج با عتيق مي‌دانند. 3

اسلاید 4: دلایل ازدواج پیامبر(ص)وحضرت خدیجه(س) خدیجه بانوی فهیم و ثروتمند مکه از زنان نادر جزیره العرب بشمار میامد.با ان که دو شوهر پیشین اش بدرود زندگی گفته بودند:شادابی و جوانی خود را حفظ کرده همچنان دست رد به سینه بزرگان واشراف میزد وخواستگارانش را نومید میساخت اوکه با تبار با فضیلت امین قریش را نیک می شناخت ویا از راز نهفته در وجود این جوان پاکدامن اگاه بود.4

اسلاید 5: پیامبر گرامی اسلام در خانه ابوطالب وتحت کفالت ایشان به سن 24سالگی رسیده بود.ابوطالب نگران آینده پیامبر بود معمولآ در شهر مکه کاری جز تجارت برای اشتغال جوانان وجود نداشت چه اینکه محیط مکه بر خلاف مدینه،آب وسایر امکانات کافی برای کشاورزی نداشت ومردم این شهر همگی یا تاجر کلی یا کاسب جزیی بودند ولی ابوطالب ثروتی نداشت که از مال قریش سرمایه لازم را دراختیار پیامبر قرار دهد از این رو به ان حضرت پیشهاد کرد که خدیجه(زن ثروتمند مکه)وامی بگیرد ومانند بسیاری از افراد،او نیز با مال خدیجه تجارت نماید5

اسلاید 6: بسیاری از نویسندگان برآنند که پیامبر با پیشنهاد عمویش ابوطالب موافقت نمود هنگامی که ابوطالب جریان را با خدیجه مطرح ساخت وی پیشنهاد سرپرستی کاروان تجارتی خویش را به وی داد واو نیز پذیرفت بدین ترتیب پبامبر اولین واخرین سفر تجاری خویش را انجام داد.ابن هاشم مینویسد ذمانی که امانت،شجاعت و بزرگواری پیامبر اسلام در مکه مشهور شد،خدیجه خود سرپرستی کاروانش را به پبامبر پیشنهاد داد به شرطی که بهره ی بیشتری از همه ی تجار دیگر در اختیار او قرار دهد.پیامبر با حمایت ویژه ی خدیجه-- که غلامی به نام(میسره)نیز به همراه ان حضرت در این سفرفرستاد--به این سفر تجاری رفت.وبه سرعت کالای خویش را در شام به فروش رسانید و کالای مورد نظر خود را خریداری کرد.وهمراه کاروان به مکه بازگشت.کاروانیان واز جمله میسره--که سخت تحت تاثیر اخلاق وصداقت پیامبر واقع شده بودند--همگی از بزرگواری ان حضرت تمجید مینمودند. 6

اسلاید 7: میسره بیشترین تعریف و تمجید از صدق و معنویت پیامبر با خدیخه در میان گذاشت.خدیجه با شنیدن اظهارات میسره به دنبال پیامبر فرستاد وبه او گفت: پسرعمو،من به خاطر فامیلی با تو، شرافت خانوادگی،امانت،حسن خلق وراستگویی تو علاقه مند به ازدواج با تو هستم.پیامبر نیز جریان را با عموهای خویش در میان گذاشت.عمویش حمزه بن عبدالمطلب همراه پیامبر بر خویلد-پدر خدیجه-وارد شدند واز او خدیجه را خواستگاری نمودند.او نیزخدیجه را به ازدواج پیامبر دراورد.درباره ی اختلاف سنی پیامبر با خدیجه بسیاری از نویسندگان سن پیامبر را 25وسن خدیجه را 40سال گفته اند.یعقوبی مینویسد بعضی سن پیامبر را هنگام ازدواج با خدیجه 30سال ذکر کرده اند،ولی درباره ی عمر خدیجه وی اظهار نظرنکرده است 7

اسلاید 8: چنان که در سیره ی ابن هاشم نیزچنین است.معمولا نویسندگانی که در این زمینه اظهار نظر کرده اند عمر خدیجه را در هنگام ازدواج با پیامبر 40سالوبعضی نیز45سال گفته اند ولی تعداد فرزندان پیامبر از خدیجه-6فرزند-گویای ان است که سن خدیجه کمتر از چهل سال بوده است زیرا دوران بارداری و فرزنددار شدن زنان به ویژه در حجازکمتر از40سال است(والله اعلم)پیامبر تا خدیجه زنده بود همسری اختیار نکرد.8

اسلاید 9: حجر آورده است كه از امتيازات خديجه آن بود كه پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ را هميشه گرامي مي‌داشت و سخن او را قبل و بعد از بعثت تصديق مي‌كرد. خديجه چون احساس كرد پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ نسبت به زيد بن حارثة تمايل خاصي دارد او را به حضرت بخشيد. نيز آمده است كه وقتي كفار مسلمين را در مكه مورد حصر و تحريم اقتصادي و اجتماعي قرار دارند و مسلمانان در محله شعب ابي طالب يا بني هاشم جمع شدند تا در كنار هم مشكلات اين تحريم را سپري نمايند، خديجه تمامي اموال خود را در طول سه سال بين مسلمين انفاق كرد. با بعثت پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ خديجه (س) به عنوان اولين ايمان آورنده حضرت ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ را در تمام مراحل رسالت ياري نمود. ابن اثير به نقل از ابن اسحاق آورده است كه: خديجه نخستين مسلمان بود. پس خدا بدين امر بار اندوه رسولش را سبك كرد. وقتي پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ با خديجه راز دل مي‌گفت، خديجه از اندوه او مي‌كاست و او را تصديق مي‌كرد و كار مردم را بر او آسان مي‌كرد. ابن 9

اسلاید 10: علل ظاهری وباطنی این ازدواجمردان مادی که همه چیز را از دریچه ی مادی گری مطالعه میکنند پیش خود چنین تصور میکنند که:چون خدیجه ثروتمند وتجارت پیشه بود،برای امور تجاری خود به این مرد امین بیش از هر چیزی نیازمند بود،از این لحاظ با محمد ازدواج نمود ومحمد نیز از وضع زندگی ابرومندانه ی او اگاه بود،با اینکه توافق سنی نداشتند تفاضای او را پذیرفت. ولی انچه در تاریخ در تاریخ نشان می دهد این است که محرک خدیجه برای ازدواج با امین قریش یک سلسله جهات معنوی بود،نه جنبه های مادی اینک شواهد ما:1-سخنان میسره2-سخنان دانای یهود3-سخنان عموی خدیجه 4-خواب خدیجه10

اسلاید 11: پیشنهاد ابتدا از طرف خود خدیجه بوده است حتی ابن هشام نقل میکند که:خدیجه شخصا تمایل خود را اظهار میکند و چنین گفت:عموزاده!من بر اثرخویشی که میان من و تو برقراراست و ان عظمت و عزتی که میان قوم خود داری و امانت و حسن خلق و راستگویی که از تو مشهود است جدا مایلم با تو ازدواج کنم.((امین قریش)) به او پاسخ داد که:لازم است عموهای خود را از این کار اگاه سازد وبا مشورت انها این کار را انجام دهد.بیشتر مورخان معتقدند که نفیسه دختر(علیه)پیام خود را به پیامبر به طرز زیر11

اسلاید 12: رساند:محمد!چرا شبستان زندگی خود را با چراغ همسر روشن نمیکنی؟هرگاه من تو را به زیبایی وثروت،شرافت وعزت دعوت کنم میپذیری؟پیامبر فرمود:منظورت کیست؟وی خدیجه را معرفی نمود.حضرت فرمود:ایا (خدیجه) به این کار حاضر میشود؟با اینکه وضع زندگی من با او فرق زیادی دارد؟نفیسه گفت: اختیار او در دست من است و من او را حاضر میکنم تو وقتی را معین کن که وکیل او عمرو بن اسد با شما و اقوامتان دور هم گرد امده ومراسم عقد و جشن برگزار شود.رسول گرامی با عموهای بزرگوار خود(ابوطالب)جریان را مذاکره کرد مجلس باشکوهی که شخصیت های بزرگ قریش را دربرداشت تشکیل گردید.12

اسلاید 13: عفيف كندي مي‌گويد: در جاهليت به مكه آمدم و چون خواستم براي خانواده ام عطريات و لباس تهيه نمايم به نزد عباس بن عبدالمطلب رفتم به كعبه نگاه كردم كه ديدم جواني به طرف كعبه آمد و رو به كعبه ايستاد، پس نوجواني و زني به دنبال او آمدند و در كنار و پشت او ايستادند و چون او به ركوع و سجود رفت آنان نيز چنين كردند، چون از عباس در خصوص آنها پرسيدم، گفت: محمد، علي و خديجه هستند. هم چنين آمده است كه چون حضرت جبرئيل بر پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ نازل شد و وضو گرفتن و نماز خواندن را به حضرت آموخت. پيامبر نيز به خديجه آموخت. پس خديجه وضو گرفت و نماز خواند. تمام فرزندان پيامبر ـ غير از ابراهيم ـ از خديجه بودند. براي خديجه 4 دختر به نام‌هاي رقيه، زينب، ام كلثوم و فاطمه و يك پسر به نام قاسم و بنابر نقلي دو پسر به نام‌هاي قاسم و عبدالله نام برده‌اند. برخي نيز سه پسر براي خديجه بر شمرده اند به نام‌هاي قاسم، طاهر و طيّب.13

اسلاید 14: نخست ابوطالب خطبه ای خواند کی آغاز آن حمد وثنای خداست وبردرزاده خود را چنین معرفی نمود:برادرزاده من محمدبن عبدالله باهر مردی از قریش موازنه ومقایسه شود بر اوبرتری دارد واگرچه از هرگونه ثروتی محروم است لیکن ثروت سایه ای است رفتنی واصل و نسب چیزی است ماندنی.....!جون خطبه ی ابوطالب مبنی بر معرفی قریش و خاندان هاشم بود در برابر ان((ورقه بن نوفل بن اسد))که از بستگان خدیجه بود ضمن خطابه ای گفت:کسی از قریش منکر فضل شمانیست ما از صمیم دل میخواهیم دست به ریسمان شرافت شما بزنیم.عقد نکاح جاری شد و مهریه 400دینار معین شده و بعضی گفته اند مهریه20شتر بوده است.فرزندان او از خدیجه:دوپسرکه بزرگتر انها قاسم بود وسپس عبدالله که به انها ((طاهروطیب))میگفتند وچهارتای انها دختربود.ابن هشام مینویسد:بزرگترین دختر او رقیه بعدا زینت وام کلثوم وفاطمه(س)بود. 14

اسلاید 15: پس از آنكه محاصره مشركين عليه مسلمانان در اول سال دهم بعثت پايان يافت، خديجه (س) كه مشقات فراواني را متحمل شده بود در سن 65 سالگي مريض شد. پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ در آخرين لحظات بر بستر خديجه حاضر شد و او را به همنشيني با مريم دختر عمران، آسيه دختر مزاحم و كلثوم دختر موسي در بهشت بشارت داد. سرانجام خديجه در رمضان سال دهم وفات نمود، چند روز پس از آن ابوطالب نيز رحلت كرد. چون خبر رحلت ابوطالب نيز به پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ رسيد فرمود: دو مصيبت بر اين است در اين ايام وارد شده است و من نمي‌دانم كه كدام يك از اين دو برايم سخت تر است. از رسول خدا نقل شده كه حضرت جبرئيل نزد من آمد و گفت كه از سوي پروردگار و از سوي من به خديجه سلام بده و او را به خانه اي از زبرجد در بهشت كه هيچ سر و صدا و رنجي در آن نيست بشارت بده. به همين خاطر پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ : درباره مقام و شأن حضرت خديجه مي‌فرمايد: بهترين زنان عالم مريم، آسيه، خديجه و فاطمه است؛ خديجه افضل زنان بهشت است. وقتي مردم كافر بودند خديجه به من ايمان آورد، وقتي مرا تكذيب مي‌كردند او مرا تصديق مي‌كرد، وقتي مرا محروم كردند او مالش را در اختيار من قرار داد. 15

اسلاید 16: شهید مطهری در این زمینه می گوید:اینکه از قدیم الایام مردان به خواستگاری نزد زنان می رفته اند و از انها تقاضای همسری می کرده اند از بزرگترین عوامل حفظ حیثیت و احترام زن بوده است .طبیعت مرد را مظهر طلب و عشق تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بو دن .طبیعت زن را گل مرد را بلبل ...زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است این یکی از تدابیر حکیمانه و شاهکارهای خلقت است که در غریزه مرد نیاز و طلب و در غریزه ی زن ناز و جلوه قرار داده است .ضعف جسمانی زن را در در مقابل نیرومندی جسمانی مرد با اینوسیله جبران کرده است .خلاف حیثیت و احترام زن است که بدنبال مرد بدود .برای مرد قابل تحمل است که از زنی خواستگاری کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنی رضایت خود را به همسری با او اعلام کند اما برای زن که می خواهد محبوب و معشوق و مورد پرستش باشد و ازقلب مرد سر در اورد تا برسراسر وجود او حکومت کند قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردی را به همسری دعوت کند و احیانا جواب رد بشنود و به سراغ مرد دیگری برود . 16

اسلاید 17: از دوران گذشته و در بسیاری از اقوام و ملل مختلف خواستگاری مردان رسم بوده، که از بزرگترین عوامل حفظ حیثیت و احترام زن بوده است. خواستگاری مرد از زن بر طبق و میزان ناموس خلقت می باشد و عکس آن بر خلاف قانون آفرینش است؛ زیرا مرد به عنوان جنس مذکر همیشه خواهان است و زن خواسته؛ از مرد طلب و عشق مطلوب است، و از زن حیا، عفت، ناز و کرشمه.[1] به قول ویل دورانت «زن فقط زنده است که معشوق باشد و توجه کردن به او مایه حیات اوست؟»[2]این رسم منحصر به جامعه اسلامی و یا ایران نمی باشد. استاد شهید مطهری در این باره سخن جامع و کاملی دارند:«طبیعت، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن، طبیعت زن را گل و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است».[3]این یکی از تدابیر حکیمانه و شاهکارهای خلقت است که در غریزه مرد نیاز و طلب و در غریزه زن ناز و جلوه قرار داده است17

اسلاید 18: خلاف حیثیت و احترام زن است که به دنبال مرد بدود، برای مرد قابل تحمل است که از زنی خواستگاری کند و جواب رد بشنود و آن گاه از زن دیگری خواستگاری کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنی رضایت خود را به همسری با او اعلام کند.برای زن که می خواهد محبوب و معشوق و مورد پرستش باشد و از قلب مرد سر در آورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند، قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردی را به همسری خود دعوت کند و احیاناً جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگری برود.به عقیده ویلیام جیمز، فیلسوف معروف: حیا و خودداری ظریفانه زن غریزه نیست بلکه دختران، در طول تاریخ دریافتند که عزت و احترامشان به این است که دنبال مردان نروند و خود را مبتذل نکنند و از دسترس مرد خود را دور نگه دارند، زنان این درس ها را در طول تاریخ دریافتند و به دختران خود یاد دادند.18

اسلاید 19: مرد خریدار وصال زن است و با خضوع و خشوع خود را نیازمند به عشق به زن نشان می دهد و او با بی نیازی تمام در مقام معشوقیت سنگ محک مدعیان عشق شده و بهترین را انتخاب می کند.در طول تاریخ زن مظهر عشق و جمال، با کمال خردورزی و هنر توانست مرد را در هر مقامی و هر وضعی بوده است به آستان خود بکشاند و خود را مظهر مطلوبیت و پاسخ گویی قرار داده است. این بهترین ضامن حیثیت و احترام زن و جبران کننده ضعف جسمانی او در مقابل نیروی جسمانی مرد است و هم بهترین عامل حفظ تعادل و توازن زندگی مشترک آن هاست.[4]19

اسلاید 20: آیت الله جوادی آملی در کتاب زن آینه جلال و جمال روایتی پیرامون خلقت آدم و حوا نقل می کند: حضرت آدم(ع) بعد از آگاهی از خلقت حوا از پروردگارش پرسید: این کیست که قرب و نگاه او مایه انس من شده است؟ خداوند فرمود: این حوا است؛ آیا دوست داری که با تو بوده و مایه انس تو شود؟ آدم گفت (آری) آن گاه خداوند فرمود: از من ازدواج با او را بخواه، چون صلاحیت همسری تو را جهت علاقه جنسی نیز دارد... پس آدم عرض کرد: من پیشنهاد ازدواج با وی را عرضه می دارم.بعد از ازدواج، آدم به حوا گفت به طرف من بیا و به من رو کن و حوا به او گفت تو به سوی من رو کن. خداوند امر کرد که آدم (مرد) برخیزد و به طرف حوا (زن) برود.20

اسلاید 21: خواستگاری دخترانالبته خواستگاری دختران اشکالی ندارد، اما به نکات زیر باید توجه شود:1. اقدام به خواستگاری از سوی دختر ها در واقع اظهار علاقه و آمادگی برای ازدواج است نه بیشتر از آن به این معنا که دختران باکره نمی توانند بدون اجازه و اذن ولی خود (پدر و جد پدری) به ازدواج تن دهند و مستقلاً در این زمینه تصمیم بگیرند.[5]2. تلاش «غیر مستقیم» در امر خواستگاری مطلوب و پسندیده است به این معنا که اگر واقعاً به جوانی پاک، متدین، اهل زندگی و برخوردار از ویژگی های مطلوب برخورد نمودید و در یک کلام او را شایسته همسری خود تشخیص دادید، می توانید از دوستان خود، افراد فامیل (که مورد اطمینان باشند) و معلمی خیر خواه و راز دار به عنوان پیک و رابط استفاده نمایید تا با طرح مسأله به صورت غیر مستقیم به شخصیت شما آسیبی نرسد21

اسلاید 22: 3. طرح پیشنهاد ازدواج از طرف زن به مرد در تاریخ اسلام بی سابقه نیست همانگونه که حضرت خدیجه ـ سلام الله علیها ـ وقتی به خصوصیات ایمانی و اخلاقی رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ واقف شدند، به آن بزرگوار پیشنهاد ازدواج دادند، اما این نکته باید حتماً مورد توجه قرار گیرد که طرف مقابل باید فردی با شخصیت و برخوردار از اخلاق حسنه و منشی نیکو باشد در غیر این صورت ممکن است طرف مقابل: طرح پیشنهاد ازدواج از سوی زن را به حساب نقاط ضعفی در زن بگذارد و پس از ازدواج همواره آن را دستاویز خود قرار دهد و به زن سرکوفت بزند و او را تحقیر نماید.22

اسلاید 23: خواستگاری دختر از نظر شرعیاقدام به خواستگاری از سوی دختر هیچ منع شرعی ندارد. البته به شرطی که با اذن پدر باشد و رضایت او جلب شده باشد. لازم به ذکر است که در صیغه عقد، درخواست ازدواج از جانب زن و پذیرش آن از طرف مرد است و از نظر حکم اسلامی خواستگاری زن حرام نمی باشد، و این (خواستگاری مرد) از سنت و عرف جامعه است. هر چند سنتی خوب و پسندیده است و با تحلیل و بررسی آن به درستی و هماهنگی آن با روحیات دختر و پسر پی می بریم.23

اسلاید 24: پیامدهای منفی خواستگاری دخترالف) درست است که اقدام به خواستگاری از آشنایی های پیشین حکایت می کند اما هر آشنایی منجر به دل بستگی و محبت به یکدیگر نمی شود و ممکن است به پیوندی خجسته و میمون و تشکیل خانواده ای موفق نیانجامد ... به دیگر سخن دختر جوان، تشنه محبت عشق و در جستجوی تأمین نیازهای عاطفی خویش است و گاه نمی تواند تشخیص دهد که همه جوانان در اظهار علاقه و ابراز محبت صادق نیستند.[7]ب) امکان پاسخ منفی از سوی پسر یا خانواده و وابستگان او نباید مورد غفلت و بی توجهی واقع شود. بنابر این باید همانند پسری که اقدام به خواستگاری می کند و جواب رد می شنود، او نیز خود را برای شنیدن پاسخ منفی آماده نماید. 24

اسلاید 25: چه بسا اتفاق می افتد که علی رغم تمایل دختر و پسر به زندگی مشترک، وابستگان دو طرف از این وصلت و پیوند جلوگیری می کنند. از این رو احتمال این که دختر از نظر روانی، روحی و عاطفی آسیب پذیر شوند، وجود دارد، این در صورتی است که دختر اذن پدر را جلب کرده باشد، اما در صورت اقدام خودسرانه و تصمیمی عجولانه، بر دشواری امر افزوده می شود؛ زیرا اجازه ندادن پدر به این کار، یعنی بر هم زدن تمام مقدمات و بستر های فراهم شده توسط دختر و پسر که سخت، طاقت فرسا و دشوار است.25

اسلاید 26: ج) بر فرض که این خواستگاری به سرانجام برسد و به ازدواج ختم شود، دختر جوان باید خود را برای سرکوفت ها و منت گذاری های احتمالی، برچسب ها و انگ ها از سوی پسر و خانواده او و حتی از سوی خانواده خود مهیا نماید؛ چرا که ممکن است با بروز هر مشکلی در خانواده سیل تحقیرها و تهمت ها متوجه او شود.از نظر عرفی، اقدام به این کار به صورت مستقیم چندان مطلوب و پسندیده نیست و بهتر آن است که وابستگان دختر در صورت وجود شرایط لازم، به صورت غیر مستقیم در این امر خدا پسندانه اقدام نمایند26

اسلاید 27: پس در نتیجه:1. الزام شرعی در خواستگاری مرد نبوده و خواستگاری زن حرام نمی باشد.2. رسم خواستگاری مرد منحصر به ایران و جوامع اسلامی و زمان حاضر نبوده؛ بلکه از دیر باز در اقوام و ملل مختلف رسوم بوده است.3. خواستگاری مرد مطابق با راز خلقت انسان و هماهنگ با روحیات و نقش زن و مرد در زندگی است.4. شکست و ناکامی در خواستگاری، برای مرد قابل تحمل است؛ اما در زن اثر روحی ـ روانی نامطلوب می نهد.5. خواستگاری، مرد ضامن حفظ تعادل نظام اجتماعی است و ایجاد توازن میان قدرت جسمانی مرد و ضعف جسمانی زن است.6. در مجموعه خواستگاری مرد نوعی احترام به شخصیت زن است.7. زن با حفظ شرایطی می تواند خواستگاری کند تا از آسیب های یاد شده مصون باشد (غیر مستقیم ـ فرد مقابل دارای سجایای والای انسانی باشد27

اسلاید 28: زمانی مصاحبه گری از معلم صداقت و صمیمیت دکتر علی شریعتی پرسید :به نظر شما چه لباسی را به زن امروز بپوشانیم ؟دکتر علی شریعتی در جواب گفتند : نمیخواهد لباسی بدوزید و بر تن زن امروز نمائید . فکر زن را اصلاح کنید او خود تصمیم میگیرد که چه لباسی برازنده اوست28

اسلاید 29: شادکام وپیروز باشید29

اسلاید 30: منابع:بحارالانوارمجلسیفروغ ابدیت (ج)2تاریخ اسلام ازبعثت نبوی تا حکومت علوی(محمد ابراهیم ورکیانی)تاریخ تحلیلی صدر اسلامجوانان و انتخاب همسرسایت حوزه علمیه قمسایت تبیان 30

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید